Arkánum - RPG na staronové vlně

Skavenův projekt RPG vhodného pro hraní s malými dětmi.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1113
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od skaven » 3. 9. 2020, 14:36

Markus píše:
3. 9. 2020, 14:31
Skaven: Za mě je konkrétní vždycky lepší než obecný/univerzální, takže toho, že do toho napasuješ svoje představy o settingu, bych se vůbec nebál, naopak. Rozhodně mi to pomůže tu hru uchopit. A že to můžu změnit, to přece vím.
Inu, ty to víš :) Ale jiní to třeba neví... Ale máš pravdu v tom, že šikovným podáním v pravidlech s důrazem na houseruling by se to dalo ošéfovat. Asi mi jde hlavně o to zachovat si dostatečně velkou míru abstrakce - tak, aby ta pravidla byla spíše spouštěčem imaginace než výčtem, ze kterého budeš vybírat. Zároveň ale nechci nechat hráčům 100% svobodu, jinak by mi rozbili žánr.

Mimochodem líbí se mi, jak mi tady paralelně radí Markus a Jerson úplně opačný postoj. :think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13697
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od York » 3. 9. 2020, 14:42

skaven píše:
3. 9. 2020, 13:00
Jinak systém je slotový, ale "vem si co chceš, ale musíš to pobrat" příliš nekoresponduje s prvkem nedostatku (nebo chcete-li survival), který je ve hře důležitý.
No, počkej, tohle může mít dvě varianty:

• Začátek z nuly, třeba trosečník na pustym ostrově. Máš možná kapesní nůž, ale všechno ostatní si musíš nasbírat. Takhle funguje většina survival PC her, třeba Conan Exiles.

• Expedice - třeba při závodech o jižní pól, nebo když budeš chtít vylézt na Mont Blanc. Můžeš prolézt obchody a nakoupit úplně cokoliv, ale budeš to pak muset nést v batohu na vlastních zádech.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1113
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od skaven » 3. 9. 2020, 15:00

York píše:
3. 9. 2020, 14:42
skaven píše:
3. 9. 2020, 13:00
Jinak systém je slotový, ale "vem si co chceš, ale musíš to pobrat" příliš nekoresponduje s prvkem nedostatku (nebo chcete-li survival), který je ve hře důležitý.
No, počkej, tohle může mít dvě varianty:

• Začátek z nuly, třeba trosečník na pustym ostrově. Máš možná kapesní nůž, ale všechno ostatní si musíš nasbírat. Takhle funguje většina survival PC her, třeba Conan Exiles.

• Expedice - třeba při závodech o jižní pól, nebo když budeš chtít vylézt na Mont Blanc. Můžeš prolézt obchody a nakoupit úplně cokoliv, ale budeš to pak muset nést v batohu na vlastních zádech.
Máš pravdu, moje varianta je ta první.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13697
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od York » 3. 9. 2020, 15:04

skaven píše:
3. 9. 2020, 15:00
Máš pravdu, moje varianta je ta první.
V tom případě mi dává největší smysl naházet náhodně pár předmětů z připravenýho seznamu a pak se bavit tím, jak si s tím hráči poraděj ;)

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1113
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od skaven » 3. 9. 2020, 15:54

York píše:
3. 9. 2020, 15:04
skaven píše:
3. 9. 2020, 15:00
Máš pravdu, moje varianta je ta první.
V tom případě mi dává největší smysl naházet náhodně pár předmětů z připravenýho seznamu a pak se bavit tím, jak si s tím hráči poraděj ;)
Jenže to se zase ochudíš o možnost typologizace postavy skrz vybavení. Když budu chtít hrát třeba felčara a padne mi palice nebo šperháky, tak mi to celkem naruší koncept...

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7682
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Quentin » 3. 9. 2020, 20:30

Markus píše:
3. 9. 2020, 12:39
Hele, je to pro děti. Jejich schopnost uvědoměle si nakoupit vybavení předem a bavit se u toho bych nepřeceňoval.
Prezentace hraje velkou roli.

Když jim dáš 500ti položkový ceník, 180 stříbrňáků a 12 řádků naložení, tak je to buď vůbec nebude bavit nebo se na tom zaseknou na 20 minut.

Zatímco, když to uděláš jako rychlý zaškrtávací list, tak to mají za dvě minuty vyplněné a jsou celou dobu engaged a ještě si ty volby, co dělají, jasně uvědomují.

Zbraň na blízko (vyber 1)
- meč a štít
- píka (obouruční, útok z druhé řady)
- obouruční sekera (vyšší dmg)

Zbraň na dálku (vyber 1)
- Luk
- Kuše (silná, pomalá)
- Vrhací nože (nenápadné, krátký dosah)

Náčiní (vyber 3)
- Paklíče
- Stopařský pes
- Lano s kotvou
- Psací souprava
- Tři pochodně a křesadlo
- Zásoba jídla na týden

Je to jen příklad, ale něco v tom smyslu
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18491
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Jerson » 3. 9. 2020, 20:57

No, a tak nějak to funguje s volným výběrem. Jen občas si někdo nevezme žádnou zbraň na dálku nebo na blízko a místo toho si vezme o jednu či dvě věci víc.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1113
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od skaven » 3. 9. 2020, 21:13

Quentin píše:
3. 9. 2020, 20:30
Markus píše:
3. 9. 2020, 12:39
Hele, je to pro děti. Jejich schopnost uvědoměle si nakoupit vybavení předem a bavit se u toho bych nepřeceňoval.
Prezentace hraje velkou roli.
Určitě hraje, ale nejen prezentace, ale i zajímavé volby... Nicméně já vidím jádro pudla trochu jinde - to že připravím nějaké množství zajímavých předmětů, které budou mít ve hře zábavné využití je podle mě dobrý start. Tím, že hráče odříznu od určitého typu řekněme luxusního zboží nastavím nějaký feeling toho settingu (bože, čeština pláče!). Nějak šikovně bych ale chtěl hráče buď postrčit nebo vyloženě narafičit do módu, kdy si postavu spoluvytváří vybavením (nebo naopak, kdy vybavení spoluvytváří jeho postavu).

Samozřejmě se nabízí určitá volnost, kdy prostě hráč, který hraje bojovníka, vybere zbraň a hráč, co hraje felčara si vezme medikamenty. Přidělené vybavení ale zase nutí hráče být trochu kreativní a pracovat s tím, co si tak úplně sám nevybral. Navíc přidělování (případně nahazovvání) je prostě rychlé.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 98
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Nordoslav » 3. 9. 2020, 21:29

skaven píše:
3. 9. 2020, 21:13
Quentin píše:
3. 9. 2020, 20:30

Prezentace hraje velkou roli.
Samozřejmě se nabízí určitá volnost, kdy prostě hráč, který hraje bojovníka, vybere zbraň a hráč, co hraje felčara si vezme medikamenty. Přidělené vybavení ale zase nutí hráče být trochu kreativní a pracovat s tím, co si tak úplně sám nevybral. Navíc přidělování (případně nahazovvání) je prostě rychlé.
Tak třeba mít tabulku náhodné výbavy pro každé povolání a jednu generickou s tím, že každý si jednou hodí na své povolání a jednou na generickou?

Felčar
1 - Obvazy
2 - Skalpel, nůžky a kleště
3 - Medikamenty
4 - Zubařská brašna
...

Generická:
1 - Lucerna
2 - Lano
3 - Kladivo a hřebíky
4 - Kožešina
5 - Trakař
...

Edit: Mám strašnou chuť si teď někam udělat postavu léčitele, který bude mít jenom brašnu se zubařským vybavením :D

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1113
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od skaven » 3. 9. 2020, 22:33

Ahoj Norde :)

Ono se to takto nabízí, ale v kontextu Arkána to má dvě potíže. Jednak tam nejsou povolání a druhak je tady ten problém s brašnou :) Tedy že když je ten systém relativně minimalistický, musíš vymyslet dostatečně univerzální předměty - aby lékař neskončil s kleštěma na trhání zubů. Tedy zatímco lze říct, že brašna s medikamenty může definovat a uplatnit ve hře felčara, špachtle do krku tohle nesplní.

Zatím se mi z toho všeho jeví jako nejrozumnější udělat nějakou sumu ikonických předmětů a pak vymyslet, jestli z ní bude hráč vybírat náhodně, selektivně náhodně nebo zcela benevolentně. Docela zajímavé by bylo navázat příslušnosti přímo na předměty - tedy např. volba "balíček lembasu" a "baňky a kotlík" by vytvořila elfa, který se věnuje lučbě...

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7682
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Quentin » 4. 9. 2020, 08:24

Jerson píše:
3. 9. 2020, 20:57
No, a tak nějak to funguje s volným výběrem. Jen občas si někdo nevezme žádnou zbraň na dálku nebo na blízko a místo toho si vezme o jednu či dvě věci víc.
Jasně, ale to jsme zpátky u jednoho dlouhého seznamu.

Tohle by se mimochodem dalo udělat zvlášť pro každé povolání. Válečníkovi bychom nedali na výběr střelnou zbraň, ale přidali bychom výběr z různých zbrojí. Zatímco rangerovi bychom dali na výběr jen že střelných zbraní a psů. A do náčiní přidáme rangerovi past na medvědy a válečníkovi fancy stan. Etc.

Je to samozřejmě vhodné do hry, kde tím gear listem pomáhas definovat klasická povolání. Můžeš vynechat poznámku o tom, že to není vhodné do predvalecneho nemecka :-D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18491
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Jerson » 4. 9. 2020, 10:11

Nemusí to být seznam, nemusí být dlouhý a nemusí být jeden.

"Tady máte hromádku kartiček se zbraněmi. Tady osobní předměty. Tady vybavení na výpravy, a tady speciální předměty."
Ano, naposled se mi stalo, že hráč doktora zkoumal, zda jsou na kartičce šperháky, a zda by je mohl využít. Ale nevzal si je. Občas to znamená, že má holandská vychovatelka v kabelce páčidlo.

Přijde mi, že buď strašně podceňujete úsudek hráčů, nebo máte s hráči (fantasy) špatné zkušenosti. Ale podle mě to funguje tak, že pokud si hráč může vybrat jen omezené vybavení, tak přemýšlí, jak si nabrat všechno (potenciálně potřebné), zatímco když si může vzít všechno, tak přemýšlí, jak z toho vybrat omezený výběr.

Jeden čas si všichni brali plynové masky, čistě "pro jistotu", a dost možná to bylo způsobeno dvěma hráči, kteří se mnou hráli předchozí kampaň, od kterých to chytali ostatní. Masky mám v balíčku pořád, ale už si je bere málokdo, a když, tak nějaký chemik.

Když má hráč rangera představu Aragorna, tak si prostě chce vzít meč, luk, nůž a kroužkovou zbroj. Nevidím důvod, proč bych mu měl dávat na výběr ze seznamu, který meč neobsahuje.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 297
Registrován: 9. 8. 2017, 18:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od kostrivec » 4. 9. 2020, 10:53

Za mě je nemožné trefit se jedním textem všem hráčům do chuti.
Já to chci mít rozdělené na tři stupně:

- pro začátečníky: Tady máš balíček začínajícího dobrodruha a mazej do světa. Až si budeš jistější, vrať se a dáme obchod.
- pro pokročilé: Tady máš doporučené balíčky pro různé situace, zvaž dobře, který se ti bude hodit nejvíc. Až si budeš jistější, vrať se a doplníme detaily.
- pro zkušené: Nemáš moc možností, jak věci získat, tak se snaž handlovat dobře, abys nešel s holým zadkem (a teď je prostor na ceníky, počáteční obnosy, dostupnosti různých předmětů atd.)

A tohle ať si hráči a vypravěč kombinují, když mají pocit, že to pro ně bude lepší.
Závěrem: jediný přístup bude podle mě nejlepší jen pro někoho.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7682
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Quentin » 4. 9. 2020, 11:10

Jerson píše:
4. 9. 2020, 10:11
Nemusí to být seznam, nemusí být dlouhý a nemusí být jeden.

"Tady máte hromádku kartiček se zbraněmi. Tady osobní předměty. Tady vybavení na výpravy, a tady speciální předměty."
Kartičky jsou rychlejší než text (zejména, pokud je to jedna kniha, kterou si hráči posílají u stolu).
Mluvím o zrychlení oproti jednomu dlouhému seznamu (+ přidaná hodnota v definování těch povolání).

Jinak, že bez omezení si toho hráči nevezmou tolik, se mi moc neosvědčilo. Pár si nabere neuvěřitelně moc a většina nemá skoro nic :D IMHO by to s kartami fungovalo, ale při psaní do sheetu to zadrhává.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18491
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - RPG na staronové vlně

Příspěvek od Jerson » 4. 9. 2020, 11:21

S kartami to omezení výbavy funguje celkem přirozeně. A když náhodou ne, stačí říct "rozložte na stůl vaše karty výbavy a rozdělte, co máte u sebe, co v batohu, co doma, (co v autě/na koni)." A na hráči už na první pohled vidíš, že ví, když si nabral věci, které by uvezl tak na náklaďáku.

Odpovědět

Zpět na „Arkánum - RPG pro děti“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host