Eberron vs Exalted

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Příspěvek od Alef0 » 5. 5. 2006, 10:59

No, ako citam-tak citam, tak Eberron a Exalted sa podobaju ako vajce vajcu.

To presytenie magiou, lowlevel kuzla vsade, postapokalypsa v lahsej forme (skoncila Posledna vojna, v ktorej umrelo vela hrdinov...).

Hm. Kto od koho odpisoval?

Recenzie su inak tuto:
http://www.annun.sk/?damsi=clanok.php&i ... ekcia=adad (svet)
http://www.annun.sk/?damsi=clanok.php&i ... ekcia=adad (prirucka)

Klony su aj na d20.cz, ibaze recenzia sveta bola na Annune prepracovana.

Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 27. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit » 5. 5. 2006, 11:14

Alef0 píše:No, ako citam-tak citam, tak Eberron a Exalted sa podobaju ako vajce vajcu.
Vůbec ne. Obojí jsem hrál a má to naprosto jinej flavor.
Insidious demon that aids evil mortals.

Uživatelský avatar
Marwin
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 4. 2006, 11:23

Příspěvek od Marwin » 5. 5. 2006, 11:15

Alef0 píše: Hm. Kto od koho odpisoval?
Nevim, :-) Prvni edice exalted vysla vkoncem roku 2001.

WW urcite opisovali z Feng Shui - ne setting, ale system byl vice nez inspirovan...

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Příspěvek od Alef0 » 5. 5. 2006, 11:27

Quasit píše:
Alef0 píše:No, ako citam-tak citam, tak Eberron a Exalted sa podobaju ako vajce vajcu.
Vůbec ne. Obojí jsem hrál a má to naprosto jinej flavor.
Vies to nejak zhrnut? (Mal som tu cest hrat akurat niekolko eberronovskych sessionov).

Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 27. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit » 5. 5. 2006, 15:49

Eberron jsem zkusil jen jako hráč, bez čtení knížek, takže dojem je hodně subjektivní. Exalted mám načtenej.
Společný maj pragmatický přístup k magii, je tady, tak ji budem používat, jakýpak copak.

Ale rozdíl je v pojetí.
Eberron vychází z otázky: Jak by vypadal svět, kdyby to bylo tak, jak píšou pravidla DnD? A popasovali se stím IMO dobře, vyšel z toho pěknej magic-punk, řekl bych.
V Exalted je taky všude magie, ale jinýho zabarvení. Má to jednotnější koncepci, řekl bych, je to hezky svázáno s elementy a původem světa. A skutečně hlavní roli v tom světě hrají lidé (ač exaltovaní), ne nějaký lichové a elfové apod. Nedokážu to asi dobře shrnout, ale zkus si třeba přečíst jen můj megastručný úvod do Exalted ve vláknu Denní klub.
Insidious demon that aids evil mortals.

Uživatelský avatar
Marwin
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 4. 2006, 11:23

tak to vemu podle jedne z tech recenzi

Příspěvek od Marwin » 16. 5. 2006, 13:33

tak to vemu podle jedne z tech recenzi... ( http://www.annun.sk/?damsi=clanok.php&i ... ekcia=adad)



Atmosféra

zatimco jestlize sem pochopil spravne recenzi se Eberron snazi byt temnejsi, jsou hlavnim tematem exaltu (pro ucely tohohle srvovani beru zakladni knihu druhe edice) naopak epicti hrdinove chystajici se zmenit svet.

Inšpirované filmami

zatimco recenze Eberronu zminuje primarne noir a pulpzanr, exalted uvadeji jako doporucenou cetbu Ninja Scroll (anime) a Tygr a Drak (wuxia)

Inšpirované súčasnosťou

Recenze rika, ze Eberoon ma misty soucasny raz, svet Exalted se snazi byt popisovany IMO tak aby stav spolecnosti logicky odpovidal popsanym prostredkum - uroven lezi nekde ve stredoveku velmi zvlastniho tvaru (ruzne formy otrokarstvi jsou bezne)

Inšpirované....všetkým

Ac se to nezda, tak v Exaltech je mozno vysledovat dva zakladni smery myticke inspirace (soucasna akcni inspirace je zalezitosti formy plyne z filmu) 1) evroposkou mytologii (Primordialove vs. Bohove a Titani vs. Recti Biohove; hrdinove typu Herakles, nebo Beowulf (PCs)) 2) Vychodni mytologii - Duchove a bohove jako vystrizeni ze Sinto, Kult predku vicemene jak ho zna moderni buddhismus, k tomu Nebeske mesto, ktere vsichni zname z Opiciho Krale (ano i broskve jsou zmineny ;o) ).

Samozrejme zdroju je tady vic - ale tyhle mne pri cteni nejivc uhodily do oci..

Mágia a technológia

To co popisuje recenze jako stav technomagie v Eberronu mi pripomina stav prvniho veku k exaltech. Exalted jsou postkatastrofa, takze technomagie neni beznym lidem tak dospupna, a vzhedem k tomu, ze jenom Exalti mohou vyrabet opravdu mocne veci, omezuje se bezna svetova magie a drobe domaci kouzla (ktera jsou ovsem na dennim poradku a skoro kazdy clovek zna nejaky zpusob ochrany/privolani stesti)

Hranica hrdinstva

Tady je to tezke posoudit, protoze neznam DnD levely a Exalted nejsou Class/Level. Nicmene asi bych rekl, ze to bude tak nejak na stejno - nejvic je lidi, beznych smrtelniku, kteri proste makaji na poli, nebo se nechaji naverbovat k domobrane. Sem tam nejaky Heroic Mortal, ktery je o tridu vys nad beznymi smtrelniky - jako takovy si vydobyde lepsi misto. Pak nasleduje ktegorie nizsi bohove a Exalti, kterym se smrtelnici proste nemohou rovat - a tak to je.

Rasy

Eberron ma evidentne beznou smesku fantasy ras - Exalted jsou vicemene lidksy svet - to ze lidi zijici blizko toho ktereho elementalniho polu muzou mit divne barvy je normalni - to, ze lidi zjici an kraji reality maji sem tam nejakou tu mutaci je taky normalni. Nicmene vylozene bytosti 'jinych ras' jsou dost vzacne.

Dragonshardy a draci-pôvodcovia

Jestli jsem to pochopil spravne tak dragonshrady jsou magicke predmety, ktere je mozno dobrodruzne hledat. tady ma svet Exalted prostoru spoustu - je to postkatastrofa, zlaty vek magie skoncil, a relikty se valeji vsude, kde je jeste nekdo seberal a nevyuzil (tedy vetsinou na tech nebezpecnejsihc mistech ;o) )

Rody draka

To je svetove specificka vec, nicmene kdyz to vememe kolem a kolem, tak Imperialni rodiny jsouvlastne rody nadane dedcine magickou moci - (v zakladni prirucce X2 jako antagonisti, ale vyjde pro ne doplnek a v prvni edici byl jeden z nejlepsich)

Organizácie viditeľné i skryté

Tady je hlavnim odlisenim heroicnost sveta, zatimco podle recenzi na eberron - nemusi byt general nejsilnejsim a nejlepsiv vojakem armady, moc mu dava to vojsko. Ve svete exalted tomu tak vetsinou je - je zvykem, ze vojsko vede Hrdina, a odrazi to i mechanismus mass combatu, kde jedotka vlastne jenom posktuje bonusy k cislum sveho velitele, protoze velitel je ten dulezity.

Náboženstvo

V eberronu jsou bohove vzdaleni, v exaltech jsou zakladnim prvkem sveta. jsou to oni kdo vsecko spiskali, a ostatne postavy jsou vyvoleni Neporazeneho Slunce, nejvyssiho z bohu.

Mensi bohove bezne chodi po zemi a vladnou svym domenam (ruzne spravedilve), da se s nimi spolupracovat, vyjednavat, bojovat... Dokonce i hracska postava muze zistak vlasni kult, ktery ji povazuje za boha - a z motliteb svych vericich pak ziskava silu. Motliba je neco co ve svete Exalted funguje.

Presvedčenie

Eberron je DnD svet, takze asi obsahuje klasicke kombinace rad x chaos; dobro x zlo. V Exalted jsou tyhle charakteristiky primarne urcovany Motivaci postavy (cilem ceho chce dosahnout), Intimacies (vztahy, ktere postava ma) a 4 vlastnostmi valor (dovaha); temperance (?zdrzenliviost); compassion (soucit) conviction (presvedceni/cilevedomost).

Vypada to mozna slozite ale neni. eg postava s vysokou Temperance jedna cestne, dodrzuje sliby a pod. Chce-li nekoho zabit, nejspis ho ritualne varuje/vyzve na souboj (proste co je v dane kulture povazovano za cestne). Postava s vysokou conviction naopak jde za svym i pres mrtvoly svych pribuznych...

Komunita a príbehy

Svet Exalted ma obrovsky potencial, je to placka plochou vetsi nez zemekoule. Mocenskych skupin je nacrtnuto pripadne popsano spoustu, mist s prastanou magii take, k tomu veci z vnejska sveta ktere chteji dovnitr - prostoru pro hrdiny je spousta...
Myslim, si ze v tomhle si s Eberronem nezada, uz jenom proto ze by autori byli sami proti sobe ;o)

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: tak to vemu podle jedne z tech recenzi

Příspěvek od Alef0 » 16. 5. 2006, 17:10

Ja budem doplnat. Nechcem prudit, to fakt nie. Ved koniec koncov by sa mohol spravit porovnavajuci clanok.
Atmosféra
zatimco jestlize sem pochopil spravne recenzi se Eberron snazi byt temnejsi,
jsou hlavnim tematem exaltu (pro ucely tohohle srvovani beru zakladni knihu druhe edice) naopak epicti hrdinove chystajici se zmenit svet.
Epicki hrdinovia chystajuci sa zmenit svet su nepochybne zakladom kazdeho D&D.
Inšpirované filmami
zatimco recenze Eberronu zminuje primarne noir a pulpzanr, exalted uvadeji jako doporucenou cetbu Ninja Scroll (anime) a Tygr a Drak (wuxia)
Niet co dodat.
Inšpirované súčasnosťou
Recenze rika, ze Eberoon ma misty soucasny raz, svet Exalted se snazi byt popisovany IMO tak aby stav spolecnosti logicky odpovidal popsanym prostredkum - uroven lezi nekde ve stredoveku velmi zvlastniho tvaru (ruzne formy otrokarstvi jsou bezne)
Ano, sucasny raz je zrejmy. Je ale otazkou, do akej miery vyplyva z technologie a do akej miery ma vplyv na spolocnost.
(To, ze je mozne urobit dobrodruzstvo na vzducholodi, neznamena, ze dedincania vozia na nich tovar na trh.
Inšpirované....všetkým
Ac se to nezda, tak v Exaltech je mozno vysledovat dva zakladni smery myticke inspirace (soucasna akcni inspirace je zalezitosti formy plyne z filmu) 1) evroposkou mytologii (Primordialove vs. Bohove a Titani vs. Recti Biohove; hrdinove typu Herakles, nebo Beowulf (PCs)) 2) Vychodni mytologii - Duchove a bohove jako vystrizeni ze Sinto, Kult predku vicemene jak ho zna moderni buddhismus, k tomu Nebeske mesto, ktere vsichni zname z Opiciho Krale (ano i broskve jsou zmineny ;o) ).
Samozrejme zdroju je tady vic - ale tyhle mne pri cteni nejivc uhodily do oci..
Ano, zakladny konflikt (niekto vs. zvysok) v Eberrone nie je. Zvysne inspiracie boli zmienene v recenzii.
Mágia a technológia
To co popisuje recenze jako stav technomagie v Eberronu mi pripomina stav prvniho veku k exaltech. Exalted jsou postkatastrofa, takze technomagie neni beznym lidem tak dospupna, a vzhedem k tomu, ze jenom Exalti mohou vyrabet opravdu mocne veci, omezuje se bezna svetova magie a drobe domaci kouzla (ktera jsou ovsem na dennim poradku a skoro kazdy clovek zna nejaky zpusob ochrany/privolani stesti)
Eberron nie je v tomto odlisnejsi. Nastala postkatastrofa (skoncila Posledna vojna), kde kopa hrdinov a potencialnych
mocnych postav vymrela. Drobne domace kuzla su na dennom poriadku a nemale mnozstvo ludi pozna nejake to prakticke kuzlo.
Hranica hrdinstva
Tady je to tezke posoudit, protoze neznam DnD levely a Exalted nejsou Class/Level. Nicmene asi bych rekl, ze to bude tak nejak na stejno - nejvic je lidi, beznych smrtelniku, kteri proste makaji na poli, nebo se nechaji naverbovat k domobrane. Sem tam nejaky Heroic Mortal, ktery je o tridu vys nad beznymi smtrelniky - jako takovy si vydobyde lepsi misto. Pak nasleduje ktegorie nizsi bohove a Exalti, kterym se smrtelnici proste nemohou rovat - a tak to je.
Mas pravdu. Rozdiel je mozno v tom, ze bohovia sice neexistuju, ale ti (zvysni dvaja) hrdinovia, ci antihrdinovia su schopnostami
v podstate na urovni bohov (to vsak vyplyva z principov a pravidiel D&D).
Rasy
Eberron ma evidentne beznou smesku fantasy ras - Exalted jsou vicemene lidksy svet - to ze lidi zijici blizko toho ktereho elementalniho polu muzou mit divne barvy je normalni - to, ze lidi zjici an kraji reality maji sem tam nejakou tu mutaci je taky normalni. Nicmene vylozene bytosti 'jinych ras' jsou dost vzacne.
Ano. Z komercneho hladiska by bolo vynechanie ras asi samovrazdou ;-)
Dragonshardy a draci-pôvodcovia
Jestli jsem to pochopil spravne tak dragonshrady jsou magicke predmety, ktere je mozno dobrodruzne hledat. tady ma svet Exalted prostoru spoustu - je to postkatastrofa, zlaty vek magie skoncil, a relikty se valeji vsude, kde je jeste nekdo seberal a nevyuzil (tedy vetsinou na tech nebezpecnejsihc mistech ;o) )
Paci sa mi to zhrnutie dragonshardov. Inak je situacia priblizne rovnaka. Kontintent Xen'drik bol vymysleny na to, aby sa v nom valali magicke predmety.
Rody draka
To je svetove specificka vec, nicmene kdyz to vememe kolem a kolem, tak Imperialni rodiny jsouvlastne rody nadane dedcine magickou moci - (v zakladni prirucce X2 jako antagonisti, ale vyjde pro ne doplnek a v prvni edici byl jeden z nejlepsich)
:-)
Organizácie viditeľné i skryté
Tady je hlavnim odlisenim heroicnost sveta, zatimco podle recenzi na eberron - nemusi byt general nejsilnejsim a nejlepsiv vojakem armady, moc mu dava to vojsko. Ve svete exalted tomu tak vetsinou je - je zvykem, ze vojsko vede Hrdina, a odrazi to i mechanismus mass combatu, kde jedotka vlastne jenom posktuje bonusy k cislum sveho velitele, protoze velitel je ten dulezity.
Niet co dodat.
Náboženstvo
V eberronu jsou bohove vzdaleni, v exaltech jsou zakladnim prvkem sveta. jsou to oni kdo vsecko spiskali, a ostatne postavy jsou vyvoleni Neporazeneho Slunce, nejvyssiho z bohu.

Mensi bohove bezne chodi po zemi a vladnou svym domenam (ruzne spravedilve), da se s nimi spolupracovat, vyjednavat, bojovat... Dokonce i hracska postava muze zistak vlasni kult, ktery ji povazuje za boha - a z motliteb svych vericich pak ziskava silu. Motliba je neco co ve svete Exalted funguje.
Ano, v Eberrone bohovia nie su - tu i tam sa vyskytuje priklad, ked ma nehracska postava kult, ale rozhodne to nie je typickou situaciou pre postavy.
Presvedčenie
Eberron je DnD svet, takze asi obsahuje klasicke kombinace rad x chaos; dobro x zlo. V Exalted jsou tyhle charakteristiky primarne urcovany Motivaci postavy (cilem ceho chce dosahnout), Intimacies (vztahy, ktere postava ma) a 4 vlastnostmi valor (dovaha); temperance (?zdrzenliviost); compassion (soucit) conviction (presvedceni/cilevedomost).
Ano, presvedcenia principialne ostali, aj ked sa v znacnej miere ignoruju (resp. nie je vzdy jasne, co je zlo a co je dobro). Motivacia ani intimacies sa nevyskytuju - totiz uz nad tym neuvazuje samotny system.
Komunita a príbehy
Svet Exalted ma obrovsky potencial, je to placka plochou vetsi nez zemekoule. Mocenskych skupin je nacrtnuto pripadne popsano spoustu, mist s prastanou magii take, k tomu veci z vnejska sveta ktere chteji dovnitr - prostoru pro hrdiny je spousta...
Myslim, si ze v tomhle si s Eberronem nezada, uz jenom proto ze by autori byli sami proti sobe ;o)
Podobny potencial jestvuje aj u Eberronu. Mocenskych skupin je tiez dobludu (zmienenych 15 v zakladnej prirucke, dalsie v rozsirujucich).
Miest rovnako jestvuje mnozstvo, daelkyr by tiez radi zhltli zo svojej sfery kontinent - priestoru je tiez kopu.

--------------------
Fakt to moze vyzerat ako kritika, resp. flamewar, ale to som urcite nechcel dosiahnut. Obidva svety zneju zaujimavo, lenze
ma fascinuje prudka podobnost.

Inak by sa mozno bolo dobre zamysliet, ake su odporucane cielove skupiny hracov - a ake su skutocne skupiny hracov.

Uživatelský avatar
Marwin
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 4. 2006, 11:23

Re: tak to vemu podle jedne z tech recenzi

Příspěvek od Marwin » 16. 5. 2006, 23:02

Alef0 píše:Ja budem doplnat. Nechcem prudit, to fakt nie. Ved koniec koncov by sa mohol spravit porovnavajuci clanok.
Alef0 píše: --------------------
Fakt to moze vyzerat ako kritika, resp. flamewar, ale to som urcite nechcel dosiahnut. Obidva svety zneju zaujimavo, lenze
ma fascinuje prudka podobnost.

Inak by sa mozno bolo dobre zamysliet, ake su odporucane cielove skupiny hracov - a ake su skutocne skupiny hracov.
S tim nemam problem. Ja Eberron videl jenom z te recenze a DnD jsem v zivote nehral. Takze proste pisu co vim o Exaltech.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: tak to vemu podle jedne z tech recenzi

Příspěvek od Alef0 » 17. 5. 2006, 06:41

Marwin píše: S tim nemam problem. Ja Eberron videl jenom z te recenze a DnD jsem v zivote nehral. Takze proste pisu co vim o Exaltech.
Ja som nehral zase Exalted :-)

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 26. 7. 2006, 10:37

Bohužel tu není samostatné téma.

Po dlouhé době jsem se pustil do Brány smrti a nemůžu si pomoc, mám pocit jako kdyby některé myšlenky byly vykradeny od Weisové a Hickmana. Třeba magicko technologická úroveň těch světů. Mám pocit že Eberron je někdy napůl cesty mezi trilogií Temný meč a sedemrologií Brána smrti.

Alef0 ostatní co k tomu říci?

Uživatelský avatar
SEB
Příspěvky: 588
Registrován: 14. 6. 2005, 13:21
Bydliště: Praha

Příspěvek od SEB » 16. 8. 2006, 16:04

Exalted je ve své prezentaci slátanina, stejně tak jako Eberron i Harry Potter...
to jen abych potvrdil svůj názor, za kterým si stojím.

Hlavní rozdíl mezi Eberronem a Exalted vidím v tom, že v Exalted je konflikt hrdinství/nadlidskosti s přirozenostéí/lidskostí. Alespoň pro mně. Hridnové řeší polobožská dilemata a zažívají zcela lidské emoce.

Eberron a vůbec drtivá většina DnD nějak nepočítá s tím, že postavy mají nějaké emoce, nebo nedej bože mělo jít o lidské bytosti.
Akčoliv Eberron alespoň vyhodil přesvědčení a z adventurerů udělal trpěný okraj společnosti.

Mám rád obě hry, ale štve mě, že abych si v jejich světech zahrál, musím si s něma hodně dlouho pohrávat.
---
Servant of my own vice.

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host