Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 24. 2. 2019, 16:35

Další rozepisování, tentokrát znalosti v rámci povolání. Kdyby vás napadlo, co by mělo nějaké povolání znát (a není to součástí nějaké dovednosti), tak sem s tím.

Tyhle znalosti jsou všechny čistě deklarativní - nehází se na to, prostě se hraje s tím, že je znáš.


Znalosti povolání
Při studiu svého povolání získáš různé znalosti, které neuvádíme jako samostatné dovednosti.

Válečník se vyzná ve zbraních a různých druzích boje. Je doma mezi vojáky, žoldáky, městskou stráží a podobně, takže mezi ně zapadne a snadno zjistí, co si mezi sebou povídají.

Hraničář zná různé druhy zvířat a ví, co znamená jejich chování. Pozná, které houby či byliny jsou jedlé a které jedovaté. Hodně cestoval a kromě toho, že dokáže nalézt cestu divočinou, také ví, jací kde žijí lidé, jaké mají zvyklosti a jak se k nim má chovat. Je doma mezi lovci a stopaři, takže se od nich snadno dozví, co se kde po kraji děje.

Kouzelník pozná kouzla, která se sám může naučit, a ví, k čemu jsou dobrá. Je také vzdělaný a sečtělý, takže se snadno domluví s různým i učenci a získá od nich informace, kterým by prostý člověk nerozuměl.

Alchymista zná magické suroviny, ze kterých vyrábí kouzelné předměty. Zná také různé jedy a žíraviny, ať už rostlinné, živočišné či minerální. Vyzná se ve výbušninách a umí je použít tak, aby dosáhnul žádoucího účinku – třeba aby bombou vyrazil dveře a nezřítila se při tom půlka podzemí. Má blízko ke kovářům a jiným řemeslníkům a snadno se s nimi domluví, když od nich chce něco zjistit, nebo si něco nechat vyrobit.

Zloděj je doma mezi městskou chudinou a vyvrheli všeho druhu. Ví, kolik má zaplatit městské stráži, aby se na chvíli dívala stranou, nebo žebrákovi, aby mu řekl, co se tu včera dělo. Snadno se doptá na někoho, kdo mu za patřičnou cenu řekne, co se ve městě děje a na co si případně dát pozor.

Druid zná účinky bylin, ať už léčivých či jedovatých. Zná také zvířata a různé jiné tvory, ale trochu jinak než hraničář: na rozdíl od něj je neloví, ale stává se jimi. Při svých náročných studiích se naučil mnohé o místní historii a správě země, vyzná se v astronomii a z paměti zná všechny druidské obřady a rituály. Umí léčit a ví, jak zajistit zdravou úrodu. Mezi prostým lidem má díky tomu velkou vážnost a autoritu – může klást i značně choulostivé otázky a dostane na ně pravdivou odpověď.

S výjimkou tajného druidského učení můžeš některé z těchto znalostí mít, i když máš jiné povolání. Pokud jsi například vyrůstal mezi hraničáři, budeš znát hodně z jejich moudrosti.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26372
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vallun » 24. 2. 2019, 16:49

Proč děláš Hraničáře, ale ostatní ne? nějaká asymetrie...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 24. 2. 2019, 16:50

Vallun píše:
24. 2. 2019, 16:49
Proč děláš Hraničáře, ale ostatní ne? nějaká asymetrie...
Nerozumím otázce.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26372
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vallun » 24. 2. 2019, 16:51

Padon, mělo tam být dělíš....
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 24. 2. 2019, 17:00

Vallun píše:
24. 2. 2019, 16:51
Padon, mělo tam být dělíš....
Aha. To jsem sice před časem podrobně rozebíral, ale že seš to ty, tak to zopakuju:

:arrow? Pro válečníka nemám dost zajímavých schopností. Finty se teď dají dělat rovnou v rámci soubojáku a navíc nechci stavět žádnou classu na mechanických výhodách. Schopnosti by měly dávat hlavně nové fikční možnosti. To bude problém i pro jednu čistě bojovou classu, natož pro dvě.

:arrow? Hraničář přebírá schopnosti z chodce a druid je samostatné povolání.

:arrow? Alchymista přebírá schopnosti z pyrofora. S theurgem v zásadě počítám jako se samostatným povoláním, ale už takhle toho mám hodně, takže ho zatím odkládám. Do druida jsem se pustil už teď víceméně jen proto, že ho chtěl hrát jeden z mých hráčů, jinak bych ho taky odložil (to je vlatně částečně odpověď na tvoji otázku, proč je to nesymetrické. Nebýt toho, tak teď dělám jen 5 základních povolání a asi by ti to nepřišlo divný).

:arrow? Mág je to samé co čaroděj, má jen 2 schopnosti navíc. Nevidím důvod, proč kvůli tomu mít dvě povolání.

:arrow? Sicco není moc dobré povolání pro hráčské postavy - do určitého stylu hry ano, ale Dračák je primárně dobrodružná hra. Dává mi tudíž smysl nechat sítě čistě jako část světa, nebo sloučit sicca s lupičem - díky tomu bude mít možnost fungovat jak v dungeonu, tak ve městě.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 24. 2. 2019, 18:33

Znalosti a dovednosti podle tvé minulosti
Kromě toho, co ses naučil při studiu svého povolání, znáš ještě další věci díky své minulosti. Bývalý námořník se například vyzná v různých druzích lodí, umí napnout plachty a nastavit je správně proti větru, zná různé přístavy a jejich obyvatele, v přístavu snadno posbírá novinky z celého světa a dokáže sehnat místo na lodi, když ho zrovna budete potřebovat.

Stejně jako u znalostí povolání, ani v tomto případě si nemusíš vypisovat, jaké konkrétní dovednosti jsi takto získal. Když ve hře nastane situace, kde budeš moci využít něco ze své minulosti, hrajte to prostě tak, že se v těchto věcech vyznáš. Neplatí to ale pro dovednosti uvedené v pravidlech - ty si musíš vždy podle pravidel pořídit, přestože vyplývají z tvé minulosti.

Příklad:
Když chceš být námořník a umět plavat, tak si kromě námořnické minulosti musíš vzít dovednost plavání jako jednu z těch, které máš na výběr na první úrovni.

Jak jsme si řekli v kapitole Minulost <ODKAZ>, svou historii nemusíš promýšlet hned celou, místo toho ji můžeš postupně dotvářet v průběhu hry. Při tom samozřejmě získáš také znalosti a dovednosti, které z nové, doplněné minulosti plynou.


Jazyky
Všechny postavy se domluví obecnou řečí – nemusíte tedy nutně vymýšlet, jaké jazyky ve vašem světě existují. Pokud se do toho přece jen pustíte, tak se domluvte, který z nich je nejrozšířenější – to bude vaše obecná řeč.

Jaké další jazyky znáš, vyplývá z tvé minulosti. Pokud jsi například zcestovalý námořník, tak zřejmě umíš jazyků hned několik a z mnoha dalších znáš alespoň nadávky. Nemusíš nutně vypisovat, které přesně to jsou. Až ve hře nastane situace, kdy se budete potřebovat domluvit s nějakým cizincem, který neumí alespoň základy obecné řeči, zamyslete se, jestli u některé z postav dává smysl, že tento jazyk alespoň trochu zná.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 24. 2. 2019, 19:26

Erevan píše:
24. 2. 2019, 05:26
Bude se dát naučit nějaký nový jazyk? Nebo bude postava navždy znát jen ty z minulosti? Může se postava naučit řídit loď? Atp.
Hodil jsem to rovnou i do pravidel:


Získávání nových dovedností
Dovednosti uvedené v seznamu v kapitole Tvoje postava se vždy pořizují při přestupu na novou úroveň – v popisu tvého povolání v kapitole Schopnosti podle povolání máš vždy uvedeno, na kterých úrovních to můžeš dělat – vždy to znamená možnost buď si zlepšit nějakou stávající, nebo si pořídit novou na základní stupeň.

Když se chceš naučit nějakou dovednost, která tam uvedena není, třeba navigaci nebo nějaký cizí jazyk, máš dvě možnosti:

1. Domluvit se s Pánem jeskyně a ostatními hráči, aby studium nové dovednosti zapadlo do příběhu.

◦ Když se například domluvíte, že uděláte v příběhu pauzu a budete pokračovat tím, co se stalo po dvou letech, tak v průběhu těchto dvou let mohou postavy dělat různé věci – mimo jiné se něco naučit.

◦ Tímto vlastně doplníte minulost svých postav a tudíž tím můžeš získat znalosti nebo dovednosti plynoucí z minulosti. Tyto dovednosti si nemusíš zvlášť vypisovat.

◦ Nové dovednosti takto získáš také automaticky pokaždé, když se něčemu budeš delší dobu věnovat v rámci příběhu – když například strávíte tři měsíce plavbou jako posádka na lodi, určitě se při tom přiučíte něco z námořnického řemesla.


2. Když na to v příběhu nebude prostor, můžeš se libovolnou dovednost naučit při přestupu místo dovednosti uvedené v pravidlech.

◦ V tomto případě si tuto dovednost zapiš k ostatním dovednostem.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 25. 2. 2019, 17:35

Pokouším se sepsat text, jak se dovednosti používají, a zjišťuju, že toho vlastně moc říkat nemusím, pokud bude u jednotlivých dovedností dobře vymyšlené a napsané, co znamenají jednotlivé stupně.

Při té příležitosti jsem to u výroby a odstraňování pastí napsal celé znova, protože brát stupeň dovednosti jen jako obtížnost pro odstranění pasti by asi bylo docela nudný:


Výroba a odstraňování pastí
Neznalost: Zvládneš vyrobit a odstranit jen primitivní pasti: Napnutý kmen stromu, nataženou kuši s provázkem přivázaným ke spoušti, jámu zakrytou proutěným poklopem a podobně.
Základní stupeň: Umíš vyrábět a odstraňovat jednoduché pasti: Propadla, pasti spouštěné nástražným lankem, nebo třeba při otevření dveří či víka od truhly.
Pokročilý stupeň: Umíš vyrábět a odstraňovat složité nástrahy: Pasti spouštěné nášlapnou dlaždicí, při sebrání předmětu s přesně stanovenou váhou a podobně.
Mistrovský stupeň: Umíš vyrábět a odstraňovat miniaturní nebo komplikované nástrahy: Pasti zabudované do svitku či dopisu, spouštěné při pokusu otevřít zámek něčím jiným než správným klíčem a podobně.



Otevírání zámků je podobný případ, ale u toho se mi to moc rozepisovat nechce - hráčské postavy asi zámky samy vyrábět nebudou a navíc na zámcích není až tak moc co vymýšlet: zámek je prostě buď jednoduchý, složitý nebo mistrovský, podle toho, jakou dovednost měl ten, kdo ho vyrobil.

Otevírání zámků
Zámek úspěšně otevřeš, pokud máš otevírání zámků na stejném nebo vyšším stupni než jakou měl dovednost ten, kdo jej vyrobil.

Příklad:
Zámek vyrobený mistrem zámečníkem dokáže pomocí paklíčů otevřít jen někdo s mistrovským stupněm otevírání zámků.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 25. 2. 2019, 18:16

Použití dovedností
Když chceš použít nějakou dovednost, společně proberte, jestli to dává smysl. Pán jeskyně pak na základě popisu této dovednosti v kapitole Tvoje postava určí, jak to dopadne.

Příklad:
Jana: „Říkal jsi, že je nad vstupem do chodby nějaký nápis v neznámém jazyce. Není to náhodou staroelfština? Z té totiž něco málo umím.“
Pán jeskyně: „V tom případě opravdu poznáváš, že to je staroelfština. Máš jen základní stupeň?“.
Jana: „Přesně tak.“
Pán jeskyně: „Ok. Chvíli ti to zabere a přesnej překlad dohromady nedáš, ale pochopila jsi z toho, že je to varování. Zřejmě jsou v té chodbě pasti, které se zapínají, když v podzemí nikdo není.“


Jak je vidět z tohoto příkladu, při použití dovedností se nehází. Pán jeskyně výsledek odvodil čistě z toho, že u základního stupně starého jazyka je napsáno: Pochopíš smysl sdělení. Nedal tedy Janě přesný překlad staroelfského textu, na to by Kara potřebovala pokročilý stupeň, ale řekl jí, co z něj pochopila.


Výhody a nevýhody při použití dovedností
Při použití dovedností můžeš snížit obtížnost, když se ti podaří získat nějakou výhodu, nebo když je proti tobě tvůj protivník nějak znevýhodněný. Když máš naopak ty nevýhodu nebo tvůj protivník výhodu, tak se ti obtížnost zvýší.

Příklad:
Když máš mistrovský stupeň ostražitosti a plížení, tak tě za normálních okolností někdo jiný s mistrovským stupněm této dovednosti odhalí. Když ale na sebe necháš seslat kouzlo neviditelnost, tak budeš mít proti němu výhodu a nevšimne si tě.

Výhody a nevýhody se počítají pouze v případě, že se skutečně nějak vztahují k tomu, co se snažíš udělat. Když by měl například tvůj soupeř z předchozího příkladu vážně zraněnou nohu, tak tě sice určitě nedožene, když by došlo na honičku, ale v tom, aby si tě všiml, mu to nijak nebrání.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26372
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vallun » 27. 2. 2019, 07:43

Píšes to hezky, ale neodstraňuje to trochu moc vliv štěstí, náhody?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7387
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Quentin » 27. 2. 2019, 08:20

Vallun píše:
27. 2. 2019, 07:43
Píšes to hezky, ale neodstraňuje to trochu moc vliv štěstí, náhody?
Odstraňuje. A myslím, že to nebude náhoda. Pun very much intended.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Arten_CZ
Příspěvky: 801
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Arten_CZ » 27. 2. 2019, 09:51

Na jednu stranu chápu, jak chceš vyhodnocovat dovednosti, na druhou stranu bych já, jako GM, ani jako hráč, nechtěl, aby se vyhodnocovalo principem, který popisuješ. Přišlo by mi, že si GM připraví průchod přesně podle dovedností postav a vlastně tím úplně odstíní hráče od vlivu na příběh.

Příklad s elfím nápisem to krásně demonstruje. Ty, jako GM, přesně rozhodneš, co chceš hráčům prozradit. Pokud i předem víš, jaké mají dovednosti, tak i předem víš, co přesně jim prozradíš. Většina GM zná postavy svých hráčů. Takže dostává do ruky pravidlově legitimizovaný nástroj pro řízenou manipulaci. V důsledku jako GM ani nepotřebuješ znát dovednosti postav, předem si určíš, co jim řekneš a pak to obalíš do něčeho podobného, jako u příkladu s elfím nápisem (tvá dovednost je X, proto jsi zjistil přesně to a to a za X si můžeš doplnit libovolný stupeň dovednosti, zatímco informaci nemusíš vůbec měnit). Ta manipulace z toho přímo sálá.

My se naopak snažíme házet a podle počtu úspěchů dávat hráčům možnost pokládat otázky. Pokud si odmyslím házení, tak pořád mi přijde rozumný způsob, že za každý stupeň dovednosti se může postava zeptat na jednu skutečnost. Je na hráči, jak se rozhodne využít dovednost.

Znám elfí písmo na stupni 2, mohu položit dvě otázky
1) Co se tam píše?
Něco o pastech
2) Teď by mě zajímalo, zda tam není něco o tom, kde ty pasti leží, nebo jak se dají zneškodnit, nebo o principu pastí
Máš už jen jednu otázku, vyber si...

U nápisu to tak není vidět, ale pokud si představím jednání s cizí postavou nebo třeba závody, kdy za každý úspěch získám jednu fikční změnu dle své volby, tak mi to přijde rozumnější, než aby GM na základě výšky skillu sám rozhodoval o všem.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 688
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pracující logaritmus » 27. 2. 2019, 10:05

Myslím, že řešíš přístupem, který není oldschool, problémy, které se v oldschoolu řeší social contractem.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12370
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 27. 2. 2019, 11:32

Arten_CZ píše:
27. 2. 2019, 09:51
V důsledku jako GM ani nepotřebuješ znát dovednosti postav, předem si určíš, co jim řekneš a pak to obalíš do něčeho podobného, jako u příkladu s elfím nápisem. Ta manipulace z toho přímo sálá.
Pokud potřebuješ, aby ti pravidla v tomhle bránila, tak je asi opravdu rozumné co nejvíc házet. Na druhou stranu tím dosáhneš jen toho, že se náhodně profiltrují informace, které beztak musíš připravit nebo vymyslet ty, takže je otázka, jak moc to v konečném důsledku reálně pomůže. Předpokládám, že jde hlavně o pocit, že nemůžeš mít všechno pevně v rukou.

Já mívám při hře trochu jinej problém - a nejen já, pozoroval jsem to snad u všech PJů, se kterými jsem kdy hrál: Jak dostat informace k hráčům. Dračáková klasika je, že PJ má vymyšlený svět, ve kterém se dějou úžasný věci, ale hráči se o tom nikdy nedozví. Ve výsledku pak hrajou trochu jinou hru než Pán jeskyně. Tenhle problém házení na vědomosti ještě prohlubuje, protože z toho mála informací, které máš příležitost hráčům dát, ještě musíš část zatajit, protože jim to zrovna nepadlo.


Ještě dodám, že všechny překážky jdou překonat, když hráči vymyslí jak. Takže i když postavy nedokáží ten text rozluštit na místě, mohou si to opsat a nechat si to přeložit od někoho, kdo umí staroelfštinu líp. Takže nakonec se k té informaci stejně dostanou a tudíž se nemůžeš spoléhat na to, že mají nízký stupeň dovednosti.

Vallun píše:
27. 2. 2019, 07:43
Ale neodstraňuje to trochu moc vliv štěstí, náhody?
To zcela určitě odstraňuje. A jak říká Quentin, není to ani trochu náhoda.


Pro připomenutí: V téhle hře se hází jen ve dvou případech:

1) Když postavě hrozí nějaká újma (někdo na ni útočí, spustila past, otrávila se jedem, někdo na ni seslal modrý blesk...)

2) Když chcete náhodně rozhodnout něco, co nezávisí na schopnostech postav (jestli zrovna prší, kolik členů má tahle hlídka skřetů, apod).

To znamená, že mimo boj nejistota pramení téměř výhradně z fikce.

Podstatnou částí hry je překonávání různých překážek. Při tom se ale nekladeš otázku: "Povede se mi to překonat?" ale "Jak si s tím poradíme?".

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26372
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vallun » 27. 2. 2019, 13:15

To chápu, jen by mi to hru ochuzovalo o dva zážitkově bohaté momenty...
1) heroický výkon díky šťastnému hodu
2) selhání dobře připraveného borce na lehčí překážce...

Obojí patří, když se povede, k roky tradovaným storkám...

Zohledňuješ u počasí nějakou logickou souslednost?

Na počet clenů skřetí hlidky je pro mne divné házet, to by se mělo řídit logikou světa...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host