Dakara: Hra bez přípravy
Moderátor: York
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Už nějakou dobu tu mluvím o experimentu (tedy pro mě experimentu) hry zcela bez přípravy, kdy se na tvorbě podílí všichni hráči a postavy i příběh vznikají v průběhu hry.
Hráči při tom ale nemají příběhové pravomoci tak, jak to je obvyklé v příběhově orientovaných hrách. Pouze dávají návrhy, nemohou tedy říct: Takhle to je. Vypravěč má stále rozhodující slovo a mechaniky se stále drží klasického middleschoolového přístupu.
Na rozdíl od plné verze Dakary je tato příručka (doufám) psaná tak, aby podle ní mohla začít hrát i skupina naprostých RPG nováčků. Vše by mělo být vysvětleno na příkladech.
Odlišnosti od plné a zkrácené verze:
Vůbec neobsahuje magii.
Výrazně zjednodušena tvorba postav. Přidělují se konkrétní hodnoty mezi malé množství schopností/statistik. Vytvořené postavy jsou ale plně kompatibilní s plnou verzí hry. Je tedy možné na ni přejít bez nutnosti konverze či úprav postav. Plná verze prostě jen přidá další možnosti rozvoje.
Příručka obsajuje i možnosti růstu postav skrze zlepšování hodnocení statistik. Systém je kompatibilní s plnou verzí, omezuje se však na zlepšování sdružených dovedností (se specializacemi ani samostatnými dovednostmi Hra bez přípravy nepracuje).
Příručka neobsahuje žádná rozšiřující pravidla (podobně jako zkrácená verze, jen ještě více zjednodušeně).
Obsahuje (doufám kompletní) návod na tvorbu hry a postav bez přípravy, na vedení hry a hraní postav.
Jako obvykle budu vděčný za všechny komentáře a připomínky.
Hráči při tom ale nemají příběhové pravomoci tak, jak to je obvyklé v příběhově orientovaných hrách. Pouze dávají návrhy, nemohou tedy říct: Takhle to je. Vypravěč má stále rozhodující slovo a mechaniky se stále drží klasického middleschoolového přístupu.
Na rozdíl od plné verze Dakary je tato příručka (doufám) psaná tak, aby podle ní mohla začít hrát i skupina naprostých RPG nováčků. Vše by mělo být vysvětleno na příkladech.
Odlišnosti od plné a zkrácené verze:
Vůbec neobsahuje magii.
Výrazně zjednodušena tvorba postav. Přidělují se konkrétní hodnoty mezi malé množství schopností/statistik. Vytvořené postavy jsou ale plně kompatibilní s plnou verzí hry. Je tedy možné na ni přejít bez nutnosti konverze či úprav postav. Plná verze prostě jen přidá další možnosti rozvoje.
Příručka obsajuje i možnosti růstu postav skrze zlepšování hodnocení statistik. Systém je kompatibilní s plnou verzí, omezuje se však na zlepšování sdružených dovedností (se specializacemi ani samostatnými dovednostmi Hra bez přípravy nepracuje).
Příručka neobsahuje žádná rozšiřující pravidla (podobně jako zkrácená verze, jen ještě více zjednodušeně).
Obsahuje (doufám kompletní) návod na tvorbu hry a postav bez přípravy, na vedení hry a hraní postav.
Jako obvykle budu vděčný za všechny komentáře a připomínky.
Re: Dakara: Hra bez přípravy
- Připadá vám to napsané srozumitelně?
- Myslíte si, že byste podle tohoto návodu dokázali hrát sami?
- Máte s tímto stylem hry vlastní zkušenosti? Jak se v takovém případě díváte na tenhle návod, shoduje se s nimi, nebo něco popisuju jinak?
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Zatím jsem četl jen první stránku a mám dojem že tl;dr. Ale chci se k tomu vrátit, až přestane zuřit apokalypsa
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Na první stránce je nadpis, podtitul, číslo verze a moje jméno. Nevím, jestli to dokážu zkrátitonge píše:Zatím jsem četl jen první stránku a mám dojem že tl;dr. Ale chci se k tomu vrátit, až přestane zuřit apokalypsa
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Myslel jsem první popsanou stránku textu
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Hmm, tak tam už asi pomůže leda těsnopisonge píše:Myslel jsem první popsanou stránku textu
Každopádně koukám, že jsem tam místy zapomněl pár věcí odkazujících se na plnou verzi. A možná jsem tam nechal zbytečně moc balastu. Asi se na to budu muset časem znovu podívat, až budu mít trochu odstup.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Hodil jsem si to do čtečky, snad se k tomu někdy dostanu.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Uploadnul jem novou verzi Hry bez přípravy.
Co je nového:
Trocha mé nové amatérské grafiky a poladění titulní strany. Snad neurazí.
Pročištěný text, odstraněna hromada reliktů z plné verze.
Z tabulek odstraněny nepodstatné sloupce, pročištěny vysvětlivky.
Přibyly dva odstavce o dlouhodobém hraní.
Přibylo pár příkladů.
Doplněno pravidlo pro zrychlené léčení zranění, při testovací hře dost chybělo.
Jestli můžu poprosit - pokud jste o tom alespoň trošku uvažovali, mrkněte na to, i když vás systém Dakary sám o sobě nezajímá. Hra bez přípravy je v prvé řadě myšlena jako příručka pro začínající hráče (a pro hráče, kteří s kolaborativně-improvizační hrou nemají moc zkušenosti). Většinu textu tvoří návod, jak takovou hru rozjet, proložený množstvím příkladů.
Dovolím si odcitovat Artena, který Hru bez přípravy četl, nahlédl i do plné verze a takhle to okomentoval
edit:Co je nového:
Trocha mé nové amatérské grafiky a poladění titulní strany. Snad neurazí.
Pročištěný text, odstraněna hromada reliktů z plné verze.
Z tabulek odstraněny nepodstatné sloupce, pročištěny vysvětlivky.
Přibyly dva odstavce o dlouhodobém hraní.
Přibylo pár příkladů.
Doplněno pravidlo pro zrychlené léčení zranění, při testovací hře dost chybělo.
Jestli můžu poprosit - pokud jste o tom alespoň trošku uvažovali, mrkněte na to, i když vás systém Dakary sám o sobě nezajímá. Hra bez přípravy je v prvé řadě myšlena jako příručka pro začínající hráče (a pro hráče, kteří s kolaborativně-improvizační hrou nemají moc zkušenosti). Většinu textu tvoří návod, jak takovou hru rozjet, proložený množstvím příkladů.
Dovolím si odcitovat Artena, který Hru bez přípravy četl, nahlédl i do plné verze a takhle to okomentoval
Arten CZ píše:Nechci, aby to vyznělo nějak zle, ale zatímco Verze bez přípravy je moderní dovednostní hra, která rozvíjí nápady hráčů, tak Plná verze mi přijde jak její kamarádka pro retardované spoluhráče, kteří si neumí akce vymyslet sami, tak jich vymyslím co nejvíc, aby měli z čeho vybírat.
Uvítám i připomínky k sazbě a grafice a hlavně návrhy co a jak vylepšit.
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Drobný update: Zapomněl jsem na Poděkování a Zpětnou vazbu. Tak už tam obojí je
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Už nějaký čas uvažuju o tom, jak by asi měla vypadat vydatelná základní verze Dakary. A čím dál tím víc to vypadá, že by to mohla splňovat právě Hra bez přípravy - samozřejmě s profesionální sazbou a grafikou, stávající úprava je pouze pro účely ladění a testování.
Vcelku totiž splňuje pár kritérií, která si na to kladu:
Vcelku totiž splňuje pár kritérií, která si na to kladu:
- je to dostatečně krátké na to, aby se to dalo vytisknout s rozumnými náklady a aby se s tím textem dalo rozumně pracovat.
- je to dostatečně mechanicky zjednodušené, aby se to dalo v rozumném čase otestovat.
- mělo by to být přístupné a použitelné i pro úplné začátečníky (otázka samozřejmě je, jak dobře).
Re: Dakara: Hra bez přípravy
To, že já neumím dělat propagaci, ještě neznamená, že to nezvládne nikdo jiný. To, na co se ptám, je, zda je to podle vás progagování hodné.Jerson píše:A co kritérium "lidé se o to zajímají"?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Pořád nemám důvěru ve věc, která se napřed vytvoří a teprve pak se zjišťuje, jak ji natlačit potenciálním uživatelům.
Co je ale důležitější - napřed chceš hru vydat a teprve pak ji otestovat?
Ještě pár poznámek - opravdu myslíš, že je dobré u takto postavené hry nechat tvorbu postav až později na hru, zejména v případě, že není pevně určený rámec, a hráči se mají na mnoha věcech dohodnout? Tím sice dosáhneš zdánlivě rychlého začátku, ale hráči nebudou mít ujasněné představy o světě ani o svých postavách a může se snadno stát, že už během prvních akcí provedou věci, které se ukážou navzájem nekompatibilní (jako třeba že jedna z postav na strážníky zaútočí s úmyslem je zabít, zatímco druhá zůstane v klidu stát, protože by nikdy nic neukradla ani jinak nepřekročila zákon.
Kromě toho se následné domluvy o fungování skupiny a společné motivace budou muset vymýšlet a domlouvat urostřed hry a dost možná i uprostřed akce, což plynulosti hry vůbec nepřidá.
Přidělování pěti čísel třinácti okruhům schopností není špatné, jenže pokud hráči nemají dopředu představu o své postavě, může to snadno vést k tomu, že si přidělí čísla do schopností odpovídající prvním pěti situacím, do kterých se dostanou, aby se mohli uplatnit. Jak zajistíš, aby po první bojové situaci neměli všichni v kolonce Boj zblízka trojku nebo dvojku?
Nemáš žádný stav mezi otrokem a měšťanem, který má ale majetek chuďase?
Podobně že měšťan má větší majetek než sedlák tak není úplně intuitivní.
Co je ale důležitější - napřed chceš hru vydat a teprve pak ji otestovat?
Ještě pár poznámek - opravdu myslíš, že je dobré u takto postavené hry nechat tvorbu postav až později na hru, zejména v případě, že není pevně určený rámec, a hráči se mají na mnoha věcech dohodnout? Tím sice dosáhneš zdánlivě rychlého začátku, ale hráči nebudou mít ujasněné představy o světě ani o svých postavách a může se snadno stát, že už během prvních akcí provedou věci, které se ukážou navzájem nekompatibilní (jako třeba že jedna z postav na strážníky zaútočí s úmyslem je zabít, zatímco druhá zůstane v klidu stát, protože by nikdy nic neukradla ani jinak nepřekročila zákon.
Kromě toho se následné domluvy o fungování skupiny a společné motivace budou muset vymýšlet a domlouvat urostřed hry a dost možná i uprostřed akce, což plynulosti hry vůbec nepřidá.
Přidělování pěti čísel třinácti okruhům schopností není špatné, jenže pokud hráči nemají dopředu představu o své postavě, může to snadno vést k tomu, že si přidělí čísla do schopností odpovídající prvním pěti situacím, do kterých se dostanou, aby se mohli uplatnit. Jak zajistíš, aby po první bojové situaci neměli všichni v kolonce Boj zblízka trojku nebo dvojku?
Nemáš žádný stav mezi otrokem a měšťanem, který má ale majetek chuďase?
Podobně že měšťan má větší majetek než sedlák tak není úplně intuitivní.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Dakara: Hra bez přípravy
Tohle zrovna funguje docela dobře právě proto, že nikdo nemá žádnou předem danou představu, ze které by musel ustupovat.Jerson píše:Popravdu myslíš, že je dobré u takto postavené hry nechat tvorbu postav až později na hru, zejména v případě, že není pevně určený rámec, a hráči se mají na mnoha věcech dohodnout? Tím sice dosáhneš zdánlivě rychlého začátku, ale hráči nebudou mít ujasněné představy o světě ani o svých postavách a může se snadno stát, že už během prvních akcí provedou věci, které se ukážou navzájem nekompatibilní (jako třeba že jedna z postav na strážníky zaútočí s úmyslem je zabít, zatímco druhá zůstane v klidu stát, protože by nikdy nic neukradla ani jinak nepřekročila zákon.
Ano, to je pravda. Na druhou stranu nemusíš řešit všechny možné hypotetické situace, stačí vzít v úvahu tu jednu aktuální.Jerson píše:Kromě toho se následné domluvy o fungování skupiny a společné motivace budou muset vymýšlet a domlouvat urostřed hry a dost možná i uprostřed akce, což plynulosti hry vůbec nepřidá.
Měl bych to zajistit?Jerson píše:Jak zajistíš, aby po první bojové situaci neměli všichni v kolonce Boj zblízka trojku nebo dvojku?
Podotýkám, že postavy se mohou v průběhu hry měnit a vyvíjet. Takže to, že si na začátku všichni dají Boj zblízka na trojku, ještě neznamená, že se později nebudou moci zaměřit na něco jiného.
Téhle otázce nerozumím.Jerson píše:Nemáš žádný stav mezi otrokem a měšťanem, který má ale majetek chuďase?
To je pravda. Bohužel mě stále nenapadly vhodnější příměry.Jerson píše:Podobně že měšťan má větší majetek než sedlák tak není úplně intuitivní.
Možná takhle?
0 žebrák
1 chuďas
2 kmán
3 zámožný občan
4 boháč
5 velmož
6 král
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host