Dračák podle staré školy
Moderátor: York
Dračák podle staré školy
Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky
Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky
Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Re: Dračák podle staré školy
V tom případě to je úplně super a nic lepšího si nemůžu přát. Protože nástupce Dračáku by měl především pokud možno oslovit hráče všech edic.
edit: A je vlastně fakt, že když nic jinýho, tak Dvojka je precedenc pro tříatributový systém
Re: Dračák podle staré školy
Nástřel textu pravidel o smrti postav:
Smrt postavy
Pravidla pro boj záměrně neříkají, kdy tvoje postava umře. Když její životy klesnou na 0 nebo méně, je vyřazena z boje, ale stále může přežít.
Má to několik důvodů. Prvním je, že smrt tvojí postavy tě vyřadí z příběhu. Můžeš si pak samozřejmě vytvořit novou a ve spolupráci s ostatními ji zapojit do děje, ale přijdeš tím o to, co ta předchozí věděla, s kým se stýkala, komu důvěřovala a kdo důvěřoval jí atd.
Druhým důvodem je tvoje investice do postavy. To se obzvlášť projeví, když ke smrti dochází často – málokdo má sílu potřetí za večer vymýšlet další zajímavý a unikátní charakter, zvlášť s vědomím, že to může být jen na pár hodin a pak to zase všechno zahodí.
Některým hráčům ovšem vyhovuje, když je riziko smrti reálné, protože pak mají pocit, že ve hře opravdu o něco jde. Proto je potřeba se před hrou domluvit, jestli všichni chcete, aby v ní postavy mohly kdykoliv umřít.
Domluva o příběhové imunitě
Před začátkem hry se dohodněte, jestli budete hrát s možností smrti postav nebo bez ní.
• Když se rozhodnete hrát bez umírání postav, tak je vaším úkolem společně s Pánem jeskyně zajistit, aby se postavy nikdy nedostaly do situace, kde by přežití nedávalo smysl. Pán jeskyně tedy do hry nebude dávat pasti jako „několikatunový kamenný kvádr, který se zřítí na toho, kdo past spustí“ a hráči toho nebudou zneužívat a pouštět se do nesmyslného rizika („Vrhnu se sám na rozzuřeného ohnivého draka, však se mi přece nemůže nic stát“). Mějte prostě na paměti, že postavy o této vaší hráčské dohodě nic nevědí a nebezpečí je pro ně skutečné.
I tak se vám občas stane, že budete muset trochu přiohnout pravděpodobnost – když je například postava vyřazena při boji se smečkou vlků a ostatní musí prchnout a nechat ji tam, Pán jeskyně může například popsat, jak se vlci mezi sebou začali rvát o právo na kořist, nebo do hry vložit jiné, větší nebezpečí, které vlky zažene a dá ostatním možnost postavu zachránit.
◦ Ve hře bez umírání postav může stále postava umřít, pokud se pro to rozhodne její hráč. Může třeba sám usoudit, že se do smrtelné situace dostal vlastní chybou a postava by to fakt přežít neměla, může jít o hrdinskou smrt, kdy se postava obětuje za ostatní a podobně.
• Když se rozhodnete hrát s možností smrti postav, tak postava může umřít pouze pokud to jednoznačně vyplývá ze situace (například když na ni spadne několikatunový kamenný kvádr, když spadne do lávového jezírka a podobně), nebo když se pro to rozhodne její hráč (stejně jako při hře bez umírání postav). A i tak byste se měli společně snažit, aby se to stávalo zřídka, protože když postavy umírají často, hráčům na nich přestane záležet a zmizí tím pocit reálného nebezpečí, kvůli kterému možnost smrti postavy do hry dáváte.
Pokud nevíte, co si máte vybrat, nebo se nebudete moci dohodnout, hrajte s příběhovou imunitou, tedy bez umírání postav.
edit: Ještě k tomu bude část pro PJ.
Smrt postavy
Pravidla pro boj záměrně neříkají, kdy tvoje postava umře. Když její životy klesnou na 0 nebo méně, je vyřazena z boje, ale stále může přežít.
Má to několik důvodů. Prvním je, že smrt tvojí postavy tě vyřadí z příběhu. Můžeš si pak samozřejmě vytvořit novou a ve spolupráci s ostatními ji zapojit do děje, ale přijdeš tím o to, co ta předchozí věděla, s kým se stýkala, komu důvěřovala a kdo důvěřoval jí atd.
Druhým důvodem je tvoje investice do postavy. To se obzvlášť projeví, když ke smrti dochází často – málokdo má sílu potřetí za večer vymýšlet další zajímavý a unikátní charakter, zvlášť s vědomím, že to může být jen na pár hodin a pak to zase všechno zahodí.
Některým hráčům ovšem vyhovuje, když je riziko smrti reálné, protože pak mají pocit, že ve hře opravdu o něco jde. Proto je potřeba se před hrou domluvit, jestli všichni chcete, aby v ní postavy mohly kdykoliv umřít.
Domluva o příběhové imunitě
Před začátkem hry se dohodněte, jestli budete hrát s možností smrti postav nebo bez ní.
• Když se rozhodnete hrát bez umírání postav, tak je vaším úkolem společně s Pánem jeskyně zajistit, aby se postavy nikdy nedostaly do situace, kde by přežití nedávalo smysl. Pán jeskyně tedy do hry nebude dávat pasti jako „několikatunový kamenný kvádr, který se zřítí na toho, kdo past spustí“ a hráči toho nebudou zneužívat a pouštět se do nesmyslného rizika („Vrhnu se sám na rozzuřeného ohnivého draka, však se mi přece nemůže nic stát“). Mějte prostě na paměti, že postavy o této vaší hráčské dohodě nic nevědí a nebezpečí je pro ně skutečné.
I tak se vám občas stane, že budete muset trochu přiohnout pravděpodobnost – když je například postava vyřazena při boji se smečkou vlků a ostatní musí prchnout a nechat ji tam, Pán jeskyně může například popsat, jak se vlci mezi sebou začali rvát o právo na kořist, nebo do hry vložit jiné, větší nebezpečí, které vlky zažene a dá ostatním možnost postavu zachránit.
◦ Ve hře bez umírání postav může stále postava umřít, pokud se pro to rozhodne její hráč. Může třeba sám usoudit, že se do smrtelné situace dostal vlastní chybou a postava by to fakt přežít neměla, může jít o hrdinskou smrt, kdy se postava obětuje za ostatní a podobně.
• Když se rozhodnete hrát s možností smrti postav, tak postava může umřít pouze pokud to jednoznačně vyplývá ze situace (například když na ni spadne několikatunový kamenný kvádr, když spadne do lávového jezírka a podobně), nebo když se pro to rozhodne její hráč (stejně jako při hře bez umírání postav). A i tak byste se měli společně snažit, aby se to stávalo zřídka, protože když postavy umírají často, hráčům na nich přestane záležet a zmizí tím pocit reálného nebezpečí, kvůli kterému možnost smrti postavy do hry dáváte.
Pokud nevíte, co si máte vybrat, nebo se nebudete moci dohodnout, hrajte s příběhovou imunitou, tedy bez umírání postav.
edit: Ještě k tomu bude část pro PJ.
Re: Dračák podle staré školy
Pro mě je smrt postav tím nejikoničtějším znakem old-schoolu. Čím je hra nebezpečnější ve smyslu náhodné smrti, tím víc je pro mě old-school. Vše ostatní jsou podružné věci, které s tou rychlou a náhodnou smrtí tak či onak souvisí.
Extrémní new-school je naopak o maximálním potlačení tohoto prvku. Ať už pomocí příběhových pravomocí hráčů či čemkoliv jiném.
Většina dnešních her je někde mezi těmi dvěma extrémy (tu více old-school, tu více new-school).
Extrémní new-school je naopak o maximálním potlačení tohoto prvku. Ať už pomocí příběhových pravomocí hráčů či čemkoliv jiném.
Většina dnešních her je někde mezi těmi dvěma extrémy (tu více old-school, tu více new-school).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Dračák podle staré školy
ShadoWWW: To máš sice asi pravdu, ale důvody, které v tom textu uvádím, nejsou hypotetické, vyplývají z testovacích her dungeoncrawlu s několika různými skupinami hráčů.
A ani oldschool pro mě není natolik svatej, abych se do něj neodvážil říznout, když pro to budu mít opravdu vážný důvody (což v tomhle případě mám).
A ani oldschool pro mě není natolik svatej, abych se do něj neodvážil říznout, když pro to budu mít opravdu vážný důvody (což v tomhle případě mám).
Re: Dračák podle staré školy
Chápu a souhlasím. Jen bych tomu asi neříkal "Dračák podle staré školy", protože to může mást, ale spíš "Dračák Crawl Klasika" (running joke) nebo lépe "Dračák 3".
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Dračák podle staré školy
Nástřel textu pravidel pro umírání hráčských postav do kapitoly Vedení hry:
Smrt hráčských postav
Pokud jste se dohodli, že ve hře chcete mít možnost smrti hráčských postav, znamená to pro tebe velkou zodpovědnost. Když si totiž nedáš pozor, může se stát, že si hráč vyloží smrt své postavy jako tvoji chybu a bude ti to pak mít za zlé.
Příklad:
Do podzemí jsi umístil chodbu, skrz kterou přeskakují blesky, s tím, že něco takového nikdo nemůže přežít. Hráč následně řekne: „Zkusím to proběhnout.“
V tenhle moment rozhodně nestačí oznámit, že je postava mrtvá, přestože by to k tomu mohlo svádět. Zeptej se hráče, proč to chce udělat:
PJ: „Uvědomuješ si, doufám, že tohle nemůžeš v žádném případě přežít?“
Hráč: „Tak to jsem fakt nečekal. Myslel jsem, že si normálně hodím na obranu a dá mi to jen nějaký zranění.“
Když bys postavu nechal prostě umřít, hráč by nejspíš měl pocit, že to nebylo fér. On totiž předpokládal, že o výsledku rozhodnou kostky, a že to postavu nanejvýš vyřadí. Tys mu ale šanci házet vůbec nedal, a navíc jsi ani nevěděl, že to od tebe očekává.
• Aby k takovým situacím nedocházelo, ve smrtelně nebezpečných situacích se vždycky hráče zeptej, co tím sleduje, a ujisti se, že si plně uvědomuje riziko smrti své postavy.
Hráč se potom může rozhodnout, že to i přesto riskne. Může to také chtít udělat třeba proto, že se tím jeho postava obětuje za ostatní - na takovou smrt budete jistě ještě dlouho vzpomínat. V takových případě postava opravdu umře. Vždycky se ale ujisti, že to dělá s plným vědomím rizika a nikoliv proto, že si představuje situaci a její důsledky jinak než ty.
Smrt hráčských postav
Pokud jste se dohodli, že ve hře chcete mít možnost smrti hráčských postav, znamená to pro tebe velkou zodpovědnost. Když si totiž nedáš pozor, může se stát, že si hráč vyloží smrt své postavy jako tvoji chybu a bude ti to pak mít za zlé.
Příklad:
Do podzemí jsi umístil chodbu, skrz kterou přeskakují blesky, s tím, že něco takového nikdo nemůže přežít. Hráč následně řekne: „Zkusím to proběhnout.“
V tenhle moment rozhodně nestačí oznámit, že je postava mrtvá, přestože by to k tomu mohlo svádět. Zeptej se hráče, proč to chce udělat:
PJ: „Uvědomuješ si, doufám, že tohle nemůžeš v žádném případě přežít?“
Hráč: „Tak to jsem fakt nečekal. Myslel jsem, že si normálně hodím na obranu a dá mi to jen nějaký zranění.“
Když bys postavu nechal prostě umřít, hráč by nejspíš měl pocit, že to nebylo fér. On totiž předpokládal, že o výsledku rozhodnou kostky, a že to postavu nanejvýš vyřadí. Tys mu ale šanci házet vůbec nedal, a navíc jsi ani nevěděl, že to od tebe očekává.
• Aby k takovým situacím nedocházelo, ve smrtelně nebezpečných situacích se vždycky hráče zeptej, co tím sleduje, a ujisti se, že si plně uvědomuje riziko smrti své postavy.
Hráč se potom může rozhodnout, že to i přesto riskne. Může to také chtít udělat třeba proto, že se tím jeho postava obětuje za ostatní - na takovou smrt budete jistě ještě dlouho vzpomínat. V takových případě postava opravdu umře. Vždycky se ale ujisti, že to dělá s plným vědomím rizika a nikoliv proto, že si představuje situaci a její důsledky jinak než ty.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dračák podle staré školy
Z předchozího textu žádné možnosti nevyplývají.York píše: ↑7. 1. 2019, 13:00 Smrt postavy
Pravidla pro boj záměrně neříkají, kdy tvoje postava umře. Když její životy klesnou na 0 nebo méně, je vyřazena z boje, ale stále může přežít.
Má to několik důvodů. Prvním je, že smrt tvojí postavy tě vyřadí z příběhu. Můžeš si pak samozřejmě vytvořit novou a ve spolupráci s ostatními ji zapojit do děje, ale přijdeš tím o to, co ta předchozí věděla, s kým se stýkala, komu důvěřovala a kdo důvěřoval jí atd.
Druhým důvodem je tvoje investice do postavy. To se obzvlášť projeví, když ke smrti dochází často – málokdo má sílu potřetí za večer vymýšlet další zajímavý a unikátní charakter, zvlášť s vědomím, že to může být jen na pár hodin a pak to zase všechno zahodí.
Některým hráčům ovšem vyhovuje, když je riziko smrti reálné, protože pak mají pocit, že ve hře opravdu o něco jde. Kterou možnost z volíte, je na vás.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Dračák podle staré školy
Ještě jeden pravidlový dodatek:
Smrt protivníků
Protivníci a různé nestvůry, na rozdíl od postav, nemají příběhovou imunitu. Stále pro ně ale platí všechna ostatní pravidla, včetně toho, že podle pravidel pro boj mohou být pouze vyřazeni, a že umírají pouze když to jednoznačně vyplyne ze situace.
To znamená, že pokud chceš mít jistotu, že je tvůj soupeř opravdu mrtvý, musíš to tak také popsat.
Příklady:
„Obejdu vyřazený skřety a dám jim všem poslední pomoc.“
„Useknu mu hlavu.“
Dorazit takto můžeš pouze vyřazeného nebo znehybněného protivníka a pouze když ti v tom nikdo nebrání.
Smrt protivníků
Protivníci a různé nestvůry, na rozdíl od postav, nemají příběhovou imunitu. Stále pro ně ale platí všechna ostatní pravidla, včetně toho, že podle pravidel pro boj mohou být pouze vyřazeni, a že umírají pouze když to jednoznačně vyplyne ze situace.
To znamená, že pokud chceš mít jistotu, že je tvůj soupeř opravdu mrtvý, musíš to tak také popsat.
Příklady:
„Obejdu vyřazený skřety a dám jim všem poslední pomoc.“
„Useknu mu hlavu.“
Dorazit takto můžeš pouze vyřazeného nebo znehybněného protivníka a pouze když ti v tom nikdo nebrání.
Re: Dračák podle staré školy
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Dračák podle staré školy
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=111&t=13500
Kam to po skoro 2 letech pokročilo si asi dovodíš sám.
Re: Dračák podle staré školy
Díky za nasměrování.
Zkusím se zamyslet a vytvořit dokument, který by mohl fungovat jako OGL DrD. (Na ty ostatní dva se necítím být dostatečně znalý.)Bouchi píše:Zkus trochu rozvést, jak by sis představoval realizaci "OGL DrD/DrD+/DrD II" v českých podmínkách.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Dračák podle staré školy
Aby to zase neskončilo u toho, co jsme se bavili v remakování, že DrD je duševním vlastnictvím tvůrců, jejichž souhlas je potřeba k tomu, aby se něco jako OGL mohlo udělat, kteréžto lidi už ale nikdo nikdy pořádně nedohledá, aby takový souhlas mohli dát.
To, že na DnD OGL bylo a na DrD ne, je na přímo spjato s tím, že DnD retro-klony má a DrD ne. Na co revidovat všechny sféry a démony a krolly, když pak zjistíš, že jsi někomu vyčořil duševní vlastnictví a můžeš si s tím vším akorát tak potapetovat hajzl.
Re: Dračák podle staré školy
OGL vzniklo před těmi klony.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host