Zapovězené země

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 25. 4. 2019, 20:42

Dnes jsme ohlásili další počin ze stáje Mytaga - Zapovězené země. Jedná se o překlad skvělého rpg Forbidden Lands vydavatelství Fria Ligan.

za anotace:

Zapovězené země představují nové pojetí klasických fantasy her na hrdiny. V tomto sandboxovém survivalovém RPG nehrajete hrdiny, kteří se vypravují plnit úkoly určované někým jiným – naopak, jste tuláci a ničemové odhodlaní zapsat se do historie prokletého světa. Budete objevovat ztracené hrobky, bojovat s ukrutnými příšerami, bloudit divočinou, a pokud se toho dožijete, možná si i vybudujete a budete bránit svou vlastní tvrz... více na stránkách Mytaga

Obrázek

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11342
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Zapovězené země

Příspěvek od York » 25. 4. 2019, 22:49

Škoda, že ses o chuti vydat jiné fantasy RPGčko než JaD nezmínil dřív :\

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1592
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Zapovězené země

Příspěvek od PardGalen » 25. 4. 2019, 22:57

Tyjo to vypadá dobře a Mutant Year Zero mám rád.
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 26. 4. 2019, 07:08

York píše:
25. 4. 2019, 22:49
Škoda, že ses o chuti vydat jiné fantasy RPGčko než JaD nezmínil dřív :\
Neměl jsem to v plánu, ale Zapovězené země pro mě byly natolik silným objevem, že jsem zkrátka neodolal. Při práci na Jeskyních a dracích mi procházelo pod rukama spousta textů a nápadů a já jsem si stranou dělal různé poznámky, recykloval jsem pravidla a zakomponovával je do svých rozdělaných věcí. Paradoxně tak vedle Jeskyní kvetly kupříkladu Kouzlem a mečem II, Arkánum (rpg pro děti) a dokonce dvě verze Legend.
Přistihl jsem se, jak se v čase velkého pracovního vypětí odreagovávám výpočty pravděpodobností při hledání ideálních vyhodnocovacích mechanismů (tak jako jiné luští třebas sudoku) a když jsem si dělal nějaké rešerše stran poolových kostkových systémů, narazil jsem na Kickstarteru na Forbidden Lands. Podařilo se mi upirátit betu pravidel a čím více jsem se do nich začítal, tím více mi bylo jasné, že autoři vytvořili skvělý mix starého a nového a měl jsem obrovskou chuť vykrást z té hry vpodstatě vše - a tak jsem se raději rozhodl rovnou pro české vydání :) .

Zapovězené země mají pro mě jednu obrovskou výhodu - obsahují naprosto vše potřebné ke hře, nemusím tak řešit nic jiného než překlad, korektury a sazbu/produkci komponent. Není třeba nic upravovat, vymýšlet ani ohýbat či roubovat - celá hra je komplexní, obsahuje opravdu vše potřebné a je na ní cítit skvělá kombinace přístupu kreslíře, beletristy a týmu, který elegantně vyřešil systémové jádro (ostatně pravidla bylo použita u Mutant: Year Zero a Tales from the Loop, kde na Ennies posbírala v roce 2017 snad všechny možné ceny).

Domnívám se, že na českém trhu s rpg to bude zjevení, které nakopne nostalgii po starém Dračáku a zároveň přinese parádní skvěle hratelná pravidla, o jaká jsme se tady dlouhá léta komunitně a šuplíkově více méně bez úspěchu pokoušeli.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9990
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od Markus » 26. 4. 2019, 08:18

Ahoj, RPG Fórum, já tu srandu překládám, což je taky jeden z důvodů, který mě sem po letech přivedl zpět. :)

Něco k samotné hře: není to pro mě (preferuju old-schoolový pulp a tohle není ani jedno), ale myslím, že se to může velmi přesně trefit do vkusu lidí, kteří dodnes preferují DrD. Je to low fantasy, trochu grimdark, severské prostředí. Vizuálně i pravidlově podáno celkem realisticky, v kontrastu s dungeonpunkem z DnD. Velký důraz je na putování, objevování a přežití v přírodě.

Jelikož na českém trhu existuje už přesně čtrnáct milionů jiných fantasy RPG a pořád vznikají další, je celkem podstatná otázka: k čemu nové? Poslední dobou uvažuju nad tím, co dělá hru populární a co zaviní, že se naopak nerozříří. Základní chybu vidím v tom, že čeští tvůrci jsou posedlí tvorbou pravidel a mechanik, ale už se neobtěžují tvořit pro svou hru obsah. Většinou tedy vytvoří vyhodnocovací mechaniku, nabalí na to texty, pustí hru do světa... a tím to končí. Minimálně pro mě je ale něco takového naprosto nezajímavé. Aby mě hra něčím nalákala, musí obsahovat něco víc. Konkrétně:

:arrow? Nějaký přímo hratelný obsah. Tohle jsou dobrodružství, mapy, světy, cizí postavy, lokace... Ideálně v takové podobě, aby to nebylo jenom románové povídání, ale už to rovnou bylo upravené do podoby, v jaké se to dá rovnou použít. Prostě aby pravida nebyla jen suchý matematický traktát, ale aby mě i inspirovala a dávala mi materiál do hry. To může být formou obsahu v základní sadě, ale i formou samostatných dobdrodružství, která vycházejí po hře. Obecně trh kvalitních publikovaných dobrodružství se u nás nikdy nerozjel, a přitom je to, co ve světě rozhoduje o úspěchu fantasy her. Lidi prostě chtějí hrát něco, k čemu mají obsah. Zapovězené země okamžitě navnadí hexovou mapou světa, se kterou se neodmyslitelně pracuje i v pravidlech. Už v základní krabici je několik dobrodružství umístitelných přímo na mapu. A je k tomu už teď hotová samostatná kampaň - tj. kniha dalších dobrodružství (byť tady nevím, o kolik později vyjde v češtině).

:arrow? Pravidla, která pomáhají generovat hru. Pravidla vytvořená tak, aby samovolně a bez přičinění Vypravěče generovala zajímavé herní situace. Tohle je deviza různých indie her. Zapovězené země obsahují propracovaný systém cestování po mapě světa, postavy musí držet hlídky, dělat průzkum, utábořit se... překonávají překážky, občas někdo zabloutí, roztrhá si oblečení, něco ztratí, nevyspí se kvůli komárům. To všechno je elegantně napojené na systém dovedností, zranění atd a používá to furt tu samou vyhodnocovací mechaniku, takže je to i jednoduché. Dál má hra zabudovaný elegantní systém na sledování zdrojů, např. jídla a vody, a samozřejmě v cestovacím systému se dá lovit, hledat potrava, rybařit a tak. Všechno napojené na dovednoti a všechno má potenciál vygenerovat průser. Připomněli mi tu Myší hlídku, kde se taky velká část hry odehrává při putování. Další podobná mechanika je možnost budovat si tvrz a postupně ji rozšiřovat o různé další funkce a budovy - opět napojeno na centrální dovednostní systém např. v tom, jak různé budovy umožňují zotavovat zranění, vyrábět předměty atd. Jenom na cestování a stavění tvrzi se dá celkem snadno postavit nejedno sezení.

Celkový dojem je, že je to vhodná hra pro vesnické fantasy, putování v hvozdech a objevování zapadlých míst.

Vyhodnocovací mechaniky mě zas tolik nezajímají. Jak říkám, tradičně je v RPG považuju za tu míň důležitou součást hry. Takže jen zběžně: je to poolový systém, postavy mají 4 základní vlastnosti o hodnotě tuším 2 až 4, což určuje základní počet kostek. Další kostky dostáváte za dovednosti, za speciální talenty, za vybavení a tak. Počítá se počet úspěchů (šestky) nebo failů (jedničky). Je možné zároveň uspět a zároveň si přitom nějak ublížit nebo něco pokazit.

Je to "moderní" systém v tom smyslu, že je všeobjímající. Všechno, od boje, přes vyjednávání, po stopování a výrobu předmětů, se řeší hodem poolem kostek. Ta mechanika je univerzální a funguje vždy stejně - např. stejně jako existují předměty dávající bonusové kostky do boje (zbraně), existují i předměty dávající bonusy na chytání ryb (síť) nebo třeba na vyjednávání (krásné šperky). Mechnicky všechno identické, tudíž elegantní. Další bonusové kostky máte ze speciálních talentů postav, funguje to opět stejně.

Zranění se způsobuje přímo do čtyř základních statistik. Tj. zranění v síle jsou běžné rány, zranění v obratnosti únava, zranění v bystrosti je strach. Když vám vlastnost klesne na 0, jste vyřazeni a neovládáte postavu (při síle 0 se hroutí na zem, při bystrosti 0 má panický záchvat...). Opět jsou různé věci a např kouzla napojené přímo na tenhle systém, například ohnivá koule bude zraňovat sílu, zatímco kouzlo Strach funguje naprosto identicky, ale zraňuje bystrost. Mechanicky je to všechno elegantní v tom smyslu, že nové vlastnosti nezavádějí nové výpočty a pravidla, jako tomu bylo ve starém Dračáku, ale všechno je to napojené na stejný systém vlastností, dovedností a poolů kostek.

Mimochodem, mám z toho dojem, že postavy umírají jen hodně vzácně. Protože klesnutí vlastnosti na 0 vás jen vyřadí a vlastnost se po odpočinku snadno doplní na maximum. Léčení je snadno dostupné jednak jako kouzlo, jednak jako dovednost (např. dovednost léčení léčí Sílu, dovednost zpívání léčí morálku). A když chcete přece jenom zabít vyřazenou postavu, musíte neuspět v hodu na dovednost Vůle. Jinak to nedokážete. Totéž platí i pro NPC a naopak. Takže postavy jsou skutečně spíš hrdinové - ve smyslu protagonisté příběhu. Už od začátku hry mají zadefinované vztahy, cíle, temná tajemství a počítá se s tím, že ta hra bude o nich.

Celkově mi to připomnělo hry jako Burning Wheel (ale mnohem, mnohem jednodušší) nebo Myší hlídka, které je to dojmově asi nejpodobnější, jen zasazené do vážnějšího prostředí.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7216
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od Quentin » 26. 4. 2019, 08:41

Markus píše:
26. 4. 2019, 08:18
Jelikož na českém trhu existuje už přesně čtrnáct milionů jiných fantasy RPG a pořád vznikají další, je celkem podstatná otázka: k čemu nové?
Čtrnáct milionů je možná trošičku přestřelené*. Mně třeba žádné z českých fantasy rpg nesedí a musím si pro každou kampaň plácat vlastní pravidla za běhu. Docela bych bral, kdyby někdo přišel s Blades-in-the-dark-quality medieval fantasy hrou :D

*já vlastně znám jen dračáky a KaM. Co dalšího tu je?
Naposledy upravil(a) Quentin dne 26. 4. 2019, 09:25, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 26. 4. 2019, 08:53

Markus píše: Jelikož na českém trhu existuje už přesně čtrnáct milionů jiných fantasy RPG a pořád vznikají další, je celkem podstatná otázka: k čemu nové? Poslední dobou uvažuju nad tím, co dělá hru populární a co zaviní, že se naopak nerozříří. Základní chybu vidím v tom, že čeští tvůrci jsou posedlí tvorbou pravidel a mechanik, ale už se neobtěžují tvořit pro svou hru obsah. Většinou tedy vytvoří vyhodnocovací mechaniku, nabalí na to texty, pustí hru do světa... a tím to končí. Minimálně pro mě je ale něco takového naprosto nezajímavé. Aby mě hra něčím nalákala, musí obsahovat něco víc.
Já bych tady dodal, že problém podle mě ani tak netkví v tom, že by český tvůrce byl posedlý tvorbou mechanik, ale v tom, že taková práce se musí dělat v týmu - není (zpravidla) v silách jednohou autora vytvořit a otestovat našlapané mechaniky, vytvořit skvělý setting a napsat poutavé zápletky. Ale vytvořit a ufinancovat sehraný tým v českých podmínkách není reálné a snažit se jej udržet na fanouškovsko-komunitní bázi je jako kočírovat pytel blech...
Markus píše: ... A je k tomu už teď hotová samostatná kampaň - tj. kniha dalších dobrodružství (byť tady nevím, o kolik později vyjde v češtině).
Práva máme :)
Markus píše: Další podobná mechanika je možnost budovat si tvrz a postupně ji rozšiřovat o různé další funkce a budovy - opět napojeno na centrální dovednostní systém např. v tom, jak různé budovy umožňují zotavovat zranění, vyrábět předměty atd. Jenom na cestování a stavění tvrzi se dá celkem snadno postavit nejedno sezení.
Tady bych zdůraznil, že budování tvrzí ve hře není nuda - je to pěkná mechanika, která řeší přílišné hromadění majetku postav na vyšších úrovních.
Markus píše: Vyhodnocovací mechaniky mě zas tolik nezajímají. Jak říkám, tradičně je v RPG považuju za tu míň důležitou součást hry. Takže jen zběžně: je to poolový systém, postavy mají 4 základní vlastnosti o hodnotě tuším 2 až 4, což určuje základní počet kostek. Další kostky dostáváte za dovednosti, za speciální talenty, za vybavení a tak. Počítá se počet úspěchů (šestky) nebo failů (jedničky). Je možné zároveň uspět a zároveň si přitom nějak ublížit nebo něco pokazit.
Mi osobně se ještě líbí mechanika "PUSHING YOUR ROLL", která hráči umožní zariskovat, když se ji nepovede hod - elegantně vnáší do hry napětí a riskantní situace.
Markus píše: Celkově mi to připomnělo hry jako Burning Wheel (ale mnohem, mnohem jednodušší) nebo Myší hlídka, které je to dojmově asi nejpodobnější, jen zasazené do vážnějšího prostředí.
Tohle je téma na zajímavou diskuzi :) Já osobně v tom vidím Dračí doupě, tak jak jsem si před dvaceti lety představoval, že by mě fakt bavilo :D

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 26. 4. 2019, 08:59

Quentin píše:
26. 4. 2019, 08:41
*já vlastně znám jen dračáky a KaM. Co dalšího tu je?
Oficiálně nic moc - vzniká ještě Dračí hlídka, výhledově by měly být Jeskyně a draci. Nicméně tak jako tak - původní autorský obsah pro hráče je velká bolest - těžce se shání a píše a zároveň je po něm největší sháňka. Jinými slovy, hráči ani tak nepotřebují nová revoluční pravidla jako skvělé kampaně a dobrodružství...

Pracující logaritmus
Příspěvky: 549
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Zapovězené země

Příspěvek od Pracující logaritmus » 26. 4. 2019, 09:20

A jak na tom jste technicky?
Už tušíte datum vydání, cenu a takové věci? Nebo je ještě brzo?
Protože, a to mne samotného šokuje, uvažuji, že bych to koupil.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1592
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Zapovězené země

Příspěvek od PardGalen » 26. 4. 2019, 09:24

Quentin píše:
26. 4. 2019, 08:41
Blades-of-the-dark-quality medieval fantasy hrou
Hmm... :think:
skaven píše:
26. 4. 2019, 08:53
Já osobně v tom vidím Dračí doupě, tak jak jsem si před dvaceti lety představoval, že by mě fakt bavilo
Tak přesně tenhle pocit, jsem měl když jsem začal hrát Dungeon world. :)
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16589
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od Jerson » 26. 4. 2019, 09:46

Markus píše:
26. 4. 2019, 08:18
Obecně trh kvalitních publikovaných dobrodružství se u nás nikdy nerozjel, a přitom je to, co ve světě rozhoduje o úspěchu fantasy her. Lidi prostě chtějí hrát něco, k čemu mají obsah. Zapovězené země okamžitě navnadí hexovou mapou světa, se kterou se neodmyslitelně pracuje i v pravidlech. Už v základní krabici je několik dobrodružství umístitelných přímo na mapu. A je k tomu už teď hotová samostatná kampaň - tj. kniha dalších dobrodružství (byť tady nevím, o kolik později vyjde v češtině).
skaven píše:
26. 4. 2019, 08:59
původní autorský obsah pro hráče je velká bolest - těžce se shání a píše a zároveň je po něm největší sháňka. Jinými slovy, hráči ani tak nepotřebují nová revoluční pravidla jako skvělé kampaně a dobrodružství...

Mám zkušenost jen s poměrně malým vzorkem hráčů, ale takový dojem jsem nikdy neměl, vlastně až včera, když měl jeden hráč začít vést hru a nepřipravil si vůbec nic, a tak hledal něco, co by jen stáhnul a použil.
Naopak jsem se mnohokrát setkal s lidmi, kteří si vytvářeli vlastní světy, nebo alespoň vlastní adaptace existujících světů, a jen občas jsem narazil na někoho, kdo znal Asterion a trochu v něm hrál. Máte k téhle situaci u nás nějaké lepší podklady, třeba přehled poptávky?

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 26. 4. 2019, 10:02

Pracující logaritmus píše:
26. 4. 2019, 09:20
A jak na tom jste technicky?
Už tušíte datum vydání, cenu a takové věci? Nebo je ještě brzo?
Protože, a to mne samotného šokuje, uvažuji, že bych to koupil.
Momentálně jsme v cca 3/4 players handbooku, na nějaké kalkulace je ještě brzy, ale už teď vím, že hra vyjde v plné parádě - s krabicí, mapou, kostkama, kartičkama a dalšíma doplňkama...

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11342
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Zapovězené země

Příspěvek od York » 26. 4. 2019, 10:03

Jerson píše:
26. 4. 2019, 09:46
Mám zkušenost jen s poměrně malým vzorkem hráčů, ale takový dojem jsem nikdy neměl, vlastně až včera, když měl jeden hráč začít vést hru a nepřipravil si vůbec nic, a tak hledal něco, co by jen stáhnul a použil.
Naopak jsem se mnohokrát setkal s lidmi, kteří si vytvářeli vlastní světy, nebo alespoň vlastní adaptace existujících světů, a jen občas jsem narazil na někoho, kdo znal Asterion a trochu v něm hrál. Máte k téhle situaci u nás nějaké lepší podklady, třeba přehled poptávky?
Řekl bych, že absence nabídky je celkem zjevná. A kde není nabídka, se těžko hledá poptávka.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10218
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od OnGe » 26. 4. 2019, 10:07

York píše:
26. 4. 2019, 10:03
Řekl bych, že absence nabídky je celkem zjevná. A kde není nabídka, se těžko hledá poptávka.
To každopdáně - dokud nebylo jídlo, lidi neměli hlad :)
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 962
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země

Příspěvek od skaven » 26. 4. 2019, 10:14

Jerson píše:
26. 4. 2019, 09:46
Mám zkušenost jen s poměrně malým vzorkem hráčů, ale takový dojem jsem nikdy neměl, vlastně až včera, když měl jeden hráč začít vést hru a nepřipravil si vůbec nic, a tak hledal něco, co by jen stáhnul a použil.
Naopak jsem se mnohokrát setkal s lidmi, kteří si vytvářeli vlastní světy, nebo alespoň vlastní adaptace existujících světů, a jen občas jsem narazil na někoho, kdo znal Asterion a trochu v něm hrál. Máte k téhle situaci u nás nějaké lepší podklady, třeba přehled poptávky?
Vytváření vlastních světů a dobrodružství je bezesporu zábava, ale není to jednoduché. Jen málokterý hráč je zároveň kvalitní tvůrce. Poptávka po herních modulech tady byla vždy, dokonce i po těch Asterionských, které i nyní pořád jedou ve starých geograficko-politických kolejích. Kvalitní dobrodružství je to, co každá družina ke hře nutně potřebuje, zejména v těchto časech, kdy většina z nás není schopna či ochotna věnovat hodiny času do herní přípravy.

Nicméně exaktní čísla nebo sofistikované průzkumy nemáme - vycházíme hlavně z toho, jakým směrem se rozvíjí zahraniční herní scéna, kde se kvalitní dobrodružství staly nedílnou součástí rpg publikací.

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host