Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Skavenův projekt RPG vhodného pro hraní s malými dětmi.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od skaven » 14. 5. 2019, 22:58

York píše:
14. 5. 2019, 22:33
skaven píše:
14. 5. 2019, 22:21
No jo, ale já tam boj s těžkou zbraní ani plížení nemám :lol: To je právě to, co mi na tom příjde neintuitivní - že pravděpodobně neumím nastavit ty shluky činností tak, aby jejich pojmenování bylo intuitivní - abych u zamýšlené činnosti hned věděl, co můžu uplatnit.
Úplně stejnej problém ale přece máš, když sčítáš devednost s atributem. I tam musíš k tomu, co chceš udělat, přiřadit nějakou dovednost.
To ano, ale v systému vlastnost > dovednost je to třídění přehlednější; tím, že nejdříve určíš celou oblast, v níž bude postava vynikat a pak teprve vybereš, v čem konkrétně bude dobrá můžeš počet dovedností trochu nafouknout, protože výběr přes trychtýř tě nenutí zkoumat 15 dovednosti a pak mezi ně nemusíš rozhodit 15 bodů - zkoumáš jen 5 vlastností a mezi ně rodělíš deset bodů. Dovednosti projdeš, vybereš, která se ti líbí a tu si vybereš (neřešíš, kolik bodů do ni dáš...).

Proto jsem zkoušel zachovat přibližně stejnou náročnost a snížil jsem počet dovedností na 9 (ale i tak mi to pořád příjde zbytečně komplikované). Možná by se z toho dalo vybruslit nějakými předpřipravenými balíky - tzn. ponechat vlastnosti a pak mít třeba povolání čaroděj (+2 arkána, +1 vůle) nebo šermíř (+2 lehké zbraně, +1 rychlost) asasín (+1 střelba, +1 hbité prsty, +1 slídil). To ale zase omezí customizaci postavy.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11657
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od York » 14. 5. 2019, 23:10

skaven píše:
14. 5. 2019, 22:58
To ano, ale v systému vlastnost > dovednost je to třídění přehlednější; tím, že nejdříve určíš celou oblast, v níž bude postava vynikat a pak teprve vybereš, v čem konkrétně bude dobrá můžeš počet dovedností trochu nafouknout, protože výběr přes trychtýř tě nenutí zkoumat 15 dovednosti a pak mezi ně nemusíš rozhodit 15 bodů - zkoumáš jen 5 vlastností a mezi ně rodělíš deset bodů. Dovednosti projdeš, vybereš, která se ti líbí a tu si vybereš (neřešíš, kolik bodů do ni dáš...).
Jo, to má něco do sebe. V tomhle ohledu jsem se řídil logikou, že je důležitější, jak snadno se to používá při hře, než jak snadno se to používá při tvorbě postavy (a i to jsem pak zjednodušil, viz dále).


skaven píše:
14. 5. 2019, 22:58
Proto jsem zkoušel zachovat přibližně stejnou náročnost a snížil jsem počet dovedností na 9 (ale i tak mi to pořád příjde zbytečně komplikované). Možná by se z toho dalo vybruslit nějakými předpřipravenými balíky - tzn. ponechat vlastnosti a pak mít třeba povolání čaroděj (+2 arkána, +1 vůle) nebo šermíř (+2 lehké zbraně, +1 rychlost) asasín (+1 střelba, +1 hbité prsty, +1 slídil). To ale zase omezí customizaci postavy.
V čistě dovednostní verzi hry jsem skončil nakonec u toho, že při tvorbě postavy si hráči vybírali jen "povolání". Takže si řekli třeba: "Jsem trojkový čaroděj", nebo "jsem trojkový nájemný vrah".

Povolání sloužilo jako balík dovedností (bez toho, že bychom vyjmenovávali, co všechno obsahuje). Takže čaroděj si počítal trojku na kouzlení, na starý jazyky a na cokoliv dalšího, co k tomu čarodějovi patří.

Později v průběhu hry si pak hráči buď zvedali celý povolání, nebo se v něm na něco specializovali, nebo začali úplně novou dovednost. Takže časem se z toho čaroděje stal třeba specialista na ohnivou magii (zvednul si ji na čtyřku) a k tomu se naučil trochu jezdit na koni (na jedničku).

Vzniklo to tak nějak živelně v průběhu hraní, ale fungovalo to (možná právě díky tomu) až překvapivě dobře. Kombinuje to super jednoduchou tvorbu postavy z čistých class&level systémů (bez dovedností) a možnosti rozšiřování postavy, které mají dovednostní systémy.

Nicméně to už je o dost jinak postavená hra, než jak o ní přemýšlíš ty.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od skaven » 15. 5. 2019, 09:47

York píše:
14. 5. 2019, 23:10
Jo, to má něco do sebe. V tomhle ohledu jsem se řídil logikou, že je důležitější, jak snadno se to používá při hře, než jak snadno se to používá při tvorbě postavy (a i to jsem pak zjednodušil, viz dále).
Domnívám se, že obojí je důležité, možná tady zapojím víc testování na dětech a uvidím, co je pro ně intuitivní z hlediska tvorby postavy i používání ve hře.

York píše:
14. 5. 2019, 23:10
V čistě dovednostní verzi hry jsem skončil nakonec u toho, že při tvorbě postavy si hráči vybírali jen "povolání". Takže si řekli třeba: "Jsem trojkový čaroděj", nebo "jsem trojkový nájemný vrah".

Povolání sloužilo jako balík dovedností (bez toho, že bychom vyjmenovávali, co všechno obsahuje). Takže čaroděj si počítal trojku na kouzlení, na starý jazyky a na cokoliv dalšího, co k tomu čarodějovi patří.

Později v průběhu hry si pak hráči buď zvedali celý povolání, nebo se v něm na něco specializovali, nebo začali úplně novou dovednost. Takže časem se z toho čaroděje stal třeba specialista na ohnivou magii (zvednul si ji na čtyřku) a k tomu se naučil trochu jezdit na koni (na jedničku).

Vzniklo to tak nějak živelně v průběhu hraní, ale fungovalo to (možná právě díky tomu) až překvapivě dobře. Kombinuje to super jednoduchou tvorbu postavy z čistých class&level systémů (bez dovedností) a možnosti rozšiřování postavy, které mají dovednostní systémy.

Nicméně to už je o dost jinak postavená hra, než jak o ní přemýšlíš ty.
Já jsem se právě chtěl classám vyhnout, maximálně je do hry dát formou předpřipravených postav...

----------------------------

Nicméně jsem trošku přepracoval seznam vlastností a dovedností do trošku kompaktnější podoby, aktuální návrh vypadá takto:

Rozděl 8 bodů mezi vlastnosti (1-3 k jedné) a vyber tři dovednosti (dovednost dává +1).

Hbitost
- rychlost - rychlé reakce, uskočení, rychlý pohyb, iniciativa
- lehké zbraně (šerm) - boj s lehkými zbraněmi (boj s finesou)
- hbité (šikovné) prsty - kradení, předvádění triků, práce s mechanismy (odstranění pasti, otevření zámku)

Instinkt
- slídil - plížení a schovávání
- vnímavý - hledání, získávání informací, save proti překvapení, stopování, shánění potravy
- střelba - střílení, vrhání

Tělo (síla, konstituce)
- silák - těžké zbraně, hrubá síla
- tuhý kořínek - veškeré záchrany vyžadující odolnost
- atletika - přeskok, lezení, šplhání…

Mysl
- přežití - záchrana zdrojů, léčení, opravování
- ka - používání, hledání či oprava arkán
- vůle - proti magii, persvazi apod.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od kostrivec » 15. 5. 2019, 11:41

skaven píše:
15. 5. 2019, 09:47
Rozděl 8 bodů mezi vlastnosti (1-3 k jedné) a vyber tři dovednosti (dovednost dává +1).
Přemýšlel jsi o tom, že na začátku jsou si všichni (tak nějak) rovni a nemají zatím žádné povolání ani žádné takové dovednosti? Setkávám se často s tím, že si hráč vybere postavu, protože přece "vždycky chtěl hrát čaroděje" a pak je celou hru zkalmanej, že měl úplně jinou představu o dobrodružstvích, o společnících a o prostředí. Takže si připadá, že ten čaroděj, kterého má, do takové hry nepatří a zkouší to dodatečně zachránit dovednostmi.

Narážím i na to co říkal York, že hodně postav se vyrýsuje až během hraní, kdy je hráči rozvíjejí živelně, podle situace. Když tenhle živelný přístup přijmeme hned od začátku, tak odpadne právě takovéto "tvá postava už něco je (bojovník, zloděj, kněz...) a musíš si hned na začátku vymyslet, co umí, přestože jsi to v životě nehrál a nemáš ani tucha, co bude potřeba".
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od skaven » 15. 5. 2019, 12:39

kostrivec píše:
15. 5. 2019, 11:41
skaven píše:
15. 5. 2019, 09:47
Rozděl 8 bodů mezi vlastnosti (1-3 k jedné) a vyber tři dovednosti (dovednost dává +1).
Přemýšlel jsi o tom, že na začátku jsou si všichni (tak nějak) rovni a nemají zatím žádné povolání ani žádné takové dovednosti? Setkávám se často s tím, že si hráč vybere postavu, protože přece "vždycky chtěl hrát čaroděje" a pak je celou hru zkalmanej, že měl úplně jinou představu o dobrodružstvích, o společnících a o prostředí. Takže si připadá, že ten čaroděj, kterého má, do takové hry nepatří a zkouší to dodatečně zachránit dovednostmi.

Narážím i na to co říkal York, že hodně postav se vyrýsuje až během hraní, kdy je hráči rozvíjejí živelně, podle situace. Když tenhle živelný přístup přijmeme hned od začátku, tak odpadne právě takovéto "tvá postava už něco je (bojovník, zloděj, kněz...) a musíš si hned na začátku vymyslet, co umí, přestože jsi to v životě nehrál a nemáš ani tucha, co bude potřeba".
Otázka, jestli něco takového kodifikovat pravidlově - když hráči postava nesedne, prostě si pro příště vytvoří novou nebo tu stávající upraví...
To, jak dobře se trefíš do toho, co bude a nebude zábavné taky do určité míry závisí na jednoduchosti a přímočarosti definice schopností postavy - pokud hráč musí prostudovat 50 stránek popisu povolání, aby si udělal představu, jak se ta postava hraje, tak je asi větší šance na minutí se se záměrem než když se hráče zeptám "Co chceš, aby tvoje postava ve hře dělala?".

Mimochodem tady mě napadá, že by tvorba postavy mohla být ještě malinko přímočařejší - řekněme žedefaultně jsou všechny vlastnosti na hdnotě 2 kostky. Na otázku "Co chceš, aby tvoje postava ve hře dělala?" hráč řekne "Plížila se a vrhala dýky" - ok, to bude chtít dobrý instinkt - dáme mu 3 kostky, jednu tedy musíme někde ubrat, "V čem tvá postava nebude moc dobrá?". "Asi v magii" - ok, dáme mysl na jedničku. A je vymalováno...

Možná by se to dalo ještě víc optimalizovat - třeba nastavit otázky:

- Jak se tvá postava bude zapojovat v boji?
a) bojem s lehčí zbraní HBI +1
b) bojem ničivými údery SIL +1
c) střelbou z větší vzdálenosti INS +1
d) kouzly MYS +1

- Jak se postava dostane z kritické situace?
a) rychle zmizí HBI +1
b) nenápadně se vytratí INS +1
c) prostě to vydrží SIL +1
d) však ona se z toho nakonec zase nějak vykroutí/vylíže MYS +1

Případně se v prvním plánu úplně vykašlat na dovednosti a nechat je jako prostředek pro zlepšování postav...
Naposledy upravil(a) skaven dne 30. 7. 2019, 21:02, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od kostrivec » 15. 5. 2019, 13:28

skaven píše:
15. 5. 2019, 12:39
Otázka, jestli něco takového kodifikovat pravidlově - když hráči postava nesedne, prostě si pro příště vytvoří novou nebo tu stávající upraví...
To je taky možnost, i když já si to (ve své bublině Dračích klonů) představit moc nedokážu. Změnit nějakou dovednost (odnaučit se jí) se moc nenosí (i když bych to rád zavedl). Měnit postavu je v mém okolí dost nepopulární (někdo se současnou postavou už sžil a když ne, tak bylo něco špatně).
Jestli tě tohle netrápí (třeba proto, že se prostě s hráči domluvíš na změně dovedností a oni toho nezneužívají), tak jsi šťastnější než já.

My to řešíme více zkostnatěle - začínáme na nízkých až žádných úrovních, pokud nemáme jasnou představu, co chceme být. A naopak začínáme klidně na pátých úrovních (z jednadvaceti), když už chceme mít nějakou předmyšlenou historii a schopnosti.
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od kostrivec » 15. 5. 2019, 13:42

skaven píše:
15. 5. 2019, 12:39
Možná by se to dalo ještě víc optimalizovat - třeba nastavit otázky:
Forma otázek mi přijde dobrá, takový ten úvodní "wizard" - skrytí složitějšího nastavení za jednotlivé, jednodušší kroky. Líbilo by se mi to jako možnost, nikoli jako jediná cesta, jak se dobrat k výsledné postavě.
A vlastně bys to mohl spojit i se sestavováním charakteru postavy
  • dveře, za kterými tuším nebezpečí a) tiše otevřu (konflikty nevyhledávám + slídil ) b) vyrazím (konflikty řeším rázně + silák)
  • podivný předmět a) obezřetně obejdu (zvědavost není moje parketa + Mysl - vůle ) b) důkladně prozkoumám (zvědavost je moje druhé já + Mysl - ka)
...
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) pro děti

Příspěvek od skaven » 15. 5. 2019, 14:10

kostrivec píše:
15. 5. 2019, 13:42
skaven píše:
15. 5. 2019, 12:39
Možná by se to dalo ještě víc optimalizovat - třeba nastavit otázky:
Forma otázek mi přijde dobrá, takový ten úvodní "wizard" - skrytí složitějšího nastavení za jednotlivé, jednodušší kroky. Líbilo by se mi to jako možnost, nikoli jako jediná cesta, jak se dobrat k výsledné postavě.
A vlastně bys to mohl spojit i se sestavováním charakteru postavy
  • dveře, za kterými tuším nebezpečí a) tiše otevřu (konflikty nevyhledávám + slídil ) b) vyrazím (konflikty řeším rázně + silák)
  • podivný předmět a) obezřetně obejdu (zvědavost není moje parketa + Mysl - vůle ) b) důkladně prozkoumám (zvědavost je moje druhé já + Mysl - ka)
...
Taky mi příjde, že to může být spíše taková berlička, pokud zvolím tvorbu postavy bez dovedností, tak to stejně nebude zapotřebí... A po první hře si hráči řeknou - tohle a tohle mě ve hře bavilo, tak si přidám dovednost a budu v tom dobrý...

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od skaven » 15. 5. 2019, 21:22

Dnes jsme s klukama odehráli další jeskyni a mám pár nových poznatků. Trochu jsem opět upravil "skill list":

Hbitost
- lehké zbraně (šerm) - boj se zbraněmi, které lze ovládat jednou rukou
- rychlost - rychlé reakce, uskočení, rychlý pohyb, iniciativa
- hbité (šikovné) prsty - kradení, předvádění triků, práce s mechanismy (odstranění pasti, otevření zámku)

Síla
- těžké zbraně - boj s obouručními zbraněmi
- tuhý kořínek - veškeré záchrany vyžadující odolnost
- svaly - přeskok, lezení, šplhání, použití síly…

Instinkt
- střelba - střílení, vrhání, (lov)
- slídění - plížení a schovávání
- všímavost - hledání, získávání informací, save proti překvapení, stopování, shánění potravy

Mysl
- arkána - používání, hledání či oprava arkán
- přežití - záchrana zdrojů, léčení, opravování
- vůle - proti magii, persvazi apod.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11657
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od York » 16. 5. 2019, 10:46

Skaven: Tohle už bych se nebál označit za jednoduchý a minimalistický základ hry (což ty první návrhy moc nebyly ;-)).

Teď jestě aby to fungovalo, ale to nejlíp vyzkoušíš hraním.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od skaven » 16. 5. 2019, 11:07

York píše:
16. 5. 2019, 10:46
Skaven: Tohle už bych se nebál označit za jednoduchý a minimalistický základ hry (což ty první návrhy moc nebyly ;-)).

Teď jestě aby to fungovalo, ale to nejlíp vyzkoušíš hraním.
Všechno se vyvíjí :)

Zatím to fungovalo pěkně, tradičně jsou tam ale třecí plochy mezi HBI a INS a mezi HBI a SIL. Zvažuju tam ještě nějaké úpravy názvů. Třeba škatulka svaly - přeskok, lezení, šplhání bych asi na první dobrou intuitivně přiřadil pod HBI.
Taky plížení a schovávání mi příjde na hraně instinktu a hbitosti. A poslední věc, co mi trochu hapruje je opravování jako součást škatulky přežití - zase je to na hraně někde s hbitostí.

Určitě budu rád za jakékoli postřehy a příspěvky, je mi jasné, že to nikdy neodladím dokonale, ale chtěl bych ten návrh mít kompaktní, intuitivní a snadno použitelný, ale stále v něm zachovat jistou míru variability při profilování postav.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od skaven » 16. 5. 2019, 14:19

Jinak jsem pro přehlednost vytvořil nové vlákno, kde jsem se začal věnovat boji. Pokud se mi to podaří, zkusím diskuzi rozdělit ještě do více vláken, ať se nemotám od tématu k tématu...

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 277
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od kostrivec » 31. 7. 2019, 07:17

skaven píše:
16. 5. 2019, 11:07
Zatím to fungovalo pěkně, tradičně jsou tam ale třecí plochy mezi HBI a INS a mezi HBI a SIL. Zvažuju tam ještě nějaké úpravy názvů. Třeba škatulka svaly - přeskok, lezení, šplhání bych asi na první dobrou intuitivně přiřadil pod HBI.
Taky plížení a schovávání mi příjde na hraně instinktu a hbitosti. A poslední věc, co mi trochu hapruje je opravování jako součást škatulky přežití - zase je to na hraně někde s hbitostí.
Já se tohle snažím vyřešit zapojením obou vlastností. Trochu tím utrpí jednoduchost, ale jen trochu. Tam, kde vidím zapojené dvě či více vlastností, použiju tu nejmenší z nich - ve smyslu "To je hezký, že bys dokážal chytit mouchu v letu (hbitost), ale aby ti to k něčemu bylo, tak bys musel nejdřív vnímat styl, jakým lítá (instinkt)", takže i plížení a schovávání by pak vyžadovalo obě vlastnosti (v tvém případě by to šlo možná obrátit - použije se ta větší vlastnost s tím, že postava si tím vlastně zvolí styl - buďto šplhá silově, pomalu ale jistě, nebo svižně jako opice).
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od skaven » 31. 7. 2019, 10:19

kostrivec píše:
31. 7. 2019, 07:17
Já se tohle snažím vyřešit zapojením obou vlastností. Trochu tím utrpí jednoduchost, ale jen trochu. Tam, kde vidím zapojené dvě či více vlastností, použiju tu nejmenší z nich - ve smyslu "To je hezký, že bys dokážal chytit mouchu v letu (hbitost), ale aby ti to k něčemu bylo, tak bys musel nejdřív vnímat styl, jakým lítá (instinkt)", takže i plížení a schovávání by pak vyžadovalo obě vlastnosti (v tvém případě by to šlo možná obrátit - použije se ta větší vlastnost s tím, že postava si tím vlastně zvolí styl - buďto šplhá silově, pomalu ale jistě, nebo svižně jako opice).
Myslím, že tohle už jsem docela rozsekl v novém návrhu vlastností/typologie postav v samostatném vlákně.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 994
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - rpg (nejen) s dětmi

Příspěvek od skaven » 1. 8. 2019, 13:21

Dostal jsem se do stavu, kdy jsou základní pravidla prezentovatelná a byl bych velice vděčný za zpětnou vazbu. Předesílám, že je to opravdu hrubá kostra. Pravidla ke stažení (pdf, 2 stránky A4) - přímo na Dropboxu lze rovnou přidávat komentáře k libovolným pasážím, měl-li by někdo chuť.

Odpovědět

Zpět na „Arkánum - RPG pro děti“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host