Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

Ok, řeku rukama nezastavím, tak debatní téma raději zakládám hned, ať to nezapadne ve vývojové diskusi. I tak poprosím, abyste se pokud možno zdrželi spoilerů, než to dohrajeme.

MarkyParky píše:Jsem zmaten... ... a doufám, že nejsem jediný, kdo tu hru bere jako nevážné retro.
Ono je to ve skutečnosti celkem nové a bylo to míněno jako ukázka pro začínající GMy 5. edice DnD, co asi tak obnáší postavit si vlastní krátké dobrodružství na jeden večer.

Osobně to vidím asi takhle:
:arrow? Je to nehratelné dobrodružství, nebo takové, u kterého by se hráči nemohli bavit?
To určitě ne.

:arrow? Dalo by se to udělat líp?
To asi ano. Podrobně bych to rád rozebíral, až to dohrajeme.

Jerson píše:všechny tyhle věci kritizovaly už články v Dechu draka v 90. letech.
Tak. A z nějakých důvodů ses ty na tom zasekl, zatímco hromada dalších hráčů se takhle baví v pohodě dál a nekazí si hru debatováním o nesmrtelnosti chrousta.
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od PetrH »

moje dotazy:
:?: je to tvoje dobrodružství, nebo převzaté
:?: co bylo účelem demonstrace hraní
:?: na první pohled se zdálo ok, lehce působilo nekonzistentne pojeti markyparkyho aka celovka a podobne veci, nikdy jsme toto neaplikoval a priznam se, ze za hrani drd od 1991 me to ani takto nenapadlo
:?: bylo ucelem rovnou vrazdeni? nebo co by se delo, kdyby soupere svazali/preprali jinak? zive vidim klasiku drd utok na plocho:D
:?: system byla dakara, trosku mi oproti drd/dnd nesedeli ty ruzne rysy, dovednosti a pod, kazdopadne jako hrac bych takovy system asi akceptoval, kdyz bych byl pod vedenim zkusenejsiho pj... co takovy zacatecnik, zvladne i ototo? kombinovane souboje a hmaty triky hracu?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

PetrH píše:je to tvoje dobrodružství, nebo převzaté?
co bylo účelem demonstrace hraní?
Odpověď na obě otázky najdeš tady. Link sem dám, až to dohrajeme, včetně komentáře.

PetrH píše:bylo ucelem rovnou vrazdeni? nebo co by se delo, kdyby soupere svazali/preprali jinak? zive vidim klasiku drd utok na plocho:D
Jediný mrtvý je zatím ork (i když, nějaké dodatečné dorážení tam myslím bylo taky?)*. V té variantě pravidel, podle které jsme hráli, ani není popsáno, jak můžeš někoho (mechanicky) zabít, je tam pouze možnost ho vyřadit. Pak si s ním samozřejmě můžeš dělat co chceš, třeba mu podříznout hrdlo.

* Respektive takhle: Kdyby to bylo podstatné pro případný další děj, tak bych se hráčů zeptal, jestli nějakého goblina nechali přežít. Dokud to podstatné není, tak je to otevřená otázka, leda by někde po cestě nějaký hráč explicitně napsal, že někoho doráží, případně to tak někdo jednoznačně popsal v průběhu hry (třeba ta useknutá hlava u orka, to už se moc okecat nedá ;)).

PetrH píše:lehce působilo nekonzistentne pojeti markyparkyho aka celovka a podobne veci
Tohle je zajímavá poznámka. Týká se obecně budování určité stylizace a atmosféry u hry. Dá se to brát různě vážně a je to v prvé řadě otázka domluvy mezi hráči, kterou jsem v tomhle případě odbyl slovy "dobrodružství ve stylu DnD fantasy", takže to nechávalo celkem dost prostoru pro interpretaci. DnD fantasy se dá hrát zcela vážně i nadneseně a samozřejmě to pak dost mění vyznění pro případné čtenáře. Já jsem se to snažil brát spíš vážně, ale na konci jsem se taky trochu nakazil a natvrdo jsem tam fláknul referenci na lotra ;-)

Kdyby se ve hře mělo pokračovat, tak tohle by každopádně určitě byla věc, na které by bylo záhodno se domluvit s hráči.
Uživatelský avatar
komi
Příspěvky: 665
Registrován: 17. 8. 2012, 19:07

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od komi »

Hm, že by to opravdu byla nevážná hra? Teď jste mě teda trochu nahlodali. No je pravda, že na chvíli mě to u té čelovky napadlo. Myslela jsem totiž, že první čelovky byly karbidky. Ale karbid s normální pecí vyrobit nejde i kdyby v tom našem světě byli hodně šikovní trpaslíci. Vyrobit koks a nehašené vápno by určitě zvládli, ale těch 2000 stupňů, co je potřeba aby z toho udělali karbid - to by prostě nedali.

Pak jsem ale zapátrala a zjistila, že se používaly čelovky i před vynálezem karbidu. Horníci měli olejové lampičky a fešácké plátěné čepičky s kšiltem, aby jim nečmudilo a nic nekapalo do obličeje. Takže z mého pohledu všechno naprosto v pořádku.

Jen nevím, co mělo znamenat poslední kouzlo od Jandira - የት ብርሃን ኃይል ነው, ተስማሚ አይቲ - Where is the power of light, suitable for IT. To se zase google translator moc nevyznamenal.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od Jerson »

York píše:Tak. A z nějakých důvodů ses ty na tom zasekl, zatímco hromada dalších hráčů se takhle baví v pohodě dál a nekazí si hru debatováním o nesmrtelnosti chrousta.
Jak jsem napsal vedle - pokud si to držíte ve své skupině, hrajte si co chcete a je mi to jedno. Pokud ale v diskusi o pravidlech tvrdíš, že chceš reflektovat nějaké skutečné věci a efekty zbraní, aby hráči mohli taktizovat, a přitom úplně ignoruješ nějakou uvěřitelnost, a ani v herních popisech se nic takového nevyskytuje (a nebo naprosto nesedí mapa s popisy), nemůžu Dakaru brát vážně.

A ani nemám chuŤ rozebírat to bod po bodu, abych vypíchl věcí, které jsou pro ni specifické - třeba uhýbání ještě neseslaným kouzlům, které pozná i zlobr.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

Jerson píše:nemůžu Dakaru brát vážně.
Oh, thank god! :)

Můj pohled na věc je, že Jerson score je atribut Jersonových her a je na Jersonovi, aby ho držel vysoko. A nemyslím teď pravidla, ale každou herní session, které se účastníš - ať už jako hráč nebo jako Vypravěč. Úlohou pravidel je pokud možno negenerovat nesmysly a WTF situace způsobem, kterému se nemůžeš vyhnout (když teda hraješ podle pravidel). Úkolem pravidel (žádných) není uspokojit Jersona a pokud to náhodou někdo zkusí, tak mu přeju fakt hodně štěstí a jdu si koupit černej oblek, abych mu mohl jít na pohřeb, až si z toho hodí mašli ;-)

Autor může samozřejmě do jisté míry hráčům pomoct hrát realističtěji (schválně nepíšu uvěřitelněji, protože teď mluvím o studiu objektivních relevantních údajů, čili opravdu o míře realističnosti), když udělá svoje domácí úkoly a zjistí a co nejlépe sesumíruje a podá relevantní informace. Ale i tohle má své meze, protože většina hráčů prostě nikdy nebude odborníky na historii a současně zbraňové technologie a současně architekturu a současně bambilión dalších věcí, které se v každé hře zákonitě vyskytnou a dají se na nic nasbírat černé Jerson pointy. Hráči se mohou při nejlepší vůli stát pouze poučenými laiky, a to ještě pouze v případě, že o to budou stát (což spousta lidí nestojí, protože chtějí hrát hru, nikoliv studovat dvacet vysokých škol najednou).

Cokoliv dalšího je zodpovědnost hráčů. Respektive ani ne tak zodpovědnost, jako libovůle. Když hráči nebudou chtít řešit, jestli je realistické postřílet z pistole dvacet lidí za vteřinu, já s tím rozhodně nebudu mít problém - je to jejich hra a oni musí vědět, jestli je baví nebo ne. Uvěřitelnost je subjektivní, což znamená, že podstatné je to, co přijde uvěřitelné hráčům u stolu, nikoliv co přijde uvěřitelné Jersonovi. A to nehledě na to, že Jerson bude mít velice pravděpodobně v drivé většině věcí pravdu.

Další věc je, kdo jak hraje hru. K tomu je super poznámka Matthewa Colvilla (což je mimochodem autor tohohle dobrodružství) - když necháš stranou všechny teoretické debaty na fórech, designérská rozhodnutí a podobně, tak hraní RPGček je nakonec v drtivé většině celkem obyčejná věc, dělají ji úplně obyčejní lidé a dělají ji proto, aby příjemně strávili čas s přáteli. Ano, potkal jsem Gamemastery, ze kterých jsem byl úplně unešený a říkal jsem si "takhle bych chtěl umět vést hru" (a po letech jsem zjistil, že možná až tak úplně ne, protože jejich přístup nebyl ve všem až tak super, jak jsem si myslel), ale drtivá většina hráčů a Vypravěčů hraje prostě "tak nějak normálně", některé věci jim jdou líp a jiné hůř, každá skupina má nějaký styl (často velká část zábavy pramení z mimoherních poznámek), někteří vážní a jiný odlehčený, ale jen opravdu velmi málo hráčů bazíruje na perfektní simulaci světa, dramatu hodnému Shakespeara či epičnosti JRR Tolkiena.

Z tohohle pohledu jsou možná pro potenciální nové hráče a Vypravěče dost zavádějící zápisy z her, které prošly "redakční úpravou" v tom smyslu, že je to děj vytažený ze hry, ne hra samotná. V tomhle se mi právě docela líbí Matthewův přístup, protože on říká: "Tohle určitě není to nejlepší dobrodružství, jaké se dá vytvořit, a jsou v něm logické chyby (o opravě jedné z nich něco řekl přímo v tom videu, ale jsou tam další), ale o to vůbec nejde. Je to dobrodružství, které zvládneš připravit a vést a je dost dobré na to, abyste se u něj mohli bavit minimálně celý večer, možná i víc. A když se toho nebudeš bát a zkusíš to, tak se časem naučíš dělat lepší a vyvarovat se některých chyb a navíc ti nic nebrání inspirovat se materiálem, který vytvořil a odladil někdo jiný".

A tohle vlastně platí na všechny podobné debaty - kterej systém je nejlepší, jakej styl hry je nejlepší, co má nejlepší Jerson score, atd. To všechno je až to poslední v pořadí důležitosti.
:arrow? Na první místě je vůbec začít hrát.
:arrow? Na druhém je, natrefit na dobré spoluhráče - a tím myslím hlavně lidsky (respektive společensky) dobré, což je samozřejmě relativní, protože každý člověk dobře vychází s jinými lidmi, ale ten match je fakt důležitej. Narazit na hráče, kterej ti v hned první hře ukáže, že se taky dá hádat o tom, že se goblini museli už dávno udusit, je fakt docela velkej problém a může to hráče odradit ještě dřív, než vůbec začal.
:arrow? Až na třetím místě je nějaký systém, setting a podobně.

Nechci tím říct, že by na systému nezáleželo (to bych si dost protiřečil s tím, o co se snažím). Záleží na něm už proto, že se dá ovlivnit o poznání snáze, než ty dva body před ním. Pořád ale platí, že nejúspěšnější systémy nejsou ty, které někdo dopiloval k dokonalosti. Nejúspěšnější jsou ty, které lidi nejvíc hrajou.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od MarkyParky »

Komi píše: Jen nevím, co mělo znamenat poslední kouzlo od Jandira - የት ብርሃን ኃይል ነው, ተስማሚ አይቲ - Where is the power of light, suitable for IT. To se zase google translator moc nevyznamenal.
Myslím, že to mělo být něco jako "Kde silně svítí světlo, není místa pro stíny." nebo tak něco.

Každopádně, pokud jsem někomu zkazil vážné pojetí oldschoolové hry, omlouvám se....
.... myslím, že ten moment, kdy se to ve mě zlomilo v nevážné pojetí bylo zjištění, že mám jen 3 kouzla a měl bych je točit pořád dokola. Kde jsem začal brát inspiraci, aby to nebylo pořád dokolečka "sesílám výboj" už víte ;o)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

MarkyParky píše:.... myslím, že ten moment, kdy se to ve mě zlomilo v nevážné pojetí bylo zjištění, že mám jen 3 kouzla a měl bych je točit pořád dokola.
Hej, v pravém oldschoolu bys měl pár řádků vyvavení, 1d6 poškození a to by bylo asi tak všechno. Tři kouzla nejsou až tak špatný ;-)

Jinak tři jsem zvolil proto, abych případné hráče neodradil spoustou textu a pravidel. Navíc jsem chtěl, aby bylo u všech postav zhruba stejně textu.

Každopádně ale to, jak vylepšit připravené postavy pro startovní dobrodružství pro nové hráče, bych tady taky chtěl probrat.
Uživatelský avatar
komi
Příspěvky: 665
Registrován: 17. 8. 2012, 19:07

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od komi »

Mě rozhodně nevážností nikdo nic nekazil. Ostatně smrtelné vážné ty mé posty nebyly nikdy, brala jsem to tak, že primárním účelem té hry je vyjasnění si pravidel a debata nad nimi. Tak jsem i nadhazovala situace, které byly třeba lehce přitažené, protože mě zajímalo, zda a jak se pravidlově budou řešit - myslím třeba ty goblinovolavky. Nemyslím si, že by byl takový problém je špičkou meče došťouchat za roh, ale asi by se tím jejich "hmmmhmmf" prozradilo, že to nejsme my.

Jako delší hru bych takhle hrát nechtěla, ale tady jsem se těmi vtípky a nadsázkou celkem bavila.

S tou nechutí hrát s pevně danými kouzly tě naprosto chápu, ukradne to většinu zábavy z hraní kouzelníka.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

komi píše:S tou nechutí hrát s pevně danými kouzly tě naprosto chápu, ukradne to většinu zábavy z hraní kouzelníka.
Pevně daná kouzla ta postava měla proto, že to mělo být ve stylu DnD fantasy (ok, správně by tam měla být vancian magic, ale to už by bylo trochu moc i na mě ;-)).

Jinak úplně nesouhlasím s tím, že by konkrétněji popsaná kouzla bránila v zábavě či v improvizaci. Ve skutečnosti žádné kouzlo není úplně pevně dané. I třeba takovým DnDčkovým fireballem (tj. (level)D6 damage a konec) se dá kde co zapálit, dá se s ním dělat ohňostroj, dá se s ním vyrábět kouř nebo popel, atd. Marky ostatně taky ta dvě kouzla co měl k dispozici, používal docela hodně kreativním způsobem (občas trochu přes míru, ale to u oneshotu vcelku ničemu nevadí). Ve skutečnosti mohou omezení kreativitě dost napomáhat, protože se stávají pevnými body, od kterých se může hráč odrazit.

Osobně mám taky raději trochu volnější pojetí kouzel, ale na druhou stranu k dračáku/DnDčku mi ta specifická kouzla sedí. A navíc je fakt, že se mnohem snáz vymýšlej a píšou (což je v tomhle typu her dost podstatné, protože je v nich docela silným prvkem to, že má postava spoustu schopností na výběr, které se může postupně učit.

komi píše:Myslela jsem totiž, že první čelovky byly karbidky. Ale karbid s normální pecí vyrobit nejde i kdyby v tom našem světě byli hodně šikovní trpaslíci. Vyrobit koks a nehašené vápno by určitě zvládli, ale těch 2000 stupňů, co je potřeba aby z toho udělali karbid - to by prostě nedali.

Pak jsem ale zapátrala a zjistila, že se používaly čelovky i před vynálezem karbidu. Horníci měli olejové lampičky a fešácké plátěné čepičky s kšiltem, aby jim nečmudilo a nic nekapalo do obličeje. Takže z mého pohledu všechno naprosto v pořádku.
Ve skutečnosti to bylo kouzlo Světlo, které Jandir Gronarovi seslal na helmu. A seslal ho tak, aby svítila jen dopředu, takže to pak vypadalo podobně, jako kdyby měl Gronar "čelovku".
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od PetrH »

Dobre, pominu osobni spory York vs. Jerson.
Osvetlenim za kouzla dekuji, nerikam, ze to muze byt spatne, jen jsem toho jeste nepotkal, ale je pravda, ze mladsi generace umi byt kreativni.
Kouzla pevna/volna - dokazu si predstavit mit na prvnich dvou trech urovnich/etapach formule, ale dale odkryt, ze ten blesknje vlastne energie formou vyboje se silou k8. A ze ten terminator je posilani energie s k4 a pod. Ohniva koule je zivel ohen sformovanh do koule a se silou k10, zatimco ohnostroj je tak ci tak.
Nicmene zajimave cteni to bylo
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od MarkyParky »

York píše: Marky ostatně taky ta dvě kouzla co měl k dispozici, používal docela hodně kreativním způsobem (občas trochu přes míru, ale to u oneshotu vcelku ničemu nevadí).
No, taky už je inspirace skoro vyždímaná .... na oneshot s odřenýma ušima, v kampani bych začal být brzy repetitivní.
York píše: Ve skutečnosti mohou omezení kreativitě dost napomáhat, protože se stávají pevnými body, od kterých se může hráč odrazit.
S touhle tezí naprosto souhlasím, ale všeho s mírou. Musíš nechat kouzelníkovi alespoň obdobnou míru volnosti, jakou mají ostatní postavy. Vskutečnosti (protože za kouzlení často platí nějakým omezeným zdrojem) by ji měl mít větší, nikoliv menší.

Pokud Ralf nebo Grondar mají k dispozici širokou paletu útoků, od podrážení nohou přes rvačku po podřezávání hrdel a střelbu, kouzelník by neměl být omezený na "jsi DPSko co dokolečka metá zraňující výboj".

Alespoň ta stejná volba, jako mají ostatní, tzn. třeba říct "výboj je elektrizující => dává Převahu protože enemík se cuká" nebo "světlo je tak jasné, že goblina zvyklého na temnotu oslní => dává mu to DMG" by tam měla být.
MarkyParky píše: ... ze mladsi generace umi byt kreativni.
To jako já?
:D :D :D :D :D
Smíchy málem spadl z kolečkového křesla v domově důchodců.
Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 08:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od Plz »

Ponechmá stranou systém není podstatný (i když i já osobně kdybych si měl vybrat mezi Dakarou a CPH tak bych jako menší zlo volil Dakaru) ale podíval bych se na tohle dobrodružství.

Je klasické ve smyslu jdi a zabij. Postupuj místnost po místnosti a za 5 minut dvanáct zachraň nebohou dívku před strašlivými gobliny. Problém nastane když by jste dali hráčům do ruky ty gobliny a Vypravěč hrál za dobrodruhy.

Goblini bydlí celý život v lese jsou zvyklí stopovat lovit a že by po nich zbyla stopa jak od trakotru, která by strašlivé dobrodruhy dovedla přímo k nim je poněkud podivné. Kde jinde by měli použít lest než rovnou na cestě, znesnadnit pronásledování protože nejsou tak blbí aby nevěděli že ti škaredí lidé je budou pronásledovat.

Šaman potřebuje provést rituál potřebuje na něj trošku krve a potřebuje aby ho pokud možno nikdo nerušil. Sám se svými pohůnky musel projít dovnitř a skrz past, kterou potřeboval objevit (či past objevila někoho) a vyřadit. Navíc jeho pohůnci několikráte chodili za ním sem a tam takže past v chodbě už by asi dávno nebyla funkční.

Obrana šamana. Lovci goblini po únosu sami ví, že budou loveni a že je potřebí se na to připravit. Dveře se otevírají dovnitř takže se celkem jednoduše dají zatarasit a tím získat čas jak pro sebe tak pro šamana. V nejhorším jdou goblini proti celé vesnici a oni ten čas potřebují nebudou se tedy jen tak flákat uvnitř ale budu připraveni na obranu.

Oheň uvnitř asi netřeba komentovat. Vypadá strašně pěkně ale asi by tam vůbec neměl být. Musel by mít někde nějaký komínek(otvor) a navíc by prozradil lovce i podle čichu, protože takový kouř je cítit. Ale tohle mi zas až tak nevadí je to jen logická chyba které se hlavně u vaření z vody může dopustit každý.

S čelovkou nemám problém proč ne když to hráče napadlo.

Goblini jsou zde jen potravou pro meč nic jiného žádný vlastní rozum žádné záměry žádná budoucnost, žádná minulost ale ono se to tak kdysi psalo. Dnes bych tohle dobrodružství moc nedoporučil. Kulisy kde se děj odehrává nejsou problémem ale Vypravěč by si měl uvědomit, že goblini mají taky svoje plány, sny, představy a že je potřebí se ptát proč to dělají co tím chtějí získat a jak se nebozí goblini budou bránit silnějším strašlivým nenáviděným dobrodruhům.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od York »

Plž: Ještě jsme to možná nedohráli, takže zatím odpovím jen na hodně obecné věci.

Plz píše:Kde jinde by měli použít lest než rovnou na cestě, znesnadnit pronásledování protože nejsou tak blbí aby nevěděli že ti škaredí lidé je budou pronásledovat.
Goblini ovšem nekradli dceru strašlivým dobrodruhům, ale prostým vesničanům. Strašliví dobrodruzi tam byli úplnou náhodou, rozhodně to není standardní výbava běžné vesnice.

V tom dobrodružství původně byla gobliní hlídka, btw. Vyhodil jsem ji proto, že jsem chtěl začátek u dveří do dungeonu.

Plz píše:Goblini jsou zde jen potravou pro meč nic jiného žádný vlastní rozum žádné záměry žádná budoucnost, žádná minulost ale ono se to tak kdysi psalo.
Jak vidíš, tak se to tak píše i dneska. Já v tom nevidím žádnej problém, je to prostě situace, na které můžeš stavět, pokud budeš chtít hrát se stejnýma postavama dál. Otázky jako "proč goblini dělali nějakej rituál a čeho tím chtěli docílit?" jsou super a je mnohem lepší vymýšlet další děj s tím, že se máš od čeho odpíchnout, než to věštit z prázdného stolu.

A hlavně tohle byl příklad, jak takové jednoduché dobrodružství sám vytvořit, když jsi to ještě nikdy nedělal (a v tom je to imho celkem dobré). Je jasné, že když si budeš chtít nějaké existující koupit, tak budeš mít zajímavější věci na výběr.

Plz píše:Dnes bych tohle dobrodružství moc nedoporučil.
Zkus se zatím zamyslet nad tím, co bys na tom změnil. Ještě ale poprosím o chvíli strpení, mám k tomu nějaké doplňující informace a ještě jsme to nedohráli.
Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 08:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Únos rolníkovy dcery - debfiefing a rozbor dobrodružtví

Příspěvek od Plz »

Změnil bych myšlení goblinů aby nebyli jen potravou pro meč ale živými bytostmi tedy jako Vypravěč bych si odpověděl na otázky proč tam ti goblini jsou, co chtějí co je výsledkem a odpověděl bych si na motivaci jednoho každého z nich, například:

Šaman je konečně natolik silný aby vyvolal nějakého démona který má posílit kmen, zachránit vesnici před konkurenčním kmene, posílit vliv. K provedení potřebuje panenskou krev, správné magické místo a správný čas. Akce je tedy naplánována, dívka unesena šamanovými nejvěrnějšími a rituál může začít.

nebo

šaman byl vyhnán z vesnice a chce se tam vrátit zpět pomocí vyvolání démona zblbnul pár mladíků kteří mu uvěřili (zfanatizoval je) a ti mu mají pomoci se dostat zpět pomocí objeti a rituálu.

nebo

starej šaman zase s něčím experimentuje ale jo třeba nám to pomůže tak ho to necháme udělat hlavně že neblbne ve vesnici, pár znuděných goblinů s ním pošlem jako doprovod kdyby náhodou. Doprovod je spíše otrávený, že se nemůže bavit ve vesnici nebo jít s ostatními na lov a tak tam jen tak čumákuje a čeká co se to zase bude dít.

Tohle je sice mimo děj co hrdinové znají ale vždy to bude mít strašný dopad na to jak bude samotné dobrodružství (stejné podzemí, stejný počet nepřátel) probíhat. Rozhoduje to o mentalitě protivníku jejich disciplíně ochotě bojovat, připravenosti a tedy celém vývoji dobrodružství.

A k vesnici a dobrodruhům. Zase omyl. Copak jsou dobrodruzi jediní na světě kdo se tady náhodou připletl? to si jen tak vesničané nechají vše líbit aby jim někdo unášel jejich dcery? Teď to začalo jednou, za týden si přijdou pro další, to se nikdo nebude bránit? Vzhledem k tomu, že žijí v blízkosti lesa tak se musí umět bránit, bránit svůj dobytek, svoje životy. Páni to asi na dálku moc nezvládnou a pokud chtějí přežít tak musí být schopni vzít do ruky nějaký ten klacek prak, luk, nůž, vidle a hájit svoje zájmy. Neříkám, kdyby to byla nějaká útočná jednotka, ale tady se (vzhledem k vynechání hlídky) jedná jen o pár goblinů, na které by horda chlapů stačila. Podceňování vesnice a její síly jen kvůli tomu aby dobdrodruzi měli co dělat.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů