[RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

RPG Kuchyně proběhla od 15.2.--3.3.2013
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

[RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

Obrázek
Autor mapy: Piri Reis


Terra incognita

Žánr hry: Alternativní historie, aneb jak by vypadal věk mořeplavců, kdyby za mořem čekali jiné země a oceány.

Tato hra vás přenese o více než pět století zpět do historie, do časů prvních velkých mořeplavců. Stanete se jedním z největších dobrodruhů starého světa a vydáte se na své lodi vztříc neznámým končinám, kde prožijete mnohá dobrodružství. Nebudete osamoceni. Tím nejslavnějším z objevitelů se ale může stát jen jeden.

Hra přináší opravdový pocit z prozkoumávání neznámého, protože země, kontinenty a moře mimo známý svět budou zcela jinak rozmístěny při každém začátku hry. Za hranicemi známého světa mohou být jen nekonečné oceány, ve kterých se těžko hledají ostrovy plné bohatství. Nebo naopak moře mohou být jen velká jezera a mořeplavci mohou svádět marný boj při snaze objevit námořní cestu do orientu.


Co od hry můžete hlavně očekávat:
Prozkoumávání neznámých končin světa
Kreslení opravdu velké mapy
Námořní bitvy
Boj proti mořským příšerám
Dobrodružství na pevnině
Diplomacii, obchodování, zakládání kolonií
Hrátky se štěstěnou
A na závěr se můžete stát i pirátem



Hru s drobnými opravami chyb, překlepů, chybějících slov a podobných nedostatků naleznete zde.

Zajímá vás, jak bude práce na hře za dobré konstelace hvězd pokračovat? Odpověď naleznete v to-do listu
Naposledy upravil(a) Tindo dne 9. 3. 2013, 23:23, celkem upraveno 5 x.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

A jak jsem splácal ingredience?

Téma:
Na druhé straně
V mé hře znamená na druhé straně moře, neboli za mořem. Tajemné a neznámé země čekají na ty největší dobrodruhy, kteří se odváží vydat před širé vody oceánu. Ani hráči nebudou při hře tušit, co na ně čeká na druhé straně.

Mechaniky:
Hráč může za určitých okolností převzít kontrolu nad postavou jiného hráče.
Ve hře mohou hráči s určitou osudovou výhodou převzít kontrolu nad postavou jiného hráče. Buď se tak děje díky černé magii (voodoo). A nebo pomocí intrik, kdy intrikář zfalšuje poselství pro jiného mořeplavce a ten se na základě něho vypraví na marnou výpravu, která se řídi podle intrikujícího hráče.

Hráči společně/jednotlivě na začátku hry určí, jaký negativní osud postavy na konci hry čeká (smrt, šílenství, vyhnanství a podobně) a v průběhu hry se budou snažit tento osud dovést k naplnění.
Zde jsem se při tvorbě řídil heslem: Kdo s čím zachází, s tím taky schází. Hráči přidělují svým postavám osudové výhody. Každý mořeplavec v něčem vyniká. Ale nakonec se osud obrátí a přijde smrt odvozená od výhody ve hře. Například nejzdatnější válečník nakonec zemře v boji. Za dosažení takové smrti dostávají hráči odměnu. Objevitel bude více proslaven, když zemře tak, jak žil, místo aby zemřel stářím v posteli.

Hra se odehrává v alespoň dvou odlišných rovinách. Mohou být oddělené časem, prostorem, nebo tématem/žánrem kterým se zabývají. Podmínkou však je, že dění v jedné bude mít vliv na druhou.
Trochu se inspiruji touto ingrediencí v tom, že jednotlivé postavy se pohybují se svými loděmi a posádkami nezávisle na sobě a mezi nimi může být doslova polovina světa.

Ingredience
Zombie – Doslovně jsem ingredienci využil u černé magie a voodoo. Ale hlavně mě inspirovala k pojetí doby mořeplavců v trochu podobném stylu, jako je film Piráti z Karibiku, tedy s nadpřirozenými prvky a mořskými příšerami.

Směrová růžice - Směrová růžice ve mne vyvolává obrazy starých map z dob, kdy mořím vládli plachetnice a dobrodruhévé pluly do cizích krajů a neznámých končin našeho světa. To mne vedlo k tématu mořeplavců.

Zvěrokruh a směrová růžice – To mne inspirovalo k vytvoření kompasu štěstěny, který ukazuje, kdo má štěstí právě podle znamení zvěrokruhu.

Zrcadlo – Zrcadlem je také voda, protože se v ní vše zrcadlí. To mne vedlo k mořské, tedy vodní, tématice. A abych to dotáhl i do detailu, tak jsou ve hře zrcadlová moře, kde je úplné bezvětří a voda tak vytváří dokonalé zrcadlo.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Uživatelský avatar
Belden
Příspěvky: 214
Registrován: 28. 2. 2012, 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Belden »

Dnes jsem si přečetl Terru incognitu, jelikož mě zaujalo téma, ale… (pozor, přichází několik neuspořádaných hnidopišských poznámek!)

Celá hra mi přijde jako kočkopes mezi deskovkou a RPG. Zbírají se tu jakési vítězné body (sláva), ale vítěz je každý, kdo se baví. Na RPG se tu málo RPí, na deskovku o příliš mnoha věcech rozhoduje Vypravěč. Toho čeká především (poměrně) náročná příprava a potom skončí jako bankéř v Monopolech (hodně obrazně) – řídí hru, sám si nezahraje, kromě vzácných chvil, kdy dostane příležitost něco popsat. Dělat Vypravěče mě baví, ale toto by se mi nechtělo.

Líbí se mi myšlenka kdo s čím zachází, s tím také schází, ale ani ta není ve hře příliš využita. Je to jen nějaký popis ke konci hry.

Boj je vlastně čistá náhoda, kdy může rozhodnout jen přesila. Jediné možné zlepšování je získavání dalších znamení.

Když to vezmu obecně, nelíbí se mi že o dění rozhoduje buď mince nebo Vypravěč, podle toho, jak se rozhodne.

Jedna věc k schopnostem – řekl bych, že za tři kola kontroly nad cizí lodí se toho dá stihnout hodně, přinejmenším zničit mu loď a vzít s ní i několik lodí dalších soupeřů (pokud bude mince přát).

A jazykový koutek na závěr:
Jendotné číslo od mořeplavců je mořeplavec. A Krištof Kolumbus? Vážně?

Doufám, že jsem ti moc nezkazil náladu a každopádně hodně štěstí v další tvorbě :wink:
Z věku uniformity, z věku osamocení, z věku Velkého bratra, z věku doublethinku – zdravím vás!
George Orwell – 1984
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

Belden píše:Celá hra mi přijde jako kočkopes mezi deskovkou a RPG.
To je můj záměr, vytvořit hru na pomezí a z každého použít to, co se mi nejvíce líbí. Stejně tak je to i u druhé hry, kterou tvořím. Používám z každého, co se mi líbí. Stejně jako mám ve veliké oblibě vlakotramvaje, které umožňují úžasné věci, i když je šotouši, mající rádi mašinky s vláčky považují také za kočkopsa.
Belden píše:Zbírají se tu jakési vítězné body (sláva), ale vítěz je každý, kdo se baví.
To je jen upozornění, že se sbírání bodů se nemá brát tak vážně a hráče nemá mrzet, že prohrál hru. Ano, hru vyhraje ten, kdo má nejvíce bodů. Často se něco podobného píše u deskovek. To se nemá brát doslova, že mechanika, na které hra stojí, vlastně nic neznamená. To i u člověče, nezlob se se říká, že není důležité vyhrát, ale pobavit se. To to znamená.
Belden píše:Na RPG se tu málo RPí, na deskovku o příliš mnoha věcech rozhoduje Vypravěč.
RP scény jsem se snažil použít tam, kde se to nejvíce hodí a deskové prvky tam, kde se to nejvíce hodí. Třeba mi přijde ztráta času popisovat v RP to, že pluji tam a tam. Stačí říct rozhodnutí hráče. Ano, vypravěč rozhoduje o hodně věcech. Nějaká rada, aby to tak nebylo, pokud chci, aby výsledek například diplomatického jednání závisel na tom, jak hráč hraje za svou postavu? A třeba na tom, jestli při dobrodružství uhodne hádanku?
To že není ani jednoho převaha je pro mne plus, protože jsem chtěl dosáhnout rovnováhy. RP scén mi rozhodně nepřijde málo, když vezmu v úvahu, že jejich odehrání zabere mnohem více času, než když hráč řekne, že popluje na toto políčko.
Belden píše:Toho čeká především (poměrně) náročná příprava a potom skončí jako bankéř v Monopolech (hodně obrazně) – řídí hru, sám si nezahraje, kromě vzácných chvil, kdy dostane příležitost něco popsat.


Vypravěč hraje za všechny vládce a domorodce. Vytváří také dobrodružství, což je obdoba toho co dělá v každém tradičním RPG. Také hraje za příšery, stejně jako v klasickém RPG. A to že popisuje prostředí, které vytvořil je základem hry, stejně jako když si vypravěč dopředu vytvoří dungeon a popisuje, jak vypadá. Hra je spíš podobná nostalgickému prolézání dungeonu, třeba jako bylo v Dračím Doupěti v pravidlech pro začátečníky, než současným hrám. Ale musí to být chybou? Já mám dungeony moc rád a mám rád i Dračí doupě (část pro začátečníky). Právě že hra je trochu nostalgickou variantou, kdy vypravěč vytvoří dungeon a hráči jím procházejí, jen místo chodeb jsou tu vodní plochy a místo místností jsou tu místa na pobřeží. Moc rád vzpomínám na kreslení map při hraní Dračího doupěte a moc mne to inspirovalo. Proto to je hra o kreslení velké mapy. Ale chápu, že takových hráčů asi moc dnes není a tento ostatní považují tento styl hry za zastaralý. Ale když mně to bavilo z RPG nejvíce.
Moc nevím, jak jinak dopřát hráči požitek z prozkoumávání světa, pokud má být napnutý, co tam bude, než tak, že se rozhodně někam vypravit a vypravěč mu popíše, co tam nalezl. A třeba mít to po způsobu kartiček, tak to se ztrácí to kouzlo, že vypravěč může přijít s opravdu neobvyklými věcmi, které mají příběh. Proto jsem také uvedl vypravěče do věcí, které jsou ke hře potřeba, protože si dost dobře uvědomuji, že takových nadšenců moc není. Ale kdyby to vyšlo, tak to podle mne bude stát za to. Ale nejspíše lepší by toto téma bylo jako počítačová hra.
Belden píše:Líbí se mi myšlenka kdo s čím zachází, s tím také schází, ale ani ta není ve hře příliš využita. Je to jen nějaký popis ke konci hry.


Jde o to, jakmile vypravěč vyhlásí, že se blíží konec hry, hráči se musí snažit naplnit svůj osud, protože to získá jejich postavám slávu. Když hráč všechny své výhody využije moc brzy, tak pak ho náhoda přivede ke smrti a on skončí hru předčasně. Tedy když rychle vyčerpá výhody, tak díky tomu prodělá.
„Kdo s čím zachází, s tím také schází“ je vlastně jediná mechanika, která může přivodit postavě smrt. Jiná možnost úmrtí ve hře není. Jinak vždy postava šťastně přežije. Tedy není to rozhodně jen popis na konci hry.
Boj je vlastně čistá náhoda, kdy může rozhodnout jen přesila.
Ano. Ale hra je více o objevování a boje jsou schválně stanoveny jako hodně nebezpečné, nejisté a riskantní, aby k nim nedocházelo často, ale jen ve chvíli, kdy opravdu jde o hodně. Kdyby se stále válčilo, tak by nikdo do neznámých zemí nedoplul. Boj je navíc tak nepředvídatelný. Nechtěl jsem do hry zapojovat nějaké sbírání bonusů pro boj, protože mi to přišlo jako zbytečné zesložitění hry na nepodstatném místě. Ale možná by bylo dobré se nad tím ještě zamyslet, jestli hráči skutečně nebudou chtít více bojovat, než jsem původně myslel.
Jediné možné zlepšování je získavání dalších znamení.
A je to problém? Hra stojí na tom, že výhody, tedy zlepšení, jsou vzácné a pak hráč musí volit, kdy svou výhodu použije. Kdyby bylo zlepšování snadno dostupné, pak by osudové výhody ztrácely důležitost a hráči nebyli nuceni je používat a tak směřovat ke své osudem dané smrti.
Když to vezmu obecně, nelíbí se mi že o dění rozhoduje buď mince nebo Vypravěč, podle toho, jak se rozhodne.
Ale vypravěč by to měl stanovit při tvorbě dobrodružství, ne na konci odehrání scény. Mělo by to záviset na tom, o jaký typ výzvy se jedná. Hra se odehrává ve větším měřítku, proto nelze ztrácet čas odehrávání bloudění po pralese. V tom případě rozhoduje mince. Ale naopak, když je výzva taková, že je jí zajímavé odehrát pomocí RP, tak pak na RP záleží výsledek, protože RP je tu méně než v plnohodnotných RP hrách a tak je to vyváženo tím, že na RP stojí pak výsledek.
Jedna věc k schopnostem – řekl bych, že za tři kola kontroly nad cizí lodí se toho dá stihnout hodně, přinejmenším zničit mu loď a vzít s ní i několik lodí dalších soupeřů (pokud bude mince přát).
V pravidlech je to ovládání omezeno jednou touhou, nebo jedním úkolem, tedy při začátku převzetí je stanoveno, za čím ovládaná postava půjde. Pravidla by pak stejně měla platit, tedy pokud to nebude pirát, může právě zaútočit jen na lodě, se kterými je domovina ve válce, tak to pak moc snadné není. A když už by tomu přály okolnosti a země byly ve válce, tak když jsou země ve válce, tak to, že se jejich lodě utkají, není takové nabourání příběhu. A pokud to je pirát, tak to, že útočí na jiné lodě, je jeho přirozeností.
Navíc si nemyslím, že se toho za tři kola dá stihnout hodně. K tomu, aby došlo k bitvě, je třeba, aby lodě byly na jednom políčku. Tedy nejprve musí soupeřovu loď dostihnout. Soupeř má dvojnásobnou šanci a útěk.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Klimbing
Příspěvky: 293
Registrován: 26. 7. 2008, 21:44

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Klimbing »

Hru jsem si přečetl a tady je pár poznámek k ní:
1) Ve hře se vyskytuje několik opravdu dobrých nápadů, které by mohly tvořit základ zajímavé deskové hry.
2) V současné podobě se, dle mého názoru, jedná v podstatě o deskovku. Četl jsem předcházející komentáře autora v této diskusi, ale nepřesvědčily mne. Především proto, že v pravidlech se RP téměř neřeší. Pokud je tam zmíněno, buď je dobrovolnou možností, nebo je řečeno "zde začíná RP část" a konec. Navíc RP do celého zbytku pravidel moc nezapadá.
3) Pokud by se mělo jednat o RPG, tak by, dle mého názoru, bylo třeba podstatně rozšířit výskyt RP ve hře - aby nebyl jenom zvláštním vyhodnocením některých dobrodružství a podob., ale tvořil celistvý příběh. Jestliže to tak Tindo myslel, pak musím říci, že jsem nic takového z pravidel nepochopil, naopak často mi bylo řečeno, abych to s RP moc nepřeháněl. Dále RP není něco automatického, co každý ví, jak se dělá, nýbrž je třeba sdělit, jak si ho ve své hře představuješ a vhodné je dát hráčům příklady/inspiraci. Když už se tvoří mechaniky, není špatné, když alespoň některé RP podporují (zde by to mohly být např. Osudové výhody.. většina z nich však jen mění výsledek hodu mincí).
4) Necítím se kompetentní posuzovat mechaniky, je jich hodně a musel bych si je důkladněji prostudovat. Naprostá většina je však napsaná přehledně a srozumitelně. Jen pár drobností: Hra je dost náročná na přípravu a pomůcky (to není nutně špatně, ale myslím, že by se dala zjednodušit). Líbí se mi promyšlený způsob značení na mapě. Co se stane, pokud hráč přijde o loď a nemá na novou? Osudové výhodě "Čarodějnice na palubě" nerozumím, hráč ovládá druhou postavu jako u intrikáře? A liší se to jen v popsané příčině? To se mi nějak nezdá, ale víc se mi z pravidel vyčíst nedaří.
5) Z ingrediencí je hodně dobře zapojena směrová růžice a určení negativního osudu, ostatní jsou navázány spíše volněji, ovšem rozhodně ne špatně.
6) Nechtěl bych, aby to vyznělo čistě jako negativní kritika. Hru podle mne stačí trochu dopracovat a může být velice slušnou deskovkou. Ovšem pokud by měla být RPG, tak to by si to vyžádalo větších úprav.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od morech11 »

v zásade ma klimbing predbehol a tak pridám len pár malých postrehov/zhrnutí

hra ma od RPG podľa mňa ďaleko, ale ak by si tú RP zložku odstránil úplne a postavil si to ako samostatnú doskovku, vôbec by jej to neublížilo (a ja doskovky môžem, len na tú doskovú kuchynku tu nikto nechce už druhý rok ani pomyslieť :roll: )
celý čas som rozmýšľal, či by sa nedal vylúčiť rozprávač a hra by sa hrala na kartičkách Carcassonne, aj keď celkom ideálny stav by bol vytvoriť si vlastné kartičky, ktoré by generovali náhodný terén s encountermi a ich vizuál by bol priamo vytvorený pre hru. pokiaľ možno šesťuholínky ;)
mimochodom, nie som si istý, či som to len prehliadol, ale ako je to s cestovaním po zemi?

rozhodne zaujímavý koncept, pravidlá majú fakt dobrý nábeh na použiteľnú doskovku, ako RPG už to bude horšie.
dúfam, že hru neodvrhneš a možnosť portu na dosku necháš lietať niekde v priestore, dosť by ma to potešilo :)

OT: ľudia, fakt by vás nezabilo, keby ste aspoň zarovnali text do bloku :roll: (nie si prvý :D)
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

Klimbing a morech11: Moc děkuji za podmětné komentáře, které mi ukazují cestu, jak hru dopracovávat dále.
Klimbing píše:V současné podobě se, dle mého názoru, jedná v podstatě o deskovku. Četl jsem předcházející komentáře autora v této diskusi, ale nepřesvědčily mne. Především proto, že v pravidlech se RP téměř neřeší. Pokud je tam zmíněno, buď je dobrovolnou možností, nebo je řečeno "zde začíná RP část" a konec.
Mým cílem nebylo stvořit čisté RPG, ale něco mezi RPG a deskovkou. Při tvoření hry jsem měl dojem, že převládá RPG, protože, když jsem si to v představě promítnul do toho, jak se bude hra časově odehrávat, vyšlo mi, že deskové části hry budou odehrány rychle a RP části hry zaberou mnohem delší čas. Ano, přiznávám, RP scénám jsem nevěnoval v pravidlech prostor, protože jsem vše sepsal ve spěchu a tak jsem psal hlavně jen mechaniky s tím, že každý čtenář RPG kuchyně moc dobře ví, co to je scéna odehraná na základě RP.
Klimbing píše:Navíc RP do celého zbytku pravidel moc nezapadá.
Celá hra je koncipovaná tak, že pohyb po mapě a prozkoumávání světa je deskovka a pak obsahuje přiblížení o jeden řád, na scény návštěv u králů a domorodců, při putování za dobrodružstvím na pevnině, nebo v bitvách. Pak se hra mění ve velmi jednoduché RPG s krátkými scénami. Jak je vidět, tak to asi vůbec není z pravidel zřejmé, nebo je celý princip zcestný. Hra se měla nést v podobném duchu, jako se zde na fóru třeba hrála Diplomacie, tedy zároveň deskovka a zároveň i hraní RP. Já tedy nejsem expert na teorii rpg a moc mě nikdy nezajímalo, co je přesně rpg a co není, tak tu možná kecám úplné nesmysli.
Klimbing píše:Co se stane, pokud hráč přijde o loď a nemá na novou?
Hráč pak musí získat prostředky u jiného hráče za nějakou protislužbu, nebo dohodu. Třeba za to, že uzná nárok jiného hráče na jednu polovinu světa a nebude tam plout, jak tomu bylo mezi Španěly a Portugalci.
Klimbing píše:Osudové výhodě "Čarodějnice na palubě" nerozumím, hráč ovládá druhou postavu jako u intrikáře?
Liší se to v omezení ovládání cizí postavy. U čarodějnice musí ovládaná postava sledovat nějakou potřebu, či strach. U intrikáře jde za nějakým úkolem, tedy za zfalšovaným posláním například od krále rodné země.
Klimbing píše: Hru podle mne stačí trochu dopracovat a může být velice slušnou deskovkou. Ovšem pokud by měla být RPG, tak to by si to vyžádalo větších úprav.
To je to, z čeho jsem zmaten. Ve všech komentářích je, že musí být RPG, nebo deskovka. Ale to nemůže být hra, která stojí na pomezí a má prvky z obou stran? Rozhodně ale bych raději to směřoval k deskovce, než k rpg, protože hlavní v této hře je objevování nových světů na mapě a bez toho by to vlastně nebyla tato hra, ale něco úplně jiného.
morech11 píše:hra ma od RPG podľa mňa ďaleko, ale ak by si tú RP zložku odstránil úplne a postavil si to ako samostatnú doskovku, vôbec by jej to neublížilo
Ano, to je pravda. Bez části, kde se hraje RP, hra může zůstat jako zatím aspoň trošku hratelná deskovka. Ale při zrušení pohybu figurek po mapě pak už jednotlivé RP scény ztrácejí smysl. Přijde mi ale, že dobrodružství, které dopadne jen jako házení něčím, jestli se to povedlo, že to ztrácí trochu šťávu. Dobrodružství jsem si představoval něco jako je film nejnovější film Piráti z Karibiku, že se ho účastní díky překvapení více kapitánů a probíhá mezi nimi interakce. (Nejprve musejí získat mořskou pannu. Jeden kapitán uspěje a další ho následují...). A stejně tak u jednání s cizokrajnými vládci, že se hráči předhánějí v tom, kdo získá náklonost tohoto vládce na svou stranu.
morech11 píše:celý čas som rozmýšľal, či by sa nedal vylúčiť rozprávač a hra by sa hrala na kartičkách Carcassonne, aj keď celkom ideálny stav by bol vytvoriť si vlastné kartičky, ktoré by generovali náhodný terén s encountermi a ich vizuál by bol priamo vytvorený pre hru. pokiaľ možno šesťuholínk
O tom jsem během hry také uvažoval, ale náhodné generování políček by mohlo hru dost razantně zazdít v případě nevhodné náhody, protože by se snadno mohlo stát, že by se například vytvořilo moře a třeba by se ani nedalo doplout do žádné země danými na začátku legendami. Takovou variantu by možná stálo také za to udělat, ale pod podmínkou, že by mohl být pohyb i po pevnině. Uvažoval jsem, že by to mohla být modifikace do období starých řeckých hrdinů.
Pak je tu možnost, že hráči mají v ruce nějaká políčka a rozhodují, kam je položí. Tím by se ale z hry vytratila myšlenka toho, že jejich postavy plují do neznáma a vůbec netuší, co se tam bude nacházet, což je pro mne nejdůležitější podstata hry.
Je tu také možnost, že by byla hra bez přípravy a byl jeden vypravěč, který by stavěl svět z předpřipravených políček, které by dostával třeba i náhodně a z většího počtu vybíral. To už by mohlo fungovat a hra by neztratila svůj základní princip.
Při použití hexu se ztrácí princip sever, jih, východ, západ z kompasu štěstěny. Také je tu z předpřipravenými políčky problém, že když hra bude jen ležet na internetu, vyžaduje od případných hráčů mnoho tisku a pak případného nalepování a tvrdý podklad. Tedy práci navíc.
Ale stejně ve všech případech chybí ta mapa a kreslení, což mi přišlo jako skvělý prvek podporující atmosféru. Myslel jsem, že by hráči ještě i mapu třeba mohli dotvářet poznámkami. Když by někde žil v lesích obří had, tak by se tam kromě základních značek třeba neuměle nakreslila takováto příšera. Pevnina by byla plná různých poznámek. Stejně jako jsou obrázky a texty u té dobové mapy, co je vidět v prvním příspěvku na foru. V místě nějaké velké bitvy by se třeba nakreslila značka. Kdo první někde objeví pobřeží, mohl by tam třeba načrtnout svou zapíchnutou vlajku a tak podobně, spíš dobrovolně pro nastolení atmosféry při hře. Do pravidel jsem to samozřejmě zapomněl napsat.
Aby nebylo kreslení tak namáhavé, mohla by být mapa třeba předkreslena bez vyplněných značek míst a na to položeny prázdné nastříhané čtverečky nějakého kartonu o velikosti jednoho políčka, které by se pak při objevování odkrývali. Nebo může být slepá mapa nakreslena (nebo i vytisknuta) a nastříhána po políčkách na nalepovacím papíře a pak by se políčka lepila na podklad.
morech11 píše:mimochodom, nie som si istý, či som to len prehliadol, ale ako je to s cestovaním po zemi?
Právě po zemi se cestovat nedá. Do vnitrozemí cestovali většinou až později jiní dobrodruhové a přišlo mi, že jen pobřeží už naskýtá hodně moc možností a i jen vytvořit místa a příběhy pro pobřeží bude docela velmi široké zadání a odehrání toho jistě na více než na jedno sezení. Příběhem hry je život úplně prvních námořních objevitelů, tedy ne tak dlouhé období. Možná by šlo pak vzít mapu a vytvořit hru, ve které půjde o budování kolonií a války mezi zeměmi a tak by příběh mohl pokračovat s trochu jinými pravidly.


Takže rozhodně je asi třeba ulehčit práci vypravěči. Bez vypravěče by se ale podle mne ztratilo to hlavní kouzlo hry, kdy hráči netuší, na co mohou narazit a zároveň svět bude dávat logiku a nezazdí možnosti náhodné generování.
Možná by bylo dobré, mít něco jako „bestiář“ pro země a místa na pevnině, ze kterého by vypravěč vybíral země do své mapy. RP scény nejsou tedy tak důležité. Asi by šly škrtnout a nahradit nějakou mechanikou. Jen nevím, jestli to nebude jen ochuzení hry, místo obohacení.
Kreslení mapy se asi moc neslučuje s tím, že by to byla jen deskovka a hlavně pro deskovku se většinou žádný hráč nemusí připravovat a něco vytvářet. Nevím, jestli by se nevytratilo kouzlo hry, které jsem si od toho sliboval, když to bude jen deskovka s klasicky všemi komponenty dopředu danými bez možnosti nových věcí a bez kreslení mapy. Asi bych se ale spíš snažil, aby to byla více deskovka, než rpg.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od morech11 »

na prechod po zemi som sa pýtal najmä kvôli tomuto
Terra incognita, str 14, Legendární země a velké objevy píše:Ve světě by se měli nalézat velké země, ke kterým jsou plavby směřovány. Tedy by tu měly být Indie a Čína (Kithaj), ale to neznamená, že v tomto světě k nim musí jít doplout po moři.
hexy sú lepšie od štvorčekov na pohyb, pretože v každom smere je to rovnako ďaleko. 6 a 12 je súdeliteľné, kľudne by si mohol použiť aj šesť(troj)cípu ružicu - viem, že tým prídeš o kompas, ale nemohlo by šťastie fungovať napríklad v troch smeroch hexu?
takisto s tým generovaním to nie je tak zlé, ak vieš, ako funguje Carcassone, tak vieš, že (aj keď veľké kontinenty asi nevytvoríš) nebude s ukladaním zeme problém. vedel by som si predstaviť, že budú v hre dve dosky kontinentov a hráči sa budú snažiť dostať na druhý kontinent čím skôr a popri tom by sa zmietali v divokých moriach a snažili sa ich preskúmať a riadne na tom zarobiť. hráči by si mohli hádzať pod nohy polená vo forme pobreží (ktoré by sa nemuseli dať prekonať), zrkadlových morí alebo kartičiek s príšerami.
možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky :)) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát
v zásade by to mohlo fungovať ako klon medzi Carcassonne a Port Royale (nepriznávať sa k tomu, len sa inšpirovať, na porušenie autorských práv to nebude :))

viem, že by to bol veľký zásah do hry a pravdepodobne by sa dosť vzdialila od pôvodu v kuchyni, ale nič podobné som na trhu nevidel, bavili ma obe hry a ak by bola na trhu takáto doskovka, do zbierky by som si rozhodne prikúpil :)
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

morech11 píše:takisto s tým generovaním to nie je tak zlé, ak vieš, ako funguje Carcassone
Ale v Carcassone po vytáhnutí políčka ho může přiložit kamkoliv. Zde je nutné aby políčko pasovalo právě na to jedno místo, kam hráč pluje. Je tu hodně velká pravděpodobnost, že to tak nebude. Jakmile si hráč zvolí, že popluje na neznámé políčko, musí mít co nejmenší tušení, co tam bude. Rád bych na to šel takovým způsobem, aby název zůstal vystihující. Takové náhodné tvoření by bylo skvělé pro torchu jinou variantu hry. Na tu bych se nejraději také vrhnul, ale kde na to vzít čas.
Ale už možná vím, jak na to. Mohlo by být, že ostatní hráči právě hrajícímu hráči vybírají políčka a on z nich pak losuje.
hexy sú lepšie od štvorčekov na pohyb, pretože v každom smere je to rovnako ďaleko.
Ano, hexy mají oproti čtverečkům spoustu výhod a v jiném případě bych je moc rád použil, ale zrovna v tomto případě alespoň zatím zůstanu u čtverečků, protože s ostatními principy hry v tuto chvíli tvoří elegantnější celek.
možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky :)) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát
Rozhodně bych byl rád, kdyby z toho nakonec vznikla hra, která by toto umožňovala. Chci deskovku, ve které hrdinové objeví neznámé země a pak se různými způsoby budou snažit získat jejich bohatství. Kéž by se mi to povedlo, to bych měl velikou radost.

Co se týče her, tak mne třeba inspirují Europa Universalis II, kde jsem rád hrál za Portugalsko a East India Company.
viem, že by to bol veľký zásah do hry a pravdepodobne by sa dosť vzdialila od pôvodu v kuchyni, ale nič podobné som na trhu nevidel, bavili ma obe hry a ak by bola na trhu takáto doskovka, do zbierky by som si rozhodne prikúpil :)
Ano, rád bych vytvořil takovou nějakou deskovku. Ale rád bych tam udržel hlavním tématem plavbu do neznámých končin, místo budování kolonii na způsob Carcassone. Jestli trochu podobná hra, tedy spojení tvých dvou oblíbených her, už neexistuje. Zkus se podívat na Archipelago. Já jsem tuto hru teda nehrál ani zatím nestudoval, ale vypadá také zajímavě. Abych zase netvořil něco, co už je.


Také už i já mám v prvním příspěvku to-do list
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

morech11 píše:doskovú kuchynku tu nikto nechce už druhý rok ani pomyslieť
A nechceš jí zorganizovat? Třeba tak, že i organizátor se bude moci zůčastnit a hry si budou hodnotit hráči navzájem?
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od morech11 »

to by aj vcelku dobre vystihovalo ducha súťaže s menším nákladom, totiž kuchynku :)
uvidíme, teraz určite nie, RPGK je v plnom prúde a po slezine hádam ešte chytí druhý dych, skôr by som to videl niekde na jeseň, pred jesennú slezinu, nič ale nikomu dopredu sľubovať nebudem :)
doskovky sú len dosť ťažšie na vytvorenie. mechaniky nesmú zahltiť, musia fungovať fakt dobre, je v tom kopa matematiky a doskovky v tejto komunite hrajú druhé husle. netvrdím, že to nepôjde, ale viac ako päť hier sa čakať nedá a aj to som optimistický
Pepa

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Pepa »

Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Kreslení mapy (podobně jako Tindo jsem měl vždycky rád mapy), objevování neznámých území, boje s mořskými netvory, obchodování s divochy, hledání pokladů a map v tropických džunglích... To vše v této hře je! Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila. (A to nejenom díky atmosferickým větičkám, které jsou vážně super :) )

1) Začal bych tím (pro Kuchyni) nejdůležítějším a sice: "Je to RPG, nebo není?"

Hru také více vnímám jako deskovku, kde by se všechno dalo odházet, ale na druhou stranu to, že se v jednotlivých úkonech může přejít k vyprávění, vnímám jako výrazné plus. Prostě si to dokážu představit jako nádhernou celotáborovou hru, kde se skauti rozdělí do čtyř družstev (námořních posádek), každý den udělají na mapě tah a večer u ohně si (společně s vedoucími) odvypráví, co že to vlastně objevili a jak u toho byli úspěšní... Vy, kteří jste četli foglarovky, víte o čem mluvím...

Navíc je určitě jednodušší vyprávět podle této hry, než vyprávět podle šachů (Osud pěšce, Liehy triezvych). Takže asi tak...

2) Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím... Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká, ale jelikož se Pán moří může pohnout až o 10 polí, tak bych menší nedělal. A rukou psané poznámky do mapy jsem si také celou dobu představoval :)

3) Kompas štěstěny. Výborná věc po atmosferické i mechanické stránce. Nádherné spojení dvou ingrediencí (růžice a znamení), přičemž obě sednou k námořnickým výpravám neskutečně moc... Navigátor a tajné mapy, dávající další znamení (a tedy možnost rychlejšího pohybu) - super!

4) Mince, špejle. Možná by stačily klasické kostky, ale je to prostě zase ozvláštnění, takže proč ne...

5) Osudová výhoda. Každý kapitán vyniká v něčem jiném a může využívat svoji "nadlidskou" moc, i když ví, že svému osudu neunikne a že ho to časem zahubí... Geniální mechanika. Jenom čarodějnice a intrikář mi přijdou poměrně podobné a navíc kontrolovat někoho tři kola je i dost "přesílené". Protože za ty tři kola mohu poslat nepřátelskou loď např. o 9 políček pryč a ten hráč se pak s ní zase bude muset tři kola vracet. Takže efektivně to někomu zkazí 6 kol, což se mi zdá příliš. Možná by stačila kontrola pouze jedno/dvoukolová...

6) Kapitolku Svět bych dal na začátek před popis akcí. Protože takhle jsem při jejich čtení neustále přemýšlel nad tím, jak se ty nové prvky na mapě objevují. (Jako ano, napadlo mě, že to kreslí vypravěč, podle své připravené mapy, ale nechtěl jsem na konci pravidel zažít nějaké "překvapení". :) ) Navíc dát to za (nebo do) kapitolku(y) Příprava hry prostě není od věci.

7) Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.

8 ) Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování
možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky :)) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát
ale zase bych na to dal trochu pozor, aby to hru nezahltilo a hra se tím nezkazila. Před dalším rozšiřováním bych se ale určitě podíval na to Archipelago. Hlavně pro inspiraci, ale i proto, co vzít a co naopak nevzít.

9) Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit ;-)

Takže nyní záleží na porotcích Kuchyně. RPG to spíš není. Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal... :clap:
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2105
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od PardGalen »

Velmi pěkná myšlenka. Rozhodně mě to zaujalo a klidně bych si takovou hru zahrál. Mám rád plachetnice, i když jejich využití vidím raději jinde, ale to vůbec nevadí. :wink: Jenom bych měl problém s kreslením mapy. Kdyby k tomu nějaké už byly, nebo by se dala sestavit z kartiček bylo by to super.
Jenom jsem měl problém občas pochopit pravidla. Třeba ve střetu si nejsem jistý za jakých podmínek se vyhraje. Jestli je je to dva ze tří nebo musím vyhrát všechny tři. Nebo stačí jenom jednou? A i pár dalších pravidel mi trochu uniklo.
Jak psali předchozí, rozšířit by to nebylo marné, možná i tak, aby se to dalo hrát více jako rpg a více jako čistá deskovka? Nechat hráče vybrat z několika možností ať si to sestaví podle nálady.

Jsem zvědavý zda a jak se na tom bude pracovat dál.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Ecthelion »

Hru jsem jen rychle proletěl, ale hrozně mě uchvátila možnost objevovat neznámé pobřeží a na palubě plachetnice se vydat do neznáma. Musím se podívat na jednotlivé mechaniky, ale strašně příjemné jsou ukázkové ilustrace (jak kreslit mapu)... spíná se mi tam to chlapecké nadšení z neznámých dálek a map cizích krajů jako při čtení knížek od Batličky nebo Sabatiniho. Hraješ na dobrou notu. :wink:

Připomnělo mi to stařičké Mighty Empires, kde průzkumem taky skládáš mapu z předem připravených dílků (viz níže). Je to ale jinak úplně jiná hra. Kdybys to ale překlopil do deskovky, tak skládání takovýchto dílků by mohlo být hodně super (pro RPG je ideální naopak vlastní kreslení a tužka).

Obrázek
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 23:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Příspěvek od Tindo »

Děkuji moc všem za komentáře. Omlouvám se, že jsem neměl čas dříve odpovědět.
Pepa píše:Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila.
Jsem moc rád, že se moje hra líbí. Tím raději na ní budu dále pracovat.
Pepa píše:Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím

Loď většinou pluje aspoň do vzdálenosti tří políček. Takže mi přijde, že díky tomu bude dost možností, kam se přesunout. U pohybu o jedno políčko by to bylo mnohem horší.
Pepa píše:Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká.
Také přemýšlím, jestli by nebylo lepší jí zmenšit na 8x16. Hlavně kvůli políčkům pro deskovou verzi, aby jich nebylo opravdu až moc.
Pepa píše:Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.
PardGalen píše:Třeba ve střetu si nejsem jistý, za jakých podmínek se vyhraje. Jestli je je to dva ze tří nebo musím vyhrát všechny tři. Nebo stačí jenom jednou?

Další kolo nastává jen v případě, že první kolo dopadne pro obě strany úspěchem. Přišlo mi, že může být pro hráče zajímavé vědět, v jak boj vyhrál a navodit více atmosféru.
Pepa píše:Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování

To bych měl obrovskou radost, kdybych se dostal do fáze, kdy by hráči toužili po rozšířeních.
Pepa píše:Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit ;-)
PardGalen píše:Jak psali předchozí, rozšířit by to nebylo marné, možná i tak, aby se to dalo hrát více jako rpg a více jako čistá deskovka? Nechat hráče vybrat z několika možností ať si to sestaví podle nálady.
Jak zatím o tom přemýšlím, tak mám čtyři verze hry. Zatím je nazývám scénáře. Má vize je taková, že by jedna hra nabízela vlastně čtyři trochu odlišná pravidla se stejným základem. Dva by byly předpřipravenými komponenty (jeden bez vypravěče a jeden, kdy vypravěč skládá losovaná políčka) a dva s kreslením mapy s vypravěčem, z nichž jeden by byl zaměřen na hraní rpg. Všechny by měly stejné pravidlové jádro v pohybu po mapě.
Pepa píše:Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal.
Moc děkuji za tvůj komentář. Hned mám o mnoho větší chuť hru dotvářet. Děkuji i za rady a postřehy, na které jsem teď přímo nereagoval, ale zapsal jsem si je a jsou pro mne velmi podmětné.
Ecthelion píše:Hru jsem jen rychle proletěl, ale hrozně mě uchvátila možnost objevovat neznámé pobřeží a na palubě plachetnice se vydat do neznáma.
To je přesně to, jak bych rád, aby hra svou atmosférou na hráče působila.
Ecthelion píše:Připomnělo mi to stařičké Mighty Empires, kde průzkumem taky skládáš mapu z předem připravených dílků (viz níže).
Děkuji za odkaz. Byl bych rád, kdyby takto se pak dílky v deskové verzi skládaly. Jen bych raději, aby grafické zpracování vypadalo více jako stará mapa, na rozdíl třeba od dílků podobného Archipelaga, kde je snaha o realizmus.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2013“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti