Stránka 91 z 206

Dračák podle staré školy

Napsal: 18. 10. 2018, 20:36
od York
Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 15:50
od Pieta
York píše: 14. 8. 2019, 15:31Pomůže prohození těch dvou odstavců?
Nepříliš. Pořád to začíná tím, co musíš udělat, než to vůbec jde použít.
Spíš to chce přidat nějakou krátkou větičku. "Víš, jak si u nepřátel vynutit respekt" nebo nějaký podobný canc.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 15:52
od Pieta
York píše: 14. 8. 2019, 15:50 V rámci vcelku nesouvisející debaty na Kostce mě napadla docela podstatná věc, kterou by asi stálo za to přidat do kapitoly o hledání spoluhráčů:

„Když budeš hledat spoluhráče, zeptej se svých kamarádek, jestli by si chtěly zahrát s váma. Dračák rozhodně není jen klukovská zábava a s holkama je hra obvykle pestřejší a zábavnější. Když je ale neoslovíš, samy od sebe se nejspíš nepřidají.“

Co si o tom myslíte?
Myšlenka dobrá, ale strašně z toho čiší, jak autor textu předpokládá, že tuhle knížku budou číst jenom kluci.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 15:57
od York
Pieta píše: 14. 8. 2019, 15:52 Myšlenka dobrá, ale strašně z toho čiší, jak autor textu předpokládá, že tuhle knížku budou číst jenom kluci.
Jo, to mě taky napadlo. Bude to určitě chtít přeformulovat.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 17:07
od Markus
Když je ale neoslovíš, samy od sebe se nejspíš nepřidají.
Za mě hrůza, ale já jsem ten, kdo brojil proti mužskému rodu v textu, tak nevím, nakolik mě chceš brát vážně. :) Ale jak říká Pieta - vlastně předpokládáš, že tu hru píšeš pro kluky. Což je IMHO dost mimo.

Navíc se to dá zobecnit na kohokoli: nestyď se zeptat kamarádů a kamarádek, protože když se nezeptáš, asi se nepřidají.

Nakolik je ale třeba takovou věc psát?

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 17:30
od York
Markus píše: 14. 8. 2019, 17:07Navíc se to dá zobecnit na kohokoli: nestyď se zeptat kamarádů a kamarádek, protože když se nezeptáš, asi se nepřidají.
To je nepochybně "bezpečná" varianta, jak to napsat, ale prakticky by se z toho vytratila pointa.

Napadlo mě to v souvislosti s tímhle:
Je fakt, že když jsme kdysi na základce a na střední hráli Dračák, tak nás nikdy nenapadlo ptát se holek, jestli si nechtějí zahrát taky.
Které reagovalo na pozorování (tuším Jersonovo), že většina kluků začání s RPGčky někdy na základce nebo na střední, kdy ještě moc nemají potřebu dělat něco společně s holkama, a holky se typicky k rpgčkům dostávají až později, když je k tomu zatáhne jejich přítel. Ať už je to obecně pravda nebo ne, na mě to rozhodně sedí a kdyby mi v té době někdo poradil, ať se zkusím poptat spolužaček, jestli si nechtějí taky zahrát, třeba by to pomohlo.

Takže pointa je, oslovit tím skutečně hráče (nikoliv hráčky) s tím, že historicky hrajou RPGčka víc kluci, ale nemusí to tak zůstat na věky a zrovna ty (hráč) máš teď unikátní možnost s tím něco udělat.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 18:50
od Jerson
Já bych raději popsal potenciální výhody smířených skupin a obtížnost crossgender hry, než to psát takto natvrdo.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 22:37
od Log 1=0
Takže pointa je, oslovit tím skutečně hráče (nikoliv hráčky) s tím, že historicky hrajou RPGčka víc kluci, ale nemusí to tak zůstat na věky a zrovna ty (hráč) máš teď unikátní možnost s tím něco udělat.
Toto fakt ne.
Píšeš příručku (i) pro úplné nováčky. Ti třeba ani nemusí vědět, že historicky je mezi hráči dominantní ta nebo ona demografická skupina. A i když to ví, tak jim asi těžko půjde o to něco lámat.

Spíše by tam mohl být nějaký text v duchu "RPG jsou pro každého" a že pří hledání spoluhráčů se člověk nemá bát oslovit i lidi, u kterých by to od stolu neřekl. Obého pohlaví, různého věku, (ekonomického a sociálního statusu, národnosti, rasy, náboženského a politického přesvědčení... to už samozřejmě přeháním, ale prostě co ti jen přijde přirozené). A přidal i nějaké ty výhody hraní v rozmanitých skupinách.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 22:54
od Pieta
Ono taky dost udělá, když v té knížce v příkladech budou hráči občas taky hráčky (což tu a tam je), a vypravěči taky vypravěčky (což myslím není?).

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 23:37
od York
Pieta píše: 14. 8. 2019, 22:54vypravěči taky vypravěčky (což myslím není?).
Není, protože vypravěči v příkladech říkám Pán jeskyně, nikoliv jménem.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 23:40
od Pieta
No, a proč tam nemáš nějakou Paní jeskyně?

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 23:42
od Moren
Pročetl jsem si nová pravidla pro boj a mám tyto postřehy.

Hned na začátku se uvádí Průběh kola, kde je uvedeno, že ti co jsou vůči sobě v konfliktu pak proti sobě hází kostkou, kde výsledkem hodu je 0-3 úspěchů.

Tohle mate, protože později, strana 11 je Hod na úspěch a na obranu, kde už to není že výsledkem je jen 0-3 úspěchů, ale i nějaká obrana.

Toto jsou nesoulady, které mi právě dělaly při hraní nepořádek. Tento bod, vysvětlující co je úspěch a obrana by měl být rozhodně dříve a nějak třeba takto:

Pokud jsou proti sobě v konfliktu, je třeba spor vyřešit kostkou. Běžné příklady konfliktních situací
- cíl tvého útoku zároveň útočí na tebe - konflikt - oba chcete zasáhnout toho druhého a přitom nechcete být zraněni
- oba se chcete chopit předmětu někde umístěného
- jeden chce utéci, druhý ho chce zadržet - zcela zjevný konflikt zájmů

Situace, které nejsou konfliktem:
- útočíte na někoho zezadu - není to konflikt, on o vás neví, v akci vám aktivně nebrání
- chcete vybrat někomu skrytě kapsář či mu ukrást měšec

(už tady v tom opět lítám, druhá popsaná situace asi není na hod na obranu, tady by to mělo být na úspěch, ale když mu v tom nikdo nebrání, podaří se mu to. Tak to je myslím v pravidlech. Jenže, tady musí být riziko že udělá i tak chybu, jinak by to byl dokonalý zloději bez rizika, že ho někdo odhalí. Tedy měl by se házet hod na obranu? To asi ne….a nevím…:)

Situace, které nejsou konfliktem, viz výše, je třeba řešit hodem na obranu.

Pak už popis tak jak je v sekci Hod na úspěch a na obranu.

Ještě mi také nesedí, že v sekci Hod na úspěch se skutečně popisuje jen hod a co k tomu počítáš. Další sekce popisují vlastnosti, které se kde přičítají a až o x sekcí dále je Zranění, kde se vysvětluje výsledek hodu. Ufff. Musím přeskočit pár kapitol než se dozvím co s daným hodem na úspěch či obranu mám vlastně dělat.

Když jsem začátečník, dojde na boj, kouknu na kapitolu Hod na úspěch a na obranu a pak nevím kde hledat výsledek hodů. Osobně by mě ani sekce Zranění nenapadla, že tam mám hledat postup výsledků hodu. Tohle mi přijde trochu nešťastné. Dá se to řešit elegantně větou - Výsledkem hodu na úspěch je neúspěch nebo získání 1-3 úspěchů, viz kapitola Úspěchy a Zranění. Výsledkem hodu na obranu je odvrácení zranění či jeho obdržení viz kapitola Zranění.

Osobně, zkrácená pravidla mi přijdou přehlednější. Je to krásně dané a s odkazy kde najdu bližší vysvětlivky. Tedy rozhodně sekci boje bych začal tou druhou zkrácenou variantou.

Dává mi to smysl třeba takto:

Boj (s touto kapitolou se již dá hrát, nějaké věci tam budou už uvedeny stylem - viz sekce Vysvětlení termínů - pořadí házení nebo tak podobně)
Průběh boje
Hod na úspěch a na obranu
Výsledky hodů a jak se počítá úspěch a zranění

Modifikujeme akce (tady jsou různé bonusy a postihy, ale pokud je toho na PJ moc, dá se hrát i bez této kapitoly, důležitá je kapitola BOJ, až ji bude v pohodě zvládat, rozšíří ji o tyto modifikace)
- Rychlost - ovlivňuje příběhově a věcně. Hody ovlivní pouze skrze postihy či bonusy.
- Útok na více protivníků
- Boj na dálku
- Kouzlení ve zbroji
- Přerušení soustředění
- Výhody a nevýhody (sem odkazovat z kapitoly BOJ - Hod na úspěch a na obranu s tím, že lze pro zjednodušení hrát bez nich, nebo dle svého uvážení přidávat výhody +1 či -1 dle příběhového děje, ale podrobnosti že najde zde)
- Plná obrana
- Prolomení nevýhody
- Klamný útok nebo jiná finta
- Míření
- Doražení protivníků

Vysvětlení termínů (do této sekce se klidně může odkazovat ze sekce BOJ i Modifikace)
- co lze stihnout v jednom kole
- vzdálenost - kolik kol je co daleko
- pořadí házení
- Zranění kouzlem
- Přidané zranění
- Vyřazení z boje a bezvědomí


Praktické příklady bojů
- jeden na jednoho
- dva na jednoho
- střety zájmů
- útok obrana
prostě jasné příklady pro lepší pochopení a může sem opět odkazovat k ostatních kapitol

Samozřejmě tohle rozdělení je k diskusi, z mé strany je to jen návrh jak bych to viděl já. A osobně bych se nebál udělat celá pravidla pro boj takto s tím, že by výrazně rozrostla sekce Vysvětlení termínů o detaily, které nejsou hluboce rozebrány v základních pravidlech pro boj, ale mohou sem odkazovat pro hlubší vysvětlení a příklady.

Ono 70 stránek pravidel jen pro boj….noooo, to už je čtení. :)

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 14. 8. 2019, 23:44
od Moren
Pardon, že jsem takto skočil do rozjeté diskuse ohledně gendrové korektnosti. K tomuto jen uvedu, že by stačilo v úvodu napsat něco jako "V textu používám výraz Pán jeskyně, který označuje muže či ženu řídící hru. Stejně tak termín Hráč označuje libovolnou hráčku či hráče dané hry." No a je to. :)

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 15. 8. 2019, 00:02
od Log 1=0
Moren píše: 14. 8. 2019, 23:44 Pardon, že jsem takto skočil do rozjeté diskuse ohledně gendrové korektnosti. K tomuto jen uvedu, že by stačilo v úvodu napsat něco jako "V textu používám výraz Pán jeskyně, který označuje muže či ženu řídící hru. Stejně tak termín Hráč označuje libovolnou hráčku či hráče dané hry." No a je to. :)
Ne není.
To co píšeš je vlastně zbytečné uvádět, takhle funguje generické maskulinum v českém jazyce.
To co se tu řeší, jsou:
-jiné otázky, které souvisí se vstřícností vůči ženám (třeba ženy v příkladech)
-případně (a nejsem si jist, jestli se to tu vůbec řešilo, naopak mám pocit, že vlastně ne), jestli by nebylo lépe využít jiných jazykových prostředků, k ženám vstřícnějších.

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 15. 8. 2019, 00:05
od Pieta
Moren píše: 14. 8. 2019, 23:44Pardon, že jsem takto skočil do rozjeté diskuse ohledně gendrové korektnosti. K tomuto jen uvedu, že by stačilo v úvodu napsat něco jako "V textu používám výraz Pán jeskyně, který označuje muže či ženu řídící hru. Stejně tak termín Hráč označuje libovolnou hráčku či hráče dané hry." No a je to. :)
Ano, to je moc zajímavý nápad do debaty o gendrové korektnosti, tedy nebýt toho, že zrovna o tom tu nikdo jiný nemluví. (-:

Re: Dračák podle staré školy

Napsal: 15. 8. 2019, 12:11
od York
Pieta píše: 14. 8. 2019, 15:50
York píše: 14. 8. 2019, 15:31Pomůže prohození těch dvou odstavců?
Nepříliš. Pořád to začíná tím, co musíš udělat, než to vůbec jde použít.
Spíš to chce přidat nějakou krátkou větičku. "Víš, jak si u nepřátel vynutit respekt" nebo nějaký podobný canc.
Co takhle:


Zastrašení
Dokážeš nepřátele přesvědčit, že jsi ztělesněním Smrti.

Zastrašení musíš vždy něčím spustit: spustit hrozivý válečný řev, rozpůlit jednoho z nepřátel, zasadit protivníkovi těžkou ránu, dostat ho do nevýhodné situace, nebo mu třeba připomenout, kolik takových jako on jsi už zabil. Všem protivníkům, kteří jsou toho svědkem, přeběhne mráz po zádech a dobře si rozmyslí, jestli jim střet s tebou stojí za to. Pokud se rozhodnou svůj strach překonat, budou si proti tobě do konce boje počítat nevýhodu.

Zastrašování zabere jedno kolo, ve kterém si neházíš na úspěch a nemůžeš použít plnou obranu. Zastrašovat můžeš i před bojem.