Hranie podľa starej školy
Hranie podľa starej školy
ČlánekBifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
1. část článku k nalezení zde
2. část článku k nalezení zde
Odkazy:
Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)
Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Hranie podľa starej školy
Na stit? Horici pochoden? Z ceho ty stity mas vyrobeny?
Osobne bych taky dal rozsveceni pochodne na jedno kolo. Fakt to neni slozita operace, kdyz to umis.
Ono vubec s tim svicenim je to tezky. Vseobecne me prekvapilo, jak malo prostredku na sviceni je treba ze 17. stoleti (coz je primarni obdobi, na kterou delam living history)... a ono je to tim, ze oni lidi po tme proste moc nefungovali. My jsme zhyckani umelym osvetlenim, ale pro ne bylo prirozeny fungovat od soumraku do usvitu. Dokonce si vzpominam i na nejakou literaturu, kde se timhle zabyvali.
Potme s historickyma zpusobama sviceni jsem se nachodil taky dost. Realny pochodne jsou na hovno. Furt z nich neco pada a vydrz je miziva. Lucerny musis necim krmit. Sklo se ti furt rozbiji, tenka surovka zase svetlo hodne ztlumi. Pokud jdete ve spaliru a prvni sviti, tak stejne poradne vidi jenom on a ty se orientujes podle jeho siluety. Na poli za uplnku se daji hrat karty, ale dvacet metru vedle v lese vidis hovno. Jit v noci neznamou krajinou je naprd, fakt si potrebujes pod nohy svitit, jinak se to zpomali na sneci tempo pokud nejdes po asfaltce. Vzato kol kolem, v realu je dycky lepsi bivakovat a pockat na den. Jo a delat taboriste za tmy (blby nasbirani dreva) je taky za trest.
Nicmene pro ucely fantasy dobrodruzne hry tohle beru jako acceptable break from reality a pro cestovani pod sirym nebem bych tohle uplne neresil. Stejne v jeskyni bych nechal to jedno svetlo na dva - realisticky to neni, ale brat to tvrde realisticky by asi bylo dost otravny (aspon v podminkach DnD) (Myslim, ze Markus psal, ze ma jeskynarske zkusenosti? Tak asi vi, jaky je to pohybovat se v absolutni tme)
Re: Hranie podľa starej školy
Se mi vybavila scéna ze starých Mušketýrů kde mají duel ve tmě pomocí luceren. Nevím jak moc je to historicky přesné, ale vypadá to docela zajímavě.
https://www.youtube.com/watch?v=rXAOXa-ayKE
https://www.youtube.com/watch?v=rXAOXa-ayKE
Always bring a gun to a puppet fight
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
No, říkat tomu "zkušenosti" by bylo velkohubé (jenom jsem párkrát s jeskyňářema prolízal nepřístupné jeskyně), ale mám minimálně dobrou zkušenost s tím, že když si shodím čelovku do propasti a potom chodím bez ní, tak i když jsem se čtyřma dalšíma lidma, co světlo mají a svítí, jsem naprosto nepoužitelnej a musím se někomu držet půl metru za zadkem, abych se nezabil. Na druhou stranu, čelovky jsou bodové a ne plošné.Vandalicus píše: ↑15. 10. 2020, 17:20(Myslim, ze Markus psal, ze ma jeskynarske zkusenosti? Tak asi vi, jaky je to pohybovat se v absolutni tme)
Mimochodem, jaký máte dosvit/hranici viditelnosti v podzemí? Já 6 metrů (4 políčka), a i to mi přijde, že jsem hodně benevolentní "v zájmu gameplay".
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
U druhoválečné baterky beru tak pět metrů aby se dalo něco dělat, i když člověk se dá rozeznat na deset.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Hranie podľa starej školy
Ruku taky nemam ze železa a pochodeň v ní udržim
edit: Pro hraní dobrodružný fantasy (a když na to přijde, tak vlastně asi všech RPGček) je každopádně lepší bejt hodně benevolentní - když by to možná mohlo fungovat, tak to bude fungovat.
To jsem nikdy nepotřeboval řešit. Jako fakt nikdy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Hranie podľa starej školy
Ad stit asi narazime na Jersonovu teorii prakticke zkusenosti: zatimco boj ve svitu lamp v jeskyni me suspension of disbelief nerusi (asi mozna proto, ze jsem v jeskyni nebojoval), tak vzhledem k urcite praxi se stitem si nedokazu predstavit hned nekolik veci - jak tu pochoden tam pripevnit, aby nespadla, jak zaridit, aby ti neprekazela v boji, a jak ji tam mit aby delala to co chces - aby ti svitila a zaroven te neoslnovala a neupalil sis o ni ksicht. To uz me prijdou realnejsi ty lampicky na stit - tam si zase dokazu predstavit nejakou fantasy variantu "sviticich krystalu" (coz je mimochodem cool dungeoneerska vybava na vyssi level). Pochodne jsou proste neprakticky.
Ale to jen tak uvazuju nahlas. Ve hre bych to resil asi hlavne podle nastaveni hry (tj. hardcore dungeon survival asi ne, hrdinska WoW fantasy proc ne, ale tam stejne uz budou mit darkvision a svitici mece).
Ale to jen tak uvazuju nahlas. Ve hre bych to resil asi hlavne podle nastaveni hry (tj. hardcore dungeon survival asi ne, hrdinska WoW fantasy proc ne, ale tam stejne uz budou mit darkvision a svitici mece).
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
Che che. Hlavně že když to píšu já, tak jsem za exota.Vandalicus píše: ↑16. 10. 2020, 09:14 Ad stit asi narazime na Jersonovu teorii prakticke zkusenosti: zatimco boj ve svitu lamp v jeskyni me suspension of disbelief nerusi (asi mozna proto, ze jsem v jeskyni nebojoval), tak vzhledem k urcite praxi se stitem si nedokazu predstavit hned nekolik veci - jak tu pochoden tam pripevnit, aby nespadla, jak zaridit, aby ti neprekazela v boji, a jak ji tam mit aby delala to co chces - aby ti svitila a zaroven te neoslnovala a neupalil sis o ni ksicht.
Děkuji za hezkou ukázku toho, že s reálnou osobní zkušeností jsou některé běžné fantasy prvky pro dotyčného těžko představitelné
Já si boj (dřevěnými zbraněmi) zkusil v postupujícím šeru a následně ve tmě, a je to strašně o hubu. Útok ne, zejména mečem nebo kyjem se dá mávat pořád celkem dobře a dá se i trefit, ale obrana (zbraní) je mnohem horší, protože prostě člověk neví, kdy a proti čemu se má krýt. Štít by nejspíše hodně pomohl, zejména když by ten druhý štít neměl, a operace s otvíráním a zabíráním dvířek lampy na štítu by mohl být hodně účinný styl nočního boje, když by ho měl někdo natrénovaný.
Střelba je ještě horší, i když luk jsem nezkoušel, ale kdo se pohybuje, ten je ve strašné nevýhodě. Nejlepší taktika je trpělivě sedět a čekat, až protivníkovi povolí nervy a udělá chybu - což je skoro všechno kromě sedět a čekat. Ve vhodném terénu se ještě dá neslyšně odplížit, nebo zkoušet nějaké to vyvolání hluku kamínky(?) - to jsem nezkoušel. A kdo má v nočním střeleckém boji světlo, ten je chodící mrtvola. Ale zase lze svítit někde jinde, to strašně přitahuje pozornost a ruší noční vidění.
hraju: Ω Projekt Omega
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
V normální noci bez světelného smogu se ze zkušenosti dá jít po výrazné pěšině celkem v pohodě, ale po nerovném terénu se fakt člověk přizabije.
U bojů si nejraději představuju, že se pochodeň hodí na zem - přijde mi to praktické (teda v rámci fantasy a nereálně svítivých pochodní) a docela cool - ale z nějakého důvodu to není představa moc rozšířená
U bojů si nejraději představuju, že se pochodeň hodí na zem - přijde mi to praktické (teda v rámci fantasy a nereálně svítivých pochodní) a docela cool - ale z nějakého důvodu to není představa moc rozšířená
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
Já dávám komukoli, kdo bojuje ve světle hozené pochodně, postih -2 na útoky. Říkám si, že to prostě hůř svítí (jednak míň světla, protože leží přidušená na zemi, jednak hází nežádoucí stíny).
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Hranie podľa starej školy
Markus: Tak to doporučuju si to jít v praxi vyzkoušet, protože hodit v boji pochodeň na zem je IMHO jedna z nejrozumnějších věcí, co můžeš prakticky udělat (za předpokladu, že nečekáš, že by se boj rychle přesunul jinam nebo nepotřebuješ bojovat přímo ohněm).
* míň světla vůbec nevadí - ty nepotřebuješ bojovat v dokonalém jasu, tobě stačí nebojovat v úplné tmě a oko se přizpůsobí.
* míň světla je dokonce i bonus - to poslední, co v boji v temnotě potřebuješ je rychlé střídání velkého jasu a úplné tmy, když s pochodní máváš ty (nebo tvůj spolubojovník) z a do zorného pole
* a ležící pochodeň bude házet mnohem míň nežádoucích stínů, než pochodeň, která se míhá ve vzduchu a pohybuje
Navíc pokud nesete jako družina pochodní víc a nahážete je do prostoru, tak se oba údajné problémy ještě umenší (víc zdrojů světla utlumí stíny a osvítí slabším světlem větší plochu, což je přesně to, co potřebuješ).
Samozřejmě jako nesmí tu pochodeň hodit do bláta nebo do louže no .. ale bavíme se o boji v jeskyni předpokládám ...
* míň světla vůbec nevadí - ty nepotřebuješ bojovat v dokonalém jasu, tobě stačí nebojovat v úplné tmě a oko se přizpůsobí.
* míň světla je dokonce i bonus - to poslední, co v boji v temnotě potřebuješ je rychlé střídání velkého jasu a úplné tmy, když s pochodní máváš ty (nebo tvůj spolubojovník) z a do zorného pole
* a ležící pochodeň bude házet mnohem míň nežádoucích stínů, než pochodeň, která se míhá ve vzduchu a pohybuje
Navíc pokud nesete jako družina pochodní víc a nahážete je do prostoru, tak se oba údajné problémy ještě umenší (víc zdrojů světla utlumí stíny a osvítí slabším světlem větší plochu, což je přesně to, co potřebuješ).
Samozřejmě jako nesmí tu pochodeň hodit do bláta nebo do louže no .. ale bavíme se o boji v jeskyni předpokládám ...
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Hranie podľa starej školy
Nové video v mojom kanáli, tentokrát o ranom old schoole: https://youtu.be/6jLIuAFF2D4
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
„Neplánujem sa stát YouTuberom“
->
Jde a vyprodukuje během dvou dní dvě videa.
->
Jde a vyprodukuje během dvou dní dvě videa.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Hranie podľa starej školy
To malo byť jedno video, len by bolo príliš dlhé....
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hranie podľa starej školy
Skoukl jsem to se zájmem a bylo to velmi poučné, díky! Takovouhle sondu do prehistorie old schoolu až k wargamingovým kořenům jsem ještě nečel/neviděl. Rád si něco podobného vyzkouším. A bylo zajímavé slyšet, kde se vůbec vzaly různé "tropy" jako armor class, hit die a úrovně, které dneska považujeme za samozřejmé, i když jsme jim úplně odebrali jejich původní význam a jsou tu spíš už jenom takové artefakty.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti