Mörk Borg, CY_BORG, Pirate Borg... cokoli Borg

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Mörk Borg, CY_BORG, Pirate Borg... cokoli Borg

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Mörk Borg (2019) v Databázi RPG
Mörk Bork je hra v duchu OSR se silnou apokalyptickou a heavymetalovou stylizací. Hráči postav s povoláními jako „ezoterický poutník“ nebo „heretický kněz“ vyrážejí na výpravy do temného bezútěšného fantasy světa, který brzy zanikne. Hra se snaží být drsná, bolestná, naturalistická.
Hry inspirované Mörk Borgem v jiných žánrech:

:arrow? Castaway (2023) (trosečníci v době zámořských objevů)
:arrow? CY_BORG (2022) (kyberpunk)
:arrow? ORC BORG (2022) (science fantasy)
:arrow? Pirate Borg (2022) (piráti)
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Jocho »

Selhan píše: 9. 4. 2021, 10:36 Až tak, jo? Jsem tak trochu popravdě čekal, že to bude propadák. Kdo ho teda vezmete do Sirotčince? :)
Čo si pamätám, Mörk Borg v sirotinci už bol, ale ľudia zahlasovali za iný sytém, ktorý chceli zahrať.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Selhan »

Cože? To jsem přehlédl? Tomu se mi nechce věřit, vždyť se tam hlásím na všechno! :D
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od KDolecek »

Markus nabízel Zimoviště opeřené prasnice v Mörk Borgu, ale vyhrála Shadowbrook Manor v DCC.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Selhan »

Jo aha. No jenže Zimoviště už jsem hrál :(
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od KDolecek »

Mörk Borg mne drží v zajetí. Hnusí se mi ty barvy, ze kterých mne bolí hlava, odmítám ten svět, ve kterém není kousek dobra. Ale pořád se k tomu vracím, představuji si ty scény, které příručka evokuje a říkam si, že třeba na chvili to zkusit, by nemuselo být tak zlé.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Markus »

Strašně záleží, jestli ta dobrodružství z příručky a toho doplňku Feretory jsou co k čemu.

Mimochodem, někde jsem narazil na recenzi dobrodružství, které sice je pro Lamentations, ale přišlo mi, že by pro Mörk Bork bylo ideální...

BLACK BLADE OF THE DEMON KING

:arrow? homepage
:arrow? recenze
Seversky laděné lehké gonzo. Apokalyptický kočící svět. Lineární atmosférická cesta ledovou krajinou pro mocný meč zlý jako z Moorcocka. Soupeřící dobrodruzi. Nakonec skoro funhouse dungeon.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Bifi »

Moja kulturologicko-dizajnová esej/recenzia Mörk Borg vyšla práve v Drakkare č. 82.
KDolecek píše: 13. 7. 2021, 12:53 Mörk Borg mne drží v zajetí. Hnusí se mi ty barvy, ze kterých mne bolí hlava, odmítám ten svět, ve kterém není kousek dobra. Ale pořád se k tomu vracím, představuji si ty scény, které příručka evokuje a říkam si, že třeba na chvili to zkusit, by nemuselo být tak zlé.
Karle, toto sa prekvapivo zhoduje s mojím dojmom a hodnotením (aj keď ja sám asi patrím skôr k tým satanistickým metalistom). Som to snáď ani nemusel písať, ja som na to potreboval 7000 slov a ty to povieš na 30... :D
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Markus »

Díky za recenzi, Bifi. Užil jsem si ji. Baví mě tenhle pikareskní, mozaikovitý, „sprawling“ styl, i když, ruku na srdce, nevím kolik je tady mezi námi dalších lidí, co to dokážou ocenit, protože jestli nestrávili posledních 15 let ponoření v RPG scéně, včetně indie a OSR, tak se asi chytat nebudou. :)

Je tam toho spousta, na co se dá reagovat, tak si vyzobu jen jednotliviny.
Podľa mňa by práve tejto hre prospelo, ak by schopnosti stavali postavu pred nejaké mechanické alebo príbehové voľby, nútili ju platiť nejakú cenu a pretavovali témy úpadku, oportunizmu či vzdoru do mechaník – toto však nerobí prakticky žiadna.
Čo vlastne majú postavy v takomto prostredí robiť?

Tady to začíná znít, jako že uvažuješ o Forge indiech, narativismu, premisách, atd. Trochu blast from the bast. Jako kdybys očekával, že hra bude mít nějaká témata a motivy a pravidla je budou adresovat... počkat, počkat, kde to jsme? :) Spletl sis škatulku, tohle je tvrdý old-school, pravidla krutě netématická, klon D&D, jestli chceš řešit nějaké téma, tak leta přes GM fiat. A co je to za otázku: „Co mají postavy dělat?“ To přece není věc pravidel, ta to neřeší, to si musí přebrat GM a hráči.

Moje odpověď je částečně ironická – chápu, co říkáš, ale myslím, že je to z úplně alien designové filozovie, než je ta, ve které Mörk Bork vznikl.

(Teď ještě přijde Marky a rozvine úvahu na téma, jak má OSR ve skutečnosti velmi blízko Forge storygames. :) Furt na rozvinutí téhle myšlenky čekám. A vlastně s ní intuitivně souhlasím.)

Každopádně já jsem Mörk Borg vnímal jako naprosto neseriózní hru k pivům a preclíkům, over-the-top napodobení nějakého žánru, vyžívání se v apokalyptické estetice a tragičnosti našich postav. Je to taky hra naprosto neseriózní a z definice krátkodobá, protože nemůžeš hrát přepálenou ironickou kampaň, to se prostě omrzí. Jsem si celkem jistý, že to takhle bylo zamýšleno: je to prostě sranda. Ty tvoje úvahy jako by mířily k tomu, že v tom hledáš něco seriózního a přemýšlíš, jak to pojmout seriózně, což se asi míjí záměrem.

...a pak si sám odpovíš, když se ptáš, jak se Mörk Bork dá hrát, a jako druhou možnost napíšeš "odlehčené, ironizující hraní". To je IMHO správně. Ty druhé dva body ne, a už vůbec ne "dlouhodobé, dramaticko-psychologicky orientované hraní", proboha! Tohle fakt není Forge storygame.
Avšak kde D&D má do dizajnu zabudovanú viacvrstvovú interakciu s ohraničeným herným prostredím, manažment zdrojov a rizík, rozvoj moci postáv, downtime a na vyšších úrovniach správu panstiev a ozbrojených síl, manažment teritórií a podobne, tam Mörk Borg ponúka len povrchnú zážitkovosť.
(Podobná otázka/výčitka sa dá vzniesť aj voči Quentinovmu Grimoáru a mnohým iným minimalistickým OSR systémom ako Into the Odd, Knave, The Black Hack a podobne,
TOHLE!

Pokud jsi trefil něco v otázce, jestli je Mörk Borg "vlajkovou lodí nové herní kultury", tak je to přesně tohle.

Old-school D&D – a hlavně jeho OSR interpretace – je ve skutečnosti velice komplexní hraní. Má sice minimalistické vyhodnocování, ale na to je nabalené ohromné množství procedur, subpravidel a dalších věcí, které té hře dávají hloubku, komplexnost variabilitu. To je to, proč je zajímavá. Velkou tragédií OSR je, že tohle není nikde pořádně sepsané a šíří se to přes blogy a náhodné články, takže je to blbě přenosné a snadno dezinterpretovatelné.

Vedle toho proto velmi snadno vznikne cosi jako "cargo cult" OSR, které povrchově staré D&D připomíná, ale postrádá jeho komplexnost. To jsou všechny ty minimalistické hry. Nemám rád minimalistické hry. Četl jsem třeba Black Hack, ze kterého jiní usrávají, a byl jsem k smrti znuděn. Nic to nemá, nic to neumí, nemá to komplexitu a hloubku. Já chci generátory v duchu gygaxovského naturalismu!

Opět: píšu to ironicky. Je nicméně fakt, že část OSR-like scény se odchýlila od komplexní simulačního sandboxu k volnému free-form impru. Které mě osobně nenaplňuje, ale chápu, že je to otázka osobního vkusu a jiným to sedí víc.

Potkal ses s Melanem, který na tohle téma zrovna měl článek. Dokonce navrhuje - zjevně nepříliš vážně - zavést nový pojem Old School Reaction a hezky reakcionisticky se vrátit zpátky k OSR komplexitě místo těch nových, artpunkových, levicových, uměleckých improproudů.

Melan by v tvé kategorizaci asi spadal mezi konzervativní část scény.

Ale všechny tyhle freeformy umřou, protože se přejí, a komplexní OSR bude pokračovat dál.
obvykle ako přepíčená juvenilná
I see what you did there.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: (Teď ještě přijde Marky a rozvine úvahu na téma, jak má OSR ve skutečnosti velmi blízko Forge storygames. :) Furt na rozvinutí téhle myšlenky čekám. A vlastně s ní intuitivně souhlasím.)
Nejsem si jist, na co narážíš. Ale zkusím ti udělat radost.

System does matter.

No dobře, půjčil jsem si jen nadpis a zákadní myšlenku, zbytek této Edwardsovy statě jsou sračky, ale ta hlavní pointa je dobře. Na systému záleží, systém se významnou měrou podílí na zážitku hráče.

Silně nesouhlasím s výrokem tím, že OSR produkty neadresují nějaká témata, motivy, nemají designový cíl. Vnímám to přesně naopak - OSR produkty mají velmi silná témata, motivy a cíle dopřát hráči nějaký konkrétní zážitek. A už ve vedlejší debatě jsme jednou identifikovali rozštěpení té komunity právě podle toho, na které cíle krade důraz.

Mimochodem - v tomhle svém rantu ho máš implicitně taky.

Jedna jejich větev, která se tobě zamlouvá víc, si ty cíle nastavila jako herně-nostalgicky-archeologické. Dopřát hráči stejný zážitek, jako tenkrát. To, že prostředky, kterým jsou cíle dosahovány, jsou kodifikovány jako kombinace tvrdých mechanických textů a soft-rules předávaných komunitně, neznamená že neexistují.

A pak je tu ta odnož minimalistických OSR, vůči které se vymezuješ jako vůči Cargo kultu (a já to vidím přesně naopak). To jsou hry pro hráče, kterým se zalíbil dobový herní styl, ale uvědomují si, že pouhou nápodobou zastaralých mechanik plných designových problémů ho nejsou schopny plně dosáhnout, a že mnohé z dobových mechanik háží klacky pod nohy. A tak akcentují rovinu soft-rules, které dodávají onen zážitek, kodifikují ji v pravidlech a zároveň řežou ten rezavý mechanický balast, který není potřeba (a ty ho označuješ za požadovanou komplexitu).

Dobře, teď trochu přeháním zase já, ale to protože jsi mě na tuhle notu naladil $D .

To, co jsem tím chtěl říct je, že Gygrax byl nepochybně géniem doby, ale zmiňovaná genialita jeho designu není tak nadčasová, jak by se mohlo zdát z tvých výroků. Vlastně není vůbec nadčasová. A komplexita, která se ti tak zamlouvá, se dá IMHO dosáhnout lepšími prostředky, než slepým opakováním historických chyb.

On je jako bratři Wrightové - geniální vynálezci, kteří naučili létat letadlo těžší než vzduch - o tom žádná. Ale netrvalo ani deset let, a celý svět začal používat úplně jiný systém řízení letadla, než navrhli oni ve svých raných pokusech. Protože oni ještě nevěděli jak na to a velmi záhy se ukázalo, že jejich prvenství bylo dosaženo za cenu velkého množství blbých nápadů. A nikdo (až na pár archeo-bláznů) nechce létat v letadle s neintuitivním a složitým ovádáním Wright Flyeru, jen protože je komplexní.

Kdykoliv čtu nějaká historická pravidla, blogy o OSR, nebo nějakou "pravověrně OSR" hru, mám tentýž pocit.

Připomenu včerejší poznámky s Quentinem o vyhýbání se combatu. Takové chování hráčů ke hře je objektivní známka blbého designu. Pokud věnuji takové úsilí vzniku komplexního systému a zároveň obdobné úsilí k tomu, vytvořit set soft-rules a procedur, díky kterému se hráči tomu crunchi budou vyhýbat, tak jsem někde udělal fundamentální chybu. Buďto má být combat smrtelný a mám se mu vyhýbat - a pak má být jednoduchý, abych nemusel trávit dlouhé hodiny učením se systému, který ve hře nechci používat. Anebo chci komplexní combat systém s velkým objemem informací k naučení - ale pak ho chci ve hře používat.

Že tahle chyba byla obsažená v dobových prvotinách není nic divného - oni teprve hledali cesty, mechaniku dědili z wargamingu a kolem ní formovaly ty soft-procedury (a proto je také neměli kodifikované v pravidlech). Že tuhle "chybu" opakují designéři archeologické větve OSR je taky celkem logické - chtějí autentický zážitek.

Ale rozhodně bych ji nebral za svatou krávu. Za mě má tahle větev k označení "Cargo cult" mnohem blíž, než ta minimalistická větev, která se na železnou kouli komplexních wargamingových mechanik vykašlala a soustředí se na ty soft-rules a procedury. Tam vidím nějaký přínost (třeba v tom, že se to dá hrát :eyecrazy:), zatímco odkazování se na Gygraxe u designu moderního dungeoncrawlu mi přijde stejně validní, jako odkazování se na Bibli při řešení otázek moderní etiky. Tedy vůbec.

Když už chceš komplexitu a crunch, tak IMHO správná cesta je třetí větev, kterou se vydalo třeba DCC nebo ZZ nebo třeba UVG. Která se rozhodla, že pod těmi soft-procedurami crunch sice zachová, ale napíše si novou mechaniku, téměř od nuly a takovou, která bude už cíleně podporovat autorem zamýšlený specifický zážitek - funhouse u DCC, survival u ZZ, cestování u UVG a pod .... (čímž jsme zpátky u toho Forge, jak jsi chtěl - System does matter).
Markus píše:Ale všechny tyhle freeformy umřou, protože se přejí, a komplexní OSR bude pokračovat dál.
Velké IMHO:

Tyhle freeformy jako skupina nejspíš neumřou, byť jednotlivé exempláře ano, protože to jednak nejsou freeformy - soft-rules jsou pořád rules - a druhak mají tu výhodu, že jsou za cenu relativně malého úsilí od hráče schopny dodat unikátní feeling. Nikdy neaspirovaly na to, stát se vlajkovými loděmi žánru. Jejich role je dopřát hráčům intenzivní a nějak cíleně zabarvený zážitek na oneshot nebo minikampaň, a pak být odložen a zapomenut, aby hráč obratem vytáhl jinou minimalistickou hru a zkusil něco jiného. Navíc výhoda nízké hráčské investice jde ruku v ruce s požadavkem na vysokou smrtelnost postav - když jsem se nemusel učit osm nových subsystémů kvůli tomu, abych si dvě hodiny zahrál jinou classu, než mi postava umřela, tak si klidně tu hru zahraju znova s novou postavou.

Budou dál existovat vedle archeologické pseudo-komplexní OSR, protože kombinace opravdové zvídavosti "jak se tenkrát hrálo" a nostalgie potáhne ve větší nebo menší míře dál.

A v nejlepším případě se třeba objeví nějaká opravdová vlajková loď OSR, která v sobě spojí:
- přiměřenou míru komplexity
- kompatibilitu či alespoň možnost on-the-fly konverze existujících materiálů
- dobře popsaná a příručkou kodifikovaná soft-rules
- a to celé nad moderním, elegantním jádrem
a pak to konečně začnu vážně hrát a nebudu o tom jen tlachat $lol$.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Vitus »

Kluci, právě jste mne úplně rozsekali - na to, že (podle Markuse) má být (dovolím si vytáhnout pro mne esenciální informaci) "...Mörk Borg ... naprosto neseriózní hru k pivům a preclíkům...", tak jste tu rozjeli tak hlubokou debatu s tolika cizími slovy a pojmy, že si je u piva a preclíků neumím představit. Nebo tím chcete naznačit, že skrytá agenda Mörk Borg je pozvednout debaty u piva a preclíků na náležitou úroveň ? $lol$
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 31. 8. 2021, 23:51Ale všechny tyhle freeformy umřou, protože se přejí, a komplexní OSR bude pokračovat dál.
Zajímalo by mě, kde se tak strašně rozcházíme, protože já jsem přestal hrát Grimoár právě proto, že nebyl dostatečně minimalistický :lol: :lol: :lol:

A nemyslím si, že by měl tenhle směr vymřít, naopak, viz FKR gaming (jsem teda ovlivněnej, protože poslední dobou čtu jen Bastionland a Dreaming Dragonslayer).

Přijde mi jednodušší udělat si nový (malý) systém na míru každé nové kampani. Beztak věci, co mají nakonec největší význam, jsou ve fikci. A management armád budeme řešit, až hráči nějakou získají.

Ale klidně na to můžeme založit diskuzi, kde mi to vysvětlíš :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Vandalicus »

Tohle je na jinou diskuzi nez k Mork Borgu, ale imo Markusi pletes veci dohromady.

Precti si svoji deset let starou recenzi na Swords and Wizardy (tj. temer cisty prepis 0ed DnD) a Black Hack. Jsou skoro totozne.
postrádá jeho komplexnost. To jsou všechny ty minimalistické hry. Nemám rád minimalistické hry. Četl jsem třeba Black Hack, ze kterého jiní usrávají, a byl jsem k smrti znuděn. Nic to nemá, nic to neumí, nemá to komplexitu a hloubku.
Tohle sis do old DnD ale vrazil ty sam! Puvodni DnD je stejne nekomplexni jako tyhle hry - ba castokrat jeste vice. Kazda dalsi edice zacala pridavat veci - a kazda jinak. Coz je v poradku. Ale oDnD neni kompletni hra, a stejne tak ani tyhle hacky nemaji byt kompletni hry. Pokud budes hrat oDnD, S&W nebo Black Hack RAW, tak si muzu akorat poklepat na celo. Tyhle hry jsou urceny proto, aby sis vzal framework a dodelal si je podle sebe - a to, ze tohle je vec, kterou ty nemas rad, neznamena, ze jsou rozbity.
Viz to, co pise Quentin - takhle ty hry jsou zamysleny.

Pokud do hry pridas to, co chces ty, tak se razem stava uzavrenou. Cim vic ekologie tam pripoutas, tim slozitejsi bude v tom udelat neco vyrazne jinyho. Bifiho psychonauty a technojoginy budu cpat do cehokoliv konkretni velmi slozite - pokud chci hru, ve ktere budeme hrat za ozivlou kuchynskou techniku vydavajici se na Sluzebnicky Dzihad proti lidskym overlordum, tak si bud musim vymyslet nova pravidla, nebo pouzit minimalisticky framework jako je S&W nebo BH (coz je varianta pro lidi jako ja, ktery nebavi si vymyslet pravidla, ale chteji neco readily available, aby do toho mohli nacpat svuj setting).

Ale tohle je jina situace na Mork Borg, ktery je minimalisticky, ale konkretne zamereny na hrani konkretni veci. To je zase dalsi kategorie. Michat tyhle tri veci dohromady (komplexni ready-to-play hry, minimalisticke frameworky a minimalisticke konkretni hry) je ptakovina.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Markus »

Quentin píše: 1. 9. 2021, 09:10 Zajímalo by mě, kde se tak strašně rozcházíme, protože já jsem přestal hrát Grimoár právě proto, že nebyl dostatečně minimalistický :lol: :lol: :lol:
Už to není o Mörk Borgu, tak pojďme do jiné diskuze.

EDIT: Vandal: Odpovídám tam vlastně i na tvůj poslední příspěvek. A taky si všimni, že Mörk Bork ode mě má 5/5 hvězdiček, protože podle mě dělá freeform minimalismus dobře.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od Bifi »

Markusi, ďakujem za túto diskusnú linku.

Moja výhrada, ktorú si vytiahol, sa týkala predovšetkým prevodu settingu do náplne hrania prostredníctvom mechaník - nie "premisy" v narativistickom zmysle (aj keď nejaký ideový substrát má každá hra, viď Marky), ani mechanickej komplexnosti samej osebe.

Mörk Bork sa tvári ako edgy satanistický metalový deathfest, ale nič špecifické v mechanikách neponúka.
Zadruhé, píšeš že možno v tom žánri hľadám niečo viac, než čo tam je. Ale moja výčitka je, že MB žiadny špecifický žáner neponúka (len klasické OSR hranie s iným colorom), napriek tomu, že predstiera, že áno - a dokonca aj zlyháva aj v tom, tento žáner definovať (čo iné hry robiť nemusia, lebo ostávajú v nejakej tradícii, v inom žánri).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Mörk Borg

Příspěvek od KDolecek »

Bifi píše: 31. 8. 2021, 21:18 Moja kulturologicko-dizajnová esej/recenzia Mörk Borg vyšla práve v Drakkare č. 82.
Konečně jsem si našel prostor recenzi přečíst. Pomohlo mi to urovnat si, co mi nesedí a získat si od Mörk Borg trochu odstup.

To, že hra nastaví silná témata a pak neposkytne ani postavám, ani hráčům, ani GM dostatečné nástroje pro interakce s těmito tématy je pro mne čím dál tím otravnější součástí TTRPG scény, včetně nějasné komunikace o herních cílech.

Zajímavý vhled by mohl poskytnout nějaký průzkum toho, jak to lidé tedy reálně hrají. Prochází jejich postavy nějakým vývojem v reakci na umírající svět? Hrají jednohubky, nebo sérii nebo kampaň?
Ve výsledku, ale také přijímám, že to není zamyšleno pro dlouhodobější hru. Škálovatelnost kalendáře a nastolená témata k tomu trochu pobízí, ale smrtelnost postav, omezenost jejich vývoje a mechaniky hry tomu neposkytují žádnou podporu.

To co pojmenováváš jako dramatický alebo exploratívny sandbox, boj o moc medzi významnými politickými frakciami alebo budovanie panstiev či vlastných náboženských kultov alebo zločineckých organizácií, by mne velmi zajímalo a do velké míry na tom pro mne stála i uhrančivost Mörk Borgu a tvoje recenze/esej mi pomohla si zvědomit, že k tomu ta hra opravdu není určená.

Našel jsem jednu third-party publikovanou kampań s očekávanou délkou 5-7 sezení. Co jinak rozklikávám materiály, jde většinou o one-shotové záležitosti.

Ale nakonec i ty postavy dost napovídají. Nejsou to postavy, které by cestovaly z království do království a jely nějakou politickou hru. Jsou to old-schooloví šitoidní dobrodruzi co chtějí vykrást dungeon a zahýřit než svět skončí. Ten promarněný potenciál vidím v tom, že jsi skutečně buď nepopsaný papír a nebo takový zmetek, že už tvoje postava nemá moc kam klesat. A pak je úplně jedno, že svět prochází rozkladem, protože ty ne. V tobě už není co rozložit a tak umírání světa sleduješ spíš jako pozorovatel, zatímco utrácíš to zlato z dungeonu.

Ve výsledku mne na Mörk Borgu nejvíc baví, že první mechanická věc, se kterou čtenáře seznámí je odpočet do smrti světa.

Esej si ukládám. V kombinaci s Mörk Borgem mne nakopla k hledání "optimisticky" pojatého pre-apokalyptického RPG a v jeho absenci k uvahám o sepsání vlastního. Letmé sepsání toho, co všechno bych musel nastudovat, sice mé tvořitelské zapálení zase schladila, ale kdo ví.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host