Draci

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Odpovědět
hanss
Příspěvky: 201
Registrován: 19. 12. 2015, 19:49

Re: Draci

Příspěvek od hanss »

Orion - Uru-ana.

K pokusům odvozovat řecká jména ze sumerštiny jsem hluboce skeptický. (A z hlavy mě napadá hned několik neméně starých jmen, Zeus, Perun...)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Argonantus píše: 23. 4. 2017, 14:06Eerie:
vícehlaví draci https://draci.info/index.php?cls=object ... =6&silk=15
Dík, dobrej odkaz. Akorát tam, jak píšeš o ledových dracích u Tolkiena, tak už jsem tu nadhazoval, že to zřejmě neznamenalo, že plivali něco ledového, ale že plivali kuloví.

edit: Ono to je taky tím, že Tolkien používá "cold" drakes, totiž studení draci a ne "frost" čili ledoví.
Naposledy upravil(a) eerieBaatezu dne 23. 4. 2017, 16:40, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci

Příspěvek od ShadoWWW »

Mě zaujalo toto:
Jenomže zdánlivě jasný rozdíl mezi drakem a saní je až z doby úplně nové. Například v heraldice (Pevnost č.2/2003) znamená saň něco naprosto jiného, než vícehlavý drak; je tím míněn obvykle drak čtyřnohý s křídly jakožto dalším párem končetin (který se v novodobé fantasy rozšířil tak, že zastínil původní podobu draka).
Rozšíření čtyřnohé podoby draka v moderní fantastice má téměř jistě na svědomí Tolkien. Na své ilustraci draka Šmaka s Bilbem v Hobitovi vykreslil Šmaka s čtyřma nohama a křídly.
Obrázek

Stejnou podobu pak použilo D&D, které se inspirovalo právě touto ilustrací. Z D&D se pak rozšířil všude možně.
Obrázek

Paradoxem je, že ve filmu Hobit použil Jackson podobu draka dvounohého.
Obrázek
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18482
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Draci

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Jenomže zdánlivě jasný rozdíl mezi drakem a saní je až z doby úplně nové. Například v heraldice (Pevnost č.2/2003) znamená saň něco naprosto jiného, než vícehlavý drak; je tím míněn obvykle drak čtyřnohý s křídly jakožto dalším párem končetin (který se v novodobé fantasy rozšířil tak, že zastínil původní podobu draka).
Machek říká:
saň, pohádková obluda ("dlouhý ještěr bez křídel"; "nesmí se másti s drakem")
Etymologie pak krajně nejistá, ale navrhuje, že by to podobně jako plaz od plaziti mohlo být od sunouti (nutno dodat, že všechny ty různé deriváty PIE *wrmis patrně pocházejí od kořene *wer- "točit se, vrtět se").
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Draci

Příspěvek od Argonantus »

Eleshar:

někdo navrhoval slovo "saň" odvozovat od ptáka Saena, perského původu. Nepřipadalo mi to tak úplně blbý nápad.
Jisto je, že směrem k východu hlav přibývá.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci

Příspěvek od Ecthelion »

Pro historiky - Vykopnul jsem téma týkající se draků v O hraní obecně.
Takže pokud si chcete pokecat, směle sem.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Draci

Příspěvek od Argonantus »

Draci v Bibli

Bible na první pohled dává drakům minimální prostor; ten hlavní, který nás napadne, totiž apokalyptický drak Janův, je popsán na jiném místě.

Pravda je ovšem taková, že drobných zmínek o dracích je v Bibli nečekaně mnoho. V hebrejském originále užívá Bible slova „tan“, vlastně většinou množného čísla „tanin“. V některých případech to neplatí; to když se mluví o nějakém konkrétním draku, obvykle o draku z Apokalypsy, čili Satanovi.

Nejprve přehled významných draků a jim podobných nestvůr (po jehož spatření méně odvážní zřejmě prchnou k jinému místu této knihy) a který se snaží o úplnost:
Gn 3,1-5; 3,14-15; Ex 7,9-11; Num 21,6-9; Dt 8,15; 32,33; Neh 2,13; Jb3,8; 30,29; 40,20-28; 41,1-25; Ž 18,9; 44,20; 74,13-14; 91,13; 104,25-26; 148,7; Iz 11,8; 13,22; 14,29; 27,1; 30,6; 34,13-15; 35,7; 43,20; 51,9; Jr 8,17; 9,11; 10,22; 14,6; 49,33; 50,39; 51,34; 51,37; Am 9,3; Mi 1,8; Ez 29,3-7; Ez 32,2; Dan 14,23-27; Moudrosti 11,15-20; L10,19; Mk16,18; Zj 12,1-18; 20,1-10, a to jsme ještě vynechali plno různých dalších hadů.

Začneme v ráji. V knize Genesis se mluví, jak známo, o hadu z ráje (Gn 3,1-5), ovšem přinejmenším svatý Jan už byl toho názoru, že tento Had je totožný s Drakem, a je to vlastně Satan sám, jak patrno z jinde citovaných částí Apokalypsy (Zj 12 a 20). Mnozí středověcí badatelé tuto souvislost rozebírali důkladněji, jak dosvědčuje například Hrabanus Maurus, opat Fuldský a arcibiskup Mohučský. Tvor je zbaven vlastně jakýchkoli biologických podrobností; je to vtělený symbol hříchu; otázka, zda je to drak, nebo had – což nás zajímá nejvíce ze všeho - není pro středověké učence moc zajímavá. A přece – pravdu prozrazuje tradice vyobrazení; tvor v Genesis je zdrcující většinou Hadem, i když má třeba lidskou hlavu, kdežto nestvůra z Apokalypsy je téměř vždy Drakem se sedmi hlavami.

Nejdůležitější z celého rajského příběhu je asi verš 3,15 – „mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její; ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu“. Najdeme na něj plno dalších odkazů v v Písmu – například Žalm 91, 13, kde, dle kralického znění – v naprosté shodě s Melantrichovým - „po lvu a bazališku choditi budeš, a pošlapeš lvíče i draka.“ Ekumenický překlad nahrazuje opatrně baziliška zmijí, ale draka nechávají všichni. V pozdějším evangeliu svatého Lukáše 10,19 se už chodí méně zajímavě po hadech a štírech; v Markovi 16,8 jsou pak bráni do ruky hadi. Kdejaké vyobrazení draka je poznamenané potřebou po drakovi šlapat, jak ukážeme na příslušném místě.

V knize Exodus se pak mluví v moderním ekumenickém překladu takto (7,9 –12):
"Až k vám farao promluví: -Prokažte se nějakým zázrakem, řekneš Áronovi: -Vezmi svou hůl a hoď ji před faraóna, a stane se drakem. Mojžíš s Áronem tedy předstoupili před faraóna a učinili, jak Hospodin přikázal. Áron hodil svou hůl před faraóna i před jeho služebníky a ona se stala drakem. Farao však také povolal mudrce a čaroděje, a egyptští věštci učinili svými kejklemi totéž. Hodili každý svou hůl na zem a ony se staly draky. Ale Áronova hůl jejich hole pohltila.“
Potíž je v tom, že starší znění bible Kralické má místo všech těchto draků hady; a lze se obávat, že proměna hole v hada je daleko logičtější a tradičnější.
Mírnou pochybu do toho vnáší ještě starší vydání Melantrichovo, které sice také mluví v celé pasáži také o hadech, ale verš 7,12 najednou zní: „ Metali jedenkaždý zvlášť hole své, které obráceny jsou v draky, ale sežrala huol Aronova hole jejich.“ Ponecháváme nerozhodnutou otázku, zda se zde jedná o skutečné draky, nebo problém překladu; v každém případě je zřejmé, že jsou to draci principiálně jiného druhu, než ten arcidrak – Satan v knize Genesis.

V knize Numeri 21,6-9 je slavný případ s hadem: „I poslal Hospodin na lid ohnivé hady; ti lid štípali, takže v Izraeli mnoho lidí pomřelo…. Mojžíš pak udělal bronzového hada a připevnil ho na žerď. Jestliže někoho uštkl had a on pohlédl na hada bronzového, zůstal naživu.“
Zde není pochyb, že jde o jedovaté hady, nikoli draky; ale spojení ohnivý had, použité ve smyslu had jedovatý, je důležité. Vyskytuje se ještě i jinde, jak uvidíme. Zřejmě na tuto historku navazuje Deuteronomium 8,15 kde se ekumenické znění říká, že „vodil tě velkou a hroznou pouští, kde jsou ohniví hadi a štíři, žíznivým krajem bez vody.“ Kralická bible to vidí podobně; „ohniví hadové a štíři“; Melantrich si ovšem něco přidal: „na kteréžto byli hadi, kteřížto dýcháním svým pálí, a štír i had přejedovatý, kterýž slove dypas…“

Dále verš Dt 32,33 mluví o Sodomských, a následuje kletba "jed draků víno jejich, a jed lítý nejjedovatějšího hada." Což je zajímavé tím, že had a drak jsou tu zmíněni opět vedle sebe pro srovnání a souvislost, a to ve všech mnou zkoumaných verzích (Melantrichova, Kralická a ekumenická).

V Nehemiášovi 2,13 je zmínka o dračí studni před Jeruzalémem; víc se o ní nedozvíme.

Následuje kniha Jobova, která byla popsána důkladněji v kapitole o Velrybovi. K ní se vážou i odkazy, popsaném na tom místě – žalmy 18,9; 74,14; 104,26; 148,7; Iz 27,1; 51,9 a rozsáhlá pasáž z Ezechiela 29,3-7 i 32,2; Am 9,3. Joba 30,29 vyložíme dále.

Mezi Žalmy, které se „velryba“ netýkají, máme 44,20, kde je v kralické verzi „ačkoli jsi nás byl potřel na místě draků a přikryl jsi nás stínem smrti“. Od toho se moc neliší moderní překlad, ale Melantrichova bible draky vynechává. Potom tu máme zajímavý žalm 74,13 „Ty silou svou rozdělil jsi moře a potřels hlavy draků u vodách“, což obrazně připomíná scénu u Rákosového moře v knize Exodus. Bez zajímavosti není, že hned v dalším verši se mluví o „velrybovi“, což ukazuje, že toto monstrum a běžní draci jsou něco zásadně jiného. Už Hrabanus Maurus se domníval, že jde o jiný případ – srovnává Joba 40 a žalm 74 s tím, že „zde je dán k porovnání drak velký k drakům malým.“
Obraz „potřených hlav“ navazuje na verš z Genesis 3,15.

S významným proroctvím Izajášovým jsme se setkali už několikrát; je prolezlý nejrůznějšími plazy skrznaskrz. Zbývá předeslat, že jde o knihu mimořádně dlouhou, mimořádně oblíbenou Židy i křesťany (počtem odkazů v Novém zákoně zřejmě jasně vítězí); a také docela starou – prorok působil údajně někdy okolo roku 700 před naším letopočtem. Již byla vysvětlena zmínka 27,1 a 51,9. V 11,8 je jeden z několika biblických bazilišků: „A lítý had nad děrou pohrávati bude s dítětem prsí požívajícím a to, kteréž odstaveno jest, směle sáhne rukou svou do díry baziliškovy.“ Toho zachovávají i ostatní znění bible; jinde ho ekumenické znění překládá jako zmiji; a občas se plete i s drakem.

Potom tu máme jistou kategorii hrozeb. Například kralické 13,21-22 hrozí, že „lítá zvěř tam odpočívati bude, a domové jejich šelmami naplněni budou, bydliti tam budou i sovy a příšery tam skákati budou. Ozývati se také budou sobě hrozné potvory na palácích jejich a draci na hradích rozkošných.“
Ekumenické znění dává přednost méně atraktivním „divé zvěři, výrům, pštrosům, hyenám a šakalům“, draky tedy vynechává, ale Melantrich je zřejmě nejmalebnější, neboť „odpočívati budou tam šelmy, naplněni budou domové jejich draky a bydleti budou tam pštrosové a chlupáči budou skákati tam a ozývati se budou sovy v domích jeho a vochechule v palácích rozkoše.“.
Neméně skvostné je 34,13-15, kde kralická bible tvrdí, že "A vzroste na jejich palácích trní, kopřivy a bodláčí na hradích jejich, a bude příbytkem draků a sov. Tam se budou potkávati zvěř s ptactvem, a příšera jedna druhé se ozývati; tam toliko noční přeluda se usadí a odpočinutí sobě nalezne.Tam se zahnízdí sup a škřečeti bude a když vysedí, shromáždí pod stín svůj; tam také shledají se luňáci jeden z druhým."

Ekumenický překlad uvádí tato stvoření po řadě jako pštrosy, šakaly, divou sběř, hyeny, upíra (!), zmiji šípovou a supy. U Melantricha je tato menažérie viděna jako pštrosi a draci, zlí duchové, divý muž, můra, ježek s ježčaty a luňáci.
Nás zejména zajímají ti „draci a sovy“, kteří se vyskytují dost často, třeba ve 43,20; a ve vynechaném Jobovi 30,29; v Iz 35,7 jsou draci tentokrát beze sov; stejně jako u Jeremiáše, který podobně hrozil stejně rád a často, v 9,11; 10,22; 49,33; 50,39; 51,37; a konečně ještě u Micheáše 1,8. Kromě kralické bible i ctihodný anglický překlad King James Version překládá verš v Jobovi "I am a brother to dragons, and a companion to owls“.

Moderním biblistům toto spojení vrtalo v hlavě, a dospěli k názoru, že vůbec není jisto, že tanin jsou draci, ale spíš se to jeví být cosi pouštního a dravého, takže navrhují šakala. A tak, nikoli bez úžasu, v moderním ekumenickém překladu čteme ve všech citovaných verších místo "draci a sovy" prý správnější "šakali a pštrosi“. Bez zajímavosti není, že Melantrich tuto malebnou dvojici překládá důsledně jako draky a pštrosy.

K vysvětlení této záhady je vhodné se obrátit k již citovanému žalmu 44,20, kde má naopak draka kralická bible s ekumenickým překladem, ale Melantrich tohoto draka úplně vynechal. Neméně výmluvné jsou zvláště katastrofické Izajášovy 13,22 a 34,13. Smysl je jasný; obydlí draků a sov (nebo bůhvíčeho) lze chápat jako jakési úsloví - jako výraz úplné postkatastrofické pustiny, něco na způsob našeho "svrab a neštovice“. Proto vlastně autorům tolik nezáleží (bohužel pro nás), o jaká zvířata přesně jde. Jde zřejmě o jakési drobnější pouštní tanin, méně podstatné, než jsou třeba Lívjatán nebo had z ráje.
Jistou informaci nám o nich dává tato zatím vynechaná pasáž v Jeremiášovi 14,6 v kralické verzi: „A divocí oslové stojíce na vysokých místech, hltati budou vítr jako draci, přehledí se oči jejich nebo nebude žádné trávy.“
Je to zjevně tentýž tanin, přeložený v ekumenickém překladu coby šakal, ale v jiné, zjevně reálnější situaci; pro zajímavost takto to vidí Melantrich: „A divocí oslové stáli na skalách a vtahovali do sebe vítr jako drakové; pošly oči jejich, neb nebyli byliny.“
A takto ekumenická verze: „Na lysých návrších postávají divocí osli, postávají jako šakalové, vypovídá jim zrak, neboť nejsou byliny.“
Zde se dokonce zdá, že je to býložravý tvor… odkazujeme další úvahy v tomto směru na draky podzemní. Nezbývá než zdůraznit, že přes slušnou četnost těchto tanin naprosto nelze tohoto drobného pouštního tvora dosazovat za všechny biblické draky; prakticky žádný případ, který se dotýkal Leviathana nebo Janova draka tomuto popisu neodpovídal.

Zrovna další exemplář draka, Izaiáš 14,29 je úplně jiného druhu; ekumenické znění tvrdí: „ Neraduj se, Pelišteo, že je polámaná hůl, která tě bije, neboť z hadího kořene vzejde bazilišek, a jeho plodem bude ohnivý létající had.“ Kralická bible vidí vývojová stádia podobně – ze zlomené hole vzejde bazilišku, a z něho ohnivý létající drak. Melantrich tu ovšem naprosto zbloudil; „neb z kořene hadového vyjde králík a símě jeho požíraje ptáka.“ Lze jen doufat, že „králík“ je malý král, čili bazilišek. Latinský originál vulgáty nenechává na pochybách – je zde draco volans.
Tento verš je naprostá rarita. Ohnivých tvorů jsme už viděli celou řadu, ale tento je první výslovně označený jako létající. Že to není náhoda, ukazuje Iz 30,6 v ekumenické verzi: „do země soužení a tísně, kde jsou lvice a lvi, mezi nimi zmije a ohnivý létající had…“ , Melantrich opět překládá: „břímě dobytků poledních zemi zarmoucení a úzkosti, lev a lvice vychází z nich, ještěr a bazilišk létající…“ a Kralická bible: „Břímě hovad poledních v zemi nátisku a soužení, odkudž lev a lvice, ještěrka a drak ohnivý létající…“

Další zvláštní drak je v Jr 51,34: „Vyjídá mne, potírá mne, Nabuchodonozor král babylonský, vystavuje mi nádobu prázdnou, požírá mne jako drak, naplňuje břich svůj rozkošemi mými, vyhání mne.“ K tomu nedodávají jiné verze nic nového; překlad slovem „drak“ je v naprosté shodě. Zvíře je zjevně podstatnějšího druhu; mohlo by jít přinejmenším o krokodýla.
Vynechané části Jeremiáše už nepřinesou mnoho podstatného; jsou tam jen jiné varianty hrozby „draky a sovami.“ V 8,17 posílá prorok na nehodné hady a bazilišky;

Asi nejslavnějšího biblického draka ze Zjevení odkazujeme k drakům nebeským.

Draka z pokračování knihy Daniel 14,23-27, které se bohužel v evangelických biblích nevyskytuje, taktéž studujeme v drakobijcích technických.
Přísně vzato, přes záplavu nejrůznějších zmínek se zdrcující většina všech týká něčeho jiného, než draků; je tu řada hadů, krokodýlů, drobných pouštních „tanin“ a také draků čistě slovních. Dokonce i ten nejslavnější ze Zjevení se zjevně týká věků budoucích….

Takže na rozloučení zbývá poslední drak, nacházející se v knize Moudrosti 11,15-20, kterou opět najdeme jenom v katolických verzích bible. Melantrich to líčí takto:
„…ruka tvá, všemohoucí pane, kteráž stvořila okršlek země z věci neviditelné, poslati na ně množství medvěduov, aneb líté lvy, aneb neznámé a hněvu plné zvířata, aneb párou ohnivou dýchající aneb dýmní smrady vydávající aneb hrozné jiskry z očí vypouštějící jichžto netoliko výraz mohl se hladiti ale i patření strašlivé zabití.“

Zde se jeví být překvapivá podobnost s fascinujícím Iz 14,29 a 30,6, a také částí Jb 41; a žalmem 18,9; drak je rovnou ohnivý, a navíc je tu i baziliščí schopnost zabíjet pouhým pohledem (viz kapitola o dračím dechu).
Uživatelský avatar
Dorian
Příspěvky: 171
Registrován: 3. 10. 2009, 12:20

Re: Draci

Příspěvek od Dorian »

Argonantus píše: 24. 4. 2017, 08:48 Eleshar:

někdo navrhoval slovo "saň" odvozovat od ptáka Saena, perského původu. Nepřipadalo mi to tak úplně blbý nápad.
Jisto je, že směrem k východu hlav přibývá.
Myslím že ani jedno ne, indický drak má typicky tři hlavy, Vrtrovi se říká také Triširas „trojhlavec“, zatímco ruský drak jich má klidně i dvanáct. Většinou ale ten násobek tří, ty tři hlavy budou asi původní.

Perský (respektive správně východoíránský) Saéna nemá s draky nic společného, jeho úloha je pozitivní a těžko ho spojit se zlovolnými a proradnými indoevropskými draky jejichž hlavní úlohou je krást vláhu, krávy a ženy (přičemž do jisté míry jsou všechny tyto tři věci vzájemně zaměnitelné).
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

S tím východem - čínští draci mívají obvykle jednu jedinou hlavu.
Ostatně, japonští draci taky, jenom Yamata no Orochi jich měl osm, ale to byla těžká výjimka.
Perský Aži Dahaka (Zahak, Zóhak) byl už, pravda, tříhlavý (a ti další jako Snávidka a spol. nejsou moc přesně popisovaní), ale přece jenom, Čína i Japonsko jsou dál na východ.

Nebo to bylo míněno čistě v indoevropském kontextu?
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Draci

Příspěvek od Argonantus »

Tak jo, upřesňuji - maximum je jako obvykle v Rusku.
Nicméně západní draci vícehlavost moc nevedou.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Draci

Příspěvek od Lorwyn »

Dokonale nedračí (a tím pádem možná bezpředmětná) poznámka, ohnivý had je pokud vím ustálené označení Vlasovce Medinského. Hrozit vlasovcem teda celkem smysl dává, neb je to hnus.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci

Příspěvek od Vallun »

o dracích je v Bibli nečekaně mnoho. V hebrejském originále užívá Bible slova „tan“, vlastně většinou množného čísla „tanin“.
Ha, v Bibli je opravdu všechno, i taniny...a to se ješt ěněkdo divý, že třísloviny nemám rád - když jsou z draků nebo šakalů...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9041
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Draci

Příspěvek od Faskal »

Drak pro Arga!
DSC_0343.JPG
(jde rozkliknout pro lepší kvalitu)

Popisek: Modlitební kniha z 13. století patřící Queen Margrete Skuledatter
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Draci

Příspěvek od Argonantus »

Jo, to odpovídá. Něco jako Bible of Robert the Bello, 13. století, kde je draků fakt hodně.
Draci ztrácejí realističnost a převažuje pomalu jejich ozdobná funkce.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Draci

Příspěvek od Argonantus »

Jinak beru zpět úplný odsudek Martinovycj draku. Jako symbol marxismu leninismu to není špatné.
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti