Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 12. 4. 2013, 19:32

Diskuse o hrach z predmetu. Nejake kecy doted jsou tu viewtopic.php?p=378814#p378814

Zaujala me jedna vec. Ta hra, je "fiction first", ale co to v praxi znamena?

Vezmu si priklad z DW. Postavy konecne dozenou loupezivou bandu ktera vypalila uz pet vesnic. "Ale ukaze se, ze zvesti nelhaly a jejich sef je minotaur, zruda ktera utekla nejakemu carodeji delajicimu experimenty! Co delate?" Hrac bojovnika muze rict "dobehnu k minotaurovi, preseknu mu hamstring (jak se tomu rika cesky?), a jak bude padat na zem, bodnu mu mec pod bradou do mozku a zabiju ho".
  • GM muze rict "ok, hod si hack and slash."
  • GM muze rict "ok, ti typci kolem ho chrani, pokud to chces udelat, musis si hodit defy danger, co delas?" hrac to udela, hodi to a GM rekne, "ok, hod si hack and slash."
  • GM muze rict "ok, ti typci kolem ho chrani, pokud to chces udelat, musis si hodit defy danger, co delas?" hrac to udela, hodi to, a GM rekne "ok, dostal ses k nemu, a vidis ze ma tu obrovskou sekeru nad hlavou a ted ji spousti na tebe, co delas?" a hrac si hodi dalsi defy danger a popise jak uhnul, a GM rekne "ok, hod si hack and slash."
  • GM taky muze rict "to nejde, musite napred porazit typky kolem" nebo tak. GM muze "reveal unwelcome truth" a rict, ze typek je zmutovany a nejde ho zabit nemagickou zbrani nebo tak.
Co z toho GM udela? To je uplne na nem, ale ma se rozhodnout podle fikce. Jiny priklad: Uprostred boje na zlodeje nebo koho zautoci dva typci s lukama, co delas? On popise jak schovava za sloup rozboreneho chramu kde se vsechno odehrava, a pripravi si mec. Nehodi svoje "defy danger". Podle pravidel muze GM "play as hard move as he wants".
  • GM muze rict "ok, oba te strelili, dostal jsi x dmg, mas prostrelenou nohu a frajeri zakladaji dalsi sip, co delas?"
  • GM muze rict "ok, jeden te malem strelil a upadl ti ten mec, a typek si spokojene namiril na misto kde ten mec lezi, zatimco druhy te obchazi zprava. Co delas?"
  • GM muze rict "ok, jeden te strelil, nic se ti nestalo ale odnesla to ta leciva lahvicka. co delas?"
  • GM muze rict "ok, nikdy jsi se za ten pilir nedostal, jeden z nich malem strelil a nepustil za pilir, druhy strelil do ruky a mas -1 postih do vyleceni, dostal jsi 1d6 damage, jsi na otevrenem prostranstvi, typci zakladaji dalsi sipy a zprava se blizi dalsi dva s ostepama, co delas?"
  • GM muze nezacit slovem ok, ale kdo by to delal
  • GM muze ten defy danger vubec nechtit a jenom popsat jak uskocil, typci ho obchazi ze dvou stran a zeptat se co dela.
Co z toho GM udela? Je to na nem, podle fikce. A ano, ta hra obsahuje doporuceni ptat se co nejcastejsi "co delas?" :)

Tomuhle autori rikaji "fiction first game". Apocalypse World je analogicky, akorat drsnejsi mechaniky pro zraneni a tak (pac vsichni maji pusky a nejsou dnd dobrodruhove). A to nemluvim o pripadech to hrac nehodi a hodi. Kdyz to hrac hodi napul, a pravidla reknou "GM offers you a worse outcome, hard bargain or an ugly choice", tak to vlastne muze byt jeste horsi ... priklad z AW je "typka se plizi do tabora banditu a hodi to napul. GM ji da na vyber jestli zabije nejakyho typka co sice oficialne patri k banditum, ale je mu 15 a proste tam spal a ona ho vzbudila kdyz sla kolem, nebo jestli ji objevi." So, yeah.

Ta hra doporucuje jak se v tomhle chovat -- ze by clovek jako GM nemel tahat do hry uplny bullshit a tak, ale v zasade se da rict, ze je to prvni hra, ktera ma zvysene pravomoce GMa. GM neni omezeny inciativou, nejakym CR, nebo necim takovym, nema omezene mnozstvi potvor. Ta hra se snazi vysvetlit ze GM se nema snazit zabit postavy (i kdyz svet jo), ale je to cele takove ... zajimave. Ta hra navic mluvi prave o tom, jak nastavovat obtiznost pomoci toho co znamena neco nehodit, jako v mem prikladu nahore. V apocalypse world je to jeste silnejsi, protoze pro bezna NPC nema hitpointy (aspon myslim, nejak jsem moc nepochopil ten system DMG zalozeny na doomsday clock) takze jedno "acting under fire" muze byt ze clovek zmlati ozraleho byvaleho svoji nove buchty co mu to prisel "vysvetlit", nebo to, ze postupne postrili dvacet lidi, pac se umi krejt, ma kde, umi se hejbat, ma dobrou pusku a je proste hustej. Tohle je zvlast videl classy ktera ma schopnost "s touhle schopnosti se pocitas v bitve jako mensi gang, cca 15 lidi".(*)

Co si o tom myslite? Ja mam pocit, ze hromada lidi takhle svoje oldschooly a semi-oldschooly (to slovo jsem si ted vymyslel). Ja tak vlastne sam skoro vedu vsechny mozne hry, akorat me pak clovek musi pro nastoleni pocitu nebezpeci it postavy na pokraji smrti na konci prvniho kola. Z druhe strany bych se bal, ze bez lidi kteri jsou ochotni fakt spolupracovat se ta hra rozpadne pokud nejsou schopni akceptovat GMovo slovo, zatimco jinde se takovy GM muze oprit o system a rict "to neni tak ze ja rikam ze te zabili, to je tak ze system rika ze te zabili".

Vzhledem k tomu, ze GM ma neomezenou moc, tak je otazka, jestli se vymlouvat na system neni ztrata casu. Ale chtel bych to vyzkouset v praxi.

Prikladam tenhle blogpost: http://www.latorra.org/2012/05/15/a-16-hp-dragon/ o drakovi co ma 16 hp 8)

(*): coz je vtipne, protoze v te hre nejsou pravidla jak se pocita gang o 15 lidech. Je to jenom prirovnani co formuje fikci, to je vsechno.
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 12. 4. 2013, 19:54

Tady jsou nejake moves:
http://hardholder.com/moves
When you hear the Broken Bell toll, roll+weird. It's like Augury. On a hit, you can choose 1:

Reach through the world’s psychic maelstrom to something or someone connected to it.
Isolate and protect a person or thing from the world’s psychic maelstrom.
Isolate and contain a fragment of the world’s psychic maelstrom itself.
Insert information into the world’s psychic maelstrom.
Open a window into the world’s psychic maelstrom.

By default, the effect will last only as long as you maintain it, will reach only shallowly into the world’s psychic maelstrom as it is local to you, and will bleed instability. On a 10+, choose as many as you like, but take that much harm; on a 7-9, choose 1 and take 1-harm:

It’ll persist (for a while) without your actively maintaining it.
It reaches deep into the world’s psychic maelstrom.
It reaches broadly throughout the world’s psychic maelstrom.
It’s stable and contained, no bleeding.

On a miss, nothing happens. You didn't think it would anyway, Rothschild was a lying bastard. But you'll never be able to hear the Broken Bell again.
WTF?
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 13. 4. 2013, 01:43

BTW: cely text dungeon worldu je tady: http://book.dwgazetteer.com/

(trigger warning, obsahuje frames)
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11374
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od York » 14. 4. 2013, 13:19

Už si to čtu asi potřetí a nemůžu říct, že bych chápal, co jsi tím myslel a na co se přesně ptáš. Připadá mi to jako hraní bez pravidel s možností si hodit na něco hodně obecného, aby to nevypadalo jako čistý GM fiat (což ale stejně je).

S tím, že takhle hodně lidí hraje, ale souhlasím. A pokud si hráči a GM sednou a hráči GMovi věří, tak je to i docela funkční.

Moje zkušenost ale je, že pokud mě taková hra má opravdu zaujmout, tak musí mít nějaký hlubší motiv v pozadí, třeba detektivní zápletku, nebo něco podobného, co hru utáhne samo o sobě.
Naposledy upravil(a) York dne 15. 4. 2013, 15:34, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Alef0 » 14. 4. 2013, 16:24

Moje zkušenost ale je, že pokud mě taková hra má opravdu zaujmout, tak musí mít nějaký hlubší motiv v pozadí, třeba detektivní zápletku, nebo něco podobného, co hru utáhne samo o sobě.
Ten ťahún je zrejme rozvedený v zvyšku textu hry, ktorý tu nie je :-) To, čo tu dal Sosáček, sú rady pre DMa, ako hrať.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 14. 4. 2013, 21:58

York píše:Už si to čtu asi potřetí a nemůžu říct, že bych chápal, co jsi tím myslel a na co se přesně ptáš.
Cast toho textu je popis fungovani hry. Casto toho textu je moje diskuse se sebou samym jak by na to mohly reagovat skupiny hracu s vetsimi ci mensimi sklony k hrani safe/unsafe nebo k dracakismu.
Připadá mi to jako hraní bez pravidel s možností si hodit na něco hodně obecného, aby to nevypadalo jako čistý GM fiat (což ale stejně je).
To urcite ne, ta pravidla jsou hodne specifika. Ty popises co se stane, a kdyz to hodis, tak se to stalo.

Druha strana ktera me zaujala je, ze to neni o nic vic GM fiat nez treba standardni dnd nebo shadowrun, akorat mnohem jednodussi.

Treti vec je, ze mi pripada o narativni hre mluvit jako o GM fiatu. Dulezite je, ze mezi fikci a mechanikami je tu obousmerny vztah, zatimco u vetsiny her je jednosmerny.
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Conlai » 15. 4. 2013, 12:04

Apocalypse, potažmo Dungeon World, je pro mě, jak Sos napsal jinde, zajímavý hlavně tím, že dává čtenáři jiný úhel pohledu na hraní RPG. Přijde mi, že ta hra je založená na dost odlišné designové filosofii, než všechno, co jsem zatím četl, tím je to pro mě právě přitažlivé.

Když jsem poprvé viděl AW, řekl jsem si "lumpley, wtf?" a šel jsem dál. Zpátky mě přivedlo až přečtení Dungeon Worldu, který mi možná lépe "cvakl" právě díky podobnosti nejklasičtějšímu RPG produktu. Rozdíly v struktuře pravidel a hry, způsob, jakým je podaná kapitola pro GMa - to vše mě donutilo vrátit se k AW, pčíst si ho a zjistit, že to je víc než Poisind v postapo.

Mimo to se mi líbí třípolohový vyhodnocovací hod (selhání - kompromis - úspěch) a způsob tvorby postavy.

BTW, co maj pořád všichni proti GM Fiat? Nebo spíš, pokud můžeme každé vypravěčovo rozhodnutí označit za DM Fiat (a v tomhle případě už to je fakt na hranici), pak ten pojem trochu ztrácí význam. :think:

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 15. 4. 2013, 12:21

Ja jsem mel podobnou reakci. Az se nekde na rpg.net resilo jak vypada 2010+ gamedesign a jeslti se nekam posunuje, a tohle je snad posledni nova hra kde se ten gamedesign nekam vyviji, protoze jinde se snad objevuje akorat retro (ako dnd5, oziveny owod) nebo je to dost nudny design (vsechny ty cortexy a exalted a tak).
Conlai píše:BTW, co maj pořád všichni proti GM Fiat? Nebo spíš, pokud můžeme každé vypravěčovo rozhodnutí označit za DM Fiat (a v tomhle případě už to je fakt na hranici), pak ten pojem trochu ztrácí význam. :think:
Ja hlavne nemam pocit, ze by tohle melo o nic vic fiatu nez jine hry. Nebo aspon nevim kde by ho tam mel nekdo videt.

Dulezite aspon pro mne je, ze ta hra fakt neni oldschool. Veci jako "kdyz hodis manipulaci jinou hracskou postavou, muze udelat co po nem chces nebo nemusi, ale kdyz to udela, dostane expy" nebo "kdyz hodis vnimani, muzes polozit otazky jako 'jaka je nejlepsi unikova cesta' nebo 'kdo je nejvetsi hrozba' a kdyz jednas podle odpovedi, dostanes bonus", nebo to jak funguji expy: GM a hrac postavy ktera ma nejsilnejsi vztah k tvoji postave kazdy reknou jednu vlastnost kterou by te chteli videt pouzivat, a kdykoli ji pouzijes, dostanes expy ("chtel bych te videt pachat nasili"), to je vsechno hazeni tradicnima pravomocema sem tam az moc, heh. Umim si predstavit, ze to dava super vysledky, ale potrva nez to budu mot vyzkouset.
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Aljen » 15. 4. 2013, 14:47

Když jsem poprvé viděl AW, řekl jsem si "lumpley, wtf?" a šel jsem dál. Zpátky mě přivedlo až přečtení Dungeon Worldu
AHA! Tak mozno to je ta chybajuca aktivita :)
AW som cital 2x a veru necvakalo. Jazyk akym je to napisane je pre mna prilis divny.
Zdalo sa mi to hodne cool temou, settingom aj Moves,exp mechanikou ale ...
skusim ten DW kuknut
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Alef0 » 15. 4. 2013, 15:01

Jazyk akym je to napisane je pre mna prilis divny.
Baker. Vincent Baker. On nemá jedinú hru napísanú normálne :-)

Inak tie manipulácie vyskakovalo už v In a Wicked Age: tam vyhodnotenie konfliktu nič nevyhodnocovalo. Ten, kto vyhral na kockách, mohol dotlačiť porazeného hráča (áno, hráča) do čoho chcel...ale ten to nemusel prijať a namiesto toho si mohol nechať znížiť štatistiky postavy. Pozitívny WTF tam mohol byť v tom, že na úrovni postáv sa hráči mali vysmážať a vymlacovať, a to medzi sebou, ale na úrovni hráčov sa mohli dohodnúť alebo aj kooperovať.

Tuto to zrejme ešte rozšíril.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21410
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 15. 4. 2013, 15:14

Alef0 píše:Tuto to zrejme ešte rozšíril.
Hm.

AW je pravdepodobne tradicnejsi nez tohle: GM popise situaci a zepta se postav co delaji, oni to popisou a pokud to co popsali je nejaky move tak se vyhodnoti, a popise se vysledek. Tak furt dokola.
Human wireless chargers were a big hit.
People loved them. The need to sleep was gone!
But soon they found them installed mostly behind cash registers. Under office chairs.
And they realized the dreams were gone, too.
@ASmallFiction

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11374
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od York » 16. 4. 2013, 10:50

Sosacek píše:
Připadá mi to jako hraní bez pravidel s možností si hodit na něco hodně obecného, aby to nevypadalo jako čistý GM fiat (což ale stejně je).
To urcite ne, ta pravidla jsou hodne specifika. Ty popises co se stane, a kdyz to hodis, tak se to stalo.
To z toho tvého příspěvku nijak nevyplynulo. Všechny příklady začínají frází "GM muze rict".
Sosacek píše: Druha strana ktera me zaujala je, ze to neni o nic vic GM fiat nez treba standardni dnd nebo shadowrun, akorat mnohem jednodussi.
To nejspíš není. GM fiat ostatně může nějak víc potlačit jen pevný scénář a ještě pevnější a svazující pravidla. Z toho pak ale vyleze DnD4e...

O to, co je víc GM fiat, ale imho ani tak nejde. Jde spíš o rozdíl mezi:

"Chceš proběhnout chodbou plnou mechanických pastí?"

Varianta a: "Hoď si na akrobacii, nebo jinou dovednost/schopnost, kterou používáš k tomu, aby ses pastem vyhnout."

Varianta b: "Hoď si na Defy danger."

Imho jen různá míra obecnosti, nic víc, nic míň.
Sosacek píše: Treti vec je, ze mi pripada o narativni hre mluvit jako o GM fiatu. Dulezite je, ze mezi fikci a mechanikami je tu obousmerny vztah, zatimco u vetsiny her je jednosmerny.
To mi zní dost podobně jako obhajoba dvojky. Můžeš trochu líp vysvětlit, co tím myslíš?

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Conlai » 16. 4. 2013, 13:32

Agenda jsou cíle, o které usiluješ jako GM v Dungeon Worldu:
•Předlož hráčům fantastický svět
•Naplň životy postav dobrodružstvím
•Hrej, abys zjistil, co se stane dál

Vše co budeš u stolu (a mimo něj) dělat a říkat má naplnit právě tyto tři cíle a žádné jiné. Pakliže něco není na seznamu, není to tvým cílem. Nesnažíš se porazit hráče nebo je zkoušet složitými hádankami. Nemáš za úkol hráčům představit svůj pečlivě vymyšlený svět. Nesnažíš se hráče zabít (ačkoli monstra mohou). Zcela určitě není tvou úlohou hráčům odvyprávět předem vymyšlený příběh.
Tohle je prostě boží. Hlavním přínosem DW je pro mě struktura pravidel pro GMa, jako třeba agenda. Už samotná myšlenka podat vedení hry jako rulebook (fronts, agenda, moves...) je super.

Co se moves týče, DW předkládá volné kusy pravidel (moves), která nejsou spojená ničím jiným, než spouštěčem "když to vyžaduje fikce". Žádné tahy a směny. Jen fikce a hráči sledující, jestli šáhnout po moves. Samotné moves jsou ale velmi dobře definované a navíc obsahují podněty k tvoření další fikce. (obvykle výsledek 7-9, ale i moves jako bardův Charming and Open) výsledný flow by mohl být velmi zajímavý. Těším se, až to vyzkouším v akci.

EDIT: Poslední odstavec jinak myslím shrnuje, proč si myslím, že je zásadní rozdíl mezi:
York píše: Varianta a: "Hoď si na akrobacii, nebo jinou dovednost/schopnost, kterou používáš k tomu, aby ses pastem vyhnout."

Varianta b: "Hoď si na Defy danger."

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7236
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Quentin » 16. 4. 2013, 14:32

Zatím jsem to jen prolétl v práci
•Use a monster, danger, or location move
•Reveal an unwelcome truth
•Show signs of an approaching threat
•Deal damage
•Use up their resources
•Turn their move back on them
•Separate them
•Give an opportunity that fits a class’ abilities
•Show a downside to their class, race, or equipment
•Offer an opportunity, with or without cost
•Put someone in a spot
•Tell them the requirements or consequences and ask
Je to super v tom, že ti to připomene, co máš dělat, inspiruje to, a zajistí to neustálou akci a volby. Pořád je to ale krok navíc, kterej tě disconnectne ze hry. Jako vypravěč se raději budu soustředit přímo na fikci. Nemluvě o tom, že všechny tyhle moves jsou beztak vypravěčské techniky, které se musíš naučit používat intuitivně (např "show signs of approaching threat" je povinnost pro zachování player agency a "use up their resources" zase není nic o co by se měl starat vypravěč, zařídí to sami hráči; je to přece součást taktiky)

Obecně všechny tyhle metagame mechaniky spíš ruší než pomáhají, i tolik oblíbené cíle postav nebo aspekty z fate. Když už ve hře nějaký cíl má být, tak musí být čistě z pohledu postavy (stát se králem, získat pepův kouzelnej meč, nahrabat prachy na koupi lodi). Hned jak do toho začneš motat metagame (dneska se naštvu, chci tě vidět páchat násilí, +xp kdykoli se někoho zastaneš), tak omezuješ vývoj postavy. Každé tohle rozhodnutí, např. risk života pro chránění slabšího, by mělo vyplynout přirozeně ze hry. Jen tak je to "genuine" a opravdu vychází jak z postavy(a hráče!) tak z konkrétní situace ve fikci.

Vůbec je z té hry cítit, že mechanikama hodně podporuje improvizaci na metagame úrovni. Já mám raději ten přístup, že vypravěč vytvoří dostatečně potentní situaci/lokaci, a zbylá improvizace vychází organicky z nápadů všech hráčů bez většího metagame.

Řikám to pochopitelně?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Alef0 » 16. 4. 2013, 14:45

Nechapem, že "obecne tieto metagame mechaniky rusia": rusia koho?

Opat poviem zo skusenosti z IaWA: my sme realne robili to, ze sme kooperovali v drsnosti vzajomneho pwnovania, dokonca do tej miery, ze sme si kricali, co ma oponent urobit za megatah voci mojej postave. ("Tresni mi po hlave stlpom, co podopiera stan!")

Obmedzenie vyvoja postavy uz zial posudit neviem, IaWA je jednorazova, tam sa caka, ze umries :-) Ak by to aj bol problem, so what? Staci akceptovat fakt, ze postava nie je tvoj miláššek.

Ale samozrejme, ked sa rozidu preferencie (z postu citit, ze ti metagame nevyhovuje), tak zahrada hier je siroka.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů