Mám tady čerstvě přepsanou kapitolu "Kdy postavě hrozí újma". Je to vpodstatě výčet situací, při nichž se ve hře využívají kostky. Pro vyhodnocení hodu používám ikonky
je šestka,
znamená, že nepadla žádná šestka a
je jednička, která padne při zariskování.
-
Nenápadné provedení #přesně - postava se chce schovat, proplížit nebo provést nějakou akci tak, aby nebyla povšimnuta (tiché otevření zámku). Pokud po ni někdo aktivně pátrá - 1
, naprostá tma, velký ruch/hluk + 1
.
záměr se vydaří bez povšimnutí
záměr se nevydaří, ale postava není prozrazena - výchozí situace zůstává stejná, postava nikam nepostoupila (vyměkla…)
postava je objevena a vystavena akci nepřítele
-
Vyhnutí se účinku pasti/spoušti #hbitě - past se spustí ve chvíli, kdy postavy ignorují nebo si nevšimnou indicií. Past ve hře by měla být buďto pernamentně aktivní nebo mít očividnou spoušť.
= 1 zachráněná újma
postava schytá plný účinek pasti
= újma navíc
-
Zneškodnění pasti #přesně - pokud hráč/postava někde tuší past, může ji zkusit zneškodnit nebo spustit tak, aby jej nezasáhla. Pokud je to nebezpečné, tedy nezvolí ideální způsob, hází.
postava zneškodní past
postava past nezneškodní, ale nespustí ji
past se spustí (včetně účinku, případné
snižují újmu ze spuštěné pasti)
-
Hod na újmu v boji - postava chce způsobit fyzickou újmu v boji a nemá zbraň, hází #silně nebo #hbitě. Je-li vybavena jednoruční zbraní, hází #hbitě (lze kombinovat s druhou zbraní + 1
nebo se štítem), je-li vybavena těžkou zbraní, hází #silně (těžká zbraň je obouruční). Improvizovaná/lehká zbraň -1
(např. noha od stolu, nůž - zabírá 1/2 řádku vybavení)
= 1 újma jednoruční zbraní nebo 2 újmy těžkou zbraní (pro způsobení újmy bezezbraně jsou zapotřebí 2
)
postava se netrefí/nezpůsobí újmu
fyzická újma (např. z útoku z obrany protivníka)
-
Hod na zásah #přesně - postava chce způsobit újmu na dálku, rovněž potřebuje-li něco důležitého trefit a je zde riziko, že příjde o zbraň nebo o šípy. Střelec nemůže střílet, pokud je v bezprostředním ohrožení a cíl musí být v “linii výhledu” (kryt pohlcuje jeden
z hodu na zásah). Dostřel zbraně (krátký / střední - 1
/ dlouhý - 2
).
= 1 újma
postava se netrefí/nezpůsobí újmu
buď spotřebuje 1 místo šípů nebo praskne tětivu - zbraň je do konce boje nepoužitelná
-
Odolávání #silně - postava musí odolávat např. účinku jedu
postava odolá, 1
zachrání 1 újmu
postava neodolá, utrpí fyzickou újmu (dle síly jedu či překážky)
postava utrpí 1 fyzickou újmu
-
Zkouška síly #silně - postava musí odolávat velké fyzické námaze - například zvedá těžký balvan, zápasí/přetahuje se s nepřítelem apod.
postava zvítězí - odvalí kámen, přetlačí nepřítele (dle nebezpečnosti - 1
vs 1 nebezpečnost)…
postava neuspěje
postava utrpí 1 fyzickou újmu
-
Krkolomný atletický kousek #hbitě - mnohdy jediný způsob, jak se vyhnout újmě. Poté, co hráč oznámí svůj záměr, hodí si na, zda se mu riskantní manévr povede (přeskok ze střechy na střechu, zhoupnutí se na liáně přes propast, přeskok přes hlavy nepřátel…).
úspěšné překonání překážky
fyzická újma (postava si při dopadu natloukla, vzala to o strom apod.)
fyzická újma a/nebo situační komplikace - pád ze střechy a vystavení se akcím stráží, přetrhnutí liány a pád do spárů šelmy apod.
-
Arkána - použití některých arkán může být nebezpečné, je-li tomu tak, následky nepodařeného hodu jsou popsány v popisu tohoto předmětu.