O světě Zapovězených zemí

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od smrq »

Zdravím, pustil jsem se do přípravy nějakých dobrodružství a zjistil jsem, že si vlastně neumím přesně představit, v jakých kulisách se tato hra odehrává. Z popisků na netu vím, že má jít o fantasy s prvky severské mytologie. Upřímně přiznávám, že to tam moc necítím. Nemám pocit, že je to hra na vikingské válečníky.

Stejně tak dost plavu, pokud bych chtěl hru přirovnat k nějakému reálnému časovému období. Pohybujeme se spíše karolinské renesanci? Nebo románském období přemyslovských knížat? Gotika přemyslovských králů? Vrcholná gotika jako v Čechách za vlády Lucemburků? Nebo dokonce renesance?

Chápu, že by mi teď hodně z vás rádo napsalo, ať to neřeším, že je to fantasy. Ale tuhle výmluvu nesnáším a ježí se mi chlupy, když vidím třeba obrázek gotického hradu a na nádvoří stojí litinová lampa z 19 století. Nebo když vidím středověkého rytíře v drátěné zbroji před vrcholně renesančním domem se sklem v oknech. Uaaaa!

Jsem přesvědčený, že aby vypravěč mohl vést hru v normálně fungujícím světě, měl by ten fungovat podle nějakých pravidel a zvyklostí.

1/ Jak cítíte svět Zapovězených zemí? Popřípadě pokud jste někdo četly nějaké moduly, jak jej popisují autoři? Vesnice Kotliny z příručky moc vodítek nedala a mám spíš pocit, že autor tohoto místa to splácal, jak se dalo, protože on dělá "fantasy". K jakému lidskému období a kde byste tuto hru přirovnali?

2/ Mluví všechny rasy v Zapovězených zemích stejnou řečí?

3/ Jsou vesnice a města kosmopolitní? Je běžné, že žijí v jedné vesnici všechny rasy? Nebo se naopak rasy sesídlují ke svým a to, že třeba u hobitů žije někde trpaslík je spíš výjimka?

4/ Pokud je krajina kosmopolitní, jak je to se šlechtickými tituly a šlechtou vůbec? Může být lenní pán nějakého území třeba hobit? Ten bude mít nějaký titul a ostatní obyvatelé ho poslouchají a odvádějí mu daně? Nebo je to tak, že elfové mají nějaké své knížectví a pak trpaslíci někde jinde zase své podzemní město? (Zkrátka tak, jak to je třeba u Tolkiena.)

EDIT - bod 5/ Jak je to v Zapovězených zemích se sklem? Jde mi jak o okna, tak i číše. V pravidlech jsem nic nezaznamenal, pokud si pamatuji (dobrodružné místo hrad jsem ještě nečetl, pokud se to tam řeší).
Naposledy upravil(a) smrq dne 31. 10. 2020, 20:07, celkem upraveno 1 x.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od ilgir »

1/
Po přečtení příručky vypravěče, část Dějiny, jsem dospěl k názoru, že je to svět tolkienovského bezčasí, kde stovky let nic neznamenají, kde elfové nestárnou, kde démonický čaroděj straší tři sta let v kuse, než ho někdo sejme...

Není to náš svět a rozhodně nekopíruje chronologický vývoj "meče -> ostruhy -> kuše -> střelný prach -> muškety".

Sem tam se vyskytne nějaký novodobý prvek (horkovzdušný balón), ale je to možná spíš dílo magie, než technického pokroku. Je tam spousta prvků vrcholného středověku (hlavně zbraně a zbroje), ale uspořádáním společnosti to připomíná temný středověk, kdy se feudální zřízení teprve rodilo (Rezaví bratři jezdí po kraji a vymáhají daně ohněm a mečem).

Vůbec o tom společenském zřízení se tam moc nepíše, možná chtějí, aby si to každý vypravěč dotvořil podle sebe. Na mě to působí tak, že země je řídce osídlena svobodnými a navzájem nezávislými komunitami, žádní nevolníci (ale otroci tam jsou), takže to připomíná raně středověké Skandinávce a Germány (až na to, že se tam pořád píše o vesnicích, což je spíš pozdější a východnější model). Je tam taky spousta hradů, takže určitě tam je něco jako šlechta. Já to vidím na velké množství drobných šlechticů (říkám jim hezky česky vladykové), kteří nepodléhají žádnému svrchovanému vládci (králové na jihu už nikoho nezajímají) a navzájem se předhánějí, kdo má starší rod a větší.. ehm... meč. Jsou tam samozřejmě taky jeskyně, což je v knihách zdůrazněno, a to už je věc v duchu čisté DnDčkovské fantasy a samozřejmě je problém nějak vysvětlit jejich vznik a smysl, pokud si bereš za vzor naše dějiny (a s Tolkienem taky nepochodíš).
Chápu, že by mi teď hodně z vás rádo napsalo, ať to neřeším, že je to fantasy. Ale tuhle výmluvu nesnáším a ježí se mi chlupy, když vidím třeba obrázek gotického hradu a na nádvoří stojí litinová lampa z 19 století. Nebo když vidím středověkého rytíře v drátěné zbroji před vrcholně renesančním domem se sklem v oknech. Uaaaa!
Bohužel tohle všechno tam je. Buď si to sám upravíš a pročistíš, nebo budeš hrát se zježenými chlupy.

2/
Jednotlivé rasy samozřejmě žijí odděleně, až na výjimky potvrzující pravidlo. Je to tak v mapě na str. 46-47 a taky je v knihách opakovaně zdůrazněno, jak jsou všechny rasy xenofobní a útočné. Tuhle představu nabourávají generátory setkání, které způsobí, že během třídenní výpravy přes lidmi osídlené území potkáte orka nacvičujícího divadlo s elfkou, trpasličí kamenopěvce, půlčíka pekaře... popasujte se s tím, jak chcete.

3/
Z nepřímých indicií (orkům není moc rozumět pro jejich kly; náhodná vesnice má zvláštnost odlišného nářečí) vyvozuji, že všichni v ZZ mluví stejnou řečí. Ono je to hlavně praktické pro hru. Trvání na různých jazycích hru více zabíjí než obohacuje.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od smrq »

to Ilgir: zatím to vidím podobně, ale doufám, že k tomu napíše něco i některý ze čtenářů rozšíření a dobrodružství, tam by mohly být podrobnější vodítka.
Zježené chlupy mít nebudu, protože si vymezím nějaké období lidských dějin a hry budu na ně upravovat. Různé části země a komunity v nich žijící mohou samozřejmě mít poněkud odlišný kulturní a společenský vývoj, tak tomu bylo i v reálném světě. Čím víc na východ, tím více to byl zaostalý zapadákov (myslím tím Evropu).
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Markus »

V první řadě v Zapovězených zemích prakticky neexistuje civilizace. Je to setting ve stylu "points of light" - ostrůvky přežívající civilizace v izolovaných osadách uprostřed nebezpečné divočiny.

Není tu žádná šlechta (ve smyslu nějaké globální uznávané hierarchie - jinak se asi za šlechtice může označit kdekdo), žádné království, žádná celková autorita. Každá vesnice může fungovat úplně jinak - jedna demokraticky, jiná otrokářsky, další pod nějakým warlordem. Takže myslím, že na většinu tvých otázek je odpověď "není relevantní" případně "na Zapovězené země se nevztahuje". :)

Civilizace byla, je rozvrácená a zůstávají po ní pozůstatky např. v podobě hradů, které dnes už vesměs nikdo neumí postavit.

EDIT: S tím, že abys to neměl jednoduché, ten svět nemá žádná popsaná geografická místa kromě toho, co je přímo v dobrodružných místech, která si vytvoříš nebo stáhneš/koupíš. Takže na otázky typu "žijí rasy v osadách pospolu?" neexistuje kanonická odpověď. Není to nikde definováno. Pozná se to až podle dobrodružných míst, která vložíš do hry.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od PardGalen »

Vidím to podobně jako ilgir. Četl jsem ještě Krkavcovu čistku a tam se také nic z toho co chceš vědět moc neřeší. Prostě je to klasická fantasy směska všeho možného. Nevím kde je naznačené, že by mělo jít o vikingy, ale tohle to není ani náhodou.

2. No asi by tam mělo být několik různých nářečí, možná orci budou mít vlastní jazyk, ale na tohle nejspíš nikdo moc hrát nebude. I když já mám vytvořenou jednu vesnici, kde žijí hlavně aslenové a ti budou mluvit trochu jinak. Jediné co je tam zmíněné je jazyk druidů maha, ale ten nejspíš slouží jako rébus pro hráče.

3. Z těch popsaných kosmopolitní moc nejsou. Trpaslící se drží ve svém, dokonce v jednom ze svých sídel mají část vyhrazenou pro netrpaslíky, kteří nikam jinam nesmí. Občas se objeví něco málo výjimek, jako, že člověk žije v orčím klanu, nebo skřeti mezi zlobry, ale spíš se všichni drží na svém.

4. šlechta se neřeší vůbec.

5. sklo můžeš vyrábět potřebuješ na to kovárnu a kámen. Za jeden čtvrt den vyrobíš jednu jednotku skla. :)
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Jerson »

Narážíš prakticky na to samé jako já v recenzi, totiž na nevyjasněnou představu o světě a celkovou roztříštěnost, která by měla působit jako volné prostředí snadno upravidelné do konkrétního stylu (jak razí třeba Markus), ale přitom obsahuje mnoho nesourodých prvků, které vlastně omezují možnosti vytvořit jakýkoliv jiný svět kromě "generický fantasy mišmaš".

Asi ti neporadím nic, co by z příruček plynulo jako kompaktní svět, spíše aby sis udělal svět podle své představy a nekompatibilní věci (což bude možná až polovina prvků) vynechal nebo upravil.

Navíc do toho musíš zahrnout 300 let Krvavé mlhy, což fakticky znamená 300 let bez jakékoliv války, i když současně za smrtelného nočního nebezpečí. K tomu žádnou historickou paralelu nejspíše nenajdeš.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od smrq »

Díky všem, moc jste mi pomohli. Svět budu tedy chápat jako něco mezi Tolkienem a Conanem a na náš reálný středověk se z větší části vykašlu.

Šlechtu jako takovou řešit nebudu, leda ve smyslu, že nějakému malému území, které bylo v dosahu za Krvavé mlhy, může šéfovat nějaký baron/rytíř/kníže/král (prostě je to tamní vládce). Půjde pravděpodobně maximálně o město nebo hrad, který má kolem sebe pár vesnic. Nic většího by za Krvavé mlhy stejně nefungovalo. Některé města a vesnice budou hrát sami na sebe, šéfovat může stařešina, rada starších, kněz, někde zločinecké klany...

Krajinu tedy vylidním. Půjde spíš jen o lokálně zabydlené oblasti (shluk osad a vesnic, sem tam město) a mezi nimi pustina/divočina.

Rasy nechám žít odděleně alespoň v rámci osad a vesnic, ve městě by mohly být čtvrtě osídlené různými rasami. Podobně vlastně i ve vesnicich, kdy třeba každý břeh řeky bude obývat jedna rasa (ale bude zde nejspíš panovat většinová nevraživost). Kosmopolitní sídliště bude vyjímkou a naprostou raritou a právě proto asi lákadlem pro všechny obchodníky a dobrodruhy široko daleko.

Sklo tedy povolím, ale jako drahou vzácnost a skleněnou výplň v okně (malé kulaté sklíčka zasazené do olověných prutů - tehdy ještě neuměli vylisovat větší rovnou tabulku skla, kulaté sklíčko se dělalo rotací na píšťale za pomocí odstředivé síly a hlazení o dubovou destičku) budou mít především sakrární stavby a sídla těch největších boháčů. Myslím tím toto:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... egUIARCfAQ
Nebo v kostelech jednoduché vitráže.

Kamenný dům ve městech bude vzácností, většina staveb je splácaná dřevěným skeletem a hlíněnou výplní, popřípadě dřevěné roubenky. Viz stavby v centru Botanicus:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... B0AAAAAEDY
Zde ale rovnou napíšu, že jde pouze o stavby, ne cesty mezi nimi. Dlážděný by mohl být tak rynk v nějvětších městech.
Popřípadě tento obrázek:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... g2egQIARA2

Budování sídliště podřídím reálnému schématu z naší historie. Kamenné/luxusní se stavěly nejprve dvě nejdůležitější stavby. Kostel/chrám a hradní věž (kostel má přednost). Až když bylo hotovo a sídliště bylo bohaté, zveleboval se dál hrad (postavil se hradní palác), pak přišly kamenné hradby a až poté si bohatí měšt'ané stavěli kamenné domy.

Jazyk budou mít všichni stejný nebo velmi podobný (třeba něco na způsob my, slováci a poláci). Usnadní to hraní. Výjimky jsou samozřejmě možné. :)

Pokud v mé představě naleznete někdo nějakou zásadní chybu a nesrovnalost, prosím o komentář.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Jerson »

S těmi kamennými stavbami to zase tak nehroť, kouzelník může hrubou kamennou stavbu vytvořit jedním kouzlem. A pro mnoho vesnic na planinách bude stavební dřevo docela problém, tam bych spíše viděl nějaké nepálené cihly.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Markus »

smrq píše: 1. 11. 2020, 09:56ve městě by mohly být čtvrtě osídlené různými rasami.
Tenhle nápad má jediný háček - není tam jediné město. :)

Což ti samozřejmě nebrání si ho vytvořit. Plus trpasličí osady/doly/štoly by se asi daly chápat jako trpasličí města. Elfové někde v Tiché mlze pravděpodobně mají města, ale asi se nepředpokládá, že by se v nich hrálo (vylezl bys z mapy). U těch lidských mám spíš pocit, že jsou to všechno takové menší a větší opevněné osady/vesnice. Teoreticky těm větším můžeš říkat "město", ale představa nějakého velkoměsta, které se dá pomyslně dělit na čtvrti, mi k Zapovězeným zemím nějak nesedí.

EDIT: Civilizace se nachází za horami na jihu v podobě království Alderland. Autoři spekulují o tom, že by jednoho dne udělali rozšíření/kampaň z Alderlandu, ale je to až vespodu pořadníku. Teď udělali kampaň na severu (ledovce a ještě míň civilizace), potom chtějí udělat na východě (ostrovy a mořeplavba), potom nejspíš na západě (kočovné kmeny na stepích Aslenie) a až nakonec asi na jihu.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od smrq »

to jergon: pravda. Ale já bych to s těmi kouzelníky moc nepřeháněl. Ať není devalvovaná obyčejná pracovní síla. Pokud by v každé díře byl kouzelník vystavět a udělat cokoliv, proč by měl někdo dělat tesaře, kameníka, cihláře, kováře, skláře...

to Markus: ech, kazíš mi to. :)
Nemyslel jsem velkoměsta. V příručce vypravěče lze generovat vesnice až do počtu 400 lidí. To je skoro městečko. Tak to sem tam přeženu. Umím si představit malé město o 500 obyvatelích obehnané dřevěnou palisádou s hradem na kopci na jeho okraji. Protéká jím potok, přirozená hranice. Pak jím prochází hlavní cesta od brány k hradu, uprostřed tržiště. Tam by mohli žít třeba 4 rasy pospolu ve částech od sebe oddělených centrem a potokem. Něco na způsob židovských čtvrtí a slumu pro chudinu ve středověku.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Markus »

Aha, chápu. To mi dává smysl. Obecně to na mě působí spíš jako raný středověk, ale je to zkreslené tím, že je to takové fantasy postapo, kdy úroveň technologie kdysi byla výš - klidně na úrovni pozdního středověku –, ale pak společnost zkolabovala a leccos se zapomnělo.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Vitus »

smrq píše: 1. 11. 2020, 15:37 Umím si představit malé město o 500 obyvatelích obehnané dřevěnou palisádou s hradem na kopci na jeho okraji.
Netřeba si představovat, stačí navštívit Rabštejn nad Střelou, dnes město o 23 obyvatelích s kostelem, židvoským hřbitovem, jezuitskou kolejí a zříceninami de fakto dvou hradů. :D

Běžná středověká města v Čechách za doby posledních Přemyslovců měla 200 - 300 obyvatel (velká města byla výjimka), takže si asi půjde v rámci Zapovězených zemí představit, že běžná vesnice je cca 5-10 domů (50-100 lidí) a města skutečně začínajá na těch cca 15-20 domech (vě městech bývá více obyvatel na dům, než na vesnici).

S těmi šlechtici je to relativní, v rámci Svaté říše římské se průměry pohybovaly cca 150-250 obyvatel na jednoho šlechtice, takže takový malý místní vladyka by v ZZ mohl mít pod palcem 1-2 věsnice, ale hrad by jich potřeboval trochu víc (aby se uživil a měl smysl). Na druhou stranu v Uhersku po Zikmundovi klesl poměr obyvatel na jednoho šlechtice na cca 25-30, takže vlastně i v malé pustě o 5 domech, 50 lidech mohl na každém konci v jedné z chalup žít jeden "malý baronko" a navzájem být ve válečném stavu o ten lichý dům uprostřed. :D

Co se snažím říct je, že bych se tím asi v rámci ZZ moc netrápil. :wink:
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od ilgir »

Jak se liší středověká vesnice a město?

1. Hradby. V ZZ má nějaké opevnění každá vesnice (to se tam přímo píše), takže tohle je irelevantní.
2. Obyvatelé jsou svobodní. Podle mě v ZZ nejsou nevolníci, takže tohle je irelevantní.
3. Existence různých práv garantovaných králem nebo vysokou šlechtou. V ZZ to nevypadá, že by král nebo vysoká šlechta měli na obyvatele vliv, takže tohle je irelevantní.

Sečteno podtrženo, nemá smysl rozlišovat v ZZ vesnice a města. Asi i proto se tam města nezmiňují. Jsou tam prostě lidská sídla, jejichž postavení nezávisí na nějakém formálním statusu, právu mílovém atd., ale jen a pouze na přírodních podmínkách a schopnostech jejich obyvatel.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Jerson »

smrq píše: 1. 11. 2020, 15:37 Ale já bych to s těmi kouzelníky moc nepřeháněl. Ať není devalvovaná obyčejná pracovní síla. Pokud by v každé díře byl kouzelník vystavět a udělat cokoliv, proč by měl někdo dělat tesaře, kameníka, cihláře, kováře, skláře...
Jde o to, abys s nimi počítal. Jeden kouzelník dokáže za hodinu odvést tolik práce, co parta běžných reálných stavařů za rok. Na tvorbu jiných věcí kouzla nejsou, ale speciálně na stavění hrubé stavby hradu ano. A dost jednoduché kouzlo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 1. 11. 2020, 18:47 Jde o to, abys s nimi počítal. Jeden kouzelník dokáže (...)
Proč? Kdo říká, že nějaký takový kouzelník existuje?

Že pravidla umožňují udělat hráčskou postavu, která dokáže vyčarovat budovu, ještě neznamená, že existuje nějaká nehráčská postava schopná téhož. Třeba když si hráč udělá tenhle build, bude první kouzelník v historii schopný tohle provést?* Bude to pak děsný borec. Dopřej mu to.

A to nehledě na to, že úplně nesouhlasím s tím, že je to tak snadné, jak jste tady v diskuzi vymysleli a vypočítali. Haprují tam body vůle atd. Uvěřím, až to někdo reálně udělá. Navíc celá ta vaše interpretace toho, že kouzelník umí "vyčarovat" budovy, stojí a padá na dost benevolentním výkladu volně popsaných pravidel (umožníte vytvářet budovy kouzlem, které podle mě umí jenom konstrukce z přírodní skály). Já bych to třeba nedovolil, tudíž v mé hře by to prostě nemohlo nastat.

*Lore teda mluví o trpaslících, kteří vylézají z podzemí a rozšiřují svět tím, že vyčarovávají věže. Dokonce je tam s nimi myslím náhodné setkání. Takže aspoň v téhle podobě to existuje - ale i ti trpaslíci vytvářejí jakési neforemné skalní věže, ne hotové budovy.
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti