Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

PetrH píše: 7. 1. 2019, 12:53Tak to na mě teď nejvíc působí, jko takový dítě, které počal statý otec drd1.x a matka drdII a do výchovy mluvil strýček drd+ :)
V tom případě to je úplně super a nic lepšího si nemůžu přát. Protože nástupce Dračáku by měl především pokud možno oslovit hráče všech edic.


edit: A je vlastně fakt, že když nic jinýho, tak Dvojka je precedenc pro tříatributový systém ;-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Nástřel textu pravidel o smrti postav:

Smrt postavy

Pravidla pro boj záměrně neříkají, kdy tvoje postava umře. Když její životy klesnou na 0 nebo méně, je vyřazena z boje, ale stále může přežít.

Má to několik důvodů. Prvním je, že smrt tvojí postavy tě vyřadí z příběhu. Můžeš si pak samozřejmě vytvořit novou a ve spolupráci s ostatními ji zapojit do děje, ale přijdeš tím o to, co ta předchozí věděla, s kým se stýkala, komu důvěřovala a kdo důvěřoval jí atd.

Druhým důvodem je tvoje investice do postavy. To se obzvlášť projeví, když ke smrti dochází často – málokdo má sílu potřetí za večer vymýšlet další zajímavý a unikátní charakter, zvlášť s vědomím, že to může být jen na pár hodin a pak to zase všechno zahodí.

Některým hráčům ovšem vyhovuje, když je riziko smrti reálné, protože pak mají pocit, že ve hře opravdu o něco jde. Proto je potřeba se před hrou domluvit, jestli všichni chcete, aby v ní postavy mohly kdykoliv umřít.


Domluva o příběhové imunitě

Před začátkem hry se dohodněte, jestli budete hrát s možností smrti postav nebo bez ní.

• Když se rozhodnete hrát bez umírání postav, tak je vaším úkolem společně s Pánem jeskyně zajistit, aby se postavy nikdy nedostaly do situace, kde by přežití nedávalo smysl. Pán jeskyně tedy do hry nebude dávat pasti jako „několikatunový kamenný kvádr, který se zřítí na toho, kdo past spustí“ a hráči toho nebudou zneužívat a pouštět se do nesmyslného rizika („Vrhnu se sám na rozzuřeného ohnivého draka, však se mi přece nemůže nic stát“). Mějte prostě na paměti, že postavy o této vaší hráčské dohodě nic nevědí a nebezpečí je pro ně skutečné.

I tak se vám občas stane, že budete muset trochu přiohnout pravděpodobnost – když je například postava vyřazena při boji se smečkou vlků a ostatní musí prchnout a nechat ji tam, Pán jeskyně může například popsat, jak se vlci mezi sebou začali rvát o právo na kořist, nebo do hry vložit jiné, větší nebezpečí, které vlky zažene a dá ostatním možnost postavu zachránit.

◦ Ve hře bez umírání postav může stále postava umřít, pokud se pro to rozhodne její hráč. Může třeba sám usoudit, že se do smrtelné situace dostal vlastní chybou a postava by to fakt přežít neměla, může jít o hrdinskou smrt, kdy se postava obětuje za ostatní a podobně.


• Když se rozhodnete hrát s možností smrti postav, tak postava může umřít pouze pokud to jednoznačně vyplývá ze situace (například když na ni spadne několikatunový kamenný kvádr, když spadne do lávového jezírka a podobně), nebo když se pro to rozhodne její hráč (stejně jako při hře bez umírání postav). A i tak byste se měli společně snažit, aby se to stávalo zřídka, protože když postavy umírají často, hráčům na nich přestane záležet a zmizí tím pocit reálného nebezpečí, kvůli kterému možnost smrti postavy do hry dáváte.

Pokud nevíte, co si máte vybrat, nebo se nebudete moci dohodnout, hrajte s příběhovou imunitou, tedy bez umírání postav.


edit: Ještě k tomu bude část pro PJ.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Pro mě je smrt postav tím nejikoničtějším znakem old-schoolu. Čím je hra nebezpečnější ve smyslu náhodné smrti, tím víc je pro mě old-school. Vše ostatní jsou podružné věci, které s tou rychlou a náhodnou smrtí tak či onak souvisí.

Extrémní new-school je naopak o maximálním potlačení tohoto prvku. Ať už pomocí příběhových pravomocí hráčů či čemkoliv jiném.

Většina dnešních her je někde mezi těmi dvěma extrémy (tu více old-school, tu více new-school).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW: To máš sice asi pravdu, ale důvody, které v tom textu uvádím, nejsou hypotetické, vyplývají z testovacích her dungeoncrawlu s několika různými skupinami hráčů.

A ani oldschool pro mě není natolik svatej, abych se do něj neodvážil říznout, když pro to budu mít opravdu vážný důvody (což v tomhle případě mám).
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Chápu a souhlasím. Jen bych tomu asi neříkal "Dračák podle staré školy", protože to může mást, ale spíš "Dračák Crawl Klasika" (running joke) nebo lépe "Dračák 3".
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 7. 1. 2019, 14:17"Dračák Crawl Klasika"
DCC je zrovna v tomhle oldschoolovitější než oDnD ;-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Nástřel textu pravidel pro umírání hráčských postav do kapitoly Vedení hry:

Smrt hráčských postav

Pokud jste se dohodli, že ve hře chcete mít možnost smrti hráčských postav, znamená to pro tebe velkou zodpovědnost. Když si totiž nedáš pozor, může se stát, že si hráč vyloží smrt své postavy jako tvoji chybu a bude ti to pak mít za zlé.

Příklad:
Do podzemí jsi umístil chodbu, skrz kterou přeskakují blesky, s tím, že něco takového nikdo nemůže přežít. Hráč následně řekne: „Zkusím to proběhnout.“

V tenhle moment rozhodně nestačí oznámit, že je postava mrtvá, přestože by to k tomu mohlo svádět. Zeptej se hráče, proč to chce udělat:

PJ: „Uvědomuješ si, doufám, že tohle nemůžeš v žádném případě přežít?“
Hráč: „Tak to jsem fakt nečekal. Myslel jsem, že si normálně hodím na obranu a dá mi to jen nějaký zranění.“


Když bys postavu nechal prostě umřít, hráč by nejspíš měl pocit, že to nebylo fér. On totiž předpokládal, že o výsledku rozhodnou kostky, a že to postavu nanejvýš vyřadí. Tys mu ale šanci házet vůbec nedal, a navíc jsi ani nevěděl, že to od tebe očekává.

• Aby k takovým situacím nedocházelo, ve smrtelně nebezpečných situacích se vždycky hráče zeptej, co tím sleduje, a ujisti se, že si plně uvědomuje riziko smrti své postavy.

Hráč se potom může rozhodnout, že to i přesto riskne. Může to také chtít udělat třeba proto, že se tím jeho postava obětuje za ostatní - na takovou smrt budete jistě ještě dlouho vzpomínat. V takových případě postava opravdu umře. Vždycky se ale ujisti, že to dělá s plným vědomím rizika a nikoliv proto, že si představuje situaci a její důsledky jinak než ty.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Quentin »

York píše: 7. 1. 2019, 13:00 Smrt postavy

Pravidla pro boj záměrně neříkají, kdy tvoje postava umře. Když její životy klesnou na 0 nebo méně, je vyřazena z boje, ale stále může přežít.

Má to několik důvodů. Prvním je, že smrt tvojí postavy tě vyřadí z příběhu. Můžeš si pak samozřejmě vytvořit novou a ve spolupráci s ostatními ji zapojit do děje, ale přijdeš tím o to, co ta předchozí věděla, s kým se stýkala, komu důvěřovala a kdo důvěřoval jí atd.

Druhým důvodem je tvoje investice do postavy. To se obzvlášť projeví, když ke smrti dochází často – málokdo má sílu potřetí za večer vymýšlet další zajímavý a unikátní charakter, zvlášť s vědomím, že to může být jen na pár hodin a pak to zase všechno zahodí.

Některým hráčům ovšem vyhovuje, když je riziko smrti reálné, protože pak mají pocit, že ve hře opravdu o něco jde. Kterou možnost z volíte, je na vás.
Z předchozího textu žádné možnosti nevyplývají.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ještě jeden pravidlový dodatek:

Smrt protivníků

Protivníci a různé nestvůry, na rozdíl od postav, nemají příběhovou imunitu. Stále pro ně ale platí všechna ostatní pravidla, včetně toho, že podle pravidel pro boj mohou být pouze vyřazeni, a že umírají pouze když to jednoznačně vyplyne ze situace.

To znamená, že pokud chceš mít jistotu, že je tvůj soupeř opravdu mrtvý, musíš to tak také popsat.

Příklady:

„Obejdu vyřazený skřety a dám jim všem poslední pomoc.“

„Useknu mu hlavu.“


Dorazit takto můžeš pouze vyřazeného nebo znehybněného protivníka a pouze když ti v tom nikdo nebrání.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Quentin píše: 7. 1. 2019, 14:52Z předchozího textu žádné možnosti nevyplývají.
No jo, vskutku ;-)

edit: Upravil jsem to v původním příspěvku. Díky za upozornění.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

ShadoWWW píše: 7. 1. 2019, 12:46 To by ideálně řešilo nějaké OGL/SRD pro Dračí doupě. IMHO v tomto Dračí doupě ve všech verzích zaspalo dobu. Dnes už skoro 20 let. Pokud by se Bouchi měl na něco zaměřit, pak právě na toto.
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=111&t=13500

Kam to po skoro 2 letech pokročilo si asi dovodíš sám.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Díky za nasměrování.
Bouchi píše:Zkus trochu rozvést, jak by sis představoval realizaci "OGL DrD/DrD+/DrD II" v českých podmínkách.
Zkusím se zamyslet a vytvořit dokument, který by mohl fungovat jako OGL DrD. (Na ty ostatní dva se necítím být dostatečně znalý.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

ShadoWWW píše: 9. 1. 2019, 15:26 Díky za nasměrování.
Bouchi píše:Zkus trochu rozvést, jak by sis představoval realizaci "OGL DrD/DrD+/DrD II" v českých podmínkách.
Zkusím se zamyslet a vytvořit dokument, který by mohl fungovat jako OGL DrD. (Na ty ostatní dva se necítím být dostatečně znalý.)
Aby to zase neskončilo u toho, co jsme se bavili v remakování, že DrD je duševním vlastnictvím tvůrců, jejichž souhlas je potřeba k tomu, aby se něco jako OGL mohlo udělat, kteréžto lidi už ale nikdo nikdy pořádně nedohledá, aby takový souhlas mohli dát.

To, že na DnD OGL bylo a na DrD ne, je na přímo spjato s tím, že DnD retro-klony má a DrD ne. Na co revidovat všechny sféry a démony a krolly, když pak zjistíš, že jsi někomu vyčořil duševní vlastnictví a můžeš si s tím vším akorát tak potapetovat hajzl.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

OGL vzniklo před těmi klony.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

ShadoWWW píše: 9. 1. 2019, 16:36 OGL vzniklo před těmi klony.
No dyť.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti