Králové a hrdinové pod horami i jinde
Moderátor: Faskal
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
... je fakt, že já taky ne. Ale divil bych se, kdyby na to nějaké lokální legendy nebyly.
jjelene, ještě jsem to nečetl, mám to nicméně připravené ve frontě, ale viděl jsem, že mnoho zdrojů se odkazovalo na velmi těžkou váhu: Campbellova The Hero with a Thousand Faces. Myslím, že se tam odkazuje i na tuhle problematiku.
jjelene, ještě jsem to nečetl, mám to nicméně připravené ve frontě, ale viděl jsem, že mnoho zdrojů se odkazovalo na velmi těžkou váhu: Campbellova The Hero with a Thousand Faces. Myslím, že se tam odkazuje i na tuhle problematiku.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18575
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Nevím teda, jak mi z Burgundska vyšla Belgie
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Tak Campbell má jako jeden z typických znaků hero´s journey sestup do podzemí.
Když se nad tím zamyslíte, tenhkle moment je opravdu v kdejakém monomýtu.
hrdina, co nevleze do podzemí, je vpravdě out.
Když se nad tím zamyslíte, tenhkle moment je opravdu v kdejakém monomýtu.
hrdina, co nevleze do podzemí, je vpravdě out.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12367
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Je to asi na do jiného tématu, ale je to klasické literární téma už od antického Řecka. Řekové tomu (jako jeden ve významů slova) říkali katabasis (sestup).Argonantus píše: ↑21. 5. 2017, 08:29Když se nad tím zamyslíte, tenhkle moment je opravdu v kdejakém monomýtu.
hrdina, co nevleze do podzemí, je vpravdě out.
Orpheus v podsvětí je asi největší klasika, Odysseus tam sestoupil také, Aeneas ve Vergiliově Aeneidě, Heráklés, Théseus, ze starších Enkidu, Gilgameš, Ianna, z jiných kultur Pwyll a hromada dalších. Sestup po podsvětí, nebo obecně jakéhokoli podzemního místa (které podsvětí pomyslně zastupuje), překonání jeho překážek a následné znovuobjevení do našeho světa je symbolické překonání smrti a prokázání, že hrdina je skutečně hrdina. Objevuje se to často, funguje to dobře. Tolkien to třeba využil v Hobitovi i Pánovi prstenů (průchod pod Mlžnými horami).The trip to the underworld is a mytheme of comparative mythology found in a diverse number of religions from around the world. The hero or upper-world deity journeys to the underworld or to the land of the dead and returns, often with a quest-object or a loved one, or with heightened knowledge. The ability to enter the realm of the dead while still alive, and to return, is a proof of the classical hero's exceptional status as more than mortal. A deity who returns from the underworld demonstrates eschatological themes such as the cyclical nature of time and existence, or the defeat of death and the possibility of immortality.
Katabasis is the epic convention of the hero's trip into the underworld. In Greek mythology, for example, Orpheus enters the underworld in order to bring Eurydice back to the world of the living.
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Vždyť jo. Campbell tyhle věci jenom katalogizuje.
Já si to budu fakt už muset přečíst.
Já si to budu fakt už muset přečíst.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Spí Libuše pod Vyšehradem a vrátí se, aby obrodila Čechy, nebo je to jen Urbanův výmysl?
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
IMHO je to Urbanův výmysl.
Ale úplně bych si za to nelehl na koleje, protože existuje celá série Kosmou nedokumentovaných pověstí, zjevně z pozdější doby, například o Libušině lázni (zjevně odkudsi vypůjčené, už jsem to někde slyšel).
Když člověk projede Weniga https://cs.wikipedia.org/wiki/Adolf_Wenig zjistí, že k Vyšehradu se váže celá baterie pověstí nejrůznějších dob.
Ale úplně bych si za to nelehl na koleje, protože existuje celá série Kosmou nedokumentovaných pověstí, zjevně z pozdější doby, například o Libušině lázni (zjevně odkudsi vypůjčené, už jsem to někde slyšel).
Když člověk projede Weniga https://cs.wikipedia.org/wiki/Adolf_Wenig zjistí, že k Vyšehradu se váže celá baterie pověstí nejrůznějších dob.
Re: Králové a hrdinové pod horami i jinde
Teda o Libuši pod Vyšehradem slyším poprvé... možná spíš její postýlka? (i když nevím, jestli to neni až Jiráskův výmysl)
https://cs.wikisource.org/wiki/Star%C3% ... octv%C3%AD
https://cs.wikisource.org/wiki/Star%C3% ... octv%C3%AD
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů