[META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Sdílené PbP hraní RPG v systému Blades in the Dark z temného prostředí Brna.

Moderátoři: MarkyParky, Sarsaparillos, GM Brněnský drak

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Sarsaparillos »

Musím souhlasit, že je příjemné vidět, že to někoho i baví číst. Myslím si, že tenhle PbP formát by snesl i dvojnásobek hráčských postav a pořád by to bylo udržitelné v přehledné formě, ale dvojnásobek času na to nemám ani v téhle izolované době, natož až se zas dostanem k sociálnějšímu životnímu stylu.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Selhan »

Su napnuté jak šraky!
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
GM Brněnský drak
Příspěvky: 209
Registrován: 2. 11. 2020, 22:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od GM Brněnský drak »

Přátelé, kamarádi, milí čtenáři.

Jak jste mohli vytušit z posledních příspěvků 4. akce, naše krátká kampaň nám končí. Děkuji všem hráčům za účast na tomto vcelku zajímavém experimentu a za uvedení Šalingradu k životu. Třeba se do něj vážně ještě někdy vrátíme na živo.

Vám, co četli, děkuji za komentáře a máte-li nějaké souhrnné dojmy z naší hry, sem s nimi. Pokec zůstává otevřený, ačkoliv Švarcfógli v této noci už odlétli za elektroplazmou ozářený obzor.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od MarkyParky »

Díky, draku, že ses toho ujal.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Selhan »

už končíte? Díky za čtení, těšil jsem se na každý nový příspěvek.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Sarsaparillos »

Už končíme. Ukázalo se, že BitD není systém vhodný pro tento typ Play by Post hry. I s domácími úpravami to generovalo problémy, jejichž postupná kumulace vedla k tomuto rozhodnutí.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Selhan »

Aha, a můžu poprosit o nějaký vhled, co za problémy jste řešili? Mně jako čtenáři přišlo, že to jde dobře.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Sarsaparillos »

Mno, sepíšu to podle toho, jak mi to přijde na jazyk/klávesnici, ne podle závažnosti.

1) Komplexnost světa

BitD jsou hezky stavěné na to, aby krom postav sledovaly i vývoj party a dokonce i vývoj celého města - to jsou ty záměry a hodiny frakcí, vztahy a statusy, přetahování o píseček a tak. Samotná tvorba toho prostředí zabere pár score, kdy se postupně generují a zapojují nové NPC a frakce a když jich je dost, začne se to hezky semílat.

U nás je byl problém, že jsme za půl roku odehráli jen 4 score a pořád něco generovali. Tohle jsem měl podstatně víc přiškrtit a pracovat jen s prvky, které vznikly při tvorbě postav a party, takhle se nám to rozeběhlo příliš do široka. Hráči si pak nepamatovali většinu tohoto komplexního obsahu. U stolu to funguje lépe, protože při pravidelném hraní párkrát do měsíce je tahle fáze podstatně rychlejší. A to už přecházím na druhý bod.

2) Pomalost odehrávek

My se na začátku hry dohodli na nějakém tempu a celkem jsme se ho i drželi. Pro BitD je to ale příliš pomalé. Score, která mají být akční, dynamická a napínavá, se rozvlekla na několik týdnů a ztrácela tempo. Díky tomu se snadno zapomínalo, co se vlastně odehrálo v mezidobích a ten postupně budovaný svět se rozpadal dříve, než nabral konkrétní obrysy. Hrát to formou chatu nebo hlasově během klasických nárazových sezení by tenhle problém vyřešilo.

Tenhle problém ještě umocnil důraz hry na spolupráci a "družinovost". Zatímco předchozí PbP jsme hráli s dost roztrhanými postavami, a tady na to taky mnohokrát došlo, BitD jsou stavěné na spolupráci a bez ní dostávají postavy dost na frak (což ještě vzpomínám v bodu 4). Jenže když chtějí spolupracovat, jsou spolu "na scéně" a hráči na sebe vzájemně čekají. To pak občas udělalo až týdenní vakuum bez odehrávek, které už je neúnosné.

3) Náplň hry

Já si na začátku hry nedal vůbec žádný dlouhodobý rámec, o čem ta hra bude. Žádný příběh, ale ani zápletku nebo ústřední téma. Věřil jsem tomu, že stejně jako v případě hry u stolu, se tahle věc vygeneruje postupně sama a prostě to budu vést stylem "play to discover". Jenže jak už vyplynulo z předchozích dvou bodů, tohle se úplně nepovedlo. Nějaká významnější témata nebo konflikty na pozadí hraných score se začaly objevovat až někdy ve 3. score, což ale bylo po pár měsících hraní a IMHO pozdě. Měl jsem dopředu víc promyslet nějaké ústřední téma a hru postavit okolo toho.

Zároveň mi vůbec nesedl typ party smugglers, což jsem ale zjistil až někdy u druhého score. Akce založené na transportu jsou pro mě hodně špatně uchopitelné a nedokázal jsem vymyslet dostatečně pestrou a zajímavou náplň. Chtěl jsem, aby každé score bylo něčím jiné a zbytečně jsem se zaměřil víc na formu než na obsah. Navíc u hráčů vznikl dojem, že u score vlastně jde jen o splnění cíle, který je dopředu daný, a až v posledním čtvrtém score se principem play to discover odehrály věci, které fakt nikdo nečekal.

4) Vyhodnocování

As written komunikace při vyhodnocování funguje u stolu perfektně, v asynchronním PbP to skřípalo i po domácí úpravě. Pro přehled, originál je cca takto:
- Hráč zahlásí akci
- GM doplní případné akce protistrany, stanoví pozici a efekt
- Hráč může akci upravit, pak se to vrací na začátek; jinak hodí kostkami
- GM krom výsledku 6 vymýšlí komplikace a popíše je
- Hráč se rozhoduje, jestli bude odolávat
- Hráč nebo GM pokračuje ve vyprávění, podle situace

To je příliš moc pinkání mezi hráčem a GM, které by ještě víc zpomalovalo hru. Takže jsem za tím účelem psal dopředu potenciální následky i výsledek u odolávání a hráči jen zcela výjimečně měnili na jejich základě svou akci. I tak tam ale to pinkání zůstalo, protože fikční projev hodů 1-5 jsem zpravidla popisoval já, takže hráč po hodu jen štěkl krátký příspěvek a předal mi zpátky slovo na popis následků. Což když má někdo málo času na odehrávky a pak je stráví tímhle, je na prd.

Pro mě osobně začalo být postupně strašně únavné a demotivující to vymýšlení výsledků dopředu, když se většina vlastně nerealizovala. Ale bez toho to už moc jinak hrát nešlo, pokud bychom ještě víc neřízli do core systému, jak to vyhodnocování má fungovat.

K tomu se ještě váže problém, že postavy jsou na začátku dost slabé a jejich šance na výsledek hodu 1-5 je enormní. To dělá hru nebezpečnější a náročnější, ale také to při PbP prodlužuje ty výměny, což nepotěší.

5) Napětí

No a kombinací výše uvedených problémů přišla absence napětí, což zrovna u BitD je poslední hřebíček do rakve. Když se hra vleče, atmosféra mezi odehrávkami vyprchává a hráči znají následky hodů dopředu, je celková dynamika hry a pocit napětí, nebezpečí a radost z rizika ta tam. Ten rozdíl je pak oproti hře u stolu tak zásadní, že radost z PbP je navzdory jinak funkčním částem velmi malá. Jiné žánry se v PbP hrají podstatně lépe, ale tohle musí mít tempo, spád, překvapení a twisty, což se nepodařilo vytvořit a výsledkem je pak bohužel jen slabý odvar toho, co BitD skutečně nabízejí (a s čím jsem do toho ostatně šel).


Stranou můžu nechat další méně významné problémy, jako rozdílný sklon hráčů k riziku, občas přílišnou ukecanost na discordu (kdy jsme o hře více mluvili, než abychom ji hráli), přestřelené ambice, které jsem nedokázal naplnit a další podružnosti.

tl;dr
Suma sumárum, formát PbP na RPGf se pro BitD nehodí. Hrát to jde, ale dlouhodobě to nestojí za to. A když se k tomu přidají nějaká špatná rozhodnutí na začátku, jsem nakonec docela rád, že jsme vydrželi tak dlouho.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Lyncz »

Mno, se zpožděním jsem to dočetl a jakože ten otevřený konec s Marií a její babičkou mě sere :D potřebuju vyřešení... hint... nebo aspoň trailer na další sezónu!
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Markus »

Sarsi (a kdokoli jiný), nechtěl bys své dojmy z Blades zvěčnit v komentáři pod anotací? Vím, že tady jsi psal hlavně o vašem hraní, ale bylo by zajímavé znát i názor na hru jako takovou, protože jsi do ní evidentně měl možnost proniknout dost do hloubky.

Nenutím, jen otravuju. :)
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Sarsaparillos »

Lyncz: Přijeď na na Slezinu, tam by se někdy dalo i pokračovat. Na živo to bude podstatně hratelnější a Komi by určitě nenechala babičku nedořešenou :-)

Markus: Rozkaz! :-)
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Lyncz »

Popřemýšlím nad tím, Slezina je kdy a kde? Já poslední měsíce neměl moc čas číst ani fórum, ale třeba se to hezky sejde :)
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Pokec kolem hry s hráči i kolemjdoucími

Příspěvek od Sarsaparillos »

Lyncz píše: 17. 7. 2021, 08:37 Popřemýšlím nad tím, Slezina je kdy a kde? Já poslední měsíce neměl moc čas číst ani fórum, ale třeba se to hezky sejde :)
Slezina je tu.

Zatím to tedy na hraní Švarcfóglů nevypadá, ale dá se pro zájemce v tom settingu zahrát i něco s novými hráči.
Zamčeno

Zpět na „[Blades in the Dark] {PbP} Ostří Šalingradu“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti