[OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

Souhrnná diskuze ke všem OSR produktům, pro které asi nemá smysl zakládat vlastní diskuzi. Jestli se chcete podívat na anotace všech produktů, které k OSR zatím máme v databázi, koukněte sem a potom se proklikejte jednotlivými hrami.

Odkazy:
:arrow? OSR hry v databázi
:arrow? Produkty kompatibilní se starým D&D a OSR hrami
:arrow? Samostatná diskuze věnovaná starému D&D a jeho čistým klonům
Naposledy upravil(a) eerieBaatezu dne 8. 12. 2020, 14:19, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od ShadoWWW »

V těch ukázkách ItU mě zaujalo, že jednoduchý systém DC 5/10/15/20/25 (přičemž většina používá jen 10/15/20) posunuli o 5 dolů a rozdrobili na 4/7/10/15/20. Bych čekal, že OSR hacky 5E budou pravidla spíš zjednodušovat než zesložiťovat. Tj. na jejich místě, pokud chtěli DC snížit, bych ho prostě snížil na 5/10/15 a víc neřešil.

U 5TD zas napsali, že DC se pohybuje mezi 5 a 20 a výchozí je 11. Proboha proč? :roll: Proč nedat výchozí DC jako 10, což se značně lépe pamatuje, a popravdě rozdíl mezi 10 a 11 je u hodu k20 pod rozlišovací schopnost většiny hráčů.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Vandalicus »

Mame v planu hrat Black Hack Second Edition.

https://www.drivethrurpg.com/product/25 ... nd-Edition

Nejaky random věci ze systemu:
• roll under systém – podhazujete d20 ability (zadne modifikatory!)
• klasicke classy – warrior, cleric, wizard, thief, zadne rasy – pouze jako backgroundy
• ma systém advantage/disadvantage
• v boji hazi jenom hraci – at uz na utok, nebo na dex při vyhybani se utoku
• armor – dice pool systém, kazda zbroj ti dava pool d6 kostek, který pouzivas na vyignorovani damage. Behem odpocinku je muzes opravovat prehazovanim armor value – takze platova zbroj dava vic kostek, ale hur se opravuje na koleni. Neopravene kostky musis opravit u kovare.
• levelovani probiha formou „sharing the experience“ coz v principu znamena, ze postavy jdou do hospody a vypraveji pribehy, chlastaji, pripadne se jim něco stane
• na trackovani věci se pouziva Usage die – je to dice chain, při kazdem pouziti se hodi danou kostkou, pokud padne 1 nebo 2, tak se downgraduje na nizsi stupeň kostky, pokud padne 1-2 na d4, věc je spotrebovana
• zadne skilly, ale background postav se da pouzit na ziskani advantage/disadvantage na konkretni cinnost
• kouzleni – v boji se haze se prislusny ability check na INT nebo WIS, pokud ho hodi, kouzelnik/klerik kouzlo seslal, pokud ne, kouzlo zapomene. Mimo boj se da sesilat z kouzelne knihy – pokud kouzlo failne, haze si na tabulku magical side effect, co nepekneho se stane.
• Jednotna dmg pro classy – podobne jako v dungeon worldu – warrior dava 1d8, thief 1d6 etc.
• Pravidla pro souboje s vyrazne silnejsim/slabsim protivnikem
• warrior dostava dmg dice za každý level, který muze nasolit protivnikovi nebo rozlozit mezi nepratele, takze scaluje s dmg

Pravidla samotny mají asi 25 stran i s velkymi obrazky, cisteho textu odhaduju tak 15 stran. Zbytek knihy (130 stran) jsou tabulky na generovani vseho mozneho od encounteru po hexy az po zabavy v hospode. Bestiar je vtipne napsanej, vcetne monster specific random tabulek v jake situaci je potkate. Cely je to napsany tak, aby clovek krome te jedne utle knizky nepotreboval nic jineho.

Teoreticky to ma byt kompatabilni s B/X D&D modulama, ale nezkousel jsem. Internety rikaji, ze Black Hack postavy jsou relativne odolnejsi nez puvodni z B/X.

Co me nebavi:
• seznam kouzel je meh. Neni spatny, ale kratky a uninspired. Mam pocit, ze autor hlavne chtel, aby se mu vlezl na jednu stranu

Mam v planu si to trochu hacknout, hlavne kouzleni, ale na to si zalozim vlastni tema v kreslicim prkne.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Bajo »

Ponořil jsem se trochu do B/X Essentials. Pro shrnutí v čem to má hodnotu doporučuji recenze of Questing Beast (tady, tady - do 15 minut každá).

Osobně mám v ramci své kampaně nějaké úpravy/rozšiření pravidel a přijde mi, že udělat to jako další rozšiřující knihu pro BXE by byla asi nejlepší cesta. Rád bych se totiž postupně dokopal k tomu, že bych nějak sumarizoval a uveřejnil Archeon - Divočinu (hecrawl kampaň mého světa) :D

Takže by to mohlo jít ruku v ruce, postupně. Každopadně, aby mělo smysl jít tímto směrem, bylo by dobré, kdyby základní pravidla B/X Essentials existovala v češtině (asi by to ocenili i někteří moji hráči). Bylo by to v souladu jak s licencí, tak s tím, jak je B/X zamýšlen k použití. A navíc by existoval retroklon v češtině, který je defaultně nastaven designem user-friendly k různým ošíření, což by zase určitě ocenili čeští příznivci i potenciální tvůrci ODnD. Zároveň by to nějaké nové mohlo přilákat. Rozsahově to není zase tak velké.

Takže mě napadlo, jestli by se třeba nenašel někdo, kdo by se na překladu chtěl podilet :think:
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3813
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Selhan »

Bajo píše: 7. 5. 2020, 10:21 Ponořil jsem se trochu do B/X Essentials. Pro shrnutí v čem to má hodnotu doporučuji recenze of Questing Beast (tady, tady - do 15 minut každá).
Máš tam dva stejné odkazy, a to druhé video nemůžu na youtube najít :/
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Bajo »

Ajaj, sorry. Opraveno.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Markus »

Bajo píše: 7. 5. 2020, 10:21 Ponořil jsem se trochu do B/X Essentials. Pro shrnutí v čem to má hodnotu doporučuji recenze of Questing Beast (tady, tady - do 15 minut každá).
Ponořil ses do staré verze. :) Nová se jmenuje Old School Essentials (verze bez obrázků je zdarma). A je to dobrá věc, taky z toho vykrádám pravidla do své hry.

Na překladu se podílet nebudu, protože mám práce nad hlavu, ale určitě by to byl záslužný počin. :)
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 15. 4. 2020, 13:52 Dotaz na kolegy čtenáře OSR. Jaké OSR (a blízké) systémy stojí a přečtení, pokud mě nezajímají klony, ale zajímá mě spíš skloubení starého moudra s novým designem? Aby ta hra "něco uměla". (To si vyložte, jak chcete.) Momentálně mě baví DCC, ale to je hra z roku 2012 a za těch osm let přece musely vyjít další věci, které staví na OSR jádru a rozvíjejí ho zajímavými způsoby. Máte nějaké tipy se stručným popisem?

Slýchám jména jako Adventurer Conqueror King atd., ale neumím si pod nimi nic představit.
Tohle by se ti mohlo líbit. Lion & Dragon. Systém pro pozdní středověk, vzniknul na základě houserules vytvořenejch při hraní Dark Albion. Má to absolutně nádhernej systém pro magii, která nepřipomíná nic, co obvykle v DnD a jeho klonech vidíš (žádná slotová vanciánka)

Dark Albion: the Rose War. Setting původně vytvořenej pro Fantastic Heroes & Witchery, popisuje pseudohistorii/alternativní historii především Anglie v období Válek Růží, ale okrajově si všímá i zbytku Evropy. Low fantasy, low magic, feeling hodně podobnej 1e Warhammer Fantasy Roleplay (alespoň pro mě)

Dark Albion: Cults of Chaos. Doplněk pro Dark Albion věnující se (překvapivě) různejm kultům, obsahuje pravidla (a tabulky, tabulky, tabulky...) pro vytváření kultů. A chaosem způsobený mutace, prvek kterej rozhodně stojí za vykradení a použití v jinejch hráh.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Vandalicus »

+1 velmi dobre udelany pseudohistoricke systemy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Markus »

Rillae, ty se tu na fóru nezjevuješ moc často, ale vždycky když se zjevíš, posíláš odkazy na zajímavé obskurní věci, o kterých jsem nikdy neslyšel, až si přeju, aby ses tu zjevovala častěji. :) Díky, píšu si to pomyslného reading listu.

Mimochodem - zdá se, že máš ráda historické a hlavně renesanční záležitosti - nezkoušela jsi někdy Lamentations of the Flame Princess a související produkty? Mají některá zajímavá dobrodružství, která lidi chválí (já sám jsem je nehrál a docela rád bych slyšel konkrétnější zážitky).

Better than Any Man - 30letá válka, zdevastovaná Svatá říše římská. Městu vládne 7 čarodějnic. Přichází Švédi, aby ho za 10 dní celé vyvraždili. Vesnice v okolí. Weird. hmyzí kulty, cesty časem…

Thulian Echoes - Zajímavá práce s časem. Hráči nejdřív hrajou výpravu římských vojáků, která najde dungeon a zařve v něm. V druhé části hrají dobrodruhy o stovky let později, kteří tenhle dungeon najdou a v něm ostatky Římanů. Dungeon se promění podle toho, co v něm hráči v roli Římanů provedli.

The Squid the Cabal and the Old Man - Vyšetřovací Cthulhu-like. Robert Hook posílá ukrást knihy od Isaaca Newtona. Edmond Halley vede kult a chce ukrást Newtonův mozek. Tohle zní úplně super cool, prý to není podané úplně ve šťastném formátu, ale dobrodružství působí tak trochu to jako dílo šíleného génia: vyznej se v něm a stojí to za to.

EDIT: Evidentně se opakuju. :roll:
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Rillae »

Tak moje TOP historický záležitosti jsou viktoriánský období a římská a anglosaská británie (a netrpělivě čekám až vyjde Britannia and Beyond pro Cthulhu Invictus), jinak čtu co mi přijde do ruky, minimálně kvůli nápadům k vykradení :D, ale abych si něco zahrála, nebo chtěla zahrát, tak hra musí mít něco extra, čim mě chytne... a to se Dark Albionu povedlo dokonale.

Lamentations mam někde v PDFkách, ale ještě sem nezkoušela.

Better than Any Man asi vynechám, time travel neni zrovna můj šálek čaje

Thulian Echoes vypadá zajímavě, dávám si na seznam.... a uvidim, jestli by to toho šla vrazit Legio IX Hispana :)

A ty se zkus podívat na The Pale Lady, England Upturn'd, a Fuck For Satan, o těch jsem slyšela, že patřej k tomu nejlepšímu co pro Lamentations vyšlo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Markus »

Tolik věcí, co bych chtěl hrát, a tak málo času! :(
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 27. 7. 2020, 16:22 Tolik věcí, co bych chtěl hrát, a tak málo času! :(
ten pocit znám víc než dobře
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Markus »

Selhan: Tys hrál Better than Any Man? Pověz mi víc! $-o
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3813
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Selhan »

Nehrál - konečně jsem to zvedl z poličky a přečetl pro posouzení, jestli to hrát budu. A nebudu. Setting mě láká, ale jinak mě to tolik neoslovilo.

Ale jestli zvažujete koupi nějakých Lamentů, tak to asi udělejte teď, protože se Raggi kvůli koroně potýká s financemi: https://twitter.com/LotFP/status/1252332428074483714
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Příspěvek od Markus »

Já to taky mám doma a ještě jsem do toho nekoukal, tak jsem zvědavý. Zaujalo mě tohle:
Za prvé je to takový ten starý typ sandboxu, ve kterém je svět zcela statický. Anonymní, nepopsaná a neinteraktivní švédská armáda sice jde vpřed a zničí všechno, co jí stojí v cestě, ale charaktery reálně vystupující ve hře nemají žádné cíle, nevyvíjejí žádnou snahu, nemají žádné zájmy a sedí na zadku.
Osobně si myslím, že dobré dobrodružství by ti nemělo říkat, co postavy udělají a jaký bude další děj. Mělo by ti dát dobrou výchozí situaci a dál nechat na tobě, jak ji rozvineš. Takže v dobrém dobrodružství postavy skutečně nebudou nic „dělat“ – je na GMovi, aby je rozpohyboval. Na druhou stranu by ti k tomu měl ten modul dát dobré materiály, abys to zvládl. Zejména těm postavám rozdal cíle a konfliktní motivace, aby pro tebe bylo snazší je dál rozehrávat.

Tak teď nevím, co je případ Better Than Any Man? Je to skutečně jen v tom, že modul nepředepsal budoucí chování postav? Nebo jim ani nerozdal zajímavé cíle a motivace?
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti