Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Trochu měním počítání svítiva:

• svíček jde pobrat "dostatek" podobně jako alchymistických surovin nebo šípů do luku. Není je tudíž potřeba počítat.

• louče, pochodně a lahve s olejem mají alternativní použití (olejem se dá něco spálit, pochodní jde bojovat nebo ji někam hodit), dá se jich unést omezený množství a počítají se zvlášť.

Při té příležitost jsem zrušil svítivo ze zásob, takže zásobama se teď myslí jen zásoby jídla.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Při hraní Trossu se nám celkem osvědčilo postupovat "za každej prozkoumanej dungeon", takže to zapracuju do pravidel. Trochu to ale rozšířím - nebude to nutně za dungeon, ale za každou prozkoumanou oblast.

• Typická oblast obsahuje jedno středně velké podzemí (s mapou na A4), několik přilehlých lokací a tabulky náhodných setkání. Místo jednoho středního podzemí v ní může být několik menších nebo větší počet povrchových lokací, jako samostatná oblast také může sloužit opravdu velké podzemí.


Budget pokladů a kouzelnejch předmětů bude navázanej na oblast místo na levely (efektivně to ted pořád bude na levely, jelikož 1 oblast = 1 level, ale líp se představuje, že do oblasti mám rozmístit třeba 3-5 kouzelnejch předmětů, než když to mám odvozovat z úrovní).


Postup po úrovních
Nech postavy postoupit pokaždé, když prozkoumají dobrodružnou oblast. Nemusí ji nutně projít celou, stačí podstatná část nebo třeba podzemí, které se v ní nachází.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Quentin »

Takže, když dipnou do třech oblastí a všude stráví jedno sezení, tak lvl nedostanou, zatímco kdyby aktivně procházeli jednu, tak za ta tři sezení lvl dostanou?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Quentin píše: 20. 9. 2021, 16:19 Takže, když dipnou do třech oblastí a všude stráví jedno sezení, tak lvl nedostanou, zatímco kdyby aktivně procházeli jednu, tak za ta tři sezení lvl dostanou?
Use your discretion. Když máš v sandboxu několik středně velkejch dungeonů, tak to vychází celkem dobře a je jasný, že po návratu z výpravy do dungeonu se přestupuje. Když si uděláš sandbox bez dungeonů a hráči ho budou procházet zmateně, budeš to muset nějak odhadnout - je to prostě zhruba množství připravenýho obsahu na jednu úroveň. Když máš v sandboxu 5 oblastí, tak je to zhruba 5 úrovní. Když postoupíte 4x nebo 6x, nic strašnýho se nestane.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Quentin »

Osobně mám radši objektivní měření xp, aby nemusel DM nic odhadovat. Ne, že bych na to nějaký dobrý systém měl, v nynější kampani počítáme jen přežitá sezení, ale tahle preference je dealbreaker :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pokud bys to chtěl mít fakt exaktní, tak můžeš dát do přípravy napevno "levelup objectives", třeba "explore Tomb of Horrros", "deal with The Curse of the Moon" a podobně. Bude to ale víc hráče tlačit k tomu, aby dělali určitý věci určitym způsobem, což mi přijde proti duchu sandboxu.

Navázat levelování na průzkum, respektive na odehrání připravenýho obsahu (jakýmkoliv způsobem), se mi líbí hlavně proto, že není tak disociovaný. Nenásilně to vede k tomu, že postavy vyrazej na výpravu, něco zažijou, vrátěj se zpátky do civilizace a levelupnou. Taky to k těm návratům do civilizace motivuje, což mi přijde fajn.

Z designovýho hlediska o četnost postupů ani tak nejde, jde spíš o to navázání množství lootu a pokladů na množství připravenýho obsahu místo na levelupy. Když budeš levelupovat po x sezeních, fungovat to bude taky.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pepa »

"+2/+2 for each differently named dungeon you've completed", říkáš? :wink:

Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Alchymista má v default výorbě olej do lucerny, ale nemá lucernu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Vůbec mi není jasný obsah obecných dovedností.

Na spoustě míst se na ně odkazuje a tím se jakoby definuje, co s nimi můžu dělat ... ale nikde nemůžu najít dovednost a u ní popsáno, k čemu je, a co s ní můžu dělat.

To abych si jako hráč přečetl celou příručku a vypsal si to ...
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od eerieBaatezu »

712 stran. Notýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýývole.

Teď už jen sehnat Tomáše Kučerovského na ilustrace. :dance:



Tak tím listuju. Hele DnD prej není hra na hrdiny, nýbrž superhrdiny, ale s Tvým DrD se může jít bodnout!
Vypětí rychlosti

Zhruba minutu udržíš krok s koněm v trysku, běžíš tedy dvakrát rychleji
než normálně. Vypětí rychlosti se sčítá s případným magickým zrychlením,
když tedy k tomu vypiješ lektvar rychlosti, poběžíš čtyřikrát rychleji.
Zopakovat to zvládneš až po několika minutách odpočinku.
:eyecrazy: Wau. Mytologická epika hadr!

Hele, možná by jsi mohl udělat stránku takového toho úvodu do herních veličin. Všude čtu kz, kz, kz a vůbec nemůžu najít, čím se to kz háže.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Marky, Eerie: Díky za postřehy.

MarkyParky píše: 28. 11. 2021, 01:55 Alchymista má v default výorbě olej do lucerny, ale nemá lucernu.
Přidal jsem mu olejovou lampu.

MarkyParky píše: 28. 11. 2021, 01:56 ale nikde nemůžu najít dovednost a u ní popsáno, k čemu je, a co s ní můžu dělat.
Původně jsem to zamýšlel v zásadě tak, jak jsi předpokládal, tj. že už z názvu dovednosti by mělo bejt jasný, k čemu je dobrá, a neměl by tudíž bejt potřeba extra popis dovedností. Ukázalo se ale, že to u všech dovedností neplatí. Důvod proto je, že bojová část hry je pořád by design číslíčková a dovednosti, který ovlivňujou bojovou efektivitu postav, jsou tudíž taky číslíčkový.

V zásadě jsou dvě možnosti, co s tím: Buď udělám extra kapitolu Dovednosti, nebo k těm léčitelskejm dovednostem přidám odkazy na kapitolu Léčení zranění, kde jsou teď pro ně pravidla. Spíš asi to první, navrhoval to mimo jiný i Bouchi.

eerieBaatezu píše: 28. 11. 2021, 14:28Vypětí rychlosti

:eyecrazy: Wau. Mytologická epika hadr!
Jo, taky mi to leží v hlavě. Potíž je, že když se budu držet konceptu "válečník je nemagický povolání a tudíž nemůže umět nic zajímavýho a užitečnýho", skončím s válečníkem, kterej neumí nic zajímavýho a užitečnýho.

eerieBaatezu píše: 28. 11. 2021, 14:28Hele, možná by jsi mohl udělat stránku takového toho úvodu do herních veličin. Všude čtu kz, kz, kz a vůbec nemůžu najít, čím se to kz háže.
Přemejšlel jsem o tom, ale v zásadě bych psal kapitolu čistě jen o těch kostkách zranění, protože jiná nestandardní házecí mechanika ve hře není (k6 je už snad dneska každýmu jasný). Ale jo, asi tam ten odstavec přidám.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Do kapitoly Úvod jsem přidal odstavec:

Kostky a hody
V Dračáku podle staré školy se vždycky hází šestistěnnou kostkou, výsledek se ale interpretuje dvěma způsoby:

Prostý hod kostkou (k6)
Výsledkem hodu k6 je přímo hodnota, která padla na kostce.

Příklad:
Na útok lehkou zbraní se hází Finesa + k6. Pokud máš například Finesu 3 a na kostce ti padne 4, na útok máš dohromady 7.

Kostky zranění (kz)
Výsledek hodu určíš tak, že postupně nebo najednou hodíš příslušným počtem šestistěnných kostek a spočítáš, na kolika z nich padlo 4 nebo víc.

Příklad:
Hraničářská schopnost hojivý dotyk vyléčí 3kz + 2 životů. Pokud ti tedy na třech kostkách padne například 1, 2 a 6, vyléčíš jím 3 životy.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Takže kz je k2-1.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 30. 11. 2021, 16:38 Takže kz je k2-1.
Jo. 1kz generuje výsledek "0" nebo "1".

6kz vygeneruje číslo v intervalu <0 .. 6> s tím, že rozložení je nelineární, nejčastějš vyjde 3.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Přestože Dračák podle staré školy není zamýšlenej jako OSR hra a nepoužívá D20 mechaniky, má s oldschoolem hodně společnýho. Pročítám teď Principia Apocrypha a zjišťuju, že to je docela dobrej checklist věcí, který chci v pravidlech zmínit.

Narazil jsem tam taky na odstavec charakterizující "oldschoolovost" kampaní:
Principia Apocrypha píše:"The more of the following a campaign has, the more oldschool it is: high lethality, an open world, a lack of pre-written plot, an emphasis on creative problem solving, an exploration-centered reward system (usually XP for treasure), a disregard for "encounter balance", and the use of random tables to generate world elements and surprise both players and referees. Also, a strong do-it-yourself attitude and willingness to share your work and use creativity of others in your game."
Jak moc oldschool je Dračák podle staré školy podle tohohle checklistu?

high lethality

Částečně. Zhruba před rokem jsem úplně zrušil možnost hrát s plot immunity, verze pravidel v záhlaví ale dává postavám velkou odolnost proti náhodnýmu umírání: Životy můžou jít libovolně do záporu (trvá pak jen dlouho, než se postava vyléčí), postava může umřít, jen když to jednoznačně vyplývá ze situace: Spadne na ni několikatunovej kámen, roztrhá ji smečka hlavovejch vlků a podobně. Uvažuju ale o změně, víc v dalším příspěvku.

• an open world

Check.


• a lack of pre-written plot

Check.


• an emphasis on creative problem solving

Definitely check.


• an exploration-centered reward system (usually XP for treasure)

Sort of yes. Ve hře není žádnej explicitní reward system, ale aktuálně pracuju s myšlenkou, že přestupy na vyšší úrovně jsou navázaný na průzkum částí sandboxu, plus se platí poplatky za výcvik (tj. "levels for gold"). A podstatnou roli hrajou kouzelný předměty, který jsou schovaný povětšinou v dungeonech.


• a disregard for "encounter balance"

Definitely check.

• and the use of random tables to generate world elements and surprise both players and referees.

Tohle ještě nemám v pravidlech dotažený, s použitím tabulek na generování enventů, počasí a random encounterů ale počítám.


• Also, a strong do-it-yourself attitude and willingness to share your work and use creativity of others in your game.

Tohle je na hráčích, který zatím nemám. Každopádně v to doufám.


Za povšimnutí asi taky stojí, že Principia Apocrypha jako znak oldschoolovosti neuvádí důraz na management inventáře (ten v Dračáku podle staré školy není) a resourců (ten je hodně abstraktní - počítají se jen zásoby jídla, spotřební předměty a munice v případě, že začíná docházet (tj. zbejvaj jednotky nábojů)). Oproti oDnD má taky Dračáku podle staré školy není jinak nastavenou dynamiku léčení a doplňování kouzel - je nastavenej tak, že po lehkých a středních souboji si postavy zvládnou kouzla i životy doplnit hned, pouze po opravdu drsnym boji může léčení zabrat několik dní.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti