Svět pro Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Fritzs » 4. 5. 2020, 10:40

Markusi, ty rasy jsou o ničem protože se příliš neliší po biologické stránce. Kdybys měl složení typu: člověk, yuan-ti, kuo-toa, roper, grell a flumph, tak ti zaručuji, že ty rasy o něčem budou.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17390
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Jerson » 4. 5. 2020, 10:48

Fritzs píše:
4. 5. 2020, 10:40
Markusi, ty rasy jsou o ničem protože se příliš neliší po biologické stránce. Kdybys měl složení typu: člověk, yuan-ti, kuo-toa, roper, grell a flumph, tak ti zaručuji, že ty rasy o něčem budou.
DnD5e ukazuje, že ani ne. Když koukám/poslouchám nějaké videosezení, tak kromě toho, že tam občas někdo zmíní ocas nebo rohy nemám dojem, že by šlo o něco jiného než cosplayované lidi, a to ještě lidi z jedné země, jedné kultury a jednoho společenského postavení.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Fritzs » 4. 5. 2020, 13:04

Jerson: Volil jsem rasy co se liší dost víc než jenom tím že mají rohy či ocas. Tak třeba grell.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 8788
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od ilgir » 4. 5. 2020, 13:36

Tahle rasa asi neprojde Jersonovým testem uvěřitelnosti.
Grell are as intelligent as humans and possess an alien tradition of magic, but have little in the way of society or culture.
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17390
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Jerson » 4. 5. 2020, 14:06

Fritzs píše:
4. 5. 2020, 13:04
Jerson: Volil jsem rasy co se liší dost víc než jenom tím že mají rohy či ocas. Tak třeba grell.
Mno, i tak mám dojem, že pokud bych neznal popis rasy dopředu, tak při sledování hry hráčů téhle rasy bych měl stejně většinou pocit, že jde jen o trochu divně vypadají lidi.

I když je asi zbytečné točit tuhle debatu znovu a navíc v tomto tématu - reálně hráči nedokážou v drtivé většině zahrát ani odlišnou lidskou kulturu, třeba Japonce, nebo jedince své vlastní kulturu o tři generace zpět, třeba meziválečné Čechy, a dávají jim atributy odpovídající jejich současnému světonázoru. Takže si nedělám iluze, že by hráči v nějaké větší míře dokázali hrát nelidské rasy opravdu nelidsky. Ostatně i řada většina nelidských tvorů ve filmech, knížkách a komixech má dost výrazné lidské - přesně euroamerické - chování, pokud nemá chování napůl vycvičeného inteligentního psa.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7457
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Quentin » 4. 5. 2020, 14:19

Jerson: Myslíš, že by fantasy rasám pomohlo, kdyby měly nějaké tvrdé tipy k hraní?

Např. trpaslík:
- Zákon a tradice nadevše.
- Vědomá lež (v libovolném kontextu) je hrdelní zločin.
- Za práci je třeba zaplatit. Pomoci někomu zadarmo je hloupost. Přijmout něco zadarmo je slabost.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 22038
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Sosacek » 4. 5. 2020, 14:23

Jo, sle s disclaimerem, ze to plati pro vetsinu, ne pro vsechny.

Nebo to napal do mechanik (slozeni ofiko prisahy a xp za splneni).
A riot is the language of the unheard.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Fritzs » 4. 5. 2020, 14:48

Jerson: Dost výrazně lidské chování těch mimozemských potvor dává smysl, žije ve stejném vesmíru se stejnými fyzikálními zákony a i jejich chemické složení je většinou velice podobné pozemské biochemii. A mimochodem, jak se jednání Japonce liší od jednání Čecha a jak se chování Čecha o tři generace zpět liší od chování souččasného Čecha?
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12839
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od York » 4. 5. 2020, 15:02

Markus píše:
3. 5. 2020, 22:39
Přesná taxonomie jazyků tvojí hře nic nepřidá, naopak jí možná ubere na fantastičnosti.
Zopakuju, o čem přemýšlím:

• Defaultní setting (nikoliv kompletní mapa světa), do kterého půjdou zasadit dobrodružství od různých autorů, aniž by je bylo nutný přefluffovávat. Podobně jako se v dobách ODnD předpokládalo, že všichni hrají ve stjenym světě, jen na různých místech.

Čili hráči buď začnou hrát v nějakym modulu, kde je třeba mapa jednoho údolí, a postupně si k tomu budou přidávat další, nebo si udělají vlastní základ světa (opět jen malý kus, třeba jedno království nebo provincii) a k němu si přidají moduly (ať už do té vytvořené části nebo někam jinam).

Když bude v každym modulu úplně nová sada jazyků, postavy začínající v jenom se nedomluví v tom dalším. Proto počítám přinejmenším s "obecnou řečí", kterou se dá domluvit v celém známém světě. Současně mohou samozřejmě existovat desítky lokálních jazyků, který neřeším.


• Další bod jsou starý jazyky. Základním prvkem settingu je, že postavy prolézají ruiny starších, vyspělých civilizací. Jazyky v tom hrajou dost podstatnou roli - jsou v nich zapsaná kouzla a mohou v nich být různé užitečné informace, jako třeba návod, jak se vypínají pasti v podzemí. Znalost starých jazyků je tudíž užitečná herní dovednost. Aby to fungovalo, tak ale ten jazyk musí bejt použitelnej ve více než jednom dobrodružství.

Řešením je, že ty staré říše byly elfské, trpaslické, goblinské a orkské. A stejně jako v současnosti se v nich mluvilo mnoha různými jazyky, ale ve všech elfských městech se dalo domluvit "obecnou elfštinou", ve všech trpaslických "obecnou tpasličtinou" atd. Díky tomu jsou čtyři staré jazyky, které můžu napst do pravidel jako dovednosti a když si je hráč vezme, budou mu se slušnou pravděpodobností při hraní modulů užitečný.


• Další bod je "rasová identita" (nevím, jak to líp nazvat). V jednom z dalších příspěvků potvrzuješ moji tezi, že když jsou kultury multirasové, tak to rozmělňuje identitu a archetypálnost ras. Archetypální fantasy rasy má například Tolkien - elfové mají vlastní jazyky a vlastní říše, trpaslíci to samý. Hobiti nejspíš mluví "obecnou řečí" (tedy lidskou), protože nemají problém domluvit se v lidských říších (v Rohanu, v Gondoru), ale i tak mají vlastní území a kulturu.

Jak to bude na nějakym konkrétním území, který popisuje modul nebo hráčskej setting, je na jejich autorech. Může se to odehrávat v elfské říši, v trpaslickém městě, v lidském městě, kde jsou ostatní rasy zvláštností, nebo v kosmopolitní metropoli ve stylu Babylónu, kde je mnoho ras a kultur. Můžou tam bejt klidně elfové, kteří mluví Babylónsky a elfštinu vůbec neznají.

Jazyk je podstatnou součástí kultury a navíc na rozdíl od lidských jazyků můžu dát rasový jazyky do pravidel, protože rasy jsou definovaný v pravidlech, zatímco specifický lidských kultury budou popsaný až v konkrétních modulech nebo hráčských settinzích.


• Poslední otázka k zamyšlení je, jestli rozlišovat staré a nové verze rasových jazyků. Tolkien tohle měl promakaný, ale v Pánovi prstenů AFAIK vystupuje jen jedna elfština.

Padly tu i další důvody, prož je to možná lepší nerozlišovat - dluohověkost elfů a trpaslíků, udržování jazyka při diaspoře atd. Taky to může být podchycený insitucionálně, podobně jako my uměle držíme naživu spisovnou češtinu. Tohle jsou ale detaily, který fakt nehodlám řešit (je ale dobrý vědět, že to není úplnej nesmysl).

Z hlediska "realističnosti" mi tudíž přijdou v pohodě obě varianty - jak rozlišování elfštiny a staroelfštiny, tak to že je jen jedna elfština a tisíc let starej elf sice bude znít archaicky, ale soudobí elfové mu budou v pohodě rozumět.

Otázka tudíž není, co je realističtější, ale co je lepší pro hru.

• Jedna verze je jednodušší, to je dost velký plus. Dá taky pocit hráčům elfů a trpaslíků, že jsou opravdu příslušníci prastaré rasy - budou rozumět prastarým nápisům v ruinách dávných měst.

• Stará a nová verze dá větší důraz na učence a mudrce. Staroelfštinu neumí kdejakej elf z lesa, ale jen kouzelník, kterej studuje starý jazyky a sesílá v nich kouzla.


(Kurnik furt mi lezou pod prsty spisovný koncovky, já se jich snad nezbavim ;-) Opravovat už to nebudu.)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12839
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od York » 4. 5. 2020, 16:03

Markus píše:
4. 5. 2020, 07:44
Ale abych přispěl něčím víc k tématu. Taky bych měl tendenci Tolkienovské rasy úplně vyhodit, ale to York udělat nemůže, protože píše „Dračák“.
Tak nějak. Čím dál víc se klaním k fantasy bez fantasy ras, ale k Dračáku patřej. A když už tam jsou, tak asi není špatnej nápad na nich stavět.

Markus píše:
4. 5. 2020, 07:44
V tom případě druhé nejlepší řešení je IMHO odsunout je někam na kraj světa nebo do jiných světů, každopádně do míst, které „civilizovaný svět nezná“. Pokud předpokládáme, že se hraje v nějakém vágně středomořském prostředí, pak elfové žijí třeba někde na severu v lesích plných kolosálních stromů a mamutích zvířat (nebo v úplně jiném světě - Elfii, férii atd), trpaslíci někde hluboko v kořenech světa atd. Ti, které potkáváte v „herním světě“, jsou vzácní jedinci, cestovatelé, kupci. Nikdo pořádně neví, jak to tam u nich vypadá (a klasifikace jejich jazyků na podskupiny je bezpředmětná).
Popravdě tohle nechci až tak přesně specifikovat. Stačí mi konstatovat, že někde jsou pořád ještě elfské říše a trpaslická města - je jedno kde přesně a jak je to daleko, ale postavy odtamtud mohou pocházet* (ale nemusí, to je na hráčích). Stejně tak jednotlivá dobrodružství se mohou odehrávat kdekoliv, nechci autorům bránit, aby to bylo třeba v trpaslickém městě. Klidně je možný umístit dobrodružství "mimo známý svět", kde obecnou řečí mluví jen pár lidí.

* Pro defaultní svět bych chtěl časem pár vzorových "domovských lokací" vytvořit, aby postavy mohly od někud být.

Bifi píše:
4. 5. 2020, 09:38
Odhliadnuc od tém kozmopolitnosti, jazyka či realizmu mám pocit, že - podobne ako u mňa - u Markusa rozoznieva poplašné zvonky Yorkova tendencia automaticky ku každému historickému pojmu pritiahnuť hromadu reálnehistorického baggage. Akože keď použijem slovo satrap, tak ho musím automaticky vymedziť voči miestokráľovi - ale pozor, iní miestokráli boli v 9. st. p.n.l. v Perzii ako v Perzii neskôr alebo inde... bla bla - a ešte k tomu do hry automaticky vniesť celú štruktúru mocensko-administratívnych vzťahov, lebo "takto sa predsa v konkrétnom historickom kontexte pojem satrap používal".
A takhle vznikají fámy.

To, co říkáš, naopak okázale nedělám a všichni komentující zažraní do historie mi to vyčítají :-)

Quentin píše:
4. 5. 2020, 14:19
Jerson: Myslíš, že by fantasy rasám pomohlo, kdyby měly nějaké tvrdé tipy k hraní?

Např. trpaslík:
- Zákon a tradice nadevše.
- Vědomá lež (v libovolném kontextu) je hrdelní zločin.
- Za práci je třeba zaplatit. Pomoci někomu zadarmo je hloupost. Přijmout něco zadarmo je slabost.
Dávat rovnítko mezi rasy a kultury bych úplně nechtěl, to mě vždycky na generic fantasy přišlo strašně laciný. Tj. spíš než jako obecnou specifikaci ras bych tohle dal k těm ukázkovým "domovským lokacím", např: "Trpaslíci z města XY uznávají hodnoty A, B a C" Klidně ale můžeš bejt trpaslík z opačnýho konce světa, kde je jiný trpaslický město s jinými hodnotami a tradicemi.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17390
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Jerson » 5. 5. 2020, 07:58

Quentin píše:
4. 5. 2020, 14:19
Jerson: Myslíš, že by fantasy rasám pomohlo, kdyby měly nějaké tvrdé tipy k hraní?
Sosacek píše:
4. 5. 2020, 14:23
Jo, sle s disclaimerem, ze to plati pro vetsinu, ne pro vsechny.
Upřímně - nemyslím si, že by to pomohlo. Přijde mi, že to bude generovat jednu verzi stereotypního zástupce rasy, jen místo "zlato, helma a plnovous" to bude stereotyp, který svými krátkými typy popíšeš.

Mám v počítači složku s kulturními odlišnostmi různých velkých národů po světě, které mají sloužit jako základ pochopení a jednání s nimi, a pro každý větší národ to je asi 3 - 5 stran A4, přičemž ten text nejde úplně do hloubky. Takže pro nelidskou, ale přesto humanoidní rasu bych si představoval tak 1,5 - 2 strany A4, na které bude popsaná základní kultura světonázor dané rasy, přičemž na konci můžeš mít vypsaných třeba 10 bodů, ze kterých si hráč vybere tři až osm, které bude bezpodmínečně dodržovat. Bez výjimek.
Jako vážně - kolik znáte Čechů, kteří by si k večeři dali čerstvě zabitého psa nebo špatně uvařeného netopýra z tržnice? Já nula - a nevěřím, že mezi sto tisíci Čechy, které jsem za život potkal, by byl byť jen jediný z nich. Takže bych se vůbec nebál říct, že některé přístupy platí pro všechny, a kdo je nedodržuje, ten prostě do komunity nepatří. A protože hráči chtějí takové exoty hrát, tak bych klidně natvrdo nastavil, že kdo chce takového exota hrát, odebere si šest bodů z vlastností, přičemž minimálně dva musí být z hlavní vlastnosti.

Vím že je to omezující, už jen ten text nutný k přečtení, ale čím dál víc si myslím, že pokud hráč není ochoten přečíst si ani dvě stránky o chování své rasy a alespoň něco z toho dobrovolně a přesvědčivě hrát, tak si nezaslouží hrát jinou rasu, protože v jeho podání to stejně bude buď převlečený člověk, nebo stereotypní postava jak vypadlá z formy na archetypy.
Fritzs píše:
4. 5. 2020, 14:48
Dost výrazně lidské chování těch mimozemských potvor dává smysl, žije ve stejném vesmíru se stejnými fyzikálními zákony a i jejich chemické složení je většinou velice podobné pozemské biochemii.
Mouchy a kudlanky nábožné taky používají stejné fyzikání zákony a chemické složení jako my, a přijde ti snad jejich chování podobné lidskému? To čemu říkáme "lidské chování" často nejsme schopni přiznat ani příslušníkům vlastního druhu, třeba když se dozvíme, že někde je běžné stahovat zvířata z kůže zaživa nebo čtvrtit a pojídat své mrtvé, takže nevidím žádný důvod, proč by se nelidské a nehumanoidní rasy měly chovat jako lidé - přesněji jako lidé s moderním auroamerickým myšlením.
A mimochodem, jak se jednání Japonce liší od jednání Čecha a jak se chování Čecha o tři generace zpět liší od chování souččasného Čecha?
Japonec ti na obchodním jednání neřekne do očí "Ne, tohle nemůžeme udělat", nikdy nepřeruší svého nadřízeného, aby ho opravil nebo upřesnil jeho nápad, a už vůbec ne, pokud je dotyčný starší a pokud jednají se zákazníkem. Tedy alespoň tak mi to říkají lidé, kteří v Japonsku dlouhodobě žijí. A je to jen jedna z mnoha odlišností vetkaná do jejich kultury. Druhá je třeba ta, že žádný Japonec nebude hlasitě mluvit ve vlaku, nebo dokonce chlastat alkohol z láhví a zpívat nahlas - ani hrát na kytaru, když pojede na čundr.

Čech před třemi generacemi by na ulici nevyšel bez klobouku, čepice nebo jiné pokrývky hlavy, protože by si připadal neslušně oblečen. Také by netvrdil, že osobní svoboda je nadevše, i nad věrnost státu či rodině. Nejspíše by byl také latentní rasista, o Číňanech by očekával, že budou pracovat někde v prádelně, a o černoších by si myslel, že jsou technicky a technologicky na úrovni doby kamenné - čekal by spíše bederní roušky, oštěpy a to, že dědeček dotyčného černocha bojoval s kanibaly, nebo jím sám byl.
York píše:
4. 5. 2020, 16:03
Dávat rovnítko mezi rasy a kultury bych úplně nechtěl, to mě vždycky na generic fantasy přišlo strašně laciný.
Laciné to je, ale nic jiného nemáme, a v mnoha fantasy světech se veškeré (nevelké) zásoby invence vyčerpají na rozdíly mezi rasami, takže na rozdíly mezi kulturami v rámci jedné rasy už toho moc nezbývá, pokud náhodou nejde o lidi. Ostatně i autoři, kteří mají rozdíly mezi rasami zpracované hodně, třeba Tolkien nebo Prachett se pohybují spíše v rozdílu kultur než ras. O Sapkowském ani nemluvě, jeho trpaslíci se všichni vejdou na Moravu. Asi nejblíže se ukázce rozdílu mezi rasami můžeme dostat, když se pokusíme pochopit některá zvířata, třeba opice a lidoopy, nebo kočky, byť ty jsou docela dost domestikované.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5638
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od boubaque » 5. 5. 2020, 08:33

Jerson píše:
5. 5. 2020, 07:58
čím dál víc si myslím, že pokud hráč není ochoten přečíst si ani dvě stránky o chování své rasy a alespoň něco z toho dobrovolně a přesvědčivě hrát, tak si nezaslouží hrát jinou rasu, protože v jeho podání to stejně bude buď převlečený člověk, nebo stereotypní postava jak vypadlá z formy na archetypy.
Tady už se asi dostáváme na obecnou úroveň, ale tohle už zavání tím, že lidem říkáme, jak mají hrát svou hru, a pokud to nedělají, jak chceme, tak to dělají špatně.

Jedna věc je dávat návody a rady, jak ztvárnit odlišnou kulturu/rasu, případně upozornit, že na tom stavějí některé zápletky nebo vztahy v settingu (pokud to tak skutečně je); a pak nechat hráče rozhodnout, jak se k tomu postaví, nebo proč zrovna jeho postava tyto stereotypy a kulturní postoje porušuje. A popravdě kdyby mě měl někdo hodnotit, jestli při hraní nějaké rasy/kultury splňuju jeho nároky a jestli si zasloužím jeho hru hrát, tak se na to hraní... víš co.

Druhá věc je, že plno hráčů (i GMů) prostě bere rasy jako color, je to něco, co dělá hru exotičtější, a přitom nijak víc závažnou nebo striktní. Jako třeba steampunk – jsou v tom moderní technologie, je v tom magie, ale všechno je zahaleno v oblacích páry a opatřeno ozubenými koly. A každý má na klobouku nebo v účesu ochranné brýle se zabarvenými skly. A nikdo neřeší, jestli to dává smysl, nebo jestli všichni při každém pohybu dávají pozor, aby nezachytili ozubenými kolečky o nějakou látku nebo cizí vlasy.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

jjelen
Příspěvky: 1679
Registrován: 27. 7. 2010, 15:23

Re: Svět pro Dračák podle staré školy

Příspěvek od jjelen » 5. 5. 2020, 08:52

Tak, nevidím to nepodobně jako Jerson nebo Marcus (vyhnat ne-lidi někam na okraj - + 111)
Ale to je věc vkusu a navíc nevím nakolik to zapadá do "dračáku" či Yorkových představ...

Tedy jen dvě poznámky: Tolkien měl pokud vím elfštin víc, rozlišoval u elfů hned několik "kultur" či "národů" - jazyky se tedy lišili spíš podle nich, "staroelfštiny" (trpasličtiny, whatever) jsou celkem kchůl ale u druhu co se pomalu množí a žije stovky nebo tisíce let mi moc nesedí... (jo, kdyby byly elfové tou vyhynulou či vymírající rasou, případně by byli vytlačeni kamsi na okraj, pak by mohla být i obyč elfština vlastně "staro-"... no jo, už mlčím)
A orci a goblini jako nějaká "starší rasa"? Eh? já vžycky měl za to že minimálně jedni z toho budou stejně "mladí" jako lidi, ne-li víc...

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17390
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Jerson » 5. 5. 2020, 09:28

boubaque píše:
5. 5. 2020, 08:33
Tady už se asi dostáváme na obecnou úroveň, ale tohle už zavání tím, že lidem říkáme, jak mají hrát svou hru, a pokud to nedělají, jak chceme, tak to dělají špatně.
Raději to upřesním - myslím si, že pokud chce někdo dosáhnout změny v hraní nelidských ras, aby méně připomínaly chování lidí a nějak se projevovaly odlišnosti, je třeba zkombinovat výběr hráčů schopných tuto odlišnost hrát, popisné texty, a motivační mechaniky. Pokud se to někomu dělat nechce, případně mu stávající stav v jeho skupině vyhovuje, nemusí dělat nic, a určitě mu nebudu říkat, že hraje objektivně špatnou hru a že by měl hrát jinak.

Moje zkušenosti s hraním jiných ras jsou poměrně omezené a v podstatě končí rokem 2004, pak už jen čerpám ze sledování her jiných lidí, nicméně můžu aplikovat postřehy z hraní odlišných národností a lidských kultur, které mi dávají prakticky ten samý výsledek. Přičemž dodám, že mi sice trochu vadí, že hráči málo rozlišují mezi jednotlivými kulturami svých postav a líbilo by se mi, kdyby ty rozdíly byly zřetelnější, ale nevím, jak dobře hraju ty kulturní odlišnosti já v podobě NPC, tak nebudu říkat, že to dělám nějak moc dobře. A stejně tak nechávám v zásadě na hráčích, aby si ty kulturní odlišnosti našli a hráli sami, i když pro některé národnosti se je pokusím alespoň trochu zpracovat.

Třeba když chce někdo hrát Japonce, tak mu dopředu říkám, že nedostane žádnou katanu, protože to byla pro řadu hráčů jediná větší zobrazená kulturní odlišnost. Ale sám nevím, jak by se měla chovat třeba taková chůva z Holandska.

Tedy to co popisuju je jistý ideál, který bych si představoval, ale nikoliv praxe, kterou bych měl vyzkoušenou.
Druhá věc je, že plno hráčů (i GMů) prostě bere rasy jako color, je to něco, co dělá hru exotičtější, a přitom nijak víc závažnou nebo striktní. Jako třeba steampunk – jsou v tom moderní technologie, je v tom magie, ale všechno je zahaleno v oblacích páry a opatřeno ozubenými koly. A každý má na klobouku nebo v účesu ochranné brýle se zabarvenými skly. A nikdo neřeší, jestli to dává smysl, nebo jestli všichni při každém pohybu dávají pozor, aby nezachytili ozubenými kolečky o nějakou látku nebo cizí vlasy.
To je samozřejmě druhá možnost. A nejde jen o rasu, ale třeba i o náboženství, kdy jsem snad ještě neviděl dobře zahranou postavu, které bych věřil, že ona věří -a to dokonce i když šlo o postavu kněze hranou věřícím člověkem.

Na druhou stranu jsem zjistil, že i lidé z jedné malé oblasti můžou být natolik odlišní a zajímaví pro RPG, že pro sebe nevidím důvod cpát do hry jiné rasy kvůli coloru. Mám to jednodušší v tom, že mí Sověti, Náckové a Amíci nebudou lepší, když jim dám špičaté uši a dlouhé brady, a mám dost materiálu k reálnému studiu odlišností, zatímco hráči fantasy často nemají víc než obrázek a jednostránkový popis celé rasy, což je prostě málo, i kdyby takovou rasu chtěli hrát propracovaněji.

Btw. sám jsem skutečně nelidskou rasu hrál jen jednou, totiž protosse (společně a dalším hráčem), a aby působili dostatečně nelidsky, tak jsem sobě i jemu zakázal klás a uvažovat v otázkách (protože šlo o rasu telepatů, pro které by otázky neměly dávat smysl - když chci něco vědět, přečtu si to v myšlenkách společníka, a vím, že on něco neví, takže nemá smysl se ho na něco ptát. Zajímavé - a složité - to bylo při jednání s lidskými postavami ostatních hráčů, kdy jsem musel ignorovat otazníky na konci věc a hrát reakci, jako by řekli oznamovací větu - a když jejich věta jako oznamovací nedávala smysl, tak jsem reagoval, že nechápu jejich způsob uvažování.

Mám dojem, že jsme působili dostatečně nelidsky, ale musím říct, že udržet takový odlišný způsob myšlení po celou hru bylo dost náročné a párkrát jsem se spletl. Nicméně po pár hodinách už jsem byl schopen takto bez otázek myslet docela plynule, takže si myslím, že když by si hráči pro svou nelidskou rasu vytyčili několik myšlenek, které jsou dostatečně nelidské a které se projevují dost často, a pár hodin je udrželi v mysli, tak na druhém nebo třetím sezení už budou schopni hrát dostatečně odlišné rasy, a tento rozdíl bude znatelný každému po pár minutách hry, bez potřeba jakéhokoliv dalšího zdůrazňování v popisech.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?

Příspěvek od Fritzs » 5. 5. 2020, 10:42

Jerson píše:
5. 5. 2020, 07:58
Mouchy a kudlanky nábožné taky používají stejné fyzikání zákony a chemické složení jako my, a přijde ti snad jejich chování podobné lidskému?
Když zvážíme jejich v porovnání s lidmi omezené intelektuální kapacity, rozdíly v rozmnožovacím aparátu a i odlišnou míru sociálnosti a normalizujeme to, tak jo. Obzvláště ty mouchy.
Jerson píše:
5. 5. 2020, 07:58
To čemu říkáme "lidské chování" často nejsme schopni přiznat ani příslušníkům vlastního druhu, třeba když se dozvíme, že někde je běžné stahovat zvířata z kůže zaživa nebo čtvrtit a pojídat své mrtvé, takže nevidím žádný důvod, proč by se nelidské a nehumanoidní rasy měly chovat jako lidé - přesněji jako lidé s moderním auroamerickým myšlením.
No asi nejsem dost tak jak říkají američané "sheltered" aby mi přišlo stahování zvířat z kůže za živa jako něco co by člověk neudělal. Rituální kanibalismus je taky docela známá věc.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host