Plusíšky aneb možnost dávat lajky nebo +1

„Meta“ diskuze o samotném RPG Fóru.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od York »

Lidi si běžně nerozuměj, ani když spolu normálně mluvěj. A "+1" pozpátku je "1+", ne? :)
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Pepa »

Muzzug píše:Osobně mi přijde, že příspěvek který na fórum dám, by měl diskuzi nějak posouvat dál. To podle mě samotné +1 bez dalšího textu nedělá.
Přesně tak. Proto se kloním k tomu, poděkovat spíše větou a "rozvitě"...
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od OnGe »

Jo, to ty zápisy ze hry a podobné legrace fakt posune.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od York »

OnGe píše: 19. 12. 2020, 20:26 Jo, to ty zápisy ze hry a podobné legrace fakt posune.
Ať nejsem jen negativní: U zápisů ze hry, povídek a podobně mi možnost zapnout lajkování přijde smysluplná, pokud o něj autor stojí. Možná by dávalo smysl zaškrtávátko dole při odesílání příspěvku, jako jde teď zakázat BB code nebo smajlíky - jen teda hodnocení příspěvku by podle mě mělo bejt defaultně off. Dalo by se to pak využít i jako minianketa v rámci diskuse, jak tady někdo navrhoval.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Jerson »

Možná by byla vhodná nějaká anketa, která by ukázala, kolik lidí o ty plusíčky stojí a kolik ne, a změny či defaultní nastavení dělat podle výsledků.
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Jiron »

Myslím, že kromě plusů by mohli být i mínusy. Protože často se stává, že příspěvek nic nového nepřináší, nikam neposouvá diskusi a jen se snaží někoho vyprovokovat. Lidé taky často opakují stále dokola stejný názor, nehledě na věcnou argumentaci. Když se přidá +1 jako tlačítko, mělo by se přidat i -1 tlačítko. Myslím, že jsou tu samí inteligentní lidé a zpětné připomenutí "napsals blbost, kámo" může být i pro přispěvatele hodnotné.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Quentin »

Pepa píše: 19. 12. 2020, 11:20Quentin: Jakože máš čas na to, abys napsal příspěvek, přečetl ho po sobě a smazal, ale pak už nemáš čas na to, abys napsal "Cool odkaz, dík," nebo "To použiju, dík," nebo "Dobrá formulace, +1." :?: Takže, promiň, ale také nechápu... :think:
Nejde o to, že bych na napsání věty neměl čas. Jde o to, že si nakonec uvědomím, že ten příspěvek krom souhlasu nic nového nepřidává.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Pieta »

Tady jsem napsal příspěvek o tom, že to často mám, jako Quentin, ale nakonec jsem ho neodeslal.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Jerson »

To co dělá Quentin dělám taky. A stejně jako Pieta teď odešlu příspěvek, který bych normálně smazal.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Bifi »

Ja sám som bol dlho proti funkcii lajkovania, teraz ale začínam rozoznávať niektoré výhody.

Zaprvé, je to miernejší a citlivejší spôsob "disciplinovania" novopríchodzích ako ich upozorňovať explicitne, čo často pôsobí ako zdrbávanie a hrozí zásahom moderátora (ktorý navyše vysiela signál o policajnom dohľade). Každá komunita si časom vyvinie vlastné pravidlá a mechanizmy, vďaka ktorým vie fungovať. (V niektorých oblastiach aj konvergujú k spoločným interpretáciám, ako napr. čo je dobrý dizajn.) Začiatočníci musia dostávať nejakú spätnú väzbu, aby sa vedeli zorientovať a adaptovať svoje správanie na dominatné pravidlá a mechanizmy. Potvrdenie zároveň zvyšuje motiváciu participovať. Je samozrejme otázka, v akej podobe majú lajky byť implementované a používané (páči sa mi / súhlasím alebo whatever), aby túto funkciu plnili čo najlepšie.

Zadruhé, ak by existoval nejaký súčet pozitívnej a negatívnej "karmy" pri mene užívateľa, tak to je výživnejšia informácia ako dátum registrácie a počet príspevkov. Nám tu totiž panuje okrem formálnej hierarchie členov a moderátorov aj neformálna hierarchia, ktorá vzniká rôznymi mechanizmami. Avšak tým najviditeľnejším statusovým symbolom indikujúcim túto hierarchiu je počet príspevkov a dátum registrácie. Tým vzniká niekoľko mylných a potenciálne odstrašujúcich efektov: (i) Že všetci služobne starší majú rovnakú mieru váhy a autority (kým sa ich nováčik nenaučí rozlišovať) - je to problém, ak sú tu starší užívatelia, ktorí nedodržiavajú pravidlá alebo majú kontroverzné názory, a nováčik sa od nich učí napodobňovaním. (ii) Že všetci nováčikovia sú rovnako hlúpi, zmätení či neskúsení, takže im to treba spatra vysvetľovať - čo je pre mnohých z nich extrémne frustrujúce. Súčet "karmy" indikuje, či je starešina alebo nováčik v názorovom a normatívnom súlade s komunitou alebo nie* - takto aj malý počet príspevkov vie vygenerovať pozitívny dojem. Z tohto hľadiska by to mohol byť pásik, ktorý ukazuje pomer pozitívnych a negatívnych ohlasov - keďže ho majú všetci rovnako veľký (ide len o relatívne hodnoty), tak to pôsobí aj demokratizujúco.

* Neviem, či to vidia len moderátori, ale ja vidím aj pri mene člena počet varovaní - to plní podobnú funkciu.

Dá sa namietať, že je to sociálne inžinierstvo á la čínsky social rating - ale toto je výrazne menšia komunita a bez nejakého nadradeného hegemonického cieľa a tieňových elít. Zároveň je to manažment samoorganizáciou, nikto zhora nevynucuje, o čom a akým spôsobom sa má diskutovať. Inými slovami, očakával by som pri zavedení tejto funkcie aj ústup od prísneho moderovania.

Dá sa namietať, že je rozdiel medzi procesnými pravidlami (akceptovanie pravidiel, ako diskutovať) a názorovou diktatúrou (akceptovanie toho správneho názoru). Áno, je. Ale je jednoducho sociologickým faktom, že úspešné komunity sa vyvíjajú smerom k názorovej konvergencii (interpretačné komunity, epistemické komunity, komunity praxe), kým iné komunity sa štiepia a rozpadávajú. Kľúčové je, aby názorová konvergencia neumŕtvila poznanie v dogmatickej podobe (sekta) a nebola na jedincoch násilne vynucovaná, ale práve naopak aby predstavovala nový, žiaduci terén pre produktívny rozvoj rozmanitosti (inkubátor). Inkubátory potrebujú nejakú mieru izolácie od vonkajšieho prostredia a ochrany, pretože kreativita nefunguje napriek snom kapitalistických ideológov najlepšie v podmienkach neľútostnej súťaže.

Avšak - a to je tiež dôležité uznať - tu máme niekoľko typov a spôsobov vedenia diskusie. Dominantnými sú "O hraní obecně" a rozličný pokec, tými menej využívanými sú trebárs tvorba a dizajn a nedávno sa ukázalo, že aj inzeráty vedia rozvíriť kontroverziu a mali by mať vlastný mód. Otázka je, nakoľko sú návyky a reputácie medzi nimi prenosné. Môžem mať užívateľa, ktorý je skvelý v oblasti herného dizajnu a úžasne nápomocný aj nováčikom, v rozličnom má ale úplne toxický spôsob vystupovania. Napadá mi teda, či by napríklad nemohla "karma" zobrazovaná pri mene užívateľa ukazovať súčet len pre danú sekciu (a v profile celkový súčet). Zároveň by tento mechanizmus uznával rozdielnosti v komunitnej dynamike v rôznych oblastiach - neočakávame, že v rozličnom bude panovať silná názorová zhoda (ostatne aj preto tam chodíme), ale očakávame, že bude panovať nejaká zhoda o princípoch dobrého dizajnu ako napr. player agency.

Zatretie, dáva to lurkerom možnosť participovať a zostať pri tom lurkermi - alebo to poskytuje plynulejší prechod k postovaniu a "plnému" členstvu. Každá komunita má perifériu občasných členov alebo "nie-tak-úplne-členov". Elitársky klub vzniká vtedy, ak je existencia takejto periférie neuznaná a existujú len veľmi špecifické kanály, ako vie potenciálny člen migrovať smerom do srdca komunity.

Dá sa namietať, že sprístupnenie tejto funkcie by umožnilo vytvárať si umelé kontá (social bots, sock puppets) a vydávať ich za lurkerov, ktorými si budú užívatelia živiť "karmu". Jedna z možností by bola funkciu lajkovania lurkerom sprístupniť až po tom, ako sa vo vlákne na to určenom predstavia - ale je to aj dodatočná bariéra. Druhá možnosť je spoliehať sa na to, že je táto komunita príliš málo spoločensky signifikantná (t.j. poskytuje len málo reálnych výhod a zdrojov) na to, aby to niekomu za to stálo. Tretia možnosť je zaviesť nejakú formu periodickej štatistickej kontroly, kde sa overujú vzorce lajkovania, ale to už zaváňa technokraciou.

Moment zavedenia takýchto pravidiel je aj forma resetu, keď sa nivelizuje status - čo je pozitívna príležitosť začať odznova ako pre nováčikov, tak aj pre starešinov (alebo svoju ďalšiu účasť zvážiť, čo sa možno bude týkať najmä trollov).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od York »

Bifi píše: 20. 12. 2020, 09:35očakávame, že bude panovať nejaká zhoda o princípoch dobrého dizajnu ako napr. player agency
V tomhle se dost pleteš. RPG fórum je co do názorů na herní styl a design dost uzavřená bublina. Mrkni třeba na Kostku, na streamy a youtube kanály o hraní DnD 5e nebo třeba na to, jaký hry vydávají lidi, kteří sem nechodí.

Nezapomínej taky, prosím, na to, že experimenty budeš provádět na lidech.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Vandalicus »

Me se teda jako brutalne nelibi zobrazovani pozitivnich/negativnich hodnoceni u uzivatele. Ciste +1 na vyjadreni souhlasu s prispevkem mi prijde v pohode, ale negativni hodnoceni a zobrazovani hodnoceni u uzivatelu uz je presne to, o cem mluvil York a to radsi to +1 ozelim.
Pokud +1 je ponekud pochybna zpetna vazba , tak -1 bez jakekoliv komentu je proste uplne nahovno, pardon my french.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Sosacek »

Zajimava hypoteza, ale pochybuji, ze pocet prispevku fakt nekdo bere vazne. Na cem to presvedceni, ze tomu tak je, zakladas?
But nobody came.
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od Muzzug »

Bifiho myšlenka mi přijde zajímavá, ale už to posouvá do úplně jiné roviny a jde z hodnocení příspěvku jako takového až moc k hodnocení uživatele.

Za mě by fakt stačilo něco na způsob +1 jako hodnocení příspěvku. Klidně zvládnu i -1, jsem na to zvyklý z jiných portálů. Tím, zobrazení příspěvku tady jakékoli hodnocení neovlivňuje (ve smyslu viditelnosti jako na FB, případně umístění nahoře/dole á la Reddit), tak to fakt nemá moc větší vliv než hodnocení jestli se to líbí/nelíbí.

Optimální by asi bylo, kdyby to bylo jenom v kategoriích, kde to má v rámci zaměření fóra smysl (tzn. diskuze o hrách, o tvorbě a tak) a v kategoriích typu Obecný pokec, Inzeráty a tak bych to osobně nedával. Ale je mi jasné, že to technicky asi nepůjde.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodné úvahy na téma dalšího rozvoje RPGF

Příspěvek od OnGe »

Taky bych radši zůstal u funkce vyjádření zájmu a nedělal z toho sociální kredit (vážně - to FAKT ne). Jestli zůstat jen u pozitivních +1 nebo dát (pro Pietu) i -1 mi nepřijde tak podstatné. Důležité je, aby to bylo vázané ke konkrétnímu příspěvku, bylo vidět kdo se tak vyjádřil a nevyvozovat z toho žádné další souvislosti, co by tuhle funkci křivily.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Odpovědět

Zpět na „O RPG Fóru“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host