[FitD] Blades in the Dark

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků, kteří se snaží najít štěstí ve strašidelných ulicích fantasy-industriálního města. Čekají na vás loupeže, útěky a pronásledování, okultní záhady, nebezpečné dohody, krvavé střety a, nade vše ostatní, bohatství — pokud teda jste dostatečně troufalí na to, abyste po tom zisku šli.

Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste se vyšplhali až na vrchol?
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Jaký poměr času ve vašich hrách věnujete Downtime vs Free Play vs Score?
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6888
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Antharon »

Ja som si teraz prečítal debatu z predchádzajúcej strany a mám pocit, že tu je hlavný problém v tom, že GM sa snaží nastoliť prekážku a k nej aj konkrétne riešenia tejto situácie. Z toho pramení celý problém so stanovením akcie.

Zmysel dáva, že GM príde s nejakou prekážkou: "Nepriatelia sú vám v pätách, avšak v ceste vám stojí tento stroj..."

A spôsob akým prekonať prekážku je na hráčovi. Chce sa pretiahnuť pomedzi trubky? Finesse. Chce ho rozbiť veľkým kladivom? Wreck. Chce nájsť ideálnu cestu pomedzi trubky? Survey. Chce pochopiť ako stroj funguje a využiť ho na to aby sa dostali na druhú stranu? Tinker. Chce mať už dávno pripravené a naštudované plány stroja? Sway vo flashbacku?

Ideálny postup by mal byť:
-GM nastolí prekážku
-Hráč určí postup
-GM nastaví podmienky - pozíciu a efekt
-Hráč podmienky prijme a rozhodne, či sa chce pushnúť, prípadná asistencia a podobne, hodí kocky
-GM a/alebo hráč popíšu výsledok
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Standardně jsme hráli Scores jako session a Downtime jako její závěr a uzavření. Takže klidně Score:Downtime 10:1. Někdy jsme to nestihli a pak se Downtime "odbavil" na začátku další session. V některých případech se dokonce vyřešil mezi sezeníma.

...až na to, že se nám to pak střídalo a v určité chvíle to vybuchlo, když se nahromadily věci co jsme chtěli ukázat "z pozadí" nebo když jsme se chtěli víc podívat na nějaké dění mimo scores atp. - a pak jsme jeli třeba celou session jen downtime (efektivně - občas jsme použili nějaké score pravidlo atp., ale fakticky šlo o odehrávaný downtime).

Takže... když bych to všechno posčítal dohromady, tak těžko říct, ale něco mezi 5:1 a 3:1. No - Možná spíš to 5:1.

Freeplay ve smyslu hraní zcela mimo scores/downtime jsme moc nejeli, tak nějak jsme začleňovali volnější pasáže do scores nebo jsme Freeplay pokud možno rámovali jako downtimes.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sarsaparillos »

KDolecek:

U stolu podobně jako Sirien - pár hodin score a na závěr sezení pár minut až desítek minut downtime. Freeplay téměř vůbec.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Pár myšlenek:
- Přihlásil jsem se do jedné kampaně jako hráč a najednou hrozně chápu, proč u každé volby při tvorbě a postavy a crew zdůrazňuje Harper ať si vybíráme věci, ze kterých jsme excited. Protože já jsem teda ze své postavy excited a mám vymyšlená tři scores, dva dlouhodobé projekty, portréty a úvodní scény ke všem svým kontaktům a nemůžu se dočkat svého prvního sezení.
- V kampaní, kterou vedu jsme se během pátého a šestého sezení konečně sžili s určením score, engagement rolem a plánem. Teď řeším roztříštěnost RP scén během downtime a freeplay, ale celkově jsem z posledních dvou her měl mnohem lepší pocit. A taky jsme měli ve hře první trauma, i když já si myslel, že postavy jsou v pohodě (jim to vůbec nepadá na vice totiž). Při každém sezení připomínám/přidávám nějaké pravidlo, které jsme do té doby ignorovali.

Otázka:
Jak se díváte na BitD oneshoty a minikampaně (3-6 hraní) pro naučení a pochopení systému? Myslím, že ve oneshotu se dá dobře ukázat mechanické jádro (pozice/efekt, cyklus hry) a zažít jaké to je být scoundrel. Ale třeba u hráčů, kteří nikdy nehráli systémy typu FATE, PbtA, FitD nevím jak rychle předat tu mentalitu hry poháněné hráči a vůbec nevím jak by se to dělalo ve oneshotu.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

KDoleček: já bych na Tvym místě nějakou "mentalitu" vůbec neřešil. To je taková místní dávná atmosféra, co ale zanechala nějaké kapsy, kterejch se někdo občas pořád nadejchá, kdy si lidi myslej, že některý styly hry sou jakože lepšostyly - ať už jakože že sou "pokročilejší" a hráči těch běžnejch her na ně musej vylevelovat nebo jakože že sou "moc jiný" a hráči těch běžnejch her sou moc braindamage - teda, pardon, moc navyklý na něco jinýho a musej si přepólovat mozek, aby je mohli hrát.

Zaprvé to, že někdo hraje jen/převážně jeden systém nebo styl neznamená, že je na něj nutně až tak fixovanej.
Zadruhý mnohé ty systémy co zmiňuješ spolu nemají nic moc společného (třeba Fate a AW k sobě mají asi tak blízko jak k DnD).
Zatřetí i ty systémy co zmiňuješ se nemusí hrát nijak extra odlišně - včetně těch Blades. Popravdě to je pro mnohé často až na škodu.
Začtvrté pokud máš pochybnost jestli hráči intuitivně něco chytnou, tak jim to zkus třeba, nevim, vysvětlit před hrou.
Zapáté ty systémy co zmiňuješ nemusí být ani zdaleka spojené s nějakým radikálně jiným herním stylem.

...jinak one-shot Blades dokáže ukázat základ systému pro scores, ale už ne moc downtimes, natož ten systém v pozadí na rozvoj skupiny a jejího postavení, války atp. Celkově ale pořád lepší než Vampire, u těch mám na one-shot ukázkovkách dojem, že stačej na to ukázat tak maximálně bezmasou kostru tý hry (...což je ale o tom že ta hra je hrozně moc o tom lore a společnosti, což je hrozně rozsáhlý).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Log 1=0 »

Herní kariéra naší skupiny:
DnD 5E, Shadowrun, Fate, homebrew mikro, Apokalyptickej svět, Zapovězené země, k tomu one shoty Divokých světů a Volání Cthulhu. Nebylo nikdy třeba víc, než zero session, kde jsme si řekli, co se od nás čeká (a udělali postavy). Elektrošoky nebyly potřeba.

Samozřejmě, jsou různé kapsle obývané lidmi, co myslí, že existuje pouze jejich styl a jiný si nedovedou představit. Tam je možné, že by to bylo komplikovanější. Ale myslím, že u lidí ochotných vůbec experimentovat, to nehrozí.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Já vůbec netvrdím, že nějaká "mentalita" je lepší než jiná. Ani že Blades nejde hrát různými způsoby, nebo že FATE, PbtA, FitD jsou si jako celky designové blízké, nebo že to někdo nemůže pochytit rychle, protože hraje jiné systémy a styly.

Každopádně pro mne je na BitD jedna z nejkrásnějších věcí, ta agenda a fikce, která přichází od hráčů - jejich scores, jejich plány, jejich kontakty, jejich nápady a že to ve výsledku tvoříme všichni dohromady. Takže, sure, můžu to hrát různě, ale to mne pak osobně tolik netáhne hrát BitD.

Ale děkuji za to vyjádření k oneshotům. Vysvětlování samozřejmě beru v potaz a snažím se o něj, ale z mojí dosavadní zkušenosti jako GM i hráče spíš směřuje k tomu, že to v rámci oneshotu tolik nepomáhá (bez ohledu na systém). Někteří lidé to samozřejmě chytnou rychle, ale pokud to někomu není vlastní, tak se vůbec rozkoukávají, co se to v tomhle systému děje. Ale samozřejmě to možná nevysvětluji dostatečně jasně, nápomocně. Promyslím to před příštím hráním.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

Antharon píše: 19. 5. 2021, 12:29 Ja som si teraz prečítal debatu z predchádzajúcej strany a mám pocit, že tu je hlavný problém v tom, že GM sa snaží nastoliť prekážku a k nej aj konkrétne riešenia tejto situácie.
To opravdu nevím, z čeho jsi toto vydedukoval. Nic takového snad nikdo nedělá.
Antharon píše: 19. 5. 2021, 12:29 Chce sa pretiahnuť pomedzi trubky? Finesse.
Tak zrovna protáhnutí se mezi trubkami bych řekla spíš že bude Prowl než Finesse, respektive obě možnosti.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

KDoleček: já Ti neberu že chceš hrát nějakým stylem a že Tě třeba na BitD láká to, že tomu stylu velmi dobře vyhovují nebo ho umí nějak podpořit - já jen říkám, že není zdravé přemýšlet o stylech hry nějak moc rigidně, zvlášť ne v kontextu "mentality" hráčů.

Jinak za mnoho let a systémů a příležitostí s ukázkovejma one-shotama Ti můžu bezpečně říct, že správné vysvětlení/podání je základní klíč úspěchu. Ať už jde o pravidla nebo herní styl. Pokud chceš hráčům představit něco na co nejsou zvyklí, tak je dobré nesnažit se jim věci "vysvětlovat" nebo jim dávat "rady", ale normálně jim úplně natvrdo direktivně říct, co se od nich chce, aby dělali (popř. jak). A občas také co se od nich explicitně nechce a mají se tomu vyhnout. Ve hře se to pak snáz připomíná.

Např. když ukazuju GUMSHOE, tak jasně zdůrazňuju "v téhle hře se od vás nechce abyste nad stopami nějak moc meditovali, ale abyste je sbírali - pokud vám něco není jasné, jděte ven a najděte těch stop víc." Když se mi pak hráči nad něčím začnou moc zasekávat, tak prostě řeknu "hej lidi, už nad tim mudrujete 5 minut a je to nuda, vybodněte se na to a rozhodněte se kam půjdete zjistit něco víc". Podobně když dělám ukázkovky Blades tak lidem řikám "očekává se, že svůj plán popíšete v pěti větách. Pěti. Ne víc, ne míň. Zbytek se dotváří za běhu s předpokladem, že tomu postavy věnovaly detailně." Když mi pak ve hře začnou hráči kravit nějakym překombinovávánim, tak to přerušim a začnu odpočítávat na prstech: "ok lidi, dost. Pět vět: (1) proniknete tam sklepenim. (2) použijete přitom staré zazděné kanály. (3) A a B odvedou pozornost zatímco C a D najdou co hledáte... chyběj vám dvě věty - cokoliv, třeba jak uklidníte situaci když vzbudíte pozornsot a jak pak plánujete vypadnout když to nepůjde zpátky starym kanálem?" - bum bum, dvě dodatečný věty, házíme engagement. Works like a charm.

Takhle můžeš lidem snadno předat až tři širší koncepční instrukce. (plán má pět vět max, předpokládejte že vaše kompetentní postavy připraví zbytek od detailů plánu přes výbavu až po informace; hrajte proaktivně, předpokládejte, že cokoliv co vám přijde cool vaše postavy zvládnou nějak udělat. (jakmile někdo začne "no ale to by nešlo, tam sou stráže a..." tak ho ihned stopni s "stráže nejsou problém, tvoje postava je zvládne vyřešit - naznač mi jak by to mohla udělat"); Tahle hra je o heist/leverage žánru, držte se toho, nebojte se používat retrospektivy, tahat nečekaná esa z rukávu atp., platíte za to stresem, ale od toho tam ten stres je.)

Btw. těch 5 vět na plán je moje vlastní preference, samozřejmě je orientační, ale doporučuju - když hráči jdou s totálním minimalismem (pouze type of action a point of entry), tak to často je málo a hráči - zvlášť na one-shotech kde ještě není sehraná skupina postav - mají problém vykřesat z toho synergii. Pět vět je pořád málo, ale dává to lepší společnou představu o tom co a jak se de teda vlastně dělat a hráči na sebe pak snáz navazujou.

Jo a ještě - rozhodni se, jestli jdeš hráčům ukazovat primárně pravidla, nebo styl. Pokud pravidla, tak je nech hrát jak chtějí (a po hře můžeš říct "no, ono se to běžně hraje jinak a to pak funguje trochu odlišně...") Pokud styl, tak jim ale řekni ať neřeší pravidla a o to kdo na co jak hází se postarej sám (a po hře dovysvětlíš "při těhle momentech ste házeli na tohle a takhle, to se sčítalo s timhle pokud něco..."). Snažit se lidem předat nový styl a nová pravidla naráz nefunguje, hráči v tom mají zmatek, neví kam se dívat přednostně, snaží se zároveň hrát intuitivně a roubovat na to pravidla a zároveň hrát jak si jim řekl a pak neví na co jak házet a... bad idea, road to hell. To je samozřejmě výchozí nastavení, to druhé můžeš do mixu přidat i později během hry, ale až potom, co se hráči zorientují v tom prvním. (Takhle běžně představuju Mage: takhle funguje kouzlení co do stylu a fluffu - pravidla vůbec neřeš, máš nějaké kostky a házíš proti něčemu, to je jedno, počítej s tím že limit tvé postavy co do síly efektu je cca XY. Teprve až se mi hráči naučí formulovat kouzla a tvarovat je podle potřeby... tak s nima obvykle začnu řešit rutiny a formule, popravdě... a teprve když se zorientují i v tom, tak teda jim začnu řikat i to jak se počítaj ty dicepooly který sem jim doteď jen oznamoval. Po pár pokusech sem to vymastroval tak že potřebuju jen 8-10h hru abych to předal celý :D - ale tak to sou holt Mage no... (best game eva'!))
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Sirien píše: 29. 5. 2021, 15:18
Díky, tohle bylo velmi nápomocné.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Jistě. Každý post ve kterém jsou doporučení Mage je vždy nápomocný :D
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Lyncz »

Zdravím. Přišla mi konečně příručka, přečetl jsem ji a rozhodl se jako nováček (byť mám pár her jako hráč s KDoleckem) udělat oneshot pro absolutní neznalce ttRPG. Nakonec dvě hráčky byly komplet nepolíbené, jedna znala "dračák" z nějakých oneshotů s bráchou a jeden kolega "dračák" znal, ale měl z něj PTSD a nechtěl už nic takového hrát.

Dopadlo to nad naše očekávání, lidi si vymýšleli "hlouposti z fleku", všichni se bavili a dokonce jsem od obou lidí "znalých" dračáku dostal dost pozitivní ohlasy, že by si to zahráli znova. Hlavně ten kámoš, co na něj má jen a jen špatné vzpomínky o hře básnil v práci ještě další tři dny.

Co mě ale zarazilo, kromě toho, že neumím pracovat s pár věcma, bylo, když hráč zahlásil: "Chci prohledat pracovnu a najít kombinaci od sejfu." Hráč si ve výsledku hodil úspěch s komplikací, tak jsem mu dal hint, že je to kombinace visel narozeniny jeho dcery. Nicméně, pokud v rámci "přípravy" (pokud se tak dá nazvat myšlenková improvizace během které se vytvoří sejf a věci okolo) neuvažuju o tom, že by někde mohl mít napsanou kombinaci, či spíš si nemyslím, že by byl tak hloupý, může mi úspěšný hod na kostce tenhle fakt vygenerovat?
Pokud ne, když postava hodí 6 na hledání něčeho, co by tam fikčně nemělo být, měl bych dát postavě jiný úspěch?
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od MarkyParky »

Za mě je to naprosto v pohodě.

Blades nepředpokládají hraní nad objektivní přípravou a dokonce obsahují mechaniky (např. flashbacky), které cíleně počítají s tím, že objektivní příprava neexistuje.

A zrovna "budu mít jako heslo narozeniny své dcery" je chyba, kterou dělá i dnes spousta jinak chytrých lidí, takže tohle zdůvodnění je v pohodě uvěřitelné.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Super, rád slyším, že z toho máte pozitivní zážitek. BitD je hodně učení se za běhu, já bych dneska naši kampaň dělal dost jinak, kdybychom začinali zase, ale to je přirozeným důsledkem učení se, tak jen houšť do toho :)

Můj názor na tvou otázku:
Pokud hráč řekne "chci tu hledat kombinaci (použiju x akci, vypadá to takhle)" a ty řekneš "jasně, risky/standard", tak při 6 bys mu měl kombinaci dát.
Nástroje k tomu mu kombinaci nedat (z libovolného důvodu) máš v té komunikaci předtím. Já bych pravděpodobně ho pravděpodobně nenechal hodit na takhle formulovanou otázku. Upozornil bych ho, že místnost může samozřejmě prohlédat, ale nemá záruku, že tu skutečně kombinace někde napsaná je (pokud si nedá třeba flashback, aby zjistil, že tu opravdu je). Nebo mu můžeš nastavit nízký effect - limited nebo dokonce none a nechat ho pracovat s tím.

EDIT: Ale v té konkrétní situaci jsi to určit neudělal "špatně". Já o tom píšu spíš obecně, že máš na výběr jak k tomu přistoupit.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů