Helvéczia

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Helvéczia

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi RPG
Helvéczia je dobrodružná fantasy hra v žánru pikareskních románů a středoevropských pohádek a příběhů, jako jsou Tři mušketýři, Kocour v botách, Vilém Tell, pohádky bratří Grimmů nebo Rumcajs. Je zasazená do fiktivního Švýcarska na konci 17. století, kde se civilizace potkává s mýtickou divočinou obývanou zvláštními tvory. Typickými postavami jsou německý šermíř, rakouský katolický kaplan, maďarský husar nebo českožidovský student kabaly. Hra se nese v odlehčeném duchu akční šestákové literatury, středoevropských pohádek a romantického gotického hororu.

(...)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

Přišla mi Helvéczia. Zatím jsem to jen prolistoval, ale chci se podělit o počáteční nadšení, takže jsem sepsal anotaci.

Obrázek
Helvéczia je dobrodružná fantasy hra v žánru pikareskních románů a středoevropských pohádek a příběhů, jako jsou Tři mušketýři, Kocour v botách, Vilém Tell, pohádky bratří Grimmů nebo Rumcajs. Je zasazená do fiktivního Švýcarska na konci 17. století, kde se civilizace potkává s mýtickou divočinou obývanou zvláštními tvory. Typickými postavami jsou německý šermíř, rakouský katolický kaplan, maďarský husar nebo českožidovský student kabaly. Hra se nese v odlehčeném duchu akční šestákové literatury, středoevropských pohádek a romantického gotického hororu.

Systém je psaný v duchu OSR. Jde o vysoce zjednodušenou variantu d20. Postavy (všichni lidé) jsou charakterizované povoláním, základními vlastnostmi a pár dovednostmi. Všechno ve hře se dělí do pouhých šesti úrovní, od civilistů (1. úroveň) přes začínající dobrodruhy (2. úroveň) až po draky a ďábly (6. úroveň). Místo přesvědčení se pracuje se škálou počestnosti, která měří jednání postav z hlediska tradičních křesťanských ctností a hříchů. Hra pracuje i s balíčkem mariášových karet – to když se postavy rozhodnout hrát s ďáblem o svoji nesmrtelnou duši.

Helvéczia není jen systém, ale především kompletní hra. 200stránková příručka obsahuje i veškeré potřebné doplňující materiály: kompletně nová kouzla, bestiář a poklady vycházející ze středoevropského folklóru, jednoduché představení herního světa, ale taky po rady pro vypravěče, tipy k vedení hry v oldschoolovém duchu a vymýšlení vlastních dobrodružství, náhodné tabulky a celou řadu dalších pomůcek. Prodává se ve dvou variantách:

Základní příručka (včetně A3 mapy světa a balíčku mariášových karet)
Krabicová verze, která kromě základní příručky obsahuje i 70stránkový sešit Ammertal and the Oberammsbund popisující dva švýcarské kantony ve formátu hexcrawlu. K tomu jsou přiloženy další mapy, ukázkové deníky postav a jiné drobnosti.
Na první pohled jsem nadšen. Jednak tím historickým zasazením a pikareskou a tím 70stránkovým hexcrawlem. Mám obrovskou radost z toho, že tohle je retroklon s úplně novými kouzly, která jsou vtipná a originální, protože za největší slabinu starého D&D (a všech retroklonů) považuju nudná kouzla dělaná pro taktický dungeoncrawl. Mile mě překvapilo taky to, že Melan hru doplnil i o instruktážní texty – protože ucelené instruktážní texty k old schoolu jsou vzácné a v hrách zpravidla nebývají. Navíc Melan je dobrý teoretik a umí psát, takže jsem zvědav.

Budu hlásit podrobnosti, jak to budu pročítat. Ale zatím jsem se chtěl podělit jen o první dojem.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

První dojmy:

Moc se mi líbí provedení. Je takové fejk historické, v antiqua fontu a prokládané dobovými dřevoryty, jak můžete vidět na tomhle nekvalitním videu. Vlastně by se mi to líbit nemělo, protože je to ve skutečnosti celkem primitivní sazba s žádnými vychytávkami, skoro plain text... ale nějak to k té hře sedí. Dřevoryty jsou úžasné a je jich tam spousta – takové DCC ze 17. století. :) Melan má taky osobitý styl psaní, kde kombinuje akademickou suchost s „dobovými“ kudrlinkami. Text není suché pravidlové pojednání, naopak se místi květnatí, ale takovým ironickým historizujícím stylem katolického mnicha: takže když se píše o katolících, je to samozřejmě Matka Církev nebo Svatá Španělská Inkvizice, zatímco když se píše o kalvinistech, zdůrazňuje se jejich morální pokleslost. Místy je text proložen stylistickou okrasou, kterak se na barokní psaní, jež tříbiti ducha rovněž by mělo, sluší.

Začínáme povídáním o ladění hry, designových cílech a principech pikaresky (které velmi připomínají můj manifest S&S, včetně toho, že postavy jsou vagabundi a žádný úspěch není trvalý), následuje ukázkový záznam hry, který je dokonce zajímavý, protože ukazuje rozhodování GMa včetně toho, že improvizuje a rozvíjí nápady hráčů, aniž by měl připravený příběh.

Ke hře...

Hra vychází d20 (tj. 3. edice) nemilosrdně osekaného na dřeň (takže žádné featy). Postavy jsou charakterizované běžnou šesticí vlastností + tři záchranné hody (pokušení, čipernost, čipernost) + především skilly (!), k nimž se dostaneme. Hody jsou d20 proti DC, kdy DC je standardizováno na 12/18/24 (normální/těžká/hrdinská).

Zajímavé je, že ve hře existuje jen 6 úrovní/HD a všechno je do nich rozdělené. Hráči začínají na 2. úrovni, zatímco za 6. úrovni jsou třeba draci nebo Ďábel. 6. úroveň je taky maximum toho, kam se vypracují ti největší (anti)hrdinové.

Můj problém s běžnými retroklony (generičnost, nijakost) je zažehnán hned ze začátku, protože postavy si volí národnost. Ke každé je odstaveček ironického povídání a nějaké výhody a nevýhody vycházející ze stereotypů. Takže Angličani mají pro svou flegmatickou povahu +2 na záchrany proti pokušení, zatímco Němci jsou „nejmocnější pokolení“ a pro svou pracovitost dostávají zdarma náhodnou řemeslnou dovednost, navíc s bonusem. U Zemích Koruny české se zmiňuje univerzita v Praze, kostely v Olomouci a dělostřelecká škola v Brně, pročež Češi, Moraváci a Slezané mají bonusy na používání kuší a palných zbraní, a pokud jsou to studenti nebo klerici, získají doktorát už na 4. úrovni místo 6. (ano, i doktoráty tu jsou). Někdy je ta stereotypnost vtipná: Kozáci mají bonusy, když se opijí, Holanďani začínají hru s 1k3+1 cibulemi, zatímco Italové mají šanci 1:6, že jakýkoli jiný Ital, kterého potkají, je jejich smrtelný nepřítel.

Národy: Němci, Francouzi, Italové, Češi, Holanďani, Angličani, Cikáni, Maďaři, Židi, Kozáci, Poláci, Španělé, Švédi

Povolání jsou bojovník, vagabund, klerik a student, ale autor zdůrazňuje, že díky dovednostnímu systému jsou ve skutečnosti všichni „generalisté“ a každý umí trochu od všeho, včetně toho, že postavy s kladným modifikátorem inteligence se můžou naučit jedno dvě kouzla, i když nejsou studenti.

Bojovník dělá to, co byste čekali (nejlepší čísla v boji), ale trochu překvapivě dostává bonusové dovednosti (což z něj dělá hned po vagabundovi druhého nejlepšího „generalistu“). Volí si jednu specializaci (duelista, husar, ostrostřelec...), která dává bonusy k některým činnostem, případně nějakou minischopnosti (např. duelista může svůj „bonus k útoku“ nepřičítat k útoku, ale k třídě zbroje).

Vagabund je vlastně zloděj, postava s nejvíce dovednostmi. Dostává přístup k jinak nedostupným dovednostem, jako je odemykání zámků, padělání nebo vaření lektvarů. Volí si z několika speciálních schopností a časem dostane další (znalost legend, sneak attack...).

Klerik je klerik v pravém slova smyslu, tj. katolický (a jen a pouze katolický) kněz, mnich nebo jeptiška. Umí kouzlit (o klerické magii jindy – ale začínající postavy mají 2 kouzla denně), odvracet nemrtvé a magicky léčit. Nesmí používat zbroje a zbraně jiné než klacek („na rozdíl od benevolentnějších gotických dob již klerikům není dovoleno používat palcáty a kladiva“) a musí dodržovat pax dei, tj. nesmí používat násilí jinak než v sebeobraně nebo proti nestvůrám. Taky musí žít v celibátu. Klerik pracuje s mechanikou počestnosti (víc jindy), a aby mu fungovaly speciální schopnosti, musí se udržovat na ctnostném konci škály (kdyby příliš hřešil, může se stát studentem, ale již jindy se pak nebude moci navrátit do vřelého obětí Matky Církve).

Student je samozřejmě akademik/kouzelník. Umí kouzlit a překvapivě taky bojovat jakoukoli zbraní, byť beze zbroje. Magie funguje, jen pokud se pohybuje na hříšném (!) konci škály počestnosti. Víc o magii jindy.

A na závěr teď ještě dovednosti. Těch je tady cca 30, trochu mi připomínají WFRP. Většina je dostupná všem a postavy si je volí při tvorbě, např. převleky, medicína, plížení, naslouchání... Některé jsou dostupné jen vagabundům (pasti...), jiné jen studentům (okultismus...). Jsou tu ještě subtabulky specializací pro dovednosti Řemeslo a Věda (anatomie, teorie éteru, numerologie...). Není tady žádný bodový nákup – dovednosti buď máš, nebo nemáš. Základní dovednosti může používat kdokoli kdykoli, jejich vlastnění ti prostě jen dává nějaké fixní bonusy na hody. Každá dovednost taky vychází z nějaké základní vlastnosti a přičítá její modifikátor.

Příklad: Jízda na koni vychází z obratnosti. Házím třeba proti DC 12. Když dovednost nemám, prostě hodím d20 a přičtu modifikátor obratnosti, nic víc. Když dovednost mám, házím d20 + obratnost + fixní bonus (úroveň postavy).

Za zmínku stojí, že neexistují sociální dovednosti, tj. žádné vyjednávání, zastrašování ani šarm tu nenajdete.

Jsme na straně 29/200 :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

VYBAVENÍ

Tady se nekonají žádné veletoče, prostě seznam vybavení uzpůsobený pro 17. století. Ceník vypadá smysluplně a uvěřitelně, aniž by obsahoval barvité zhůveřilosti (jako např. nehorázně drahé oblečení v Divném Uhorsku). Zajímavostí je, že jelikož jsme v novověku, zmizela klasická D&D plejáda zbrojí a místo nich jsou na nižších příčkách různé typy oblečení: i obyčejné šaty dávají +1 k AC, pevnější uniformy a kazajky ještě víc, dokonce i různé zbraně (levoruká dýka...) zvyšují AC. Výsledkem je, že bojovníci v Helvéczii nemusí být chodící plechovky, ale můžou chodit „historicky“ nalehko. Např. mušketýr s lehce nadprůměrnou obratností (+1), koženým kabátcem (+3) a Main-Gauche v levé ruce (+2) má AC pěkných 16.

Jsou tu pochopitelně muškety, pistole, bomby a granáty a jiné zbraně na černý prach. Při určování damage používají explodující kotky.

CTNOST

Místo přesvědčení je křesťanský systém ctností. Ta se sleduje na škále 1–21, přičemž začínající postavy mají 3k6 a budou nejspíš někde uprostřed. Pokud jste nečestní (0–7), máte bonusy k hodům na útok (!) a na hazard a nemůžete sesílat klerická kouzla. Pokud jste čestní (14–21), máte bonusy na záchranné hody a nemůžete sesílat studentská kouzla (!).

Máme tu tradičních 7 katolických ctností a hříchů, jejich páchání vám přidává, respektive ubírá 1–3 bodíky. Je tu stručná tabulka příkladů, např. za chvástání se máte –1 bodík, za sodomii nebo šíření svodobodomyslných názorů –2, za mučení a zabíjení nevinných –3. Na kladné škále máme třeba odpouštění za +1, odevzdávání padouchů do rukou zákona +2 nebo konverze hříšníka na katolickou dráhu za +3. Jsou to jen příklady, počítá se s improvizováním.

Zajímavé je, že dobrodruhy to bude přirozeně táhnout spíš do negativních čísel – vzhledem k tomu, že hříchem jsou i běžné dobrodružné aktivity jako lhaní, sesílání studentských kouzel nebo okrádání mrtvých. Od toho ale existuje možnost dostávat bonusové bodíky za chození do kostela, svaté přijímání, zpovědi nebo v extrémním případě nákup odpustků. Z extrémně negativních hodnot se dá vyhrabat jen vykonáním nějakého velkého činu nebo velice ostentativním pokáním.

Celkově tenhle systém přidává do hry trochu bookkeepingu, byť nijak moc (nemá se to počítat přímo ve hře, ale spíš zpětně v okamžicích odpočinku; navíc je poučka, že se nepočítají opakovaně, tj. okradení pěti lidí není pětkrát víc než okradení jednoho). Zároveň to ale tématicky do 17. století sedí a způsobí to, že téma křesťanského odpuštění a hříchu bude ve hře neustále přítomné. Postavy dokonce budou aktivně chodit do kostela a na zpovědi! (Teda za předpokladu, že se budou chtít udržovat v čestných hodnotách, což asi ne každý bude chtít... a zejména studenti chtějí zůstat na hříšném konci.)

Židi a kalvinisti používají stejnou škálu s drobnými úpravami a lehce jinými účinky extrémních hodnot, např. kalvinisti nechodí na zpovědi (pochopitelně!) a věří na předurčení, takže mají už při tvorbě postavy určenou hodnotu, ke které bude jejich ctnost přirozeně tíhnout. Ale je to havěť bezbožná, kacířská, určená k zatracení, držte se od nich dál.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

BOJ

Boj je klasický DnDčkovský z dob před třetí edicí a před různými featy a specialitami, tj. jednoduchý. Za zmínku stojí, že kola nemají fixní délku a tak se flexibilně mění podle situace a měřítka, stejně tak není určeno, kolik přesně metrů postavy za kolo ujdou (podle citu). Určí se iniciativa a jede se podle pořadí... ve skutečnosti je tu minimum pravidel.

Inovací je "combat check", kdy postavy můžou svým hodem na útok (!), případně oponovaným hodem na útok proti soupeřově hodu na útok provádět speciální akce typu odzbrojení, naskakování na jedoucí vůz, shazování lidí ze schodů, vyrvaní slišné děvy z rukou uchvatitelů atd. Když přehodíš soupeře aspoň o 5, specialita se ti povede. Když soupeř přehodí tebe o 5, zneužije situaci proti tobě. Když je to mezi, je to remíza.

Jelikož je to jen povolání bojovníka, komu rostou bonusy k hodu na útok, stává se bojovník postupně schopnějším i v těchhle specialitách. Aniž by bylo potřeba zavádět jakoukoli další statistiku nebo hodnotu. (Tohle je vlastně taková lite verze mocných skutků z DCC a dá se okamžitě bez úprav přenést do jakékoli OSR hry – asi si to zařadím do svého arzenálu "rulings".)

Není hříchem zabít někoho v boji, ale pokud se ten někdo vzdá, křesťanská slušnost si žádá ho ušetřit. Není slušné ho okrást, ale je rozumné sebrat mu zbraň.

Je tu jednoduchý systém na hromadné boje. V zásadě se to jen přeškáluje, prodlouží se délka kola a "postavami" se stanou celé skupiny (např. 10 zbrojnošů se pak chová jako jedno NPC). Součástí jsou i pravidla pro dělostřelectvo. A obléhání. To všechno na jedné a půl stránce.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

A teď něco zajímavějšího

MAGIE

Magie je klasická DnDčkovská, takže postavy si memorují určitý počet kouzel na den, po seslání je ztrácejí, ale...

Klerici musí svá kouzla memorovat na svatých místech (kapličky, svatyně, kláštery, kostely, katedrály...), přičemž každé svaté místo obsahuje konkrétní kouzla, většinou související s jeho polohou, účelem nebo svatým. Taková kaplička u cesty bude obsahovat jedno dvě kouzla první úrovně, klášter na tom už bude líp a katedrála ve městě bude obsahovat kouzel spoustu a nejspíš i jedno vysokolevelové. Klerik se může jednou denně na svatém místě pomodlit a naučit se libovolné z jeho kouzel (jak mu jeho kapacita dovolí). Existují taky svaté relikvie, které "obsahují" konkrétní kouzlo a umožňují klerikovi jednou denně si ho doplnit, aniž by kamkoli musel chodit – což je samozřejmě strašně mocný předmět, a proto po relikviích všichni prahnou.

Studenti si kouzla memorují jednou denně z mystických grimoárů, aka standardní D&D. Grimoáry tu mají dost omezený počet levelů, které se do nich vejdou, takže vysokoleveloví studenti s sebou reálně nemůžou tahat všechna svá kouzla, protože půjde spíš o knihovnu. Navíc učení kouzel trvá čas (!), takže pokud jich memorujete hodně, může to vyžadovat i několik dní. Každé studentské kouzlo vždy vyžaduje speciální komponenty, které se připravují pomocí alchymie. Je tu jednotná tabulka cen komponent podle úrovně, přičemž ve je možné koupit hotové komponenty (moc moc drahé), nebo jen základní suroviny (jen drahé) a komponenty si z nich uvařit sám.

Kterákoli postava (třeba i válečník) s bonusovým modifikátorem za moudrost, resp. inteligenci, se může naučit jedno kouzlo (klasicky, tj. modlením na svatém místě nebo studiem knih. Pokud je čestná, může znát klerické, pokud nečestná, může znát studentské. Tahle bonusová kouzla se dají použít jednou týdně (!). Multiclassing!

Kniha obsahuje komplet seznam úplně nových kouzel, celkem 60. Konečně OSR hra s vlastními kouzly. Velmi letmo a náhodně pár příkladů:
- "Krásný vrahoun" (student 2). Komponenta: zabít někoho na šípkovém keři. Efekt: keř je očarován krví oběti. Stává se z něj krvežíznivá nestvůra, která číhá, až se někdo přiblíží...
- "Odhozené břímě" (klerik 1) Klerik si z krku sundá svatý kříž a ten ztěžkne tak, že ho zvedne jedině sedm mužů nebo někdo nevinný a čisté duše.
- "Věrný služebník" (student 1) Komponenta: rýžový prach a drcené skleněné třpytky. Efekt: Vytvoří průhledného služebníka s napudrovanou parukou. Poslouchá příkazy, ale nemluví. Nemůže odejít moc daleko. Dokonce unese i meč, ale neumí moc bojovat a rozplyne se po první ráně.
- "Morová rána hadů" (klerik 3) Zamoří rozlehlou oblast hady, kteří sice nejsou jedovatí, ale je jich hodně a trýzní lidi, jak jen můžou. Nikdo si neodpočine ani nemůže pracovat a nejvíc to odnesou hříšníci.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 16. 8. 2021, 23:42Inovací je "combat check", kdy postavy můžou svým hodem na útok (!), případně oponovaným hodem na útok proti soupeřově hodu na útok provádět speciální akce typu odzbrojení, naskakování na jedoucí vůz, shazování lidí ze schodů, vyrvaní slišné děvy z rukou uchvatitelů atd. Když přehodíš soupeře aspoň o 5, specialita se ti povede. Když soupeř přehodí tebe o 5, zneužije situaci proti tobě. Když je to mezi, je to remíza.
Oponovaný d20 hod je matematická zhůvěřilost.
A partial success působí jako fortune in the middle a to se do OSR nehodí.
(IMO, I guess :D )

U nás to hrajeme takhle:
Když útočíš s úmyslem zranit, či zabít, hoď útok vs 10+zbroj protivníka
Když provádíš manévr, shození etc., hoď útok vs 10+útok protivníka

Bonusové pravidlo:
Pokud máš výhodu, tak můžeš házet dvakrát a brát vyšší nebo udělat útok a manévr zároveň.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
ondralukas1010
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 6. 2017, 14:45

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od ondralukas1010 »

Quentin píše: 17. 8. 2021, 09:01 U nás to hrajeme takhle:
Když útočíš s úmyslem zranit, či zabít, hoď útok vs 10+zbroj protivníka
Když provádíš manévr, shození etc., hoď útok vs 10+útok protivníka

Bonusové pravidlo:
Pokud máš výhodu, tak můžeš házet dvakrát a brát vyšší nebo udělat útok a manévr zároveň.
Ten nápad asi ukradnu :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

+1

To je asi lepší fígl, Quentine, kradu! :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od MarkyParky »

Quentin superplusíček. Taky kradu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

Dočteno, dojmy vtěleny do hodnocení. S podrobným vypisováním trochu zaostávám. Možná se k tomu někdy vrátím, anebo holt budete muset věřit tomuhle souhrnu. :)
Existují tři typy her:

První jsou takové ty hry, co lidi doma bastlí na koleni, vkládají do nich léta zkušeností a lásky. Jsou to systémy, které jim dokonale fungují, tak je sepíšou a někam vyvěsí. Fóra jsou toho plná. Takovým hrám ale často chybí „maso na kostech“, předloží vám holý vyhodnocovací systém a něco si s tím dělej. Chybí jim obsah, pestrost, použitelné herní materiály, jasné postupy a procedury, prostě přidaná hodnota nad rámec holého systému... protože to prostě stojí dlouhý čas vývoje a málokdo tomu ten čas věnuje. To jsou hry, které si přečtete, možná z nich vykradete jedno pravidlo, a nikdy je hrát nebudete.

Pak jsou korporátní hry, velké, tlusté barevné, lákavé, se značkovými systémy, licencovaným IP nějakého známého filmu nebo románu a stovkami stránek. Takovéhle hry píšou armády „writerů“, kteří často vůbec nehrají RPG, a pokud ano, tak nějaké jiné. Korporátní hry se neopírají o reálnou herní zkušenost, místo toho vám předkládají stovky stránek cool textů a faktografie, které nikdy nedostanete do hry, a systém, který už na první pohled působí dojmem deskovky a ve hře se ukáže být nezábavný. To jsou hry, kterými si za tisíce korun plníte poličku, ale hráli jste je maximálně třikrát a už se k nim nikdy nevrátíte.

A pak jsou – výrazně vzácnější – hry, kdy nějaký jednotlivec nebo menší tým strávil dlouhé roky hraním a testováním a tyhle své zkušenosti potom přetavil v komplexní hru. A nezastavil se jenom u toho, že vám vysype holý systém, ale obalí kostru masem – radami do hry, přesnými postupy a pokyny, spoustou doplňujícího obsahu (bestiáře, mapy, zápletky...). Hry od lidí, co vědí, co ve hře doopravdy potřebujete a využijete.„Od hráčů pro hráče.“ A taková je i Helvéczia, od Gábora Luxe, jednoho z nejvýraznějších a nejproduktivnějších představitelů OSR scény.

V jádru je to d20 systém osekaný naprosto na minimalistickou dřeň a adaptovaný do žánru novověké pikaresky a evropské pohádky. Takových ale bylo už hodně. Co dělá tuhle hru jedinečnou, je právě to „od hráče pro hráče“. Místo stovek stran barvitých vokeců vám dává tuny užitečných herních materiálů! Jednoduchá pravidla, na kterých už není co zlepšovat – D&D už prostě nebude lepší. K tomu pár žánrových perliček (např. systém pro hraní karet s ďáblem). Ale především... tohle je dvacet let zkušeností s hraním ve stylu OSR, které konečně někdo sepsal na jednom místě a vtělil do konkrétních pravidel, konkrétních postupů, konkrétních materiálů. Tahle hra vám konečně vysvětlí, jak hrát dobrodružné hry v duchu OSR (aniž by byť jedinou použila termín OSR nebo slovo "old school"). Pravidla jsou tomu podřízená, procedury popsané.

A k tomu „maso na kostře“ v podobě obrovské záplavy materiálů: úplně nová kouzla, funkční procedury pro hexrawl a náhodná setkání, kompletní evropský bestiář (!!!), dokonce i pokyny pro vedení hry, vysvětlení principu tvorby dobrodružství, vysvětlení principu tvorby hexcrawl a sandboxu, prostě všechno! Na 200 stránkách. A k tobu v krabici několik předpřipravených dobrodružství, a dokonce i připravený hexcrawl. OMG! Tohle je OSR tak, jak má vypadat po dvaceti letech teoretizování – konkrétní výstup, esence hratelnosti. 

V tuhle chvíli mě mrzí jenom to, že Gábor Lux nevydal se stejným přístupem taky svoji variantu "normálního generického D&D", protože tahle hra je přece jenom žánrově specifická – a hodilo by se mít i něco pro normální fantasy dobrodruhování. (Respektive on ji vydal - ale jenom maďarsky). I tak je ale Helvéczia nejlepším místem, kde začít s OSR.

V diskuzi postupně posílám "výpisky" z Helvéczie.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Helvéczia

Příspěvek od Markus »

Začali jsme v Brně hrát kampaň v Helvéczii. Zápisy tady.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host