Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pieta »

Taky tu na tu debatu koukám a přemýšlím, co to všechno má společného se starým Dračákem, protože jestli tam něco zaručeně nebylo, tak je to systém magie postavený na dobře promyšlených základech. (:

Magie v Dračáku je udělaná podle příkladu magie v D&D, která je udělaná podle (mj.) Dying Earth, kde jsou kouzla především mocná a vymykající se pravidlům, akorát v D&D jsou "zmenšená" tak, aby měla nějaké nízkolevelové ekvivalenty, a v Dračáku tak nějak odpadly levely kouzel, ale pořád je v tom strašně vidět ten původní sotva organizovaný chaos.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 27. 11. 2018, 20:30A proto ad-hoc kompletně předěláváš každé jednotlivé kouzlo?
Ano, přesně proto.

Pieta píše: 27. 11. 2018, 20:33 Taky tu na tu debatu koukám a přemýšlím, co to všechno má společného se starým Dračákem, protože jestli tam něco zaručeně nebylo, tak je to systém magie postavený na dobře promyšlených základech. (:
Tak nějak. Chci na tom měnit jen to, že se pokusím zohlednit 20 let zkušeností a postavím to celé na jednotém matematicky robustním systémovém základu.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Log 1=0 »

Taky tu na tu debatu koukám a přemýšlím, co to všechno má společného se starým Dračákem, protože jestli tam něco zaručeně nebylo, tak je to systém magie postavený na dobře promyšlených základech. (:
No jo, ale tam nebyla ani funkční pravidla a ty tam York dodal.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Se nedivím, že tvůrci udělali Tabulku převodů. A říkají, že je to odkrytí podstaty DrD, totiž pozadí toho, když chceš dělat nová pravidla. A z nějakého důvodu hned na prvním místě mluví o magii.

Prostě mít nějakou sadu pravidel pro pravidla není blbost už jen proto, aby to celé tvořilo alespoň nějak koherentní rámec. Dost jsem se zasmál, když borci píší, že kdyby bylo možné magií tvořit jídlo (zdravíme DnD, žejo), tak nikdy nedokážeš vysvětlit, proč v tom světě vůbec někdo maká. :D

Log 1=0 píše: 27. 11. 2018, 20:36 No jo, ale tam nebyla ani funkční pravidla a ty tam York dodal.
Hehe. Yorku, jak chceš být sakra věrný Dračáku, když tam dáváš funkční pravidla? $lol$
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

eerieBaatezu píše: 27. 11. 2018, 21:23Hehe. Yorku, jak chceš být sakra věrný Dračáku, když tam dáváš funkční pravidla? $lol$
No jo, no. Kritická chyba v základech :-)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Pieta píše: Taky tu na tu debatu koukám a přemýšlím, co to všechno má společného se starým Dračákem, protože jestli tam něco zaručeně nebylo, tak je to systém magie postavený na dobře promyšlených základech. (:
No, to si zase musíš položit otázku, kterého dračáku vlastně děláš remake.


Tvůj výrok je dokonale pravdivý pro Obrázek,
ale zdaleka už ne pro Obrázek,
obzvláště pokud vezmeš v potaz celé Obrázek.

Jasně, nikdy to nebylo dotaženo do té míry, že by tam ten komplexní magický systém běžící na pozadí opravdu byl plně implementován.
A jasně, ten pokus o dodatečné zavedení jednotného systému byl poplatný době vzniku (takže nějaké supersimulacionistické modelování magie jako fyzikálního jevu především, žádné abstraktní koncepty).

Ale ten trend posunu od "není vůbec žádný, každé kouzlo má svou submechaniku" k "předstíráme, že tam nějaký záměr je a dokonce se nám tu a tam podařilo i dílčí skupiny kouzel podle něj předělat + dáváme vám návod, jak v tom pokračovat" je zřejmý.


Samozřejmě, pokud York cílí na předělávku DrD1.1 nebo DrDO(bez verze), tak není o čem a vykopává mě z vlákna zcela oprávněně.
Ale remake DrD1.6 by měl naopak cílit na stav, ke kterému 1.6 směřovalo, a ne na stav, od kterého se vzdalovalo.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson »

York v prvé řadě cílí na předělávku DrD, která ponese jeho jméno a jeho nápady. Další důvody předkládá tak různě náhodně, z mého pohledu podle toho, co mu vyhovuje. Takže - počkám na výsledek.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Je fakt, že je to takový hybrid, spíš než předělávka starého Dračáku. Životy fungují jinak, atributy jsou úplně jiné (tady sedí ta Jersonova poznámka v duchu, že se York snaží zachovat nějaký Hyperprostor, když samotný základ Dračák nepřipomíná (já chápu, kam těmi svými atributy York míří, ale je na místě říct, že to prostě Dračákovské není, stejně jako vyhodit obory, designérský popud k tomu chápu, ale už to není Dračákovské)), však už ten název "Dračák podle staré školy" napovídá, že to není prostě jen remake, ale zapracování hry do určitého rámce.

Zase se objevuje ta tucha, že DnD 5e bude pocitově v určitých věcech starému Dračáku blíž, než remake. Teď je to zase o tom, jak moc co chceme "opravit"? Některé věci, co tam York, má fungují lépe, než DxD, ale připomínají ho méně. On aspoň má ten rámec, dle kterého tu hru předělává, na rozdíl ode mě, který přesně na tomhle furt ztroskotává, protože se to snažím "opravit", ale zároveň, aby to jakože bylo furt stejné, až se to někdy vymkne a je to úplně jiné (ten nástřel s Vyčerpáním třeba $D). $lol$
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Marky: První příspěvek diskuse jsi přeskočil? :)

Jerson píše: 28. 11. 2018, 09:05 York v prvé řadě cílí na předělávku DrD, která ponese jeho jméno a jeho nápady. Další důvody předkládá tak různě náhodně, z mého pohledu podle toho, co mu vyhovuje.
V tomhle případě je spíš otázka, jestli v tom chci umořit dalších X let práce, která nejspíš může zase bejt marná, plus v případě úspěchu další spoustu let práce při následné podpoře produktu.

Každopádně otázka, proč to vlastně dělat, patří spíš do teoretizování.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pieta »

Marky: To ovšem z velké části nejsou základy, ale lešení a podpěry přidělané na už existující stavbu. Ano, postupem času to nabíralo trochu víc logiky, ale vždycky mi tam přišla dost taková externí.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson »

York - já myslel, že už jsi některé úvodní úmysly překopal. Třeba:
Všem povoláním dát možnost volby, co se kdy postava naučí
Poznámku s utopením více času nechápu. Vymyslet základní systém magie sice zabere víc času, ale jednotlivá kouzla z něj pak vyplynou sama celkem logicky. Takže ve výsledku to čas ušetří.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Jerson píše: 28. 11. 2018, 11:48 York - já myslel, že už jsi některé úvodní úmysly překopal. Třeba:
Všem povoláním dát možnost volby, co se kdy postava naučí
Co jsem na tom překopal?

Každé povolání má seznam věcí, co získá na každé úrovni, plný vět "Vyber si X ze seznamu Y".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson »

Naučit se něco až na určené úrovni pro mě zcela jistě není možnost volby kdy se to naučím.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Jerson píše: 28. 11. 2018, 12:21 Naučit se něco až na určené úrovni pro mě zcela jistě není možnost volby kdy se to naučím.
To by platilo pouze v případě, že by to bylo omezené shora i zdola.

Například Hyperprostor se můžeš naučit na libovolné úrovni, od první až do maximální. Mistrovská kouzla se můžeš učit až na mistrovských úrovních, ale pořád si můžeš vybrat, na které z nich se které kouzlo naučíš.

edit: Ostatně zrovna kouzelník to takhle měl i ve starém DrD, jen byl omezený magenergií místo tím, zda je o základní, pokročilé nebo mistrovské kouzlo. Změna se týká hlavně ostatních povolání, která měla pevně dáno, co na které úrovni dostanou.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

V dungeoncrawlu jsem dlouho marně dumal nad umíráním postav a Dračáku se to samozřejmě týká taky. Problém je, že umírání postav nejde moc dohromady se zapojením hráčů do příběhu, protože hráč je do něj zapojen skrze svou postavu, takže když o ni přijde, tak přijde i o své zapojení do příběhu. A těžko se taky vžívá do postav, když umírají jak na běžícím pásu.

Současně je ale problém se situacema, který v dungeonu potenciálně můžou nastat a dost blbě se vysvětluje, jak to postava mohla přežít: rozdrcení několikatunovým kvádrem, pád do lávového jezírka, roztrhání smečkou vlků a podobně.


Nejlepší řešení možná nakonec bude, prostě to mechanicky neřešit. V pravidlech bude pouze mechanické vyřazení, ale nikoliv tvrdá smrt.

Hráči si pak klasicky musí vybrat, jestli chtějí hrát s plot immunity (což bude z výše zmíněných důvodů doporučená varianta) nebo bez ní. Když budou hrát bez umírání, tak je jejich úkolem ve spolupráci s PJem zajistit, aby se postavy nedostaly do situací typu lávové jezírko - pravidla to za ně dost dobře zařídit nemůžou. Když se rozhodnou hrát bez plot immunity, tak smrt postavy bude vyplývat čistě z fikce - tzn. právě při pádu do lávovýho jezírka a podobně.

Má to jeden háček - případný dungeony musej bejt psaný pro jednu z variant (buď tam nepřežitelné padající kvádry budou a nebo ne). Možná by některý místnosti mohly mít dvě verze (v rámci jednoho textu), jednu pro možnou tvrdou smrt a druhou bez ní.

(A když tak nad tím přemýšlím, tak vlastně "nesmrtící" dungeon je ok i při hře s tvrdou smrtí, problém je jen smrtelný dungeon pro skupinu hrající s plot imunitou).
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti