[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Pěkné odpoledne a všechno nejlepší! Na svém blogu pro vás mám překlad dalšího OSR dobrodružství, tentokrát je to:

:arrow? Zimoviště opeřené prasnice

Obrázek
(anotace)
Potkáte čaroděje Felixe Píďalku, jak se krčí na kamenech pod zasmušilým stromem. On a šest dalších členů jeho žoldácké skupiny bylo najato, aby v horách našli opeřenou prasnici, vyřízli cysty rostoucí na jejím těle a zanesli je alchymistce. Zhruba v půlce jeskyně si ale uvědomili, že nejsou první, kdo prasnici našel…

Parazitické nákazy, stylově prokleté brnění, chirurgický zákrok amatérských veterinářů, nespolehlivá zápalná zařízení, jedlé houby, neslýchaná kouzla, čaroděj v nouzi. Stojíš-li o nechutnou slávu a urvané končetiny, rač navštívit Zimoviště opeřené prasnice!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Jezus píše: 16. 9. 2020, 15:20 Rád bych slyšel zbytek. Tj. kolik postav jsi během těch cca 10 sezení jako hráč ztratil? Kolik z nich ztratilo ruku nebo tvář (doslova)?
Ztratil asi jednu? Když nepočítám funnel. Zmrzačená žádná. Ale není mi jasné, kam s tím s Jersonem směřujete?

Pokud se mi snažíte říct, že bych měl být v recenzi přísnější a nehodnotit to dobrodružství tak dobře, protože obsahuje prvky smrti a znetvoření, tak nesouhlasím a snažím se vysvětlovat, proč s tím nesouhlasím a proč ty prvky podle mě tomu dobrodružství nijak neubírají... naopak podporují zvolený žánr. Takže ano, to dobrodružství je lepší díky tomu, že obsahuje hnusné příšery způsobující nechutnou nemoc a potenciální zmrzačení nebo smrt. Kdyby tam místo toho byly nějaké mírnější příšery, se kterými se dá úplně normálně bojovat, jako by se nechumelilo, tak by to dobrodružství bylo podle mě horší.

Ne proto, že by přítomnost hnusu byla dobrá sama o sobě úplně v jakékoli hře, ale protože zrovna tady ta přítomnost hnusu, smrti a zmrzačení perfektně zapadá do celku.

Pokud se nebavíme o kvalitách tohohle konkrétního dobrodružství, pak mi trochu uniká pointa.
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Základní pointa je, že když se ve hře objeví nebezpečí zmrzačení, je třeba splnit několik podmínek, aby jako následek ve hře byl alespoň "zábavný" a zajímavý. Ideálně jako důsledek špatných rozhodnutí. Nebo velké smůly. Ideálně obojího.

A když pak diskusi na toto téma odmáváváš tím, že "Takže ano, to dobrodružství je lepší díky tomu, že obsahuje hnusné příšery způsobující nechutnou nemoc a potenciální zmrzačení nebo smrt," pak mám pocit, že si jenom myslíš, že víš, o čem mluvíš, protože jsi to nikdy nezažil. Určitě ne v kůži těch, které by to mělo bavit.

Související otázka - kolikrát jsi to vedl jako GM a kolik z hráčů, kterým se to stalo, ti dali pozitivní zpětnou vazbu? Nebo se to líbilo těm hráčům, kterým se to nestalo, ale byli rádi, že mohlo a oni se tomu vyhnuli? (To taky dodává radost z výhry - "přežili jsme to")

Dále rozvádím tu základní premisu výše a to, co "mi vadí"...

Jak si totiž správně všiml Jerson:
Markus píše: 15. 9. 2020, 16:59
Jezus píše: 15. 9. 2020, 15:52 Celkově to hodnotit nemůžu, ale nějak netuším, v čem spočívá zábavnost boje s nepřítelem, který když vás podrápe, je možné, že to zaplatíte končetinou. Správné ORS je samozřejmě nebojovat...
Hláška "správné OSR je nebojovat" je blbost - hráči bojujou rádi.

Zábavnost té situace spočívá v tom, že (a) efekt překvapení a prvního "náhodného" efektu, který má trvalé následky na postavu. Emergentní děj. Tenhle efekt nestvůr totiž objevíš pravděpodobně až tím, že se to někomu stane. Čímž (b) vzniká zajímavý a nezvyklý problém a vy jako hráči přemýšlíte, jak ho pro příště řešit a riziko minimalizovat. Nutí tě to uvažovat jinak a přicházet s jinými strategiemi než běžně.
Jezus píše: 16. 9. 2020, 14:50 Ono kdyby byly postavy nějak dostatečně varovány, jak jsou tumoři hnusní při těsném kontaktu, lze je zkusit cíleně obejít, nebo nalákat do pasti (asi si neuvědomí rozlitý olej, když necítí a nevidí) nebo investovat do "granátů" a kuší etc. a začne to dávat větší smysl. Pořád je to hnusný horror, ale už alespoň tušíš, do čeho jdeš a můžeš se líp připravit (důležitý prvek ORS).
(Btw, ono tam to varování je - ta žoldnéřka. Taky je otázka, co všechno postavám řekne ten kouzelník - jestli viděl alespoň něco z toho a varuje postavy (raději až v jeskyni, aby hned nevycouvaly?), ale hádám, že tohle je typicky na GM a ten to vyřeší tak, aby to všem sedlo, protože je přeci "zkušený" ;-) )
Takže ano, vím, že postavy mohou být varovány a dokonce si všímám toho, kde, protože si myslím, že by měly. Mě také přijde tvoje (b) zábavné, ale (a) je naopak jeden velký výtěr (když už jsme v tom edge dungeonu, a mám na mysli samozřejmě krční) s hráči, protože (b) přichází až po té, co jeden z hráčů zaplatil za chybu, o níž netušil, že ji dělá (protože "efekt překvapení a prvního "náhodného" efektu" + " hráči bojujou rádi").

Tudíš v tomhle mentálním nastavení, které jsi předvedl, hráči vůbec být varováni nemusí, protože:
Markus píše: 16. 9. 2020, 14:52 A pak už je to na GMovi, nakolik to chce hráčům "ulehčit" a nakolik je chce nechat se v tom vymáchat.
A to je můj point. Až tohle zažiješ v kůži postavy, které se to stane, pochopíš, jak je to nepříjemné, i když to může být zároveň cool.
Až tě semele (co semele, zprasí) scéna za chybu, kterou jsi udělal nevědomky, protože sis chtěl konečně zabojovat (je to dost možná první a a třeba jediný boj v dungu) a zároveň jsi neměl tušení, jak strašnému nebezpečí se vystavuješ (protože "A pak už je to na GMovi, nakolik to chce hráčům "ulehčit" "), tak konečně třeba pochopíš, co kazí lidem u hry náladu a proč má tolik lidí u rpg zažitý pocit, že GM stojí proti nim. A pak třeba nebudeš jen tak odmávávat něčí kritiku či názor, že zrovna tahle věc může dost lidem pokazit hru stylem "na internetu existují lidé, které to tak baví, takže to je vlastnost a klad".

Na tvoji obranu - důležitost včasné signalizace nebezpečí v ORS mám vštěpenu od tebe (teda já ji znám, ale v jiných hrách není tak bezpodmínečná, respektive ti její absence nemusí zkazit den). Takže já vím, že ty hráváš v podstatě dle mých požadavků (nebo se o to alespoň snažíš). O to víc mě pak překvapuje, že to občas házíš úplně opačnou logikou a vidíš zábavnost v něčem, co je vlastně chybou GM (teď myslím to tvé (a) ).
Taky mám prostě z tvých příspěvků často pocit, že máš utkvělou představu, že hráče baví, když jsou jejich postavy "trápeny". Opět - máš s tím zkušenost na vlastní kůži? Protože já jo. A vím, že to vědomí "můžeme si za to sami (případně za to mohou kostky)" vs. "GM za co?!" je dost zásadní v tom, jestli je pak svačení zábavné nebo se pomalu mění v niternou touhu to GMovi nandat...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Jezus: Mám utkvělou představu - ba dokonce vím! -, že existují hráči, které baví "vyvražďovací" nebo "mrzačící" typ hry, a takovým tohle dobrodružství doporučuju minimálně jako skvělý one-shot. To navzdory tomu, že já sám vyvražďovací hry vlastně nehraju.

Nevím, co jiného dodat.

EDIT: Co se kvality dobrodružství týče: Máš docela velkou volbu v tom, nakolik ho pojmeš "krutě a překvapivě" a nakolik budeš důsledně držet "signalizaci nebezpečí" (jako se o to snažím já, ve svých nevyvražďovacích hrách). Dokonce jde té signalizaci leckde naproti třeba vložením těch NPC, takže je myslím celkem snadné udělat ho mírnější. Nebo si všimni, že zákeřná prokletá zbroj je signalizována tím, že už když ji hráči berou, je ta mrtvola uvnitř nalepená na zbroj, především v oblasti rozkroku. Beru to jako klad designu. Ty moje zmínky o tom, že to může být i kruté a překvapivé a hrát se to bez signalizace, ber prosím jako takové kývnutí směrem "i takhle by to šlo a chápu, že to může být zábavné".

Ale vy už tady motáte vedení hry s kvalitou modulu, což jsou dvě dost samostatná témata.
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Třeba že chápeš naše argumenty, že podobná místa by měla být zpracována chytře s možností je obejít a bylo by fajn, kdyby se modul netvářil, jak ohromná má být zábava tohle potkávat ;-)

Jinak jak čtenář pozná, že to doporučuješ přesně těmhle hráčům, co někde v hlubinách světa existují, a ne "normálním" hráčům ORS?

(Protože jestli je jich u nás zhruba sedm a většina vyvraždovačky a mrzačení nehraje - ne jako primární náplň - pro koho to teda hodnotíš?)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Jezus píše: 16. 9. 2020, 16:11 Jinak jak čtenář pozná, že to doporučuješ přesně těmhle hráčům, co někde v hlubinách světa existují, a ne "normálním" hráčům ORS?
Třeba podle tohohle :?:
Markus píše:zvrhlé sadomasochistické dobrodružství
Lamentations se samy označují jako „weird“, „horror“ nebo „grimdark“ a bývají k hráčům brutálnější, než je zvykem
Pravděpodobně tím nebudete chtít protáhnout pečlivě hýčkané postavy
menší odbočka v rámci nějaké sadistické grimdark kampaně
EDIT: Ale jestli se mě snažíš zeptat na to "Jak tohle mají hrát lidi, které nebaví, když se jejich postavám dějou ošklivé věci?" Tak odpovídám: "Takoví lidi by to hrát neměli."
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle »

Já bych se třeba docela bála napsat recenzi na dobrodružství, které jsem nehrála. Páč mám zkušenost, že mnoho věcí zní cool na papíře a ve hře jsou pak o ničem nebo vysloveně kontraproduktivní, a naopak někdy věci znějící na papíře nudně generují ty nejlepší herní zážitky. A tohle rozpoznat jen na základě přečtení je fakt těžké. Nemyslím si, že bych na to měla dostatečný skill, a taky nejsem imunní na opíjení rohlíkem. Takže ta recenze by byla z mé strany jen střílení od boku a wishful thinking a to bych si netroufla s klidným svědomím pustit do světa.
Tím spíš, pokud by to bylo dobrodružství hodně ustřelené, s málo profláklými weird prvky. A tím spíš, pokud by to bylo dobrodružství typu, který vlastně reálně zas tak moc nehraju.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Sparkl: +1

Přidej k tomu komunitu GMů, kteří sbírají hafol modulů a pravidel a "rádi by to hráli, protože jim to připadá po přečtení cool, ale nemají s kým" a máš hned o vysoká hodnocení postaráno :-)
Markus píše: 16. 9. 2020, 16:13 Ale jestli se mě snažíš zeptat na to "Jak tohle mají hrát lidi, které nebaví, když se jejich postavám dějou ošklivé věci?" Tak odpovídám: "Takoví lidi by to hrát neměli."
Nesnažím. Snažím se ti rozporovat tvé přesvědčení, že tyhle prvky jsou pro někoho zábavné samy o sobě, bez hlubší práce s nimi. Podle mě se tím baví jen GMové a hráči, kteří se tomu dokáží vyhnout (a bavit se tím, že se to stalo někomu jinému).

Jakmile se pracuje s tím, že se jim vyhýbat dá (a snad i má), jen to vždycky nevyjde (vždycky nemáš svůj den) a pak si neseš ty hororové (nebo hnusné, záleží na naturelu) následky a hraješ s nimi, dokud toho nemáš dost, tak je to o něčem jiném. To je má pointa.
Markus píše: 16. 9. 2020, 16:08 Ty moje zmínky o tom, že to může být i kruté a překvapivé a hrát se to bez signalizace, ber prosím jako takové kývnutí směrem "i takhle by to šlo a chápu, že to může být zábavné".
Právě že imho "nemůže". Prostě těch masochistů je dost málo na to, abys to vydával za objektivní rys. To je to o čem se tě snažím přesvědčit. (Argument "učitě někdo takový existuje" je u recenze k ničemu. Snad to recenzuješ alespoň pro nějaký obecnější typ lidí, ne pro někoho o kom si představuješ, že existuje).

Tedy nerozporuju ti, že to hodnotíš tak kladně, protože ano, tyto věci patří k žánru a ano, modul je signalizuje a dělá hratelné.

Rozporuju ti to, že tvrdíš, že tyhle věci jsou zábavné samy o sobě, a že hra může bavit i lidi, kteří do toho půjdou s tím, že si budou užívat odřezávání končetin. Jo, někoho takového najdeš, ale nemůžeš to používat jako argument pro to "tohle může být pro lidi zábavné, tak budu říkat, že ten prvek sám o sobě je zábavný" když zároveň nikoho takového neznáš.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Zajímavé... a jak bys v RPG hrál "něco jako Alien?"

Protože se podle mě dostáváme k tomu, co to vlastně obnáší hororový žánr. Protože když si představím, že bych v tomhle dobrodružství slovy cizí postavy předem hráče varoval: "Jo a jsou tam příšery, vypadají takhle a takhle a hlavně se si něčím překryjte obličej, aby na vás nemohl skočit facehugger", tak to sice plní všechny principy signalizace nebezpečí, ale už to jaksi není horor, že? Když toho aliena vyspoiluješ celého předem se vším všudy včetně rady, jak se jim účinně bránit, tak to tak nějak není ono.

To už zabíháme k obecným úvahám k tomu, jak vlastně takový žánr pojmout.

K Opeřené prasnici mám potřebu zdůraznit, že skutečně důsledně signalizuje nebezpečí a dává prostor pro opatrné hraní i ve smyslu obecnějšího OSR. Fakt to není "hoď si kostkou a nemáš ruku, hahaha!" Odměňuje průzkum a získávání informací. Všimni si například toho, že při "standardním průchodu" hráči nejdřív narazí na stopy krve a utíkající postavy. Když ji najdou, ta s nimi bude mluvit a může je varovat, protože ty nestvůry zažila na vlastní kůži. Samotné setkání s netvůrami pak taky neprobíhá stylem "hups a jsou na vás", naopak je signalizované dost dopředu. Hráči je dřív uslyší než uvidí, můžou reagovat, připravit se.

Při nestandardním průchodu stojí za zmínku fakt, že nestvůry se za žádnou cenu nepřiblíží k prasnici, takže hráči mají vždy volnou ústupovou cestu. Můžou je teda někam vylákat a pak to zkusit z druhé strany nebo jinou strategií.

Pak jsou tam naopak takové "vtípky" jako že v jedné místnosti je několik tunelů ve zdi. V prvních dvou jsou poklady, ve třetím příšera. Což mi přijde geniální a z hlediska hororu výborné. Svádíš hráče k neopatrnosti tím, že je naučíš "tunel = poklad", a pokud skutečně začnou být neopatrní , tak si to vyžerou. Příčina, následek, výborné.

Prostě to dobrodružství je chytře nadesignované.
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Nejspíš tak, že facehugger "políbí" nehráčskou postavu nebo že hráč bude mít v zásobě někoho jiného z posádky a zároveň bude při průzkumu vajec opravdu neopatrný.

A hlavně to bude jiný žánr a hra (třeba "You all will die") ne ORS.

Tedy já fakt nemám problém s tím, že se může něco hnusného stát (byť to jako cool věc ve hře nevidím a podobné hry, které z toho dělají devizu a "vyžívají se v tom" rád nemám, protože hrávám hodně v postavě...).
Já mám problém s tím, že jsi se tu výše tvářil, že to hnusné je ten zábavný prvek. (Kdežto ve skutečnosti je zábavné se mu vyhýbat a případně si to vyžrat jako spektakulární následek vlastní chyby, ne designové pasti).

Hele, mně říkat nemusíš, že ten modul nebezpečí signalizuje. Já na to opakovaně výše upozorňoval (Čteš mě vůbec?). Mám problém s tím, že jsi prohlašoval, že je zábavné hrát boj s červy mrzačením vlastní postavy. Nebo "objevit" že tě můžou nepřátelé snadno trvale zkryplit teprve při boji s nimi. S tímhle nesouhlasím.

A opakuju to už taky asi po druhý. Diskutuj tedy prosím s tím, co ti píšu, ne s tím, co si myslíš, že ti lidé budou vyčítat.

Ve skutečnosti se dá modul chválit právě za to, jak s nebezpečím pracuje a jaké nabízí cesty, jak se s ním vypořádávat. Tedy že nabízí kreativní formu "cross-edge", se kterou nápaditě pracuje tak, aby byl modul s ní hratelný a zábavný i jako forma ORS, nikoli jen pro partu vyznavačů těžkého masochismu a amputačních úchylek.

Takže ano:
Markus píše: 16. 9. 2020, 16:44 Prostě to dobrodružství je chytře nadesignované.
Ale ne proto, že máš zažít zjištění, že jsou červy nakažliví a zhoubní až při boji, ale protože s tímhle prvkem dobře pracuje, abys ho nemusel zažít na vlastní kůži, ale zároveň jeho následky mohl vidět.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Jezus píše: 16. 9. 2020, 17:27 Já mám problém s tím, že jsi se tu výše tvářil, že to hnusné je ten zábavný prvek. (Kdežto ve skutečnosti je zábavné se mu vyhýbat a případně si to vyžrat jako spektakulární následek vlastní chyby, ne designové pasti).
To protože jsem to skutečně tvrdil a skutečně si to myslím :) Respektive mi osobně to přijde zábavné, a kdybych chtěl hrát něco hororového a brutálního, tak chci aby mě hra nešetřila a chci abych v ni mohl toho facehuggera schytat i já (ne NPC), a to i bez toho, abych si to “zasloužil”. Určitá míra náhodnosti a “nespravedlnosti” mě na hře láká. Zatímco kdybych věděl, že jsem v bezpečí a nic se mi nemůže stát, dokud neudělám chybu, tak mě to neba.

Btw, OSR skutečně někdy bývá i “nefér” a někdy hráči prostě umřít “na náhodu”. Ale to už je hodně na pojetí konkrétního GMa. Jen chci upozornit, že přístup “každá újma musí být zasloužená a vycházet z hráčovy explicitní chyby” je spíš charakteristika určitého podžánru nebo dílčího přístupu ke hře, nikoli charakteristika všech OSR her jako celku.

A ne, nehrál jsem to ještě, takže možná časem přijdu s pláčem a vy se mi budete smát: “já jsem ti to říkal”. Ale teď prostě píšu, co mě láká.

Jsem ale rád, ze jsme se už asi pochopili, a oddělili jsme nějaký můj osobní komentář od hodnocení modulu.

EDIT: Facehugger zabíjející nehráčskou postavu, aby ty hráčské nepřišly k újmě, je dost trapárna. :P
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od York »

Jesus: Pořád to projektuješ na svůj zažitej styl hry, ale pro ten to není určený. Nevím už, jak jinak to říct. RPGčka se dají hrát různě a věci, který jsou v jednom stylu špatně, jsou ve druhym ok a naopak.
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Neprojektuju. Ty si projektuješ, že se vám snažím vysvětlit, že hrajete něco, co vás nemá bavit :-P

O co mi jde, jsem vysvětloval výše. Jde mi o to, že se chválí složka hry, s jejímž použitím mám negativní zkušenosti a argumentuje se tím, že "někoho" to může bavit. To je v zásadě v pořádku. Jenže mě zajímá koho :-) Markus s tím nemá prakticky žádnou osobní zkušenost, jen si to myslí. Co ty? Kolik končetin ztratily tvé postavy? Jak často zemřely? Kolik znáš takových hráčů, bavilo je to?

Protože jsme na diskusním serveru, tak mám holt tendenci o věcech diskutovat (a snad i přemýšlet). Pátrat po motivacích, rozebírat mechaniky a jejich smysl, účel, přínos. To samé s obsahem. A pokud je to něco, co odporuje mojí (a dle reakcí nejen mojí) zkušenosti, tím spíš. Zajímá mě, zda vaše neochvějná míra o přínosu utrpení hráčských postav jako takovém (bez navázání na ostatní design a ORS prvky, prostě náhodné mrzačení) je dojmologie, která možná platí o nějakých hodně edge lidech kdesi v jiné zemi, nebo s tím máte praktickou zkušenost.

Protože Markus třeba ani "smrtící" pasti nepoužívá, protože ví, že jeho hráči by na to reagovali špatně. Přitom ten veliký kulatý balvan z Indiany Jonese vypadá na papíře tak fajn a do indiánského chrámu přece patří :-) Prostě někdy je dost rozdíl mezi fantasií a praxí (jak podotkl Jerson platí to v roleplayi obecně :-) ).

Teorie má svoji váhu, ale já pátrám po tom, kde ji kdo úspěšně použil v praxi.

Markus: Jsem rád, že jsme se pochopili. Já bych osobně právě na modulu pochválil, že "edge" obsahem postavám hrozí (což znamená, že se jim nejspíš v nějaké míře i stane), ale nenutí jim ho (velká šance, že by se jim stal bez ohledu na způsob hry).
Markus píše: 16. 9. 2020, 17:57 Určitá míra náhodnosti a “nespravedlnosti” mě na hře láká. Zatímco kdybych věděl, že jsem v bezpečí a nic se mi nemůže stát, dokud neudělám chybu, tak mě to neba.


Zase v tom není třeba být extrémní. Prakticky každý boj v OSR hrozí fatálním zraněním, když má člověk smůlu na kostky (respektive GM štěstí). A náhodná setkání se umí postarat o to, že ne každý boj lze obejít. Navíc, jak jsi psal, kolikrát ani nechceš. Boj je zábava (jinak by lidi nehráli DnD).
Jde o to, aby ta míra nahodilosti a hlavně kritických následků byla nízká, aby tě hra (respektive modul) nesemílal sám o sobě, jen na základě toho, že zcela bez informací zahneš vlevo nebo vpravo. (Ehm ehm player agency...)

Navíc tím "udělat chybu" myslím i "minout náznak, který zpětně dá smysl". Tj. míra chybovosti je pořád docela velká, prostředí není sterilně zmapováno a "stopy", lze číst různě. Krvavá čmouha je asi po stahujícím se žoldákovi (dává smysl její směr "ven" z nitra jeskyně). Je to stopa, že před námi je (blízké) nebezpečí. Má ale cenu ji sledovat? Co když tu žoldnéřku stvůry dohnaly a teď ji žerou a my jim vlezeme do rány? Prostě se můžeš rozhodnout "špatně", i když to dává podle informací dokonalý smysl, protože nemáš všechny informace (ani mít nemůžeš). To za mě dělá atmosféru děsivější, protože to hlavou běží všechny možné scénáře, jeden horší než druhý :-)

A když mě pak sežerou (nebo hůř), řeknu "hej, byl jsem zmaten, ztracen v jeskyni a vystresovaně jsem se vrhl do boje - cool konec". Když jediná cesta je v před, tam mi skočí za krk přesila monster a GM se mě po boji, který jsem přežil jen s maximálním úsilím a velkou dávkou štěstí zeptá "Co uděláš s těma rukama, v nich máš zavrtané červy?" tak řeknu "Víš co, Sašo?..." :-D

A znovu opakuji - rád si promluvím s někým, kdo to má jinak (a "reálně" to zažil) a budu zase o něco chytřejší (přidaná hodnota diskuse).
Markus píše: 16. 9. 2020, 17:57 Facehugger zabíjející nehráčskou postavu, aby ty hráčské nepřišly k újmě, je dost trapárna.
To jsi mě špatně pochopil. Ne "aby"... Jsi to "ty", kdo prozkoumává ta vejce? Hoď si záchranu proti facehuggu! Jsi neopatrný na nějakém příkrém kamenitém svahu, kdy dole "něco" je? Když nedáš obratnost, sjedeš dolů a tam se otevře pár vajec...

Ale když jsi opatrný, vejce neprozkoumáváš, nebo dáš záchranu a úspěšně zhrdáš z místnosti, zatímco "pan přítula" se snaží skočit na tvého spoluhráče - pak jsi unikl (btw hezká horrorově akční scéna). No, ale hold někdo další z posádky (pokud to dal i spoluhráč) už takové štěstí neměl, protože vetřelce na lodi "chcete" (a žánr horroru má jiná pravidla, takže určitý "ilusionismus" tam povolen samozřejmě je, kór když to má být o tom, jak se na loď dostal vetřelec :-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson »

Musel jsem se podíval, zda jsem tento příspěvek nepsal já, protože mi přesně mluví z duše, včetně pátrání po reálných zkušenostech z takových situací (a dojmů, že se týkají výrazně méně hráčů).
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Lyncz »

Moje první postava, kterou jsem kdy hrál, byla na asi 10. sezení znásilněna přes magii mysli... či spíš byla donucena mít sex se starou škaredou sexuchtivou medičkou. GM i hráči se pobavili, já při tom sezení moc ne. Za týden bylo velice těžké hrát postavu s PTSD, ale dostal jsem se do toho, vytáhnul jsem roleplay na maximum a začal hrát úplně jinak. Otevřelo to úplně jiné situace, možnosti, sociální sféra v partě (do té doby na bodu mrazu) začala být zajímavá...

...v zásadě můžu říct, že nenávratně zraněná (zkriplená) postava mě rozhodně baví víc a je zajímavější ji hrát, než postava generická a do té doby nudná. (Což je možná dost ovlivněné tím, co a jak jsme hráli)
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

Paráda, konečně živý hráč! :D

Dík za sdílení zkušeností.

Záleží samozřejmě na míře kriplení, ale ten postřeh, že při dlouhodobějším hraní to dá postavě zajímavější hloubku, je dobrej. Ona ta "traumata" postav získaná při hře bývají taková opravdovější, než ta, co má člověk od začátku v deníku.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti