Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ještě s tím souvisí, jak se budou vlastně dovednosti používat. Původně jsem plánoval, že efekt je daný čistě fikčním významem - tedy tím, co je popsané u významu jednotlivých stupňů. Když umíš základy stopování, tak v bahnitém terénu dokážeš číst stopy, poznáš jak jsou zhruba staré, co je zanechalo a kolik toho bylo - automaticky, bez hodu.

Vidle do toho hází plížení, které se původně házelo čistě Finesou (nebyla na to dovednost). Když jsem z toho dovednost udělal, tak se nabízí dělat to tak, že když máš vyšší stupeň než ten, kdo tě hledá, tak se kolem něj automaticky proplížíš (mistr zloděj se v pohodě proplíží do hradu, kde jsou jen průměrné stráže), a když máš stejný stupeň, tak se hodí na Finesu.

Což by ale pak chtělo asi zobecnit a říct, že takhle to funguje, kdykoliv se používají dovednosti proti sobě (při stejném stupni se hází na vlastnost, jinak vyhraje ten, kdo má vyšší stupeň)...

edit: Alternativně by i to plížení šlo udělat bez házení. Mistr zloděj se kolem jiného mistra zloděje neproplíží, jinak vždycky uspěje.

edit2: Fakt je, že reálně při hře jsme na plížení (ani na jakoukoliv jinou dovednost) ještě nikdy neházeli. Takže by to asi měla vyhrát ta úplně neházecí varianta.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ještě si tu odložím poznámku o honičce z předminulé hry:

Na konci lítého boje se nepřátelský kouzelník hyperprostoroval pryč (když viděl, že je situace beznadějná). Týmový kouzelník vyrazil za ním. Měli oba stejnou Sílu, takže v základu byli stejně rychlí. Nepřátelský kouzelník byl dost zraněnej (skoro vyřazenej), ale žádné z těch zranění nebylo vážné.

Hráli jsme to bez hodů - tedy čistě ve fikci. Utíkající kouzelník se zkoušel ztratit za domem přes další hyperprostor za jeden ze zbývajících magů, což mu pronásledující kouzelník zhatil vlastním hyperprostorem. Pak už oběma došly triky, takže bylo třeba říct, kam doběhnou a co se tam stane. Vzal jsem v úvahu okolí a zranění zdrhajícího kouzelníka a určil, že pronásledující ho dožene až těsně u brány do města. Tam prchající kouzelník začal křičet na stráže o pomoc, že ho někdo chce zabít. Pronásledující kouzelník a něj seslal protoplazmu a následně ohnivou střelu z hůlky. Prchající kouzelník ale hned po zásahu protoplazmou za poslední mag zakouzlil ještě jeden hyperprostor. Z pohledu stráží v bráně to vypadalo zvláštně - kolem přibíhajícího, o pomoc křičícího, potetovaného týpka, se objevila jakási divná rosolovitá hmota, následně vzplanula a dotyčný beze stopy zmizel. Pronásledující kouzelník (hráč) stráže přesvědčil, že to byl čarodějník a uprchlý vězeň, a že je ho třeba dopadnout. Pak došlo k hledání, kam se asi tak mohl prchající odportit, to už teď přeskočím.

Chci tím říct, že podstatná na tom imho byla ta interakce s fikcí. Na to jsem potřeboval vědět, kdo je rychlejší, na což mi pravidla dala odpověď. Mohli jsme místo toho házet na Sílu, ale imho by to nic zásadního nepřineslo.

Kdybych tam místo Síly měl dovednost běh, tak by to asi fungovalo stejně (ani jeden z nich ji neměl, takže by byli stejně rychlí).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ještě trochu dumám nad obyčejnejma (živejma) jazykama. Pokud budou v tomhle seznamu, tak to znamená, že si musím vybrat, jestli chci umět víc jazyků (což může vyplývat třeba z toho, že je moje postava původem z daleka, takže by logicky měla umět aspoň dva jazyky - svůj rodnej a místní), nebo si vezmu nějakou užitečnou dovednost. Čili živé jazyky by asi měly být v tom druhém seznamu, kde budou dokreslující znalosti a dovednosti (pořád nevím, jak tomu říkat. Možná hlavní a vedlejší dovednosti?).
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32274
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vallun »

schopnosti a dovednosti?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Vallun píše: 23. 2. 2019, 15:40 schopnosti a dovednosti?
Schopnost je třeba pyrokineze. Na rozdíl od dovedností nemá 3 stupně a může si ji vzít jen jedno povolání.


Kouzla, recepty a schopnosti
:arrow? Dostaneš je buď díky rase (rasové schopnosti) nebo díky povolání.
:arrow? Může je mít jen příslušná rasa nebo povolání.
:arrow? Dělí se na základní, pokročilé a mistrovské (to říká, od jaké úrovně se je můžeš učit).

Dovednosti
:arrow? Může se je učit kdokoliv.
:arrow? Mají tři stupně, takže se v nich můžeš postupně zlepšovat.
:arrow? Některé povolání umí první stupeň automaticky (třeba hraničář stopování).

"Hlavní" dovednosti jsou všechny užitečné z dobrodružného hlediska. Není jich moc, aby noví hráči nebyli přehlceni výběrem z desítek možností. Zlepšují se při levelování.

"Vedejší" dovednosti obvykle nejsou moc užitečné při dobrodružství, většinou jen dokreslují postavu. Je jich na výběr hromada. Pořizují se za jiné "body" než hlavní dovednosti.


edit: "Rasovým" shopnostem by asi bylo lepší říkat "vrozené", bude to líp sedět na schopnosti potvor (je to podstatný u kouzel typu metamorfóza, kde při proměně ztrácíš svoje původní vrozené schopnosti a získáš vrozené schopnosti podle nové podoby).

edit2: V 0DrD to bylo vlastně skoro stejně, až na to, že tam "hlavní dovednosti" byly vedené jako schopnosti povolání, přesně jak říká Vallun. Což ale znamenalo, že třeba stopovat mohl jen hraničář. To chci určitě změnit, proto z některých schopností dělám dovednosti.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Říkám si, jestli se na celé doplňkové dovednosti nevykašlat úplně a neshrnout je prostě pod minulost.

:arrow? Když jsi původem námořník, tak je jasný, že umíš řídit loď, vyznáš se trochu v navigaci, zcestoval jsi půlku světa, domluvíš se pěti jazyky a znáš nadávky z deseti dalších.

Tohle mám i docela dobře vyzkoušený, funguje to v pohodě. Většinou se pak hráči chtějí zlepšovat v některých konkrétních věcech, ale od toho jsou ve hře "dobrodružné" dovednosti.

Kromě toho to přesně takhle vlastně hrajeme v současný kampani. Domluvili jsme se, že dovednosti, které jsou vypsané v pravidlech, budeme zvedat podle pravidel, a jakékoliv jiné dovednosti vezmeme odhadem podle minulosti - což je přesně ono.

Tím problém s pojmenováním dvou druhů dovedností úplně odpadne a stejně tak nebude třeba vymýšlet, jak se ty další dovednosti budou zvedat.

Jediný, co mě teď napadá a možná by to mohlo dělat problém, jsou živé jazyky. Asi by to šlo udělat třeba tak, že počet jazyků, které znáš, je roven tvojí Duši, ale odvodit to z minulosti by mělo stačit.


edit: Proč mě to nenapadlo dřív? Sedne to jak slonice na tatranku ;-)
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Paul »

Říkám si, jestli se na celé doplňkové dovednosti nevykašlat úplně a neshrnout je prostě pod minulost.
Jo, to je dobré. :clap:
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Erevan »

Bude se dát naučit nějaký nový jazyk? Nebo bude postava navždy znát jen ty z minulosti? Může se postava naučit řídit loď? Atp.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Erevan píše: 24. 2. 2019, 05:26 Bude se dát naučit nějaký nový jazyk? Nebo bude postava navždy znát jen ty z minulosti? Může se postava naučit řídit loď?
Já bych to prostě odehrál - když postavy strávěj dva roky na moři jako členové posádky, tak není co řešit. Ostatně už jsem do pravidel popsal doplňování minulosti postav v průběhu hry, což je v zásadě tohle (sice jsem to myslel spíš ohledně minulosti před začátkem hry, ale když posunete děj o dva roky dopředu, tak ty dva roky taky bude potřeba něčím zaplnit).

Pokud bys to chtěl udělat striktně mechanicky, tak se to prostě naučíš jako novou dovednost místo nějaké dobrodružné.

(Každopádně díky za výbornou otázku, tohle bych určitě měl v pravidlech zmínit.)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Když jsem ze seznamu vyhazoval živé cizí jazyky, tak jsem si uvědomil, že by tam ale naopak měla patřit nějaká forma skřetiny, goblinštiny nebo něčeho takového. Protože to je naopak přesně příklad dovednosti, která se na výpravách hodí a rozšiřuje postavám možnosti.

Nastřelil jsem to takhle:


Skřetí jazyk
Neznalost: Tomuto jazyku nerozumíš.
Základní stupeň: Lámaně se domluvíš.
Pokročilý stupeň: Hovoříš plynně, ale s přízvukem.
Mistrovský stupeň: Mluvíš skřetí řečí jako bys byl skřet.

Pokud se nedomluvíte jinak, různé skřetí národy a rasy žijící v divočině mluví vlastními jazyky a s obyvateli civilizovaných končin si tedy nerozumí.

Skřetích jazyků je velké množství, většina skřetích ras a národů ale rozumí „obecné“ skřetí řeči, podobně jako se v našem světě většina lidí domluví anglicky.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Skřetština. Skřetina je spíš nějaká nemoc.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 24. 2. 2019, 13:59 Skřetština. Skřetina je spíš nějaká nemoc.
Detailisto. Skřetinu na tebe! :D
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Log 1=0 »

Trochu to bude skřípat, pokud si nějaká postava udělá background související se skřety.
Jazyky jsou z backgroundu, ale s tímhle se to musí kupovat za body, nebo jak to tam máš.
Ale nevím, jak je to časté, jestli ne moc (a ono asi nebude) tak to asi nestojí za to řešit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Log 1=0 píše: 24. 2. 2019, 14:30Trochu to bude skřípat, pokud si nějaká postava udělá background související se skřety. Jazyky jsou z backgroundu, ale s tímhle se to musí kupovat za body, nebo jak to tam máš.
Skřípat to nebude, prostě si vezmeš tu skřetí řeč jako jednu z volitelných dovedností. Už jsem to i do pravidel napsal:



Dovednosti uvedené v pravidlech si musíš podle pravidel pořídit, přestože vyplývají z tvé minulosti.

Příklad:
Když chceš být námořník a umět plavat, tak si kromě námořnické minulosti musíš vzít dovednost plavání jako jednu z těch, které máš na výběr na první úrovni.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Trochu z jiného soudku: U textu k druidovi jsem se chtěl inspirovat pravidly DrD, ale ukázalo se, že to nepůjde: Ten totiž vyjadřuje přesně to, co chci změnit (druid žije v lese, ale když budete hodní, tak z něj na chvíli vyleze a pomůže vám). Takže jsem to zkusil jinak a pro změnu se trošku odkazuju na historické druidy:


Druid
POŽADAVKY: Duše alespoň 2

Druid je kněz a přírodní čaroděj. Jeho kouzla pracují s živými tvory a rostlinami – dokáže se dívat očima ptáků a zvířat, přimět rostliny růst před očima a také se v různá zvířata měnit. Podobně jako hraničář zná léčivé byliny a ovládá hojivá kouzla a asi není třeba říkat, že rozzuřený medvěd nebo vlk může být vítaným pomocníkem v boji.

Své tajné umění druidi studují hluboko v lesích, rozhodně to ale nejsou žádní divoši či poustevníci. Mají hluboké znalosti místní historie, politiky, astronomie a dalších věd, předávané z generace na generaci. Jejich posláním je provádět obřady a pomáhat obyčejným lidem. Mezi nimi se těší značné vážnosti: Jsou známé případy, kdy kmenoví náčelníci na přání druidů ukončili probíhající bitvu a rozešli se v míru.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů