Dungeoncrawl s oldschool prvky

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Plz píše: 13. 12. 2017, 10:05Na vše nemusí být vydavatelé aneb ať žije kreativita.
To určitě, ale já se spíš snažím přemýšlet o tom, co může případný vydavatel zákazníkům nabídnout jako přidanou hodnotu. Dobře je to vidět u deskovek - herní komponenty by sis sice určitě mohl udělat doma na koleni, ale koupit si je v krabici je prostě mnohem pohodlnější (na druhou stranu má smysl třeba i prodej nenabarvených figurek, protože to pak rozšiřuje hobby).

Jako ideální z pohledu hráče by mi asi přišla mapa vytištěná nesmazatelnou barvou a překrytá vrstvou třením gumovatelného inkoustu. Ten, na rozdíl od stírací vrstvy, nepráší a nesviní. Je tam teda to riziko smazání horkým hrnkem, ale to se dá přežít :-)

Alternativa by byla aplikace, tam ale vidím problém v tom, že ne každá skupina bude mít k dispozici dost velký tablet s dobrými pozorovacími úhly. Možná by to ale šlo udělat tak, že by byla mapa na serveru a každý hráč by se na ni mohl při hře dívat ze svého mobilu/tabletu... (to by zároveň fungovalo i na centrálním tabletu, pokud ho skupina má, případně při hraní přes net...)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od MarkyParky »

...ne každá skupina bude mít k dispozici dost velký tablet s dobrými pozorovacími úhly.
Hrajeme občas u herního stolu, kde máme na mapu uprostřed 24" velký full-hd monitor s rozumnými pozorovacími úhly z obou stran i zespodu (z vrchu je to slabé).
IMG_20160323_012207.jpg
Ze zkušenosti říkám:
- na ukazování mapy kampaně je to fajn
- jako battle mapa na běžný encounter s 28mm figurkami je to "jen tak tak"
- na dungoncrawl s postupným odkrýváním je i 24" málo a místo toho používáme papírové 2.5D chodby nebo klasicky kreslíme na papír

Nedovedu si představit, že bych totéž musel dělat s tabletem.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Ad "stírací" mapa: Problém by byl s tajnými chodbami a místnostmi - to jsem v úvaze poněkud opomenul...

Ad velký tablet/monitor: Přemýšlel jsem taky o tom, jak do toho zasadit figurky, nebo jiné zobrazení postav/protivníků. Buď musí být obrazovka aspoň tak velká, jak ukazuješ na té fotce (těžko si někdo rozestaví figurky na mobil ;-)), nebo musí být postavy součástí toho počítačového zobrazení. Problém s fyzickými figurkami je taky v tom, že pak dost dobře nemůžeš mapu scrollovat (respektive musíš pak pokaždé ručně posunout figurkama).


Asi bych se měl vrátit do reality - vyrobit webovou aplikaci se scrollovatelnou mapou s fog of war bych asi zvládnul, ale i to už by byl pro mě samostatný projekt nejmíň na měsíc. Do toho se teď fakt pouštět nechci. Takže momentálně zůstanu u ručního překreslování mapy (originál klidně může být vyrobený v nějakém grafickém programu). Stejně tak s vybavením - zatím nechám jen karty s kouzly a magickými předměty (plus mám připravené karty s prázdnými flakóny na míchání lektvarů). Čeká mě ještě spousta práce na dungeonu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od MarkyParky »

Problém s fyzickými figurkami je taky v tom, že pak dost dobře nemůžeš mapu scrollovat (respektive musíš pak pokaždé ručně posunout figurkama).
Potvrzuju.

Pokud chcem procházet dung s figurkama, tak ty 2.5D kartonové chodby jsou zatím nejlepší věc, co se osvědčila, skroluje se s nimi dobře, protože to můžeš prostě fyzicky vzít a přesunout celé, figurky na tom stojí.

A odkrývání stamozřejmě děláš tak, že je postupně pokládáš.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Paul »

Já používám bílou magnetickou nástěnku položenou na zem. Dábse na ni kreslit fixem a je i smyvatelná. Než se uvolní rozpočet na herní stůl, co byl v Dragon+ za kupu dolárků, bude to muset stačit. O-)
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Pár nesouvisejících úvah:

Magické světlo
Chtěl bych pokud možno zachovat pocit průzkumu podzemí s lucernou nebo pochodní. To znamená, že magické světlo musí být omezené.
● Kouzlo světlo vyžaduje soustředění. Pokud navíc postava nemá kouzlo světlo připoutané, tak "rozsvítit si" trvá minutu.
● Asi by neměl existovat ani žádný magický předmět s neomezeným světlem. Trochu to sice omezuje už to, že připoutání trvá minutu (takže pokud předmět svítí, jen když je připoutaný, tak chvíli trvá ho "rozsvítit"), ale i pak by stejně svítil zcela bez omezení.
● Ani staří elfové zřejmě neměli nic jako magické "zářivky", protože pak by dungeony v ruinách jejich měst a staveb měly mít magické osvětlení. Svítili si tudíž nejspíš buď kouzlem (pokud jen potřebovali někam dojít), nebo nemagicky (svíčky, pochodně). Elfští velmoži si možná vydržovali mágy, kteří jim svítili kouzlem (možná na to stačili novicové nebo učedníci).
● Uvažuju o nějaké uvězněné světlušce nebo bludičce - bylo by to omezené tím, že je to živý tvor, o kterého se je třeba starat. Na druhou stranu by to možná byl moc velký opruz.

Řád vs Chaos
Otázka je, co to přesně znamená. Svádí mě to k projevům Chaosu skrz mutace a šílenství jako ve Warhammeru, ale to se mi pro DnDčkově laděný svět moc nehodí. Takže spíš zvažuju, že by šlo o konflikt kultury a náboženství - něco jako Západ a Východ za studené války, nebo křesťani vs pohani při křížových výpravách.

● Elfové a trpaslíci sice netvořili dohromady jednu říši, ale měli podobnou kulturu a podobné hodnoty.
● Na straně Chaosu to bylo víc promíchané (orkové gobliny povětšinou zotročili), ale šlo taky o vcelku jednotný náhled na fungování společnosti.

Řád
● Bohové Řádu mají pevnou hierarchii a určené domény (řemesla, spravedlnost, magie...).
● Trpasličtí a elfští bohové se sice jmenují různě, ale jde o podobné koncepty (trpaslíci i elfové například měli boha řemesel).
● Společnost má pevně dané kasty (šlechta, poddaní, kněží), mezi hodnoty patří služba svému pánu nebo bohu, poslušnost, smíření s osudem, dodržování zákonů (nekrást, nevraždit, atd.).

Chaos
● Bohové Chaosu nemají pevně dané domény ani postavení - neustále mezi sebou soupeří a jejich momentální síla se průběžně mění.
● Jediným zákonem je právo silnějšího. Náčelník si musí svou pozici vybojovat a udržet. Kmeny drží pohromadě, jen dokud je to pro ně výhodné. Každý má právo na cokoliv, co si dokáže ukrást a ubránit.


Magické bytosti
● Bytosti a tvorové přivolaní z jiných světů nejsou asi nutně magicky spjaty s koncepty Řádu a Chaosu. Jde spíš o to, kdo je začal přivolávat první a jak se případná kulturní tradice těchto tvorů slučuje s kulturní tradicí říší Řádu nebo Chaosu. Takže elfové sice mohli přivolávat démony úplně stejně jako orkové, ale nedělali to zejména proto, že se to tradičně považovalo za magii Chaosu. Když už na to ale došlo, tak elfové démony nejspíš považovali za něco nepřirozeného, co je třeba za každou cenu ovládnout (různé vázací kruhy a tak), zatímco orkové s nimi jednali jako s kýmkoliv jiným - démon se tedy klidně mohl stát vůdcem kmene, když si to dokázal vynutit.
● K Řádu by mi asi seděli magičtí tvorové, kteří respektují hierarchii a svou podřízenou roli. Nějak mě ale nic takového nenapadá, možná nějaké oživlé sochy nebo golemové.


Lidská civilizace
Lidé, coby mladší rasa, si ze starých konceptů Řádu a Chaosu berou, cokoliv uznají za vhodné. Určitě existují národy, které mají blíž ke starému pojetí Řádu a jiné, které mají blíž k tradici Chaosu, ale není to už tak vyhraněné jako v minulosti. Pořád je ale všeobecně rozšířené přesvědčení, že orkové a goblini jsou nepřátelé (což zřejmě dost souvisí s tím, že orcké kmeny mají pořád tendenci zotročit a podmanit si každého, kdo se jim nedokáže ubránit).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

York píše: 1. 11. 2017, 13:09
ShadoWWW píše: 1. 11. 2017, 13:01A uvažuješ si zahrát nějaký vydaný dungeon, nebo navrhneš vlastní?
Ani jedno. Plánuju si vyzkoušet improvizaci na základě připravených materiálů.
K tomuhle mám drobný update: Trochu jsem už rozpracoval první dungeon a zimprovizovat něco takového nezvládám ani náhodou. Respektive přípravu pořád nemám dotaženou, takže to tak trochu improvizace za běhu je, ale pořád je na tom skoro měsíc práce (a pořád je dost věcí, které potřebuju dotáhnout, domyslet a případně udělat nějak líp).

Zimprovizovat zvládnu dungeon, ve kterém se děje něco souvisejícího se zrovna odehrávaným příběhem (a slouží tedy v podstatě jen jako kulisy), nikoliv podzemí stavěné jako samostatný herní modul, které má nějaký příběh, vnitřní logiku, obsahuje nějaké minihry a tak.

Vlastně jsem si tím potvrdil to, co vím už dlouho, tedy že promyšlený dungeon je jedna z věcí, které se improvizují fakt obtížně a má tudíž velkou přidanou hodnotu, když si někdo dá tu práci a promyslí to a sepíše.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Ještě jedna zajímavá zkušenost ze hry: Na rozdíl od našich předchozích kampaní, kde postavy měly plot immunity, jsme si u tohohle dungeoncrawlu jasně dopředu řekli, že postavy mohou umřít*. Je fakt znát, že to hráči hrajou mnohem opatrnějš.


* Není to teda až tak drsný, protože současně jsme se dohodli, že když nějaká postava umře, tak se někdo jinej někde poblíž ráno probudí a bude mít její kompletní vzpomínky. Takže tam pořád bude ztráta postavy, ale nevyřadí to hráče ze hry a nebudeme muset odehrávat, že vlastně neví, co se dělo, kdo jsou ostatní postavy a tak. Žádná z postav ale ještě neumřela takže z jejich pohledu je zatím smrt finální.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Quentin »

* Není to teda až tak drsný, protože současně jsme se dohodli, že když nějaká postava umře, tak se někdo jinej někde poblíž ráno probudí a bude mít její kompletní vzpomínky.
To je tak meta nebo to máte nějak okecané? Třeba že hrajou duchy, co posedávají nová těla.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Quentin píše: 9. 1. 2018, 13:25Třeba že hrajou duchy, co posedávají nová těla.
V podstatě takhle, ale není to řečeno explicitně.

Postavy začínají s tím, že už nějakou dobu mají divný pocit, který postupně sílil, až nakonec bylo jasné, že je to táhne kamsi do divočiny. Nevědí, čím to je, ani co všechno s tím souvisí (a ani já to zatím úplně přesně nevím :)).

Docela pěkně to vysvětlilo i to, že jsme začínali s menším počtem hráčů a ostatní se zapojili až v dalších sezeních.



Ještě teda abych to vysvětlil i se souvislostma: Považuju za fér si na začátku hry ujasnit, jak to bude s plot imunitou, takže proto hráči vědí, co se stane, když jim postava umře, přestože postavy to zatím netuší. Docela příjemně mě překvapilo, že přestože to nakonec v podstatě plot immunity je (aspoň pro hráče), tak to zatím vnímají, jako kdyby ve hře nebyla.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Quentin »

Moje rada by byla "Own it!" Opravdu při hře popisuj, že z nich odhází duše. Hraj na to, že fakt posedli nejbližšího vhodného kandidáta, kterého teď třeba hledají doma. Na vyšších úrovních jim dej možnost vzít si schopnosti jako opustit na chvíli tělo a podívat se skrz zeď, komunikovat se svým hostitelem, etc. A poslední level megadungeonu, ať je prastaré město, ze kterého pochází (a proto je to tam táhne), i když na něj vzpomínají už jen ve snech.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Quentin: Takhle spoilerovat moje tajný plány, tss! Ještě že to tu většina mých hráčů nečte ;-)



Jinak když už jsme to nakousli: Dumám teď nad tím, jak herně podat to, že postavy umí "aktivovat" magické předměty. Já to samozřejmě hráčům nějak sdělit dokážu, v předchozích kampaních jsme ostatně měli něco podobného, takže mám na co odkazovat. Ale moc netuším, jak to vysvětlit v sepsané formě dungeonu...

Možná by se to mohlo ze začátku dít automaticky, když se některá z postav dotkne magického předmětu (tak jsme to v podstatě odehráli) s tím, že později to zvládnou líp ovládat. Blbý je, že to zároveň znamená schopnost detekovat magické předměty. Na druhou stranu jen dotykem, takže pořád asi má smysl kouzlo detect magic, protože to zvládne i na dálku.


Ještě je trochu problém, že ne vždycky se při aktivaci magického předmětu stane něco viditelného. Mně to při hře hráč zkusil s magickým portálem, na kterém se mohly rozsvítit magické runy, ale třeba na svitku nebo na meči by to asi nešlo (i když, vlastně proč ne?).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Z jiného soudku: Překresluju mapu dungeonu do elektronické podoby a dumám nad tím, jak kreslit dveře. Klasika je tohle:

Obrázek

Ale při hře jsem narazil na dotaz, kam se dveře otevírají, což mi tahle mapa neřekne. Šlo by to asi takhle:

Obrázek

ale to pak zas vypadá jako výkres spíš než jako mapa dungeonu.


Možná takhle?

Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od ShadoWWW »

To je jednoduché. Dveře se vždy otvírají směrem dovnitř místnosti. Jinak by šly vysadit zvenčí, což by neplnilo jejich účel a byly by tam zbytečné.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 10. 1. 2018, 13:42To je jednoduché. Dveře se vždy otvírají směrem dovnitř místnosti.
Co když jsou dvě místnosti vedle sebe a dveře mezi nimi?

ShadoWWW píše: 10. 1. 2018, 13:42Jinak by šly vysadit zvenčí, což by neplnilo jejich účel a byly by tam zbytečné.
Pak je zas jednodušší je vyrazit, protože se vůči ráně neopírají o futra.


edit: Podstatnější je, že když by to bylo "standardizované", tak se tím sníží variabilita. Dveře jsou herní prvek, postavy s nimi často interagují.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů