Ω Projekt Omega

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Název světa nechám bublat dál (průzkum mezi lidmi mi názvy spíše přidal než aby je vytřídil, ale mám zajímavé návrhy), tak tu nastíním nápad osobní cíle postav a jejich řešení. Rovnou to zkusím napsat jako text pravidel, aby bylo vidět, jak to budou řešit hráči.

Osobní cíle
Agenti (postavy) můžou mít své osobní cíle. Nezáleží na tom, zda cíle vychází z dění na misích nebo nápadu důstojníka (hráče), úkolem koordinátora (vypravěče) je zajistit těmto cílům splnitelnost a zajímavost při jejich naplňování.

Výběr cíle
Důstojník přednese cíl koordinátorovi. Musí jít o něco v principu dosažitelného a splnitelného pomocí postupů a metod, které jsou důstojníkovi známé. Cíl musí splňovat podmínku realistického vysvětlení.

Určení překážek
Koordinátor promyslí možné překážky. Může se inspirovat v tomto seznamu.

:arrow? bude to nebezpečné /s následky pro agenta / jeho společníky / přátele / rodinu / místo / okolí
:arrow? je potřeba spolupráce vlády / státní služby / médií / korporace / armády / úředníků
:arrow? napřed je potřeba vymyslet / vyrobit / prozkoumat / opravit ___
:arrow? napřed je potřeba zjistit informace o ___
:arrow? vyžaduje to pomoc ____
:arrow? vyžaduje to hodně peněz / novou technologii / speciální zdroj
:arrow? agenta se pokusí zabít vládní služba / armáda / věřící / tradicionalisté / anti___
:arrow? bude to fungovat částečně / nespolehlivě / s omezeným počtem použití
:arrow? pro fungování to potřebuje zdroj ___
:arrow? je potřeba mnoha pokusů
:arrow? je potřeba cestovat do ____
:arrow? jsou potřeba pokusy na zvířatech
:arrow? jsou potřeba pokusy na lidech
:arrow? je potřeba zničit / vyřadit ___
:arrow? je to moc velký úkol, je třeba ho rozdělit na menší

Koordinátor vybere tolik překážek, kolik aspektů má agent. Mezi více možnostmi vybere jednu, jedna překážka může mít více položek. Pro agenty s mnoha aspekty může být obtížné vymyslet dost různých překážek, takže se některé překážky můžou vyskytnout více opakovaně, každá se počítá jako samostatná.

Překážky seřadí je od nejvíce k nejméně očekávaným. Důstojník vezme balíček karet v poštu dvojnásobku svých aspektů (půl úspěchů a půl komplikací) zamíchá ho. Důstojník si popořadě vytáhne kartu na každou překážku.

Úspěch: koordinátor řekne důstojníkovi, o jakou překážku jde, případně zodpoví jednu otázku důstojníka
Komplikace: koordinátor odpoví neurčitě, povahu překážky jen naznačí. Pokud chce důstojník vědět přesně, o jakou překážku jde, musí dát koordinátorovi rezervu, který si ji ponechá. (Drsná verze - koordinátor navíc zvýší hrozbu této překážky o 1). Překážka identifikovaná pomocí rezervy se počítá za odhalenou.

Alespoň jedna překážka musí být ve fázi určení překážek odhalena.

Plnění cíle
Soukromé cíle se naplňují během misí. Agent si může sám určit, kdy a jak bude překonávat úspěšně odhalenou překážku, vůči ní začíná s iniciativou. Neodhalené překážky mají iniciativu proti agentovi a o jejich nástupu rozhoduje koordinátor. Neodhalené překážky se můžou vyskytnout až poté, kdy agent začne plnit svůj cíl. (Mírná verze - až poté, kdy nějaká překážky získá iniciativu, nebo dojdou odhalení překážky.)

Každá překážka vyžaduje k překonání / naplnění tolik úspěchů, kolik je počet aspektů agenta. Pokud se dříve naplní počítadlo komplikací, náročnost všech ostatních relevantních překážek pro tohoto agenta se o 1 zvýší.

Agenti si můžou při plnění cílů pomáhat nebo překážet. Za pomoc s překážkou vztáhněte negativní efekty překážky i na pomáhajícího agenta. Pokud víc agentů spolupracuje na jednom cíli, nastavte počet překážek podle průměrného počtu aspektů zúčastněných agentů, ale každá překážka má náročnost rovnou počtu všech aspektů u agentů, kteří mají společný cíl.

____
Vaše názory?
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Projekt Omega

Příspěvek od ilgir »

Osobní cíle jsou tam proto, aby hra byla barvitější než kdyby se jednalo jen o plnění misí ve skupině? Nebo je tam ještě nějaký sofistikovanější důvod? Jsou osobní cíle "povinnou" součástí pravidel?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Jsou to volitelná možnost pro postavy, nicméně během hry vyvstala potřeba pro nějaké dlouhodobější sledování soukromých snah postav. Na úplném začátku Omegy před 13 lety měl jeden hráč cíle třeba "ovládnout lykantropii" a "osamostatnit Bavorsko", ale to jsem neměl postup, jak takových cílů dosahovat, jak je rozdělit na menší kousky.
Od tohoto postupu si slibuju větší jednoduchost, kdy je možné na začátku rámcově nastínit, co všechno by bylo třeba udělat, a pak to během her postupně řešit, přičemž každá vyřešená překážka může dát hráči do ruky jednu kartu za aspekt - splněný cíl, a zároveň mu většina cílů vyrobí i nějaké starosti, které může Vypravěč využít.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od OnGe »

Jerson píše: 9. 11. 2020, 13:39 Určení překážek
Koordinátor promyslí možné překážky. Může se inspirovat v tomto seznamu.

:arrow? bude to nebezpečné /s následky pro agenta / jeho společníky / přátele / rodinu / místo / okolí
:arrow? je potřeba spolupráce vlády / státní služby / médií / korporace / armády / úředníků
:arrow? napřed je potřeba vymyslet / vyrobit / prozkoumat / opravit ___
:arrow? napřed je potřeba zjistit informace o ___
:arrow? vyžaduje to pomoc ____
:arrow? vyžaduje to hodně peněz / novou technologii / speciální zdroj
:arrow? agenta se pokusí zabít vládní služba / armáda / věřící / tradicionalisté / anti___
:arrow? bude to fungovat částečně / nespolehlivě / s omezeným počtem použití
:arrow? pro fungování to potřebuje zdroj ___
:arrow? je potřeba mnoha pokusů
:arrow? je potřeba cestovat do ____
:arrow? jsou potřeba pokusy na zvířatech
:arrow? jsou potřeba pokusy na lidech
:arrow? je potřeba zničit / vyřadit ___
:arrow? je to moc velký úkol, je třeba ho rozdělit na menší
Dlouhý, hrozně dlouhý. Na koneci nevím, co jsem četl na začátku. Kdyby tam bylo pět jednovětných ukázek jak můžou vypadat překážky nějakých osobních cílů, bylo by to lepší. Navíc, byla by to i ukázka, jak můžou vypadat ty osobní cíle. Já mám takhle z fleku asi problém si nějaký vymyslet, takže vlastně ani neumím napsat ukázku, jak bych si to představoval :)
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 9. 11. 2020, 13:39 úkolem koordinátora (vypravěče) je zajistit těmto cílům splnitelnost a zajímavost při jejich naplňování.

(...)

Důstojník přednese cíl koordinátorovi.

(...)

Koordinátor vybere tolik překážek, kolik aspektů má agent.
Tohle je zajímavé. Když si k tomu představím, že mám v družině třeba čtyři agenty, každý z nich má nějaký cíl, každý má určitý počet aspektů... Vzniká mi představa hry, hry Koordinátor má dost obrovský seznam prvků, které musí do hry zakomponovat. Místo aby se soustředil na to, že vymyslí nějakou zajímavou zápletku/scénář/dobrodružství/prostředí, tak se vlastně soustředí na to, aby vyhověl nákupnímu seznamu od hráčů. Má sestavit hru na objednávku hráčům.

Tohle je určitě hodně subjektivní a chápu, že tebe to láká, ostatně v diskuzích se v tom smyslu často vyjadřuješ. Pro mě osobně ale přesně tohle bylo důvodem, proč jsem kdysi seknul s "příběhovým" hraním a dočasně i s RPG obecně. Prostě jsem z téhle snahy naplnit nákupní seznamy hráčů vyhořel. Přišlo mi, že to z RPG dělá práci a plnění povinností, místo aby to byla tvůrčí zábava. Je pro mě komfortnější "prostě si něco připravit" a nechat hráče, ať se v tom najdou - ne naopak.

To jsou jen takové osobní postřehy, které ti asi s ničím nepomůžou. Ale možná víc k věci je dotaz:

Jak si tohle rozumí s připraveným obsahem? Připravuješ přece nějaké úvodní ukázkové "dobrodružství". Předpokládám, že jeho součástí je nějaká zápletka. Tak dokážeš skloubit připravený obsah, který po tobě mají převzít jiní Koordinátoři vedoucí hry s jinými postavami, s tím, že jejich postavy budou mít úplně jiný nákupní seznam věcí, které Koordinátor musí do hry dostat?

Mně přijde, že se to s předpřipravený obsahem vylučuje. Co mi uniká?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Quentin »

Jersone, mrkni sem na ten Renown/Goal system; str. 118. Co si o tom myslíš?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... q59NfPCL_w
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Quentine, z mé zkušenosti s hraní (nejen) AW a dalších her jsem sezdal, že co není v seznamu napsáno, to hráče málokdy napadne, takže jsem prostě vypsal seznam všeho, co mě napadlo, jen jsem to uvedl, jako by šlo o příklad. Ve skutečnosti by to asi měl být výběr.
Chceš vyrobit servovoblek? Zaškrtni ze seznamu. Chceš se naučit telepatii? Zaškrtni ze seznamu (něco jiného). Příklady k tomu zkusím dodat, až budu mít pohromadě základní myšlenku.
Markus píše: 9. 11. 2020, 14:21 Když si k tomu představím, že mám v družině třeba čtyři agenty, každý z nich má nějaký cíl, každý má určitý počet aspektů... Vzniká mi představa hry, hry Koordinátor má dost obrovský seznam prvků, které musí do hry zakomponovat. Místo aby se soustředil na to, že vymyslí nějakou zajímavou zápletku/scénář/dobrodružství/prostředí, tak se vlastně soustředí na to, aby vyhověl nákupnímu seznamu od hráčů. Má sestavit hru na objednávku hráčům.
Právě že vůbec.
Klidně to můžeš brát jako svou oblíbenou tabulku náhodných setkání. Mám čtyři hráče a jejich cíle, z toho plyne dejme tomu 20 překážek. Každou napíšu na kartičku, poznačím si pro jakou postavu je, a když nemám co dělat, zamíchám balíček a jednu kartu vytáhnu. Rozjedu scénu, dohraju, poznačím si na kartičku získané úspěchy a komplikace, a dám ji stranou, aby se mi neopakovala. Až takhle projdu cíle všech hráčů, vezmu do ruky balíček znovu.

Rozdíl mezi tím a tabulkami náhodných sekání jen jen v tom, že takhle hráči dostanou jen náhodná setkání, která se vztahují k jejich postavám. (Nicméně mi nic nebrání vyrobit si i univerzální náhodná setkání a ta do balíčku přimíchat).

Přijde mi to jednoduché a elegantní, a dokonce i oldschool :-)

Navíc má hráč šanci, že si cca polovinu překážek zjistí / nadefinuje sám, a ty pak z "nákupního seznamu" vypadnou, protože si je bude hráč obhospodařovat sám, takže místo 20 karet už budu mít jen 10. A to mi nepřijde tak moc. Ten obsah, který do hry "musí" (ve skutečnosti "může") do hry dostat koordinátor se totiž týká hlavně neodhalených překážek. Což znamená, že když mise půjde krásně a hráčům se bude dařit, tak může přihodit nějakou překážku pro jednoho hráče, a tím hráčům na jednu scénu vzít iniciativu, i když jinak ji v předmětu mise mají v rukou.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 9. 11. 2020, 14:51 Klidně to můžeš brát jako svou oblíbenou tabulku náhodných setkání. Mám čtyři hráče a jejich cíle, z toho plyne dejme tomu 20 překážek. Každou napíšu na kartičku, poznačím si pro jakou postavu je, a když nemám co dělat, zamíchám balíček a jednu kartu vytáhnu. Rozjedu scénu, dohraju, poznačím si na kartičku získané úspěchy a komplikace, a dám ji stranou, aby se mi neopakovala. Až takhle projdu cíle všech hráčů, vezmu do ruky balíček znovu.
Tohle chápu a přijde mi to ve skutečnosti zajímavé. Akorát to tam není napsané, ale přepodkládám, že to přijde později. Takže jsou to skutečně "náhodná setkání" v tomhle smyslu? Příklad:

Hráči jedou vlakem v Československu a snaží se přepadnout obrněný vůz vepředu, protože v něm někdo převáží nějaký McGuffin. Postupují vlakem dopředu, strhne se nějaký konflikt a ty vytáhneš kartičku, která se vztahuje k osobnímu cíli jednoho z hráčů: „Osvobodit Bavorsko“.

Já jako Koordinátor jsem vůbec nepočítal s tím, že by se tahle jízda vlakem toho Bavorska jakkoli týkala, ale tohle mě vlastně donutí vnést do vlaku nějaké bavorské NPC (nebo podobně) a dál to rozehrávat. A z něčeho, co původně bylo přepadení vlaku kvůli československému McGuffinu, se stává příběh související s osvobozením Bavorska. Chápu to správně?

V tom případě je to fakt zajímavé, ale přijde mi to dost náročné na improvizaci. A hlavně mi to jaksi vytváří zápletku za běhu, aniž bych já jako Koordinátor předem věděl, o čem hra bude. Zápletka vlastně nemůže být moc nastíněná dopředu – kdo ve vlaku jede, co se v něm může odehrát za příběhy a s jakou kospirací to nakonec (ne)souvisí, to nemůže být dáno předem, ale rozhodnou o tom až karty. Koordinátor vstupuje do hry s čistým štítem a moc netuší, o čem hra bude. Což je asi v souladu s tím, co vím o tom jak pracuješ s komplikacemi, takže ok. Prostě taková společná, řízená improvizace?

EDIT: Stále platí otázka, jak je tohle slučitelné s tím, že připravuješ ukázkové dobrodružství.

Jo a ještě podotknu, že standardní náhodná setkání v old schoolu jsou většinou psaná na míru pro dané místo/oblast/dobrodružství, takže tohle je určitě náhodnější. :)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Takhle to nefunguje - když už je scéna o tom, že se postavy vydaly přepadnout vůz, tak nic tahat nebudu . To spíše když pojedou z Vídně do Prahy, aby se na něco podívaly v Praze, tak se podívám co nabídne balíček náhodných setkání. A nebude tam "osvobodit Bavorsko", ale třeba "Jde po tobě Gestapo". Takže zahraju, že ve vlaku je i nějaký agent gestapa, původně z jiného důvodu, ale poznal postavu hráče a rozhodne se vysloužit si povýšení tím, že ho zatkne.

Slovo "improvizace" moc nemám rád, raději tomu říkám "společná tvorba", protože když je to podpořeno mechanikami a postupy, tak nejde o improvizaci.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Projekt Omega

Příspěvek od York »

York na Kostce píše:Osobní cíle to hlavně chce pořádně vyzkoušet při reálný hře. Několikrát jsem s něčím podobným experimentoval a vždycky to vypadalo dobře na papíře, ale hráčům to pak nesedělo a nedokázali jsme to rozumně dostatat do hry. Další častej problém byl, že jsem se jako PJ dokázal věnovat osobním cílům dvou, maximálně třech hráčů, ale nedokázal jsem uspokojivě dělat hru tak, aby se točila kolem cílů všech postav. Je to jednak hodně náročný a taky to naráží na objektivní problémy, jako třeba že se ty cíle vztahujou k různejm oblastem na mapě a družina nemůže pořád cestovat tam a zpět. Pokud z toho nechceš mít hru, kde bude každá postava hrát sólo a budeš mezi nima střihat, tak je taky dobrý se zamyslet, jak můžou hráči do plnění svých osobních cílů zapojit ostatní postavy (a hlavně proč by jim s tím ostatní měli pomáhat).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 9. 11. 2020, 15:36 Takhle to nefunguje - když už je scéna o tom, že se postavy vydaly přepadnout vůz, tak nic tahat nebudu . To spíše když pojedou z Vídně do Prahy, aby se na něco podívaly v Praze, tak se podívám co nabídne balíček náhodných setkání. A nebude tam "osvobodit Bavorsko", ale třeba "Jde po tobě Gestapo". Takže zahraju, že ve vlaku je i nějaký agent gestapa, původně z jiného důvodu, ale poznal postavu hráče a rozhodne se vysloužit si povýšení tím, že ho zatkne.
OK, v tom případě bych řekl, že tenhle text patří někam do kapitoly "Cestování" nebo "Co se děje mezi dobrodružstvími" nebo "Co dělat, když nevíš" $D

Nebo "Struktura kampaně".

Takhle to působilo, že jde o základní strukturu hry, a ona je to přitom okrajová (?) záležitost.

EDIT: Ber tohle prosím jako náhodné postřehy na první dojem. Je mi jasné, že jsem četl jednu stránku bez kontextu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Projekt Omega

Příspěvek od York »

Markus píše: 9. 11. 2020, 15:58Takhle to působilo, že jde o základní strukturu hry, a ona je to přitom okrajová (?) záležitost.
Takhle mi to právě nikdy nevycházelo. Když máš třeba 5 hráčů a pro každýho chceš do hry dostat nějakej zajímavej, personalizovanej obsah, tak je to fakt tuna obsahu a těžko to můžeš označit za "okrajovou záležitost". Spíš mi to vycházelo tak, že jsem něco vymyslel pro 2, maximálně 3 hráče, okolo toho se točila celá hra a nedokázal jsem do ní vecpat už ani obsah pro ostatní hráče, natož aby celá hra byla vlastně o něčem úplně jinym a tohle byly jen příležitostný odbočky.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Projekt Omega

Příspěvek od ilgir »

Pokud hraješ kampaň o 20 sezeních, tak nevidím problém udělat dodat něco pro každého z pěti hráčů. Na jakou délku jsou vlastně kampaně v Omeze zamýšleny?
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Vitus »

Jersone, nikde jsem to tu neviděl - o kolika osobních cílech se bavíme ?

Z praxe dlouhodobé kampaně jsem totiž tak nějak vypozoroval, že v podstatě jde držet jeden maximálně dva cíle na hráčskou postavu a pak už se k tomu buď nedá dostat nebo se do kampaně nemá jak zapracovat.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Ještě k tomuto - nezbytně netrvám na společné hře, skupina čtyř a více agentů se mi celkem běžně dělí na menší skupiny, aby nebyli tak nápadní. A když někam jdou čtyři, tak často hlavně proto, aby jeden či dva hráči neseděli jen tak, ale mohli se také zapojit. Takže v takové chvíli mi soukromé cíle dají možnost zapojit do hry i postavy, které se na scéně nevyskytují nebo by v ní byly jen do počtu.

Asi největší problém pro hráče je vymyslet si vlastní cíl, který by nebyl jen neurčitě vágní a pasivní, třeba "zabránit ohrožení Francie".

Na zbytek odpovím v samostatném příspěvku.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti