(článek) Tvorba hry

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10187
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

(článek) Tvorba hry

Příspěvek od Markus » 24. 8. 2009, 15:17

Tvorba hry
V 15. čísle Drakkaru vyšel článek zabývající se tvorbou hry. Zmiňuje některá častá úskalí, na která jako tvůrci hry narazíte, a komplikace, se kterými byste měli předem počítat. Jestli zvažujete, že budete psát nějaký vlastní RPG projekt, můžu ho jen doporučit.
Ecthelion píše:Snadný a jednoduchý návod, jak napsat konzistentní RPG hru a nezešílet z toho. Na základě praktických zkušeností. Nejdříve trocha teorie a později trocha praxe a nakonec spousta práce…
:arrow? Celý článek najdete zde

Discuss :P

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1002
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od skaven » 24. 8. 2009, 22:14

Příjemné čtení, jen jsem se pozastavil nad výrokem "systémy a settingy. Toto rozdělení je užitečné i zajímavé, ale standardní přemýšlení o těchto pojmech nevede k úplně ideálním výsledkům.", vždyť přeci i SotE používají sytém FATE na nějž nabalují vlastní setting. Pokud by někdo nepřemýšlel o settingu a systému "tradičně", Příběhy Impéria by neměly na čem stavět...

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10187
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od Markus » 24. 8. 2009, 22:26

Myslím, že smyslem sdělení bylo, že systém a svět jsou dvě navzájem propojené veličiny - měl bys tvořit systém s vědomím toho, jaké je herní prostředí a jaké příběhy se v něm mají odehrávat. Teprv pak můžeš vytvořit systém, který tyhle příběhy zvládá dobře, ne jen "univerzálně".

S myšlenkou se stotožňuji, i když souhlas s tím, že SotE není zrovna vhodný příklad. $lol$

EDIT: Ale asi šlo taky o to, že herní produkt by měl obsahovat jak svět, tak prostředí, ne jenom jedno z toho.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1002
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od skaven » 24. 8. 2009, 22:43

Markus píše:Myslím, že smyslem sdělení bylo, že systém a svět jsou dvě navzájem propojené veličiny - měl bys tvořit systém s vědomím toho, jaké je herní prostředí a jaké příběhy se v něm mají odehrávat. Teprv pak můžeš vytvořit systém, který tyhle příběhy zvládá dobře, ne jen "univerzálně".

S myšlenkou se stotožňuji, i když souhlas s tím, že SotE není zrovna vhodný příklad. $lol$

EDIT: Ale asi šlo taky o to, že herní produkt by měl obsahovat jak svět, tak prostředí, ne jenom jedno z toho.
Zpravdila tomu tak je (a já osobně takovéto produkty upřednostňuji pro jejich atmosferičnost), ale netvrdil bych, že to nevede k ideálním výsledkům.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5436
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od boubaque » 25. 8. 2009, 09:06

Skaven: Ecthelioni to ale dál v článku trochu vysvětlují, i když asi příliš stručně, že není ideální rozdělovat systém a setting, ale že je lepší pracovat s konstruktem "hry". Tzn. nejen spojení systému a settingu do jedné knihy, ale také zvážení dalších, a svým způsobem podstatnějších, prvků hry - atmosféry a typu příběhu, který by měl hrou vznikat. To jsou věci, které tak úplně nevyplývají ze settingu nebo systému, ale spíš z jejich propojení.

Ecthelioni sice použili Fate, ale nějakým způsobem ho proti původní verzi pozměnili, nebo spíš vypíchli věci, které podporují typ příběhu a atmosféru, kterých chtěli dosáhnout, naopak některé další věci vypustili. Příkladem může být magie: v pojetí SotE (tedy kdy magie nemá zvláštní systém) zůstává magie tajemná, je s ní možné skutečně všechno (na čem se hráči dohodnou) a kouzelník může kouzlit kdykoli - zároveň je ale v settingu popsáno, nebo aspoň naznačeno, jak taková magie vypadá a kde by mohly být její limity.

Je potřeba si uvědomit, že systém ovlivňuje setting (a někdy i obráceně), a proto by se měly oba subsystémy tvořit alespoň v základním rámci společně, nebo aspoň ten později vytvářený s ohledem na ten dříve vytvořený. Samozřejmě se dá zajít dál, než jak to je v SotE, ale mělo by to být záměrné (že je pro postavu ohledně životů jistější skočit do propasti a na druhé straně vylézt, než se ji snažit přeskočit, nepovažuju za záměrné ovlivnění settingu systémem). To, že si Ecthelioni vybrali Fate, neznamená, že si vybrali univerzální systém, který přidali k hotovému settingu - zaprvé jim vyhovoval (vytvářel požadované výsledky), zadruhé nějaké úpravy, i když se nemusí zdát velké, v něm taky provedli, aby se choval tak, jak chtěli.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1002
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od skaven » 25. 8. 2009, 10:48

Myslím, že jsme si přesně nerozuměli - chtěl jsem jen říci, že vytvořit samotný systém pro rpg, bez settingu, přece není nesmyslné. Pokud bych se jako autor pro takovou věc rozhodnul (s tím, že např. vytvářím systém pro další specifická rpg, která budou mou práci využívat) a měl bych úspěch, určitě bych to považoval za smysluplnou práci.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5436
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od boubaque » 25. 8. 2009, 11:10

Aha, tak to jsem tě úplně nepochopil. Ovšem z vyjádření, že něco nedává úplně ideální výsledky, ještě přímo nevyplývá, že to není smysluplné. Každopádně pokud vytvoříš samostatně nějaký systém, tak ať bude jakýkoliv, bude vždycky hru (atmosféru, ladění příběhu, podobu hráčských postav, možnosti postav ve fikci, ...) nějak ovlivňovat. A pokud bude chtít někdo vzít tenhle systém a připojit k němu setting, pak musí buď respektovat výsledky, které ten systém produkuje (tj. přizpůsobit tomu setting), nebo ho upravit (anebo vytvořit nekompatibilní splácaninu).

Takže samostatný systém může být smysluplný, ale je lepší, pokud je vytvářený s jasnými (pokud možno explicitně formulovanými) předpoklady ohledně settingu. Např. systém se zaměřuje na hrdinskost, tj. postavy nezemřou po prvním zásahu a i zraněné dokážou být stále vemi schopné, jejich rozvoj je poměrně rychlý, a tak zkušený hrdina má proti nezkušeným velkou výhodu... systém podporuje příběh tím a tím, vzniklé příběhy vycházejí z postav a cesta je před vyvrcholením obtížnější než na začátku... atd.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10187
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od Markus » 25. 8. 2009, 11:50

Vlastně i když vytváříš jenom systém, ke kterému není přibalený svět, pořád je v něm skryta spousta věcí, které herní svět ovlivňují. Je ta hra epická, nebo přízemní? Boje jsou epické, nebo životu nebezpečné? Systém taky do značné míry určí, jaké typy příběhů se budou hrát... půjde o překonávání překážek skupinou dobrodruhů? Plnění osobních snů? Postupné sklouzávání do šílenství? To všechno jsou věci, které často systém (třeba i nevědomky) ovlivňuje, a nemusí mít vyslovený setting.
(ano, řekl jsem totéž, co Bubák, jen jinými slovy)

Dobrý příklad jsou Střepy snů, které de facto nemají žádný setting, jsou univerzální hra. Ale přitom systém značně určuje, jaké typy příběhů se v té hře dají hrát a jaký budou mít nádech.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od Jerson » 12. 11. 2009, 19:17

Tak tenhle článek mi předtím unikl, ještě že jsem na něj teď narazil (díky Errikovi)

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10496
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: (článek) Tvorba hry

Příspěvek od Ecthelion » 16. 11. 2009, 19:22

Jerson: A co si o něm myslíš? :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: York a 0 hostů