Ω Omega Junior - RPG pro začátečníky
Moderátor: Jerson
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Děkuju za detailní rozbor. Řada připomínek se shoduje s těmi, které jsem dostal i od jiných lidí, takže asi nemá smysl, abych na ně odpovídal, rovnou je zapracuju do nové verze pravidel.
A pokud jde k název, zatím je pracovní, takže klidně můžeš navrhnout jiný (případně vzít nápady od svých svěřenců)
hraju: Ω Projekt Omega
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Abych nevypadal jen jako rýpal, tak tady je moje představa, jakým směrem by se to mohlo ubírat a jaké prvky by mohly být začleněné. (Klidně si z toho Jersone pro svojí novou iteraci pravidel vyinspiruj cokoliv ti přijde použitelné.)
https://docs.google.com/document/d/1i6H ... sp=sharing
To jsem zvědav, jestli ten odkaz bude klikací...
Edit: Nejsem moc silný v pravopise, takže to prosím berte s klidem. Problém druhé osoby a mužského rodu si uvědomuji.
https://docs.google.com/document/d/1i6H ... sp=sharing
To jsem zvědav, jestli ten odkaz bude klikací...
Edit: Nejsem moc silný v pravopise, takže to prosím berte s klidem. Problém druhé osoby a mužského rodu si uvědomuji.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Odkaz klikací je. Zrovna to procházím a líbí se mi to, vypadá to jako pravidla moderních deskovek se snadným přístupem.
hraju: Ω Projekt Omega
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Zprávu jsem nedostal, odpovím tady. Oficiálně je poslední verze 1.04, nicméně msm ještě další pracovní verzi, kterou mi Rudamlejn přepsal do přístupnější podoby, a další práci provádím na ní. Zatím není hotová, takže případně jen na vyžádání, nicméně chci Juniora vylepšit a dotáhnout do podoby použitelné úplnými začátečníky.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Díky za update, až bude další verze určitě dej vědět.Jerson píše: ↑28. 4. 2021, 18:32Zprávu jsem nedostal, odpovím tady. Oficiálně je poslední verze 1.04, nicméně msm ještě další pracovní verzi, kterou mi Rudamlejn přepsal do přístupnější podoby, a další práci provádím na ní. Zatím není hotová, takže případně jen na vyžádání, nicméně chci Juniora vylepšit a dotáhnout do podoby použitelné úplnými začátečníky.
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Hrál jsem na táboře s dětmi Omegu Junior a shrnu své zkušenosti s mechanickou stránkou věci (obecně jsem to psal již od vlákna o experimentech na dětech).
Skupina: 6 holek kolem 10 let (jedna o trochu starší jedna o trochu mladší)
Svět: V podstatě běžné fantasy (hlavně aby tam byli elfové a draci)
Aspekty:
Začínali s třemi aspekty (jak to základ v Omega Junior vyžaduje), ale díky různému nalezenému vybavení a podobně se jim počet různě zvyšoval a moc jsem si nebyl jist jak to řešit. Má se jim prostě nějaký jiný zablokovat? Nebo nemůžou mít další vybavení? Tak jsem je nechal prostě mít více aspektů. (Kolem pěti měli asi nejvíc.)
Kouzlení. To byl problém. Všichni chtěli mít nějaké kouzelné věci. Mluvení se zvířaty a proměna v medvěda je ok. Prostě schopnost. Ale aspekt Kouzelnice je o něco horší. V první hře jsem to na začátku nevychytal a tak tam byla kouzelnice. Prostě kouzlila co chtěla. Do další hry jsem konkretizoval kouzlení na "Iluzionista" a "Vykouzlit věci" a už mi přišlo, že to fungovalo lépe.
Vyhodnocování:
Používali jsme karty. (Klasika karty na žolíky.) Myslím že to fungovalo skvěle. Úplně byla vidět ta nervozita když si měli vytáhnout kartu z balíčku. I když ho pak měl někdo zamíchat, když jsme došli na konec. Říkal jsem mu Balíček osudu a mělo to patřičný dopad. Dobře se rozlišoval úspěch a neúspěch a děti skvěle chápali, kdy si můžou popsat oni co se děje a kdy to dělám já jakožto průvodce. Také bylo fajn že se dali přesouvat po stole. Takže bylo jasně vidět které jsou ještě nevyhodnocené a které už byli popsané.
Jen jednu věc nedělali. Nevyčerpávali aspekty. Nikdy. Ani jednou. Prostě o ně nechtěli přijít. I když jsem jim říkal až skončí tahle scéna, čili až se někam přesunete nebo až se vypořádáte s tímhle problémem, znovu se vám obnoví. Prostě ne. Bylo vidět že je to pro ně příliš vysoké riziko a radši budou čelit problémům se všemi aspekty než aby nějaký vyčerpali a problémům předešli. Původně jsem je nechával popsat jejich úspěchy jako první (jak je to v pravidlech) a až potom jsem popisoval neúspěchy, ale už v polovině první hry se zeptali zda by to nešlo obráceně a pak to tak chtěli skoro vždycky. Aby mohli pomocí svých úspěchů vyžehlit co nejvíce problémů a nemuseli spouštět další vyhodnocování. Ale samotnému vyhodnocování se nevyhýbali chápali kdy má přijít a (většinou) se nijak necukali.
Mechanika: (celkově)
fungovala dobře a musím říci, že mě osobně vyhovovalo že do totálně nepřipraveného světa (a dobrodružství) říká kdy mají přijít problémy a plus-mísnus čeho se mají týkat. To mi přišlo skvělé. Pořád to posouvalo hru dál a pořád se něco dělo (i při zdánlivě nudném stopování ohnivého obra).
Snad jsem neudělal příliš mnoho chyb při implementaci Omegy Junior do provozu... Když si to tak čtu mám pocit, že jsem ještě něco chtěl dodat, ale teď nevím. Pokud si vzpomenu ještě napíšu.
Skupina: 6 holek kolem 10 let (jedna o trochu starší jedna o trochu mladší)
Svět: V podstatě běžné fantasy (hlavně aby tam byli elfové a draci)
Aspekty:
Začínali s třemi aspekty (jak to základ v Omega Junior vyžaduje), ale díky různému nalezenému vybavení a podobně se jim počet různě zvyšoval a moc jsem si nebyl jist jak to řešit. Má se jim prostě nějaký jiný zablokovat? Nebo nemůžou mít další vybavení? Tak jsem je nechal prostě mít více aspektů. (Kolem pěti měli asi nejvíc.)
Kouzlení. To byl problém. Všichni chtěli mít nějaké kouzelné věci. Mluvení se zvířaty a proměna v medvěda je ok. Prostě schopnost. Ale aspekt Kouzelnice je o něco horší. V první hře jsem to na začátku nevychytal a tak tam byla kouzelnice. Prostě kouzlila co chtěla. Do další hry jsem konkretizoval kouzlení na "Iluzionista" a "Vykouzlit věci" a už mi přišlo, že to fungovalo lépe.
Vyhodnocování:
Používali jsme karty. (Klasika karty na žolíky.) Myslím že to fungovalo skvěle. Úplně byla vidět ta nervozita když si měli vytáhnout kartu z balíčku. I když ho pak měl někdo zamíchat, když jsme došli na konec. Říkal jsem mu Balíček osudu a mělo to patřičný dopad. Dobře se rozlišoval úspěch a neúspěch a děti skvěle chápali, kdy si můžou popsat oni co se děje a kdy to dělám já jakožto průvodce. Také bylo fajn že se dali přesouvat po stole. Takže bylo jasně vidět které jsou ještě nevyhodnocené a které už byli popsané.
Jen jednu věc nedělali. Nevyčerpávali aspekty. Nikdy. Ani jednou. Prostě o ně nechtěli přijít. I když jsem jim říkal až skončí tahle scéna, čili až se někam přesunete nebo až se vypořádáte s tímhle problémem, znovu se vám obnoví. Prostě ne. Bylo vidět že je to pro ně příliš vysoké riziko a radši budou čelit problémům se všemi aspekty než aby nějaký vyčerpali a problémům předešli. Původně jsem je nechával popsat jejich úspěchy jako první (jak je to v pravidlech) a až potom jsem popisoval neúspěchy, ale už v polovině první hry se zeptali zda by to nešlo obráceně a pak to tak chtěli skoro vždycky. Aby mohli pomocí svých úspěchů vyžehlit co nejvíce problémů a nemuseli spouštět další vyhodnocování. Ale samotnému vyhodnocování se nevyhýbali chápali kdy má přijít a (většinou) se nijak necukali.
Mechanika: (celkově)
fungovala dobře a musím říci, že mě osobně vyhovovalo že do totálně nepřipraveného světa (a dobrodružství) říká kdy mají přijít problémy a plus-mísnus čeho se mají týkat. To mi přišlo skvělé. Pořád to posouvalo hru dál a pořád se něco dělo (i při zdánlivě nudném stopování ohnivého obra).
Snad jsem neudělal příliš mnoho chyb při implementaci Omegy Junior do provozu... Když si to tak čtu mám pocit, že jsem ještě něco chtěl dodat, ale teď nevím. Pokud si vzpomenu ještě napíšu.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Díky za ostrý test.
Jedna věc k vyčerpání aspektů - vyčerpaný aspekt se dá stále používat, tedy pořád přidává kartu, jen se nedá vyčerpat znovu.
Je to těžší na pochopení i u starších hráčů, kteří mají zafixováno, že když je něco vyčerpané, tak se to nedá použít - přijde mi, že to berou jako "vyčerpanou nádrž" nikoliv "vyčerpaného člověka". Jsem Zpěvák, tak umí zpívat. Abych uspokojil negativně naladěné posluchače, možná budu muset podat dobrý výkon a vyčerpá mě to, takže budu vyčerpaný Zpěvák, a když zase nastoupím před nějaké naštvané lidi, tak už se nedokáže takhle vyčerpat, dokud si neodpočinu (a neobnovím aspekt) - ale pořád jsem zpěvák a i když jsem vyčerpaný, tak jsem nezapomněl zpívat.
Není to tak, že mám naplněnou nádržku s nápisem Zpěvák, a když ji během svého pěveckého výkonu vyčerpám, tak za pět minut už zpívat nedokážu.
Kouzlení - tam jsem problém očekával, protože kouzlení je cool, ve filmech to vidí všichni, ale nemají brzdy v podobě filmového scénáře, kdy se autor rozhodne, že něco nepůjde kouzlem řešit. Jednoduché řešení je, že kouzlo tento aspekt vždy vyčerpá (pokud se tedy nehrají nelimitovaní kouzelníci). A vyčerpaný kouzelník je pořád kouzelník, ale když bude kouzlit vyčerpaný, tak tím může situaci dost zkomplikovat - jako Ron se zlomenou hůlkou.
Víc aspektů než tři počáteční vůbec nevadí, prostě se přidají k těm startovním.
Každopádně to takhle na začátek zní jako dost dobrý úspěch
Jedna věc k vyčerpání aspektů - vyčerpaný aspekt se dá stále používat, tedy pořád přidává kartu, jen se nedá vyčerpat znovu.
Je to těžší na pochopení i u starších hráčů, kteří mají zafixováno, že když je něco vyčerpané, tak se to nedá použít - přijde mi, že to berou jako "vyčerpanou nádrž" nikoliv "vyčerpaného člověka". Jsem Zpěvák, tak umí zpívat. Abych uspokojil negativně naladěné posluchače, možná budu muset podat dobrý výkon a vyčerpá mě to, takže budu vyčerpaný Zpěvák, a když zase nastoupím před nějaké naštvané lidi, tak už se nedokáže takhle vyčerpat, dokud si neodpočinu (a neobnovím aspekt) - ale pořád jsem zpěvák a i když jsem vyčerpaný, tak jsem nezapomněl zpívat.
Není to tak, že mám naplněnou nádržku s nápisem Zpěvák, a když ji během svého pěveckého výkonu vyčerpám, tak za pět minut už zpívat nedokážu.
Kouzlení - tam jsem problém očekával, protože kouzlení je cool, ve filmech to vidí všichni, ale nemají brzdy v podobě filmového scénáře, kdy se autor rozhodne, že něco nepůjde kouzlem řešit. Jednoduché řešení je, že kouzlo tento aspekt vždy vyčerpá (pokud se tedy nehrají nelimitovaní kouzelníci). A vyčerpaný kouzelník je pořád kouzelník, ale když bude kouzlit vyčerpaný, tak tím může situaci dost zkomplikovat - jako Ron se zlomenou hůlkou.
Víc aspektů než tři počáteční vůbec nevadí, prostě se přidají k těm startovním.
Každopádně to takhle na začátek zní jako dost dobrý úspěch
hraju: Ω Projekt Omega
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Vidíš, tak to jsem jim to vyčerpání asi špatně podal já. Hm... Tak to bude třeba ještě nějak lépe vysvětlit v pravidlech. (Připisuji na seznam úkolů.)
Přemýšlím jestli to nakonec není prostě problém názvosloví, nebo nějaké sdílené představy z které je třeba se vymanit. Popřemýšlím co s tím.
Přemýšlím jestli to nakonec není prostě problém názvosloví, nebo nějaké sdílené představy z které je třeba se vymanit. Popřemýšlím co s tím.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Já měl původně "spálení", to byl úplný zabiják významu. "Vyčerpání" je lepší, ale pořád to hráče mate. Jen nevím, jaký lepší termín použít.
hraju: Ω Projekt Omega
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Možná by pomohla nějaká fyzická reprezentace - žeton, nebo kolonka na kartě, které se přidají/odstraní/zaškrtnou, ale karta aspektu pořád zůstává na stole (lícem vzhůru), takže víš, že aspekt pořád máš, jen nemůžeš využít to "extra úsilí".
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Jak píše Boubaque, já nechávám hráče otočit kartu aspektu hlavou dolů, ale pořád lícem nahoru. A už jsem i zvažoval, že vyrobím kartičky, kde bude název aspektu i na spodním okraji hlavou dolů zašedlý, aby bylo jasné, že ho pořád mají.
Mí hráči - trvalí i jednorázoví - vyčerpávají aspekty relativně běžně, když cítí, že by to bylo potřeba, ale rozhodně ne pokaždé. Jen je neobnovují - to se stalo fakt výjimečně. Až si říkám, zda mechanika hromadného obnovení aspektů není zbytečná, ale rušit ji nechci.
Mí hráči - trvalí i jednorázoví - vyčerpávají aspekty relativně běžně, když cítí, že by to bylo potřeba, ale rozhodně ne pokaždé. Jen je neobnovují - to se stalo fakt výjimečně. Až si říkám, zda mechanika hromadného obnovení aspektů není zbytečná, ale rušit ji nechci.
hraju: Ω Projekt Omega
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Možná další problém je "obnovení aspektu" taky z toho mám dojem, že ten aspekt není, když se má obnovit. Mě osobně se teď líbí myšlenka že by na každém aspektu byl žeton, který bys mohl utratit. (Aspekt by ti zůstal, jen ten žeton by pak byl pryč.)
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky
Žeton není špatný nápad. já ho sice nemám moc jak použít ... i když třeba sponka na kartě by tuhle funkci mohla taky plnit. A nebo spíše obráceně - když hráči aspekt vyčerpají, tak na něj dát sponku, ale před hráčem pořád zůstane ležet. To bude méně práce s přípravou i během samotné hry.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host