[RPG Kuchyně 2016] Bushi

Soutěž v tvorbě RPG začíná 26. února 2016!
Odpovědět
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5216
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

[RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od boubaque » 14. 3. 2016, 20:11

Obrázek
BUSHI
samurajská RPG
Jsi válečník, samuraj. Ať už jsi muž, buši, či žena, onna-bugejša, jsi vazalem japonského klanu Buneko. Patříš mezi nejvěrnější a nejschopnější vazaly, jaké tvůj dajmjó, lenní pán, má. V boji svou zbraní patříš mezi nejlepší a jen málokdo se může rovnat tvé odvaze a cti. Nemnoho je těch, kteří následují bušidó, kodex válečníka, tak věrně jako ty.
Tvůj dajmjó, Buneko Ičiró, vedl svá vojska do bitvy proti jinému dajmjovi a dočasnou správu hradů předal několika svým věrným, které mohl v bitvě postrádat, včetně tebe. Boj ale skončil katastrofou. (...) S touto zprávou přišli poslové z pole, ale sotva se zvedli, dorazil posel od Ičirova protivníka. Tvrdí, že tvůj pán je živ, a žádá za něj výkupné. Nejen, že si troufá objevit se tu s nadutým výrazem a klást si podmínky, ale ještě žádá nejcennější poklad klanu Buneko!
Vyslechli jste si poslova slova a vyptali se na to, co byl ochoten říct. Loajalita vás zavazuje ochraňovat svého dajmja, ale odevzdat jeho dědictví nepříteli bez záruk či jen vědomí, zda je Ičiró skutečně naživu, by bylo šílenství. Tvoje čest ti velí učinit jediné: Na nepřítelově panství najít a osvobodit svého dajmja, či ho pomstít. Žádný nepřítel není tak mocný či děsivý, aby tě od tvého úkolu odradil.
Pravidla stahujte zde. (184 kB)

______________________
Bohužel jsem nestihl přepracovat podobu stromu (natož ho graficky lépe zpracovat), zejména počet a barvu uzlů u jednotlivých větví, takže text se na pár místech odkazuje k něčemu, co nedává v kontextu moc smysl. Zapomněl jsem také přidat seznam japonských jmen a nějaký text o bušidu (ale jak pochopíte z odkazu, v době, ve které se hra má odehrávat, ještě neměla jasná pravidla tohoto kodexu.
Každopádně to znamená, že už mám to-do list pro novou verzi :D
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9390
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od York » 15. 3. 2016, 11:16

Určitě by to chtělo někam na začátek dát seznam potřebných pomůcek (hlavně jaké barvy žetonů jsou potřeba a kolik od každé). Možná by neškodilo přidat na konec přílohu se stránkou, kterou by šlo vytisknout a žetony z ní vystříhnout.

Asi bych taky víc zdůraznil rituální stylizaci. Ono to tam schované je, předávání misky se žetony a tak nápadně připomíná např. čajový obřad. Třeba zrovna krátký motivační textík o čajovém obřadu by mohl pomoci hráčům, kteří tohle moc dobře neznají (zouvání bot, klečení, úklony a takové věci, to by hře určitě hodně přidalo).

Úplně na konci jsem se trochu ztratil v mechanikách. Možnost dobrovolně prohrát a možnost přeskočit na zrcadlovou pozici ve stromu, bych asi dal trochu stranou jako rozšiřující variantu, jak ozvláštnit opakované hraní. Obojí podle mě hráči ocení až ve chvíli, kdy si zažijou základní mechaniky.

Nemám moc dobrou představu, jak se to hraje ve větší skupině. Dávalo by mi to velmi dobrý smysl jako hra pro dva hráče, tedy jeden hráč a vypravěč (zase by to o to víc připomínalo čajový obřad). Když je hráčů víc, tak to probíhá jak? Spolupracují? Střídají se v tazích? Mohou společně v jednom konfliktu procházet stejným stromem? Jak se to dělá?

Zajímavá by taky mohla být varianta, kdy by hráli dva hráči proti sobě. Ať už scénář, kdy jsou oba v právu (něco tragického, kdy je každý výsledek špatný), nebo kdy jeden či oba v právu nejsou, ale kodex jim velí bojovat za svého pána, přestože je pán třeba zrádce. Každopádně by to pak asi chtělo víc znaků rodů, což by ale zas mohlo dát prostor k tomu, aby každý rod dával jiné schopnosti (třeba menší počet prorockých snů výměnou za něco jiného).

A poslední poznámka: Mám trochu obavu, že to bude dost dlouhé, zvlášť ve větším počtu hráčů. Každý průchod stromem nejspíš povede k dost komplikované scéně a stromem se bude procházet několikrát za hru (umřít se dá, předpokládám, jen při průchodu stromem - a každá postava má 11 životů!). Možná by mohla fungovat zkrácená varianta, kdy cesta stromem představuje celý herní příběh.


Je to každopádně super, jak nápadem, tak zpracováním. Dokážu si představit, hrát to někde na conu jako divadlo (nejlépe v kostýmech) - možná se zapojením diváků do vymýšlení postav a scén.
Naposledy upravil(a) York dne 15. 3. 2016, 21:50, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od Plz » 15. 3. 2016, 21:46

Bushi třetí kritika v pořadí a jsem u ní na rozpacích. Japonsko mám rád a mystika, kterou celá hra vyzařuje se mi líbí, ale hra má i své zápory. Lépe řečeno ani při třetím čtení jsem nepochopil plně mechaniku hraní. Přesněji jeden její bod a to rozhodování na základě fikce. Ta samozřejmě není nikde dána a tak nikde není jasně určeno, kolik vlastně mohu dát do misky žetonů a jestli vůbec mám dát nějaký žeton. Asi v tomhle ohledu vše záleží na vypravěči. Možná by se hodil nějaký příklad.

Další nevýhodou hry je, že si ji nějak nedovedu představit ve více než dvou lidech (jeden vypravěč a jeden hráč) při více hráčích by se mi buď začali stromy překrývat, nebo dokonce kdyby měli jít dva hráči proti sobě tak jak budou procházet každý svým stromem?

Hru si rozhodně pro čtení doporučuji vytisknout. Ne že by se špatně četla, to ne, zaujala a přečetl jsem si ji rád, ale krásné a stylové formátování bohužel přináší problém v podobě přeskakujícího kurzoru a problémy s listováním pomocí šipek (ale to je detail).

Ingredience jsem rozpoznal již při prvním čtení a ani by nemusely být popsané na konci hry.

Pokud tedy srovnám s hrami, které jsem zatím četl a komentoval (celkem 3 zatím) tak i přes krásu a mystiku prostředí a rituálnost rozhodování na mě přece jen o kousíček lépe zapůsobila hra Queen's men.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15693
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od Jerson » 16. 3. 2016, 08:07

Všechny ostatní hry stáhnu v pohodě, ale tahle je uložená někde, kam mě ochrana systému nepustí.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9390
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od York » 16. 3. 2016, 11:04

Jerson píše:Všechny ostatní hry stáhnu v pohodě, ale tahle je uložená někde, kam mě ochrana systému nepustí.
Dávám ti to do přílohy k tomuhle postu.
Přílohy
RPGK16_Bushi.pdf
(183.95 KiB) Staženo 21 x

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15693
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od Jerson » 16. 3. 2016, 14:52

Yorku díky.

Bushi na mě působí zatím nejlépe ze všech přečtených her. Je atmosférická, což podporují popisy, pravidla deník i využití ingrediencí, a má poměrně jasně vysvětlená pravidla (ne zcela jasná, pár otázek zůstává a příklady by se určitě hodily).
Jediné co mi chybí je nějaký mechanický konec - smrt postavy ho má, ale finální úspěch v jejím snažení nikoliv. Pro hru bez Vypravěče to považuju za důležitou součást.
Zapojení barev považuju za velmi nápadité, podobně sen a strom. Chybí mi jen informace, jakou barvu má která zbraň - odvozuju, že katana bude zelená, jari bílá a naginata červená(?) Označování na deníku je skvělý nápad.

Tahle hra přebíjí mou obvyklou skepsi k hrám vzešlým z RPG Kuchyně a rozhodně bych ji rád viděl dopracovanou do hraním vyzkoušené podoby.

Uživatelský avatar
Nekra
Nadšený blázen
Příspěvky: 936
Registrován: 15. 7. 2008, 15:45
Bydliště: Praha

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od Nekra » 3. 4. 2016, 12:55

Je chyba na mém přijímači, že se mi druhá stránka zobrazuje bílá jen s malým obdélníčkem dole?

Hra mne zaujala už svou anotací a i když v textu není spousta vtipů (jako u Howkyho), je to napsané srozumitelně a snadno čitelně. Hra má dost originální "digitální papír", takový malý, v zobrazení na užším pruhu (menším než obrazovka notebooku) je přiblížení označeno jako "125%" a i když i při 100% by se to dalo přečíst, bylo by to prostě moc úzký. Taky ty kočičí omalovánky působí tak nějak - barevně a hravě, akorát nechápu tu barvu zbraně do očí. Aspoň teda barva zbraní není něco, nad čím bych běžně uvažoval - možná tak běžně kovové (ocel?) zbraně, stříbrné a zlaté (na nějaký spec. potvory či nepřátele), ale jinak? Navíc při běžných pastelkách by byla ocel i "stříbrná" asi šedá.
Jaká je hlavní myšlenka barvy té zbraně? Ani v mechnikách jsem ji nikde nepostřehl, a že by se nějak zdůrazňovala "příběhově" taky ne. (K čemu by bylo dobré mít třeba fialovou zbraň?)
Ale barvy kimona jsou dobrý :).
K tomu doplnění Síly a Cti do očí podle zbraně - chápu to dobře, že s např. katanou to je Síla=7, Čest=5 ?

A ještě, když se hraje bez vypravěče, tak mají konflikt popisovat všichni ostatní hráči? Anebo hlavně ten po levici hráče postavy, na kterou se scéna zaměřuje?
Pro slušný lidi: Do uvolnění schránky mi nepište SZ!
(130829092016)

Herní preference:
Fyzický crossgender <3.(hráč-postava)
--Akceptovatelné styly hraní (dle systému):
Hack and Slash-Plnění cílů, boje. Kostky. Málo RP, možná simulace.
(Imerzivně) Simulační hra okořeněná dramatem- Ztvárňování charakterů. Gamismus ruší. Občas drama.
Dramatická hra s případnou imerzí/simulací-Dramatické akce. Občas hlubší prožitky.
-Mám problém s kombinací gamismu A dramatu. (Vyjma Wushu)

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10248
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Bushi

Příspěvek od Ecthelion » 16. 5. 2016, 17:58

Hodnocení porotců píše:Alef
Bushi je asi najkonzistenejšia a najkrajšia hra v tomto ročníku, či už ide o vizuál, s ním prepojené prvky, jasný plán pre dej, a zapadajúce prvky. Navyše ide o bezkockovú hru! Idea Japonska je síce dlhoročným hitom v RPG, ale ako vidno, stále sa dá na ňu pozrieť inými očami. Ingrediencie zapadajú prirodzene a nečakane. Zároveň ukazuje, že text hry nemusí byť obsiahly, ani nemusí čerpať z existujúcich systémov na to, aby bol takmer ako haiku.

nápad, atmosféra, celkový dojem: 5 body
hratelnost a provedení: 5
ucelenost, srozumitelnost, podání: 5
zapojení ingrediencí: 5

Ecthelion
Tuhle hru žeru. Bubák je kuchyňovkový veterán a je to na výsledku vidět – ze zvoleného tématu vytřískal opravdu maximum, atmosféra z těch několika stránek doslova teče. Vím, že formátování by se nemělo bodovat, ale tady zvolený layout a elegantní sazba neskutečně pomohly v přehlednosti a podporují atmosféru takovým způsobem, že to nelze přejít. Hra je velice pěkně a logicky uspořádaná, čtenáře provede celou hrou, aniž by bylo třeba listovat, neobjevují se výrazy, které budou vysvětlené až později... vše je, jak má být. Strašně se mi líbí, jak autor samurajské (tradičně mužské) téma rozšířil i o hraní pro děvčata. Velké plus. Výběr zbraní je naprosto perfektní, osobní deník krásný, mechanika vyhodnocování atmosférická a plně funkční.
Prostor pro rozvedení, případně vylepšení, vidím v případě plného vyhodnocení, který na mě po přečtení působí trochu komplikovaně v případě účasti více hráčů v konfliktu. Muselo by se vyzkoušet, jestli nebude nepřehledné, co je sen a není, kdo je a není přízrak. Chtělo by to rozšířit o nějaké příklady (ale na to v Kuchyni není nikdy čas, to je téma do budoucna). Jinak je mechanické jádro minimalistické a plně funkční, žádné problémy tam nevidím.
Tuhle hru by opravdu stálo za to dopracovat – kromě zmíněného rozšíření plného vyhodnocení by stálo za to rozvést protivníky, nápady na zápletky,

nápad, atmosféra, celkový dojem: 5 bodů
hratelnost a provedení: 4 body
ucelenost, srozumitelnost, podání: 5 bodů
zapojení ingrediencí: 5 bodů

Pepa
Nápad, atmosféra a celkový dojem - 5
Nápad, atmosféra a celkový dojem je na jedničku. :clap: Tady já nemám, co vytknout. Osobní deník v podobě kočičí tváře a procházení "stromu života" mě posadily na zadek :clap:

Hratelnost a provedení - 4
Myslím si, že hra má velký potenciál a (pokud už není hratelná v této podobě), tak dopilovat lze poměrně snadno. Moje poznámky jsou následující:

- Moc se mi líbí, jak se v té verzi bez Vypravěče, tvoří ten antagonista. Že se prostě zpovídá ten posel :) Moc dobrý nápad :)

quote: Zelené kimono ti umožní vyhnout se některým fyzickým střetům...

Vyhnout se? Jak vyhnout se? Kde se o tom píše víc? (Jde o to, že mohu dobrovolně prohrát?) Co tedy vlastně určuje barva kimona?

- Napsat čísla od očí: Nejsem si jistý, jestli to je zrovna to nejlepší místo. Jelikož jsem ty oči vybarvil a čísla budu přegumovávat, tak hádej, jak to asi dopadne... :) (S tím, že ještě poznamenám, že bych ty oči možná vybarvil ne podle zbraně, ale podle toho, jestli jde o Sílu nebo o Čest. Čili oko, do kterého si hráč napíše Sílu, by se mohlo vybarvit zeleně a oko, do kterého si hráč napíše Čest, by zůstalo bílé.)
- Strom: Tohle je asi nejzajímavější vyhodnocovací mechanika, co jsem kdy viděl. Drobnou obavu mám z toho, jestli "mechanika nebude příliš diktovat fikci", protože každý delší konflikt se tedy MUSÍ rozložit na tři drobnější a to pokud možno ještě tak, jak na tom stromu ukazují barevné uzly.
- Zajímavým "twistem" této mechaniky by bylo, že byl strom tak velký, že by se procházel celou hru. (Ale tím by byla fikce diktována asi ještě mnohem víc... Hm... :think:)
- Vzkřišování a sny: Musím říci, že tohle se mi zase až tak moc nelíbí. Když už, tak jenom párkrát. Ale mít DESET (!) životů? To ta hra bude tedy asi zatraceně dlouhá. (Protože si myslím, že ta Smrt v tom stromě není zase tak moc často a hráčovy šance jsou takové, že spíš jde ve stromě nahoru.)
- Co když se někomu sníží Síla nebo Čest na nulu?
- Rady na straně 11: Osobně mám pocit, že mi přijdou už nadbytečné a že bych je do hry již nezařazoval:
- Použití žetonů za minulé smrti: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.
- Výměna černého žetonu za tři průhledné: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.
- Dobrovolná prohra: Fikčně to příliš nedává smysl. (A kdyby se zrušila či omezila reinkarnace, tak by i toto pravidlo mohlo odpadnout.)
- "Zazrcadlení" se ve stromu: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.

- Hrají-li hráči hru bez Vypravěče, tak si nejsem jistý, jak se pozná, že už je konec. (A to možná ani když se bude hrát s Vypravěčem.)
- Co když se dva hráči pustí proti sobě? Kdo a jak bude procházet stromem/stromy? (I když předpokládám, že jim čest nedovolí dělat úklady proti sobě navzájem :))

Ucelenost, srozumitelnost a podání - 5
Chybí barvy jednotlivých zbraní, ale jinak si myslím, že je hra pochopitelná a podání je skvělé.

Zapojení ingrediencí - 5
Strom a Přísaha jsou zpracovány velmi dobře. Sen a Přízrak také (ačkoli bych je ze hry možná i vypustil).

Společná tvorba antagonisty - určitě ano. A vyhodnocovaní mechanika na barvách staví asi více než ukázkově :)

Hru hodnotím velmi vysoko a po pár úpravách (přidání game-ending mechanismu, snížení počtu životů), by mohla jít rovnou do tisku. Velice dobrá práce, Bubáku! :clap:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2016“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host