[RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Soutěž v tvorbě RPG začíná 26. února 2016!
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondris
Příspěvky: 91
Registrován: 15. 9. 2008, 19:22
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

[RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Ondris » 14. 3. 2016, 10:45

Hra o tom co jsme ochotní obětovat pro úspěch.

Lepší grafickou úpravu mi nepřipomínejte, o té vím, a dodělám pokud budu mít pocit, že hra má potenciál.
Přílohy
Vše na čem nám záleží.pdf
První soutěžní verze
(91.46 KiB) Staženo 42 x

Björn
Příspěvky: 65
Registrován: 1. 3. 2016, 15:09

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Björn » 14. 3. 2016, 16:38

Zdar!

Přečteno. Dovolím si podle hodnotících bodů shrnout své myšlenky a poznatky. :D

Nápad, atmosféra a celkový dojem
Musím přiznat, že na mě zpracování po typografické stránce moc dobře nezapůsobilo. Nevím, jestli je to tím, že studuji typografii jako takovou, nebo ne, ale krom různých překlepů a chybiček, které jsem našel, mi dělala velký problém absence zarovnání do blocku. Čtení sice odsýpalo, ale musel jsem se nutit. Pokud mohu poradit, neškodila by menší grafická úprava a jednotlivé kapitoly ještě rozdělit do "podkapitol", aby se to četlo lépe. Škoda, že jsi nepřihodil nějaký obrázek nebo tak.
Ještě jsem si všiml, že ti každý okraj lítá jinak. To na mě také působilo negativně.

Hratelnost a provedení
Tady jsem si musel pravidla přečíst ještě jednou, abych pochopil, o čem že to je. Pochopil jsem, že je to minimalistická hra nezávislá na časoprostoru.
Herní sezení funguje jako u většiny klasických systémů
Vnitřní hlas mi okamžitě zalarmoval část mozku s DrD. Ke své úlevě jsem na následujících stranách nenašel ni významější podoby s DrD. Jaké klasické systémy jsi myslel? FATE, Střepy snů... Krom DrD neznám moc klasických systémů.
Hra se dá prý hrát i jako detektivka, jak jsi nastínil v příkladech. Ovšem nevím, jestli bych si ji zahrál, kdybych od začátku věděl, "kdo je vrah".
Opakuji, je velká škoda, že jsi tomu nedal nějakou alespoň jednoduchou grafickou úpravu na navození alespoň nějakého "feelingu".
Systém "zdrojů" se mi zdá v použití inovativní, ale koncept jako takový mi silně evokuje FATE, kde "zdroj" jakožto "aspekt", byl lépe zpracovaný a lépe použitelný do hry.

Ucelenost, srozumitelnost a podání
Tu se grafická stránka bije z tou obsahovou. Jak jsem již předeslal výše, chtělo by to lépe rámcovat do podkapitol a minimálně graficky oddělit (tučná písma, kurzívy). Oslovení bych zvolil jemnější, první persóny plurálu.

Zapojení ingrediencí
Ingredience, jak jsem tak pochopil, byly využity jen v rámci příkladů a nijak nezasahují do hry. To by mi nevadilo, ale jednotlivé příklady mi k sobě vůbec nesedly a měl jsem pocit, že s hrou jako takovou příliš nesouvisejí.

Hru v této podobě bych si asi s kamarády nezahrál, mě osobně nepřinesla nic nového. Ne, že by se mi nelíbila, ale mohla být zpracována lépe.

Uživatelský avatar
Ondris
Příspěvky: 91
Registrován: 15. 9. 2008, 19:22
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Ondris » 14. 3. 2016, 17:25

Ahoj,

díky za reakci.
Co se týče grafické úpravy a obrázků, tak jsem si je dovolil vynechat. Vycházel jsem z toho, že podle pravidel se to v kuchyni hodnotit nemá (myšleno porotci, kdokoliv jiný to samozřejmě do hodnocení zařadí a to může být pro pravidla problém).
Případnou grafickou úpravu dodám až se případně ukáže, že hra bude mít potenciál, aby se skutečně hrála.
To podobné platí i pro typografii, tady doufám že pomůže malý rozsah hry, který ke čtení naopak naláká.

Klasickými systémy jsem opravdu myslel spíš FATE a Střepy snů atd. Někdy se v kuchyni objevují opravdu ulítlí věci, tak jsem chtěl nastínit, že hra je pro klasické vyprávění příběhů. Dračák I je už mimo můj zájem, takže jsem nepomyslel, že si ho někdo hned vybaví. Naopak DrDII, které slibovalo zdroje, že každý může uspět jen záleží co za to zaplatí bylo velkou inspirací. Jde o to, že jsem se na to těšil a samotný pravidla mě potom zklamala.

Zdroje doufám, že budou fungovat jinak jak aspekty ve Fatu, protože tady o ně vždycky můžeš přijít když je použiješ, a pokud je používáš často, tak o ně dokonce přijdeš určitě. Takže příběh může skončit úspěšně, ale postavy jsou bez rodiny, přátel a zradili všechny své ideály.
Není to vyzkoušené, ale taková byla představa fungování pravidel.

Björn
Příspěvky: 65
Registrován: 1. 3. 2016, 15:09

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Björn » 14. 3. 2016, 17:31

Zdar!

Tak ona ta grafika je zastoupena i v hodnocení poroty, pokud jsem správně vydedukoval. Jak vysvětluješ použití zdrojů zde, hned je mi to jasnější. Z mechanik mi tam nejvíce vadila ta tvorba hlavního antagonisty. Čekal bych to u her koncipovaných jako MlwM a podobně, ovšem v otevřených hrách, časoprostorově neucelených to dosti pokulhává, pokud to není nějak podloženo příběhem či úvodem do hry. :think:

Jinak ano, právě ty zdroje ve mně evokovaly pravidla DrD II, které mám, ale nehrál jsem je. $lol$

Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 14:58
Bydliště: Holic

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Tadeas » 14. 3. 2016, 17:54

Tak pravidla primo doporucuji:
Je na vaši libovůli, jakou zvolíte grafickou úpravu. Grafika soutěžních příspěvků se nehodnotí, nicméně dejte pozor na formátování vašeho příspěvku, neboť nepřehledný text, se na hodnocení projevit může, jelikož srozumitelnost a dobrá pochopitelnost pravidel je jedním z kritérií.
Tedy graficka uprava se nehodnoti, pokud tedy nepusobi vylozene rusive.
Hodnoceni hry si zatim necham pro sebe, ale muzu rict ze grafika ho neovlivni. Vsak jsem take predloni odeslal pouze holy text 8)

Björn
Příspěvky: 65
Registrován: 1. 3. 2016, 15:09

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Björn » 14. 3. 2016, 18:12

Jo, tady jsem měl na mysli jen grafiku textu, čili jeho přehlednost.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15510
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Jerson » 15. 3. 2016, 14:20

Z téhle hry jsem poněkud rozpačitý. Když pominu,že ingredience v ní nejsou použité prakticky vůbec (nebo jen nedůležitým způsobem), tak se hra tváří spíše jako velmi zjednodušený systém klasického RPG, než jako "kuchyňová" hra na zadané téma. Nepovinný Vypravěč a současně společná tvorba hlavního záporáka mě uvrhla do zmatku. Tvorba postavy a hlavně správa zdrojů spoluhráče ho rozvinula. Když vezmu nastavování rozsahu konfliktu o více než dvojnásobek bez jakéhokoliv návodu, je to konečná - vůbec netuším, jak by se tato hra měla hrát. Má sice stanovená pravidla pro posun děje k určitému konci, což u těchto her vítám, ale srozumitelnost tím značně utrpěla.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Plz » 17. 3. 2016, 14:16

Abych pravdu řekl tak smysl hry „Vše na čem nám záleží“ jsem nějak nepochopil. Nejde tak ani o délku která je ř stran, ani o to že sem tam lze nějaká ta věta vypustit bez náhrady ale hlavně v čem je morální rozhodnutí obětovat zdroj? Vždyť je to přece něco na čem my velmi záleží a co do poslední chvíle nepoužiji. Kde je to dilema zda neuspět nebo raději obětovat něco co je mi velmi vzácné? Jen mechanika ale to morální dilema hry jsem tam nenašel.

Nebudu mluvit o tom, že i takhle krátký text bych si asi musel přečíst několikrát, abych ho pochopil, a že až komentáře mi pomohly pochopit. Ani nebudu rozporovat, proč moje zdroje spravuje jiný hráč když stejně s nimi nakládám já.

Snad jen ještě poslední konflikt v příkladu a statistice. Ano musím získat ne o jeden úspěch víc než záporák ale o čtyři. Jenže já mohu 5 neúspěch převézt na úspěchy. Ne, nezískám jen bonus plus 5 (který je větší než počet úspěchů které potřebuji) já obracím neúspěchy v úspěch což je více než jen pouhých +5. Alespoň prostým úsudkem mi z toho vychází že mechanicky je poslední střet ten nejlehčí.

O místě kam jsem si tuhle hru zařadil asi raději ani psát nebudu.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
Nekra
Nadšený blázen
Příspěvky: 936
Registrován: 15. 7. 2008, 15:45
Bydliště: Praha

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Nekra » 3. 4. 2016, 21:07

Zatím jsem teda nepřečetl z letošní kuchyně všechno, ale tohle je hodně minimalistické a možná dokonce nejminimalističtější v letošním ročníku (5 stran, z toho jeden úvod a na jedné autor vysvětluje, co ho k nápadu vedlo, tedy pravidla zabírají pouhé 3 strany). A to je fakt výkon!

Přesto mi není jasných pár věcí
1) Hráč si teda vybírá obor, ale ne přímo dovednosti? Tedy neví přesně, co bude moci použít? (I když to tam není přímo napsáno, tak nějak "intuitivně" si domýšlím, že ty dovednosti už vymýšlí správci zdrojů, nikoliv hráč, který to pak použije.)
2) Proč si Ondris v posledním příkladu zaškrtne 2 stupně zroje strom a ne jen jeden?

A ještě - projeví se ztráta zdroje nějak příběhově? Anebo je pouze mechanická?

Líbí se mi, že příklady jsou uváděny na autorovi (resp. stejnojmenné postavě) ve 3. pádu. Hra má možná nějaký skrytý potenciál, ale takhle pouhé čtení ve mně nedokázalo vyvolat nadšení si ji chtít zahrát (jo, je to kruté).
Pro slušný lidi: Do uvolnění schránky mi nepište SZ!
(130829092016)

Herní preference:
Fyzický crossgender <3.(hráč-postava)
--Akceptovatelné styly hraní (dle systému):
Hack and Slash-Plnění cílů, boje. Kostky. Málo RP, možná simulace.
(Imerzivně) Simulační hra okořeněná dramatem- Ztvárňování charakterů. Gamismus ruší. Občas drama.
Dramatická hra s případnou imerzí/simulací-Dramatické akce. Občas hlubší prožitky.
-Mám problém s kombinací gamismu A dramatu. (Vyjma Wushu)

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2016] Vše na čem nám záleží

Příspěvek od Ecthelion » 16. 5. 2016, 18:57

Hodnocení porotců píše:Alef
Vše, na čem záleží je, podobne ako V hlave, ovplyvnené novým dizajnom DrD / Fate školy. Inovatívna vec je využívanie zdrojov v podobe kontaktov: jednoducho ste tým, koho a čo poznáte. Dokonca pre poriadok je správa jednotlivých zdrojov rozdistribuovaná medzi hráčov, čo by z toho robilo krásnu kooperatívno-kompetičnú hru. Problematická je zrozumiteľnosť textu: s pochopením príkladu som mal značné problémy, a samotné napínavé spravovanie zdrojov sa časom stratí.

Čo sa páčilo: kontakty sú zdroje
Čo bolo divné: koncepcia hry sa ku koncu textu stratila

nápad, atmosféra, celkový dojem: 2 body
hratelnost a provedení: 2
ucelenost, srozumitelnost, podání: 2
zapojení ingrediencí: 2

Ecthelion
Hra není nijak tematicky zaměřená, je míněna více jako univerzální a mělo by v ní tedy jít hrát v zásadě všechno – od detektivky po cokoli jiného. To není nic proti ničemu, ale autor se tak ochudil dát tam nějaké tematická a atmosférická pravidla, která by hru nějak ozvláštnila. Takhle v zásadě jde o univerzální vyhodnocovací mechaniku, která definuje tvorbu postavy a průběh hraní. K tomu nepřispívá, že je hra poměrně komplikovaně napsána a musel jsem několikrát listovat tam a zpátky, abych rozklíčoval, jak vlastně funguje. Na tom by to chtělo ještě zapracovat – hru pořádně strukturovat a formátovat, přidat příklady, udělat ji prostě čitelnější a pochopitelnější. Mechanika sama asi fungovat dobře může, pokud by se pořádně dopilovala (přestože při pročtení tam vidím nějaká úskalí)… ale bez zasazení do nějakého tématu/hry trochu visí ve vzduchoprázdnu a potenciální hráče moc neláká (trochu nepřehledná pravidla tomuhle dojmu přidávají). Ingredience jsou spíš naznačeny, pořádně je ve hře rozklíčovat nejde (opět hra trochu pluje mimo ně bez ukotvení).
Pro další dopracování je třeba mechaniku určitě vyzkoušet, odladit (nečekal bych, že složitější mechaniky lze do Kuchyně nahodit 100% dobře) a pak dát dohromady pravidla znovu, přehledně (zkus se podívat na Bubákův článek o typografii a sazbě) a dát jí nějaké téma, nebo atmosféru. Takhle může být mechanika dobrá, ale prostě si hráče nenajde, protože nenabízí nic, co by se dalo hrát. Obal tu mechaniku nějakým „masem“ a pak se s tím dá pracovat dál.

nápad, atmosféra, celkový dojem: 2 body
hratelnost a provedení: 2,5 body
ucelenost, srozumitelnost, podání: 1,5 body
zapojení ingrediencí: 1,5 body

Pepa
Nápad, atmosféra a celkový dojem - 1
Z této hry na mě žádná atmosféra bohužel nedýchla. (A to ani z pár uvedených příkladů.) Vlastně mám i pocit, že hra nedodává to, co slibuje. Má to být o našich snech, o tom, na čem nám záleží, a přitom je tématem hry "prostě porazit nějakého záporáka" (?!) To mi příliš nejde dohromady :think:

Hratelnost a provedení - 1
Hra je v mnohém inspirována Střepy snů, ale je to až taková moc osekaná verze. Na druhou stranu tam je přidáno něco, co mi přijde poněkud komplikované (a možná i zbytečné).

Každá postava má pět zdrojů, ve kterém jsou tři dovednosti. Vážně je dobré mít postavy s patnácti dovednosti? (Obzvlášť když jsou ještě rozepsané tak podrobně jako na straně 4?)

Hráči si dovednosti mezi sebou "rozeberou" tak, že každý bude obsluhovat zdroje někoho jiného. - Proč? Co to hře přinese? (Jenom to, že se bude moci hrát kolektivně bez Vypravěče?) Navíc vyhodnocovací mechanika o aktivování zdrojů jiného hráče zarytě mlčí. V příkladu na straně 5 Ondris hodí 2 na plížení a on sám[\b] se rozhodne použít Strom jako svůj zdroj. Neměl by o tom tedy rozhodovat nějaký jiný hráč?

Počet slabin je plánovaná délka sezení v hodinách*2 - Toto není intuitivní. Plánuji-li sezení delší, tak pak má záporák více slabin. Ale má-li více slabin, tak tím by mělo být jeho dopadení snazší a hra kratší, ne?

To, že jsou nějaké slabiny hráčům známé, nepovažuji za příliš dobré. Hra by právě měla být spíše "zjišťovací" a tím by měla i větší potenciál na překvapení.

Každý konflikt se týká jedné slabiny je asi ok. Ale že se každý konflikt rozdrobí na 9 - 21 (!!!) hodů, tak to je trošku přehnané. (Chtěl bych vidět, jak například slabinu "Z bytu byl odcizen vzácný artefakt" rozdrobíš na na 21 konfliktů a vyhodnotíš je za půlhodinu (viz tvůj navržený výpočet) hraní.) Osobně bych byl pro 3, 5, či maximálně 7 hodů.

quote: Pokud podhodí stupeň svého zdroje, tak si zaplatí úspěch a svůj zdroj sníží o číslo, které mu chybí k úspěchu.

Vidím problém v tom, když některý ze zdrojů klesne na 1. V takovém případě už je totiž nepoužitelný, protože 1 podhodit nejde.

A tím pádem vidím i problém v designu postavy, protože mám-li rozdělit mezi Dovednosti 6 bodů, tak buďto to udělám v poměru 4:1:1 (čímž dvě Dovednosti budu mít nepoužitelné => rovnou to raději rozdělím v poměru 6:0:0), nebo 3:2:1 (čímž mám jednu Dovednost nepoužitelnou => raději to rozdělím v poměru 3:3:0), nebo 2:2:2 (čímž jsou prakticky nepoužitelné všechny tři, protože chci já podhazovat dvojky na 1k6?). Z toho je snad vidět, že to docela skřípe a je nutno těch bodů rozdělovat více než 6...

Závěrečný konflikt: Aby se tam tolik nepočítalo, tak bych navrhl, že postavy do závěrečného konfliktu (ten by mohl být třeba na 9, 11 či 13 hodů) vstupují přesně s takovým skórem, jako je počet vyřešených:nevyřešených slabin. (A zároveň by to už to ten počet hodů i snížilo.) Budu-li pokračovat ve tvém příkladu na straně 5, tak pokud by měl závěrečný konflikt 13 hodů, tak do něj postavy vstoupí se se skóre 5:3 a bude potřeba reálně odehrát 5 hodů.

Ucelenost, srozumitelnost a podání - 3
Musím přiznat, že ač pravidel příliš není, tak jsem tápal a možná tápu doteď. Třeba nebýt příkladu na straně 5 (s plížením), tak bych vůbec nepochopil, jak to je s podhazováním a snižováním Dovedností, protože obecná formulace toho pravidla mi příliš nějak nedávala smysl.

Zapojení ingrediencí - 1
Přísaha, Dcera, Sen a Strom - Vůbec jsem to v té hře neviděl. A použití Snu jako "jdeme za svým snem" příliš neberu, protože to přece jdeme v každé RPG hře...

Hra začíná tvorbou hlavního antagonisty příběhu, ale jak už jsem psal výše, tak to zase trochu koliduje s "pojďme si prožít naše sny" či "budeme objevovat záporákovy slabiny a mít z toho radost". Prostě mi přijde, že tato ingredience je taková prvoplánová a že se tam takto možná ani nehodí.

Hráč má pod kontrolou nejméně dvě herní entity - Nevím, jak je splněno, protože tam tedy opravdu není napsáno, že by jeden hráč měl/mohl aktivovat Dovednosti někomu jinému...

Celkově jsem ze hry poněkud rozpačitý. A mám-li říct pravdu, tak nevidím důvod, proč takovou hru hrát před například takovými Střepy snů... :think:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2016“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host