Hranie podľa starej školy

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od RPG Fórum »

Bifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
Článek
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
:arrow? 2. část článku k nalezení zde

Odkazy:
:arrow? Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)

Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat :-)
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus »

York píše: 15. 10. 2020, 15:14 Markus: Moc Jersonuješ. Lucerna na hlavě je cool (kobold time!) a místo lucerny si na štít můžeš přivázat pochodeň.
Na stit? :eyecrazy: Horici pochoden? Z ceho ty stity mas vyrobeny?

Osobne bych taky dal rozsveceni pochodne na jedno kolo. Fakt to neni slozita operace, kdyz to umis.

Ono vubec s tim svicenim je to tezky. Vseobecne me prekvapilo, jak malo prostredku na sviceni je treba ze 17. stoleti (coz je primarni obdobi, na kterou delam living history)... a ono je to tim, ze oni lidi po tme proste moc nefungovali. My jsme zhyckani umelym osvetlenim, ale pro ne bylo prirozeny fungovat od soumraku do usvitu. Dokonce si vzpominam i na nejakou literaturu, kde se timhle zabyvali.
Potme s historickyma zpusobama sviceni jsem se nachodil taky dost. Realny pochodne jsou na hovno. Furt z nich neco pada a vydrz je miziva. Lucerny musis necim krmit. Sklo se ti furt rozbiji, tenka surovka zase svetlo hodne ztlumi. Pokud jdete ve spaliru a prvni sviti, tak stejne poradne vidi jenom on a ty se orientujes podle jeho siluety. Na poli za uplnku se daji hrat karty, ale dvacet metru vedle v lese vidis hovno. Jit v noci neznamou krajinou je naprd, fakt si potrebujes pod nohy svitit, jinak se to zpomali na sneci tempo pokud nejdes po asfaltce. Vzato kol kolem, v realu je dycky lepsi bivakovat a pockat na den. Jo a delat taboriste za tmy (blby nasbirani dreva) je taky za trest.

Nicmene pro ucely fantasy dobrodruzne hry tohle beru jako acceptable break from reality a pro cestovani pod sirym nebem bych tohle uplne neresil. Stejne v jeskyni bych nechal to jedno svetlo na dva - realisticky to neni, ale brat to tvrde realisticky by asi bylo dost otravny (aspon v podminkach DnD) (Myslim, ze Markus psal, ze ma jeskynarske zkusenosti? Tak asi vi, jaky je to pohybovat se v absolutni tme)
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2105
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od PardGalen »

Se mi vybavila scéna ze starých Mušketýrů kde mají duel ve tmě pomocí luceren. Nevím jak moc je to historicky přesné, ale vypadá to docela zajímavě.
https://www.youtube.com/watch?v=rXAOXa-ayKE
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Vandalicus píše: 15. 10. 2020, 17:20(Myslim, ze Markus psal, ze ma jeskynarske zkusenosti? Tak asi vi, jaky je to pohybovat se v absolutni tme)
No, říkat tomu "zkušenosti" by bylo velkohubé (jenom jsem párkrát s jeskyňářema prolízal nepřístupné jeskyně), ale mám minimálně dobrou zkušenost s tím, že když si shodím čelovku do propasti a potom chodím bez ní, tak i když jsem se čtyřma dalšíma lidma, co světlo mají a svítí, jsem naprosto nepoužitelnej a musím se někomu držet půl metru za zadkem, abych se nezabil. Na druhou stranu, čelovky jsou bodové a ne plošné.

Mimochodem, jaký máte dosvit/hranici viditelnosti v podzemí? Já 6 metrů (4 políčka), a i to mi přijde, že jsem hodně benevolentní "v zájmu gameplay".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jerson »

U druhoválečné baterky beru tak pět metrů aby se dalo něco dělat, i když člověk se dá rozeznat na deset.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York »

Vandalicus píše: 15. 10. 2020, 17:20Na stit? :eyecrazy: Horici pochoden? Z ceho ty stity mas vyrobeny?
Ruku taky nemam ze železa a pochodeň v ní udržim :)

edit: Pro hraní dobrodružný fantasy (a když na to přijde, tak vlastně asi všech RPGček) je každopádně lepší bejt hodně benevolentní - když by to možná mohlo fungovat, tak to bude fungovat.

Markus píše: 15. 10. 2020, 18:18Mimochodem, jaký máte dosvit/hranici viditelnosti v podzemí?
To jsem nikdy nepotřeboval řešit. Jako fakt nikdy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Tak to jsi asi nikdy nekreslil mapu. :)
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus »

Ad stit asi narazime na Jersonovu teorii prakticke zkusenosti: zatimco boj ve svitu lamp v jeskyni me suspension of disbelief nerusi (asi mozna proto, ze jsem v jeskyni nebojoval), tak vzhledem k urcite praxi se stitem si nedokazu predstavit hned nekolik veci - jak tu pochoden tam pripevnit, aby nespadla, jak zaridit, aby ti neprekazela v boji, a jak ji tam mit aby delala to co chces - aby ti svitila a zaroven te neoslnovala a neupalil sis o ni ksicht. To uz me prijdou realnejsi ty lampicky na stit - tam si zase dokazu predstavit nejakou fantasy variantu "sviticich krystalu" (coz je mimochodem cool dungeoneerska vybava na vyssi level). Pochodne jsou proste neprakticky.

Ale to jen tak uvazuju nahlas. Ve hre bych to resil asi hlavne podle nastaveni hry (tj. hardcore dungeon survival asi ne, hrdinska WoW fantasy proc ne, ale tam stejne uz budou mit darkvision a svitici mece).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jerson »

Vandalicus píše: 16. 10. 2020, 09:14 Ad stit asi narazime na Jersonovu teorii prakticke zkusenosti: zatimco boj ve svitu lamp v jeskyni me suspension of disbelief nerusi (asi mozna proto, ze jsem v jeskyni nebojoval), tak vzhledem k urcite praxi se stitem si nedokazu predstavit hned nekolik veci - jak tu pochoden tam pripevnit, aby nespadla, jak zaridit, aby ti neprekazela v boji, a jak ji tam mit aby delala to co chces - aby ti svitila a zaroven te neoslnovala a neupalil sis o ni ksicht.
Che che. Hlavně že když to píšu já, tak jsem za exota.
Děkuji za hezkou ukázku toho, že s reálnou osobní zkušeností jsou některé běžné fantasy prvky pro dotyčného těžko představitelné :-)

Já si boj (dřevěnými zbraněmi) zkusil v postupujícím šeru a následně ve tmě, a je to strašně o hubu. Útok ne, zejména mečem nebo kyjem se dá mávat pořád celkem dobře a dá se i trefit, ale obrana (zbraní) je mnohem horší, protože prostě člověk neví, kdy a proti čemu se má krýt. Štít by nejspíše hodně pomohl, zejména když by ten druhý štít neměl, a operace s otvíráním a zabíráním dvířek lampy na štítu by mohl být hodně účinný styl nočního boje, když by ho měl někdo natrénovaný.

Střelba je ještě horší, i když luk jsem nezkoušel, ale kdo se pohybuje, ten je ve strašné nevýhodě. Nejlepší taktika je trpělivě sedět a čekat, až protivníkovi povolí nervy a udělá chybu - což je skoro všechno kromě sedět a čekat. Ve vhodném terénu se ještě dá neslyšně odplížit, nebo zkoušet nějaké to vyvolání hluku kamínky(?) - to jsem nezkoušel. A kdo má v nočním střeleckém boji světlo, ten je chodící mrtvola. Ale zase lze svítit někde jinde, to strašně přitahuje pozornost a ruší noční vidění.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Selhan »

V normální noci bez světelného smogu se ze zkušenosti dá jít po výrazné pěšině celkem v pohodě, ale po nerovném terénu se fakt člověk přizabije.
U bojů si nejraději představuju, že se pochodeň hodí na zem - přijde mi to praktické (teda v rámci fantasy a nereálně svítivých pochodní) a docela cool - ale z nějakého důvodu to není představa moc rozšířená :(
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Já dávám komukoli, kdo bojuje ve světle hozené pochodně, postih -2 na útoky. Říkám si, že to prostě hůř svítí (jednak míň světla, protože leží přidušená na zemi, jednak hází nežádoucí stíny).
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky »

Markus: Tak to doporučuju si to jít v praxi vyzkoušet, protože hodit v boji pochodeň na zem je IMHO jedna z nejrozumnějších věcí, co můžeš prakticky udělat (za předpokladu, že nečekáš, že by se boj rychle přesunul jinam nebo nepotřebuješ bojovat přímo ohněm).

* míň světla vůbec nevadí - ty nepotřebuješ bojovat v dokonalém jasu, tobě stačí nebojovat v úplné tmě a oko se přizpůsobí.
* míň světla je dokonce i bonus - to poslední, co v boji v temnotě potřebuješ je rychlé střídání velkého jasu a úplné tmy, když s pochodní máváš ty (nebo tvůj spolubojovník) z a do zorného pole
* a ležící pochodeň bude házet mnohem míň nežádoucích stínů, než pochodeň, která se míhá ve vzduchu a pohybuje

Navíc pokud nesete jako družina pochodní víc a nahážete je do prostoru, tak se oba údajné problémy ještě umenší (víc zdrojů světla utlumí stíny a osvítí slabším světlem větší plochu, což je přesně to, co potřebuješ).


Samozřejmě jako nesmí tu pochodeň hodit do bláta nebo do louže no .. ale bavíme se o boji v jeskyni předpokládám ...
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

Nové video v mojom kanáli, tentokrát o ranom old schoole: https://youtu.be/6jLIuAFF2D4
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

„Neplánujem sa stát YouTuberom“

->

Jde a vyprodukuje během dvou dní dvě videa. $D
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

To malo byť jedno video, len by bolo príliš dlhé.... :D
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Skoukl jsem to se zájmem a bylo to velmi poučné, díky! Takovouhle sondu do prehistorie old schoolu až k wargamingovým kořenům jsem ještě nečel/neviděl. Rád si něco podobného vyzkouším. A bylo zajímavé slyšet, kde se vůbec vzaly různé "tropy" jako armor class, hit die a úrovně, které dneska považujeme za samozřejmé, i když jsme jim úplně odebrali jejich původní význam a jsou tu spíš už jenom takové artefakty.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti