XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 26. 5. 2021, 09:29 Prostě jakýkoli xp systém je zlo, a když už nějaký musím používat, tak chci nějaký automatizovaný s nulovým vstupem GMa. Xp for gold je vlastně dobrý. Podobně dobrý je xp za nestvůry, ale to má pro mě horší implikace a motivuje to styl hry, který nechci.
Proto jsem časem dospěl k tomu, že nejtransparentnější systém "xp za sezení". :D

P.S.: Hra bez levelování je skutečně jiná hra (například Star Trek Adventures je v jádru hra bez levelování, on takový kapitáň Pikár byl na začátku první sezóny kapitáň stejně jako na konci poslední :D ).
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od MarkyParky »

Quentin: Combat as War je jeden z mála rozumných způsobů, jak zajistit, že se projeví výrazný růst schopností do výšky, aniž by bylo notné nasadit Red Queen effect.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 26. 5. 2021, 09:29 Ty peníze musíš napřed vytáhnout z dungeonu, kam je umísťuje GM a ten má jejich počet naprosto pod kontrolou

Máloco nesnáším tolik jako posuzovat, kolik xp si hráči zaslouží za sociální interakce, kolektivní hru, dobré plnění úkolů, inovace a nápady... A mimochodem je to úplně stejně arbitrární jako xp for gold. Zlepšovat postavu za roleplay je stejný nesmysl jako zlepšovat ji za zlato. To už radši budu mít něco objektivního, co nemusím posuzovat.

DCC zase používá xp za setkání. Vyžaduje to, abych každému setkání přiřadil hodnotu 0 xp (rutinní) přes 1 xp (zneškodněná past) až 4 xp (epický závěr, kde zařve půlka družiny). Působí to intuitivně a jednoduše, ale nikdy jsem se s tím nesžil, protože nejenže musím posuzovat, jestli je to které setkání hodno 1xp nebo 3 xp (arbitrární jak sviňa), ale navíc si ještě musím celé sezení rozdělit do pomyslných setkání, což je jednak arbitrátní jak sviňa a druhak se mi dost těžko dělají čáry mezi tím, co je a není setkání.

Skončil jsem u plošných 10 xp za sezení, protože to aspoň bylo jednoduché. A počítat, jestli to dnes bude konkrétně 7 xp, nebo 12 xp, mi ve výsledku přišlo úplně marné, protože se to časem stejně zprůměruje.

Prostě jakýkoli xp systém je zlo, a když už nějaký musím používat, tak chci nějaký automatizovaný s nulovým vstupem GMa. Xp for gold je vlastně dobrý. Podobně dobrý je xp za nestvůry, ale to má pro mě horší implikace a motivuje to styl hry, který nechci.
Markusi, vytučnil jsem ti pasáže, kde používáš dvě protichůdné logiky, které si odporují (ostatní víš dobře, že na nekonzistentnost paradigmat u tebe jsem už několikrát poukazoval :-) )

A musím konstatovat, že tím že jsem ze svých pravidel odstranil nutnost zlepšování, a tedy levelování, a tedy přidělování XP, tak jsem vlastně zabil možnost použít celý jeden herní styl ... ale nemyslím si to. To co píšeš dál je nesmysl. From Zero to Hero se dá v pohodě vytvořit i bez pevného systému levelování, zejména když se oprostíš od implikace "má vyšší čísla schopností => je to hrdina, což u tenkého herního klienta stejně nedává smysl, a Combat as War úplně v pohodě funguje bez levelování (a bez čísel), a nevyvážené obtížnosti lze dělat taky ...
Quentin píše: 26. 5. 2021, 09:33 Možná by stálo za to oddělit i téma o tom, jestli nutně levelování potřebujeme.
To klidně můžeme, ale odpověď bude velmi stručná.
NE.

Zbytek tématu bude už jen hrozně dlouhé povídání o tom, proč má Jerson pravdu a jak moc se tomu někteří budou bránit $D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Markus »

Jerson: To není protichůdná logika. Příprava dobrodružství a rozmísťování překážek, příšer a pokladů je fakt něco diametrálně odlišného než posuzování, kolik si Jarda dnes zasloužil za roleplaying.

Nehledě na to, že když hraješ existující moduly, tak ani ty poklady nemusíš rozmisťovat.

EDIT: Nicméně v zájmu toho, aby se tahle diskuze úplně tématicky nerozplizla, připomenu, že jsme v sekci OSR. Jestli se chcete obecně bavit o tom, jestli zkušenosti nejsou potřeba, a jak by mohly fungovat hry bez růstu zkušeností, doporučil bych založit separátní téma. A tohle nechat vážně na diskuzi o xp for gold.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Jerson »

Rozmisťování překážek je něco úplně jiného než schovávání odpovídajícího množství pokladů kvůli získání XP, a to se zase moc neliší od posuzování, zda setkání stojí za 1 - 4 XP. Jediná výhoda je v tom hraní modulů, pokud mají vypsané poklady, nebo rovnou zlaťáky.

Nicméně, celkově jsem zmaten - ty říkáš, že dáváš XP jen za vynesené zlato, Antharon říká, že je to jen část XP, zbytek je za jiné věci, a co říká a používá Bifi bych už musel dohledávat. Takže jak tedy?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Markus »

Každý jinak, Jersone, a tady se dělíme o své zkušenosti.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od York »

Quentin píše: 26. 5. 2021, 09:33Možná by stálo za to oddělit i téma o tom, jestli nutně levelování potřebujeme. Electric Bastionland ho vyhodil (vyjma pár scars a in-fiction upgradů) a nevím, kolika lidem tam chybí.

S Tobikem kolem toho chodíme už tak půl roku, že je možná čas to zahodit a zlepšovat postavy jen skrz fikci.

(IMHO třeba v dnd hrách (1e i 5e) je sweet spot mezi 3-4 lvlem. Dřív je to moc deadly, později je to moc silly.)
To jsou dvě otázky. Jedna je, jestli chceš hráčům strukturovaně dávat nový schopnosti, druhá je, jestli chceš mít hp progresi v rozsahu dvou dekadickejch řádů.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Antharon »

Co sa tyka rozmiestnovania pokladov existuje tu aj varianta ze ich rozmiestnis logicky. Ale potom hrozi ze postavy zrovna na tom mieste tu chodbu hladat nebudu
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Selhan »

Že dáš pryč XP nemusí znamenat, že dáš pryč zlepšování. Lepší výbava, budování zázemí, sbírání služebníků, cenné konexe, větší sláva - to všechno mi přijde ohromně zajímavé a smutně opomíjené vinou protěžovanosti "xpček".
Osobně se mi nejvíce zamlouvá stuff to buy for gold a xp úplně vyškrtnout.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Jerson »

Markusi, nechceš to oddělit?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: XP for gold - aneb dávání zkušeností za poklady

Příspěvek od Markus »

Spíš někdo založte regulérní diskuzi včetně toho, že nastolite jasné téma, co vás zajímá. Ať neusekávám dvě věty, které se neujmou.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host