[AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

O čem to celé je?
Ač se bude hrát ApocalypseWorld, Nesmrtelní nejsou postapo. Nesmrtelní jsou obyčejní lidé či neobyčejné bytosti, které se kdysi dávno setkaly s Vírem a od té doby jsou s ním svázání. Získali nesmrtelnost - někteří to považují za dar, jiní za prokletí - a my budeme sledovat a odehrávat jejich osudy napříč stoletími.

Moderátoři: MC-AW-Nesmrtelní, MarkyParky

Zamčeno
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

[AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

1420 n. l. – Bitva na Vítkově, křižáci a husité, náboženský zápal
Žánr - Válečná fantasy
V kraji zuří válka. Král Zikmund vede křížovou výpravu proti viklefistům a husitům a jeho vojsko dorazilo ku Pražským městům. Ta od svého ustanovení a zejména za vlády Karla IV. zažila nebývalý rozmach. Pražský Hrad se stal monumentálním gotickým opevněným komplexem, zaplněným dvorci, paláci a v jehož srdci začala růst obrovská katedrála. Na protějším břehu Vltavy pak kolem Starého města Pražského a Josefova bylo založeno Nové město Pražské, které pohltilo dřívější obce Poříč a Havelské město.
Praha.jpg
Nyní však rozkvět skončil a krajem pochodují armády, znepřátelené náboženským svárem. Katolíci ovládají Hrad, levý břeh Wltawy, Letná pole a Vyšehrad. Právě na Letných polích rozbil Zikmund svůj hlavní tábor. Menší město Pražské je vypleněno a v ruinách, jen nedávno se z něj husité stáhli, ale křižáci se zatím nemají k tomu ho obsadit. Kališníci drží pražská města na pravém břehu a vrch Vítkov na východ od města. A o tento strategický kopec, který umožňuje kontrolovat zásobovací cesty do Prahy, se chystá císař Zikmund svést bitvu s husitským vojevůdcem Janem Žižkou.
Bitvu, jejíž průběh a výsledek zdaleka není tak jistě na straně křižáků, jak by se při pohledu na pouhé počty mohlo zdát.
Biteva.jpg
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy - příprava

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

Politika
Smrt Jana Husa před pěti lety a Jeronýma Přažského před léty čtyřmi zažehla v Čechách plamen husitství.
Politika.jpg
Dokud byl král Václav IV. na živu, dařilo se mu bublající kotel nespokojenosti držet pod pokličkou. Je tom všaak lehce přes rok, co král zemřel. Stalo se tak jen měsíc poté, co pražští novoměstští konšelé, kteří vystupovali proti husitskému hnutí, byli svrženi z oken radnice na hroty sudlic a kopí.

Na císařském trůně svaté říše římské sedí Zikmund Lucemburský a po Václavově smrti se stal jediným dědicem českého království. Zatímco katolická šlechta jej zcela samozřejmě přijala za svého panovníka, husitská šlechta se k jeho nástupnictví staví přinejmenším rezervovaně, ne-li odmítavě.

Císař Zikmund požádal papeže Martina V. o vyhlášení křížové výpravy proti husitům a papež císaři vyhověl. Křižácké vojsko tak vyrazilo do Čech a v počtu 30 000 mužů oblehlo Prahu. Praze však přišli na pomoc Táboři a Jan Žižka nařídil vystavět několik opevněných srubů nad vinicemi na vrchu Vítkov. Praha tak není zcela obklíčena a napětí roste.

Víra
Pohanství bylo zcela pohlceno křesťanstvím. Rituály uctívání starých bohů se postupně staly nedílnou součástí liturgie nebo se proměnily v uctívání patronů. Obzvláště silný je pak kult panny Marie. Chladnější podnebí, které po hojném středověku přineslo do Čech hlad a nemoce, je vnímáno jako předzvěst nadcházející apokalypsy.

Skrze odpustky, obchody s relikviemi a s Boží přízní se církev stává vlivnou a bohatou. Tam, kde ještě předminulé generaci stačily baziliky, budují se gotické katedrály, vysoké a štíhlé, symbolizující převahu církve nad obyčejným člověka, vynucující si obdiv a bázeň. Zpupná církev káže výhradně latinsky a prostý lid jí nerozumí. Na odpor reaguje klatbami, prohlašováním lidí za kacíře, inscenovanými procesy.

Ne všichni s tím však souhlasí. Rozhořel se spor o to, kdo má právo vykládat slovo Boží, o to v jakém jazyce je možné kázat. A prostý lid, který rozumí českému kázání se čím dál více kloní na stranu kališníků. Kalich se totiž stal symbolem nového výkladu víry, neboť je to právě kalich, ze kterého je možné přijímat i krev páně - mešní víno. Liturgická praktika, která je v katolické církvi prostému lidu zapovězena.
Víra.jpg
Vyhroceného sporu využívá císař Zikmund, který chce křížové výpravy, vyhlášené proti českým heretikům, využít k upevnění své moci a korunovaci českým králem.

Právo
V právu dochází ke sjednocení rovnosti. Oficiálně jsou si před Bohem všichni rovni, ustupuje princip msty a stále více věcí řeší soudy. S rozšiřováním jejich působnosti však přichází problémy s jurisdikcí, zvláště u lukrativních případů má více soudců zájem na tom případ soudit a tak získat nemalou odměnu. Také se rozlišuje válečné a mírové právo. Ve válečném nemá život velkou cenu, v mírovém ano. Válka však není záležitost národů či zemí - celkem často se stává, že dva šlechtici mají sousedský spor, který začnou řešit násilím a vyhlášením místní války. Pokud je to učiněno oficiálně a dle protokolů, je pak na jejich případné činy pohlíženo jinak - například zabít protivníka ve válce není vražda.

Objevuje se trest odnětí svobody. Města mají často dvě šatlavy - horní, měkkou, ve které jsou odsouzení za drobné přestupky, zpravidla na pár dní. Pokud se do horní šatlavy dostane významný občan, bývá běžné, že příbuzní mu pobyt zpříjemňují různými přilepšeními, samozřejmě s příslušnou motivací, aby hlídači přivřeli oko. Dolní šatlava je určena zločincům, tedy lidem co spáchali zločin. Čeká se v ní na popravu či tělesný trest, který zpravidla přichází velmi rychle. Hrdelní právo je pak důležitým právem města a šibenice vystavené na veřejnost a veřejné popravy tedy slouží nejen k zastrašení zločinců, ale zároveň jsou nástrojem, kterým město dává najevo své bohatství a postavení.
Právo.jpg
Právo.jpg (69.11 KiB) Zobrazeno 2127 x
I zločinci však na větší strukturovanost společnosti i práva reagují a vznikají tajné zlodějské spolky a neformální cechy, formuje se organizované podsvětí.
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy - příprava

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

Život, bydlení, domácnost

Na vesnicích už jsou roubenky o třech místnostech samozřejmostí. Vprostřed bývá síň do které ústí otevřené ohniště vytápějící pec. Na jedné straně je pak světnice, vyhřívaná pecí, čistá místnost bez kouře. Na opačném konci bývá komora, která u chudších domácností bývá zároveň skladem i chlívkem. Bohatší rodiny a rody si staví i čistě hospodářská stavení - stodoly či dokonce opevněné dvorce, obehnané budovami či zdmi ze všech stran.

Ve městech vládne gotika. Patrové domy s průjezdy do dvora skrze překlenutý vchod. Vynález komínu a kachlových kamen přinesl do domů čistotu a světlo i když kuchyně stále zůstávají černé. Místnosti přestávají být průchozí, místo toho dvory lemují pavlače, ze kterých lze do jednotlivých místností vstupovat. Tesaři vyrábí sofistikovaný nábytek, rozkládací stoly, příborníky, kredence. Je zvykem, že pán domu půjčuje hostům vlastní nádobí, aby prezentoval své bohatství. V ložnicích je stále chlad, ale postele s nebesy a rozšíření závěsů a záclon dává lidem jak teplo, tak později i soukromí v milostném životě. S ústupem kouře také přichází čisté stěny, které mohou být zdobeny malbou.
Domácnost.jpg
Gotika přináší do měst vysoký a štíhlý vzhled. Lomené oblouky, vitríny, vysoké sloupy roznášející váhu staveb jsou doplňovány vysokými zdmi, kamennými městskými hradbami a množstvím věží.


Vzhled, oblečení, hygiena
Husité a prostý lid oproti nosí jednoduché skromné šaty. Nebývají barevné, ale už to nebývá jen praktické oblečení do práce, také už dbají na svůj vzhled.

Panstvo, katolící a bohatší měšťané podléhají diktátu módy. Nosí přiléhavé, vícebarevné, dělené obleky. Je zvykem zdůrazňovat tělesné proporce, ramena, ňadra, boky. Muži se holí, nosí krátke vlasy, čapky a kabátce. V módě jsou přiléhavé kalhoty s "padacím mostem". Ženy nosí róby a vyčesané vlasy, které zakrývají čepci a heniny (kužely). Rozšířeným šperkem je růženec, všeobecně se ženy i muži méně líčí a více zdobí. Oblíbené jsou ozdobné pásy a pásky.
Moda.jpg
Domácí hygiena je na vysoké úrovni, ve městech také vyrůstají lázně, byť dlouho trvá než jsou lazebníci nejsou považováni za plnohodnotné řemeslo a nemají právo zorganizovat se v cech. Ve městě je vybudován vodovod přivádějící vodu do městských kašen, kanalizace však stále ještě nestojí a tak splašky končí na ulici, v horních patrech domů se objevují prevéty, kterými lze konat potřebu bez nutnosti opouštět dům či vylévat nočník. Protože měšťané si potrpí na hygienu, staví vysoké chodníky a podloubí, pod kterými je čisto a uklizeno.
Městští radní také ze společné kasy platí uklízení špíny, nepořádku a mršin z ulic - rasové, kati, vězni i tuláci za jídlo udržují lepší čtvrti města v čistotě.

Jídlo, pití, zábava
Přestože doba hojnosti už pominula, rozmach cechů a řemesel se projevil i v potravinách. Řezníci provádějí zabijačky, oblibu mají jelítka, klobásky. Než přišla válka, panstvo jezdívalo na hony a konzumovalo zvěřinu. Chladnější počasí a nedostatek pak naučily lidi jíst zelí upravované na milión různých způsobů.

Na stoly se také rozšířilo mnohem více sladké. Stále se sladí ovocem nebo medem, ale oblibu získávají sladké kaše a omáčky. Pekaři pečou chléb a perníky. Jak před válkou rostl obchod, koření se stává běžným artiklem a koření se všechno. Maso, zelí, slané, sladké, dokonce i pivo a víno.

U stolu se objevují lžíce a vidlička, pije se z velkých zdobených číší, které kolují kolem stolu. Bohatší měšťané a panstvo dokonce nabízí každému hostovi vlastní číši. Konzumuje se mnohem více alkoholu. S nárůstem puritánské morálky ale také dochází k oddělenému stolování žen a mužů, zprva jako ochrana žen před obtěžováním ochmelků, časem ale jako záruka morálního chování na oslavách a pitkách vůbec.

Stále jsou v oblibě klání a soutěže, novou zábavou se stávají divadelní představení.
Divadlo.jpg
Církev už oficiálně potlačuje cokoliv, co by mělo něco společného s tělesnou rozkoší. Sex má sloužit pouze k plození dětí, užívat si jiné než misionářské polohy je hřích. Mezi husity na venkově je to bráno velmi vážně a veškerá sexualita je tabu. Překvapivě katolíci a u měšťanstva bez ohledu na vyznání jsou tolerovány nevěstince a lehké ženy, vše se ale musí dít pokud možno neveřejně. Pověsti o blížící se apokalypse ale také dávají vzniknout obskurním náboženským sektám, ve kterých naopak nahota či sex jsou prostředkem, jakým se přiblížit k bohu.
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy - příprava

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

Zbraně a válčení

Do závodů ve zbrojení mezi platnéři a kováři vstoupil nový hráč. Střelný prach. Vojsko krále Zikmunda stále spoléhá na osvědčené - těžkou jízdu v útoku, sevřenou pěchotu s píkami a halapartnami v obraně, dobývací stroje slouží k boření hradeb a otvírají cestu chladným zbraním. Husité, částečně tlačeni nemožností sami postavit odpovídající armádu, zkouší nové metody boje - a jsou v tom úspěšní. Jejich mobilní opevnění - vozová hradba - je možné postavit kdekoliv a velmi rychle znovu rozložit a přesunout. Těžké dřevěné vozy není křižácká jízda schopná prorazit a proti pěchotě mají obránci výškovou převahu. Nemaje prostředky na vyzbrojení armády těžkými zbroje, zkoušejí - s nemenším úspěchem - různé formy palných zbraní všech velikostí. Píšťaly, hákovnice, tarasnice, houfnice a bombardy jsou sice také drahé a hlavně nespolehlivé, ale na tuto dobu obrovská síla projektilů nedělá rozdílu mezi prošívanicí za pár grošů a plnoplátovou zbrojí za desítky dukátů.

Navíc tak, jak se v posledních desetiletích bitevní pole stávala doménou rytířů a žoldnéřů, tedy vlastně profesionálních vojáků, husité proti nim staví lidovou improvizaci. A do třetice úspěšně, zejména při obranných operacích se cepy a jiné překované zemědělské nástroje ukazují velmi účinným bojovým prostředkem. Husité jsou také mistry ve využívání terénu, lstí a pastí. Připravený husita nemusí umět dobře bojovat, stačí aby svou důmyslnou dlouhou zbraní dokázal dostatečně silně a dlouho mlátit útočníky ze bezpečí vozů či hradeb a délka zbraně, energie volně zavěšených hlavic a výšková převaha udělá svoje.
Boj.jpg
Hospodářství a obchod

Vrcholný středověk byl dobou blahobytu. Teplé podnebí přálo zemědělství. Václav II. provedl mincovní reformu a začal znovu razit mince z čistého stříbra a dokonce ze zlata. Návrat ke kvalitě způsobil, že jejich hodnota je navíc uznávána i mimo České království. Na nákup na trzích sprostému lidu stačilo pár stříbrných parvů, na větší obchody se používaly pražské groše. Toto dále podpořil Jan Lucemburský, když zavedl zlaté florény, později Karlem IV. nahrazené za denáry.

1-BARTER = 3 dukáty = 45 pražských grošů = 540 parvů
1 dukát = 15 grošů
1 groš = 12 parvů

Mince.jpg
Církev označuje půjčku za úrok za hřích, židé jako jinověrci však mají lichvu povolenou, mnoho lidí si proto ukládá či půjčuje peníze od nich.

Také byly ustanoveny zemské cesty, kolem kterých byly v úzkých pruzích vymýceny lesy, aby se lapkům ztížily přepady. Možnost bezpečně převážet velké objemy peněz na velké vzdálenosti vedla k prudkému rozvoji obchodu. Na cestách se objevily formanské vozy, po městech rozváží zboží kárníci s lehkými dvoukolovými kárkami, na Wltawě se objevily vory a lodě.
Doprava.jpg
Rozvoj obchodu následoval i rozvoj řemesl. Potřeba vyrábět stále širší paletu výrobků vedla k silné dělbě práce a diferenciaci. Jeden řemeslník už nezvládal obsáhnout všechny potřebné znalosti a tak se stávající řemesla dělí na nová a s nimi vznikají nové cechy.
* Zlatníci, šperkaři
* Mydláři, lazebníci (byť lazebníkům trvalo dlouho, než byli uznáni za rovnocenné ostatním cechům)
* Koželužníci, kožešníci
* Ševci, krejčí
* Kováři, nožíři, platnéři, zámečníci
* Tesaři, truhláři, řezbáři
* Hrnčíři a skláři
* Pekaři a perníkáři
* Pivovarníci, vinaři, paliči

Rozšiřuje se mechanizace, mlýny, hamry, ale také kolovraty, tkalcovské stavy, byť zatím ruční.

Pak přišlo ochlazení, hlad, nedostatek, nespokojenost a válka.

Vzdělanost
Faráři učí v domácnostech, na farách, nejen praktické dovednosti, ale mezi kališníky i slovo boží a jeho výklad. Centrem vzdělanosti jsou kláštery, avšak ve městech se staví první měšťanské školy, ve kterých je, pokud na to máte, možné se nechat naučit své děti číst, psát a počítat. Karel IV. pak v Praze založil Univerzitu.
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy - příprava

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

... na hradbách a věžích pražských, v opevněných srubech vítkovských, ve stanech křižáckých, na návsích a náměstích, v chalupách i měšťanských dome ...

Vymetená letní obloha je předzvěstí parného dne 14. července léta páně 1420. Tak jako každé ráno v posledních týdnech, i dnes se svítáním probouzí obyvatele pražské kotliny cinkavé zvuky broušených mečů, rány palic a seker na stavbách opevnění a výkřiky hejtmanů či urozených rytířů, kteří komandují své bojovníky před nastávajícím dnem.

Na všech tržištích i náměstích i na většině návsích je vyvěšen pamflet, který tam ještě před svítáním doručili Jankovo roznašeči:

"Byť Boha v hubě mají,
ten v boji s nimi nepřistojí
neb nepříjímaj po obojí
a pobožní se jen zdají.

Včír řeku v Libni přebrodili
teď místo nahoře jsou dole
chtějí na Špitálská pole
by na Prahu tam uhodili.

Ať jsi práče, co jen vrhá kámen,
či sudlicí či cepem biješ,
když Krista krev jak víno piješ,
s rytíři bude na bojišti Ámen.

Ale naše svatá víra,
ta vítězství jim nedá,
zemřou na svých koních, běda,
před Bohem se rozdíl stírá.

Až když uznají, že nejsou jiní,
jako v Zlatušině Útočišti,
ať už ve víře či nabojišti,
pak přestaneme bít těch křižáckých sviní."


Ve městech Pražských si lidé čtou pamflet sami, na vesnicích se vždy musí najít někdo vzdělanější a jedna kopie se dokonce dostala až do křižáckého tábora na Letenských polích, avšak všude, kde byla, vzbudila rozruch. Husity polekala zpráva o chystaném útoku na Špitálská pole odkud by křižáci mohli napadnout novoměstské hradby nebo dokonce zkusit brodit kolem poříčských mlýnů přímo do města. Katolíky pak rozlítila drzost, s jakou si nějací písaři z města dovolují posměšně komentovat křížovou výpravu.

Pamflet však hodnotí situaci celkem přesně. Špitálská pole a dvě cesty lemující vrch Vítkov jsou posledním trasami, kterými do Prahy proudí zásoby potravin a pokud by se křižákům podařilo obsadit je, jen těžko by se Praha při delším obléhání udržela. Část křižáků, jejichž hlavní tábor je na Letenských polích, včera v odpoledních hodinách pod vedením Pippa Spana z Ozory přebrodila řeku u Libně a rozbila menší tábor na jih od ní. Jezdců je tam shromážděno několik tisíc, od urozených pánů vedoucích válku z čistého přesvědčení, po druhořadé žoldnéře, kteří z bídou ušetřili na koně a zbroj a chtějí na křížové výpravě zbohatnout.

Jan Žižka z Trocnova, husitský vojevůdce, si byl už dříve vědom strategické polohy vrchu Vítkov a proto nechal na jejím vrcholu zbudovat několik opevněných srubů a ve dne v noci jej stráží posádka asi třiceti obránců. Co je však třicet proti tisícům? Skrývá se snad na tom vrchu nějaká božská síla, ve kterou odvážní Žižka spoléhá?

Ve vzduchu je cítit, že klid zbraní a obléhání dlouho nevydrží. Dnes se něco semele.

....

... ve špitále řádu Milosrdných bratří ve Starém městě Pražském ...

Dalibore, už víš, že Vír sílí, vždy když se v kraji dějí velké věci. Proto tě záplava sílícího pocitu dnes ráno nepřekvapila. Nepřekvapila tě ani Vlaštovka, kterou jsi opět po ránu nepotkal v ošetřovatelském rouchu, ale v chladivé zbroji z ledových šupin.

"Chystá se velká nerovnováha Dalibore," poví ti, hned jak tě uvidí. "Cítím, že dnes bude nutné napravit mnoho křivd," pokračuje a hned vysvětluje jakých. "Stanuli tu proti sobě dvě znesvářené strany. Jedna bojuje za slova, která vyřkl papež a císař, druhá za slova, která jsou napsaná v knize a lidem je předčítal upálený kněz. Ani jedna z těch stran nemá pravdu a proto budou svými činy způsobovat křivdy."

Na malý moment se odmlčí a pak ti odhalí strašlivou myšlenku, kterou zplodilo její ledové srdce: "Myslím, že mým úkolem dnes je narovnat křivdy, které budou spáchány. Jedna strana dnes zvítězí. A při svém velkém vítězství napáchá více zla, než její poražený nepřítel. Proto se budu muset postarat o to, aby nikdo nezvítězil. Budu bojovat tak, aby poražené byly obě strany tohoto nespravedlivého konfliktu.

Když domluví, konečně si uvědomíš, že ve špitále začínají přípravy na bitvu. Přenáší se ranění z minulých šarvátek, sypou se čisté piliny a seno, tak, jak to učil Jan z Boha, zakladatel řádu. "Bratře Dalibore, tady ve špitále bude pro tvoje šikovné ruce hodně práce ve dnech příštích, ale dnes tě budem potřebovat u novoměstských hradeb," volá na tebe lékařský mistr Matěj, "pojď se mnou a pomoz mi založit u starého poříčského mlýna provizorní ošetřovnu," vyzývá tě a ukazuje na kárku se senem a trojicí nosítek, kterou má připravenou u brány špitály.

Probleskne ti myslí obraz z tvé poslední návštěvy tohoto starého místa. Jistě, prošel od té doby velkou přestavbou, ale přesto si vzpomeneš, co se tam při poslední Noci odehrálo.

Co budeš dělat?

.....

.... v Kobyliské tvrzi ...

Česlave, přestože jsi tolikrát učil své muže, že mají klepat, poté co jsi uslyšel rychlé kroky, dveře od tvého pokoje se rozlétly a osoba, která je rozrazila vstoupila dovnitř. Už jsi měl v úmyslu dořvat kohokoliv z tvých chlapů či poddaných, který se odvážil, ale když jsi zvedl hlavu, uviděl jsi mastnou a umolousanou zástěru Zlatuše a pak vzteky rudé tváře.

"Podívej se, Česlave, co ten hlupák pisálská udělal!" a s třísknutím ti položí na tvůj stůl nějaký pamflet. "Poslala jsem mu, jako vždycky, hrstku pražských grošů, aby udělal dobré jméno mému podniku," pokračuje a vztekle zapichuje prst do posledního čtyřverší," a podívej se na něj, kreténa blahoslaveného, ale chudého duchem!"

Přečteš si pamflet a orosí se ti čelo. Celou dobu tak křehce pracuješ na neutralitě svého panství, střídavě se vyhýbáš oběma stranám a střídavě jim oběma pochlebuješ, jen proto abys uhlídal tajemství hvozdu. A teď tohle. Po takovémhle upozornění je hostinec Zlatušino Útočiště cílem číslo jedna, jak pro křižáky, tak pro husity. A protože stojí přímo na návsi v Kobylisích, proti tvé tvrzi, stává se cílem číslo jedna i tvoje panství.

Zlatuše stojí proti tobě, zlostí bez sebe a očekává nějakou reakci. A ty si zároveň uvědomuješ, že zrovna dneska znova posílil Vír.

Co uděláš?

.....

.... u mlýna v Zadních Ovencích ...

Jasno, když ráno starý vinař Vincent, jeden z mála co ve vsi umí číst, předčítal ostatním vesničanům pamflet přitlučený na staré lípě, moc jsi nedávala pozor. Máš hlavu plnou silného vlivu Víru, který opět, po letech, narůstl. Všimla sis ale, že většina vesnice kroutila hlavou. Víska je malá, klidná a když se nepočítá pár křižáků, co si sem přijelo přes brod pro zásoby či užít s nějakou děvečkou, vlastně se jí válka ještě nedotkla. A většinu lidí to také těší. Nejsou to blázni jako v Bohemicích nebo Čimicích, kde se ke kališníkům hrdě hlásí. A nevládne tu pevná ruka Veličenstva kata z Kobylis.

Většinu vinic má svěřenu do správy Vítkův otec Mikuláš, zvaný Sedlák. Není šlechtic, pozemky patří králi a Mikuláš mu je vždy jen spravoval, ale co je Václav IV. mrtvý a krajem táhne křížová výprava, vesnice si tak nějak žije, jak to jde, pod Mikulášovým vedením.

Ihned co Vincent dokončí čtení, vidíš Vítka, jak kráčí do stodoly u mlýna. Za malý moment si toho všimne i Mikuláš a jde za ním. Potom ze stodoly uslyšíš křik - jeden na druhého halekají, ale kvůli hučení Wltawy a klapotu mlýnského kola jim není pořádně rozumět. Až když vyjdou ze stodoly ven, tak pochopíš, o co jde.

Vítek vyšel ven, na své haleně má vyšitý rudý kalich, na hlavě koženou čapku po nějakém prapředkovi, v ruce má cep, několik hřebů, kladivo a míří k ponku. Za ním supí Mikuláš a křičí na něj: "Co blázníš synu. To ti ta holka poblouznila hlavu? Nebo tě zkouší Bůh? Buď dobrý křesťan a zůstaň doma. Nezabiješ, pamatuješ? Tak zní boží přikázání, nezabiješ."

Vítek otce moc neposlouchá a zatlouká hřeby do tlouku. Nakonec se ale na otce přeci jen otočí: "Žádná ženská v tom není otče. Mistr Jan za pravdu boží položil život v Kostnici. A teď se krajem toulají cizáci na oplátovaných koní a chtějí vypálit i Prahu. A až padna Praha, tak půjdou rabovat do okolních vesnic, chápeš?" odmčí se, aby dal otci šanci reagovat.

"Právě. A když budeme spořádaná katolická vesnice, tak nás nechají být. Už tu byli třikrát a domy stojí," oponuje mu otec.

"Už tu byli třikrát, poprvé sebrali Vincentovi sudy s vínem, podruhé odvlekli Marušku a Jarmilku a obě se vrátily zneuctěné a včera nám odvezli tři pytle s moukou," připomíná syn otci, že návštěvy nebyly úplně bez problémů. "Tak se dobrý křesťan nechová. A jestli katolíci nejsou dobří křesťané, pak kališníci ano," pokračuje, "ostatně teprve když jsem slyšel mistra Jana v Betlémské kapli před lety hovořit, teprve jsem pochopil, co praví písmo," dodává.

"Vždyť tě křižáci zabijí dřív než ku Praze dojdeš, synu. A když ne křižáci, tak Aleš z Česlavi," připomene další nebezpečí na cestě, "měj rozum, mrtvý ani vesnici, ani mě, ani mrtvému Husovi neposloužíš!" apeluje na jeho pud sebezáchovy. A pak nakonec vytáhne největší trumf: "A co Jasna, to pěkné děvče, za kterým pálíš? Ta ti tvé hrdinství schvaluje?"

"Najednou je pěkná," utrhne se na otce Vítek, "ale ještě včera to u tebe byla nuzná veš, co se nám snaží dostat do kožichu."

Oba dva, otec i syn se podívají tvým směrem a asi si neuvědomují, žes to všechno slyšela.

Co uděláš?

......

.... v jeskyni pod Letenskými poli ....

Potomku, už druhý den tě budí dunění a otřesy. Včera jsi si poslechla netopýřím a když se vrátili, povídají ti: "Železní muži na železných koních staví látkové jeskyně. Jen kus odsud." Za ta léta už rozumíš i netopýřím přirovnáním a proto víš, že nedaleko zavaleného vchodu do jeskyně se utábořili rytíři. Jen jejich počet tě nepřestává vyvádět z úžasu.

Už jsi si zvykla, že dole za řekou, v kamenných domech, žije tolik lidí. Ale teď je jich najednou v kraji jednou tolik - a všichni ti nově příchozí mají železné zbroje, koně, stany a utábořili se ti jen malý kousek od tvého obydlí.

Včera odpoledne jich hodně odcválalo někam na východ. I kdybys to neviděla, tak jsi to slyšela i cítila v jeskyni. Odjela jich tak třetina z celkového počtu.

Myslela sis, že to jen tak přejde, ale dneska ráno tě krom dunění kopyt probudil i pocit, že Vír je opět o mnoho, o mnoho silnější. A zároveň zaslechneš několik netopýrů, kteří se vrátili z nočního letu: "Čtyřhlavé zvíře je ve městě. Ti co rozdávají stříbrné placky prý mají u sebe čtyřhlavé zvíře. A budou ho tajně ukazovat těm co dají stříbrné placky."

Trochu přemýšlíš, co za lidi jsou ti, co rozdávají stříbrné placky. Pak si vzpomeneš, jak tě mnich, když ses učila číst a psát, také učil, že lichva je hřích. Ale že židé půjčovat peníze mohou. Znamená to snad, že se chiméra vrátila a teď je v Židovském městě?

Co uděláš?
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
Dalibor
Příspěvky: 843
Registrován: 10. 6. 2016, 18:59

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Dalibor »

... cestou k novoměstským hradbám...

Jsem trochu rád, že Vlaštovka si zvolila ještě tu rozumnější variantu. Taky se mohla rozhodnout počkat, kdo vyhraje a pak přednostně narovnávat jeho křivdy.
"Vlaštovko, mýlíš se v tom, že nikdo z nich nemá pravdu. Obě strany vychází z jednoho učení. Jedna z nich ale postupem času toto učení pokřivila a překroutila pro svůj prospěch. Velkou část svého života jsem prožil jako františkán, v chudobě, a pozoroval, jak ostatní řády odírají lid a bohatnou, zatímco lidé chudnou. Kališníci se jenom rozhodli vrátit se ke kořenům, které jsou oběma stranám společné. A co udělali katolíci namísto toho, aby se ohlédli za svými kořeny? Vyhlásili válku....
Ale uznávám, že až se strhne bitva, křivd na obou stranách bude tolik, že ještě pravnuci těch, co přežijí, budou cítit nenávist a křivdu a ty rozhodně budeš mít co narovnávat."

U mlýna pomůžu se zakládáním ošetřovny. Matěj je schopný ranhojič a respektuji jej, i když v mnohém se naše názory na léčení rozcházejí. A protože nejsem vysvěcený, mé slovo má jen poradní váhu. To mi ale nevadí, velký špitál jsem během těch let uzpůsobil k obrazu svému a přinášel mi tolik trpících, že má nesmrtelnost zůstala zajištěná, ba se cítím ještě mladší a silnější než dřív.

Zakládání ošetřovny, byť provizorní, je ale zdlouhavá práce, ale mám spoustu času k přemýšlení. Zpoza svého exotického doktorského pláště - který jsem si sám navrhnul - jenž mě snad ochrání před vlky, jsem vytáhl svůj prastarý tesák, se kterým jsme spolu s Vojtěchem rozřezávali rány dávno, v prastarých časech. Teď jsou z něj jenom zbytky, které nosím pro štěstí, ale sevřu je v pěsti a otevřu svou mysl, abych jej vypátral.

Open you brain, Dalibor:2D6+ → 3(2 +1 + 0)#weird
Dalibor, muž s přátelskou tváří, starostlivýma očima a nadšeným hlasem.
Kdysi doktor, pečovatel o Zdroj a jeho lid, a nyní šiřitel zpráv.
Deník postavy
Uživatelský avatar
Česlav
Příspěvky: 865
Registrován: 23. 6. 2016, 14:13

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Česlav »

... v Kobyliské tvrzi ...

"Příště napřed zaklepej.", zabručím a přitáhnu si na stole pamflet, přejedu řádky očima a čelo se mi zkrabatí v ustaraném výrazu. Až když uznají, že nejsou jiní, jako v Zlatušině Útočišti. A jací jsme v Zlatušině Útočišti? Co je to, kurva, za sračku.
Dlouze vydechnu. A zrovna dnes, když po tak dlouhé době opět roste síla Víru.

"Co chceš, abych udělal, Zlatuše? Škoda už je napáchána. Můžu mu leda tak přibít jazyk na dveře, až se tu příště ukáže.", pokrčím rameny a rozhodím rukama., "Teď jde o čas a zároveň nevíme, co na nás přijde dřív...a z jaké strany. Potřebujeme informace."

Vstanu z křesla a s hlasitým křupnutím se protáhnu. Je dobré, že Kobylisy mají násep a už dávno jsem nechal postavit barikády, které spolu s krajními staveními vytvářejí jakousi provizorní hradbu mimo severní a jižní cestu. A lidé jsou sice zvyklí, že je chrání mí zbrojnoši, ale už několikrát jsem je nechával cvičit, aby se mohli postavit útočníkům, kdyby bylo nejhůř. No, snad nebude nejhůř, plnému útoku křižíků nebo husitů bychom asi neodolali dlouho.

"Sebranko! Do zbraně! Chci aby byli všichni připravení na problémy, koně aby byli osedlaní, píšťaly naládované.", křiknu do chodby a když přiběhne seržant, vysvětlím mu, co po nich chci, "Čtyři průzkumné patroly po pěti jezdcích, jedna na cestu k Čimicům, jedna na cestu k Bohemicům, další na Ljubiňskou cestu a poslední zajede do Malého Holešova. Nebudete s nikým bojovat, při první známce potíží okamžitý návrat na tvrz. Zbylých deset mužů má pohov tady, ale musí být připravení do minuty vyrazit. Když bude klid, půlka patrol se s nimi vystřídá před polednem, druhá půlka odpoledne. Pokud zazní můj roh, všeho necháte a vyrážíte ke mě. Všechno jasné?"

Ustrojím se a obléknu do plné zbroje, čekám, že dnes budou problémy.

Čekám, že Zlatuše možná bude mít ještě něco na srdci a nebo má nějaké užitečné informace. Pokud ne, mám v plánu vyrazit na náves a zjistit, co se děje ve vesnici.
Znovuzrozený Krkavec Víru.
Deník postavy
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

... ještě ve Špitále ....

Vlaštovka, než odejde, ti zkusí také něco vysvětlit. "Když jsem poprvé zemřela, pochopila jsem, že nelze se vracet ke kořenům. Kořeny, to není moudrost. To je železná koule zvyků a tradic, která ti svazuje nohy a neumožňuje ti být zcela nestranný."

Bere do ruky své ledové kopí a na záda si nasazuje kuši.

"Podívej se třeba na Česlava. Přesvědčils mne, že bude křivda narovnána, když budeme ctít tradice a pomůžeme stát po boku starých Bohů. A on mění kabáty a strany podle toho jak vítr fouká. Už tehdy jsem pochopila, že narovnání po starém způsobu je zbytečná věc a nic nenapraví," vypráví ti s klidem.

"Nové pořádky nabízely cestu pomsty. Narovnat křivdu potrestáním viníka. I touhle cestou jsem se vydala a dlouho mě to uspokojovalo. Nakonec jsem se však znovu spálila. Stačilo jedno křivé slovo a zabila jsem nevinného. Ne, že by Vukmar neměl na svědomí jiné hříchy. A ne, že by nebyl Nesmrtelný. Ale prostě jsem ho zabila pro nesprávnou věc. Pomsta je také špatná tradice."

Nakonec ti poodhalí kousek svého plánu. "Nyní je nový zvyk. Říká se mu Šatlava. Toho, kdo se provinil, nezabiješ, ale zavřeš, aby nemohl dál škodit. Led je dobrá zbraň co dokáže zavřít člověka a přitom nezabít. Budu hledat ty, co se provinili a zavírat je, aby nemohli dál. Tak snad zajistím, že na konci nebude vítěze."

Potom odchází, vydává se směrem k jedné z městských bran, kde se cvičí husité k boji.

... později, v Daliborově vizi ...

Dalibore, vidíš Vojtěcha. Za ty toky se vůbec nezměnil, jako by nezestárl ani o měsíc, možná kůže na tváři je trochu seschlá. Vidíš ale jen jeho. Nejsi schopen zjistit, kde je. Kolem něj je jen bílé nic, po kterém se rozhlíží.

Přemýšllíš, jak si pomoci. Vera říkaval, že Vojtěch je Vlk. Možná by pomohlo, kdybys zkusil místo Vojtěcha hledat Vlka. Nejsi si jistý, co to přesně znamená, ale má to určitě nějaký význam a Vír jej pozná sám. Prozradí ti to.

Upřesně se začneš soustředit na slovo Vlk. A náhle vidíš obrovskou bytost se čtyřmi hlavami. Tři vpředu - lví, beraní a ještěří - a hlavu hada místo ocasu. Bytost je však spoutaná obrovskými rudě zářícími okovy.

Náhle máš pocit, že nejsi jediný, kdo se na bytost dívá - rozhlédneš se a on je tam stále Vojtěch. Upřeně na ni hledí. Pak - ani nevíš odkud - se mu v ruce zjeví palice a majzlík. Také kouzelně září, modrým mihotavým světlem.

Vojtěch vykročí k chiméře.

Vize skončí.

Co budeš dělat?
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
Dalibor
Příspěvky: 843
Registrován: 10. 6. 2016, 18:59

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Dalibor »

Vlaštovce opět popřeji hodně štěstí. Nabídnu jí, že může jít se mnou, ale rezolutně odmítne.

"Ani ta šatlava není tak dobrý nápad. Člověk se v ní jenom zatvrdí a ze člověka, který páchal malé zločiny, se stane člověk schopný velkých zločinů. A zamrazit někoho v led... Jenom tě prosím, buď opatrná."

Po celou dobu, co připravujeme provizorní ošetřovnu, přemýšlím nad vizí. Klíčem k nalezení je tedy chiméra, zajímavé. Tu měl s sebou naposledy Chval, jestli ji má stále, nevím. A najít jej není snadné. Snad mi pomůže Česlav; i když jej nemá rád, třeba bude vědět, jak se k němu dostat. Kat.

Dokončím provizorní ošetřovnu, zkontroluji, jestli Matěj udělal, jak jsem radil a omluvím se.

Vyrazím k Česlavovi. I kdyby nic nevěděl, už dlouho plánuji Fioně pomoc s výpravou do mohyly. Dnes je na to den jak stvořený.

Read a sitch+sniffing the air, Dalibor:2D6+3 → 9(4 +2 + 3)#sharp
Jaká je nejlepší cesta k Česlavovi? Přes brod k Bubnům, přes Libiň nebo je snad odpověď úplně jiná?


Cestou si upevním ptačí masku na obličeji, aby na mě nemohli a přiotevřu svou mysl víru.
Jak blízko jsou Vlci?
Dalibor, muž s přátelskou tváří, starostlivýma očima a nadšeným hlasem.
Kdysi doktor, pečovatel o Zdroj a jeho lid, a nyní šiřitel zpráv.
Deník postavy
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

Dalibore, Vlci jsou v jednom z pražských měst. Nejsi schopen vycítit, zda jeden nebo čtyři.

Nejbezpečnější cesta k Česlavovi bude východní branou, přebrodit do Bubnů, pak doufat, že nepotkáš křižáky na kraji blat a nakonec přebrodit z Holešovic do Malých Holešovic a nahoru do kopce.

Co uděláš?
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

... v Kobylisích na návsi ...

Česlave, Zlatuše pochvalně pokyvuje nad tím, jak organizuješ muže. Pak se na tebe otočí: "Kdybys náhodou ty nebo tví muži přišli k úhoně při ochraně Útočiště, slibuji ti, že povedu ozdravný obřad a použiji při něm ty nejsilnější byliny, které mám ve svých zásobách."

Muži vyrazí na předsunuté hlídky, jak sis přál.

Když vyjdeš na náves, Tibor zrovna poetickým hlasem dočítá lidem poslední verš. Lidé jsou nervózní a koukají se na jih, pod Kobyliský svah. Na obzoru jsou jasně vidět střechy Libeňské tvrze a na břehu řeky pod ní jen o kousek dál je znát nezvyklý pohyb. Křižácký předsunutý tábor, o kterém se mluví od včerejška.

Malý obláček prachu se odděluje a míří k Libni.
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Uživatelský avatar
Potomek
Příspěvky: 748
Registrován: 21. 6. 2016, 22:17

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Potomek »

... v jeskyni pod Letenskými poli

Tak už je to tady zas. Zase se něco výstavně podělá. A samozřejmě do toho budu zase strkat čumák. Tak jdeme na to, umyju se, učešu, obleču si šaty. Ze všech sil se soustředím se na to, co dělám a hlídám si myšlenky, aby mi neodcestovaly zase do nějaké šílené vize. Šaty jsou strašně navlhlé z toho, jak už pěkných pár let leží nepoužité v jeskyni, ani je na sebe nemůžu pořádně navléct, protivně se lepí. Jak zaberu, tak se natrhne spodek sukně. Grr, na tohle nemám čas, nožem to rychle naříznu i na druhé straně a svážu. Veliká krása, to jistě každý přede mnou padne na prdel. Pak ještě nějakou chvíli z nich oprašuju binec. Vezmu do pytlíku trochu těch lišejníků, kdyby bylo třeba. Pak ještě sošku od Marca a pochopitelně nůž.

Postupně odhazuju kusy dřeva od vchodu, hm, taky jsem si ty šaty mohla obléct až potom. Pak východ zase zahrabu, i mechové peřinky zkusím nějak naskládat nazpátek na ta zhnilá dřeva. Vylezu z křoví, poslouchám, co se děje, prohledám okolí jeskyně a dívám se jak se to tu změnilo. Pak zajdu opatrně nahlédnout na ty rytíře, kteří tu mají poblíž tábořit. Až se sem budu vracet, tak budu potřebovat vědět, kolik jich tu je a kde přesně jsou. Nechci, aby si mě někdo všiml, takže se opatrně plížím.

Read a sitch: 2d6+1 = 10
Na co dávat pozor?
Nejlepší cesta kolem nich?
Kde přesně jsou?
Jak blízko jsou Vlci? (chci si potvrdit teorii o židovském městě)
Nová, zdokonalená verze Potomka, která se zkouší vyrovnat se vzpomínkami svého předchůdce. Deník postavy
Uživatelský avatar
Dalibor
Příspěvky: 843
Registrován: 10. 6. 2016, 18:59

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Dalibor »

... za brodem u Bubnů...
Čekal jsem problémy hned za brodem, ale měl jsem štěstí, zdá se. Nebo je to spíš klid před bouří, obávám se.

Jdu zamyšleně a snažím se srovnat si v hlavě, co vlastně vím o Vlcích. Není toho hodně, a co vím, se točí kolem Vojtěcha. Například to, že můžete žít stovky let vedle něj a nevšimnout si toho. Ne, že by nebyl něčím divný, ale rozhodně jsem si to nespojoval právě s tímto. Je podivné, jak dlouho už svět zkoumám a jak málo o něm vím.

"Podivné a neméně fascinující!" říkám si pro sebe.
Dalibor, muž s přátelskou tváří, starostlivýma očima a nadšeným hlasem.
Kdysi doktor, pečovatel o Zdroj a jeho lid, a nyní šiřitel zpráv.
Deník postavy
Uživatelský avatar
Jasna
Příspěvky: 409
Registrován: 12. 6. 2016, 22:24

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od Jasna »

.... u mlýna v Zadních Ovencích ...

Mikuláš nemám nijak ráda, ale právě teď s ním musím souhlasit. Nechci aby Vítek někomu tloukl hlavy cepem. Zvláště dnes. Jestli dojde ke krveprolití, nikdo nedokáže říci co se přihodí.

Nedělám to ráda, ale musím. Zadívám se Vítkovi do očí a ...

Jasna:2D6+2 → 9(3 +4 + 2)
Co si přeje abych udělala?
Reinkarnující se čarodějka a zmije jedovatá.
Uživatelský avatar
MC-AW-Nesmrtelní
Příspěvky: 2917
Registrován: 9. 6. 2016, 14:12

Re: [AW-EPOCHA] 15. století - Válečná fantasy

Příspěvek od MC-AW-Nesmrtelní »

.... Na Letných polích...

Potomku. Vlka... anebo čtyři vlky? No prostě cítíš je na jih, hned za řekou. Židovské město by to mohlo klidně být.

Rytířský tábor je prostě obrovský. Stanové město hrající barvami a vlajkami. Asi třetina je teď opuštěná, hlídaná jen pár desítkami mužů. Dvě třetiny jsou plné bojovníků a koňů.
Na východním konci je však ještě malý kus tábora, který jako by ke zbytku nepatřil. Stany nejsou tak barevné a jsou menší. Také mužů je tam výrazně méně - a na rozdíl od zbytku tábor jsou tam ženy. Hodně žen. Navíc máš pocit, že některé z nich mají tak špinavé a potrhané šaty, že bys mezi ně zapadla. Pokud nechceš obcházet tábor velkým obloukem, přes plot, který ti vyrostl pod chýší, cesta skrze ženský tábor vypadá bezpečně.

Vidíš také, že tábor stále ve velkém oblouku objíždí tucet jezdců v lehkých zbrojích. Zastavuji se na vyvýšených místech Odkud je dobře vidět do kraje. Pravděpodobně hlídka. Je potřeba si na ní dát pozor. Ale teď zrovna je na druhém konci tábora.

Co uděláš?
10. léta 21. století Apokalyspy přichází
Zamčeno

Zpět na „[AW] {PbP} Nesmrtelní“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů