Kritéria hodnocení v databázi

„Meta“ diskuze o samotném RPG Fóru.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od KDolecek »

Podle čeho hodnotíte RPG hry a produkty?
Doteď jsem převážně hodnotil věci, které spadaly do mého vkusu (a jednu mimo, ale zas vyloženě rozbitou), ale dlouhodobě váhám, jak hodnotit věci mimo moje herní preference.
Pokud je hra designována pro nějaký herní zážitek, ale ten herní zážitek není pro mně, má produkt dostat nižší hodnocení? Dáváte sci-fi věcem méně hvězdiček, protože máte radši fantasy, přestože ta hra dělá přesně to, co dělat chce?
Hodnotíte věci, pro které nejste cílovka?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Selhan »

Hodnocení "tenhle dokument o norském rybolovu by se mi líbil mnohem víc, kdyby to byl muzikál o Tupacovi" je podle mého k ničemu.

Osobně u toho i zvažuju, jestli vůbec toho o tomhle žánru/stylu/formátu vím dost na to, abych k tomu mohl něco říct, ale to už je možná zas směrem k druhému extrému.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Jerson »

Od svých preferencí se dokážu částečně odpoutat a hodnotit i věci, o kterých něco vím, i když nejsem přímo cílovka. Takže můžu zhodnotit třeba i DnD na základě vyzkoušení.
Věci, které jsem úplně mimo můj obor, už nehodnotím, zejména pokud si nedovedu představit, jak bych je hrál.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Markus »

Tohle je hrozně těžká (a zajímavá) otázka, ale neexistuje na ní správná odpověď - každý si musí udělat nějaké vnitřní rozhodnutí, sám si posoudit, co chce komentovat a co ne. Podle mě jediné, o čem se dá říct, že je to "obecně správné" je, že bys měl být sám se sebou konzistentní.

V zájmu diskuze můžu leda tak říct, jak jsem si tuhle otázku vyřešil pro sebe:

Já se snažím hodnotit věci, které chápu – u kterých dokážu odhadnout, jak se chovají ve hře. Mám docela dost nahráno a načteno, takže leccos si troufnu hodnotit jen z přečtení, ale někdy nevím a potřebuju si to zahrát. To se mi stalo třeba u Apocalypse Worldu, o kterém jsem měl nějakou představu z přečtení, ale bylo to pro mě něco nezvyklého, tak jsem si to nejdřív potřeboval zahrát, abych to dokázal ohodnotit. Anebo dobrodružství Night of Blood nebo It's Your Funeral. V dobrodružstvích se myslím vyznám, ale tyhle měly pro mě nezvyklý formát, tak jsem si napřed chtěl hraním ověřit, jak ten formát funguje ve hře.

A díky tomu mám zase o nějaké referenční body víc a troufnu si od přečtení hodnotit víc věcí. Např. bych teď asi neměl problém hodnotit i jiné PbtA věci jen z přečtení, aniž bych je hrál. Což se ale nestane, protože mě nezajímají a číst je asi nebudu. Což mě přivádí k dalšímu bodu...

Musíš si uvědomit, že všechna hodnocení už jsou předfiltrovaná tím, že lidi hodnotí jen věci, které četli - tedy věci, které je z nějakého důvodu zaujaly. Pokud tě něco zaujme dost na to, abys to dočetl a zformuloval si na to názor, tak to znamená, že asi jsi kompetentní to hodnotit. 8) Protože kdyby to bylo něco, co je úplně mimo tvoji kompetenci - tvůj zájem - tak to nejspíš ani nedočteš. Ergo: tohle je problém, který se vlastně řeší sám.

Např. ode mě asi nikdy neuvidíte hodnocení her World of Darkness, Chuboo, cokoli mecha nebo superhrdinského, různých itch.io storygames nebo Jersonovy Omegy. Sám nevím, jestli bych si je troufl hodnotit (jestli bych je "chápal"), ale tu otázku si vlastně ani nemusím klást, protože já si je ani nepřečtu. Jde to mimo mě, nesleduju to, nemám na to názor, nečtu to, nehodnotím to. Jsou to spojené nádoby.

Akorát chci ještě jednu věc zdůraznit:
KDolecek píše: 1. 5. 2021, 23:11dlouhodobě váhám, jak hodnotit věci mimo moje herní preference
Ať už si odpovíš jakkoli, rozhodně bys IMHO neměl dospět k názoru: „Pokud se mi něco nelíbí = není to moje preference".

Tenhle relativismus se tu v diskuzích objevuje pravidelně a nelíbí se mi. Je to šikmá plocha, která vede k relativizaci všeho, vlastně tvrdí, že nic jako kvalita neexistuje, že všechno je jenom subjektivní ("krása jest v oku pozorovatele"). Tahle šikmá plocha tě zavede k názoru "když se mi to nelíbí => není to moje preference => neměl bych to hodnotit => měl bych hodnotit jenom věci, které se mi líbí". Což je naprosto nesmyslné, popírá to význam hodnocení. Když dospěješ do tohohle názorového bodu, tak už jakékoli hodnocení postrádá smysl. Všechna hodnocení budou jen pozitivní, a to je rovnou můžeš nahradit binární hodnotou (líbí × nemám názor). Takže zbývá jediný datový bod, podle kterého se lidi můžou v hodnoceních orientovat: počet lajků, bez jakéhokoli jemnějšího rozlišení. A to je hodnotící systém naprd.

Prostě: samozřejmě že je možné hodnotit věci, které se ti nelíbí. Ono je to nejenom možné, ale dokonce žádoucí, protože bez toho systém hodnocení nemá moc význam.

I kdybych přistoupil na tezi „Pokud se mi něco nelíbí = není to moje preference" *, tak pořád má smysl dávat negativní hodnocení a vyjadřovat se i k věcem, které podle téhle teze nejsou tvoje preference. Protože tím vyjádřením zadáš do systému další datový bod, např. "tohle není moje preference tak moc, že dávám 1", nebo "tohle není moje preference jenom tak trochu, dávám 3". A tahle data jsou cenná! Protože tvoje datové body se dávají dohromady s datovými body ostatních uživatelů a jejich kombinováním vzniká plastičtější obrázek. Jeden hodnotitel nebude nikdy objektivní, ale součtem všech těchhle dat od všech různých lidí si pak vznikne celkem dobrá představa o tom, co je lepší a co horší.

Protože dokonce i při tom hodnocení mimo preferenci máš furt volbu mezi tou 1 nebo třeba 3. A kvalitní hry pravděpodobně sklidí vyšší hodnocení i od hráčů mimo preferenci (např. já dal Apocalypse Worldu 4, a to fakt není hra pro mě). A ve výsledku budou mít nejlepší hodnocení ty hry, co dostávají plný počet od hráčů v preferenci a třeba průměrný počet od hráčů mimo preferenci. Kdežto horší hry dostanou třeba 4 od hráčů v preferenci a 1 od hráčů mimo preferenci a umístí se výrazně níž. Což je super, takhle to má fungovat!

* Jakože na ní nepřistupuju, nesouhlasím s ní**... ale čistě v zájmu argumentu to zkusme.

EDIT: TLDR verze zní: je lepší hodnotit víc než míň. Pokud máš názor, znamená to, že už jsi prošel fází počátečního vyfiltrování věcí, které jsou mimo tvůj zájem. Máš názor = jsi kompetentní se vyjádřit = měl by ses vyjádřit. Nestyď se za ten názor. Pokud názor nemáš, nedoluj ho ze sebe za každou cenu. Pokud ho nemáš, je to asi signál toho, že ta věc jde mimo tebe.

EDIT2: ** Protože já celkem dobře vím, co není moje preference. A když se mi něco nelíbí, neznamená to "není to moje preference", znamená to "je to moje preference, ale je to špatné!" To je celkem zásadní rozdíl. Když něco není moje preference, tak na to nemám názor.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od York »

KDolecek: Když si o něčem zjišťuju informace, zajímá je, v čem je to dobrý, proč bych to měl chtít hrát. Nezajímá mě, co tě nezaujalo.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 2. 5. 2021, 22:24 Např. ode mě asi nikdy neuvidíte hodnocení her World of Darkness, Chuboo, cokoli mecha nebo superhrdinského, různých itch.io storygames nebo Jersonovy Omegy
No vidíš. A zrovna Omega tě před lety zaujala (nebo alespoň "zaujala") natolik, že sis ji zahrál, a tak bys ji mohl zhodnotit alespoň z hráčského pohledu, ne? Dokonce jsi mi po hře spolu s Bajem a Peekayem hru asi tak hodinu, možná i dvě komentoval :-)

Nicméně to bylo ještě před tvým vyhořením (či jak té RPG pauze říkáš), takže počítám, že si z těch komentářů nic nepamatuješ, a navíc pravidlově to byla úplně jiná verze, takže bys mohl hodnotit asi jen setting.
Nicméně jsem tím spíše chtěl říct, že občas tě může zaujmout i něco mimo tvé preference a získáš zkušenost na základě hraní, aniž bys pravidla četl.

---

A zároveň mě napadlo, že by bylo docela užitečné mít v recenzi uvedeno, zda to člověk hodnotí z pohledu hráče, z pohledu Vypravěče, na základě přečtení, na základě jedné hry, pěti her, pět let hraní... Protože to čtenářům dává o dost lepší obrázek. Třeba hra, kterou hráči hodnotí vysoko, ale Vypravěči po letech hraní nízko ukazuje, že je dost nevyvážená a je postavená na umění Vypravěčů (což je pro mě synonymum pro špatný, nebo spíše slabý systém). Nebo hra může být špatně hodnocená hráči oneshotů a dobře hodnocená hráči kampaní, takže buď většina kvality přichází postupně s otevíráním nových možností, nebo u ní vydrží jen zažraní fanoušci.

A v tomto směru by možná nebylo špatné mít u psaní hodnocení pár zaškrtávacích políček. Osobně projdu svá hodnocení a tyhle informace k nim dopíšu.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Vitus »

U mne asi je rozdíl mezi hodnocením hry a hodnocením nějakého produktu pro hru, například modulu nebo settingové knihy.

Co se her týče, tak za sebe se přiznám, že bych si asi netroufnul hodnotit hru, co jsem si aspoň jednou nezahrál (proto jsem například dlouho čekal s hodnocením Star Trek Adventures, jež mi byly od začátku ohromně sympatické, než jsem si je zahrál) a ještě mám pořád pocit, že si neumím naladit, jak si nastavit ten průměr (tři hvězdičky). Když to řeknu skoro až ošklivě, mám si dát jako průměr třeba DrDold (protože na tom jsem začínal a tak nějak pro mne představuje naši lokální klasiku žánru) ? Nebo si jako průměr mám zvolit vždy aktuální verzi D&D (protože to je světová ikona žánru) ? Nebo to mám házet jen podle pocitu ? Prostě si to zatím nějak neumím seřadit.

Co se týče modulů, tam by to asi mohlo být na první pohled jednodušší, stačila by kritéria jako zápletka, adaptabilita, přenositelnost jinam a už by to mělo fungovat. Jenže hned u Star Trek Adventures jsem narazil na to, že generická kritéria pro tuhle konkrétní hru není to nejlepší - například u modulů pro zavedený globální setting, jako je Star Trek, by asi spíše měla být mezi kritérii například věrnost žánru a settingu. Jenže co potom s modulu ze settingů, které neznám nebo to neumím posoudit ?

A co se týče settingových knížek, alias "fluff booků", alias "splatbooků", tak by pro mne měla stačit kritéria vytěžitelnosti pro hru (třeba i mimo ten setting) a to už zase neumím posoudit pro žánry, které nehraji nebo mi nic neříkají.

Podtrženo, sečteno, jsem tak nějak ve stavu, že to za sebe neumím uchopit a chápu Markusův argument (je vlastně v duchu "quality through quantity"), ale zase střílet tam něco jenom podle toho, jak se vyspím by mi asi nedalo srdce :).
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od sirien »

Osobně jsem to moc neřešil a hodnotil jsem spíš pocitově (byť teda s přihlédnutím k mnoha věcem), ale časem z toho "vykrystalizovalo" cca tohle:

***** jsou top věci které u mě nastavují standard toho co to je "suprový produkt".
**** jsou kvalitní "wanna play" věci, které mají dobrá nápad a velmi dobré zpracování (v různém poměru případně)
*** jsou solidní "would play" hry, něco co vyčnívá nápadem nebo velmi solidním zpracováním
** jsou něco mezi "he?" a "meh." Věci co jsou šedá nezajímavost, tuctovka, co mají nápad/potenciál, ale jsou bolestivě rozbitý atp.
* jsou shity co buď vůbec nefungujou nebo mi přijdou v něčem mizerný a od hraní bych aktivně odrazoval

Co konkrétně to znamená se samozřejmě liší podle produktu (hra, rozšíření, dobrodružství) a byly některé případy, kdy jsem z toho ucuknul o hvězdičku jinam z důvodů, které jsem ale jasně uvedl v komentáři (např. velmi rozsáhlá podpora, ale i to že mi v té hře něco subjektivně hrozně sedlo, byť to třeba není úplně objektivně flawless).

U pár věcí jsou hodně zaváhal a octnul jsem se v nejistotě, ve všech případech co si vybavuju to bylo kvůli kontrastu mezi historickým významem a dobovou kvalitou vůči tomu když tu hru vezme dneska do ruky nováček co chce jen hrát hru. S tím jsem se rval individuálně a rozepsal sem to v komentáři - něco jsem hodnotil dobově, něco podle dneška, něco "průměrem" - rozhodoval jsem to fakt case-by-case.

Nicméně, v obecné rovině se snažím ten základ hodnocení určit "objektivně" podle toho jak mi daný produkt přijde dobrý vůči jiným produktům, a to jak těm co se snaží o totéž (žánr, styl...), tak obecně, přičemž se na to snažím koukat z pohledu normálního hráče (TM) - tj. "když za mnou někdo přijde na GameConu a zeptá se mě na názor/doporučení, co mu o tomhle produktu řeknu a proč?" Občas jsem to pak jak píšu z nějakých důvodů posunul o +-1, ale ve skutečnosti myslim že sem ve většině případů zůstal u toho původního (buď nebyl důvod to měnit nebo se mi + a - vykrátily).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od boubaque »

Můj přístup k hodnocení (ne nutně vlastní hodnocení) se dost kryje se Sirienem, jen si myslím, že Sirien bude trochu přísnější, hlavně v té oblasti 2* a 1*. Třeba 3* jsou u mě taky hry, kterí mají plno věcí skvělých a dobře vymyšlených věcí, ale je na nich nějaký těžko překonatelný problém, který mi vadí v dlouhodobém/opakovaném hraní. (Ano, většina mých hodnocení je pořád ještě jen v mé hlavě :D )

Ale chtěl jsem ještě přidat jeden postup, pomocí kterého jsem se rozhodoval, jak rozdělit hvězdičky: Sepsal jsem si hry, které znám dost dobře, abych je dokázal ohodnotit, a seřadil je podle toho, jak mi připadají dobré/kvalitní... a pak udělal čtyři čáry.

A pak teda ještě posunout čáru, která označuje 5* níž, protože by nad ní nebylo nic :roll: I tak mi viditelně nejplnější skupina vyšla jako 4*, ale to mi dává smysl: těch topovek je prostě málo, ale jinak znám dobře hlavně hry, které mi přijdou dobré.

No a tímhle mi vznikl referenční soubor, podle kterého se řídím u her, které neznám tak dobře, poznal jsem je později, nebo jsou něčím výrazně specifické. Třeba se můžu sám sebe zeptat: Je důvod, aby ta hra byla líp hodnocená než Polaris? Zaslouží si ta hra horší hodnocení než Hrdinové Fantasy? ...?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 748
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Nordoslav »

Já spoustu hodnocení ještě dlužím, ale použvám k tomu svůj srdcově-emocionální přístup:
5* - úplná topovka, přikovaný na prdel
4* - u hry jsem se skvěle bavil, dala mi zážitek, který bych jinde jen tak nedostal
3* - u hry jsem se bavil
2* - hra mě nebaví
1* - shitties shit - hra mě aktivně odpouzuje a její hraní bylo utrpení

Jsem si plně vědom že zážitek z RPG hry je silně ovlivněn vypravěčem/skupinou/fází měsíce a věkem whisky na stolu, na druhou stranu to považuju zároveň za hodnocení nejupřímnější.

Proto u mě má Uranium Chef 4* - Vzorové dobrodružství má problém s tempem a jedna mechanika se dá komplet vyhodit a hru to jen zlepší. Jenže zároveň mi dal skvělý bizár zážitek z žánru, jaký žádný jiná hra neemuluje a udělal to dobře.

A na druhou stranu DnD 5e má jen 2* - Mechanicky je krásně vyladné, je tam spousta super prvků oproti předchozm edicím a streamlajnované to je k maximálnímu komfortu. Jenže půlka hry mě vlastěn nebaví, boje jsou k uondání nudné a to co mě na dobrodružství baví jsou zásadně pouze fáze, do ketrých pravidla absolutně nevstupují.

EDIT: Jinak když potřebuju něco seřadit pro hodnocení ala Bubák, tak jedu pivot sort (což on částečně taky) vezmu množinu, náhodně z ní vyberu prvek a pak je dávám do submnožin lepší horší, opakovat rekurzivně pro každou submnožinu dokud není hotovo:)
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od Markus »

Tak když už se dělíme o svoje systémy, jak jsem si pro recenze dobrodružství sestavil tenhle:

* Tady není nic k vidění ani k vykradení.
** Hrát se to sice dá, ale je to špatně vymyšlené, nedodělané nebo prostě nudné. Nedoporučoval bych hrát to tak, jak to je, ale některé pasáže se možná dají vykrást.
*** Pohodový spotřební produkt, který má herní hodnotu, i když má mouchy nebo nedodělky a bude vás stát ještě nějakou práci.
**** Skvělé dobrodružství, které můžete vzít tak, jak je, a prakticky bez práce z něj dostanete zábavné herní sezení.
***** Výjimečný počin slibující nezapomenutelný herní zážitek. Nad čtyřmi hvězdičkami vyniká něčím extra, třeba jedinečnou atmosférou, skvělým zpracováním nebo inspirativními nápady. Tohle chcete hrát!

Taky bych to mohl po Sirienovsku přeložit na:

* Nechci hrát ani náhodou.
** Nechci hrát ani náhodou, ale dalo by se z toho něco ukrást.
*** Chápu, že to někdo hraje, ale já to hrát nechci, protože je dost lepších věcí.
**** Tohle bych si i zahrál, kdyby to zrovna sedlo třeba tématem nebo zápletkou do mé kampaně, ale stavit kampaň na tom nebudu.
***** Tohle chci hrát a rád to vezmu jako primární produkt, kterému podřídím ostatní věci.

Ale mám jakýs jakýs ucelený systém jenom u dobrodružství. Z dřívějška mám hodnocených i dost her a světů, tam je to víc intuitivní. A mám i nějaké věci, kterým jsem přidal, byť objektivně si to si nezaslouží - ale prostě v nějaké době mě strašně nadchly a mám na ně milé vzpomínky. (My Life with Master atd.)
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od sirien »

Nordoslav: rád bych jen úplně na okraj poznamenal, že věk u whiskey není rozhodující parametr kvality nebo chuti.

Markus: "po sirienovsku" to je teda o dost jasnější $P
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od sirien »

Jinak teda jak čtu Markuse mi došlo že mé výše zmíněné hodnocení je hodně centrované na hry a dobrodružství z toho nejsou moc čitelná, tak možná zkusim ještě jednou a líp:

Hodnocení her:

* shit, mizerné zpracování, bez nápadu, popř. přímo něčím urážející. Aktivně od ní odrazuju a klidně jí shit-talkuju
** nuda, nenápaditá generika, špatné zpracování, dobrý, ale mizerně implementovaný nápad atp. Ušklíbám se.
*** solidní hra. Velmi solidní zpracování nebo dobrý nápad, co ale není ideálně vystižený atp. Kývu/krčím rameny.
**** velmi dobrá hra. Originální nebo extra solidně zpracovaná věc, zajímavá sama o sobě. Wanna play, doporučuju.
***** excelentní top hra. Nabízí něco unikátního a má suprové zpracování. Would play anytime, aktivně doporučuju.

...velkou roli tady hraje fakt, že těch her znám fakt hodně, takže otázky "co mi tahle hra přináší navíc oproti jiným" a "proč bych radši neměl hrát něco jiného" tu jsou poměrně významný faktor. Možné (pozitivní) odpovědi jsou v zásadě dvě: "má to něco unikátního co ostatní nemají" nebo "ostatní nefungují zdaleka tak dobře."

Hodnocení doplňků

* heretickej shit, nepochopení věci, kurvení ostatních materiálů atp. Tvářím se, že neexistuje.
** proč? Vydáno pro vydání, nuda, šeď, nezájem, popř. něco zajímavého co kulhá zpracováním. Ignoruju.
*** solidní rozšíření, ale "jen" rozšíření, hru to nikam "neposouvá", bez něj hra o nic moc nepřichází. Kývu/krčím rameny.
**** obohacení. Přináší to něco nového, zajímavého, nápaditého, nový rozměr/perspektivu/styl atp. Občas použiju.
***** new level. Od vydání rozšíření už bez něj hra není kompletní. V podstatě nerozlišuju od hry samotné.

...nikdy jsem netrpěl sběratelskou obsesí ani potřebou nastudovávat všechny obskurdnosti okolo, takže klíčový prvek tady pro mě je "proč by mě to k té hře mělo zajímat?", resp. "co to přináší co si nedokážu snadno vytvořit sám?"

Hodnocení dobrodružství

* shit, kterej jde hereticky proti dobrým principům. Autora bych to nejradši nechal sežrat (vytištěné na šmirglu).
** bolí to číst, ale po zásadním do/přepracování by to šlo hrát, zázrak to nebude. Odrazuju, nestojí za to.
*** neurazí, nezaujme, popř. něco s dobrým nápadem, ale špatným zpracováním. Krčím rameny.
**** hodnotné. Má vlastní netuctový nápad a dobré zpracování / předložení. Kývu, doporučuju.
***** Excelentní. Mám chuť to sám vést.

...všimněte si, že mé hodnocení pro dobrodružství je asi drsnější, ne pro hry a doplňky - je to dané tím, že osobně nejsem až takový fanoušek předpřipravených dobrodružství a nikdy jsem jim extra nepřišel na chuť - a jak jsem psal, standard mého hodnocení je původně intuitivní. Dobrodružství má prostě mnohem těžší si mě získat. Vzhledem k tomu, že jsem jich hodnotil hodně tímhle způsobem a nehodnotím je sám to je asi jedno a zapadne to mezi ostatní hodnocení.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Kritéria hodnocení v databázi

Příspěvek od KDolecek »

Zrovna zvažuji jak hodnotit Mörk Borg a znovu se vracím k příspěvkům v tomto vláknu, tak díky všem, co se tu vyjdřili.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

EDIT Markus: Odděleno odsud.

Drobné pozorování (s obrovskou mírou nadsázky a přehánění a disclaimerem, že ty recenze jsem ještě nečetl)
- Pokud Markus něco hrál a napsal o tom, že je to dobrý, zpravidla je to dobrý
- Pokud Markus něco jenom četl, ale nehrál to, a napíše o tom, že je to dobrý, zpravidla si při pokusu to hrát nabijete hubu :)

EDIT: Ale to jméno Markusovo tam vlastně je zavádějící. Asi by bylo lepší napsat "kdokoliv".

Berte to primárně jako rant proti recenzím napsaným na základě pouhého přečtení, bez zahrání. To je něco jako recenze opery podle děje z programu nebo recenze filmu podle knihy, kterou zpracovává.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
Kolumbus, Jezus
Odpovědět

Zpět na „O RPG Fóru“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti