Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Ok, tak už mám jasno - je čas na Velkou březnovou revoluci!

Připomněl jsem si totiž princip, kterýho se od začáku snažím řídit: Píšu pravidla pro hru, kterou reálně hrajeme, ne naopak. A fakt je, že přestože se mi mechanika zohledňující, jak dobře postava šplhá/stopuje/plíží se pořád drží v hlavě, reálně tak nehrajeme. U stopování jsem to zkoušel řešit na úrovni popisů v přípravě - a byl opruz to vymýšlet a stejně se mi nedařilo všude nabídnout možnosti pro všechny čtyři stupně. Reálně tudíž hrajeme jen "tohle vidí všichni" / "tohle zjistí jen postava se stopováním".

Dál jsem si taky uvědomil, že nedělám dovednostní hru. To na jednu stranu zní jako něco naprosto zjevnýho (je to class and level), ale dlouho jsem uvažoval jako o kombinaci dovednostního a class and level systému. Jenže reálně to tak od začátku není - boj se řeší přes atributy a na některý věci záměrně nejsou dovednosti (třeba vyjednávání). Opravdu zřejmý mi to je ale až po poslední změně systému dovedností, kdy si je hráč nevybírá ze separátního seznamu, ale má je v seznamu schopností pro svoje povolání.

A do třetice jsem si připomněl, z čeho vlastně vycházím - původně to byl dungeoncrawl, kde postavy neměly vůbec žádný schopnosti. Kdokoliv mohl vyrobit žebřík, pokud na to měl nástroje, nebo se proplížit kolem spících skřetů. Schopnosti postavám dávaly předměty - svitky umožňovaly sesílat kouzla, kouzelný boty umožnily chodit po vodě a podobně. Motivací k rozšíření dungeoncrawlu na Dračák podle staré školy nebylo zohledňovat, jak jsou v čem postavy dobrý, ale dát do hry růst postav skrze získávání schopností při levelování.

Takže závěr je princip, kterej jsem už mockrát zopakoval, ale přesto jsem se jím postupně přestal řídit:

:arrow? Schopnosti (a dovednosti, což jsou taky schopnosti) neříkaj, jak je v něčem postava dobrá, pouze umožňujou dělat něco, co by bez nich dělat nemohla.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Projdu znova informace v bestiáři, tentokrát s tím, že tam nejsou kvůli tomu, aby se s nima srovnávaly dovednosti postav.

:arrow? Rychlost

Rychlost se ve hře používá na dvou místech: Při porovnávání, kdo koho dožene (to je extrémně vzácný) a při zjišťování, za kolik kol k sobě protivníci doběhnou v boji (to je relativně častý, rozhodně dost na to, aby si to zasloužilo adresovat v pravidlech).

V boji se používají abstraktní vzdálenosti: kontaktní, krátká, střední a dlouhá. Jsou na ně navázaný dostřely zbraní. Krátká vzdálenost je "jedno kolo běhu", takže když je protivník v krátký vzdálenosti, doběhnu k němu za jedno kolo. Střední vzdálenost je momentálně tuším 3 kola běhu, takže když je potvora dvakrát rychlejší než člověk, uběhnout střední vzdálenost jí zabere necelý 2 kola.

Napadlo mě, jestli by se dala myšelnka "kráká vzdálenost je 1 kolo běhu" vztáhnout na všechny kategorie rychlosti. Bylo by to pak asi takhle:

• kontaktní vzdálenost je 1 kolo chůze
• krátká vzdálenost je 1 kolo běhu
• střední vzdálenost je 1 kolo koňského běhu
• dlouhá vzdálenost je 1 kolo běhu geparda

Rychlost by tedy byla:
• chůze
•• běh
••• kůň
•••• gepard

Což by celkem pěkně sedělo s myšlenkou, že zrychlení (třeba vypití lektvaru rychlosti) rychlost zdvojnásobí a zpomalení (třeba protoplazma) ji sníží na polovinu - tj. zrychlení by posouvalo o puntík nahoru a zpomalení o puntík dolů. Vzdálenosti by byly taky vždycky dvojnásobek předchozí, tj. trochu jinak, než teď. Asi by se s tím ale líp pracovalo.

Jedinej problém s tím mám, že tahle stupnice rychlosti je dost hrubá, muselo by se hodně zaokrouhlovat - třeba takovej medvěd je určitě pomalejší než kůň, ale rychlejší než člověk, ale musel by mít 3 tečky stejně jako kůň...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

:arrow? Síla

Síla je potřebná ze dvou důvodů: Má vliv na zranění v boji a na to, čeho je nestvůra fikčně schopná. Nemusela by asi bejt nutně vypsaná explicitně - fikční efekt můžu zmínit v popisu, jak potvora bojuje, a bonus ke zranění je už započítanej, ale rozhodně by to bylo přehlednější.

Stupnice je celkem pevně daná tím, jak roste bonus ke zranění:

• jako myš (zranění -2)
•• jako dítě (zranění -1)
••• jako člověk (zranění +0)
•••• jako zlobr (zranění +1)
••••• jako obr (zranění +2)

Obodbně jako u rychlosti může fungovat posílení (přidá tečku) a oslabení (ubere tečku). Síla se navíc mění při změně velikosti: lektvar změnšování změnší postavu ve všech rozměrech a zároveň ubere jednu tečku síly.

Moc se mi ale nelíbí, že je to oproti stupnici rychlosti posunuté - člověk má rychlost ••, ale sílu •••. Se silou hejbat nejde, ale rychlost by možná šlo posunout o tečku nahoru, pak by to bylo takhle:

Rychlost
• (plazení, pomalá chůze): kontaktní vzdálenost urazíš za dvě kola
•• (rychlá chůze, přesun v boji): za kolo urazíš kontaktní vzdálenost
••• (běh): za kolo urazíš krátkou vzdálenost
•••• (koňský trysk): za kolo urazí střední vzdálenost
••••• (sprint geparda): za kolo urazí dlouhou vzdálenost

Pak by platilo, že člověk má rychlost ••• a sílu taky •••, což by se asi líp pamatovalo.

PS: tečky místo čísel píšu, protože to tyhle hodnoty vizuálně odliší od vlastností. Ustoupil jsem od nich proto, že hodnoty síly, velikosti a podobně byly moc velký a začalo to bejt nepřehledný (víc než pět teček začne se špatně čte).


:arrow? Plavání, létání

Tyhle kolonky můžu s klidem zrušit, sloužily pouze k porovnávání s postavama (a to se reálně při hře nikdy nestalo). To, jestli potvora vůbec umí plavat, můžu zapsat do kolonky "Rychlost ve vodě". To samý platí pro létání.


:arrow? Šplhání

Viz plavání a létání, jen s tím, že nebude kam zapsat, jestli potvora umí šplhat. Imho to ale není tak nutný - PJ to většinou odhadne, případně se to dá napsat do popisu, když by to nebylo jasný.


:arrow? Smysly

Smysly nevidím důvod měnit.


:arrow? Velikost

Kolonku Velikost asi můžu s klidem zrušit, herně není moc užitečná a naopak hodně přispívá dojmu, že jde o slovníkové heslo.


:arrow? Plížení

Tohle asi můžu přesunout do popisu. Někam ale musím napsat, jestli je potvora vidět pomocí infravidění, případně ultrasluchu. Takže asi kolonka Detekovatelnost?

edit: Asi spíš Viditelnost. Je to kratší a líp se to vyslovuje.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Heslo v bestiáři by pak vypadalo takhle:

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Včerejší konzultace se spoluhráči:

:arrow? Vrátit se zpět k verzi pravidel bez porovnávání s hodnotou vlastnosti je dobrej směr. Rozhodně platí, že by to nebyla hra, kterou reálně hrajeme.


:arrow? Úprava pravidla pro rychlost a vzdálenosti ve smyslu, že každá další rychlost i vzdálenost je dvojnásobkem předchozí, je dobej nápad, bude se to snáz používat a líp pamatovat než stávající pravidlo.


:arrow? Dovednosti (zejména plížení) mají smysl i s přístupem "každá postava může vyrobit žebřík, pokud na to má nástroje".

Dobrej příklad je lezení na skalní stěnu - většina zdravejch lidí vyleze na stěnu s obtížností 3 nebo 4 (teď mám na mysli stupnici, kterou používají horolezci, ne něco herního), pětku dají jen dlouháni, kteří dosáhnou na vzdálenější chyty, a od šestky výš už to zvládají jen extrémně fyzicky zdatní lezci, kteří poctivě trénují.

Problém je, že když dám do hry dovednost šplhání, Představím si stupnici 0-6, kde 0 znamená "nejsem fyzicky schopnej šplhat" a další stupně víceméně zhruba odpovídaj té horolezecké stupnici. Tj. postava, která šplhá tak nějak průměrně, by měla mít šplhání na stupni 2, 3 nebo 4. To pak vede k tomu, že když chce při hře hraničář vyšplhat na střechu jednopatrovýho domu a hráč mi řekne, že nemá šplhání, jemu nedává smysl, že by tam vyšplhat neměl (protože nadprůměrnej fyzicky zdatnej jedinec by to měl zvládnout), ale mě zas dává smysl, že postava bez dovednosti by to zvládnout neměla.

Z toho mi plyne, že dovednost je potřeba nazvat tak, aby z toho bylo jasný, že umožňuje ty extrémní výkony.

:idea: Nejlíp mi na to asi zní mistrovské šplhání, ale to se trochu tluče s rozdělením úrovní na základní/pokročilé/mistrovské - dovednosti se dají učit už od první úrovně, tj. postava na základní úrovni by mohla mít mistrovské šplhání, což zní divně. Možná expertní šplhání? To zní zase moc moderně...

Obdobně by pak mohlo být mistrovské plížení atd.


:idea: Ještě jsem pak zmínil možnost zahrnout šplhání pod schopnost dokonalá rovnováha, což jsme se ale shodli, že sice má hodně společnýho, ale je to trochu něco jinýho.

Možná by ale pod dokonalou rovnováhu aspoň z části šel dát parkůr, kterej mi ke zloději fakt sedne, ale nemůžu ho použít jako dovednost, protože to slovo je příliš moderní (a nenapadlo nás žádný synonymum).


:arrow? Ještě k dovednostem - Orbit formuloval myšlenku, se kterou jsem počítal, ale neřekl jsem to explicitně: "Na střechu jednopatrovýho domu zvládnou vylézt všechny postavy, leda by se hráč rozhodl, že jeho postava to z nějakých důvodů nedá."

Příklad: "Cože, šplhat? Jsem sedmdesátiletej stařec a celej život se hrbim nad knihama!"
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Ha, Selhanův podpis mi vnuknul nápad k rychlostem: Rychlost • je crawl, ve smyslu "pomalý, opatrný průzkum dungeonu".

Tj. rychlosti jsou:

• Plazení se po zemi, opatrný průzkum podzemí
•• Rychlá chůze, pohyb při boji
••• Sprint
•••• Koňský trysk
••••• Běh geparda
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Ha, něco mě napadlo:

• Doteď jsem předpokládal, že všechny dovednosti budou dostupný už od první úrovně, což ale platit nutně nemusí - mistrovské plížení klidně může bejt až v sezamu pro mistrovské úrovně.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2694
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od Log 1=0 »

A jsi si jistý, že to je dobrý nápad?
1) Vůbec ti to nepomůže u těch dovedností, co základní budou (a netvrď mi, že tam budou jen věci, o které se bez dovednosti nemá smysl pokoušet - už protože by to moc nedávalo smysl, takové věci mají být spíš výš)
2) Zrovna plížení není něco, co bych se chtěl jako zloděj nebo hraničář učit někde na 7 levelu, nebo kdy.
3) pokud mám ve hře se začátečnickými, pokročilými a mistrovskými levely Mistrovské plížení, tak očekávám i Začátečnické (matoucí jako prase) a pokročilé plížení, což výše píšeš, že jsi zrušil.

Proč nepoužiješ přídavné jméno, co se ti s ničím nemlátí, třeba Výborný? Výborné plížení.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Log 1=0 píše: 25. 3. 2021, 18:37 3) pokud mám ve hře se začátečnickými, pokročilými a mistrovskými levely Mistrovské plížení, tak očekávám i Začátečnické (matoucí jako prase) a pokročilé plížení
Jo, to je dost zásadní vada na kráse.

Log 1=0 píše: 25. 3. 2021, 18:37Výborné plížení.
To by možná mohlo fungovat, budu o tom meditovat ;-)

edit: Ještě by možná šlo říct "Trénované plížení" nebo "Trénink v plížení". Pak by to neznělo jako "umíš se plížit"/"neumíš se plížit", ale "trénoval jsi plížení"/"netrénoval jsi plížení".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od Jerson »

Můžeš se umět plížit, aniž bys to kdy trénoval.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Jerson píše: 25. 3. 2021, 19:36 Můžeš se umět plížit, aniž bys to kdy trénoval.
Ano, to je pointa.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Ještě trocha brainstormingu:

:idea: Možná by na to šlo jít spíš přes schopnosti než dovednosti.

Plížit se a šplhat by mohli všichni (to je záměr), zloděj by měl navíc schopnosti opičí šplh, nenápadnost a tichý pohyb.

Tichý pohyb by se tloukl s elfíma botama, ty by pak byly užitečný jen pro nezloděje nebo pro zloděje bez tichého pohybu, ale není až taková tragédie.


Tahle varianta se mi asi zatím líbí nejvíc :think:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od Jerson »

York píše: 25. 3. 2021, 20:21Ano, to je pointa.
V tom případě jsem ji minul, protože mi přišlo, že chceš schopnost nazvat tak, že by se člověk uměl (dobře) plížit pouze pokud plížení - nebo jinou dovednost - trénoval.

Brainstormingu se účastnit nebudu protože bych ti v prvé řadě musel říct, ať použiješ (Dračí) Omegu, která všechny tvé problémy v pohodě řeší :-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od York »

Jerson píše: 26. 3. 2021, 07:46 V tom případě jsem ji minul
Vskutku ;-)

Jerson píše: 26. 3. 2021, 07:46 protože mi přišlo, že chceš schopnost nazvat tak, že by se člověk uměl (dobře) plížit pouze pokud plížení - nebo jinou dovednost - trénoval.
Záměr byl, aby se všichni mohli dobře plížit a zloděj to mohl umět skvěle.


Jerson píše: 26. 3. 2021, 07:46Brainstormingu se účastnit nebudu protože bych ti v prvé řadě musel říct, ať použiješ (Dračí) Omegu, která všechny tvé problémy v pohodě řeší :-)
A co bych potom dělal, kdybych neměl žádný problémy k řešení? $D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - bestiář

Příspěvek od Jerson »

Třeba ... bys hrál? Vytvářel herní moduly, připravoval sandboxy a tak? Ne?
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti