Dovednosti
Dovednost představuje odbornost, kterou lze obvykle získat jen několika roky studia a praktických zkušeností. Když si vezmeš například
Mořeplavbu, znamená to, že jsi zkušený kapitán, perfektně ovládáš navigaci a když na to přijde, dokážeš zaučit bandu suchozemských krys, abyste pod tvým velením bezpečně přepluli oceán.
Při promýšlení své postavy si nejspíš u spousty věcí řekneš „tohle bych měl aspoň trochu znát“, například když jsi připlul přes moře a cestu sis odpracoval jako námořník. Tuto svou zkušenost můžeš při hře využít, i když dovednost nemáš – neber si tedy
Mořeplavbu, protože ta říká, že jsi zkušený námořní kapitán.
- Na letmé znalosti nepotřebuješ dovednosti. Stačí, že vyplývají z tvé minulosti nebo z toho, co jste odehráli.
Pořízením dovednosti také říkáš, že jsi v něčem opravdu dobrý. I bez dovednosti
Hra na loutnu můžeš říct, že na ni umíš trochu zabrnkat – dost na to, abyste si mohli zazpívat u táborového ohně. Když ji ji ale vezmeš, jsi jedním z nejlepších loutnistů v kraji a když vyhlásíš, že budeš někde hrát, přijdou si tě nejspíš poslechnout i lidé z okolních vesnic.
Bojové dovednosti
V následujícím seznamu nejsou žádné bojové dovednosti. Je to proto, že v Dračáku je vyjadřují vlastnosti – když máš vysokou Fyzičku, jsi dobrý v boji v těžké zbroji a s těžkými zbraněmi, s vysokou Finesou dobře střílíš a bojuješ s lehkými zbraněmi a s vysokou Duší jsi dobrý v bojové magii.
Znalosti hráče a postavy
Jako hráč máš spoustu znalostí z našeho světa, které tvá postava nemá, například z čeho se vyrábí střelný prach a k čemu je dobrý. Ty bys samozřejmě při hře využívat neměl.
Některé věci se ale budeš učit spolu se svou postavou. Když se například poprvé setkáš s upírem, zjistíš, čím je zranitelný. Když kouzelník vysloví „Artak bárak!“ a z jeho očí vyšlehne modrý blesk, budeš nadále vědět, co tato formule znamená. Tyto vědomosti nejen že používat můžeš, ale dokonce bys i měl. Dovednosti jako "znalost nestvůr" nebo "znalost kouzel" ostatně v pravidlech záměrně nejsou právě kvůli tomu, aby to bylo možné.
Dříve nebo později se však i v této oblasti dozvíš věci, které tvá postava nezná, třeba když si v pravidlech pročteš seznam kouzelníkových kouzel nebo bestiář. Nevyhneš se tomu ale, ani když se budeš důsledně vyhýbat všemu, co se tě netýká. Když totiž například začneš hrát novou postavu, budeš si nevyhnutelně pamatovat, co uměla ta předchozí. Můžeš se samozřejmě snažit vyžívat jen znalosti, které získala tvá stávající postava, to ale může být obtížné. Druhá možnost je, vytvořit si novou postavu s tím, že alespoň některé z tvých znalostí má – může to být třeba učenec, který nestvůry zkoumá a studuje, nebo válečník, který od mala sbírá rady starších a zkušenějších. Jelikož na to v pravidlech nejsou dovednosti, nemusíš si je pořizovat. Dej ale Pánovi jeskyně a ostatním hráčům vědět, jak k nim tvá postava přišla.
Nové dovednosti
Pokud v následujícím seznamu nějakou dovednost nenajdete, klidně si ji do hry přidejte. Zamyslete se ale nejdřív, jestli půjde při hře reálně použít. Pokud ne, zkuste ji sloučit s nějakou existující, nebo to vezměte jako něco, co vyplývá z minulosti postavy a není na to potřeba dovednost.
Jak jsi své dovednosti získal?
Výběr dovedností by měl korespondovat s tvou minulostí. Když si vezmeš například
Důstojnický výcvik a válčení, znamená to nejspíš, že jsi strávil několik let v armádě, nebo jsi možná syn bohatého šlechtice, od malička cvičený v boji, velení a válečnickém umění.
Své dovednosti ses také musel někde a od někoho naučit. Prober to s Pánem jeskyně, je to totiž skvělá příležitost, jak tvou postavu zasadit do vašeho herního světa a jak vytvořit nehráčské postavy, ke kterým máš nějaký vztah.
Získávání dovedností
Dovednosti, na rozdíl od schopností povolání, se může naučit každý. Nehledě na své povolání si tedy můžeš vzít libovolnou dovednost. V popisu svého povolání najdeš seznam doporučených dovedností, které se k němu hodí nejvíc. Některé z nich jsou navíc tučně – ty jsou zdaleka nejdůležitější, při hře je nejčastěji použiješ a když máš toto povolání, očekává se, že je budeš umět. Je to ale stále pouze doporučení, takže pokud se ti k postavě bude víc hodit libovolná jiná dovednost, klidně si ji napiš místo nich.
- Na první úrovni si můžeš vybrat 5 dovedností, na každé sudé jednu další.
V průběhu hry bys měl myslet na to, jakou dovednost se budeš chtít naučit při přestupu na další úroveň a pokusit se dostat studium či trénink do hry. Měl by sis tedy sehnat učitele nebo studijní materiál a pak třeba občas zmínit, že večer zapálíš svíčku a otevřeš knihu, nebo se domluvit s ostatními, že potřebuješ pár měsíců volna, aby ses přihlásil na studium, nebo prodělal výcvik.
Použití dovedností
Když chceš použít nějakou dovednost, nemusíš si házet kostkou. To, že ji máš, znamená, že jsi v tom opravdu dobrý, takže stačí prostě popsat, co uděláš.
Se znalostmi je to složitější. Tvoje postava se sice v něčem vyzná, ale ty jako hráč nejspíš nikoliv. V některých případech to nevadí. Když máš například Učenost, můžeš říct „ohromím hospodu svými znalostmi historie“ a tvoje postava to prostě udělá. Když ale příslušnou informaci potřebuješ, abys vyřešil záhadu nebo překonal překážku, musíš ji mít také jako hráč. Pokud jde o něco, co má Pán jeskyně připraveného, může ti to prostě říct, nebo ještě lépe sdělit předem. Když potřebuješ vědět něco, co neví ani Pán jeskyně, je třeba to společně vymyslet. Překládat nápady mohou všichni, ale jelikož jde o něco, v čem je tvoje postava expert, máš spolu s Pánem jeskyně rozhodující slovo, jak to nakonec bude.
Seznam dovedností
Břichomluvectví
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Dokážeš mluvit se zavřenými ústy a pozměnit svůj hlas.
Bylinkářství a léčení
Tato dovednost je vhodná pro hraničáře, alchymistu a kouzelníka.
Znáš účinky různých bylin a víš, kde a jak je sbírat. Ve vhodném prostředí dokážeš vždy nasbírat léčivé byliny, které se používají při ošetřování zranění a zrychlují pak léčbu (ošetřený si po každém vydatném spánku vyléčí tolik životů, kolik je jeho Fyzička, viz kapitola
Léčení). Umíš také léčit běžné nemoci, jako třeba kašel nebo nachlazení. U smrtelných nemocí, jako je třeba mor nebo cholera, dokážeš jen zvýšit šanci na přežití.
Čtení a psaní
Tato dovednost je velmi důležitá pro kouzelníka a alchymistu a vhodná pro válečníka.
Umíš číst a psát všechna písma používaná k zápisu jazyků, které znáš. Velká většina obyvatel světa Dračáku číst ani psát neumí, být gramotný je tedy velká výhoda a pojí se s tím i určité postavení ve společnosti.
Důstojnický výcvik a válčení
Tato dovednost je vhodná pro válečníka.
Umíš velet malým i velkým jednotkám, vyznáš se v logistice, bitevních manévrech a podobně. Umíš se také chovat jako velitel a jsi zvyklý nést za svá rozhodnutí odpovědnost.
Etiketa vyšší společnosti
Tato dovednost je vhodná pro válečníka.
Vyrůstal jsi ve vyšší společnosti, případně se ti dostalo patřičné výchovy. Víš, jak správně stolovat, jak oslovovat velmože a jiné důležité osoby, jak se dvořit dámě nebo se správně chovat k nápadníkům, znáš základy heraldiky a umíš dělat věci, které se očekávají od urozené osoby, jako třeba tančit nebo jezdit na koni.
Falešná hra
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Znáš mnoho hazardních her a spoustu způsobů, jak v nich podvádět a nenechat se při tom přistihnout. Měj se ale na pozoru, jiný falešný hráč bude tvoje triky znát a dokáže tě odhalit – a stejně tak ty jeho.
Jezdectví
Tato dovednost je vhodná pro válečníka a hraničáře.
Jsi výborný jezdec. Umíš bojovat a střílet ze sedla, ovládáš jízdní akrobacii, dokážeš koně provést přes obtížné překážky a žádný sváteční jezdec tě nemůže dohonit. Vyznáš se také ve všem, co s jezdectvím souvisí – poznáš například, zda je kůň tak dobrý, za jakého ho obchodník vydává, a jestli o něj bylo dobře pečováno.
Lov a stopování
Tato dovednost je velmi důležitá pro hraničáře a vhodná pro válečníka.
Umíš skvěle lovit a stopovat. V oblasti s dostatkem zvěře uživíš celou družinu za pochodu, v pustině budeš muset lovem strávit část každého dne. Tam, kde nic nežije, samozřejmě nic neulovíš. K lovu obvykle používáš luk, kuši nebo jinou vhodnou zbraň. Umíš ale také líčit jednoduché pasti na zvěř, takže si poradíš i bez ní.
Stopy je možné najít jen tam, kde jdou zanechat – na vodě nebo na holé skále máš tedy smůlu. Obvykle ale můžeš někde kolem najít místo, kde je terén vhodnější. Zjevných stop, jako třeba otisku medvědí tlapy v bahně, si všimne každý. Ty ale najdeš i ty nepřímé – polámané větvičky a podobně. Poznáš také, jak jsou jsou zhruba staré, kolik tvorů je zanechalo a co byli zač (jelen, člověk, drak...). Můžeš také instruovat své společníky, jak se mají chovat, aby nebylo poznat, kolik vás přesně bylo.
Mučení
Tato dovednost je vhodná pro válečníka a zloděje.
Jsi mistr tortury. S patřičnými nástroji a dostatkem času dokážeš zlomit kohokoliv, kdo proti tomu není chráněn nějakým kouzlem nebo schopností. Může to trvat i několik dní, ale nakonec ti pravdivě odpoví na všechny tvoje otázky.
Měj se ale na pozoru. Přestože léčivá kouzla dokáží následky mučení odstranit, ten, kdo si jím prošel, ti to nejspíš nikdy nezapomene.
Odezírání ze rtů
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Když někomu dobře vidíš na rty a znáš jazyk, kterým mluví, rozumíš tomu, co říká, i když ho neslyšíš. Odezírat je obvykle možné jen z
krátké vzdálenosti, pokud máš ale elfský
ostrý zrak nebo dalekohled, dokážeš to i ze
střední vzdálenosti.
Orientace a přežití v divočině
Tato dovednost je velmi důležitá pro hraničáře a vhodná pro válečníka.
V divočině dokážeš vždy najít cestu a uživíš se sběrem jedlých hub, plodů a drobných živočichů. V pustině, jako je třeba poušť nebo ledové pláně, se sice také neztratíš, ale jídlo a vodu si musíš vzít s sebou.
Ostražitost a plížení
Tato dovednost je velmi důležitá pro hraničáře a zloděje a vhodná pro válečníka.
Plížit se může každý, ty se ale dokážeš dostat mnohem blíž, aniž by si tě pozorovatelé všimli. Můžeš se proplížit dokonce i kolem psů a jiných tvorů s citlivým čichem, musíš na to mít ale dost prostoru a vhodné povětrnostní podmínky, nebo svůj pach překrýt nějakým silnějším. Umíš také vést ostatní a ukazovat jim, co mají dělat, nemohou se ale samozřejmě přiblížit tolik, jako kdybys byl sám. Můžeš také někoho potají sledovat, nebo naopak odhalit, že tě někdo sleduje, a případně ho setřást .
K plížení je každopádně potřeba buď tma, nebo něco, za co se dá schovat.
Ošetřování zranění
Tato dovednost je velmi důležitá pro válečníka, hraničáře a alchymistu.
Když máš léčitelské potřeby (jehlu a niť, obvazy, dezinfekci a podobně), můžeš každé jednotlivé zranění snížit o 1 život. Každé zranění je možné ošetřit jen jednou. Zabere to několik minut.
Otevírání zámků
Tato dovednost je velmi důležitá pro zloděje.
Dokážeš otevřít zámek bez správného klíče tak, aby šel znovu zamknout. Na otevírání jednoduchých zámků ti stačí improvizované nástroje, třeba zahnutý hřebík nebo kus drátu. Na složitý zámek potřebuješ kvalitní sadu šperháků a paklíčů (zlodějské náčiní).
Vypáčit zámek nebo jej třeba rozmlátit perlíkem a kladivem může kdokoliv i bez dovednosti, ale kvalitní vnitřní zámky proti tomu bývají odolné.
Padělatelství
Tato dovednost je vhodná pro alchymistu, kouzelníka a zloděje.
Dokážeš vytvářet věrné duplikáty listin, dopisů, obrazů a podobně, potřebuješ k tomu ale kvalitní nástroje. Vždy také poznáš padělek od originálu.
Plavání
Tato dovednost je vhodná pro válečníka, hraničáře a zloděje.
Umíš plavat a také se potápět, což se může hodit při průzkumu zatopených podzemí. Velká část obyvatel světa Dračáku plavat neumí a v hluboké vodě se tedy bez pomoci utopí.
Přetvářka a převleky
Tato dovednost je velmi důležitá pro zloděje.
Dokážeš být nenápadný a věrohodně se vydávat za někoho jiného. Umíš také dobře napodobovat hlasy. Čím důvěrněji ale ten, koho se snažíš oklamat, zná toho, za koho se vydáváš, tím lépe se na to musíš připravit.
Příklad:
Když se chceš vydávat za bezejmenného žebráka, stačí, když seženeš žebrácké hadry, nalíčíš se a budeš se jako žebrák chovat. Kdybys ale chtěl přesvědčit ženu bohatého obchodníka, že jsi její manžel, tak potřebuješ víc než jen jeho šaty a podobu – musíš nejprve zjistit, jaký k ní měl vztah, jak se choval ke služebnictvu, jak mluvil, jaká gesta používal a podobně.
Převléknout se můžeš jen za osobu podobné velikosti – hobit se asi těžko bude vydávat za krolla. Můžeš také namaskovat někoho jiného a zaškolit ho, jak se má chovat.
Řemeslo
Jsi mistrem nějakého řemesla. Při výběru dej pozor na to, že většina řemesel není při hře moc dobře použitelná – Dračák je dobrodružná hra plná nebezpečí a překonávání překážek a výroba bot nebo hrnců není v tomto kontextu moc zajímavá. Pokud se ti nějaké řemeslo i přes to hodí k postavě, zvaž, zda by ti nestačily základy. Na to totiž nepotřebuješ mít dovednost, viz úvod kapitoly
Dovednosti.
V následujícím seznamu jsou tučně zvýrazněná řemesla, která je snazší při hře využít. Pokud v něm nějaké řemeslo nenajdeš, po domluvě s Pánem jeskyně vzít si ho samozřejmě můžeš vzít.
- Hornictví, Hrnčířství, Iluminace, Kaligrafie, Kamenictví, Kartografie, Klenotnictví, Konstrukce obléhacích zbraní, Kovářství, Kožedělnictví, Krejčířství, Krocení a cvičení zvířat, Lazebnictví, Loďařství, Mořeplavba, Obchod, Rybaření, Řeznictví, Sokolnictví, Stavitelství, Tesařina, Těžební průzkum, Uhlířství, Vaření, Výroba pastí, Výroba zámků, Zbrojířství, Zednictví, Zlatnictví
Řemesla vhodná pro jednotlivá povolání:
- Válečník: Dřevařství, Hornictví, Konstrukce obléhacích zbraní, Kovářství, Mořeplavba, Tesařina, Vaření, Zbrojířství
- Hraničář: Krocení a cvičení zvířat, Sokolnictví, Rybaření, Dřevařství, Kožedělnictví, Řeznictví, Tesařina, Vaření, Výroba pastí, Kartografie
- Alchymista: Iluminace, Kaligrafie, Klenotnictví, Konstrukce obléhacích zbraní, Kovářství, Vaření, Výroba pastí, Zlatnictví, Obchod, Těžební průzkum
- Kouzelník: Iluminace, Kaligrafie, Kartografie, Klenotnictví
- Zloděj: Klenotnictví, Lazebnictví, Mořeplavba, Vaření, Výroba pastí, Výroba zámků, Zlatnictví, Obchod
Skřetí jazyk
Obecná skřetí řeč je vhodná pro válečníka a hraničáře.
Pokud se nedomluvíte jinak, různé skřetí národy a rasy žijící v divočině mluví vlastními jazyky a s obyvateli civilizovaných končin si nerozumí. Skřetích jazyků je velké množství a každý z nich je samostatná dovednost, většina skřetích ras a národů ale rozumí „obecné skřetí řeči“, podobně jako se v našem světě většina lidí domluví anglicky. Každý jazyk je samostatná dovednost.
Promluvte si o tom, jaké skřetí jazyky existují ve vašem světě. Pokud nechcete vymýšlet vlastní, použijte následující:
- Obecná skřetí řeč, Orkština, Goblinština
Soudobý jazyk
Soudobé jazyky jsou vhodné pro všechna povolání.
Domluvte se, jakými jazyky se mluví ve vašem světě. Pokud nechcete vymýšlet vlastní, můžete použít následující:
- Obecná řeč, Elfština, Krollština, Řeč barbarů, Trpasličtina
Obecnou řečí mluví hlavně lidé, hobiti a kudůci a jelikož je jich dohromady zdaleka nejvíc, stala se univerzálním jazykem, kterým se lze domluvit na většině míst.
Každý jazyk je samostatná dovednost, svou rodnou řeč ale umíš automaticky a nepočítá se tedy do počtu dovedností, které si vybíráš. Nemusí to nutně být jazyk podle tvé rasy, elf z velkého města klidně může mluvit obecnou řečí a elfštinu nemusí vůbec znát.
Když si vezmeš nějaký jazyk jako dovednost, znamená to, že ho ovládáš jako rodilý mluvčí. Pokud jsi někde jen delší dobu přebýval a lámaně se domluvíš, nepotřebuješ na to dovednost (viz úvod kapitoly
Dovednosti).
Starý jazyk
Staroelfština je velmi důležitá pro kouzelníka. Všechny staré jazyky jsou vhodné pro kouzelníka a alchymistu.
Starými jazyky se mluvilo v dávných říších, po kterých dnes zbývají jen ruiny. Každý je samostatná dovednost.
Starý jazyk v zásadě můžeš umět, přestože neumíš číst a psát, ale není to moc užitečné, protože většina těch, kdo jím mluvili, už nežije. Je tedy vhodné vzít si také
Čtení a psaní.
Umět číst starý jazyk může být užitečné zejména při průzkumu dávných ruin – můžeš takto například rozluštit varování před pastmi nebo jiným nebezpečím, případně se něco dozvědět o dávných obyvatelích. Znalost starých jazyků také umožňuje používat svitky s kouzly vytvořené dávnými čaroději – ty totiž může použít jen ten, kdo je dokáže přečíst. A k tomu je potřeba jak
Čtení a psaní, tak právě znalost příslušného starého jazyka.
Promluvte si o tom, jaké staré jazyky existují ve vašem světě. Pokud nechcete vymýšlet vlastní, použijte následující:
- Staroelfština, Starotrpasličtina, Staroorkština, Starogoblinština
Pokud chceš hrát kouzelníka, měl by sis vzít
Staroelfštinu, protože v té bývají nejčastěji napsané svitky s kouzly.
Šplhání
Tato dovednost je velmi důležitá pro zloděje a vhodná pro válečníka a hraničáře.
Dokážeš vylézt na překážky, které jsou pro ostatní příliš obtížné. Umíš také slaňovat a používat různé šplhací pomůcky jako třeba mačky nebo nasazovací drápy a vázat různá oka, samorozvazovací smyčky a podobně.
Učenost
Tato dovednost je vhodná pro alchymistu a kouzelníka.
Absolvoval jsi akademii, univerzitu nebo jsi možná studoval u nějakého učence. Jsi zběhlý v mnoha různých naukách: anatomii, architektuře, astronomii, filosofii, geografii, historii, matematice, teologii, právu, rétorice a podobně. Učenost nezahrnuje znalost starých jazyků, to jsou samostatné dovednosti.
Umělecká dovednost
Přednes a Malba jsou vhodné dovednosti pro kouzelníka.
Jsi vyhlášeným bardem, hercem, umělcem či hudebníkem. Podobně jako řemesla, také umělecké dovednosti jsou při hře obtížně použitelné. Zvaž proto, jestli by ti stačily základy, tedy například dost na to, abys uměl zazpívat nebo zahrát večer u ohně, protože na to nepotřebuješ dovednost.
- Herectví, Hra na hudební nástroj (urči který), Malba, Přednes, Skládání hudby, Sochařství, Tanec, Zpěv
Únik z pout
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Dokážeš se vyvléknout z jakýchkoliv pout. Nezvládneš se zbavit pouze obojku, kterým neprostrčíš hlavu a nedá se rozpojit bez použití hrubé síly.
Vozatajství
Tato dovednost je vhodná pro válečníka.
Dokážeš mistrně ovládat válečný či jiný vůz a vyznáš se ve všem, co s vozatajstvím souvisí – v koních a péči o ně, v různých typech vozů a jejich využití a podobně. Obyčejný vozka nebo kočí tuto dovednost nepotřebuje.
Vybírání kapes
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Dokážeš odvést pozornost a obrat kohokoliv o věci, které má u sebe, aniž by o tom věděl. Pokud u toho ale bude někdo s dovedností
Vybírání kapes, všimne si toho a bude na něm, jak zareaguje.
Líčení a odstraňování pastí
Tato dovednost je velmi důležitá pro zloděje.
Když najdeš něco, co by mohla být past, poznáš, o jaký typ mechanismu se jedná: zda jde o nášlapnou dlaždici nebo propadlo, jestli z díry vystřeluje šipka, vyjíždí z ní jehla či čepel a podobně.
Když se dostaneš k mechanismu pasti, dokážeš ji bezpečně vypnout, aniž bys ji poškodil, nebo ji dokonce rozebrat tak, aby šla znovu sestavit a nastražit.
Abys mohl past nalíčit, musíš mít příslušný mechanismus. Ten můžeš buď odmontovat z jiné pasti, nebo ho koupit ve městě, případně ho vyrobit z nějaké zbraně, obvykle z kuše. Nebezpečnost tebou nalíčené pasti je rovna tvojí Finese – jak se určuje zranění při jejím spuštění se dozvíš v kapitole
Pasti.
Znalost podsvětí a černého trhu
Tato dovednost je vhodná pro zloděje.
Vyrůstal jsi mezi lapky či městskou spodinou, případně tě někdo takový do tajů podsvětí důkladně zasvětil. Máš kontakty na černý trh a různé podsvětní organizace, znáš informátory a významné členy podsvětí a víš, jak se k nim správně chovat nebo jaký úplatek jim nabídnout. Víš, jak se předávají vzkazy přes tajné schránky a umíš ve městě zařídit bezpečný úkryt či skrýš. Znáš také zlodějská gesta a umíš mluvit a chovat se jako někdo z ulice.