[Arkánum] - tvorba postavy

Skavenův projekt RPG vhodného pro hraní s malými dětmi.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 17. 7. 2019, 11:55

kostrivec píše:
12. 7. 2019, 07:05
Jde mi o to, jestli si děti dokáží představit, jaké možnosti jim otevírá třeba takové zvýšení Všestrannosti. I když... možná to máš prostě jen přirozeně - zlepším se v tom, na čem jsem si minule rozbil hubu, takže příště už to samé zvládnu (na rozdíl od moderní touhy po úplně jiné budoucnosti naučím se tři světové jazyky, vystuduju makroekonomii a mezinárodní obchod, prý pak budu brát velké peníze a škrábat se v uchu).
Snažím se mít jasně definované herní situace, ke kterým se ty dovednosti vztahují, takže děti vidí ve hře, na co se jak hází. Ono to do značné míry plyne intuitivně na základě zvoleného archetypu, prostě když máš bojovníka, ve hře budeš asi víc bojovat, rozbíjet, vyrážet a chceš v tom být dobrý... Nebo na to jako PJ upozorním - v tomhle nejsi moc dobrý, ale kdyby tě to bavilo dělat, můžeš si zvýšit všestranost a půjde ti to lépe.
kostrivec píše:
12. 7. 2019, 07:43
Souhlas. Ale totální blbosti obvykle nemají dlouhý život, kdežto tenhle systém se drží v různých formách už několik desetiletí. Řekl bych, že je to i prostou touhou jedince těšit se na budoucnost - kolikrát vidím své spoluhráče (a ano, i sám sebe), jak po sto padesáté listují pravidly a koumají, jakou skvělou kombinaci schopností si příští úroveň vezmou. A silný je i ten prostý pocit "ding! Táááák, a jsem silnější". A touha být ještě silnější, a ještě a ještě...
Class and level system mají samozřejmě něco do sebe - právě kvůli možnosti toho kombení a špekulování, jak vyšplhat po stromě dovedností až na vrchol tím nejzábavnějším či nejefektivnějším způsobem. Pro mě je ale tenhle přístup pasé z jednoho prostého důvodu - je to hrozně těžké dobře vybalancovat a kvalitně otestovat.
V tuto chvíli shledávám, že systém založený na devíti dovednostech a kořeněný sem tam kouzelným předmětem nebo lektvarem mi zkrátka vyhovuje a to jak herně, tak i z hlediska přípravy a nutnosti studovat pravidla. Je to samozřejmě můj postoj, můj názor, moje preference, všichni to tak nebudou mít :)
kostrivec píše:
12. 7. 2019, 08:38
Přijde mi, že je v tom velká svoboda a zároveň velká zodpovědnost - u tebe se nebojím, ale pokud by byla pravidla i pro další družiny, tak to bude chtít alespoň nějaké berličky, jak si nezničit hru příliš mocným předmětem, netrápit hráče přílišnou vzácností předmětů, příklady předmětů a tak.
Já spíše vidím problém v tom, aby všichni hráči našli ve hře něco zajímavého pro jejich postavu... Nicméně moje aktuální nastavení je takové, že arkána nejsou nikterak ultimátně výhodné, jsou to vpodstatě kouzla, takže z nich profitují nejvíce magická povolání, třeba bojovníci je k ničemu nepotřebují (a v jejich používání nejsou nijak extra schopní).

Je možné, že nakonec k nějakým jednoduchým souborům schopností stejně dospěju, pokud seznám, že hra potřebuje trochu okořenit, ale musím to udržet v rozumné míře - jak co do síly tak do množství a to v tuto chvíli považuju za celkem zásadní potíž...

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16595
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od Jerson » 17. 7. 2019, 14:37

Těch devět dovedností mají všechny postavy?

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 17. 7. 2019, 17:51

Jerson píše:
17. 7. 2019, 14:37
Těch devět dovedností mají všechny postavy?
Nemaji, vsechny postavy hazi v zakladu jednou kostkou, archetyp pak zvysuje (v aktualnim nastaveni, nemam to jeste poradne dotestovane) tri dovednosti o jednu kostku (pripadne jednu o dve a jednu o jedna). Tzn na zacatku hry se v deniku postavy objevi tri dovednosti a pri dalsim hrani se mohou zvysovat nebo pribirat dalsi. Pokud postava nema patricnou dovednost, hazi jednou kostkou, pokud ma, pricte dalsi kostky.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 27. 7. 2019, 13:57

Mám tady první nástřel archetypů a dovedností. Vycházel jsem nejdříve ze šesti archetypů, skončil jsem u tří:
  • mrchožrout, nomád, drancíř, felčar, atavista, mechanik
Sloučil jsem atavistu, felčara a mechanika => mechanik
Sloučil jsem nomáda a mrchožrouta => průzkumník
U drancíře jsem měl alternativní název bijec, ale obojí mi přišlo dost agresivní, takže je to ochránce.

Mám takovou vizi, že postavy budou tvořit posádku malé vzducholodi, takže si každý hráč najde takovou roli, která mu bude blízká.

Každému archetypu přísluší tři dovednosti:

průzkumník
- přesnost - útok lukem, kuší, vrhacíma zbraněma; hody na přesnost
- nenápadnost - schování se, plížení, kradení, triky a další "zlodějské" fígly
- všímavost - hledání, získávání informací, záchrana proti překvapení, stopování, shánění potravy

ochránce
- bojovnost - boj na blízko - typ útoku viz volba zbraně (těžká - újma navíc, dvě zbraně - vyšší šance na zásah, štít - obrana)
- tělo - silová manipulace, zvedání, rozbíjení, skákání, šplhání, veškeré záchrany vyžadující odolnost - proti jedu, nemocem a dalšímu strádání
- rychlost - reakce, záchrana před pastí, uskočení, kdo to udělá rychleji, iniciativa

mechanik
- arkána - používání, hledání či oprava arkán, zachrana proti působení kouzel
- zručnost - opravování, práce s mechanismy (odstranění pasti, otevření zámku)
- přežití - záchrana zdrojů, přírodní lektvaření, léčení...

Vycházel jsem z původního dělení podle vlastností, které jsem zrušil, ale v kontextu archetypů to úplně dobře nefungovalo, takže jsem udělal ještě nějaké menší změny.

Hráč si vybírá dovednosti svého archetypu, jednu má dvoukostkovou a druhou jednokostkovou. Mám takovou vizi, že se díky tomu výběru dají dělat odlišné postavy ve stejném archetypu (např. ochránce - zápasník (tělo, rychlost) nebo ochránce - válečník (bojovnost, tělo) nebo ochránce - šermíř (bojovnost, rychlost); mechanik - hledač arkán (arkána, přežití), mechanik - lodivod (zručnost, arkána) mechanik - lektvarovařič (přežití, zručnost); průzkumník - slídil (nenápadnost, všímavost), průzkumník - lovec (přesnost, všímavost), průzkumník - zvěd (všímavost, přesnost).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11363
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od York » 27. 7. 2019, 14:02

skaven píše:
27. 7. 2019, 13:57
atavista
Tohle slovo nezná ani google (prvních pár prokliků), tak nevím, jestli se to hodí do hry pro děti :-)

skaven píše:
27. 7. 2019, 13:57
mechanik
- arkána - používání, hledání či oprava arkán, zachrana proti působení kouzel
Tohle mi nejde dohromady. Arkána zní jako něco mystického. Mechanik zase jako povolání, které si rozumí s technologií.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 27. 7. 2019, 15:26

York píše:
27. 7. 2019, 14:02
skaven píše:
27. 7. 2019, 13:57
atavista
Tohle slovo nezná ani google (prvních pár prokliků), tak nevím, jestli se to hodí do hry pro děti :-)
To byl pracovní název, v příspěvku píšu, že v aktuální pracovní verzi jej nazývám mechanik (hlavně kvůli té vzducholodi, předpokládám, že najdu lepší pojmenování, asi do toho zapojím děti...)
York píše:
27. 7. 2019, 14:02
skaven píše:
27. 7. 2019, 13:57
mechanik
- arkána - používání, hledání či oprava arkán, zachrana proti působení kouzel
Tohle mi nejde dohromady. Arkána zní jako něco mystického. Mechanik zase jako povolání, které si rozumí s technologií.
Proto tam byl ten atavista - ve hře měla být jak mechanika, tak magie v arkánech odkaz starých civilizací a atavisté byli ti, kteří se v těch starých serepetičkách vyznali.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 27. 7. 2019, 15:32

Nakonec jsem zvolil poměrně jednoduchou cestu - vytvořil jsem (prozatím) čtyři archetypy a jim se snažím přiřadit několik dovedností ze seznamu, který jsem vytvořil na základě výčtu činností, při nichž se ve hře háže. Problém je samozřejmě v podrobnosti těch dovedností, což je věc, kterou bude pravděpodobně potřeba vybalancovat hraním.

(rozděl +2, +1, +1)

průzkumník - hledání, nenápadnost, přesnost
znalec arkán - mechanismy, arkána, hledání
ochránce - svaly, atletika, rychlost

Dovednosti

- přesnost - útok lukem, kuší, vrhacíma zbraněma; hody na přesnost
- rychlost - reakce, záchrana před pastí, uskočení, kdo to udělá rychleji, iniciativa
- nenápadnost - schování se, plížení, kradení, triky a další "zlodějské" fígly
- atletika - skákání, šplhání, lehké zbraně
- svaly - silová manipulace, zvedání, rozbíjení, těžké zbraně
- arkána - používání, hledání či oprava arkán, zachrana proti působení kouzel
- mechanismy - opravování, práce s mechanismy (odstranění pasti, otevření zámku)
- všímavost - hledání, získávání informací, záchrana proti překvapení, stopování, shánění potravy

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 28. 7. 2019, 21:45

Dnes jsme vyzkoušeli první patro dungeonu Tomb of The Serpent Kings což je takový pěkný tutoriál pro OSR hraní. Trošku jsem ho musel přiohnout, ale myslím, že to šlo hezky. Nicméně k tvorbě postavy - kluci si původně vybrali ochránce a průzkumníka, nakonec chtěli být oba průzkumníci. Zlákala je vidina toho, že budou moct dobře šplhat po laně a střílet z luku.

Když jsem si uvědomil, že průzkumník nemá akrobacii (která se hodí právě na to šplhání), prostě jsem jedné postavě ty dovednosti umožnil prohodit. Pravděpodobně se tak budu držet archetypu jen jako ukázky a nechám hráče namixovat dovednosti podle preferencí, případně povolím u archetypu vyměnit jednu dovednost za jinou.

U hry bez vlastností nám ale častěji docházelo k tomu, že jsme některé staty zkrátka vůbec nevyužili. Když byly ve hře 3 vlastnosti, dala se docela dobře ukočírovat nějaká vyrovnaná distribuce hodů. Netvrdím, že je to nutně špatně, ale určitě o tom budu dál přemýšlet (možná by pomohlo snížit počet dovedností a některé příbuzné prostě sloučit). Formát hry s malými dětmi je docela specifický, zvládneme tak max. 2 hodinky (neučí se to jen ony, ale i já :)), takže tam není moc prostor pro nějakou širokou škálu hodů.

Zajímavost nakonec - místo klasické hole na prozkoumávání podzemí si kluci vymysleli "chňapátko" - dlouhou tyč s chňapátkem na konci (něco, jako používají technické služby na sběr odpadků 8) ). Geniální výbava dobrodruha...

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 968
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Arkánum] - tvorba postavy

Příspěvek od skaven » 30. 7. 2019, 20:56

Milý deníčku :) Dnes jsem se znovu vrátil k problematice četnosti hodů a rozhodl jsem se do toho zase trochu radikálněji říznout. Tentokrát jsem na to šel přísnou optikou pravidla kdy házíme kostkami - moje premisa zněla "hrozí-li postavě újma". prošel jsem znovu všechny definované herní činnosti, u nichž je potřeba vzít do hrsti kostky a zredukoval jsem je opět na 3.

Stanovil jsem tři možné řešení situace, kdy postavě hrozí újma:

1) 💪 ustojí to - prostě má dost síly, odolnosti atp. aby to zmákla (záchrana silou/odolností, útok těžkou/obouruční zbraní, silové manipulace)
2) ⚡️ vyhne se - prostě uskočí, vysmekne se, uteče (uskočení, přeskočení, vyhnutí se, útok lehkou/jednoruční zbraní)
3) 🏹 prevence je základ - tedy předejde situaci dříve, než nastane (plížení, schování se, střelba, zneškodnění mechanismu)

První a druhý bod je celkem srozumitelný - třeba v boji bude postava buď spoléhat na svou konstituci a zbroj, nebo na svou mrštnost a obratnost (a to jak v útoku, tak v obraně). Trojka je trochu ošemetná, ale myslím, že stále funkční - buď se boji vyhne tím, že se schová nabo proplíží a nebo bude útočit ze zálohy - bude střílet.

Činnosti, u nichž jsem eliminoval házení kostkama:

:arrow? hledání a pátrání - hráči prostě půjdou po nastražených indiciích a buď budou hledat správně a najdou nebo budou hledat špatně a nenajdou. Mám v rukávu variantu, kdy si mohou koupit indicii - tím, že "spálí" jednu zásobu pochodní nebo oleje do lucerny.
:arrow? iniciativa - tady se nám nejvíc osvědčila narativní iniciativa (je-li to sporné, pořadí určuje náhoda), která se určí na začátku střetnutí a střídá se strana po straně až do konce. Mám v rukávu ještě ověření rychlosti před začátkem boje - kdo uspěje, může odehrát své kolo, pak jede PJ a pak hráči a pak už se jen střídají zase celé strany...
:arrow? obstarání potravy - tam je to myslím jasné...

Poslední věc, která stojí trochu stranou a zaslouží si hlubší zamyšlení je magie ve formě arkán. Založil jsem za tímto účelem nové vlákno. I zde je ve hře možnost zcela zrušit hody při používání arkán - jejich účinek by byl automatický (resp. protivníci by se mu mohli vyhnout hodem).

Tedy vítězným obloukem se vracím na začátek ke třem statům. Zatím nevím, jestli je budu pojímat jako vlastnosti (např. síla, obratnost, všímavost), dovednosti (např. fyzička, mrštnost/finesa, zručnost/instinkt), povolání (např. ochránce, kavalír, zvěd) nebo abstraktně (např. drtivá síla, pružný sval, tichý plášť). Kloním se spíše k názvům, které mají trochu širší významy, ale zase chci pojmenování, které bude při zahlášení ve hře hned jasné a bude rychle patrné, na co si hodit (ztučnil jsem, co se mi zatím nejvíce zamlouvá). Co se líbí vám?

Trochu se mi z toho vytratily dovednosti, ale ty bych si nechal v kapse pro případné levelování - prostě přidám boj s lehkýma, boj s těžkýma, střelba, save síly, save hbitosti, save tichošlápka - dovednost přidá kostku. Jednou za uherský rok bych mohl nechat zvednout i hlavní vlastnost. Další rozvoj postavy by probíhal skrze její vybavení, případně bych do hry mohl zakomponovat nějaké specialitky - zvláštní výcviky, které by trochu narušovaly pravidla (např. šermířský výcvik - útok lehkou zbraní je nyní manévr, takže zmákneš dva útoky za kolo apod.).

Odpovědět

Zpět na „Arkánum - RPG pro děti“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti