Starověký svět
Moderátor: York
Re: Starověký svět
Asi bych se zeptal proč? Ale odpovědí stejně bude něco, co bude souviset s vkusem víc než s čímkoliv jiným.To bylo myšleno spíš obráceně, tj. že fantasy rasy moc do starověku nepatří.
To vypadá jako přesně ten druh věci, kterou jsem měl na mysli. Asi si tu hru pročtu, až budu mít čas (rozuměj, nepřečtu si to, ale bude mě to mrzet).Markyho nesmrtelní?
Tak jasně, ale to je trochu zmapovanější oblast, protože je příběhově vděčnější.Svět se může vyvíjet i v kratším období než přes tisíce let. Mám to rozhodně v plánu.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: Starověký svět
Nechci v tom světě hrát jen se svou skupinou, tudíž ho musím psát tak, aby zaujmul i někoho dalšího. V tom je vůbec jádro pudla - stále marně hledám alespoň jednoho dašího člověka, který by chtěl spolupracovat víc než komentářem na fóru*.
A zas tak moc věcí navíc tam není - terén a obrázky, víceméně. Zbytek je o kultuře, náboženství a tak, to se mi bude v rušném přístavním městě hodit. A trocha kontextu taky neuškodí.
* Tohle je vůbec smutnej příběh. Mám ve skupině dva spoluhráče, kteří oba mají už dlouho svůj vlastní propracovaný svět a pravidla. Oěma jsem nabízel spolupráci, jednomu dokonce pomoc s portem na D20 systém a oba odmítli. O dvou spoluatorech DrD+ nemluvě. A o dvou bývalých zaměstnancích Altaru, ehm. Skupina nabitá potenciálem a nic z toho. Mám zjevně nějakou špatnou auru
Re: Starověký svět
Nástřel epitet a atributů (někde mě zatím nic nenapadá):
Áron
neporazitelný
kopí a štít
Sófós
dárce moudrosti
tóga a otevřená kniha
Išara
strážkyně smluv
rydlo a hliněná destička
Ahura
strážkyně pravdy, očistný plamen
plamen nad otevřenou dlaní
Hókar
praotec, ochránce klanů, strážce cti
meč
Sárí
nejjasnější, nebeská, dárkyně hojnosti
sluneční kotouč (otázka je, jak to zobrazovat**)
Anansi
strážce tajného vědění a moudrosti předků, pán světa duchů
buben
* K seveřanům by se vůbec možná tetování docela hodilo (na znamení klanové příslušnosti)...
** Možná nějak takhle:
Áron
neporazitelný
kopí a štít
Sófós
dárce moudrosti
tóga a otevřená kniha
Išara
strážkyně smluv
rydlo a hliněná destička
Ahura
strážkyně pravdy, očistný plamen
plamen nad otevřenou dlaní
Hókar
praotec, ochránce klanů, strážce cti
meč
Sárí
nejjasnější, nebeská, dárkyně hojnosti
sluneční kotouč (otázka je, jak to zobrazovat**)
Anansi
strážce tajného vědění a moudrosti předků, pán světa duchů
buben
* K seveřanům by se vůbec možná tetování docela hodilo (na znamení klanové příslušnosti)...
** Možná nějak takhle:
Re: Starověký svět
Existuje Glorantha. Proč znovu vynalézat kolo?
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Starověký svět
Existuje ODnD, ADnD, DnD, Pathfinder, Fantasy Craft, ACKS, Castles & Crusades, Fantastic Heroes & Witchery, Low Fantasy Gaming, Dungeon Crawl Classics, Swords & Wizardry, The Black Hack, Whitehack, a... a co jako?
Re: Starověký svět
Pokud moje kultura nebude mít boha, který by byl válečný (Achájci to tak tuším mají a ti obchodníci také), ke komu se budu modlit, když náhodou na moje dvěře zaklepe beranidlem někdo, kdo válečného boha mít bude?
Bůh křesťanů přijímal různé "podoby" tak, jak historie šla- dalo by se říci, že v raném středověku to bylo hodně válečné božstvo, dneska si nedovedu představic moc křižáků.
Ve starověku všichni měli zase kupu bohů, na všechno byl alespoň jeden.
Bůh křesťanů přijímal různé "podoby" tak, jak historie šla- dalo by se říci, že v raném středověku to bylo hodně válečné božstvo, dneska si nedovedu představic moc křižáků.
Ve starověku všichni měli zase kupu bohů, na všechno byl alespoň jeden.
Re: Starověký svět
Modlíš se vždycky ke svému bohu.
Neuvažuješ stylem "pomodlím se k Išaře, protože zrovna dělám obchod", ale "pomodlím se k Išaře, protože jsem Icéňan". Zároveň se od tebe očekává, že budeš v průběhu života hromadit majetek, uzavírat smlouvy v Išařiných chrámech (třeba manželskou) a podobně.
Re: Starověký svět
Tento druh nacionalismu do starověku nepatří.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Re: Starověký svět
Bohy zcela volně kopírovali, přejímali atp. Ale hlavně, pokud už měl nějaký bůh sféru zájmu (třeba bůh obchodu), nemodlili se k němu za bezpečnou plavbu ale našli si boha moře a modlili se tam. Modlení vždy k jedinému božstvu, přestože jasně a přiznaně není božstvem všeho je weird.
A teda jako římani se vlastně modlili k řeckým bohům, žejo...
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Re: Starověký svět
To určitě ano, nejde dost dobře mluvit o doménách a současně o tom, že každý národ má jen jednoho boha.
Na tom, že celý národ uznává jednoho boha, který mu přikazuje, jak má žít, ale imho není nic divného - Hospodin coby bůh Izraelitů takhle docela dlouho fungoval paralelně s polyteismy okolních národů. Ahura Mazda u Peršanů to samé. Mitraismus byl taky dost podobný (ten teda asi nebyl vázaný na celý národ, ale to bylo spíš tím, že se neprosadil. Kdyby byl úspěšnější, tak by Mithra byl jediný Římský bůh a vůbec by nám to nepřišlo divné - ostatně je vcelku zřejmé, odkud Howard vzal boha Aquiloňanů, že ).
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Starověký svět
Lowryn +1.
Ještě dodám, že min. v Římě bylo zvykem mít doma larium se soškami bohů nejen svých, ale i všech přátel. A když sis našel nového kamaráda, přidal jsi jeho bohy k těm svým a vice versa. Samozřejmě ne na tak důstojné místo jako své vlastní, ale pořád svaté a důležité.
Krom židů a křesťanů, ti to odmítali, což bylo často považováno za urážku (a vysvětlení, že bohové jsou falešné modly, to moc nevylepšilo). Proto byli ostatně ve starověku tak populární.
Nicméně, i staří bohové hájili své oddané vyznavače mimo obsah svého aspektu. Samozřejmě, pomodlit se ke specialistovi osobnímu či kmenovému patronovi vůbec nevadilo, spíš naopak (pokud se nejmenoval Jahve). A nebylo nic divného, že některé aspekty byly opomenuty, resp. přenechány v režii osobních patronů, kteří to zvládli taky, i když se specializovali na něco jiného. Zrovna bůh války je spíš vzácná věc (i když zrovna řekové měli hned dva), bojovat uměl každý bůh či bohyně.
Ale stejně: Aspekty do monolatrie nepatří, myslím si já, nedává to moc smysl.
Ještě dodám, že min. v Římě bylo zvykem mít doma larium se soškami bohů nejen svých, ale i všech přátel. A když sis našel nového kamaráda, přidal jsi jeho bohy k těm svým a vice versa. Samozřejmě ne na tak důstojné místo jako své vlastní, ale pořád svaté a důležité.
Krom židů a křesťanů, ti to odmítali, což bylo často považováno za urážku (a vysvětlení, že bohové jsou falešné modly, to moc nevylepšilo). Proto byli ostatně ve starověku tak populární.
Nicméně, i staří bohové hájili své oddané vyznavače mimo obsah svého aspektu. Samozřejmě, pomodlit se ke specialistovi osobnímu či kmenovému patronovi vůbec nevadilo, spíš naopak (pokud se nejmenoval Jahve). A nebylo nic divného, že některé aspekty byly opomenuty, resp. přenechány v režii osobních patronů, kteří to zvládli taky, i když se specializovali na něco jiného. Zrovna bůh války je spíš vzácná věc (i když zrovna řekové měli hned dva), bojovat uměl každý bůh či bohyně.
Ale stejně: Aspekty do monolatrie nepatří, myslím si já, nedává to moc smysl.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Re: Starověký svět
To, že většina starověkých národů měla košaté panteony, že se často bohové přebírali (obvykle s přejmenováním), a že měly nějaké domény, rozhodně nerozporuju - to jsem ostatně uvedl, když jsem říkal, proč zkouším experimentovat s jedním božstvem pro každý národ.
Nedělám to proto, že to je věrnější pozemské historii, ale proto, že je takový svět přehlednější a přístupnější pro nové hráče - a to imho opravdu je, v tomhle směru to funguje dobře. To je pro mě v tuhle chvíli rozhodující, protože to má být v prvé řadě herní svět.
Čili otázka nestojí, jak to má být "správně" (to mi řekne wikipedie, když mě to bude zajímat). Otázka je, v jaké podobě to dává nejlepší smysl.
To nejspíš znamená, že bych asi měl vyhodit domény z popisu, tj. neříkat "Áron, bůh války", ale něco jiného.
Anansi je imho v pohodě, protože to je "vládce světa duchů, strážce tajného vědění a moudrosti předků". To ho sice charakterizuje, ale není to doména. Sluneční bohyně je taky v pohodě. Ostatní bych asi měl nějak upravit.
K tomu by asi mohla posloužit ta epiteta, respektive obecně přídavná jména a přízviska:
Nezdolný Áron.
Moudrý Sófós.
Išara, strážkyně smluv.
Ahura, ochránkyně pravdy.
Čestný Hókar, otec klanů.
Sluneční bohyně Sárí, dárkyně hojnosti.
Anansi, vládce světa duchů, strážce tajného vědění a moudrosti předků.
Nedělám to proto, že to je věrnější pozemské historii, ale proto, že je takový svět přehlednější a přístupnější pro nové hráče - a to imho opravdu je, v tomhle směru to funguje dobře. To je pro mě v tuhle chvíli rozhodující, protože to má být v prvé řadě herní svět.
Čili otázka nestojí, jak to má být "správně" (to mi řekne wikipedie, když mě to bude zajímat). Otázka je, v jaké podobě to dává nejlepší smysl.
Jo, s tím souhlasím.Pracující logaritmus píše: ↑19. 6. 2018, 17:15 Ale stejně: Aspekty do monolatrie nepatří, myslím si já, nedává to moc smysl.
To nejspíš znamená, že bych asi měl vyhodit domény z popisu, tj. neříkat "Áron, bůh války", ale něco jiného.
Anansi je imho v pohodě, protože to je "vládce světa duchů, strážce tajného vědění a moudrosti předků". To ho sice charakterizuje, ale není to doména. Sluneční bohyně je taky v pohodě. Ostatní bych asi měl nějak upravit.
K tomu by asi mohla posloužit ta epiteta, respektive obecně přídavná jména a přízviska:
Nezdolný Áron.
Moudrý Sófós.
Išara, strážkyně smluv.
Ahura, ochránkyně pravdy.
Čestný Hókar, otec klanů.
Sluneční bohyně Sárí, dárkyně hojnosti.
Anansi, vládce světa duchů, strážce tajného vědění a moudrosti předků.
Re: Starověký svět
Přehlednější a přístupnější pro nové hráče? Všichni víme, že je to blbost, noví hráči nemají problém s něčím tak nepřehledným a nepřístupným jako Forgotten Realms, World of Darkness nebo Star Wars Expanded Universe.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Re: Starověký svět
Velmi hrubý nástřel mapy:
Zatím jsem vůbec nepřemýšlel nad tím, aby to dávalo smysl geomorfologicky (kde a proč jsou hory, odkud ty řeky tečou a tak). Šlo mi hlavně o vzájemné postavení říší a obchodní cesty - mimo jiné by z toho mělo dávat smysl, proč Icéňané založili přístavy na pobřeží Divočiny (výrazně to zkrátí cestu z Kemetu do Dórského království).
Možná by kolem Icénských přístavů mohly být nějaké ostrovy, aby tam byl terén členitější a herně zajímavější (úkryty pro případné piráty a tak).
edit: Pak by ale asi dávalo sakra dobrej smysl, aby ta přístavní města byla na ostrovech a ne na pevnině s Divočinou. To by sice znamenalo změnu oproti tomu, jak jsme to doteď hráli, ale nezní to vůbec špatně...
edit: Něco o mořeplavě u starých Féničanů (mimo jiné i jak dlouho trvaly cesty).
edit: Možná by ještě stálo za to posunout Dórský poloostrov trochu víc na západ (nebo spíš Divočinu na východ), aby Icénské přístavy na pobřeží Divočiny (kde probíhá kampaň) byly ještě významnější obchodní cesta (budou pak i na cestě do Achájských měst) aby byly blíž k dění ve zbytku světa.
edit: Na to, kudy vedou obchodní cesty, mají taky významný vliv mořské proudy. Na druhou stranu to není moc dobře vidět z mapy, takže pro hru bude asi lepší na ně jako na vysvětlení nespoléhat a spíš tomu uzpůsobit geografii.
Zatím jsem vůbec nepřemýšlel nad tím, aby to dávalo smysl geomorfologicky (kde a proč jsou hory, odkud ty řeky tečou a tak). Šlo mi hlavně o vzájemné postavení říší a obchodní cesty - mimo jiné by z toho mělo dávat smysl, proč Icéňané založili přístavy na pobřeží Divočiny (výrazně to zkrátí cestu z Kemetu do Dórského království).
Možná by kolem Icénských přístavů mohly být nějaké ostrovy, aby tam byl terén členitější a herně zajímavější (úkryty pro případné piráty a tak).
edit: Pak by ale asi dávalo sakra dobrej smysl, aby ta přístavní města byla na ostrovech a ne na pevnině s Divočinou. To by sice znamenalo změnu oproti tomu, jak jsme to doteď hráli, ale nezní to vůbec špatně...
edit: Něco o mořeplavě u starých Féničanů (mimo jiné i jak dlouho trvaly cesty).
edit: Možná by ještě stálo za to posunout Dórský poloostrov trochu víc na západ (nebo spíš Divočinu na východ), aby Icénské přístavy na pobřeží Divočiny (kde probíhá kampaň) byly ještě významnější obchodní cesta (budou pak i na cestě do Achájských měst) aby byly blíž k dění ve zbytku světa.
edit: Na to, kudy vedou obchodní cesty, mají taky významný vliv mořské proudy. Na druhou stranu to není moc dobře vidět z mapy, takže pro hru bude asi lepší na ně jako na vysvětlení nespoléhat a spíš tomu uzpůsobit geografii.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host