[OSR] Veins of the Earth + jejich doplňky a klony

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] Veins of the Earth + jejich doplňky a klony

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v databázi
V nejhlubším místě kobek, tam za trůnem, za sály, v nichž se odehrály slavné bitvy, potom co všechno zavál prach a nepřátelé jsou dávno mrtí, tam je skulina. Černočerná trhlina v místě, kde se zeď potkává s podlahou, loket vysoká a tři lokte široká. Vychází z ní vánek. Sotva postřehnutelný. Ale kdybyste si lehli na břicho, vešli byste se dovnitř...

Veins of the Earth („Cévy země“) je sada nástrojů pro hraní v bizarním podzemním světě plném fantaskních tvorů, živoucí tmy a přírodních jeskyní, ze kterých se objevitelům motá hlava. Je to z větší části bestiář, z menší části sborník generátorů na tvorbu jeskyní a nástrojů pro vedení hry. Představuje prapodivný svět, ve kterém se platí světlem a největší cenu má jídlo... což jste vy. Příručka obsahuje:

- Podrobné zmapování více než padesáti nových nestvůr a půltuctu kultur, které číhají v Cévách
- Postupy, které Sudímu pomůžou generovat velké i malé mapy a v nich jednotlivé lokace
- Rozšířená hráčská pravidla pro pohyb v krajině, která nikdy nespatřila slunce
- Obšírný popis různých typů světla i různých typů tmy
- Ty nejhorší druhy strachu, šílenství a nočních můr
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 15. 11. 2019, 10:51 Tak jsem rozečetl ty Veins of the Earth a je to fakt super. Nejdřív jsem tomu nevěnoval pozornost, protože se to tvářilo jako bestiář, ale jsou tam inspirativní texty o vedení hry v podzemí a práci se světlem, nástroje jako 20 různých bizarních svítilen (hádám, že vím, odkud ses inspiroval pro Divné Uhersko :)), generátor podzemí a tak.

Asi si zkusím něco vygenerovat a umístit to jako dungeon do své hry.
Veins sú naozaj iné. Človek má pocit, že začína hrať odznovu, nespolieha sa na bežné klišé a očakávania a púšťa sa na nový, tvárny terén. Je to v niečom ešte bližšie story games než klasický freeform OSR, lebo fikcia zrazu funguje inak a má asi aj voľnejšie zákonitosti. Zároveň funguje inak aj priestor - je to ťažšie na predstavivosť a opísanie, ale v kombinácii s obmedzeným dosahom svetla je to zrazu úplne iná skúsenosť.

Mne z môjho dungeonu úplnou náhodou vyšla aelf-adalská svätyňa spomienok, ktorá slúži ako múzeum nenávisti a krivdy, keď tento konkrétny aelf-adalský kmeň musel opustiť povrch a zostúpiť do hĺbok. (Všetky prvky do seba zapadli ako zázrakom.) Ústrednou miestnosťou bola niekoľko sto metrov vysokánska, čierna špirálovitá komora s masívnym vodopádom a jazerom, hore s útesom so skalným hrotom, na ktorom bol postavený chrám. Mástroval som to pred dvoma rokmi a nechal som vtedy hráčom urobiť akékoľvek historické postavy, s podmienkou, že museli zomrieť najneskôr do r. 1672. Boli tam moravský husita od bitky na Bielej hore, japonský samuraj, staroveký Sparťan aj biblický Judáš. Idea bola, že sa všetci naraz v jednej skupine dostanú z pekla a stúpajú smerom k povrchu. (Čiastočne to malo za cieľ simulovať tú gonzo preplácanosť úplne najranejších settingov, ale dalo to hre zvláštnu, trocha snovú atmosféru.)

Ak chceš, môžeme pri najbližšej príležitosti odohrať.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus »

Propadl jsem čtení Veins of the Earth, ale hlava mi to nebere. Je to fascinující knížka plná zajímavých příšer a kutur, k tomu nádavkem ještě tabulky náhodných setkání, pravidla pro průzkum podzemí, dvanáct druhů divného světla... Má to generátor 3D přírodních jeskyní, které se vzpírají zachycení na papír. Připomíná mi to těch pár příležitostí, kdy jsem se speleogy měl možnost prolézat nepřístupné jeskyně. Plazivky, komíny, traverzy. Strašně mě to navnadilo, je to plné inspirativních střípků. Ale fakt nechápu, jak to hrát, jak z toho udělat dobrodružství. Cítím se jako student Nekronomikonu - tohle je bomba, ale praktická aplikace mi zatím uniká.

Tak jsem si vygeneroval jeskynní systém, jmenuje se Krví zbrocené zákruty dávno zapomenuté rasy, na papíru mám nakresleno několik jeskyní propojených různě klikatými cestami... a co dál? Je to potřeba nějak plnit. Jsou tu náhodné tabulky, ale výsledek pak bude... náhodný. Chybí mi u toho nějaký systematičtější přístup. Navíc tolik dalších otázek. Například jak ty jeskyně vypadají? Co se v nich dá najít? Jsou tam nějaké stavby? A abych to všechno vymýšlel sám, to je moc práce...

A pak jsem objevil Veinscrawl. Někdo vzal Veins a vytvořil z nich hexcrawl s jasnější strukturou, rozmístěnými kulturami, uchopenějšími lokacemi. Pořád je potřeba generovat si konkrétní jeskyně sám, ale aspoň je o co se opřít.

Takže pomalu padám do králičí nory a mizím v podsvětí. Pořád ještě nevím, jak přesně hraní Veins uchopit, ale na různých blozích jsou zápisky dalších objevitelů. Nějak se to dá zbastlit. Teď jenom vymyslet, jak tam dostanu hráče.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi »

Pekné, teším sa na výsledok!

Asi pre dobrý dungeon treba zapojiť aj tradičný dizajnérsky prístup... Tak ako Keep on the Borderlands nevytvoríš náhodnými generátormi, dobrý dungeon proste potrebuje čosi viac, potrebuje dotyk zámeru. Podľa mňa je to iteratívny proces medzi divergentnými, kreatívnymi krokmi a konvergentnými, analytickými krokmi:

1. Použiješ random generátory z Veins a vytvoríš nejakú hrubú štruktúru, s hromadou idiosynkratických prvkov a nápadov (textúry, encounters...).
2. Začneš dávať celému dungeonu zmysel a minulosť, necháš emergentne vzniknúť big picture a estetiku/tému. Stále do veľkej miery uvažuješ v rámcoch Veins (aké sú tam kultúry, jaskynné vrstvy atď.).
3. Vrátiš sa k štruktúre vygenerovanej v kroku 1 a doplníš/prepíšeš jej časti tak, aby si posilnil ideu z kroku 2. Vystríhaj sa prílišného streamlineovania/podriaďovania obsahu jednému cieľu a odstraňovania idiosynkratických prvkov.
4. Prejdi to celé "povrchovým rastrom". Teda vezmeš na jednej strane ruleset, s ktorým hráš, a doplníš trebárs NPC-čkam kúzla, rozoseješ magické predmety, patrónov a pod. Na druhej strane zasadíš jaskyňu do svojej kampane (kto sa sem už kedy dostal a čo zanechal/vyniesol, chýry a pod.).
5. Reviduj z hľadiska hrateľnosti: Nie je jaskyňa príliš lineárna? Majú frakcie motivácie? Majú hráči dosť agencie a motivácie (choice, context and consequence)? Čo to spraví so zvyškom tvojej kampane?

Šlo by to takto?


EDIT: Veinscrawl je... tak trocha zradou na pôvodnom zámere. Niektoré veci sú zaujímavé (napr. carving an empire, kultúrne nápady na orientáciu v žilách, zaniknutá ghúlska ríša, volume folk, fungálne nákazy), ale mnohé iritujúce (ciele frakcií, napodobňovanie artworku, doslovnosť a konvenčnosť, primiešavanie "povrchovej" estetiky). Je to únavne nie-nutné, stačilo z toho 10% naozaj inšpiratívnych nápadov. A žilám viac sedí zbierka nesúvisiacich tabuliek a nápadov, ktoré si človek poskladá pre vlastnú hru, ako usporiadanie do rámcov.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od York »

Bifi: Já to dělám v trochu jiném pořadí. Začínám bodama 2 a 5, tj příběhem dungeonu současně s hratelností.

- Začnu hrubým nápadem, co to je za prostředí a co se tam stalo.
- Pak procházím checklist základních herních prvků, třeba že to musí mít aspoň dva vchody, že by tam někde měla být příležitost ke šplhání (propadlé schodiště, věž, šachta...) a podobně.
- Už v téhle fázi taky řeším, co tam bude za loot. Podle velikosti dungeonu by tam měl bejt určitej počet trvalech magickejch předmětů, jinej počet spotřebních předmětů a tak. Taky řeším, aby tam byly předměty zajímavé pro různé role (něco pro kouzelníky, něco pro válečníky, něco pro zloděje...)
- Pak se zamýšlím nad tím, kým by takový dungeon mohl být zabydlený v současnosti.
- Tímhle se pak nechám inspirovat při vymýšlení dalších prvků. Třeba "Proč se zřítily ty schody?", "Jak tahali vytěženou rudu nahoru?" nebo "Proč je tady zrovna tenhle kouzelnej předmět?"
- Pak teprve z toho dělám mapu - v podstatě jen spojuju rozmisťuju tyhle předpřipravené prvky. Tohle mi vždycky trvá nejdýl.
- Až úplně nakonec doplňuju prázdná místa, staty předmětů a nestvůr a tak.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi »

York: Áno, dizajn klasických dungeonov takpovediac od nuly, pričom ale má človek v hlave implicitne svoj setting a ruleset, tak môže fungovať.

Ale vo Veins je vlastný generátor v zásade prirodzených 3D podzemných komplexov, aký si ešte nikdy predtým nevidel. A rasy/kultúry, aké si ešte predtým nikdy nevidel. A hromada ďalších vecí, ako zvláštne pachy a artefakty, pravidlá pre hlad a podzemné šialenstvo, nové pravidlá pre svetlo, pohyb, lezenie, naloženie a pod. Zároveň to nevieš úplne prepojiť na žiadny iný ruleset a setting. Je to D&D, ale akoby si ho celé, vrátane explicitného a implicitného settingu, nadizajnoval úplne odznova, ale východiskom je art-punk, weird science, senzorická deprivácia a speleológia, nie stredoveké hrady, americká frontier mentalita, wargames a západná mytológia.

Preto som skúsil navrhnúť postup, ktorý prihliada na duálnosť materiálu (Veins a "domáci" ruleset) a necháva prehovárať tie generátory. Áno, možno sa hrateľnosť dá predradiť, ale tento postup mi pre Veins celkom fungoval.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Markus »

Založil jsem anotaci pro Veins of the Earth. Chce ještě někdo další ventilovat své pocity? :)

Obrázek
V nejhlubším místě kobek, tam za trůnem, za sály, v nichž se odehrály slavné bitvy, potom co všechno zavál prach a nepřátelé jsou dávno mrtí, tam je skulina. Černočerná trhlina v místě, kde se zeď potkává s podlahou, loket vysoká a tři lokte široká. Vychází z ní vánek. Sotva postřehnutelný. Ale kdybyste si lehli na břicho, vešli byste se dovnitř...

Veins of the Earth („Cévy země“) je sada nástrojů pro hraní v bizarním podzemním světě plném fantaskních tvorů, živoucí tmy a přírodních jeskyní, ze kterých se objevitelům motá hlava. Je to z větší části bestiář, z menší části sborník generátorů na tvorbu jeskyní a nástrojů pro vedení hry. Představuje prapodivný svět, ve kterém se platí světlem a největší cenu má jídlo... což jste vy. Příručka obsahuje:

Podrobné zmapování více než padesáti nových nestvůr a půltuctu kultur, které číhají v Cévách
Postupy, které Sudímu pomůžou generovat velké i malé mapy a v nich jednotlivé lokace
Rozšířená hráčská pravidla pro pohyb v krajině, která nikdy nespatřila slunce
Obšírný popis různých typů světla i různých typů tmy
Ty nejhorší druhy strachu, šílenství a nočních můr
Pro mě je to jeden z top produktů, které si někdy chci pořádně zahrát. Ne to použít jako jeskyni do kampaně, ale fakt v tom odehrát kampaň.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 25. 8. 2020, 17:50 Založil jsem anotaci pro Veins of the Earth. Chce ještě někdo další ventilovat své pocity? :)

Obrázek
Done.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Veins of the Earth

Příspěvek od Markus »

Veins patří k oblíbeným produktům jak mým, tak Vandalovým. Proto jsme se na ně podívali v 6. epizodě našeho podcastu Dinosaurium obskurních světů.

Obrázek
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Veins of the Earth

Příspěvek od skaven »

Markus píše: 21. 3. 2021, 20:27 Veins patří k oblíbeným produktům jak mým, tak Vandalovým. Proto jsme se na ně podívali v 6. epizodě našeho podcastu Dinosaurium obskurních světů.

Obrázek
Paráda! Vůbec jsem o vašem podcastu neslyšel, je to moc pěkně natočené! Velkou radost jste mi udělali i dílem o UVG. Jen tak dál!
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Veins of the Earth

Příspěvek od KDolecek »

Hodně mne to zaujalo, díky za představení. Přemýšlím nad přeložením nebestiářové části - těch nástrojů pro takhle zajímavé hraní v hlubokém podzemí.
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od efram »

Poslouchal jsem opakovaně poslední DOS. Jedna z popisovaných mechanik v tom světě, mi přišla poněkud zvláštní. Jde konkrétně o světlo a rčení "kdo má světlo bere iniciativu" (snad jde o přesnou citaci). Přijde mi, že by naopak ve světě, kde primárně není přítomno světlo, měli mít výhodu (iniciativu) tvorové přizpůsobení tomu světu. Používají smysly, které nemají se světlem co dělat a vlastně jim je tedy světlo šumafuk. Čistě jen úvaha.

Druhá věc. Na konci Vandal říká, že má špatný pocit, že se o autorovi budeme ještě bavit. Proč špatný? Celý díl o tomto doplňku je perfektní a je zřejmé, že ta příručka je dosti inspirativní.
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Vandalicus »

efram píše: 22. 3. 2021, 17:02 Poslouchal jsem opakovaně poslední DOS. Jedna z popisovaných mechanik v tom světě, mi přišla poněkud zvláštní. Jde konkrétně o světlo a rčení "kdo má světlo bere iniciativu" (snad jde o přesnou citaci). Přijde mi, že by naopak ve světě, kde primárně není přítomno světlo, měli mít výhodu (iniciativu) tvorové přizpůsobení tomu světu. Používají smysly, které nemají se světlem co dělat a vlastně jim je tedy světlo šumafuk. Čistě jen úvaha.
Jedna vec je byt prizpusobeny k zivotu ve tme, druha je vec je boj tvari tvar, zvlaste pak dvou zhruba stejne silnych stran. Zrak a svetlo je proste vyhoda, zrak ma neprekonatelnou rychlost zpetne vazby. A mit smysl navic je proste vzdycky vyhoda.

(nicmene bavime se ciste o boji, ne treba o cihani pri lovu)
efram píše: 22. 3. 2021, 17:02 Druhá věc. Na konci Vandal říká, že má špatný pocit, že se o autorovi budeme ještě bavit. Proč špatný? Celý díl o tomto doplňku je perfektní a je zřejmé, že ta příručka je dosti inspirativní.
*mrk mrk :D
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od efram »

Vandalicus píše: 22. 3. 2021, 19:09 Jedna vec je byt prizpusobeny k zivotu ve tme, druha je vec je boj tvari tvar, zvlaste pak dvou zhruba stejne silnych stran. Zrak a svetlo je proste vyhoda, zrak ma neprekonatelnou rychlost zpetne vazby. A mit smysl navic je proste vzdycky vyhoda.

(nicmene bavime se ciste o boji, ne treba o cihani pri lovu)
Je to čistě akademická debata. Chápu, že to chtěl zjednodušit. Nemám s tím problém. Pouze mě to zarazilo, protože představa, že ti světlo dává automatickou výhodu na boj proti tvorům, který světlo prostě vůbec nepotřebují, mi nepřijde úplně správná. Šlo mi o to, zda je to tam třeba nějak blíže popsáno.

V boji mezi tvory co světlo využívají, mají oči, je to jasný. Vem si jen toho macaráta, tedy ten obojživelník, kterej byl zřejmě předlouho stejnojmenné rasy. Má oči, ale vlastně zcela nefunkční a zakrnělé. Mimoto je na něm pěkně vidět jak z něj autor čerpal pro zvyky té rasy.
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Markus »

Já nevím. Když si představím, že někdo vidící seká mečem proti něčemu, co se orientuje jen pachem a sluchem, přijde mi logické, že ten vidící má drsnou výhodu.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti