Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Promiň za offtopic, ale musím si něco prověřit:

Ty máš v textu barvičky? Herní pojmy kurzívou?

Kdo jsi, a co jsi udělal s Yorkem!?!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 12. 11. 2019, 04:05Ty máš v textu barvičky? Herní pojmy kurzívou?
To sis všiml až teď?

BTW tu významovou typografii budu ještě muset doladit, nejsem s tím zatím moc spokojenej (už jsem to trochu měnil oproti původní verzi).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Když už jsme to nakousli...

Postava má tři vlastnosti: Fyzičku, Finesu a Duši.
S psaním názvů vlastností s velkým písmenem jsem celkem spokojenej. Původně jsem psal Vlastnosti, ale to mi přijde divný, protože to není název.

Viz kapitola Boj v kukuřičném poli.
Pást odkazy na názvy kapitol tučně a s velkým písmenem mi přijde ok.

Související poznámka: Odlišit něco jen velkým písmenem funguje dobře pouze u jednoslovných názvů (třeba Duše). U víceslovného není snadné poznat, kde končí, takže na to se spíš hodí tučné písmo nebo kurzíva.

Kara sesílá paprsek smrti. Gorondar používá odolnost proti vtipu.
Názvy kouzel a schopností jsou víceslovné, takže by asi měly být tučně nebo kurzívou. Tučně jsou názvy kapitol, takže to vypadá na kurzívu. Má to ale dva nedostatky:

• Zvažuju, že by to byly klikatelné odkazy. A u kurzívy klikatelnost čtenář nejspíš nečeká. Názvy kapitol jsou vlastně stejnej problém, ale na ty bych asi kliknout zkusil, protože u názvu kapitoly bych to i čekal.

Klikatelné odkazy mají pak problém se skloňováním (aspoň teda v libre officu). Jelikož se ten text bere ze zdrojového nadpisu (název kapitoly, na který se odkazuju), tak je v základním tvaru. Když bych napsal: "Kara útočí modrým bleskem", nemohlo by to být klikatelné.

Možná bych klikatelné odkazy mohl podtrhávat. Viz kapitola Boj. Kara sesílá modrý blesk. V tištěné verzi je to ale asi blbost...


• Nemělo by to začínat velkým písmenem? Kara sesílá Modrý blesk. Hmm, nějak mi to nesedí... Asi spíš malé.

Gorondar se naučil dovednost Znalost piva.
Psal jsem je nejdřív obyčejným písmem s velkým písmenem (Znalost piva), ale to pak není jasné, kde název dovednosti končí (zvlášť u složenin jako Ostražitost a plížení). Tučně jsou názvy kapitol, takže asi zase zbývá kurzíva.

Pocitově se mi k dovednostem hodí velké písmeno, což je možná fajn, protože je to odlišuje od kouzel a schopností (teda pokud nejsou na začátku věty). Ale těžko říct, v zásadě je to podobnej herní prvek jako schopnosti a kouzla, takže by se to mohlo psát stejně. Z čistě jazykového hlediska tam velké písmeno být nemá.

Kouzlo trvá po dobu soustředění. Účinkuje na krátkou vzdálenost. Vyřazená postava nemůže běhat. Hoď si na útok.
Tady popravdě dost váhám. Hody na útok a na obranu jsem už přestal kurzívovat a přijde mi to tak lepší. Taky se mi moc nelíbí, že všechno zvýrazňuju kurzívou, není to pak poznat od názvů kouzel, schopností a dovedností.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Další na řadě bude asi kapitola Výbava. Nejsem si ale moc jistej, jak ji pojmout.

V zásadě připadají v úvahu dvě možnosti:

1) Klasický DnDčkový / Dračákový přístup s ceníkem. Hráči při tvorbě postavy dostanou peníze a mohou je utratit za cokoliv z nabídky. Částka, která jim zbyde, je jejich počáteční hotovost.

2) Něco hodně abstraktního. Třeba výběr z nějakého předdefinovaného seznamu výbavy s tím, že ceny se řešit nebudou.

Tíhnu spíš asi k první možnosti - podstatnou součástí hry je prolézání dungeonů a získávání pokladů a k tomu podle mě počítání zlaťáků patří. Když poklady nemůžu prodat a něco si pak za to koupit, tak je vcelku zbytečné je hledat. Počítám s tím ostatně třeba i u alchymisty - suroviny se dají nakoupit a mají nějakou doporučenou cenu. Nakupování výbavy z ceníku mě taky vždycky při tvorbě postavy bavilo.

Místo zlaťáků se dá použít i nějaká abstraktněji znějící jednotka (třeba CENNOST ;-)), ale popravdě v tom nevidím přínos - pořád je to nějaká currency a při hře se s ní dělají početní operace.


Mezi možností 1 a 2 se pak dá udělat nějakej mezistupeň. Připravené postavy například mohou mít výbavu předvybranou.


:?: Jak tohle řeší DnD 5e?

:?: Jaké předměty by v seznamu měly být?

:arrow? Pokud na to půjdu přes zlaťáky, měl bych asi zajistit, aby všechna povolání měla za co utrácet (válečník typicky potřebuje drahou zbroj).

:arrow? A měl bych taky začít přemýšlet nad tím, za co boudou moci hráči utrácet v průběhu hry.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

York píše: 12. 11. 2019, 13:51 :?: Jak tohle řeší DnD 5e?
• Po letmém nahlédnutí to vypadá, že v DnD 5e jsou dvě možnosti: Nákup za zlaťáky nebo si vzít seznam podle povolání a zázemí.

• Startovní prostředky jsou náhodné (což je meh) a závisí na povolání (což řeší případný problém, že různá povolání potřebují různě drahou výbavu).

• Doporučení, aby hráč vymyslel, jak ke své výbavě přišel (zdědil ji, ukradl ji a podobně), asi není od věci.

• Poznámka o tom, že při větších obchodech se většinou nepřekládají hory mincí, má taky něco do sebe (drahokamy jsou například oblíbené skladné platidlo).

• Neobvyklé mince asi není třeba řešit v pravidlech.

• Zmínka o tom, že loot se obvykle vykupuje za polovinu nákupní ceny (to hodlám použít taky).

• Zato šperky a podobně se prodávají za plnou cenu (slouží jako platidlo, viz výše). To zní sice zjevně, ale asi to stojí za to zmínit.

• Zbroje a štíty - zmínka o tom, že v těžké zbroji se špatně plíží a kouzlí.

• Bez tabulky, jak dlouho zabere oblékání a svlékání zbroje, se asi obejdu.

• Něco o zbraních, improvizovaných zbraních, postříbřených zbraních...

• Ha, předpřipravené balíčky vybavení s celkovou cenou - to zní zajímavě (pytel s 1000 kuličkovými ložisky. Heh ;)).

To be continued...
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Ha, stará neopravená chyba. Má být 1000 ložiskových kuliček, ale 1000 kovových kuliček by asi znělo lépe.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 12. 11. 2019, 20:38 Ha, stará neopravená chyba. Má být 1000 ložiskových kuliček, ale 1000 kovových kuliček by asi znělo lépe.
Překlad je legrační, což o to, ale on i ten originál je dost svéráznej. Hřebíky a podobný malý mrchy se i dneska prodávaj na váhu, kdo by se s těma kuličkama počítal :p
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Kdysi jsem zvažoval použít balíky výbavy ne podle povolání nebo zázemí, ale podle použití. Třeba cestovní výbava zahrnuje všechny věci potřebné na cestování a má uvedenou jen celkovou cenu.


• Ceník v DnD 5e mi přijde zbytečně podrobnej. Malou brašničku asi fakt nepotřebuju pořizovat zvlášť, může klidně bejt zahrnutá v ceně oblečení.


• Měl by být v základní výbavě dalekohled? Podle mě spíš ne. Existovat klidně může, ale měl by to bejt hodně vzácnej předmět. To mě vede k otázce, jestli by měl existovat extra ceník pro PJe (asi jo).

edit: Taky by šlo v ceníku vzácné předměty nějak zvýraznit.


• Léčivej lektvar, hmm. To možná není špatnej nápad, za laktvary mohou utrácet postavy, které jinak pro prachy nemají moc využití. Sice tím budou trochu kecat do řemesla aclhymistovi, ale ne každá družina bude alcháče mít, takže se to asi hodí.

• Ha, DnD 5e používá živobytí. Super, aspoň s tím nikdo nebude mít problém :-)

• Jezdecká zvířata a tak. Ty určitě v ceníku mít chci, protože to je jedna z věcí, za které má smysl utrácet v průběhu hry. Na druhou stranu asi nemá smysl, aby byl kůň v seznamu pro začínající postavy, protože na něj stejně nebudou mít. Takže to skoro vidím na rozdělení startovní výbavy a kompletního ceníku (tj nebude pjovskej a hráčskej ceník, ale startovní a úplnej. S tím, že věci ve startovním jsou při tvorbě postavy automaticky dostupné, ale věci v kompletním být na trhu nemusí).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Včera při hře se válečník v putyce pustil do pěstního souboje (beze zbroje). Ukázalo se, že jeho soupeř má zuřivý boj, což je berserkovská schpnost - když spadne na nulu životů nebo míň, tak není vyřazenej, ale promění se v berserkra a je potřeba ho utlouct do bezvědomí, protože jinak nepřestane, dokud nepobije všechny protivníky. Bylo to docela strašidelný.

Každopádně proč o tom mluvím: Kouzelník chtěl na válečníka seslat neviditelnou zbroj - což byl celkem dobrej nápad, nechtěli mu pomáhat otevřeně a tohle kouzlo by se na to fakt hodilo. Já jsem mu to ale zamítl s tím, že v pravidlech jde neviditelná zbroj seslat jen na sebe. Jelikož pro to asi není žádnej důvod a jak vidno, v některých situacích se seslání na někoho jinýho může hodit, tak to povolím.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pieta »

York píše: 12. 11. 2019, 12:45Když už jsme to nakousli...
To mi všechno přijde celkem rozumné.
Pro odkazy bych použil podtržení, aby to vypadalo podobně jako běžný internetový hyperlinkový odkaz.
York píše: 12. 11. 2019, 13:51Další na řadě bude asi kapitola Výbava. Nejsem si ale moc jistej, jak ji pojmout.

V zásadě připadají v úvahu dvě možnosti:

1) Klasický DnDčkový / Dračákový přístup s ceníkem. Hráči při tvorbě postavy dostanou peníze a mohou je utratit za cokoliv z nabídky. Částka, která jim zbyde, je jejich počáteční hotovost.

2) Něco hodně abstraktního. Třeba výběr z nějakého předdefinovaného seznamu výbavy s tím, že ceny se řešit nebudou.
Řekl bych, že takhle: plnej seznam s ceníkem, protože samozřejmě, a rychlej výběr pro lidi, co chtějí rychle začít hrát. Na rovinu tak, že rychlej výběr nebude úplně cenově vyváženej (a bude to tam napsaný). Výběr třeba takhle: jeden z X balíčků velkého vybavení (těžší brnění a velká zbraň, těžší brnění a štít a jednoručka, lehčí brnění a luk/kuše a munice a jednoručka, lehčí brnění a alchymistické vybavení a zásoba surovin, atd.) a tři z Y balíčků zásob (3 léčivé lektvary, cestovní zásoby na pět dní, poboční zbraň, pasti a vlasec a háčky, psací potřeby, cestovní bivak...).
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Měna
Ve světě Dračáku se platí vším možným – mincemi všech možných tvarů a velikostí, hřivnami stříbra, zlatými ingoty, drahokamy, dobytkem a podobně. Provozovat směnný obchod a přepočítávat hodnoty různých mincí by ale bylo při hře poněkud nepraktické, a proto všechny ceny vyjadřujeme v univerzálních zlaťácích, stříbrňácích a měďácích s tím, že jeden zlaťák má hodnotu jako deset stříbrňáků nebo sto měďáků. Když si tedy půjdeš koupit například koně v hodnotě 50 zl, tvoje postava kupci zaplatí třeba pěti drahokamy nebo dvěma hřivnami stříbra, ale ty si na deníku odečteš 50 zlatých. Můžete to také pojmout tak, že zlaťáky, stříbrňáky a měďáky jsou měnou nejmocnější říše v oblasti, kde budete hrát, a i mimo její území je zvykem přepočítávat ceny na tyto mince.

Peníze na cestách
Nosit s sebou velké množství mincí je dost nepraktické. Historické mince jako pražský groš nebo český dukát například váží necelé 4 gramy, což znamená, že 1000 jich váží skoro 4 kila a do běžného měšce se určitě nevejdou. Pokud tedy zrovna nepotřebuješ odnést poklad z prozkoumaného podzemí, bývá zvykem si mince směnit za drahokamy, šperky či jiné skladné cennosti.

Mysli také na to, že obvykle budeš všechen svůj majetek nosit s sebou. Není tedy vůbec špatný nápad si alespoň pár zlaťáků zašít do podšívky či do opasku a nenechávat své věci jen tak ležet bez dozoru.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Živobytí
Abys nemusel počítat, kolik tě stojí každé pivo v hospodě, kolik utratíš za nájem a kolik za opravu bot, si prostě vždy dopředu odepíšeš určitou částku podle toho, jak dobře se chceš mít. Cena je uvedená za jeden měsíc času ve hře, ale můžeš ji klidně rozpočítat na jednotlivé dny – když chceš například uspořádat jednodenní oslavu hodnou velmože, bude tě to stát třicetinu jeho měsíčních nákladů.

Živobytí nezahrnuje majetek a výbavu. Když si chceš například pořídit koně, stan, meč nebo lepší oblečení, musíš si to koupit zvlášť. Zahrnuje ale zásoby na cestách, včetně toho, čím budeš svítit a čím nakrmíš koně, pokud nějakého máš. Když si tedy předplatíš živobytí boháče, budeš na výpravě jíst kvalitní trvanlivé jídlo, pít dobré víno a svítit si drahými svíčkami ze včelího vosku, zatímco chuďas bude chroupat obilné placky, pít vodu a svítit loučemi či čadícími lojovými svíčkami.


Žebrák
0 zl / měsíc

Takhle žije městská spodina, ti nejchudší z nejchudších - žebráci, kapsáři a podobné existence, které žijí z toho, co se jim podaří vyžebrat či ukrást, přespávají, kde se dá a cestují zásadně pěšky.


Lovec či poustevník
0 zl / měsíc

Pokud máš dovednost lov a stopování nebo orientace a přežití v divočině, uživíš se svépomocí. To sice nic nestojí, ale zabere to hodně času.


Chuďas
1 zl / měsíc

Takhle žijí nevolníci a městská chudina. Mohou být rádi za tvrdou postel v prosté chalupě a když někam cestují, přespávají obvykle na seníku nebo ve společné noclehárně. Pokud je někdo nesveze, cestují pěšky.


Měšťan
10 zl / měsíc

Takto si žijí bohatí sedláci, zchudlí šlechtici a velká většina měšťanů. Obvykle vlastní statek či menší dům ve městě. Cestují většinou na vozech a přespávají v hostinci v samostatných pokojích. Často si také vydržují osobního sluhu.


Boháč
100 zl / měsíc

Takto žijí nižší šlechtici, zámožní obchodníci a bohatí měšťané. Bydlí obvykle v rodovém sídle případně vlastní výstavní městský dům. Cestují v kočáře, v hostinci nocují zásadně v nejlepších pokojích a o jejich pohodlí se stará několik sloužících.


Velmož
1000 zl / měsíc

V největším luxusu žijí nejmocnější osoby v zemi, například členové královských rodin či představení bohatých obchodních cechů. Cestují obvykle s početným doprovodem a před jejich příjezdem je část hostince vyklizena a připravena tak, aby měli maximální pohodlí.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pieta »

York píše: 18. 11. 2019, 15:22Žebráci, kapsáři a podobné existence, které žijí z toho, co se jim podaří vyžebrat či ukrást, přespávají, kde se dá a cestují zásadně pěšky.
To není věta. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pieta píše: 18. 11. 2019, 15:28
York píše: 18. 11. 2019, 15:22Žebráci, kapsáři a podobné existence, které žijí z toho, co se jim podaří vyžebrat či ukrást, přespávají, kde se dá a cestují zásadně pěšky.
To není věta. (:
I nevětné útvary mají svá práva*! :-)=

* A i kdyby ne, určitě za ně někdo bude do krve bojovat :-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Z včerejší hry (teda spíš nehry, byl jsem poněkud nefunkční):

:arrow? Nadhodil jsem myšlenku, že by kouzelné předměty zůstávaly připoutané, jen dokud se jich postava dotýká. Odpoutávání by pak přestalo být disociované, stačilo by prostě předmět sundat a odložit (nebo ho někomu sebrat, pokud mu ho chci deaktivovat).

• Problém by byl se svitky s kouzly. Ty se totiž dopředu připravují a až někdy později se připravené kouzlo sesílá. Postava musí mít svitek po celou dobu připoutaný (až do seslání), jinak by si z jednoho svitku mohly kouzlo připravit všechny postavy.

Kdybych se musel celou dobu svitku dotýkat, tak by to asi znamenalo, že ho musím celou dobu držet v ruce - což by bylo dost nešikovný a nešlo by si nejspíš moc dobře připravit víc svitků současně (nebo by to minimálně vypadalo divně).


• Další problém by byly kouzelné vrhací zbraně. Hozením by přestaly být magické.


• A taky všechny předměty, které fungují po odložení - třeba kouzelný zvonek, který zazvoní, když se k němu někdo přiblíží.

Takže tohle asi nebude průchozí.


:arrow? Alternativně padnul návrh, že by bylo možné připoutat předmět, který má připoutaný někdo jiný, pokud se ho dotyčný nedotýká.

Tyhle úvahy jsou totiž inspirované následující situací ve hře:
Postavy zajaly skřetí kovářku, která měla připoutané kouzelné kovářské kladivo. Postavy věděly, že je to kouzelný předmět, protože kovářku viděly, jak s ním kove za studena. A chtěly ji přesvědčit, aby si ho odpoutala, aby ji nemusely zabít. Jenže ona chudák nevěděla, jak se to dělá - připoutávání předmětu je pro postavu intuitivní (když vezme kouzelný předmět do ruky, začne hřát a slaďovat se s ní), zatímco odpoutávání je těžce disociované a vlastně není moc jasné, jak se to dělá.
S touhle navrhovanou změnou by si tedy postavy mohly kladivo připoutat (a tedy ho používat) prostě tak, že ho kovářce vezmou. Což je asi v duchu té mé úplně první úvahy, takže tohle zní jako dobrý řešení.

• Možná bude ale problém s tím, že některé předměty nemají jít připoutat - třeba truhla opatřená magickou pastí. Ale to asi může být vlastnost takových předmětů.

• Po téhle úpravě zůstane ještě drobná nejasnost s tím, jak postava určí, za který předmět si něco vymění. Pokud je totiž třeba na druhé úrovni a může si tudíž připoutat až dva předměty najednou, da už připoutané má a chce místo jednoho z nich připoutat nějaký třetí, tak musí nějak určit, místo kterého to udělá.

:?: Hmm, možná by se mohla novým předmětem fyzicky dotknout toho, který chce vyměnit? To by ale mohlo způsobit problém, když by ten původní předmět už neměla u sebe...
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů