Příchod křesťanů

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Ebon Hand »

Argonantus píše:Mírně oponuji jenom nyní dost módnímu názoru, že křížov=é výpravy jsou bezvýznamná epizoda s nulovým výsledkem, krom spousty obětí (několik historiků jim uznalo pouze meruňky).
Tak toto já si rozhodně nemyslím, už vzhledem k tomu, že je podezřívám, že přivezli adepta už z první výpravy. Nemluvě o technologiích a nových řádech, které ovlivnili chod Evropy na staletí.
A je kocour v troubě!
Argonantus
.
Příspěvky: 18083
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Argonantus »

maYda:

My jsme se učili ve škole taky spoustu kravin. Například o středověku temném, konzervativním a bez jakýchkoli změn. Až renesance to najednou rozsvítila.
A o příchodu křesťanů jsme se neučili vlastně vůbec; celou tu velezajímavou epizodu s iroskoty nám zatajili taky.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Bifi »

Zatiaľ som prečítal len prvých pár strán debaty, takže možno napíšem, čo už niekto napísal predo mnou...

Nepamätám si, že by sme sa učili, že na slovenskom území bolo kresťanstvo nielen pred príchodom C+M, ale dokonca aj pred príchodom Slovanov (ale je hodne pravdepodobné, že sme sa to učili, len si to nepamätám).

O Íroškótoch na Slovensku som žiadne zmienky zatiaľ nenašiel.

Každopádne niektorí historici (napr. Šmálik) evidentne tvrdia, že Kvádi/Svébovia/Vandali neboli Germáni, ale Slovania, praktizujúci arianskú verziu kresťanstva. Pravdepodobne vďaka tomu, že vraj pri Komárne už roku 251 operoval kresťanský biskup. Viac tu. Tiež sa tam spomínajú arménski Alani.

Potom je dlho nejasné obdobie, Samova ríša, Avari atď.

Prvý kostol sa datuje do roku 828 - to je tá Pribinova Nitra.
Za Mojmíra tu mali vplyv východofranskí (bavorskí) duchovní.
Až Rastislavova politika nezávislosti na Frankoch viedla k tomu, že sem prišli C+M (a je inak zaujímavé, že napriek ich súčasnému statusu nikto neuvažoval o prekonvertovaní slovenského národa ku grékokatolíkom :D ).
Ako v skutočnosti vyzeralo kresťanstvo na tomto území v tom momente mi nie je jasné: boli východofranskí duchovní vyhnaní alebo koexistovali? Čo sa stalo s ich kostolmi, boli prebrané?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18083
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Argonantus »

Bifi:

tu starší epizodu kolem r. 251 neznám, a zdá se mi dost divoká (je to před 314, takže by to byla rarita i celoevropsky).

Nicméně epizoda II. s franskými (dle souvislostí zřejmě právě iroskotskými) mnichy je zřejmá jednak z té Pribinovy Nitry, jednak z Kopčan (viz dříve). Oba objekty zřejmě fandologicky existovaly, stejně jako odobné případy na Moravské straně (Modrá, kde nějaí nadšenci dokonce postavili repliku; Mikulčice, kostel číslo nevímkolik).

Co se dělo v cyrilometodějském "mezistádiu", to není moc jasné; předpokládám, že kostely byly zabrané, protože to odpovídá už zdokumentovanějším zvyklostem později (u nás Prokopův klášter na Sázavě, zabraný římskými katolíky už na konci 11. století).
Fakt je, že obě party stavěly kostely, a v obou případech nepatrně jiného stylu.
Wild West

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Wild West »

Kostely z Argonantovy svatojiřské teorie (pozůstatek křtu 845) by byly s velkou púravděpodobností iroskotského vzhledu s rovným závěrem.

Podezřelé jsou například:
1) Sv. Jiří, Litoměřice (viz debata s Goranem někde)
2) Sv. Jiří, Říp (viz dříve - ale spíš bych věřil, že je pozdější; smysl kostela na kopci je zcela záhadný)
3) Sv. Jiří, pražský hrad
4) Sv. Jiří, Kouřim
5) Sv. Jiří, Libušín
6) Sv. Jiří, Hradsko
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Ecthelion »

Wild West píše:Argonantovy svatojiřské teorie (pozůstatek křtu 845)
Poprosím vysvětlit nebo odkázat, tohle jsem nějak minul.
Wild West píše:...iroskotského vzhledu s rovným závěrem...
Taky poprosím trochu vysvětlit, jak si je představuješ, pokud můžu. Předem moc díky.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Wild West

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Wild West »

Ecthelion:

1) Kdysi o tom psal Argonantus článek do pevnosti. Ale málokdo to pamatuje (snad Jerson nebo Tafif).
2) Dějiny příchodu křesťanů v Čechách, to je takový zvláštní neochotný sestup do studny.

- verze první byla, že křesťanství přišlo z Německa, konkrétně z Regensburgu, někdy kolem roku 900, nejspíš za Svatopluka, a bylo latinské, a "kdo ví, jestli měli jiné kostely, než dřevěné." Cyril a Metoděj byli na MOravě, to se nás netýká, s Prahou to nesouvisí, a kristián je pozdější falsum. A vůbec, je otázka, je-li skutečná postava svatý Václav.
Tak nějak se učilo do druhé světové války (a zejména za Protektorátu, to je jasné).

- verze druhá vypukla, když Ivan Borkovský k ohromné radosti panslavistů vykopal jeden kostel na pražském Hradě a jeden na Levém Hradci, přesně tak, jak předpověděl Kristián. Ukázalo se, že Kristián nekecá, že je všechno v něm správně, a že první křesťan a historický kníže byl Bořivoj. A dovezli to z Moravy. A co před tím jest, od ďábla jest; z Regensburgu nemohlo pojít nic, než dřevěné kostely. To se učí ve školách dodnes. A nesedí to.

3) První problém, proč to nesedí, jsou Iroskoti v našem okolí. Hledám ten iroskotský shrnující odstavec z článku; už v 8. století, tedy více, než sto let před Levým Hradcem, existovaly kostely (kamenné, kurvaužjednou!) v Linzi, v Pasově, ve Vídni a samozřejmě v Regensburgu. Ale taky v Nitře (830, tedy o kus později, jak by šlo očekávat). Dalo by se říci, že jsme byli obklíčeni křesťanstvím; misionáři by museli Čechy vynechat po dobu nejméně sta let. A Cyril s Metodějem nejsou průkopníci, nýbrž dost opoždění.

4) Péči profesora Turka a dalších nadšenců ty kostely před Cyrilem a Metodějem také našli na Moravě - konkrétně jeden v Mikulčicích, jeden v Modré a ještě snad něco na Starém městě u Uherského hradiště. Ty kostely tam mají fandologicky viditelné základy (kdo chce, může si sáhnout), jsou kamenné (...), a vypadají jako ty slovenské Kopčany, o kterých tu několikrát řeč byla
viewtopic.php?f=88&t=6202&start=60
(potud k otázce, proč je rovný závěr u tak starého kostela hodně podezřelá věc).

Přesto to nikoho neštve a ve škole se furt učí, že nás pokřtili Cyril a Metoděj.

5) Ono je to ale ještě horší. Existuje zcela jasná a věrohodná zpráva o pokřtění 15 českých knížat v Regensburgu roku 845. Léta se automaticky odbývá výkřikem, že "neměla žádné následky" a dál se jí nikdo nezabývá. nebo maximálně měla za naásledek - a to byste neuhádli - dřevěné kostely. Jasně. Mnich, který postaví kamenný kostel na Dunaji, musí pár kilometrů vedle a padesát let později zdebilnět a stavět jen ze dřeva, to je jasné.

6) Další v této historii "tušení stínu" je patrocinium svatého Jiří. On se ho totiž nikdo nikdy nepokusil vysvětlit. Netřeba vysvětlovat svatého Petra nebo pannu Marii, to jsou tak patrocinia, která musela napadnout prvotní křesťany. Logičtí jsou i místní misionáři z té nejrannější etapy šíření víry ve střední evropě (typicky v tom Německu - Ruprecht, Emmeram), případně dost nasnadě jsou byzantští svatí, aktuální v době Cyrila a metoděje (Kliment).
Svatý Vít byl vysvětlen také mnohokrát.
Ale co ten Jirka? Proč je na pražském hradě od začátku zásadní kostel svatého Jiří (a na potvoru starší, než svatý Vít, dokonce). A proč je prakticky na všech sídelních hradištích těch kmenů, které připadají v tom roce 845 v úvahu k tomu křtu? A žádný z těch kostelů není a nikdy nebyl dřevěný?

Tak asi nástin teorie.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Ecthelion »

Wild West píše:...existovaly kostely (kamenné, kurvaužjednou!)...
Wild West píše:...nebo maximálně měla za naásledek - a to byste neuhádli - dřevěné kostely. Jasně. Mnich, který postaví kamenný kostel na Dunaji, musí pár kilometrů vedle a padesát let později zdebilnět a stavět jen ze dřeva, to je jasné.
Po dlouhém přemýšlení se vracím k téhle poznámce a teorii, že dřevěné kostely neexistovaly. Chápu tvoje argumenty co se týká stálosti božího svatostánku... nicméně domnívám se, že se mýlíš.

Podle mě se u nás téměř určitě se začátkem křesťanství stavěly dřevěné kostely (a stavěly se v podstatě po celou dobu našeho vývoje, když už jsme u toho). Samozřejmě, že svatostánek by měl vydržet... ale jde především o místní podmínky. V chudých hornatých oblastech se vždycky stavěly kostely dřevěné (Transylvánie, Skandinávie, Beskydy u nás), bohužel prostě nevydrží tolik co kameny. Dodneška se ale dochovaly dva dřevěné kostely ze středověku (shodou okolností jeden z nich převezli v devatenáctém století z Norska do Krkonoš, na polskou stranu) a hodně kostelů ze 16. a 17. století. Stavěly se dřevěné, protože nebyl žádný jiný materiál.

K tomu, aby lidi stavěli kostely je vedla jak církevní tradice (pohanské obřady se konaly před chrámem, dovnitř měli přístup jen kněží, křesťani to otočili a do domu boha pozvali všechny... tohle je docela důležitý moment, ale o tom jindy), tak především praktické podmínky - když na horách mrzne a sněží nebo prší, těžko odsloužíš mši. A když přišli kněží, tak mše prostě sloužit museli. Jenže kámen je drahý, i kdyby byl, tak kamenný kostel postavíš za pár let nejdřív... co do té doby? Stavělo se vždycky z místního materiálu, kupříkladu ve středních Čechách je to ta slavná opuka, která byla dostupná. Na horách sice lomový kámen je, ale je obtížnější jeho přeprava, proto se historicky na horách stavělo ze dřeva až někdy do dvacátého století (nejen kostely, ale všechno). Že by tomu tak nebylo v době, kdy sem přišli misionáři (ať už to bylo odkudkoli a kdykoli) a našli hornatou zemi pokrytou lesem (snadno dostupným stavebním materiálem)... to se achitektovi ve mě nechce věřit.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Wild West

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Wild West »

Podle mě se u nás téměř určitě se začátkem křesťanství stavěly dřevěné kostely (a stavěly se v podstatě po celou dobu našeho vývoje, když už jsme u toho). Samozřejmě, že svatostánek by měl vydržet... ale jde především o místní podmínky. V chudých hornatých oblastech se vždycky stavěly kostely dřevěné (Transylvánie, Skandinávie, Beskydy u nás), bohužel prostě nevydrží tolik co kameny. Dodneška se ale dochovaly dva dřevěné kostely ze středověku (shodou okolností jeden z nich převezli v devatenáctém století z Norska do Krkonoš, na polskou stranu) a hodně kostelů ze 16. a 17. století. Stavěly se dřevěné, protože nebyl žádný jiný materiál.
Ano, co všechno se neudělá pro zachování milované myšlenky.
Dřevěné kostely jsou v místech, kde 1) se staví ze dřeva vůbec víc, než z kamene, protože se v kamení nedá moc vydržet (Skandinávie), 2) v místech, kde už o výhře křesťanství diskuse dávno skončila. Ve středověku u nás je doloženo několik velmi málo provizorních dřevěných staveb, kde měli v úmyslu je nahradit kamením (a taky to většinou skutečně udělali, např. Strahov 1140).

V chudých horských oblastech se zpočátku kostely nestavěly vůbec, protože tam lidé nežili. Zejména ne pak v 9. století, o ktrerém se bavíme. V uvedeném období nebyl nalezen jediný dřevěný kostel. Nicméně se o nich vydrží nadšeně kecat už dvě století.
Politický mem je mocný.
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Goran »

V latinské Americe byla a je dřevěných kostelů spousta (dokonce i katedrály), a tam v žádném případě nejde o to, že by se v kamenných nedalo vydržet. Zrovna tak se tam nedá mluvit o tom, že by křesťanství bylo v misiích mezi Indiány kdovíjak etablované. Jistě, je to analogie s dírou mnoha staletí, ale rozhodně jde pro argument pro to, že aspoň přechodně (a někde i přechodně na delší dobu) vznikaly i dřevěné kostely.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od boubaque »

Wild West píše:Ano, co všechno se neudělá pro zachování milované myšlenky.
To stejné by se dalo říct i o tvém projevu. Radši argumentuj a takovéhle hodnotící soudy si nech příště od cesty.

Všimni si, že Ecthelion nezpochybňuje existenci kamenných kostelů, jen se snaží podpořit myšlenku, že dřevěné kostely byly (u nás v té době) možné, případně pravděpodobné.

Argumentuješ Vídní, Řeznem, Pasovem, Lincem... uvědomuješ si, že to jsou všechno města, která stojí na Dunaji, tedy v centru tehdejší (středoevrpské) civilizace? Že jsou to všechno města s původním římským kamenným opevněním? Jenže pak přeskočíš do divočiny kdesi v lesích mezi horama... kde se z kamene nikdy nestavělo. (Máme v Čechách doloženou nějakou další kamennou stavbu z devátého století? Co jsem se dočetl, ani hrady neměly kamenné opevnění.) To znamená, že by si ti kněží, co viděli kamenné kostely na Dunaji, museli přivést i řemeslníky, co z kamene stavět umí. Jinak je možné, že kdyby nechtěli dřevěné stavby, tak nebyly kostely vůbec a mše se sloužily na polích.
V uvedeném období nebyl nalezen jediný dřevěný kostel.
Což může být třeba tím, že byl pak nahrazený kamenným, jak sám uvádíš třeba s tím Strahovem.


Ohledně toho, co se ve školách učí - nevím, jak je to na všech školách, ale nám snad říkali už na základce, že Cyril s Metodějem křesťanství nepřinesli, ale měli ho učit ve srozumitelném jazyce, protože místní křestané byli ve víře nepevní a bavorským kněžím nebylo rozumět, protože kázali latinsky. Na vysoké mě to tak učili určitě. Křest Českých velmožů roku 845 nikdo nezpochybňuje (ostatně je k němu v Řezně pamětní deska, i když jen pár let), stejně jako se mluví o křtu Mojmíra a všech Moravanů k roku 831. A taky mi někde říkali, že Moravu měli mít ve správě salcburští a Čechy mohučtí arcibiskupové.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18482
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Wild West píše:Politický mem je mocný.
Nevím, co je na tom politického, mně naopak to, co Ecthelion píše, dává dost jasný smysl a vnitřní logiku. Existenci dřevěných kostelů naznačuje i jazyk, který pro to měl to slovo "cerkev", jež je patrně z řeckého "kyriaké" (ale původ nejistý, nicméně dává smysl, že by to sem zavlekli Cyril a Metoděj), zatímco "kostel" (který pak měl být kamenný) je jasné "castellum", což jsme tu už řešili, každopádně mnohem spíše to bude něco odolnějšího, možná přímo opevněného, možná dokonce opravdu rovnou kamenného.
A taky mi někde říkali, že Moravu měli mít ve správě salcburští a Čechy mohučtí arcibiskupové.
Což byl zřejmě druhý, praktický důvod, proč sem přitáhli ty dva Řeky, tedy vyvázat se z mocenského vlivu Říše (která byla blízko) napojením na Byzanc (která ani nemusela existovat).
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4815
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od midewiwin »

Že byly celodřevěné kostely možné, ještě neznamená, že skutečně existovaly. Je ovšem otázka, jak kostel definuješ.
Předpokládá se, že ze dřeva se stavěly budovy raně středověkých klášterů, možná tedy byly dřevěné i některé kaple. Stejně tak mohly být ze dřeva i kaple v knížecích dvorcích.
Myslím, že o existenci raně středověkých dřevěných kostelů, pokud by byly obvyklé, bychom věděli ze soudobých pramenů i z archeologie. Dřevo zmizí snáz než kámen, ale stopy zanechává. Archeologové dokládají daleko i starší dřevěné stavby.
Výjimky lze samozřejmě připustit.
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18482
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

No jak bylo naznačeno, dřevo vydrží oproti kameni poměrně málo, protože dobře hnije, hoří atd., ale to neznamená, že nejsou dřevěné kostely staré stovky let, čili trvalé to může být docela dost. Každopádně nikdo nepopírá, že ten šutr je určitě lepší (minimálně hůř hoří), tak mi nepřipadá nereálné, že je při první příležitosti přestavěli. Rozhodně se to nezdá být nereálné, když církev tvořila středobod vesmíru běžného člověka a v zásadě sloužila i jako hlavní organisační prvek komunitních a veřejných projektů ("pojďme se složit, ať máme hezký kamenný kostel" místo "pojďme se složit na pořádnou kanalisaci").
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Návštěvník

Re: Příchod křesťanů

Příspěvek od Návštěvník »

boubaque píše: Argumentuješ Vídní, Řeznem, Pasovem, Lincem... uvědomuješ si, že to jsou všechno města, která stojí na Dunaji, tedy v centru tehdejší (středoevrpské) civilizace?


Hranice známé civilizace, s dovolením. Centrum vypadá poněkud jinak - třeba Trevír nebo Kolín. A já mluvil také o Modré, Starém městě a Nitře.
(Máme v Čechách doloženou nějakou další kamennou stavbu z devátého století?
Ano, máme. Levý Hradec, Praha. Dva kostely. na Budči je třetí, ten je až 905, ale o dost větší. Mimo veškerou debatu to prokázal Borkovský, když se musel prát s teorií těch dřevěných kostelů.
A taky ta Morava, Modrá, Staré město, Mikulčice. To by mohlo být dokonce 8. století; problém je v přesném datování těch staveb.
Co jsem se dočetl, ani hrady neměly kamenné opevnění.)

Ano, neměly, do 12. století. Nebo možná konce 11., to není úplně jasné v Praze.
Vyvodit ze stavu opevnění, že kostely musely být dřevěné, je vadný závěr; kostely se dělaly kamenné už o několik století dříve. Viz shora. Kostel má jiný smysl, dělá ho jiná civilizace z jiných důvodů. Principiálně antislovanská.
To znamená, že by si ti kněží, co viděli kamenné kostely na Dunaji, museli přivést i řemeslníky, co z kamene stavět umí.

Přesně tak se to taky dělalo. V některých místech postavili za Karla Velikého dokonce klášter (Fulda). Kamenný.
V uvedeném období nebyl nalezen jediný dřevěný kostel.
Což může být třeba tím, že byl pak nahrazený kamenným, jak sám uvádíš třeba s tím Strahovem.
No, to je důkaz jako noha. U toho Strahova má ta výjimka ten smysl, že mniši už byli na místě, a měla se dělat velikánská stabvba na deset let minimálně (ono se stavělo až někdy do devadesátých let). A modlit se museli hned, a taky někde bydlet. Neměli žádný sousední starší klášter, neb bylůi první stovky kilometrů okolo.
Podobně by to šlo dovozovat u prvních cisterciáků v Sedlci, ale tam podle všeho bydleli prostě v baráku pana Miroslava v Záboří.
Jiný podobný případ je provizórium na Velízi, kde vůbec není jasné, jak to vlastně skončilo.

Pokud jsi někdy viděl ty ranné kostely, tak zjistíš, že ten dřevěný mezičlánek u malého kostela je celkem zbytečný - Vysokou nebo Kopčany museli mít maximálně za několik měsíců. V 9. století (ba i 10.) jiné než mrňavé kostely u nás nejsou doložené. Svatý Vít rotunda je the greatest.
že Cyril s Metodějem křesťanství nepřinesli, ale měli ho učit ve srozumitelném jazyce, protože místní křestané byli ve víře nepevní a bavorským kněžím nebylo rozumět, protože kázali latinsky. Na vysoké mě to tak učili určitě. Křest Českých velmožů roku 845 nikdo nezpochybňuje (ostatně je k němu v Řezně pamětní deska, i když jen pár let), stejně jako se mluví o křtu Mojmíra a všech Moravanů k roku 831. A taky mi někde říkali, že Moravu měli mít ve správě salcburští a Čechy mohučtí arcibiskupové.
Tak to je jistý pokrok oproti dřívějšku. Logika státního svátku se s tím ovšem trochu tluče.

To, že jsou dřevěné kostely technicky možné, to je mimo veškerou pochybnost; v některých místech dnes doopravdy stojí.
To, že by byly pravděpodobné v 9. století, je úplně jiná věc. Nevidím po nich stín důkazu. Stejně jako třeba po kamenných hradech v téže době.
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti