Hra na přání

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 6. 12. 2014, 13:19

York píše:
eerieBaatezu píše: Právě je dobře, že je to oddělené. Jinak máš prostě 12 kondice a nějaká závažná zranění na tom nic nemění. Takhle máš 12 Kondice a ještě můžeš dostat další zranění za 2, 4, 6 (tohle je závislé na konkrétním designu, třeba můžeš mít těch za 2 více, apod.)
V Dakaře to oddělené není. Zásah za 8 ti ubere 8 bodů kondice a navíc k tomu způsobí osmičkové závažné zranění (to hodnocení určuje, jak dlouho se to pak bude léčit a kolik bodů kondice ti to po dobu léčení bude "blokovat"). Když ti k tomu ještě někdo dá ránu za 4, tak jsi celkově ztratil 12 bodů kondice, a tudíž jsi vyřazen. Závažné zranění se pak při dalším boji projevuje úplně stejně, jako by to byla obyčejná rána za 8, jen ho navíc protivník může využívat při vymýšlení bojových fint - "Útočím mu na tu zraněnou ruku, tou se určitě nezvládá tak dobře bránit."

Až se potom budeš léčit, tak si rychle budeš moci vyléčit jen 4 body kondice. Zbylých 8 je vázaných na to závažné zranění, které se léčí pomalu.

Tenhle přístup má svoje výhody. V prvé řadě je to rozšiřující pravidlo, bez něj to funguje jako obyčejná hpčka. Díky tomu pravidla pro začátečníky závažná zranění obsahovat vůbec nemusí a jsou plně kompatibilní s případnými rozšiřujícími pravidly. Druhá věc je, že se to dobře sčítá s jinými druhy "zranění". Když tě například někdo částečně omámí, vzdušný elementál tě zkouší udusit a válečník do tebe rube sekerou, tak se všechno sčítá a podle toho se určí postihy a případné vyřazení.
To sice ano, ale pořád vydržíš málo, šlo mi jen o to, dát postavám víc výdrže + možnost popsat něco jako následek/jizvu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 6. 12. 2014, 13:37

eerieBaatezu píše:To sice ano, ale pořád vydržíš málo, šlo mi jen o to, dát postavám víc výdrže + možnost popsat něco jako následek/jizvu.
Zvedni všem hpčka. Jediná nevýhoda takové úpravy je, že pak bude těžší někoho vyřadit jednou ranou. Asi by se k tomu hodilo přidat pravidlo, že při útoku na protivníka, který se vůbec nebrání, se přesah útoku na obranou ztrojnásobuje (respektive v tomhle smyslu upravit dobrodruhovu schopnost).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 6. 12. 2014, 18:09

Jak se AGTNAN hraje
Vlastní hra nejvíce ze všeho připomíná ochotnické divadlo. Vy, hráči, jste ale zároveň herci a diváky, cílem hry je bavit se vzájemně. Vypravěč nehraje žádnou konkrétní roli, místo toho funguje trochu jako režisér a moderátor a občas také jako herec různých epizodních rolí.

Začátek hry
Denisa:
„Hra začíná v hostinci U zlomeného kola. Je to největší budova v malém, provinčním městečku, výhodně položeném na důležité obchodní stezce. Dole v lokále je docela plno, ale stále jsou ještě volná místa u stolů. Jste tu všichni – je na vás, z jakých důvodů a co tu děláte. Mandor má u sebe mapu, kterou našel v pracovně svého zmizelého mistra.“

Lucie:
„Mara je určitě u stolu s Mandorem, chce mu přece pomoct.“

Denisa:
„Dobře, co ostatní?“


V tomto krátkém příkladu hráči ještě nezačali hrát své postavy, Vypravěčka pouze uvedla první scénu a Lucie doplnila, kde se nachází její a Karlova postava. Poslední větou Denisa předala slovo hráčům – mohla by sice rovnou popsat, jak se družina dala dohromady, ale raději nechá hráče, ať setkání odehrají.

Karel:
„Dobrá. Rozhlédnu se po lokále a řeknu Maře: Rád bych sehnal ještě nějakou pomoc. Co myslíš, koho bychom měli oslovit?

Lucie:
Když zamáváš mapou a zakřičíš, že hledáš parťáky na výpravu za pokladem, tak se určitě někdo ozve, ale neřekla bych, že to budou typy, o které stojíme. Možná bude lepší oslovit někoho přímo.
A k Vypravěčce dodá: „Rozhlédnu se po lokálu a hledám někoho vybaveného na nebezpečnou výbavu.“

Denisa:
„Asi tak půlka osazenstva jsou místní štamgasti, ti s sebou určitě zbraně nemají. Dál tu jsou zřejmě dvě skupiny strážců obchodních karavan, sedí vždy u jednoho stolu, chlastají pivo a hlasitě se baví. No a pak jsou tady dva jednotlivci...“ přeruší větu a kývne na zbylé dva hráče.

Tomáš:
„No, já určitě sedím u piva, ideálně ne sám. Je tu někdo, ke komu jsem mohl přisednout?“

Denisa:
„Jak jsem říkala, ty dvě skupiny strážců karavan, případně místní. Je to na tobě.“

Tomáš:
„Tak možná radši s místními, se žoldáky si asi moc rozumět nebudu. Pozvu je na jednu rundu, třeba se od nich dozvím čerstvé novinky.“

Denisa:
„Dobře, sedíš u stolu se dvěma řemeslníky. Novinek mají spoustu, ale pochybuju, že tě zajímá, kdo se tu s kým seznámil či rozešel...“

Tomáš:
„To mě asi opravdu nezajímá. Ale tak aspoň mám s kým popít.“
A k Lucii dodá: „U jednoho stolu vidíš trpaslíka, který očividně není místní, na sobě má kvalitní cestovní šaty. Kromě dýky u pasu nemá žádné zbraně.“

Monika:
„Možná bude lepší, když vejdu do lokálu až za chvíli. Za téhle situace bych si totiž asi přisedla k žoldákům.“

Denisa:
„Asi máš pravdu. Dobře, zatím tu tedy Elethiel není.“

Lucie:
„Dýka sice není zrovna zbraň, kterou bych si já vzala na takovouhle výpravu, ale žoldáci už kontrakt mají a nikdo jiný vhodný v lokále není. Půjdu si promluvit s trpaslíkem.
Ehm, omlouvám, se, že ruším. Hledáme parťáky na výpravu, neměl byste čistě náhodou o něco takového zájem?

Tomáš:
No, to záleží. Musel bych o tom vědět víc.

Lucie:
To se rozumí. Můžeme to probrat u našeho stolu?

Tomáš:
„Určitě.“
Obrátím se na svoje dva stávající společníky: Jestli mě omluvíte, pánové...

Denisa (trochu sníží hlas, protože mluví za jednoho z řemeslníků):
Jasně, kámo. Dobře se s tebou povídá. Stav se zas někdy, zachlastáme.

Tomáš:
„Přikývnu a zvednu se. Korbel si beru s sebou.“


Proč hráči jednají tak, jak jednají? Všichni totiž vědí, že účelem první scény je dát družinu dohromady. Mara s Mandorem by se sice mohli klidně rozhodnout, že vyrazí pátrat sami, ale to by si pak zbylí dva hráči vůbec nezahráli.
V průběhu hry je často žádoucí dělat rozhodnutí, která vedou k tomu, že skupina drží při sobě a spolupracuje, přestože by se třeba postava mohla rozhodnout i jinak. Je dobré myslet na to, že cílem hry je společně se bavit, a když se každá postava rozuteče někam jinam, Vypravěč se vám bude muset věnovat na přeskáčku a ostatní hráči budou vždycky muset čekat, aniž by jejich postavy mohly zasáhnout.

V tomto příkladu se vyskytují dva druhy přímé řeči. Kurzíva představuje to, co říkají postavy. Obyčejné písmo je to, co říká hráč, ale nikoliv ústy své postavy. Obvykle bývá zřejmé, zda hráč zrovna mluví za sebe, nebo za svou postavu, pokud má ale někdo u stolu pochybnosti, měl by požádat o upřesnění.

Tomáš:
„Mám chuť na pivo.“

Denisa:
„To říká postava nebo hráč?“


Proč je to důležité rozlišovat? Hráči mají občas tendenci komentovat situaci. Například při audienci u knížete může hráč na základě Vypravěčova popisu poznamenat, že je kníže pěknej morous. V takové situaci je ovšem velký rozdíl, jestli to říká postava nahlas, nebo jestli to byl hráčův komentář k situaci a jeho postava si to možná v duchu pomyslela. Vypravěč by se měl hráče zeptat, jak to myslel, před tím, než z toho vyvodí důsledky a popíše například, jak se na postavu vrhají stráže.
Žádost o upřesnění je důležitý herní postup i v jiných situacích. Vypravěč by nikdy neměl předpokládat, co postava dělá nebo nedělá, vždy by si to měl u hráče ověřit. Když hráč něco vysloveně nezmíní, tak to ještě neznamená, že to postava nedělá.

Denisa:
„Dáváš si nějak zvlášť pozor, když večer odcházíš z hospody?“

Tomáš:
„Určitě ne, jsem úplně namol.“


Teprve až když to hráč potvrdí, může Vypravěčka oznámit případný překvapivý útok. Je sice pravděpodobné, že si postava po večeru stráveném v hospodě pozor dávat nebude, ale postava k tomu může mít nějaký zvláštní důvod – třeba si je vědoma, že ji někdo sleduje, a proto odejde zadním vchodem a s maximální opatrností, i když toho dost vypila. Hráč by samozřejmě měl být férový a rozhodnout se podle toho, co v dané herní situaci dává největší smysl – je sice v principu možné hrát postavu, která nikdy neudělá žádnou chybu, ale chybovat je lidské a při hře z toho pak mohou vznikat zajímavé situace.

Vraťme se ale zpět k situaci v hospodě:

Denisa:
„Moniko? Teď je zrovna vhodná chvíle, aby se Elethiel přidala.“

Monika:
„Máš pravdu. Vejdu dovnitř, upravím si vlasy a znuděně se rozhlédnu.“

Denisa:
„Co máš na sobě, svoje honosné šaty?“

Monika:
„V takovéhle putyce? To určitě ne. Mám svoje cestovní šaty, zbroj a u pasu rapír a dýku. Při cestování je určitě pohodlnější mít zbroj oblečenou, než se s ní tahat na zádech.“

Denisa:
„To máš pravdu.“
A k ostatním dodá: „Jejího příchodu jste si nemohli nevšimnout, postupně se k ní obrátily hlavy všech mužů v místnosti. Jeden z místních dokonce uznale hvízdnul.
A přesně tímhle pohledem ho určitě Elethiel zpražila, nepletu se?,“ dodává poté, co se na ni Monika opovrživě pohlédne.

Monika:
„To teda!“

Lucie:
„Mě zaujala hlavně její výzbroj. Zamávám na ni Mandorovou mapou a pokynu jí, aby se přidala k nám.“

Monika:
„Sice asi takhle na dálku nepoznám, co na tom papíru je, ale určitě mě to zaujalo. Půjdu si k nim přisednout.
Copak to tu máte? zeptám se, až dojdu k nim.“


V tomto příkladu Monika s Tomášem stručně popsali své postavy a bylo by vhodné, aby to udělali i zbylí dva hráči, protože vzhled je obvykle při prvním setkání nejdůležitějším vodítkem. Není to rozhodně nutné dělat pokaždé, ale je dobré zmínit, kdykoliv se vzhled či oblečení postavy výrazně změní.
Hra bude dál pokračovat domluvou postav o tom, jak společně vyrazí na výpravu za pokladem. Vypravěčka Denisa se jí nebude přímo účastnit, protože u stolu, kde se baví hráčské postavy, není nikdo jiný, za koho by Denisa mohla mluvit. Bude ale odpovídat na dotazy hráčů – například co je na Mandorově mapě.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 8. 12. 2014, 15:35

Na základě žádnosti na Kostce jsem updatnul plnou verzi pravidel o věci, které se nedávno objevily tady v diskusi (platí odkaz v záhlaví).

Nakonec jsem tam s komentářem nechal i rozpracovanou verzi bestiáře.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 8. 12. 2014, 17:03

Jak poznám, co je triviální a co odborné?

By chtělo aby defaultně byl hod na atribut a odbornost by dávala bonus, a ne neodbornost postih, protože tím by se vyřešilo, že nemusím vymýšlet, co se bude dělat s postihem a co ne.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 8. 12. 2014, 17:07

eerieBaatezu píše: By chtělo aby defaultně byl hod na atribut a odbornost by dávala bonus, a ne neodbornost postih, protože tím by se vyřešilo, že nemusím vymýšlet, co se bude dělat s postihem a co ne.
Hmm, něco na tom je. Potíž ale je, že by se všechna čísla zvýšila o 2 a musel bys připočítávat dvojku při každém určování obtížnosti v případě, že na danou činnost existuje odbornost.

edit:
Ale to, že by pak stačilo znát odbornosti, které má nějaká z postav ve hře, místo všech existujících, je hodně silný argument. Hmm.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 8. 12. 2014, 17:36

Jsem právě přemýšlel, že atributy + odbornosti jsou super, protože atribut mi dává defaultní hod na cokoliv mě napadne a odbornost dává bonus.
Když mám čistě dovednostní systém, tak nemám tu záchytnou rovinu atributů a na nějaké věci bych měl 0 přestože by to vůbec nemuselo dávat smysl.
Navíc jak jsi přesně říkal, přes odbornosti se dá udělat to, že mám stejnou Fyzičku jako někdo jiný, ale mám odbornost "dobrá imunita" a hned jsem v tomhle odlišný a nebo dám "špatná imunita" jako charakterový rys, tzn. postih k hodu a zase mám hned vyřešeno, když chci nějak vymezit svůj charakter proti zbytku lidí s Fyzičkou. Tohle řešení se mi líbí fakticky hodně.
Ale toho problému s obtížností jsem si vědom, přemýšlím, jak to vyřešit...

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 8. 12. 2014, 17:43

eerieBaatezu píše:Když mám čistě dovednostní systém, tak nemám tu záchytnou rovinu atributů a na nějaké věci bych měl 0 přestože by to vůbec nemuselo dávat smysl.
Tam máš zase sdružené dovednosti, na které se dá házet, i když nemáš konkrétní specializaci.
eerieBaatezu píše:Ale toho problému s obtížností jsem si vědom, přemýšlím, jak to vyřešit...
Nejspíš nijak. Hráči to prostě budou muset brát v úvahu při určování obtížností.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 8. 12. 2014, 18:02

York píše:Tam máš zase sdružené dovednosti, na které se dá házet, i když nemáš konkrétní specializaci.
Jj, je fakt, že se do těch sdružených dovedností vejde de facto cokoliv se ve hře objeví.
York píše:Nejspíš nijak. Hráči to prostě budou muset brát v úvahu při určování obtížností.
Asi jo no. Místo určení obtížnosti tak, že si představíš, jak dobrý protivník to dělá, si ještě musíš říct, zda by v tom měl mít odbornost... Nebo třeba při lezení po zdi se to taky představuje blbě.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19900
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra na přání

Příspěvek od Jerson » 9. 12. 2014, 00:04

Už si někdo dal ve hře nějakou specializaci, aniž by toho za několik sezení litoval?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 9. 12. 2014, 00:09

Jerson píše:Už si někdo dal ve hře nějakou specializaci, aniž by toho za několik sezení litoval?
Nevím, na co se přesně ptáš. Pojem specializace se v rámci Dakary vztahuje ke sdruženým dovednostem - a ty v AGTNAN nejsou.

Pokud se skutečně ptáš na Dakaru a specializace sdružených dovedností, tak toho zatím nikdo nelitoval. Expů je hodně, postavy rostou hodně do šířky. Navíc pokud hráč plánuje danou sdruženou dovednost později zvyšovat, tak ten exp není ztracený - odečte se mu od ceny za další stupeň sdružené dovednosti.

edit: Ona je to vlastně obecná odpověď a vztahuje se i na AGTNAN a na cokoliv, co jsi tím potenciálně mohl myslet ;-)
V žádné hře postavené na tomhle enginu není volba ve smyslu X věcí z Y možností s tím, že X ani Y se už nikdy nezmění. Síla charu navíc není dána tím, kolik kouzel či schopností umíš, to pouze rozšiřuje možnosti. Takže to, že ses někdy naučil kouzlo, které vlastně moc nevyužiješ, nebo jsi dal bod do atributu, který ti moc nesedne, není žádná velká tragédie. O pár her/úrovní dál může být tvoje relativní rozložení atributů úplně jiné a získáš několik nových kouzel či schopností.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 9. 12. 2014, 09:53

Co je nejvíc blbé s tím odbornost jako bonus je, že přidáváním +2 k obtížnosti mizí kompatibilita s Dakarou, 1.9, atd. :-/
Takže vlastně jediná možnost srovnání toho, kdy použít čistě atribut a kdy odbornost, by bylo mít ve všech hodech pouze na atribut -2, což zase nevím, jak vhodně působí. Asi z toho není cesta ven, jenže ten původní stav je prostě takový divný, rozhodnout co ještě není na odbornost a co už ano.
Atributy působí old-school, ale v tomto jsou tedy dost problematické. V tomhle to přístup DrD 1.9 vychytává nejlíp.

Pepa
Příspěvky: 3103
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Hra na přání

Příspěvek od Pepa » 9. 12. 2014, 10:05

Ta hra se bude jmenovat Agtnan?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra na přání

Příspěvek od York » 9. 12. 2014, 11:14

eerieBaatezu píše:Co je nejvíc blbé s tím odbornost jako bonus je, že přidáváním +2 k obtížnosti mizí kompatibilita s Dakarou, 1.9, atd. :-/
Takže vlastně jediná možnost srovnání toho, kdy použít čistě atribut a kdy odbornost, by bylo mít ve všech hodech pouze na atribut -2, což zase nevím, jak vhodně působí. Asi z toho není cesta ven, jenže ten původní stav je prostě takový divný, rozhodnout co ještě není na odbornost a co už ano.
Atributy působí old-school, ale v tomto jsou tedy dost problematické. V tomhle to přístup DrD 1.9 vychytává nejlíp.
Zas tak zlé to není, systémově to bude kompatibilní pořád. Jsem pro tu změnu prakticky rozhodnutý.
Pepa píše:Ta hra se bude jmenovat Agtnan?
Pevně doufám, že ne!

Chce to nějakého šikovného name-givera ;-)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9504
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra na přání

Příspěvek od eerieBaatezu » 9. 12. 2014, 12:13

York píše:Zas tak zlé to není, systémově to bude kompatibilní pořád. Jsem pro tu změnu prakticky rozhodnutý.
Jak to bude kompatibilní?
York píše:
Pepa píše:Ta hra se bude jmenovat Agtnan?
Pevně doufám, že ne!

Chce to nějakého šikovného name-givera ;-)
Nějaký anagram Dakary, ne? :)

Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host