Upgrade fóra

Vítejte na RPG Fóru. V této sekci naleznete všechny základní informace - co je to RPG Fórum, jeho pravidla, orientační průvodce a všechny možné další informace.
Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 8187
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Upgrade fóra

Příspěvek od MarkyParky » 12. 4. 2018, 08:41

Sosacek píše:Ty jsi ten typek, co nalepil ke svemu nazoru, ze se ti nelibi nejaka barva, prohlaseni, ze to je objektivne spatne. Tim z toho fakt neudelas. Ani kdyz to byvoldujes.
Nejdřív k barvě ovládacích prvků:

* Lidské oko má nejvíce čípků vnímajících červenou barvu, druhých nejvíce modrou barvu. Tyto dvě barvy vnímáme nejsilněji, vybudí do mozku nejsilnější signál (byť mozek trochu kompenzuje, ale ne moc, viz níže). To má výhody i nevýhody, kterých se využívá, když se rozhoduje, kde kterou barvu použít.

* Výhodou je, že takhle silný signál přitahuje pozornost. Je snadné ho zachytit, ve srovnání s modrou, zelenou (kde máme čípků méně) nebo odstíny šedé (které detekujeme tyčinkami a zpracování signálu tam funguje jinak).
Obrázek
Proto se červená barva (a její odstíny) má používat tam, kde potřebujeme okamžitě přitáhnout pozornost případného operátora - tedy jako varování, výstražný signál nebo jako signál, který tě má zastavit - třeba červená na semaforu nebo zadní světla u auta či vlaku.

* Výhodou také je, že takhle silný signál přitahuje pozornost pořád, i když to nepotřebuješ. Mozek ho neustále musí vyhodnocovat, věnovat mu pozornost a tím pádem se udržuje "aktivizovaný". Proto (někteří) ergonomové používají signál tam, kde potřebují uživatele udržet při maximální pozornosti - v podstatě ho "otravují" přemírou červené a tak ho nenechají vydechnout. To je například jeden z důvodů, proč některé automobilky třeba ladí přístrojové desky v autech do červena (+ ještě je tam důvod v akomodaci oka v noci, ale to je pro naší debatu sekundární problém).

* Nevýhodou tohoto je, že být neustále aktivizovaný unavuje. Je to prostě informační zátěž, kterou musí zraková část mozku neustále zpracovávat, místo toho aby dělala něco užitečnějšího, nebo odpočívala. Proto bych si mimochodem já nikdy auto s červenou přístrojovkou nekoupil - to co je na krátkých trasách výhodou (viz výše) a zajistí, že neusneš a nebudeš koukat na lelky všude kolem, na dlouhé ježdění obrací se v nevýhodu a v autě s červenou přístrojovkou se ti oči unaví mnohem dříve, než když bude zelená, modrá nebo bílá. A to je zároveň důvod, proč se pokud možno při designování HMI vyhýbáme tomu, aby prvky, které nemusí přitahovat okamžitou pozornost, používaly červenou barvu nebo její odstíny.

* Protože je to celé zpracováno neurony, teoreticky by se dalo říct, že by se člověk mohl naučit ten signál potlačovat. Experimentálně se toho opravdu dá dosáhnout. Prakticky se to ale neděje ze svou důvodů - jednak množství těch čípků je evolučně daná věc a to potlačování je tedy vlastně přeučování, takové plavání proti proudu. A za druhé v běžném životě se dnes a denně setkáváš se signály, které naopak tenhle způsob reakce upevňují - ať už umělými signály - všechny ty semafory, červené stopky - nebo přirozenými - třeba oheň.


Dále k pozitivnímu/negativnímu zobrazení:

* Pozitivní i negativní zobrazení jsou dva různé přístupy k předávání informací, které potřebují pro své fungování jinou část oka. Pozitivní zobrazení je vhodné pro práci v denním světle, využívá tyčinek pro percepci prostředí a čípků pro percepci informace (zejména tvary - proto třeba highlitování kódu v editorech s pozitivním zobrazením často používá pro odlišení zejména různé řezy písmen, případně podtrhávání, méně už barvy).
Negativní zobrazení je vhodné pro práci v noci, využívá čípků pro percepci prostředí a tyčinek pro percepci informace (zejména barvy - proto třeba highlitování kódu v editorech s negativním zobrazováním často používá pro odlišení zejména barvy).
Nedá se obecně říct, které z nich je lepší - je to kontextuální věc, která se liší podle pracovního prostředí. Obecně ale za denního světla je vhodnější zobrazení pozitivní.

* Co je ale úplně totálně špatně, je tyhle dva přístupy kombinovat. Mít část HMI v pozitivním zobrazení a část HMI v negativním. Proč? Protože to nutí oko přepínat mezi dvěma výše uvedenými způsoby zpracování a vytváří to tak zbytečnou zátěž navíc. K tomu ještě pozitivní i negativní zobrazení různým způsobem ostří (tady nevím si nepamatuju přesně jak které) a ona zátěž tedy není jen na úrovni přepínání mezi rozdílným zpracováním signálu z oka, ale je to skutečná fyzická zátěž pro oční svaly, které musí neustále přeostřovat.

* Samozřejmě, stejně jako s tou červenou, i tahle nevýhoda se dá proměnit ve výhodu. Protože nějaký prvek je inverzní, nutní mě přeostřit => při jeho zpracovávání mu věnuji víc pozornosti. Proto je dobré občas přimíchat negativní zobrazení k tomu, abyste zvýraznili nějakou informaci. Třeba typicky označovaný text. Nebo nějaké důležité tlačítko, které byste neměli přehlédnout.

* Druhá věc je, že mít na jednolité ploše inverzní prvky dobře vypadá a grafici to rádi používají. Jenže co se s tím dá dělat tak, aby to nerušilo? Ergonometrické poučky říkají - strčte to do hlaviček, patiček, záhlaví oken a podobně - zkrátka tam, kde to jednak oko nevidí moc často a druhak to vytváří nějaké přirozené ohraničení pracovního prostoru. Tam totiž tu nevýhodu (nutnost přeostřit) vyvážíte jinými výhodami (např. vymezujte oku pracovní plochu a tedy mu šetříte "scanování" prostoru za tímto předělem) a to už dává smysl. A ještě k tomu to dobře vypadá.


Co se stane, když doprostřed pozitivní stránky narvete růžová (rozuměj červená s trochou modré) negativní tlačítka?

* Kvůli pozitivnímu zobrazení stránky máte oko a mozek zapnuté do "denního" režimu zpracování informací.
* Přítomností čudlíku aktivizujete oční nerv širokou plochou "varovné" barvy, která vás nutí se na ní koukat a vyhodnocovat její signál.
* V samotném čudlíku ale nutíte oko číst informaci v "nočním" režimu zpracování informací, tedy přeostřit a přepnout.
* A nakonec mozek, který je v nočním režimu připravený přijímat informace skrze čípky, zavalíte "balastovou" informací v podobě červeného signálu, který ale představuje v tomhle kontextu prostředí, čímž mu vytvoříte další zátěž.

Zkrátka 3x špatně. Objektivně špatně. Doufám, že pokud mi chceš i nadále oponovat, svůj výrok o mrdkách podložíš přinejmenším podobným rozborem....

Ten můj hotfix s šedými tlačítky odstraňuje alespoň 2 ze 3 problémů, které tlačítka jinak vyvolávají.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11384
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Upgrade fóra

Příspěvek od York » 12. 4. 2018, 09:21

Sosacek píše:
12. 4. 2018, 07:54
Ty jsi ten typek, co nalepil ke svemu nazoru, ze se ti nelibi nejaka barva, prohlaseni, ze to je objektivne spatne. Tim z toho fakt neudelas. Ani kdyz to byvoldujes.
Odvádíš pozornost od toho, co je podstatné.

Komu se líbí nebo nelíbí nějaká barva je samozřejmě subjektivní, padly tu ale prosby uživatelů o:

:arrow? Volitelný office skin (tedy něco, co hned neupoutá oči šéfa, když jde náhodou kolem).

:arrow? Víc než jednu možnost normálního skinu (pávě proto, že každý má na barvy a grafiku jinej názor).

:arrow? Použití (alespoň částečné) tradiční grafiky pro defaultní skin, která je třeba tady: https://www.rpgforum.cz/, protože ta má jednak rozumně neutrální barvy a současně to RPG fórum vizuálně identifikuje, což vůbec není na škodu.

Minimálně ty první dvě prosby by snad měly být triviální splnit, na to stačí nainstalovat pár existujících skinů a povolit uživatelům si z nich vybírat ve svém profilu. Ta poslední znamená trochu víc práce, ale ta grafika už existuje, takže to zvládne udělat každý, kdo umí klikat a googlit.

MarkyParky
Příspěvky: 8187
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Upgrade fóra

Příspěvek od MarkyParky » 12. 4. 2018, 10:02

Ty jsi ten typek, co nalepil ke svemu nazoru, ze se ti nelibi nejaka barva, prohlaseni, ze to je objektivne spatne. Tim z toho fakt neudelas. Ani kdyz to byvoldujes.
Jo a teď jsem si všiml ještě toho strawmana tam.

Tak pro jistotu ještě jednou, názorněji:
Růžová mi fakt nevadí.,
v pozitivním módu v textu i negativní v logu nebo patičce nebo u malých ikonek je fajn.

Problém je ve způsobu, jakým je použitá na velkých
tlačítko.png
tlačítko.png (1.28 KiB) Zobrazeno 280 x

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Upgrade fóra

Příspěvek od Alef0 » 12. 4. 2018, 10:22

Fakt je to po roce pořád stejně tragická šedo růžová story, nebo jsem nemehlo a neumím najít nastavení vzhledu? Jako tohle je pro mě opravdu nepoužitelný :/
Tento vzhľad je jediný a nezmeniteľný. Rozumiem, že Ti nemusí vyhovovať, na druhej strane RPGFórum ma veľmi obmedzené ľudské zdroje a udržiavať dlhodobo viacero dizajnov je nemožné.

Možností je viacero: napr. Firefox a Stylish má zásuvný modul Stylish, ktorý umožní prispôsobiť vizuál konkrétneho fóra.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Odpovědět

Zpět na „Vítejte na RPG Fóru!“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host