Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16811
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2019, 08:42

To že někdo chce hrát postavu, která se pro dobrodruhování rozhodne ve vyšším věku je jedna věc - já se ptám na účelnost toho, že každé dobrodružné povolání v této verzi Dračáku má mít i nějakou civilní profesi a navíc jen na dokreslení.

Těch dovednostní je strašně moc (zloděj jich má 20 jen proto, že Odezírání ze rtů je tam dvakrát), reálně si hráči vystačí se třemi až osmi i u dlouhodobějších her. Navíc hromada jazyků, která to všechno ještě zbytečně zkomplikuje a nikdo na ně nebude hrát, protože se to ani nedá rozumně zahrát.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 11:24

Asi jsem to dostatečně nezdůraznil - z těhle seznamů si budou hráči vybírat. Postava tedy nemusí mít žádné řemeslo a žádnou uměleckou dovednost a nebude mít 20 dovedností ani na maximální úrovni.

Ohledně hráčských postav nechci předpokládat vůbec nic. Když si někdo bude chtít vytvořit postavu sedmdesátiletého dědečka, který celý život rybařil a na stará kolena se rozhodl vyrazit za dobrodružstvím, klidně může (teda v mezích toho, co přijde uvěřitelné jeho spoluhráčům).

TODO: Zamyslet se nad překryvem zámečnictví a otevírání zámků.
- asi nechám obojí s poznámkou, že to jsou efektivně dva přístupy ke stejné věci.


Jerson na D20.cz píše:pokud se ve vašich hrách vyskytují různé jazyky a ne všechny postavy ve skupině umí všechny potřebné, jak to reálně řešíte při hře?
Stejně jako jakoukoliv jinou dovednost. V prvé řadě je to klíč k tomu, jestli se družina dokáže s někým domluvit - úplně stejně, jako hraničářova dovednost stopování je klíčem k tomu, jestli družina dokáže stopovat. Sekundárně to dává spotlight tomuto hráči. Když je jeho postava jediná, kdo zná příslušný jazyk, celkem logicky by rozhovor měl vést on. Ale taky samozřejmě nemusí - opět je to stejné, jako když hráč válečníka řekne "hraničář se podívá, jestli tu někde nejsou stopy". Sice bych hráčům takovej styl hry nedoporučoval, ale hrát tak určitě můžou.

Jazyky rozhodně patří mezi dovednosti, které do hry vstupují, ať už přímo nebo nepřímo. Tvoří taky vazbu mezi světěm a postavami - má pak smysl vymýšlet, jaké jazyky vlastně ve vašem herním světě jsou a dává to odpověď na otázku, kde se postavy snadno domluví a kde nejspíš budou potřebovat tlumočníka (což může být zajímavý herní prvek).

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16811
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2019, 13:20

Zámečnictví a otvírání zámků jsou dvě úplně jiné věci - zámečník je ten, který umí zámek vyrobit.

Pokud si hráči budou vybírat a budou mít omezený počet voleb, tak si řemeslo ani umění nikdo nevezme. Pokud by tyhle kategorie byla navíc, tak si je vezme prakticky každý pro případ, že by se to mohlo hodit. Tak jako tak jsou k ničemu.

U jazyků jsem měl namysli situaci, kdy třeba tři z pěti postav umí trpasličtinu a jsou ve městě tradičních trpaslíků? To se nedá řešit stejně jako stopování, když veškeré informace, které zazní mezi postavami a NPC jsou pro tyhle dvě postavy nesrozumitelné, tedy alespoň slova. Naopak tón a gesta můžou něco napovědět.

Narážím na to relativně často, a to používám reálné a rozšířené jazyky, ale řešení nebývá úplně jednoduché. Pokud pošlu skupinu do SSSR (trpasličího města) a pouze jedna postava ovládá ruštinu (trpasličtinu), tak ten spotlight na hráče je spíše neustále namířený reflektor.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 13:57

Hodím sem úvahy ohledně jednotlivých dovedností (které vyřadit úplně, které sloučit, jinak řečeno jak jsem došel k tomuhle seznamu). Budu sem házet seznam, ze kterého jsem vycházel (kurzívou) - podotýkám, že to není seznam dovedností pro Dračák.


Bojové dovednosti
Bojové dovednosti (šerm a podobně) vůbec nebudou, místo nich jsou v Dračáku vlastnosti.


Fyzická zdatnost
Silácké kousky, Vytrvalost, Běh, Skok, Pochod, Plavání, Šplh, Jezdectví, Vozatajství

Silácké kousky, Vytrvalost, Běh, Skok a Pochod nebudou dovednosti, protože tyhle věci jsou opět vyjádřeny vlastností (konkrétně Fyzičkou).

• Plavání chci jako samostatnou dovednost, neumět plavat může vést k zajímavým situacím ve hře.

• Šplhání je určitě samostatná dovednost (překonávání překážek)

• Jezdectví a vozatajství nechám samostatně s tím, že základy může umět každý (plynou z minulosti) a dovednost představuje akrobaticou jízdu, boj ze sedla, střelbu ze sedla a podobné kousky.


Zálesácké učení
Honitba, Stopování a zametání stop, Plížení, Líčení pastí na zvěř, Znalost divočiny a přežití v divočině, Orientace v divočině, Krocení a cvičení zvířat, Rybaření, Bylinkářství, Zpracování úlovku, Sokolnictví

• Všechno související s lovem je sloučeno do dovednosti Lov a stopování. (Hlavně proto, aby dovedností nebylo • zbytečně moc).

• Orientace v divočině je sloučená s přežitím.

• Zbývá Krocení a cvičení zvířat, Rybaření, Bylinkářství a Sokolnictví. K Bylinkářství jsem přihodil Léčitelství, protože to úzce souvisí a samostatně jsou obě ty dovednosti obtížně použitelné (k tomu se ještě vrátím). Rybaření a Sokolnictví by asi mohla být spíš řemesla, jak na to tak koukám (asi je tam rovnou přehodím). Krocení a cvičení zvířat možná taky - hraničář na to má schopnosti, takže to jako dovednost nutně nepotřebuje.

Ve výsledku je z téhle kategorie tohle:

Lov a stopování
Orientace a přežití v divočině
Ostražitost a plížení
Bylinkářství a léčení


Řemesla: Rybaření, Sokolnictví, Krocení a cvičení zvířat


Léčitelství
Léčení, První pomoc, Pitva, Výroba léčiv a protijedů, Bylinkářství, Znalost jedů a protijedů, Anatomie

Tady je pár dovedností, které jsou samostatně obtížně použitelné (pitva, anatomie). Ty víceméně ruším, případně zahrnuju pod jiné dovednosti (v tomhle případě asi pod Učenost, ale nebudu to explicitně zmiňovat).

• První pomoc se jmenuje Ošetřování zranění.

• Bylinkářství má praktické využití v tom, že si postava může nasbírat byliny na zrychlení léčby (díky nim se přes noc léčí (Fyzička) životů, když o ně někde přijde. Není to žádná bomba, takže k němu přihazuju obecně Léčitelství, tj. schopnost léčit nemoci a podobně, což je taky herně vcelku na nic, ale k některým postavám se to hodí.

• Výrobu léčiv a protijedů sloučím s Bylinkářstvím.

• Znalost jedů a protijedů je obtížně použitelná dovednost. Hráči si ji rádi berou, protože se hodí k alchymistovi a zlodějovi, ale fakticky protijedy spíš neexistují (a navíc by mysely být konrétně sepsané), znalost, o jaký jed se jedná, není až tak užitečná a navíc tohle v oldchoolu spadá spíš pod player knowledge (jedy budou v pravidlech sepsané). Takže tuhle dovednost ruším.

Ve výsledku zbyly z celé léčitelské kategorie jen dvě dovednosti:

Ošetřování zranění
Bylinkářství a léčení


Učenost
Anatomie, Architektura, Astrologie, Čtení a psaní (písmo se učíš automaticky s každým novým jazykem), Filosofie, Geografie, Heraldika, Historie, Matematika, Geologie, Navigace, Teologie, Právo, Logická hra (například šachy), Obecná řeč, Elfština (elfská abeceda), Trpasličtina (trpaslické runy), Severština (severské runy), Jižanština (jižanské lineární písmo), Staroelfština (staroelfské runy), Starotrpasličtina (starotrpaslické runy), Orkština (orcké slabičné písmo), Goblinština (píše se trpaslickými runami)

Učenost je docela ožehavé téma. Na jednu stranu je to asi nejzajímavější oblast pro kouzelníky a alchymisty, na druhou stranu je až na jazyky dost špatně použitelná. Problém je taky v tom, že v oldchoolu by hráč neměl říct "moje postava je mnohem chytřejší než já, takže mi PJi řekni, jak jsem tenhle problém vyřešil". Další háček je v tom, že player knowledge by měla mít přednost před character knowledge. Tj. hráč by si sám měl zjistit něco o historii světa a pak to sypat z hlavy, nebo si udělat poznámky, nikoliv si hodit na Historii s tím, že to za něj řekne PJ.

Tohle všechno mě vede k tomu, že skoro celou učenost sloučím do jedné dovednosti a stranou nechám jen jazyky, které jsou samostatně herně zajímavé a použitelné (viz předchozí debata). Celkem to ladí s tím, že v antice a středověku moc nebyli vědci specializovaní na jednotlivé obory, studovalo se většinou všechno.

Takže z celé učenosti zbylo:

Učenost
Jednotlivé staré jazyky

edit: Problém s tímhle sloučením učenosti do jedné dovednosti je v tom, že pak kouzelník a alchymista nemají moc dovedností na výběr.


Jednání
Etiketa a zjišťování informací (pro každou subkulturu jedna dovednost), Přetvářka a lhaní, Vyjednávání, Uplácení, Zastrašování a vydírání, Vyslýchání, Mučení, Rétorika, Vyučování, Společenská či hazardní hra, Obchod a smlouvání, Velení

• Etiketa je shadowrunový koncept a tam má určitě smysl. Tady jsem se ale rozhodl použít užší význam toho slova a udělat z toho čistě dovednost pro vyšší vrstvy.

• Na druhé straně spektra je etiketa zlodějů, lapků, vrahů a podobně. Tu jsem spolu s dalšími věcmi sloučil pod Znalost podsvětí.

• Přetvářka a lhaní je sloučena se znalostí převleků. Lhaní zvlášť nezmiňuju (to by měl být player skill).

• Vyjednávání nebude samostatná dovednost. To by měl být player skill a zloděj na to má případně schopnosti (a kouzelník kouzla).

• Uplácení je player skill.

• Vyslýchání je player skill.

• Mučení jsem přeskočil a možná chybně, to by asi mohla být dovednost (užitečná pro válečníky a zloděje). Hodím ji tam.

• Rétoriku přesouvám do uměleckých dovedností.

• Vyučování není zajímavé, ruším.

• Společenská či hazardní hra - to je moc drobná znalost na samostatnou dovednost, stačí to zmínit v minulosti, nebo odehrát, jak se postava naučí pravidla.

• Obchod a smlouvání - obhod je řemeslo, smlouvání je player skill.

• Velení je sloučené do Důstojnického výcviku.

Z téhle kategorie tedy zbylo:

Etiketa (coby etiketa vyšší společnosti)
Důstojnický výcvik
Znalost podsvětí
Přetvářka a převleky
Mučení


Zlodějské praktiky
Líčení a zneškodňování pastí, Otevírání zámků, Šifry, Odezírání ze rtů, Padělatelství, Nenápadnost, Převleky, Plížení, Schovávání předmětů, Zlodějská gesta, Falešná hra, Uzlování a únik z pout, Vybírání kapes, Odhad ceny, Znalost Vadory (nebo jiného města)

• Líčení a zneškodňování pastí ruším jako samostatnou dovednost, to může dělat kdokoliv. Nechám jen Výrobu pastí.

• Otevírání zámků zůstává.

• Šifry se mi moc nelíběj. Herně pak hráč říct tak maximálně "Tak jsem to zašifroval/rozšifroval", což není zajímavé. Ruším.

• Odezírání ze rtů zůstává.

• Padělatelství zůstává.

• Nenápadnost sloučím do Přetvářky a převleků.

• Plížení jsou pod Ostražitostí a plížením. (Explicitně je řečeno, že si postava umí i všímat jiných plížičů).

• Schovávání předmětů má moc malej záběr, zloděj na to má schopnost a měl by to moci dělat kdokoliv. Ruším.

• Zlodějská gesta slučuju do Znalosti podsvětí.

• Falešná hra zůstává.

• Uzlování a únik z pout zůstává jako únik z pout, to je užitečná dovednost.

• Vybírání kapes zůstává (jde to herně použít. Asi teda i zneužít, ale co už).

• Odhad ceny nechci vázat na dovednost, takže ruším.

• Znalost Vadory (nebo jiného města) - to by mělo vyplývat z minulosti, není na to třeba dovednost.


Ze zlodějských dovedností tedy zbývá:

Ostražitost a plížení
Otevírání zámků
Přetvářka a převleky
Znalost podsvětí
Odezírání ze rtů
Padělatelství
Únik z pout
Falešná hra
Vybírání kapes


Pokračování v dalším příspěvku, je to dlouhý.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 14:01

Řemesla
Dřevařství, Hornictví, Hrnčířství, Iluminace, Kamenictví, Kaligrafie, Kartografie, Klenotnictví, Konstrukce obléhacích zbraní, Kožedělnictví, Kovářství, Krejčířství, Kutilství, Lazebnictví, Loďařství, Námořnictví, Řeznictví, Stavitelství, Tesařina, Vaření, Výroba pastí, Zámečnictví, Zbrojířství, Zednictví, Zlatnictví

Tady není moc co dodat. Snad jen poznámku, že postava by měla umět maximálně jedno řemeslo, a že některé z nich nejsou moc herně užitečné.


Umění
Hra na hudební nástroj, Malba, Herectví, Přednes, Imitace hlasu, Skládání hudby, Sochařství, Tanec, Zpěv

Totéž co řemesla.


Jazyky
O jazycích jsem už mluvil několikrát. Staré jazyky ve hře určitě mít chci a nové se asi hodí taky. V pravidlech by určitě měl být nějaký defaultní seznam, hráči ho ale mohou nahradit vlastním.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 14:09

Jerson píše:
6. 11. 2019, 13:20
Zámečnictví a otvírání zámků jsou dvě úplně jiné věci - zámečník je ten, který umí zámek vyrobit.
To je pravda. Na druhou stranu když si zabouchneš dveře, tak nevoláš zloděje, ale zámečníka. Ale jo, asi máš pravdu, může to existovat obojí a dává to smysl.

Jerson píše:
6. 11. 2019, 13:20
Pokud si hráči budou vybírat a budou mít omezený počet voleb, tak si řemeslo ani umění nikdo nevezme. Pokud by tyhle kategorie byla navíc, tak si je vezme prakticky každý pro případ, že by se to mohlo hodit. Tak jako tak jsou k ničemu.
To je vcelku good point, ale nesouhlasím s tím, že si je nevezme nikdo. Minimálně já si takové postavy často dělám, a to i v systémech, kde za to platím body. Je to každopádně myšleno jako možnost.

Myslím, že to bude celkem zjevné už z toho, jak to bude podáno. Každá dovednost bude mít popis, k čemu může být dobrá. Řemesla budou mít tenhle popis společné a jednotlivá řemesla budou uvedena jen jako příklady.


Jerson píše:
6. 11. 2019, 13:20
Pokud pošlu skupinu do SSSR (trpasličího města) a pouze jedna postava ovládá ruštinu (trpasličtinu), tak ten spotlight na hráče je spíše neustále namířený reflektor.
To je pravda. Nevidím v tom problém.

Respektive teda na conu jsem měl trochu problém v tom, že si kouzelníka se znalostí staroelfštiny vzal hráč, kterej nebyl moc dobrej ve čtení nahlas. A součástí dungeonu je dost textů ve staroelfštině, které typicky hráč kouzelníka ostatním čte (to není pravidlo, ale většinou to tak bývá). Holt to pak četl jinej hráč.

Tohle je v oldschoolu trochu jinak než v pozdějších hrách. Oldschoolová hra nezaručuje, že každej hráč dokáže zahrát libovolnou postavu (protože postava se hraje házením kostkou) a naopak je žádoucí, aby si hráči tvořili postavy, které jim sednou (pořád je ale samozřejmě hodně prostoru pro experimentování a objevování vlastních možností).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 14:20

Ha, u jazyků jsem úplně zapomněl na skřetí jazyky. Mám tam uvedený jen jeden (skřetí řeč), ale myslím tím chaosácký ekvivalent obecné řeči (tj. obecné skřetí řeč). Různých skřetích jazyků může taky existovat hromada. To znamená dost dalších možností, co se případně učit.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 14:29

V seznamech dovedností doporučených pro jednotlivá povolání jsem vyboldil ty fakt zásadní pro funkci daného povolání. Hraničář a zloděj mají po čtyřech, tj. na první úrovni by to asi chtělo vybírat 5 dovedností, aby aspoň jedna byla fakt volitelná.

Tzn. postava na nejvyšší úrovni bude mít celkem 12 dovedností.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16811
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2019, 14:46

York píše:
6. 11. 2019, 14:09
nesouhlasím s tím, že si je nevezme nikdo. Minimálně já si takové postavy často dělám, a to i v systémech, kde za to platím body. Je to každopádně myšleno jako možnost.
Když máš dost bodů a nemáš je za co smysluplného utratit, tak si je vezmeš. Ale dost pochybuju, že kdybys měl na začátku dva nebo tři body, tak jeden z nich obětuješ na neužitečnou profesi.
To je pravda. Nevidím v tom problém.
Respektive teda na conu jsem měl trochu problém v tom, že si kouzelníka se znalostí staroelfštiny vzal hráč, kterej nebyl moc dobrej ve čtení nahlas.
Problém v tom vidím dost velký. To že jazyky rozdělíš podle ras dá GMmům silný náznak, že by rasy měly mluvit primárně každá svým jazykem, a tedy v sídle dané rasy budou NPC, které mluví jen tímto jazykem. Snadno se pak stane, že celé sezení bude moc s NPC mluvit pouze jedna postava ze skupiny, a GM může jen doufat, že to nebude hráč neschopný normálně mluvit.
Nebo může taková sídla ze svého světa škrtnout, případně může říct, že všechna důležitá NPC v daném městě mluví i nějakou obecnou řečí - ale tím se pak ztrácí důvod mít vůbec takto rozdělené jazyky.

Další problém je, že v družině bude muset každá postava umět Obecnou řeč, aby se domluvila s ostatními. U případných krollů a barbarů bude docela vtipné zdůvodňovat, proč jejich postava umí jazyk navíc, zejména když se jím v její domovině nemluví.
Ve výsledku tohle skončí tím, že se všude bude mluvit obecnou řečí, takže jazyky budou jen nadstavba pro případy, kdy bude nějaký detail uvedený v nějakém jiném jazyce. A když si kouzelník nevezme staroelfštinu, tak ty texty nepřečte nikdo.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 6. 11. 2019, 15:13

Jerson píše:
6. 11. 2019, 14:46
Ale dost pochybuju, že kdybys měl na začátku dva nebo tři body, tak jeden z nich obětuješ na neužitečnou profesi.
Souhlas. Tzn. začínající postava by měla mít aspoň 4-5 dovedností.

Jerson píše:
6. 11. 2019, 14:46
To že jazyky rozdělíš podle ras dá GMmům silný náznak, že by rasy měly mluvit primárně každá svým jazykem, a tedy v sídle dané rasy budou NPC, které mluví jen tímto jazykem.
Mě se jazyky podle ras moc nelíběj, ale fakt je, že to je asi jediné relativně settingově nezávislé řešení. Vede to pak samozřejmě k tomu, že máš trpaslické království, elfskou říši a podobně - ale tak proč ne. Ve výsledku mi to nepřijde jako takovej rozdíl oproti tomu, že Francouzi se odmítají bavit jinak než francouzsky ;-)

Rozhodně ale chci do pravidel napsat, že jazyky si hráči mohou ve svém světě udělat jakkoliv jinak.

Jerson píše:
6. 11. 2019, 14:46
Snadno se pak stane, že celé sezení bude moc s NPC mluvit pouze jedna postava ze skupiny, a GM může jen doufat, že to nebude hráč neschopný normálně mluvit.
Tenhle argument neberu. Málo komunikativní hráč si nemusí brát hromadu jazyků a rozhovory s NPCčky beztak tvoří jen část komunikace při hře (obvykle menší část, nejvíc se baví postavy mezi sebou).


Jerson píše:
6. 11. 2019, 14:46
může říct, že všechna důležitá NPC v daném městě mluví i nějakou obecnou řečí - ale tím se pak ztrácí důvod mít vůbec takto rozdělené jazyky.
Obecná řeč je důležitá hlavně proto, aby se domluvily postavy mezi sebou.

Jerson píše:
6. 11. 2019, 14:46
A když si kouzelník nevezme staroelfštinu, tak ty texty nepřečte nikdo.
Staroelfštinu si může vzít libovolná z postav. Pokud ji PJ bude hodně používat, tak hráči celkem brzo přijdou na to, že to je užitečné. Další dovednost je hned na 2. úrovni, takže celkem brzo. Taky si postavy mohou ty texty opsat a nechat si to přeložit.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 7. 11. 2019, 10:13

Poznámky od hráčů k dovednostem:

:arrow? Vysvětlit, proč v pravidlech nejsou dovednosti, které suplují player knowledge (použít příklad se znalostí monster).

:arrow? Obchod by měl být spíš řemeslo (nebo možná ne, pokud bude doporučený pro alchymistu).

:arrow? Námořnictví přejmenovat na Mořeplavbu.

:arrow? Alchymista by mohl mít doporučený Obchod a řemeslo Prospektorství (nemá to lepší název? edit: Těžební průzkum).

:arrow? Kouzelník by mohl mít doporučené Bylinkářství a léčení (kouzelník začínal jako vesnický léčitel) a Rétoriku.

:arrow? Znalost podsvětí přejmenovat na Znalost podsvětí a černý trh.

Z tiskového souboru mi vypadlo tučné zvýraznění nejdůležitějších doporučených dovedností.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 7. 11. 2019, 10:26

Poznámky ke schopnostem:

:arrow? Kolik kouzelné plastelíny je za 1 mag? (TODO: Zhruba na předmět o velikosti dýky)

:arrow? Dlouhá ruka: Rychlost napsat v jiných jednotkách než metry za kolo (to není moc užitečné).

:arrow? U dýmu by kouzelník mohl určit, jestli je chladný (a tedy klesá a funguje v něm infravidění) nebo teplý (stoupá a nefunguje v něm infravidění).

:arrow? Znovu zvážit různé mechanické efekty pro různá útočná kouzla (ohnivá, mrazivá...).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 7. 11. 2019, 11:28

:arrow? telekineze

Hač navrhnul změnu popisu, aby byla telekineze zajímavější. Původní verze je:

Pomocí soustředění můžeš pomalu hýbat předměty. Nemáš ale moc velkou sílu a obratnost – představ si to, jako kdybys to dělal jednou nataženou rukou. Nemůžeš tedy takto dost dobře šermovat mečem, ale můžeš třeba otočit klíčem v zámku.
A moje upravená verze na základě Hačova návrhu je:

Pomocí soustředění můžeš pomalu hýbat předměty, jako kdybys to dělal jednou rukou. Jde to tím snáz, čím jsou k tobě blíž – pokud jen kousek od tebe, manipuluješ s nimi se silou a zručností, jako kdybys je přímo držel. Když jsou od tebe na plnou krátkou vzdálenost, je to asi jako kdyby sis na to vzal dlouhou tyč s kleštěmi na konci.

Přijde vám to takhle zajímavější?

Otázka taky je, jestli explicitně uvádět příklady, co jde a nejde - třeba s tím šermem. Možná to není potřeba?


Taky bych tam možná mohl napsat, čím se hází, když chceš třeba někomu drknout do tětivy při výstřelu nebo s ním bojovat (asi Finesou).


edit: Ad šerm: Původně byl zakázaný, ale pokud půjde jen na kontaktní vzdálenost, tak je to asi ok, protože to by hraničář mohl dělat i normálně - díky telekinezi ale bude moci bojovat, když má třeba svázané ruce, což je docela cool.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16811
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson » 7. 11. 2019, 12:04

Pokud jde v principu účinně bojovat zbraní jen pomocí telekineze a nepotřebuješ k tomu schopnosti a svaly osmdesátikilového těla, které přitom vystavuješ přímému ohrožení, je to obrovská výhoda a rozbíječ settingu, podobně jako vytváření jídla.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York » 7. 11. 2019, 12:14

Jerson píše:
7. 11. 2019, 12:04
Pokud jde v principu účinně bojovat zbraní jen pomocí telekineze a nepotřebuješ k tomu schopnosti a svaly osmdesátikilového těla, které přitom vystavuješ přímému ohrožení, je to obrovská výhoda a rozbíječ settingu, podobně jako vytváření jídla.
Přesně z toho důvodu jsem to původně formuloval tak, aby to nešlo (byť teda takový setting klidně může fungovat, jen bude posunutý víc k superhrdinské fantasy, než bych rád). Pokud to ale půjde jen na kontaktní vzdálenost, tj. na stejnou, jako můžeš bojovat i fyzickým mečem, tak mi to nepřijde jako problém. Je to hezkej trik a může se to hodit, třeba když ti někdo sváže ruce, ale v běžných situacích ti to výhodu nedává.

Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host