Starověký svět

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7902
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Starověký svět

Příspěvek od eerieBaatezu » 22. 6. 2018, 18:54

Jó, ta mapa je supér. Obrázek

Argonantus
.
Příspěvky: 15099
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Starověký svět

Příspěvek od Argonantus » 4. 7. 2018, 15:44

York jinde píše:Docela vážně dumám nad tím, nakolik je tohle použitelné jako literární svět. Případné poznámky kdyžtak asi tam
Přiznám se, že jsem tomu zdaleka nevěnoval tolik času, kolik by si tahle úžasná věc zasluhovala, neb mne různé podivné živly tahají od computeru.

Nicméně, generálně - samozřejmě by to šlo.
Vlastně mne nenapadá prostředí, které by bylo pro literární příběh nevhodné z podstaty věci. Od telefonní budky po galaxii a od džungle pro starověké město, vše lze s prospěchem zpracovat.

1) Samozřejmě, může být prostředí nevhodné - či alespoň komplikované - pro příběh určitého druhu. Tohle tady okolo třeba není moc dobré na sociální román z dob průmyslové revoluce. Nebo na komorní psychologické drama o dvou postavách, založené na dialogu - zdrcující většina zde představeného přijde vniveč.
Ale to je asi jasné a soudím, že York k podobným vychytávkám mířit nebude. Spíš to vidím velkoplošně na způsob Pána prstenů a Hry o trůny a nejpřesněji asi Egypťana Sinuheta.

2) problém je ten samý, co popsal už Eerie - v první chvíli jsem to považoval za historickou fikci z antiky, a teprve časem mi došlo, že to má být fantazy, meč a sandály, přeprasená z té antiky.
Jako za mne určitě ne. Pokud chápu Yorkovu konstruktérskou duši, věci by nejvíc svědčilo vyškrtat všechna známá slova a nahradit je fantastickými názvy. Pak to bude fungovat daleko líp. Fantazy drží nejlépe, když neodkazuje očividně na něco známého. Ježto čtenáře to mate a autor si koleduje o celkem neúčelné výtky, že "u starých Dórů to bylo jinak".

Opačná cesta je vyškrtat vše fantastické a udělat z toho čistou historickou fikci. Což je za mne nejlepší cesta, ale děsivě náročná a pro Yorka možná ne to pravé. Ale třeba se pletu.

Rozhodně bych šel do jednoho nebo do druhého, ne do hybridu.

3) Jinak literární podkres je těžce asymetrický. Už hry bývají asymetrické; důkladněji zpracované bývá místo, kde postava předpokládaně začne a stráví velkou část děje; Seyda neen a Balmora v Morrowindu.
Literatura je daleko asymetričtější. O národech, kam nikdo nedojde, můžeme vědět celkem datla. O místech, kde postava žije, víme naopak daleko víc - barvu jeho dveří a konstrukci okna, pakliže se jím má někdo dobývat.

Konstrukce shora dolů je v jistém bodě nezvládnutelná, je třeba si postavu vybrat a zkoumat svět bezprostředně kolem ní. To jsou ty kamery. A jádrem všeho je samozřejmě nápad na děj. Cosi zajímavého, zvláštního, výrazného, co hýbe autorovou duší.
Osud přikovaného galejníka, prchajícícho z galéry - to je trochu jak Elder Scrolls.
Osud mladší princezny, násilně provdávané za někoho, koho nechce.
Osud mladšího důstojníka v armádě jisté země, kde se vede válka o něco.
Osud obchodníka, kterému vypálili krám a on dluší někomu prachy.

Zkrátka situace; to je, oč tu běží. Otázky a odpovědi se ihned začnou nabízet samy.

Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host