[Arkánum] - tvorba postavy

Skavenův projekt RPG vhodného pro hraní s malými dětmi.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 28. 5. 2019, 21:41

kostrivec píše:
28. 5. 2019, 14:32
Pořád mi ale chybí nějaký příklad, něco hmatatelného.
Co takové předměty dokážou? Jestli obecně dokáží "kouzelníkovi" zachránit zadek v jinak bezvýchodné situaci, tak je to hodně mocné, přesto jim chceš dávat více takových předmětů v jednom boji? Nestanou se pak na nich závislí? Nebudou frustrovaní, až o ně přijdou? Nebo jsou ty předměty jen na několik použití, musí si je šetřit a to že o ně dříve nebo později přijdou, je samozřejmost? Mohou je použít v jakékoli situaci, nebo "jen když prší", "jen když ležíš v kaluži vlastní krve", "jen když jsi dnes obětoval část své kořisti", takže dává smysl přehazovat předměty / kouzla, protože se prostě změnila situace a více arkán znamená pouze více pokrytých nebezpečných situací?
Arkána jsou jen udělátka, která mají nějaký magický účinek - kupříkladu magické hůlky, při úspěšném hodu vystřelí ohnivou střelu + může podpálit hořlavý materiál. (Je to vpodstatě klasická zbraň, pouze ze používá MYS místo HBI, má třebas kratší dosah, ale zase efekt navíc, při rerollu riskuješ vlastní újmu, nikoli ztrátu zdrojů = šípů).

Dalším příkladem je třebas Minion - vydrží 3 újmy, unese 6 slotů, všude tě následuje. Stačí v něm mít zainvestovanou manu.

Obecně nemají arkána omezení v používání (nicméně miniona můžeš mít z jednoho arkána jen jednoho).

Využití many pro získání úspěchu nemá s arkány nic společného - ale sesilatel může manu z arkána uvolnit (tzn. nemůže pak třeba hůlku používat nebo se minion rozpadne a vypadnou z něj věci) a použít třeba na záchranu svého zadku...

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 1. 7. 2019, 17:32

Po čase zase další nápad na změnu - stále koketuju s myšlenkou zrušit vlastnosti a mít jen dovednosti. Zjednodušení při tvorbě postavy bych přinesl tím, že bych připravil nějaké archetypy (zatím to vidím na mrchožrouta, nomáda, drancíře, felčara, atavistu a mechanika), které by představovaly balíčky startovacích dovedností. Rasy bych pravděpodobně neřešil, případně jen jako fluff.

Na každý hod by hráč defaultně házel 1 kostkou + tolik kostek, kolik má dovednost (viděl bych tam rozptyl 1-4).

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od kostrivec » 2. 7. 2019, 13:56

skaven píše:
1. 7. 2019, 17:32
Po čase zase další nápad na změnu - stále koketuju s myšlenkou zrušit vlastnosti a mít jen dovednosti. Zjednodušení při tvorbě postavy bych přinesl tím, že bych připravil nějaké archetypy (zatím to vidím na mrchožrouta, nomáda, drancíře, felčara, atavistu a mechanika), které by představovaly balíčky startovacích dovedností. Rasy bych pravděpodobně neřešil, případně jen jako fluff.

Na každý hod by hráč defaultně házel 1 kostkou + tolik kostek, kolik má dovednost (viděl bych tam rozptyl 1-4).
Až na to zrušení těch vlastností se mi to líbí (edit: ke konci tohoto příspěvku už souhlasím i se zrušením vlastností). Mám takové de ja vu, že jsme se o rušení základních vlastností tady už bavili?

Jestli ne, tak jenom v krátkosti - základní vlastnost je pro mě informace, jak postava dopadne, když nějakou dovednost vůbec nemá, ale přitom má nějaký obecný talent.

Taky jsem přemýšlel, že bych vlastnosti zrušil, ale zjistil jsem, že vlastnosti jsou výsledkem dovedností - něco dělám dlouho, třeba programování, takže se mi zvedne nějaká vlastnost, třeba inteligence a snáze pak dokážu vyřešit třeba rébus - sice jsem v tom nováček, nemám dovednost Lámání šifer (která by mi dala třeba dvě kostky), ale moje znalosti z mírně příbuzného oboru mi trochu pomůžou, což mám zaznamenané tou Inteligencí... Aha, tak teď vidím cestu, jak z toho ven.

Za prvé vidím problém roubovat nějaké číslo vlastnosti, třeba Inteligence, na počet kostek - pokud machr z oboru má čtyři kostky, třeba šachista, tak je asi blbost dát někomu nezkušenému, třeba analytikovi, čtyři kostky za nadprůměrnou Inteligenci. Možná že i tohle je tvá motivace? Že ovlivňovat počet kostek vlastnostmi ničí význam dovedností?

Za druhé by situace typu "Tohle neumím, takže co teď?" vyřešila částečná podobnost dovedností "Tohle sice neumím, ale mohl bych na to třeba využít tohle, aspoň trochu.".

Takže závěrem - nečekal jsem, že k tomu dojdu, ale v tvém systému nevidím problém zahodit vlastnosti a používat jen dovednosti, pokud nějak dobře vyřešíš zástupnost dovedností (neumím jednu, využiju s menší efektivitou jinou). Napadá mě pevně daný pavouk podobností (což zní neprůstřelně, ale složitě), nebo přehození zodpovednosti z pravidel na hráče a Vypravěče, ať rozhodnou selským rozumem (což zní krásně, ale anarchisticky).
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 3. 7. 2019, 08:32

Ano, o zrušení vlastností zde již byla řeč, já jsem se tomu bránil hlavně kvůli množství dovedností, z nichž by hráč při tvorbě postavy musel vybírat - pokud půjdu formou balíčků, je to dostatečné usnadnění i pro mladé hráče.

Já osobně si nemyslím, že když někdo dlouhodobě programuje, zvyšuje se mu inteligence. Inteligenci beru jako nějakou prerekvizitu - někdo má prostě vysoké IQ třeba v dětském věku - nezávisle na tom co umí nebo neumí.
Ovlivňování příbuznou dovedností bych osobně řešil třeba polovičním bonusem, nicméně moje dovedností jsou natolik obecné (mám jich jen 9), že to není zapotřebí.

Z hlediska matematiky/počtů se v systému prakticky nic nemění, jen se vypustí ty obecné pojmy a pracuje se pouze s konkrétnějšími:

- přesnost - útok lukem, kuší, vrhacíma zbraněma; hody na přesnost
- rychlost - reakce, záchrana před pastí, uskočení, kdo to udělá rychleji, iniciativa
- nenápadnost - schování se, plížení, kradení, triky a další "zlodějské" fígly
- bojovnost - boj na blízko - typ útoku viz volba zbraně (těžká - újma navíc, dvě zbraně - vyšší šance na zásah, štít - obrana)
- odolnost - tuhý kořínek - veškeré záchrany vyžadující odolnost - proti jedu, nemocem a dalšímu strádání
- svaly - silová manipulace, zvedání, rozbíjení, skákání, šplhání
- arkána - používání, hledání či oprava arkán, zachrana proti působení kouzel
- všestrannost - vše pro přežití - záchrana zdrojů, léčení, opravování, práce s mechanismy (odstranění pasti, otevření zámku)
- všímavost - hledání, získávání informací, záchrana proti překvapení, stopování, shánění potravy

V jiném systému by to pravděpodobně mohly být vlastnosti a ještě by se dělaly podrobnější specializace jakožto dovednosti, ale mi tato podrobnost ve zvoleném typu hry docela vyhovuje :)

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od kostrivec » 3. 7. 2019, 15:26

skaven píše:
3. 7. 2019, 08:32
Já osobně si nemyslím, že když někdo dlouhodobě programuje, zvyšuje se mu inteligence. Inteligenci beru jako nějakou prerekvizitu - někdo má prostě vysoké IQ třeba v dětském věku - nezávisle na tom co umí nebo neumí.
To je asi na jinou debatu:D Přesto si dovolím dodat, že pokud bych bral inteligenci skutečně jako IQ, což je něco mezi hrubým výpočetním výkonem mozku a schopností vyplňovat IQ testy, tak ta se s věkem, minimálně u mě, spíš snižuje. Ale čím více mám zkušeností, tím rychleji nebo kvalitněji nějaký problém vyřeším, protože znám lepší "cestu". Ten hrubý výkon plus tyhle zkušenosti obecně považuji za onu Inteligenci ve všech možných RPG hrách.

skaven píše:
3. 7. 2019, 08:32
Z hlediska matematiky/počtů se v systému prakticky nic nemění, jen se vypustí ty obecné pojmy a pracuje se pouze s konkrétnějšími:
...
Ten výčet dovedností mi přijde dostatečný pro "běžný" dobrodružný život. Chybí mi takové ty "kecací" pro vyjednávání, obchodování a tak. Řekněme Komunikace.

Ale cítím z toho nudu. Nová úroveň = kostka na víc. Konec. Nebo k tomu máš něco dalšího? Další stupeň dovednosti přidá nějakou novinku? Něco, co rozdá nové karty?
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 3. 7. 2019, 23:59

Komunikaci jsem nechtěl řešit mechanicky, proto tam schází.

Pokud ti v systému chybí něco jako nové schopnosti, ze kterých by hráč mohl vybírat pak souhlasím - nic takového tam není, respektive je, ale ve formě arkán, které postavy mohou získat v průběhu dobrodružství. Mechanicky to není určené - záměrně - aby hra zůstala "lightweight".

A co se týče problematiky pojetí vlastností - já jsem ve svých hrách vždy pracoval se složkami "vrozené" a "získané" - vlastnosti představovaly vrozené vlohy, dovednosti ty získané a v kombinaci pak určovaly šance pro danou činnost. Ale dokážu si představit, že to bude fungovat i jinak.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od kostrivec » 4. 7. 2019, 06:53

skaven píše:
3. 7. 2019, 23:59
Komunikaci jsem nechtěl řešit mechanicky, proto tam schází.
Myslel jsem si to. Je to přesně ta část pravidel, která stojí na rozcestí - dá se v klidu vynechat, protože u stolu se dá krásně zahrát. A na druhou stranu to omezuje hráče, kteří by chtěli hrát charismatické vůdce, baviče nebo proroky, ale sami na to nemají, takže by jim to mohlo propůjčit číslo ve hře.

Vynechat takovéhle dovednosti a nechat je na hráčích chápu a vnitřně s tím souhlasím. Byť se nemůžu zbavit pocitu, že je to dvousečná zbraň.

Jinak k tomu nemám připomínek.-)
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 8. 7. 2019, 09:00

kostrivec píše:
4. 7. 2019, 06:53
skaven píše:
3. 7. 2019, 23:59
Komunikaci jsem nechtěl řešit mechanicky, proto tam schází.
Myslel jsem si to. Je to přesně ta část pravidel, která stojí na rozcestí - dá se v klidu vynechat, protože u stolu se dá krásně zahrát. A na druhou stranu to omezuje hráče, kteří by chtěli hrát charismatické vůdce, baviče nebo proroky, ale sami na to nemají, takže by jim to mohlo propůjčit číslo ve hře.

Vynechat takovéhle dovednosti a nechat je na hráčích chápu a vnitřně s tím souhlasím. Byť se nemůžu zbavit pocitu, že je to dvousečná zbraň.

Jinak k tomu nemám připomínek.-)
Myslím si, že u hry, která je určená i pro děti, by sociální dovednosti neměly být vyjádřeny mechanicky a dokonce by ani neměl být hodnocen jejich projev. Při našem hraní jde hlavně o nápad a záměr.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od kostrivec » 8. 7. 2019, 09:18

skaven píše:
8. 7. 2019, 09:00
Myslím si, že u hry, která je určená i pro děti, by sociální dovednosti neměly být vyjádřeny mechanicky a dokonce by ani neměl být hodnocen jejich projev. Při našem hraní jde hlavně o nápad a záměr.
S tím se ztotožňuju.
U dětí tak osm let výše bych osobně ovšem možnost vyřešit sociální interakci hodem povolil a to částečně z rodičovsky zákeřného důvodu, kdy bych trénoval dětskou vůli - vyřešíš to nudně, ale pro tebe jednoduše kostkami, nebo se do toho pustíš poctivou prací a umluvíš hostinského do měkka a poddajna? Takové to postupné přidávání zkratek, cukrátek a pohodlí, kterého je náš moderní svět plný a kterým když jedinec podlehne, tak ztratí schopnost tvořit či zatnout zuby a něco dotáhnout. A na které když si dítě začne zvykat a odolávat jim postupně, po malých dávkách, tak bude mít větší šanci odolat těm velkým pokušením.

O tomhle bych tady debatu nerad spouštěl, co rodič to názor na budoucnost jeho dětí, takže by se to tu mohlo zvrtnout, ale cítil jsem potřebu to vyjádřit O-)
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 8. 7. 2019, 11:07

kostrivec píše:
8. 7. 2019, 09:18
skaven píše:
8. 7. 2019, 09:00
Myslím si, že u hry, která je určená i pro děti, by sociální dovednosti neměly být vyjádřeny mechanicky a dokonce by ani neměl být hodnocen jejich projev. Při našem hraní jde hlavně o nápad a záměr.
S tím se ztotožňuju.
U dětí tak osm let výše bych osobně ovšem možnost vyřešit sociální interakci hodem povolil a to částečně z rodičovsky zákeřného důvodu, kdy bych trénoval dětskou vůli - vyřešíš to nudně, ale pro tebe jednoduše kostkami, nebo se do toho pustíš poctivou prací a umluvíš hostinského do měkka a poddajna? Takové to postupné přidávání zkratek, cukrátek a pohodlí, kterého je náš moderní svět plný a kterým když jedinec podlehne, tak ztratí schopnost tvořit či zatnout zuby a něco dotáhnout. A na které když si dítě začne zvykat a odolávat jim postupně, po malých dávkách, tak bude mít větší šanci odolat těm velkým pokušením.

O tomhle bych tady debatu nerad spouštěl, co rodič to názor na budoucnost jeho dětí, takže by se to tu mohlo zvrtnout, ale cítil jsem potřebu to vyjádřit O-)
Já jsem to myslel tak, že na sociální "konflikt" resp. riziko újmy se prostě nehází - vždy se to odvykládá, přičemž PJ nebere v potaz kvalitu toho odvyprávění - prostě je jedno, jestli hráč řekne "Zkusím přemluvit obra, jestli by nezvedl ten balvan." nebo tu činnost "divadelně" odehraje v dialogu PJ - to už je na preferencích družiny.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11657
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od York » 8. 7. 2019, 11:35

skaven píše:
8. 7. 2019, 11:07
prostě je jedno, jestli hráč řekne "Zkusím přemluvit obra, jestli by nezvedl ten balvan." nebo tu činnost "divadelně" odehraje v dialogu PJ - to už je na preferencích družiny.
Spíš konkrétních hráčů.

Máš sice pravdu že zajetý družiny to mívají jednotný - dobře to bylo vidět na mistrovství DrD na Gameconu, kam se hlásí celý skupiny. To je ale tím, že se všichni učili hrát spolu. Když ale poskládáš družinu z hráčů, kteří mají něco odehráno, tak je celkem pravděpodobný, že každej bude zvyklej na něco trochu jinýho a někteří tudíž budou hrát v první osobě a gestikulovat, zatímco jiní budou všechno popisovat nepřímo.

Každopádně jak říkáš - když zohledňuješ hlavně nápad a záměr, tak bez problémů fungují oba přístupy v jedný hře.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 590
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od Pracující logaritmus » 8. 7. 2019, 11:41

Tak jak to popisuješ, mi to přijde jako poměrně univerzální řešení každého inteligentního protivníka. S tím, že k jejímu použití není ani moc třeba něco vkládat do hry. Sice to umožní snadno skipovat obsah pro hráče nezajímavý, ale vlastně tak dá jedné skupině převahu nad jinou (můžu proskipovat sociální interakce, které mě nebaví, ale ostatní nemůžou stejně proskipovat jiné složky, které zas nebaví je).
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 8. 7. 2019, 11:45

Pracující logaritmus píše:
8. 7. 2019, 11:41
Tak jak to popisuješ, mi to přijde jako poměrně univerzální řešení každého inteligentního protivníka. S tím, že k jejímu použití není ani moc třeba něco vkládat do hry. Sice to umožní snadno skipovat obsah pro hráče nezajímavý, ale vlastně tak dá jedné skupině převahu nad jinou (můžu proskipovat sociální interakce, které mě nebaví, ale ostatní nemůžou stejně proskipovat jiné složky, které zas nebaví je).
Tak ono nejde o skipnutí - ten nápad, záměr a provedení nějakým způsobem musíš popsat - jde o to, že pokud hráč není úplně extrovert a nedokázal by tu scénu herecky odehrát, zavřeš mu vrátka k určitým typům postav. Je to podobné, jako bys po hráči chtěl aby udělal 50 kliků, když chce jeho postava zvednout balvan :)

Pracující logaritmus
Příspěvky: 590
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od Pracující logaritmus » 8. 7. 2019, 11:52

Jde spíš o to, že jsi do hry vložil postup, který se prakticky nemůže podělat. Takže to budou někteří zkoušet pořád, a když na to přijde, tak to odfláknou. Ale možná si to jen představuju moc jednoduše.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od kostrivec » 8. 7. 2019, 11:59

Pracující logaritmus píše:
8. 7. 2019, 11:52
Jde spíš o to, že jsi do hry vložil postup, který se prakticky nemůže podělat. Takže to budou někteří zkoušet pořád, a když na to přijde, tak to odfláknou. Ale možná si to jen představuju moc jednoduše.
Mám takový pocit, že dokud to Skaven bude praktikovat jen na menší děti, a ještě k tomu hlavně na svoje, které zná jako své boty, tak mu to bude šlapat bezchybně.

Což je otázka Skavene, jak moc univerzální ta pravidla ve výsledku očekáváš? Respektive jak moc se chceš zaobírat scénářem, který naznačuje Pracující algoritmus, tedy že hráči toho "řeknu co chci a ono se to povede" začnou krapet zneužívat či zleniví? (řekl bych, že tohle stojí a padá na Vypravěči, takže dokud to budou pravidla pro tebe, tak to zřejmě nemá smysl řešit).
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Odpovědět

Zpět na „Arkánum - RPG pro děti“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host