Starověký svět
Moderátor: York
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Třeba dva průlivy na jihovýchodě a jihozápadě jsou s i st symetrické a oba mají zúžené ústí typu Gibraltar. Řeky na jižním kontinentu mají také trochu zvláštní deltu, kterou bych na reálných mapách asi nenašel.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Starověký svět
Sorry, že vám házím vidle do kritiky geografie vymyšlených světů - ještě jsem to trochu přebarvil.
(Safra, s těma kopcema asi budu muset ještě něco udělat, nevypadá to dobře :\)
(Safra, s těma kopcema asi budu muset ještě něco udělat, nevypadá to dobře :\)
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Teď vypadá podivně ještě to naprosto rovnoměrné rozmístění měst na řekách v předepsaných vzdálenostech.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vallun
- Příspěvky: 32254
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Tak zrovna to u splavných řek může být OK - tzv. staniční systém.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- .
- Příspěvky: 18085
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Starověký svět
Města se stavěla víceméně pravidelne. Pokud jste někdy byli v Čechách tak si tam toho všimnete.
Re: Starověký svět
Zaniklé civilizace - jasně, nejsem si jistý jestli Atlantida nebyla vloženě Platonův výmysl, nicméně takové věci reálně existovaly (Kréta a Mykény s hradbami postavenými obry... možná částečně i Egypt...)
Nelidské rasy: nu, podle toho jestli jsou k něčemu dobré (myslím, že obvykle nejsou, ale viděl bych to o trošičku méně černě než Argo)
Psi jsou hustí.
PS:
Náhodou, by šlo. Trochu jako Carrie, brutální, nezvladatelná moc versus emerický buranov. Nebo takový Harry Potter, jen místo Brumbála nějaký šílený voodoo šaman a místo smrtijedů kukluxklan Ale jo, sem to moc nepatři
Nelidské rasy: nu, podle toho jestli jsou k něčemu dobré (myslím, že obvykle nejsou, ale viděl bych to o trošičku méně černě než Argo)
Psi jsou hustí.
PS:
Je dost jasné, že to nebude o problémech dospívající školačky na střední škole v USA.
Náhodou, by šlo. Trochu jako Carrie, brutální, nezvladatelná moc versus emerický buranov. Nebo takový Harry Potter, jen místo Brumbála nějaký šílený voodoo šaman a místo smrtijedů kukluxklan Ale jo, sem to moc nepatři
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Starověký svět
Důvody, proč to tak je, byly úplně stejně platné i ve starověku.
Spousta těch měst na břehu moře navíc vznikla kolonizací - nějaké existující město cíleně vybralo vhodnou lokaci a postavili tam nové město. Čili měli možnost to velmi dobře naplánovat.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Předpokládám, že sis nevšiml rozdílu, že video mluví o městech v dolním toku řeky, zatímco ty je máš po celém roku řeky stejně. A řeky tečou v horním roku rychleji a ve spodním pomaleji.
Navíc máš města stejně rozmístěná na všech řekách.
Nicméně, je to tvůj fantasy svět, a pokud nechceš další poznámky na tohle téma, tak už ti je dávat nebudu.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Starověký svět
Já jsem to pochopil tak, že splavnost řeky je jen jedním z faktorů. Ten úplně nejdůležitější je ve starověku nepochybně schopnost okolní země to město uživit. I když teda zrovna v úrodném údolí řeky to asi nemusí nutně být závislé na tom, jak se vozí náklad po souši...
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Popravdě, je mi to celém jedno. Já jen říkám, jak na mě tvá mapa působí na první a druhý pohled. Co s tím budeš dělat a zda vůbec něco je jen na tobě, nemusíš se předemnou obhajovat.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Starověký svět
Jersone, tohle je diskuse. Nejsi tady jedinou autoritou - zrovna Argonantus tyhle věci docela podrobně studoval a to video podle mě taky má úvahy docela dobře podložené. Zajímalo mě, jestli to bereš v úvahu.
Jiná věc ovšem je, že "vypadá to divně" je dobrej argument sám o sobě.
Zrovna v tomhle případě budu za tvoje připomínky rád, jen prosím ber v úvahu, že moje možnosti je implementovat mohou být omezené (nejsem grafik). Posunout města ale určitě zvládnu.
Tzn. něco s tím určitě ještě budu dělat, ale rád bych slyšel něco víc než "je to špatně".
-
- .
- Příspěvky: 18085
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Starověký svět
Úplně v kostce - město je zařízení, určené k obchodu, chráněného před nebezpečím.
Takže je naprosto zásadně závislé na obchodních trasách a na zásobování.
- jednak má síť vesnic příslušné velikosti, které dodávají zboží (zemědělské), a to znamená nějaké území. Jeho velikost je závislá na výkonu té zemědělské ekonomiky - pokud je výkon větší (zavlažované subtropy), pak lze srazit blíže k sobě větší města
- jednak je dána dojezdovou vzdáleností vozu, lodě nebo jiného zařízení; právě jak říká Vallun. Na noc je fajn dojet do města. Na oběd je fajn taky nělde zastavit.
Takže když kouknete na mapu čech, uvidíte učebnicovou strukturu větších měst do hvězdice od Prahy asi po 100 kilometrech, a na půl cestě mesi tím města poloviční velikosti, a případně i strukturu ještě nižšího řádu.
Splavná řeka to samé - třeba takové Labe; největší města Praha, Dresden (dříve Meissen), Magdeburg, Hamburg; mezi nimi pravidelně vložená menší sídla. Vzniklo to ve středověku a různě se to modifikuje, ale vlastně to funguje dodnes.
Pobřeží je opět ta samá logika - řetěz obchodních bodů v určitém odstupu.
Anomálie jsou dané zejména terénem - ústí řeky X je o kus blíž k Y, takže se nějaká důležitá pobřežní města ocitla netypicky blízko; bordel taky dělají hornická města, která bývají totálně mimo síť (Kladno, Karviná).
Na Yorkově mapě nevidím nic mimořádného, je to něco jako Řecko, snad jen s tím, že hory ukázněně u moře přecházejí pozvolna v nížinu, což se v Řecku vždycky neděje (na Krétě je na jednom místě hora velikosti Sněžky úplně na pobřeží).
Já mám s mapou největší problém, že nemám představu, na co se koukám - zda je to mapa Řecka, mapa okolí Kréty, mapa Evropy - zkrátka, jak je to veliké. Chybí mi jakékoli měřítko. Předpokládám, že to jsou hlavní města a velké řeky.
Jak moc hlavní město je hlavní, to netuším. V mém 12. století mají velikánská města kolem 10.000 lidí, arcibiskupa a katedrálu (Praha s bídou), o pár století později měla 100.000 a systém pevností okolo. Na to ještě antický svět dosáhl, v některých místech. A o další století dál měla města milion a tramvaj.
Takže je naprosto zásadně závislé na obchodních trasách a na zásobování.
- jednak má síť vesnic příslušné velikosti, které dodávají zboží (zemědělské), a to znamená nějaké území. Jeho velikost je závislá na výkonu té zemědělské ekonomiky - pokud je výkon větší (zavlažované subtropy), pak lze srazit blíže k sobě větší města
- jednak je dána dojezdovou vzdáleností vozu, lodě nebo jiného zařízení; právě jak říká Vallun. Na noc je fajn dojet do města. Na oběd je fajn taky nělde zastavit.
Takže když kouknete na mapu čech, uvidíte učebnicovou strukturu větších měst do hvězdice od Prahy asi po 100 kilometrech, a na půl cestě mesi tím města poloviční velikosti, a případně i strukturu ještě nižšího řádu.
Splavná řeka to samé - třeba takové Labe; největší města Praha, Dresden (dříve Meissen), Magdeburg, Hamburg; mezi nimi pravidelně vložená menší sídla. Vzniklo to ve středověku a různě se to modifikuje, ale vlastně to funguje dodnes.
Pobřeží je opět ta samá logika - řetěz obchodních bodů v určitém odstupu.
Anomálie jsou dané zejména terénem - ústí řeky X je o kus blíž k Y, takže se nějaká důležitá pobřežní města ocitla netypicky blízko; bordel taky dělají hornická města, která bývají totálně mimo síť (Kladno, Karviná).
Na Yorkově mapě nevidím nic mimořádného, je to něco jako Řecko, snad jen s tím, že hory ukázněně u moře přecházejí pozvolna v nížinu, což se v Řecku vždycky neděje (na Krétě je na jednom místě hora velikosti Sněžky úplně na pobřeží).
Já mám s mapou největší problém, že nemám představu, na co se koukám - zda je to mapa Řecka, mapa okolí Kréty, mapa Evropy - zkrátka, jak je to veliké. Chybí mi jakékoli měřítko. Předpokládám, že to jsou hlavní města a velké řeky.
Jak moc hlavní město je hlavní, to netuším. V mém 12. století mají velikánská města kolem 10.000 lidí, arcibiskupa a katedrálu (Praha s bídou), o pár století později měla 100.000 a systém pevností okolo. Na to ještě antický svět dosáhl, v některých místech. A o další století dál měla města milion a tramvaj.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starověký svět
Já vím že je to diskuse. Chceš nějaký názor, řeknu ti ho, nereaguješ. Přidáš další detaily, řeknu ti svůj názor, ty říkáš, že je to v pořádku. Vzhledem k nízké šanci, že by na takové mapě hrál člověk s mým pohledem na věc to nepotřebuju dál řešit. Nic víc a nic méně.
Jiný názor než "vypadá to jako klasická fantasy mapa" ti dát nemůžu, protože se můj názor zakládá na pocitu "Tohle není Jim Beam" (nebo tedy "Působí to stvořeně, nikoliv přirozeně"), který získám na první pohled.
Jiný názor než "vypadá to jako klasická fantasy mapa" ti dát nemůžu, protože se můj názor zakládá na pocitu "Tohle není Jim Beam" (nebo tedy "Působí to stvořeně, nikoliv přirozeně"), který získám na první pohled.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů